چند نکته درباره سخنان اخیر آیت الله علم الهدی

امیر حسین رحمانی،   3981119146 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته درباره سخنان اخیر آیت الله علم الهدی

آیت الله علم الهدی، امام جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نماز جمعه این هفته درباره تایید صلاحیت ها عنوان داشتند« اینکه بگوییم شش مجتهد شورای نگهبان با جناح گرایی حکم می کنند مثل این است که بگوییم پیامبر به نفع داماد و پسرعمویش حکم می‌کند؛ این دو حرف همسان هم هستند. خداوند در آیه بعدی می گوید چرا برخی اینگونه هستند و پاسخ می‌دهد سه علت دارد؛ یا در دلهایشان مریضی است، یا شکاک هستند و یا میترسند خدا و پیامبر حق اینها را از بین ببرند. فقهای شورای نگهبان به اندازه وزن برخی آقایان نماز شب خوانده اند».

آیت الله علم الهدی در سخنرانی خود بدرستی تاکید دارند که دشمن بر مساله مشارکت مردم در انتخابات حساسیت دارد و این که عده ای در داخل عنوان می کنند انتخابات تشریفاتی است حرف دشمن و نادرست است.

اما دشمن ممکن است به طریقی دیگر و با سوءاستفاده نیز زمینه را برای تبلیغ و فضاسازی جهت ترغیب مردم به عدم مشارکت فراهم نماید که در ادامه آورده شده است. نکته هایی که در ادامه به آنها اشاره می شود ناظر به قسمت اول سخنان آیت الله علم الهدی است.

*اول اینکه قیاس فقهای شورای نگهبان با پیامبر اسلام(ص) قیاس نادرستی است؛ چرا که پیامبر عظیم الشان اسلام معصوم و بری از گناه بودند اما فقهای شورای نگهبان ممکن است در تشخیص خود بدون هیچ گونه قصدی دچار خطا و اشتباه شوند. یکی از دلایل این اتفاق نیز قانون بسیار ضعیف و نامناسب انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

 به همین دلیل نیز بوده که در طول هفته های گذشته بسیاری از حقوقدانان و فقهای شورای نگهبان درباره این موضوع اظهارنظر کرده اند. به عنوان مثال، آیت الله شب زنده دار در درس خارج فقه خود در تاریخ 14 بهمن عنوان می کنند« مساله انتخابات مشکلات فراوانی دارد، یکی از مشکلات مهم اش این است که قانون انتخابات یک قانون پرمشکلی است...».

یا اینکه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در  توییتر می نویسد: «نظارت شورای نگهبان مشکل انتخابات نیست، مشکل انجام ندادن وظایف نمایندگی، از جمله عدم تصویب قانون جامع انتخابات در طول ۴ سال گذشته است. این سوال همچنان باقی است که چرا قانون انتخابات به تصویب نهایی نرسید و بعد از هر بار طرح در مجلس از دستور خارج می شد؟»

بنابراین بخشی از مشکلاتی که در حال حاضر بوجود آمده بدلیل مبنا قرار گرفتن همین قانون است که دقیقاً مصادیق التزام عملی به اسلام، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه مشخص نیست و همین عامل موجب شده برداشت های مختلفی در این باره پدید آید. مشکل دیگر آن است که حتی اگر این شرایط نیز فراهم شود تضمینی مبنی بر اینکه نامزدی صلاحیت لازم را دارا می باشد، نیست.

بالطبع وقتی 16 هزار نفر برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام می کنند و به بیان یکی از حقوقدانان شورا «کل شب را چهل و پنج دقیقه» توانسته بخوابد آیا احتمال خطا و اشتباه افزایش نمی یابد؟ پس چرا با این شرایط، چنین قیاسی صورت می گیرد.

در واقع نبود قانون قوی و اظهارنظرهای نادرستی که بعضاً برخی از شخصیت های سیاسی در موقعیت های مختلف دارند ممکن است وضعیتی را فراهم آورد که حکم بر رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت توسط شورای نگهبان داده شود و از این رو استنباط نادرستی از جناح گرایی از آن پدید آید.

*اگر چه خواندن نماز شب به خلوص و صفای باطن منجر می شود و موجب پیوند نزدیک تر بین مخلوق و خالق می شود اما این موضوعی نیست که بتوان آن را ملاک و مبنایی برای سنجش عملکرد اعضای شورای نگهبان قرار داد. اگر چه این سخنان به هیچ وجه نیز تایید کننده سخنان افرادی که انتقادات بدون پایه از شورای نگهبان مطرح می کنند و دم از انتصابات و انتخابات فرمایشی می زنند نیست. در واقع تکلیف برخی مقامات روشن و واضح است که به جای پاسخ به عملکردشان که موجب دلخوری مردم شده دائماً از باب طلبکاری و فرافکنی به موضوعات ورود می کنند. اما در حال حاضر نیز سنجه و ابزاز مناسبی برای ارزیابی عملکرد شورا وجود ندارد.

* البته همزمان با این اتفاق بداخلاقی هایی نیز صورت می گیرد و برخی صحبت های قدیمی امام جمعه مشهد به گونه ای بازنشر می شود که گویی جدیداً چنین سخنانی ایراد شده است. مثلاً جمله ای قدیمی از ایشان و متعلق به شش سال قبل که « هر کسی در انتخابات شرکت نکند به جهنم رفتنش قطعی است» این روزها دوباره در شبکه های اجتماعی بسیار بازنشر شده است(نگارنده این موضوع را بر اساس جستجویی که در اینترنت داشته عنوان می کند). این همان اتفاقی است که در جریان اعترضات عراق نیز رخ داد و معاندان از برخی جملات و گفته های ایشان برای تخریب روابط دو کشور بهره گرفتند.

اما بدون شک بیان چنین جملاتی که متعلق به چند سال قبل است هدفی جز عصبانیت مردم و تحریک آنها به عدم مشارکت نیست. البته همین مسئله نشان دهنده لزوم دقت بیش از حد مسئولان در گفتارشان است تا بهانه ای به دست ضدانقلاب داده شود.

در نهایت این که باید گفته شود ایران اسلامی اگر چه با هدایت رهبر انقلاب از اقتدار و قدرت بالایی برخوردار است اما از سوی دیگر در شرایط حساسی قرار دارد و کشورهای غربی علی الخصوص آمریکایی ها بر این تصورند که بعد از اعمال تحریم های گسترده و اتفاقات آبان ماه، زمان مناسبی برای ارزیابی تاثیر سیاست فشار حداکثری و تعیین کنندگی میزان پشتوانه نظام سیاسی بوجود آمده است. بنابراین تمام تلاش مسئولان باید در راستای دعوت معقول و منطقی مردم به حضور در انتخابات از باب علاقه به ایران و نظام سیاسی اسلام باشد و مبادا سخنان به گونه ای بیان شود که فضا برای جولان عناصر ضد انقلاب جهت ایجاد شکاف و اختلاف در جامعه فراهم شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۴۷۹۰۰۹:۴۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
خوارج هم به اندازه وزن 100 تا مثل علم الهدی نماز شب می‌خوندن اما فکرشون منجمد بود.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۳۲۴۹۲۷۱۰:۵۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
از شورای نگهبان می خواهیم حتی نمایندگانی را هم که کاندید نشده اند جهت اطلاع از وضعیت آنها مورد بررسب صلاحیت قرار داده و آندسته را که فساد اقتصادی دادند به همراه سایر کاندیدها که فساد اقتصادی دارند جهت بررسب به قوه قضاییه اطلاع رسانی نمایید در ضمن مدعی العموم توجه داشته باشد تعدادی از نمایندگان که کاندید نشده اند و پست هایی را برای خود رزرو کرده اند لطفا زیر ذربین داشته باشیدشان
مهندس جنت شهری۱۳۲۵۱۹۶۱۳:۲۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
بهتر است ایشان را بازنشته کنید
ناشناس۱۳۲۵۲۸۰۱۴:۰۷:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
آقای روحانی با 72 سال سن چرا بازنشسته نشدند ؟!
ناشناس۱۳۲۵۳۳۳۱۴:۴۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
اشکالی ندارد. ایشان را هم بازنشسته کنید
ناشناس۱۳۲۵۴۱۳۱۵:۱۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
چون رای آوردند. فهمیدی؟
ناشناس۱۳۲۵۷۷۷۱۹:۴۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
زیباکلام: روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
ناشناس۱۳۲۴۹۹۰۱۱:۴۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
این روش حرف زدن پسندیده نیست خصوصا که بخواهید حرف حق بزنید یا از حق دفاع کنید چه میشود کرد متاسفانه عرف جامعه ما شده است!
ناشناس۱۳۲۵۱۷۳۱۳:۱۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
در هر صورت رد صلاحیت نمایندگانی که شائبه فساد در مورد آنها وجود داشت از سوی شورای نگهبان اقدامی درست و پسندیده بود.
ناشناس۱۳۲۵۱۸۳۱۳:۱۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
نمایندگان اصلاح طلبی که مخالف شفافیت هستن و به شفافیت مجلس رای ندادند همان بهتر که رد صلاحیت شدند.
میلاد حمیدی۱۳۲۵۱۹۴۱۳:۲۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
داور یا قاضی هم ممکن است دار اشتباه شود ولی برای حفظ نظم و از بین نرفتن اصل ملاک رای قاضی و داور است. و این نکته نباید فراموش شود که افرادی که تا این اندازه خود را ارجحتر از تشخیص شورای نگهبان و خود را بالاتر از فقها میدانند در درجه اول مشروعیت و ارزش خود و هم حزبی های خود را زیر سوال می برند. نکته بعدی این است که مخاطبان سایت ها و سایت الف بهتر است از ذکر عنوان " علم الهدی" به تنهایی خودداری کنند و اگر کلمه آیت الله و یا احترام هایی که حتی برای سبکترین هم حزبی های خود بکار میگیرند مانند " آقای" را بکار ببرند تا حداقل محترم بودن خود را نشان دهند.
رسول۱۳۲۵۳۷۸۱۴:۵۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
برادر گرامی احسنت
ناشناس۱۳۲۴۷۹۲۰۹:۴۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
یاران پیامبر همه قرآن و اغلب نماز شب می‌خواندند. اما همان‌ها را در انتخابشان علی را واگذاشتند.
ناشناس۱۳۲۵۰۰۲۱۱:۵۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
مشکل نماز شبشون نبود مشکل عدم اطاعت از خدا و پیامبر بود.همیشه اطاعت از خدا راحت اما اطاعت از نبی و وصی هست میزان ایمان رو نشان میده. وگرنه موضوع امام علی انتخاب نبود انتصاب بود که جنابعالی کلا قضیه رو نگرفتی!
ناشناس۱۳۲۶۴۴۳۰۹:۱۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
پس چرا علی (ع) در نهج البلاغه آنرا از عطسه بز بی ارزش تر می دانست ؟
ناشناس۱۳۲۴۷۹۳۰۹:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
به جای نقد کردن از طرفداران خودتون همیشه دفاع می کنید و هر حرفی میزنن انگار آیه قران تفسیر می کنید. به قران قسم اینا خودشون نمی فهمنن چی میگن شما الکی دارید تفسیر می کنید.
ناشناس۱۳۲۴۷۹۴۰۹:۴۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
ایشان احتیاجی به تخریب دیگران دارند؟
ناشناس۱۳۲۴۸۰۲۰۹:۴۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
اغلب سخنان ایشان نه تنها در جهت دفاع از دین و انقلاب کاربردی ندارند، بلکه در جهت عکس بوده و باعث تهییج مردم و به خصوص جوانان می شوند.
ناشناس۱۳۲۴۸۰۵۰۹:۴۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
ايشان دو عنوان خيلي بزرك دارند : هم " آيت الله " هستند ، هم " علم الهدي " هستند به هر حال خدا وند به همه ما توفيق دهد كه در زندگي هميشه چنان باشيم كه مي نماييم !!! چنان باشيم كه خود را نشان مي دهيم !! ... آمين يا رب العالمين !! ...
ناشناس۱۳۲۴۸۰۶۰۹:۴۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
چرا باید عده ای که نقاط تاریک و مبهم در زندگی شان وجود دارد برای کاندیداتوری معرفی شوند؟ آیا پست های مجلس و دولت آنقدر مهم نیست که از افرادی استفاده شود که قبل از اخذ رای از چندین فیلتر عبور کرده اند و تا حدی توانایی شان احراز شده است؟
jdhk۱۳۲۵۱۴۲۱۳:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
خیر، اینکار را مردم خودشان انجام میدهند و فرد شایسته را انتخاب می کنند.
ناشناس۱۳۲۴۸۰۹۰۹:۵۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
کاری که عده ای از خودی ها انجام می دهند، دشمنان باید سالها هزینه و وقت برای انجام آن صرف کنند!
ناشناس۱۳۲۴۸۱۰۰۹:۵۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
چرا این گفتمان متعصبانه با وجود مخالفتهای بسیار در طیفهای مختلف متوقف نمیشود و همچنان ادامه دارد؟!
ناشناس۱۳۲۴۸۱۸۰۹:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
روايتي از رسول خداست (ص) که من پيامبر نيز خبر ندارم خدا فرداي قيامت چگونه با من برخورد مي کند حال امثال علم الهدي چگونه شده اند مشاور خداوند متعال
مهدی۱۳۲۴۸۱۹۰۹:۵۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
شما هم بعله همه چیز عیان است و چه حاجت به بیان است
ناشناس۱۳۲۴۸۲۰۰۹:۵۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
نماز کیلو چند میخونن حاجی؟
ناشناس۱۳۲۴۸۲۱۰۹:۵۷:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
دشمن دانابلندت میکند!/برزمینت میزندنادان دوست!!!!!!خوداعضای شورای محترم نگهبان چنین ادعایی ندارند!واحتمال خطامیدهند،ولی امان ازجهل مرکب
ناشناس۱۳۲۴۸۳۳۱۰:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
صدف وار گوهر شناسان راز ............ دهان جز به لؤلؤ نكردند باز
بنده خدا۱۳۲۴۸۳۴۱۰:۰۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
حضرت آیت الله چرا همیشه اینقدر عصبانی هستند؟ ما شنیدیم مومن باید خوش برخورد باشد.
اصفهانی۱۳۲۴۸۳۶۱۰:۰۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
سردبیر سیاسی سایت الف سلام بسیار خوشحالم درسایتی جهت کسب اخبار مراجعه میکنم که حداقل دبیران ومدیرسایت ازافرادی هستند هم روشن بین وهم سعی دارند قلم را برای خوشنودی باریتعالی به تحریر دربیارند وان سایت مدنظر سایت الف هست بهرحال من هم بنوبه خودم از اقای علم الهدی نقد دارم وایکاش میشد قبل ازایراد خطبه ویاسخنرانی یکبار متن را بخوبی مطالعه وسپس پشت تریبون اعلام میکرد واین اقای علم الهدی باید خیلی دربیان وسخنرانی های خود دقت کند تا هم توهینی به اقشار جامعه نشود وهم برای دین اسلام وپیامبرص وائمه معصومین القابی ندهد که موجب ان شود مردم وجوانان ازدین فاصله بگیرندوجدیدترین نطق اقای علم الهدی این بود که فقها به اندازه وزن بعضی ها نمازشب خوانده اند خوب نمازشبی که معیار ان برای اقای علم الهدی وزن ویابرمبنای کیلوباشد ارزش ان نماز شب هم مشخص شد که ارزشی ندارد دوم اینکه اقای علم الهدی ازکجا میداند فقهای ما همه انهاشب زنده دارهستند وبانماز شب با خدا رازونیاز میکنند؟ دوم این که چرا طوری حرف میزند که فقهای ما مبرا ازهرگونه اشتباه هستند؟ ایا فقهای ما تابحال نشد فردی را سفارش کنند؟ ایا فقهای ما نشد برای استخدام فردی وبستگانشان را به وزارتخانه وزیری سفارش کنند؟ ایا کسی نمازشب میخواند برای احدی سفارش استخدام میکند؟
ناشناس۱۳۲۴۸۵۸۱۰:۱۵:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
دادش خودت فهمیدی چی گفتی !!!
هادی۱۳۲۴۸۶۱۱۰:۱۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
لطفا سفسطه بازی نکیند بهترین کار شورای نگهبان در تمام دروانها همین دوران بود حذف عناصر فاسد از نمایندگان افرادی که سالها چپاولگری کردند.علی الخصوص کاتب الدوله ها
ناشناس۱۳۲۴۸۶۳۱۰:۱۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
ارشاد شدیم ممنون
ناشناس۱۳۲۴۸۷۱۱۰:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
اولا باید پرسید چرا بعضی ها در جایگاهی منصوب می شوند که حرفشان برای کشور هزینه ساز است در حالی که همان فرد در جای دیگری مفید خواهد بود ثانیا وقتی اقای یزدی که عضو شورای نگهبان است وقانونا و شرعا باید بی طرف باشد با عنوان دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به نفع یک کاندیدا اطلاعیه می دهد نمی توان بین این دو منصب حقوقی تفکیک قایل شد و بگوییم وقتی ایشان می رود شورای نگهبان بی طرف می شود ولی می تواند با عنوان حقوقی دیگرش از کسی طرفداری کند چقدر انتظار دارید که طرفداران سایر کاندیداها این مسئله را باور کنند مثلا تا حالا کسی دیده که بگویند چرا اقای مصباح از فلان کاندیدا حمایت کرده اما از کاندیداها و ملت از حمایت اعضای شورای نگهبان از یک کاندیدای خاص شاکی اند
ناشناس۱۳۲۴۸۷۲۱۰:۲۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
همینطور که ایشان راجع به مردم اظهار نظر میکنند، در مورد گفتار ایشان نیز قضاوت میشود. گله ای نیست.
ناشناس۱۳۲۴۸۷۸۱۰:۲۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
مطمئن هستید که ناخواسته دچار اشتباه می‌شوند؟!
ناشناس۱۳۲۴۸۷۹۱۰:۲۴:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
سخنان این اقا نسنجیده است که هم موجب ناراحتی مردم می شود و هم موجب خوشحالی دشمنان
امیر۱۳۲۴۹۰۶۱۰:۴۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
ایشان فرمودند (فقهای شورای نگهبان به اندازه وزن برخی آقایان نماز شب خوانده اند». ببخشید من قدری گیج شده ام یک نفر راهنمایی نماید هر رکعت نماز شب معادل چند کیلوگرم می شود؟
ناشناس۱۳۲۵۱۷۹۱۳:۱۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
تمسخر نماز شب از سوی کاربران سایت الف مایه تاسف و شرمساری فراوان است .
ناشناس۱۳۲۵۲۹۰۱۴:۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
کاربران الف این حرف را نزدند. آبت الله علم الهدی گفتند: اعضای شورای نگهبان به اندازه وزن این معترضان نماز شب خوانده اند، یعنی واحد اندازه گیری نماز شب و وزن یکسان است
ناشناس۱۳۲۵۲۹۴۱۴:۱۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
ما که تمسخری در این کامنت ندیدیم اما جالب است که شما اصل این سخن را از زبان علم الهدی تمسخر نمی بینی ‌اما نقلش را تمسخر می دانی!!!
ناشناس۱۳۲۵۹۷۶۲۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
برای ابرو نرفتن نظام این اقا را باز نشست نماییذ
ناشناس۱۳۲۵۵۹۷۱۷:۱۹:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
داری اشتباه میزنی داداش علم الهدی گفته نه مخاطبین الف
galal۱۳۲۵۰۰۶۱۱:۵۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
چه محترمانه!!!!کاش با بقیه هم با همین لحن سخن بگویید
ناشناس۱۳۲۵۰۲۰۱۲:۰۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
جالب است که با این همه وضعیت فجیع خود را با یاران پیامبر مقایسه می کنند
هاشمی۱۳۲۵۰۵۲۱۲:۱۹:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
قُلْ‌ يَا أَهْلَ‌ الْکِتَابِ‌ لاَ تَغْلُوا فِي‌ دِينِکُمْ‌ غَيْرَ الْحَقِ‌ وَ لاَ تَتَّبِعُوا أَهْوَاءَ قَوْمٍ‌ قَدْ ضَلُّوا مِنْ‌ قَبْلُ‌ وَ أَضَلُّوا کَثِيراً وَ ضَلُّوا عَنْ‌ سَوَاءِ السَّبِيلِ‌ ای اهل کتاب! در دین خود، غلوّ (و زیاده روی) نکنید! و غیر از حق نگویید! و از هوسهای جمعیّتی که پیشتر گمراه شدند و دیگران را گمراه کردند و از راه راست منحرف گشتند، پیروی ننمایید! سوره مبارکه مائده - 77
محمود۱۳۲۵۰۵۹۱۲:۲۰:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
بقول ظریفی میگفت نماز شبی که با کیلو مقایسه شود همان میشود که هست
ناشناس۱۳۲۵۰۶۸۱۲:۲۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
کاش این حکومت را با حکومت پیامبر و امام علی علیه السلام مقایسه نمی کردید
سیدرضا۱۳۲۵۱۰۷۱۲:۴۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
با سلام واحترام اقای علم الهدی مگر خوارج در عبادت کم گذاشته بودند ؟ انها از عدالت علی( ع) گریزان بودند و نه عبادت علی (ع)
فرهنگی۱۳۲۵۱۳۳۱۲:۵۵:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
چرا در مراکز مهم مذهبی مثل مشهد مقدس از علمای به روز و دارای دانش و علم کافی که پاسخگوی نیازهای دینی اقشار مختلف بویژه نسل جدید باشد کمتر بهره گرفته می شود..
ناشناس۱۳۲۵۱۳۸۱۲:۵۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
نماز شب خواندن يك فرد چه سودي براي اجتماع وجامعه داردايا خدمت به جامعه درپيشگاه خداوند داراي ارزش است يا انجام اعمال مستحبي زيادمانند نماز شب؟
ناشناس۱۳۲۵۲۳۹۱۳:۴۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
چرا تا دیر نشده یه فکری نمی کنید چرا امام جمعه مشهد تغییر نمیدید از دستش همه ذله شدند
احمدخواجوند۱۳۲۵۳۱۱۱۴:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
این بابا برای اینکه مطرح باشد هرهفته یک حرفهای خارج عرف سیاست ودیانت حرف میزنه متاسفانه میکروفون دست اینهاست
ناشناس۱۳۲۵۳۴۷۱۴:۴۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
نگارنده محترم در بخشی از تحلیل شما مرقوم فرمویدکه عده ای از سخنان ایشان سوء استفاده می کنند ولی به این موضوع التفات نفرمودید که به هرحال سخنان شش سال پیش ایشان پایه فکری شون هست مگر اینکه از گفته خود عدول کرده و اصلاح کرده باشند آیا چنین چیزی تحقق یافته ایشان مصداق بارز مثل معروف "خودشکن آیینه. شکستن خطاست " میباشد
ناشناس۱۳۲۵۳۶۸۱۴:۵۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
نمایندگانی که برای پیگیری حقوق ملت دریک ارگان تبلیغات کردند وبعدا نتنها پیگیری نکردند بلکه به استخدام همان ارگان دراومدن هم پیگیری شود(مثل استخدامی های وزارت نفت)
ناشناس۱۳۲۵۳۹۵۱۵:۰۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
حتی اگر صحه بر مبانی فکری ایشان بگذاریم, باز ایشان از بزرگترین ضد تبلیغ های فعلی نظام هستند و بسیاری از دیدگاههای ایشان پیام وارونه ای مخابره میکند.
ناشناس۱۳۲۵۵۵۷۱۶:۴۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
از رهبر معظم انقلاب خواهشمندیم ایشان را عوض کنند
ناشناس۱۳۲۵۵۷۳۱۶:۵۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
این اولین بار نیست و آخرین مرتبه هم نخواهد بود. از ایشان که نماینده ولی فقیه در استان هست انتطار می‌رود براحساسات خود غلبه کرده و سنجیده سخن بگوید
ناشناس۱۳۲۵۵۷۶۱۶:۵۹:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
اینا میخوان سوژه بدن دست سینا ومن وتو...
ناشناس۱۳۲۵۶۸۷۱۸:۲۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
اشاره‌ به کیلویی نماز شب خواندن فقهای شورای نگهبان بسیار نادرست بود.
سید۱۳۲۶۲۶۰۰۴:۰۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
آیت الله شب زنده دار در درس خارج فقه خود در تاریخ 14 بهمن عنوان می کنند« مساله انتخابات مشکلات فراوانی دارد، یکی از مشکلات مهم اش این است که قانون انتخابات یک قانون پرمشکلی است...»!!!! اگه کسی این جمله و کلام نغز را فهمید به منم بگه
امیر۱۳۲۶۶۴۰۱۱:۳۱:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
تحلیل و واکاوی این مقاله بسیار صحیح و درست است .مسئولان باید در گفتارشان دقت کنند و مطالبی نگویند که موجب وهن قداست نماز جمعه شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    2. این صدای اقتدار ایران است ...

    3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    4. وحدت ملی با وعده صادق

    5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    14. اسراییل چه باید بکند؟ 

    15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

    20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

    21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

    22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

    23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

    24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین