رییسی: اقتضای تدبیر این است که در تعارض بین سلامت مردم و گشایش کسب و کار‌، حفظ جان مردم در اولویت قرار گیرد

گروه اجتماعی الف،   3990118076 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس قوه قضاییه گفت: در میان انواع سلامت، سلامت جسم و جان مردم اولویت دارد و در تزاحم بین انواع سلامت‎ها، باید تدبیر و مدیریت ما مبتنی بر تأمین سلامت جانی مردم باشد.

رییسی: اقتضای تدبیر این است که در تعارض بین سلامت مردم و گشایش کسب و کار‌، حفظ جان مردم در اولویت قرار گیرد

به گزارش الف به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تبریک ولادت منجی عالم بشریت حضرت، ولی عصر (عج)، وظیفه بشر امروز را قرار داشتن در جایگاه و کسوت یک منتظر دانست و اظهار داشت: انتظار به معنای پویایی و فعال و اثربخش بودن و صبر و مقاومت در برابر مصائب، کاستی‎ ها و دشمنان است.

رئیس قوه قضاییه افزود: انسان مومن و منتظر حضور منجی موعود، ظلم ستیز و در برابر ترک معروفات و انجام منکرات نیز حساس است و در جایگاه یک منتظر، هم خود قائل به انجام معروفات و ترک منکرات است و هم نسبت به رعایت آن در جامعه خود را مسئول می ‎داند.

رئیسی با اشاره به ایثارگری و فداکاری جامعه پزشکی در دفاع از سلامت مردم در برابر بیماری کرونا، گفت: جلوه‎ هایی که به عشق ولایت و جانشین امام زمان (عج) در عرصه‎های مختلف از دوران دفاع مقدس تا دفاع از حریم و حرم و دفاع از سلامت مردم شاهد هستیم، نشانگر دلدادگی مردم به ارزش‎های الهی و نظام و کشور است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سالروز شهادت سیدمرتضی آوینی و روز هنر متعهد، به هنرمندان توصیه کرد اگر می ‎خواهند در تولید آثار سینمایی به افسانه‎ ها و اسطوره ‎ها بپردازند، جلوه‎های زیبای گذشت و ایثار کادر درمانی کشورمان و تلاش جوانانی را به تصویر بکشند که مجاهدانه و داوطلبانه برای خدمت به ملت وارد عرصه وارد شدند تا آیندگان بدانند مردم ایران چگونه با همدلی مقابل یک بحران ایستادند.

رئیسی در ادامه سخنانش، حق سلامت را از حقوق مسلّم مردم دانست و تأکید کرد: نظام و دستگاه‎های اداری باید از سلامت مردم در همه زمینه‎ ها، از سلامت جسم و جان تا سلامت روح و سلامت اقتصاد و کسب‎وکار آن‌ ها صیانت کنند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این ‎که امروز جان مردم در خطر تهدید ابتلا به ویروس کرونا قرار دارد، متذکر شد: در میان انواع سلامت، سلامت جسم و جان مردم اولویت دارد و در تزاحم بین انواع سلامت ‎ها، باید تدبیر و مدیریت ما مبتنی بر تأمین سلامت جانی مردم باشد.

رئیسی خاطرنشان کرد: همه بخش‎ ها باید برای پیشگیری از شیوع هرچه‎ بیشتر کرونا و تأمین بهداشت و درمان آحاد مردم بسیج شوند و تمام تدابیر و اقدامات باید در جهت کاهش آسیب‎ها و خسارات جانی باشد.

رئیس قوه قضاییه در ادامه این نکته را هم متذکر شد که اقلام پزشکی کشف و ضبط شده از محتکران، برای توزیع بین مردم تحویل شبکه بهداشت کشور شده و در این خصوص دستور اکید داده شد که شبکه مستقلی برای توزیع این اقلام ایجاد نشود.

دکتر جهانگیر رئیس سازمان زندان‎ ها نیز در این جلسه با اشاره به تأثیر تعیین کننده اعطای مرخصی به زندانیان در تأمین سلامت زندان‎ها در ایام شیوع ویروس کرونا، به تشریح اقدامات سازمان متبوعش در حفظ بهداشت و سلامت زندانیان پرداخت.

وی از خدمات کارکنان سازمان زندان‎ها به‎صورت ویژه تقدیر کرده و افزود: همکاران ما در سازمان زندان‎ ها به‎صورت جهادی و شبانه‎روزی در تلاش هستند تا این بیماری وارد زندان‎ها نشود که این تلاش ‎ها به بهای به خطر افتادن سلامتی بسیاری از آن‌ ها بوده است.

رئیس سازمان زندان‎ها همچنین از تدوین دستورالعملی برای نحوه بازگشت زندانیان از مرخصی خبر داد که بر اساس آن با همکاری وزارت بهداشت، زندانیان ابتدا در محل‎ های پیش‎بینی شده برای قرنطینه مستقر می‎ شوند و پس از دریافت گواهی سلامت وارد زندان خواهند شد.

رئیس قوه قضاییه در واکنش به این گزارش تأکید کرد که لازم است آن‎ دسته از همکاران دستگاه قضا که به خاطر حضورشان در محل کار سلامت‎شان در خطر افتاده است، به‎صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند.

رئیسی همچنین با اشاره به بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره حفظ «حق سلامتی زندانیان» گفت: امروز کاری که در ایران برای حفظ این حق از زندانیان انجام شد، در سطح دنیا نمونه و مایه‎ افتخار است؛ در حالی که این بحران نشان داد کشور‌هایی که همواره خود را مدعی حفظ حقوق بشر می‎ دانند، اهمیت چندانی برای این موضوع قائل نشدند، اما جمهوری اسلامی نشان داد حفظ حقوق و کرامت و سلامت انسان در هر شرایطی حتی اگر یک فرد زندانی باشد، مهم است.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم توجه به معنویات تأکید کرد و با آرامشبخش و راهگشا دانستن دعا و رازونیاز با خدا، اظهار داشت: رسانه ملّی و صاحبان قلم و بیان مسئولیت دارند توجه به معنویات و مناجات با خدا را در مردم زنده کنند و مسئولان هم باید به وظایف خود برای ایجاد جامعه سالم و نمونه عمل کنند.

رئیسی در ادامه با اشاره به ادعای رئیس جمهور آمریکا برای کمک رسانی به ایران در صورت درخواست جمهوری اسلامی، این سخنان را نشانه بی ‎خردی ترامپ دانست و تأکید کرد: نه ایران از دشمن خود کمک می‎خواهد و نه آمریکا انگیزه‎ای برای این کار دارد و نه به دلیل تحریم ‎های ظالمانه‎ای که علیه ملت ما اِعمال کردند، امکانش وجود دارد.

رئیسی افزود: آمریکا امروز دست به راهزنی اقلام بهداشتی کشور‌های اروپایی می‎ زند و مردم خودشان هم از نظر اقتصادی و معیشتی و هم از نظر درگیری با کرونا سخت گرفتارند. اگر در کشور‌های اروپایی مردم به سوپرمارکت‎ ها هجوم می‎ آورند، در آمریکا علاوه بر سوپرمارکت‎ ها و داروخانه ‎ها، به اسلحه‎فروشی‎ ها هم هجوم می‎ آورند.

رئیس قوه قضاییه با بیان این‎که هجوم به اسلحه‎ فروشی در مواجهه با بحران ‎‌ها از پدیده ‎هایی است که در آمریکا وجود دارد، ادامه داد: ناامنی در آمریکا به حدی است که حتی زندگی و جان مردم در خطر است، اما مقامات این کشور حرف ‎هایی می‎ زنند و ادعا‌هایی مطرح می ‎کنند که دنیا را به خنده می‎ اندازد.

رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات جنگ‎ طلبانه آمریکا در عراق گفت: مردم مسلمان عراق با حضور در خیابان ‎ها آمریکایی‎ ها را از کشورشان اخراج کردند و مجلس این کشور هم به پشتوانه خواست ملت به این موضوع رأی داده، ولی آمریکایی‎ ها همچنان برای بقای خود دنبال ایجاد تنش و درگیری هستند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر این‎که امروز خروج آمریکا از منطقه نه فقط خواست ملت عراق که مطالبه‎ همه ملت ‎های منطقه است، خاطرنشان کرد: بی‎تردید دیر یا زود به برکت خون مطهر شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای انقلاب اسلامی و مقاومت، خروج آمریکایی ‎ها از منطقه اتفاق می ‎افتد.

در ادامه جلسه حجت ‎الاسلام مظفری رئیس شورا‌های حل اختلاف کشور از اجرای طرح نوبت‎ دهی الکترونیکی به مراجعه‎ کنندگان شورا‌ها در ۳ استان کشورمان خبر داد و با بیان این ‎که این کار در کاهش مراجعات و کاهش معطلی مراجعه‎ کنندگان موثر بوده، اعلام کرد این طرح در روز‌های آتی در سایر استان‎ها هم عملیاتی خواهد شد.

رئیسی نیز با تقدیر از زحمات و خدمات سال گذشته همکارانش در دستگاه قضایی اظهار داشت: در سال جدید که با مسأله کرونا مواجه شدیم، باید دادرسی ‎های الکترونیکی و غیرحضوری با فوریت در دستور کار قرار گیرد و فعالیت ‎های قضایی به نحوی پیگیری شود که هم جان مردم و هم جان همکاران ما حفظ شود.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر تدوین دستورالعملی برای انجام مأموریت‎ ها در نظام قضایی کشور در شرایط کرونا تأکید کرد و متذکر شد: حضور مردم در دادسرا‌ها و شعب مهم است، اما حضور آن‌ها در برخی محاکم مانند دیوان عالی و دیوان عدالت اداری ضروری نیست و می‎ توان با استفاده از ابزار‌های نوین ارتباطی به پرونده‎ها رسیدگی کرد.

رئیسی در همین راستا بر لزوم فعال ‎تر شدن سامانه‎های ارتباط الکترونیک برای اقداماتی، چون تبادل لوایح و ادعا‌های طرفین دعوا نیز تأکید کرد و گفت که با استفاده از این سیستم می‎ توان هم دادرسی ‎ها را عادلانه انجام داد و هم از مراجعات و تجمعات غیرضروری مردم جلوگیری کرد.

دکتر مسجدی رئیس پزشکی قانونی کشور در سخنانی اظهار داشت: اگر می‌ خواهیم میزان آسیب‎های جانی و کسب و کار کاهش یابد، باید اجرای نظام جامع‎ نگر خوشه‎ ای در دستور کار قرار گیرد و به صورت روزانه گروه‌ های داوطلب در محله‎ ها علائم بیماری را غربالگری و سلامت عمومی را پایش کنند.

حجت‎الاسلام منتظری دادستان کل کشور و نماینده قوه قضاییه در ستاد ملّی مبارزه با کرونا، گزارشی از آخرین جلسه این ستاد ارائه و تأکید کرد که لازم است به حقوق و مزایای جهاد گران سلامت به‎صورت ویژه توجه شود.

وی همچنین متذکر شد که با پیگیری‎ های دادستانی کل کشور و همکاری مجموعه‎ های ذیربط، عملیات تدفین و تغسیل متوفّیان کرونایی بر اساس فتوای مقام معظم رهبری در دستور کار قرار گرفته و دادستانی تهران نیز مأموریت یافته به ‎صورت ویژه بر این فرایند نظارت کند.

دیدگاه کاربران

پیر دیر۱۴۰۳۶۷۳۱۶:۳۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۸
جناب رییسی مواظب باشید مانند مسئله بنزین رکب نخورید و شما را در شکستن قرنطینه دخیل نکنند
ناشناس۱۴۰۳۶۷۶۱۶:۳۷:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۸
جناب رئیسی اقتضای تدبیر هم این هست درب زندان را بازنکنیم.. 83000زندانی را درسطح کشور روانه نکنیم اقتضای تدبیر این هست که مراقب فرار واشوب زندانیان باشیم ..
ناشناس۱۴۰۳۷۳۵۱۷:۱۳:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۸
فقط حرف .. خورد و خوراک مردم رو تامین کنید. یه فکری برای پول آب و برق و اجاره کنید. همش شعار شعار شعار. بسه دیگه!!!!!
ناشناس۱۴۰۳۷۴۹۱۷:۱۸:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۸
تدبیر این هست که دلارهای انباشته در بانک مرکزی را در بیاورید و هزینه و خسارات مردم را مثل همه جای دنیا تقبل کنید مشکل این هست که کسی دوست ندارد از جیب ملت برای خود ملت خرج کند
ناشناس۱۴۰۳۹۷۵۱۹:۴۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
والله این آقا مواضعش (چه در مورد آزادی زندانیان و چه برخورد های فعلی) بسیار سنجیده تر از اعتدال و امید است ای کاش به این رای داده بودیم.
ناشناس۱۴۰۴۱۲۴۲۱:۵۲:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۸
مسئولان دولت به این نتیجه رسیده اند که درصد زیادی از مردم خواه ناخواه کرونا می گیرند و تنها کاری که میشود کرد این است که این واگیری به یکباره نباشد که نظام سلامت نتواند آنرا مهار کند لذا دولت میخواهد بتدریج قرنطینه را بردارد که مردم بتدریج کرونا بگیرند . بدنشان به این بیماری مقاوم شود والسلام
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین