تلاش دولت برای برگزاری رفراندوم درباره نظارت استصوابی/ آخرین اخبار انتخابات؛ از قصد اصولگرایان برای وحدت تا زمزمه ائتلاف حامیان دولت با احزاب اصلاح‌طلب

گروه سیاسی الف،   3981123122 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تلاش دولت برای برگزاری رفراندوم درباره نظارت استصوابی/ آخرین اخبار انتخابات؛ از قصد اصولگرایان برای وحدت تا زمزمه ائتلاف حامیان دولت با احزاب اصلاح‌طلب

درباره نظارت استصوابی رفراندوم برگزار می‌شود؟

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور پیش از ظهر چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیش نویس لایحه برگزاری همه پرسی درباره صلاحیت داوطلبان انتخاباتی در معاونت حقوقی آماده شده و به زودی تحویل هیئت وزیران می‌شود.

وی گفت: این لایحه نهایتاً چارچوب نظارت استصوابی را مشخص می‌کند.

معاون حقوقی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه لوایحی که برای همه پرسی تدوین می‌شود معمولاً باید کوتاه و روشن باشند و پاسخ آنها نیز به صورت آری یا خیر باشد، در پاسخ به این پرسش که این لایحه و همه پرسی مربوط به آن تقنینی است یا تفسیری، خاطرنشان کرد: باید در نهایت چیزی باشد که واقعاً بتوان آن را درست اجرا کرد.

جنیدی درباره زمان ارائه این لایحه به مجلس نیز اظهار کرد: در طرحی که به معاونت حقوقی ارجاع داده شد، تصریح شده بود که در روند نگارش پیش‌نویس این لایحه باید تسریع شود؛ در همین راستا نیز این اتفاق در معاونت حقوقی رخ داده و ما پیش نویس لایحه مذکور را خیلی زود به دولت تحویل خواهیم داد بر اساس روندی که لوایح در دولت و مجلس طی می‌کنند منطقاً رسیدگی به این موضوع در روزهای پایانی مجلس دهم انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تدوین لایحه برگزاری همه پرسی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری

***

آیت‌الله جنتی: همه جناح‌ها در انتخابات حضور دارند

آیت‌الله جنتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع انتخابات اشاره و خاطرنشان کرد: انتخابات دوم اسفند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چراکه دشمنان به دنبال تحریم انتخابات و کاهش مشارکت مردم هستند؛ همه مردم و مسئولان باید برای افزایش حضور مردم در انتخابات تلاش و دشمن را ناامید کنند.

وی اضافه کرد: اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد و داوطلبان شایسته و کارآمد توسط مردم انتخاب شوند، شاهد تشکیل یک مجلس قوی خواهیم بود و این امر منجر به افزایش همبستگی ملی و رفع مشکلات مردم می‌شود.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به اتمام مراحل بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: شورای نگهبان تا اعلام نتایج نهایی انتخابات از سلامت انتخابات و آرای مردم صیانت خواهد کرد و اجازه نخواهد داد که کسی در آرای مردم دخالت کند.

آیت‌الله جنتی یادآور شد: برخلاف برخی اظهارات نادرست، انتخابات آتی کاملا رقابتی است و نمایندگان همه جناح‌ها در انتخابات حضور دارند و بنابر گزارش‌های رسیده رقابت مناسبی میان داوطلبان درحال شکل‌گیری است که فردا و همزمان با آغاز زمان قانونی تبلیغات این مسئله آشکار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله جنتی: انتخابات آتی کاملاً رقابتی است/ ۴۰ سال انتخابات سالم برگزار شده

***

آخرین اخبار انتخابات؛ از تلاش دوباره اصولگرایان برای وحدت تا زمزمه ائتلاف اصلاح‌طلبان با حامیان دولت

تلاش اصولگرایان برای وحدت

عصر روز دوشنبه لیست نهایی ائتلاف اصولگرایان برای تهران منتشر شد. اما انتشار این لیست با واکنش منفی فعالان رسانه‌ای اصولگرا همراه شد. عموم آنها وزن تخصص در لیست را کم دانستند؛ مثلا به این نکته اشاره کردند که فقط یک اقتصاددان در سی نفر حضور دارد. برخی دیگر هم به سهم‌خواهی‌ها پرداختند و این لیست را خروجی سهم‌خواهی سیاستمداران دانستند.

این انتقادات باعث شد محمدباقر قالیباف که قرار است سرلیست اصولگرایان باشد با انتشار توییتی از این لیست اعلام برائت کند. قالیباف نوشت: «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست.»

این اتفاق باعث شد دبیرخانه شورای ائتلاف اصولگرایان با انتشار اطلاعیه‌ای تلویحا این لیست را پس بگیرد. دبیرخانه شورای ائتلاف اعلام کرد: «با توجه به گمانه زنی های مختلف و انتشار فهرست‌های متفاوت با عنوان لیست شورای ائتلاف در تهران، اسامی نهایی ۳۰ نامزد ائتلاف در تهران به زودی از طریق این شورا رسماً به اطلاع عموم خواهد رسید.»

اما ظهر امروز زمزمه ائتلاف اصولگرایان با جبهه پایداری در برخی  رسانه‌ها به گوش رسید. حجت‌الاسلام آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اختلافات پیش‌ آمده در بسته شدن لیست جریان انقلابی، ادامه داد: جبهه پایداری دست خود را به سمت جریان‌های انقلابی دراز می‌کند تا با وحدت تمامی جریان‌های انقلابی لیست واحدی برای انتخابات پیش رو ارائه شود.

آقاتهرانی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا در چند روز آینده وحدتی در انتخابات پیش‌رو حاصل شود، گفت: اگر به وحدتی دست پیدا کنیم جبهه پایداری لیست را در انتخابات پیش‌رو ارائه نخواهد کرد و جریان انقلاب با یک لیست وارد انتخابات می‌شود.

مصاحبه آقاتهرانی با واکنش مثبت قالیباف همراه شد. قالیباف در توییتی نوشت: « مصاحبه‌ آقای آقاتهرانی را دیدم. فرصت خوبی برای وحدت نیروهای انقلاب ایجاد شده است. لیست را قطعی نکرده‌ایم تا ان‌شاءالله نتایج خوبی حاصل شود.»

باید تا صبح پنج‌شنبه منتظر باشیم و ببینیم در اروگاه اصولگرایان چه رخ خواهد داد.

انصراف افشانی و تغییر حوزه تعدادی از کاندیداهای اصلاح‌طلب از تهران به شهرستان‌ها

به گزارش فارس، محمدعلی افشانی شهردار سابق تهران طی نامه‌ای به فرمانداری تهران از دور رقابت‌های در انتخابات مجلس یازدهم انصراف داد.

افشانی که از اعضای شورای مرکزی حزب اعتماد ملی است، از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شده بود.

بیشتر بخوانید: افشانی از داوطلبی انتخابات مجلس انصراف داد

اسماعیل گرامی مقدم سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز امروز از تغییر حوزه انتخابیه محمدرضا خباز  استاندار سابق سمنان از تهران به کاشمر خبر داد.

پیگیری های فارس نیز حکایت از این دارد، احمد مازنی نماینده فعلی مردم تهران در مجلس نیز تغییر حوزه داده و از حوزه انتخابیه گرگان کاندیدا شده است.

فاطمه ذوالقدر نماینده فعلی مردم تهران در مجلس نیز که از همین حوزه برای انتخابات مجلس یازدهم کاندیدا شده بود، به میناب در استان هرمزگان تغییر حوزه داده است.

زمزمه حامیان دولت برای ائتلاف با اصلاح‌طلبان

علی جنتی در  گفت‌وگو با ایسنا درباره انتخابات مجلس یازدهم گفت: در تهران ظاهراً تعدادی از اصلاح‌طلبان تایید صلاحیت شدند و ممکن است به ائتلاف برسند اگر تعدادی از آنها ائتلاف کنند ممکن است مشارکت بیشتر شود.

وی افزود: مجلس آینده یکدست نخواهد شد ولی اکثریت غالبی از اصولگرایان خواهند بود.

این مصاحبه کوتاه جنتی از آن جهت حائز اهمیت است که جنتی رئیس ستاد انتخابات حزب اعتدال و توسعه است؛ حزبی که اصلی‌ترین حزب حامی دولت روحانی است و بیشتر اعضای شورای مرکزی آن از معاونان روحانی هستند.

با این گفت‌وگو به نظر می‌رسد حامیان دولت تلاش دارند از فرصتی که به‌دلیل ردصلاحیت اصلاح‌طلبان به وجود آمده و اصلاح‌طلبان نامزدهای سرشناس کمی دارند استفاده کنند و با برخی از احزاب اصلاح‌طلب ائتلاف کنند.

صوفی: در صورت تایید صلاحیت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب، آمادگی ارائه لیست را داریم

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص آخرین تحولات جبهه اصلاح‌طلبان در خصوص انتخابات یازدهمین دور مجلس شورای اسلامی پس از اعلام عدم ارئه لیست از سوی شورای عالی انتخاباتی این جریان، با تاکید بر اینکه قطعا رویکرد شورای عالی جزمی نخواهد بود، گفت: تصمیم ما برای عدم ارائه لیست با توجه به شرایط کنونی بود و بعد از این نیز بسته به شرایط تصمیم خواهیم گرفت. شورای عالی پیش از این تصمیم نیز اعلام کرده بود که در هر حوزه‌ای که کاندیدا داشته باشد لیست ارائه کرده و در هر کجا که نامزد شاخص تایید صلاحیت شده نداشته باشد، لیست ارائه نمی‌دهد؛ یعنی به هر میزان که کاندیدا داشته باشد مشارکت خواهد کرد. 

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در خصوص اخبار واصل شده از شورای نگهبان مبنی بر تایید صلاحیت تنی دیگر از چهره‌های اصلاح طلب در روزهای پایانی، در پاسخ به این سوال که آیا با افزایش آمار تایید صلاحیت‌شدگان همچنان امکان ارائه لیست وجود دارد، گفت: قطعا در تهران افزایش آمار تا روز چهارشنبه و هرچند دیرهنگام می‌تواند تصمیم شورای عالی را تغییر دهد تا در تصمیم هفته گذشته بازنگری کند. شورای عالی هیچ گاه بصورت مطلق اعلام نکرده که در انتخابات مشارکت نمی‌کنیم یا انتخابات را تحریم می‌کنیم؛ تصمیم شورای عالی با توجه به شرایط کنونی اتخاذ شده است به این معنی که هرزمان امکان ارائه لیست برای اصلاح‌طلبان مهیا شده و شورای نگهبان در تصمیم خود تجدیدنظر کند، شورای عالی هم تجدیدنظر خواهد کرد. 

***

درخواست ویژه رهبری از مجمع تشخیص مصلحت

به گزارش ایسنا سید مرتضی نبوی، در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفت: رهبر معظم انقلاب از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته سیاست های کلی نظام را مورد بازنگری و تنقیح قرار دهد. در حال حاضر انتقاداتی به خود سیاست های کلی هم وجود دارد در مورد اینکه حجم این سیاست ها زیاد است. سیاست های کلی باید نقش کاربردی داشته باشد و جهت های کلی را مشخص کند.

وی اظهارداشت: وقتی سیاست های کلی چنین خاصیتی داشت باید زمینه ها به نحوی فراهم شود که به سرعت قوانین مغایر با این سیاست ها اصلاح، حذف و خلاء های قانونی برطرف تا دستگاه های اجرایی بتوانند به خوبی پاسخگویی داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۹۷۱۵۲۰:۴۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اگر در مورد تداوم داشتن یا نداشتن این دولت رفراندوم برگزار بشود بهتر است.
ناشناس۱۳۲۹۷۲۰۲۰:۴۵:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
آمار نسبت پزشک در 10،000 نفر جمعيت طبق سايت بهداشت جهاني WHO به ترتيب از زياد به کم: کوبا :81.9 سوئد 53.99 ايتاليا:40.93 آذربايجان:34.47 ارمنستان:28.99 آمريکا:25.95 عربستان:23.90 ترکمنستان:22.25 عمان:19.69 ترکيه:17.61 تاجيکستان:17.00 سوريه:12.2 ايران:11.4 سومالي:0.23 در انتخابات آینده به افرادی رای میدهیم که انحصار پزشکی را در کشور از بین ببرند و ظرفیت پزشکی را چند برابر کنند. سهمیه ها هم مثل سهمیه اساتید دانشگاه حذف کنند.
ناشناس۱۳۲۹۷۲۱۲۰:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۳۲۹۷۲۲۲۰:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
هرکس به مجلس برود برای مردم تفاوتی ندارد.
راد۱۳۲۹۷۲۴۲۰:۴۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
هفته بعد هفته ریزش قیمت خودروها و هفته فروشنده شدن دلالها و مافیاها
ناشناس۱۳۲۹۷۲۹۲۰:۴۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
روحانی از آینده دولتش نگران است و به همین خاطر مسئله همه پرسی را مطرح کرده اند.
ناشناس۱۳۲۹۷۳۳۲۰:۵۱:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
اصلاح طلبان با دلار 14000 تومانی و سکه 5 میلیونی و پراید 70 میلیونی و تورم 400 درصدی مردم را ناامید و بیچاره کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۳۲۹۷۳۴۲۰:۵۳:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
تا قیمت پراید 95 میلیون تومان نشده روحانی می تواند با یک استعفاء 83 میلیون ایرانی را خوشحال کند.
ناشناس۱۳۲۹۷۳۵۲۰:۵۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
تورم و بیکاری و گرانی/ جواب بده روحانی
ناشناس۱۳۲۹۷۳۷۲۰:۵۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
دولت بجای سیاسی کاری بهتر است برای مهار تورم لجام گسیخته و بهبود معیشت مردم و رونق کسب و کار و تولید تلاش کند.
ناشناس۱۳۲۹۷۴۰۲۰:۵۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
با برگزاری رفراندوم برای ماندن یا رفتن دولت روحانی موافقم.
ناشناس۱۳۲۹۷۴۱۲۱:۰۰:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
کاش برای قیمت بنزین رفراندوم میگذاشتند.
ناشناس۱۳۲۹۷۴۳۲۱:۰۰:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
امیدوارم همه پرسی برگزار بشه.
ناشناس۱۳۲۹۹۰۶۰۵:۵۳:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
با این رفراندوم موافقم .
ناشناس۱۳۲۹۹۲۶۰۷:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
دولت وعده هایی که با اون رای آورد را رها کرده چسبیده به شورای نگهبان
بیگی29۱۳۲۹۹۳۵۰۷:۴۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
فکر کنم برنامه تان این باشد تا رفراندوم و انتخابات با هم انجام شود.نتایج مفیدی خواهد داشت.!
ناشناس۱۳۳۰۲۲۷۱۵:۵۶:۴۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
کاش مطهری و بهشتی زنده بودند
ناشناس۱۳۳۰۹۱۸۱۴:۲۹:۵۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
دولت از دل همین نظارت استصوابی بیرون امده است...نمی شود وقتی اقایان پیروز می شوند همه چی خوب است ولی وقتی شانسی برای پیروزی ندارند ( انهم بخاطره عملکردشان ) بحث شورای نگهبان را راه بیندازند
ناشناس۱۳۳۰۹۱۹۱۴:۳۰:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۵
شورای شهر نظارت استصوابی ندارد ...ببینید چه کسانی تایید صلاحیت می شوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین