ماجرای خرید ۲میلیارد دلاری اشتباه شاه!

گروه اقتصادی الف،   3981116004 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

«باید به متخصصان بگویند مطالعات خودشان را بکنند، وقتی نظر دادند باید درست خلاف آن عمل کنید!» به نظرتان چه کسی ممکن است چنین نظری داده باشد؟ محمدرضا پهلوی چنین می‌اندیشید و بر این اساس کشور را اداره می‌کرد.  

به گزارش فارس، شاه خودش را بالاتر و عاقل‌تر از همه می‌دانست، حتی از کارشناسان حوزه‌های تخصصی. این روحیه در بسیاری از رفتارهای وی تجلی یافته بود و مایه دردسرهایی می‌شد که بسیاری از آن‌ها در اسناد شفاهی و کتبی و همچنین کتاب‌ها و خاطرات دوران پهلوی به‌جامانده است. «فریدون هویدا» دراین‌باره در کتاب «سقوط شاه» می‌نویسد: «شاه به صورتی دیوانه‌وار عاشق افکار خود بود و افکار او هم آن‌قدر حالت ساده‌لوحانه داشت که گاه شکلی خطرناک به خود می‌گرفت... روش زمامداری شاه به‌گونه‌ای بود که اکثر تصمیم‌ها را شخصاً می‌گرفت و به همین خاطر چنان جوی به وجود آورده بود که هیچ‌کسی، حتی نزدیک‌ترین مشاورانش هم جرئت انتقاد از او را به خود نمی‌دادند و وزرای کابینه نیز برای آنکه از خشم شاه در امان بمانند در موارد متعددی ترجیح می‌دادند هر مسئله‌ای را هرقدر هم ناچیز و پیش‌پا افتاده باشد قبلاً به اطلاع او برسانند.»

خرید نظامی از روی کاتالوگ!

خودرایی شاه حتی به امنیت کشور هم صدمه می‌زد. در خریدهای نظامی انتخاب با شاه بود و ارتشبد «حسن طوفانیان» که مسئول خرید ارتش بود کاتالوگ‌ها را می‌برد پیش شاه تا تجهیزات نظامی را انتخاب کند. درواقع سلیقه شاه و اینکه از قابلیت‌های یک نوع تجهیزات خوشش بیاید، مهم بود و اینکه ازنظر کارشناسی آن تجهیزات به کار نیروهای مسلح می‌آید یا خیر اصلاً مهم نبود. این خودرایی به خریدهای اشتباه منجر می‌شد؛ ازجمله خرید تانک‌های چیفتن از انگلستان که به دلیل قیمت بالا و کارایی کم در برابر رقبای آلمانی و آمریکایی این تانک، خرید آن را بدترین خرید تسلیحاتی ایران می‌دانند.

ارتشبد طوفانیان خریدهای نظامی ایران را طبق نظر شاه انجام می‌داد

اف-14 یا اف-15؟

البته خودرایی شاه خسارت‌بار هم می‌شد. سپهبد «عبدالله آذر برزین» جانشین فرمانده نیروی هوایی ارتش پهلوی در مصاحبه‌ای که در کتاب «فرماندهی و نافرمانی» آمده است خریدهای نظامی شاه را اشتباه می‌داند و می‌گوید: «تشریفات خرید جنگ‌افزار در ارتش ایران به‌کلی با کشورهای دیگر متفاوت بود... بودجه ارتش ایران بر مبنای سیستمی که کشورهای دیگر بودجه را تعیین می‌کردند، نبود. نه تقدم‌ها معلوم بود و نه بر مبنای نیازمندی بود... در ایران تشکیلات وزارت جنگ در این کار دخالتی نداشت. جنگ‌افزارها هم بر مبنای نیاز و مأموریت خریداری نمی‌شد. ارتشبد طوفانیان را به‌عنوان مسئول خرید جنگ‌افزارها در ارتش ایران تعیین کرده بودند. بزرگ‌ترین مشکل هم همین بود که موقعی که او می‌خواست جنگ‌افزارها را خریداری یا حتی بررسی کند به‌هیچ‌عنوان با نیروها صحبتی نمی‌کرد و مسئله را مستقیماً به شاه می‌گفت.»

سپهبد آذر برزین: وزارت جنگ نقشی در خرید تجهیزات نظامی نداشت

 

یکی از خریدهای بد و خودسرانه شاه خرید هواپیمای اف-14 بود. درحالی‌که اف-15 با قیمت یک‌چهارم و قابلیت‌های فنی بیشتر و بهتر برای ارتش ایران در دسترس بود، شاه اف-14 را خرید تا گران‌ترین هواپیمای جهان را داشته باشد. هواپیمایی که خریدار دیگری غیر از ایران نداشت. حتی اسرائیل، به‌عنوان نزدیک‌ترین متحد آمریکا هم ترجیح داده بود اف-15 بخرد.

به گفته «آذر برزین» کارشناسان ارتش اصرار داشتند که اف-15 که توان و تجربه فنی برای استفاده از آن در ایران وجود داشت به تعداد بالا خریداری شود اما درنهایت با نظر شاه هواپیماهای اف-14 آمدند و 300 مستشار نظامی آمریکایی نیز برای آموزش و نظارت در ایران مستقر شدند. بودجه‌های بسیار بالا هم برای تطبیق سیستم‌های راداری و فنی و... هواپیماهای اف-14 با تجهیزات نیروی هوایی ایران هزینه شد.

مراسم تحویل هواپیماهای اف-14 به ایران

خرید غیرکارشناسی هواپیماها 2.2میلیارد دلار خرج روی دست ایران گذاشت. البته در آن زمان نفت گران شده بود و شاه دوست داشت تا می‌تواند پول خرج کند. آمریکایی‌ها هم بهترین بازار را برای  تجهیزات خود پیدا کرده بودند و نمی‌گذاشتند پول نفت ایران، جای دوری برود! این شد که چند سناتور برای فروش این هواپیماها پا پیش گذاشتند. 28میلیون دلار هم رشوه دادند. چرا؟ چون گرومن، یا همان شرکت تولید کننده اف-14 در معرض ورشکستگی بود اما حالا با پول نفت ایران نجات می‌یافت.

خرید شاه آنقدر عجیب بود که صدای شرکت رقیب گرومن را هم درآورد. تولیدکننده اف-15 به سنا شکایت کرد. موضوع حتی به رسانه‌های آمریکا هم کشیده شد و نیویورک تایمز در تاریخ 26 بهمن 1354 (15 فوریه 1976) گزارش مفصلی درباره این ماجرا نوشت.

گزارش نیویورک تایمز درباره جنجال‌های خرید هواپیمای اف-14 توسط شاه

 

نظر شاه درباره برنامه‌ریزی!

حالا با این روحیه خودرایی و بی‌برنامگی محض، نظر شاه درباره «سازمان برنامه‌وبودجه ایران» چه باشد خوب است؟ «عبدالمجید مجیدی»، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در سال ۱۳۵۱ در کتاب خاطراتش درباره اینکه آیا شاه نظر منفی و بدی نسبت به سازمان برنامه، از بالا تا پایین داشت چنین گفته است: «همیشه داشت. این نظر منفی همیشه، همیشه نسبت به سازمان برنامه وجود داشت.»

 

مخصوصاً در امور...

حالا شاه کجاها بیشتر به حرف کارشناسان گوش نمی‌کرد؟ «اسدالله علم» نخست‌وزیر و وزیر دربار پهلوی در کتاب خاطرات خود که «یادداشت‌های علم» نام دارد، نوشته است: «شاهنشاه همیشه می‌فرمایند باید به متخصصان بگویند مطالعات خودشان را بکنند، وقتی نظر دادند باید درست خلاف آن عمل کنید مخصوصاً در امور اقتصادی!»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۲۰۱۴۳۱۰:۳۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
در زمانی که اف 14 در سال 1974 خریداری و به ایران وارد شد،اف 15 هنوز در حال تست و ازمایش های پروازی بود و اصولا قیاس این دو هواپیما صحیح نمیباشد و اف 14 در نقش یک مینی اواکس و با موشک فونیکس یک هواپیمای جهنمی برای دشمنان بود و به گواه تاریخ جنگ و امارها و خاطرات خلبانان و منابع نظامی غربی،امار پیروزی های اف 14ها در جنگ تحمیلی 1 به 21 بود یعنی به ازای هر یک اف 14 ساقط شده در جنگ که به 8 فروند میرسید،164 هواپیمای عراقی منهدم شد و دستور اکید به خلبانان عراقی این بود که در جایی که اف14ها حضور دارند سریعا عملیات باید کنسل شده و فرار را بر قرار ترجیح دهند.اگر در آن زمان اف14ها خریداری نمیشد و به فرض اف15 خریداری میشد،تا زمان انقلاب به ایران تحویل نمیشد و نتیجه جنگ کاملا به نوع دیگری رقم میخورد.در مورد سخنان سپهبد اذربرزین هم باید گفت که بعد از کشته شدن ارتشبد تدین فرمانده نیروی هوایی در سقوط هلیکوپتر،ایشان انتظار داشت که به فرماندهی نیروی هوایی برسد اما سپهبد ربیعی به فرماندهی رسید و این موضوع باعث دلخوری شدی اذربرزین شد چون میگفت که من پدرم امیر ارتش رضاشاه بوده ولی پدر ربیعی درجه دار آن ارتش بوده و حق من بود که فرمانده نیروی هوایی شوم و دلیل این صحبت ها هم در مورد اف14 از همان دلخوری قدیمی بوده.
ناشناس۱۳۲۰۲۳۱۱۱:۲۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
"ازجمله خرید تانک‌های چیفتن از انگلستان که به دلیل قیمت بالا و کارایی کم در برابر رقبای آلمانی و آمریکایی این تانک، خرید آن را بدترین خرید تسلیحاتی ایران می‌دانند." اول آنکه تانک های چیفتن در زمان خود انقلابی در صنعت تانک سازی به شمار می آمدند و اولین تانکی در دنیا بود که در حال حرکت و چرخش قادر به شلیک بود.( تنها ضعف آن کند بودن و سنگینی آن بود). دوم اینکه شرکت سازنده تنها شرکتی بود که قبول کرده بود تانک ها را Downgrade نشده و به همان صورت که در ارتش بریتانیا خدمت می کردند تحویل ایران بدهد که نشان از هوش و توانایی بالای مذاکره کنندگان ایران در آن زمان داشت.
ناشناس۱۳۲۰۳۷۳۱۲:۴۱:۰۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
.. هواپیمای F14 و F15 تفاوت عظیم راهبردی دارن! F14 یا (تامکت) مخصوص جنگ هوایی طراحی شده و F15 (ایگل) مخصوص بمباران اهداف زمینی. F14 در زمانی که طراحی شده تبدیل به یک افسانه و شاهکار نظامی شد به نحوی که هیچ هواپیمای نظامی حتی جرات نزدیک شدن بهش رو نداشت چون به خاطر قدرت بالای مانور و تجهیزات خاصی که داشت هر جنگنده ای رو در کمترین زمان ساقط می کرد. آمریکا به خاطر همین برتری جز 160 فروندی که به ایران فروخت این هواپیما رو به هیچ کشوری نفروخت (تا زمان انقلاب 84 فروند تحویل شده بود که با وقوع انقلاب قرارداد یکطرفه از سمت ایران لغو شد). برخلاف متن مقاله نویس وجود همین F14 ها آسمان ایران رو در زمان جنگ عراق امن کرده بود و هواپیماهای عراقی به دلیل شکست های متعدد هوایی اجازه رودرویی با F14 های ایران رو نداشتن و دستور داشتن بلافاصله عقب نشینی کنن. برخلاف اظهارات مقاله نویس، خرید F14 برترین خرید نظامی تاریخ ایران بود و هست
ناشناس۱۳۲۰۳۹۶۱۲:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
اف ۱۴ یک فایتر هوا به هوا است که تا اوایل ۲۰۰۰ هم مورد استفاده نیروی دریایی آمریکا بود و اف ۱۵ هیچ وقت نتونست جای اونو بگیره ۱ بخاطر رادار بسیار پیشرفته که میتونه همزمان چندین پوینت را هدف قرار بده ۲ از قدرت مانور بسیار بالا برخورداره و از همه مهمتر قابلیت نشست و برخاست روی ناو هواپیمابر را هم دارد چون مقصود ایران از خرید این هواپیما در آن زمان این بود که در آینده ناو هواپیما بر رو هم برای استقرار در نیروی دریایی خریداری کنه حالا این آقای آذر برزین از پورسانتی که طوفانیان گرفته گویا حسودی شده بوده و کلا قابلیتهای اف ۱۴ را به باد داده.
ناشناس۱۳۲۰۴۳۱۱۳:۱۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
این تحلیل بدون درنظر گرفتن دوران قبل از انقلاب و همسایگی ایران با شوروی نوشته شده است.شاه به دنبال هواپیمایی بود که بتواند به تجاوزات مکرر شوروی به حریم هوایی ایران پایان دهد.تنها هواپیمایی که قابلیت این مساله را داشت اف ۱۴ بود و اف ۱۵ این ویژگی را نداشت. خريد اف15 در حالي که تنها مانند فانتومهای اف4 ايران تنها مي توانست موشکهاي سايدوايندر و اسپارو شليک کنه، براي دفاع از حريم هوايي ايران در برابر MiG-25RBS های شوروی مناسب نبود، زيرا با هواپيماهاي F-4E بارها سعي شده بود تا اين ميگهاي25 رهگيري بشوند که هر بار ناموفق بود. البته اين رهگيري ناموفق ميگ25، منحصر به ايران نبود و اسرائيل هم در جنگ 1973 يام کيپور، موفق نشد ميگهاي25 مصري را رهگيري و حتی با موشک اسپارو سرنگون کند. اين عدم موفقيت، با ناکارآمدي موشکهاي اسپارو در جنگ ويتنام نيز پيشتر کامل شده بود. طبق مطلبي در سايت FAS نوشته شده، در جنگ ويتنام، تنها 10% اسپاروهاي شليک شده در انهدام ميگهاي 19 و 21 ويتنام شمالي توفيق داشتند و بقيه به هدر مي رفتند!  از این رو، داشتن هواپیمایی شکاری که به موشک بسیار دقیق و دوربردی مجهز باشه (مثل AIM-54 فونیکس)، انتخاب بسیار مناسبتری از خرید F-15Aبود که تنها می تونست اسپارو و سایدوایندر شلیک کند. هواپيماي f-14 قادر به حمل موشک فونيکس است که براي شکار mig-25 که در آن زمان براي جاسوسي از مرزهاي شمالي ايران از آن استفاده مي شد بسيار عالي بود در ضمن شاه مذاکراتي براي خريد 100 فروند يا بيشتر f-15 با آمريکا داشته است و مقرر شده بود که اف ۱۵ ها نیز در کنار اف ۱۴ محافظت از آسمان ایران را بر عهده بگیرند.اف ۱۴ ها در زمان جنگ ایران و عراق قابلیت های بسیار قدرتمند خود را نشان دادند و عراق تا مدتها به علت وجود همین اف ۱۴ها قدرت مقابله با نیروی هوایی ایران را نداشت و در سالهای پایانی جنگ که تمام ابرقدرت ها در کنار امریکا قرار گرفته بودند با هواپیماهای اجاره ای از فرانسه تا حدودی موفقیت هایی بدست آوردند ولی در مجموع جنگ ۸ ساله صدها هواپیمای عراقی توسط خریدهایی که قبل از انقلاب صورت گرفته بود و توسط خلبان های بسیار زبده ایرانی نابود شدند.
ناشناس۱۳۲۰۵۸۳۱۴:۱۳:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
با اون اف چهارده ها ایران هشت سال در جنگ دوام آورد و حالا هم از آسمان ایران مراقبت میکنند..
ناشناس۱۳۲۰۸۴۹۱۶:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
تا جایی که ما شنیدیم همین اف ۱۴ ها تو جنگ ایران و عراق رمق ارتش عراق رو گرفته بودند
ناشناس۱۳۲۰۹۹۸۱۷:۵۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
به توضیح شما می گویند سفسطه !! متن نمی گوید که اف 14 بد و بدرد نخور بوده ! می گوید همان موقع می توانستند هواپیماهای ارزانتر و البته بسیار بهتری را بخرند ! مثل اینکه الان با 200 میلیون مثلا پراید و تیبا و .. بخری! ماشین های محبوب اقشار ضعیف هستش اما..!
ناشناس۱۳۲۱۰۵۷۱۸:۴۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
امنیت نسبی آسمان ایران در جنگ ۸ ساله مدیون همین F14 ها بود. خلبانان عراقی دستور اکید داشتن از درگیری با F14 ها خوددرای کنند
ناشناس۱۳۲۱۰۹۴۱۹:۱۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
در حدّی که بعدها مشخص شد در جنگ خلیج فارس اگر رادارهای عراقی تشخیص می‌دادند که اف-۱۴ آمریکایی در حال حرکت به سمت عراق هست، تمام جنگنده‌ها رو بر‌می‌گردوندند. امّا آذربرزین در مصاحبه‌اش نکات جالبی رو در مورد هزینه استفاده از تمام امکانات اف-۱۴ رو مطرح می‌کنه که منطقی هستن. منتهی باید توجّه داشته باشیم که دکترین نظامی ایران در زمان این خریدها جنگ ۸ ساله با عراق نبود. از طرف دیگه باید قبول کنیم که این هواپیما خیلی به درد ما خورد.
ناشناس۱۳۲۱۲۱۴۲۰:۴۳:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
آمریکا برای هر ماموریتی و نقشی یک نوع جنگنده طراحی و توسعه میده ایران به دلیل پهناوری و وجود کوهستان های متعدد نیاز به پوشش راداری داشت که در اون زمان به دلیل مداومت پروازی بالا و رادار قوی(بهش لقب مینی آواکس داده بودن) و دلایل زیاد دیگه خریداری شد,دلیل خرید f15 توسط رژیم اسرائیل نقش متفاوت تعریف شده برای این جنگنده و کوچیک بودن وسعت سرزمینی رژیم بود!
ناشناس۱۳۲۱۲۲۲۲۰:۵۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
یک سری بعد از انقلاب می خواستند این هواپیما را پس بدهند و یا به کشور های دیگر بفروشند..
ناشناس۱۳۲۱۲۷۹۲۱:۵۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
خب اگر با قیمت یک چهارم, تعداد 4 برابر, هواپیمای F15 خریداری میشد بهتر نبود!؟
ناشناس۱۳۲۰۸۷۸۱۶:۴۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
البته همان هواپیماها.. در جنگ هوایی حرف آخر را میزد و دشمن را عاجز کرده بود . این را هم بفرمایید . جمله عیبش را بگفتی ، هنرش نیز بگو.
رسول مشهدي۱۳۲۰۸۸۱۱۶:۴۲:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
در مورد F14 برخي كارشناسان هم بدرستي خريد راي داده اند.حالا قضاوت را بعهده خود مردم ميگذاريم ..
ناشناس۱۳۲۰۹۷۶۱۷:۴۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
اگر همان جنگ افزارهای خریداری شده نبودند در جنگ ایران و عراق قطعا تلفات ما چندین برابر بود. توان نظامی همانطور که الان ضروری و حیاتی است در دوران شاه نیز بود.
ناشناس۱۳۲۱۰۷۶۱۸:۵۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
من داستان خرید اف چهار ده ها را خوانده ام اینجوری که شما نوشتید بی حساب کتاب و از روی کاتالوگ نبود- ایران هواپیمایی می خواست که در برابر میگ شوروی مقابله کنه. رادار پیشرفته هواپیما اف چهارده و موشک فنیکس را هواپیمای اف پانزده نداشت. باید بدانید که آمریکا مخالف فروش اف چهارده به ایران بود و کنگره تنها با کاهش توان موتور هواپیماهای ایران با فروش آن موافقت کرد. همین الان هم چک کنید امریکا و ایران تنها دارندگان اف چهارده هستند. اگر موشک های فنیکس آخر جنگ کم نیومده بود عراق جرات راه اندازی جنگ شهر ها را نداشت
ناشناس۱۳۲۱۰۹۳۱۹:۱۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
بر اساس مطالعات من فروش اف ۱۴ به کشورهای خارجی ممنوع بوده (اف ۱۵ اینطور نبوده) چون رادار اف ۱۴ و موشک مخصوص اون کاملا استثنایی و بی رقیب بوده و با دردسر زیاد مجوز فروش اون به ایران داده شده.
ناشناس۱۳۲۱۱۰۱۱۹:۲۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
.. همین خریدها.. نبود ما الان که هیچ (همین الان ناوگان هوایی ما چند تاش از همون هواپیماهاست؟) زمان جنگم هیچی برای مبارزه نداشتیم، انصاف رو رعایت کنین
ناشناس۱۳۲۱۱۳۶۱۹:۴۸:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
f-14 آمریکا به هیچکی نداد جز شاه علت هم میگ 25 روسیه با سه ماخ سرعت و تعدی متعدد به حریم هوایی ایران بود که با گرفتن اف 14 خنثی شد
سهیل۱۳۲۱۱۸۴۲۰:۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
هواپیمای اف 14یک هواپیمایی که برای حفاظت هوایی منطقه وسیعی مورد استفاده قرارمیگیرد رادار آن وسعت 250 مایل رادر برمیگیرد وکشور اسراییل یک منطقه باریکه ای میباشد که این هواپیما نمیتواند کاربرد داشته باشدبنابراین هر هواپیما کاربرد خودش را میطلبد مطمینا اگر اف 14به درد اسراییل میخورد شک نکنید که آمریکا به آن میفروخت
سینا۱۳۲۱۱۹۴۲۰:۲۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
F15 ها در اون زمان تکنولوژی تسلیحاتی مشابه f4 فانتوم داشتند و با خرید اونها چیز زیادی به نیروی هوایی ایران اضافه نمیشد. F14 هنوز هم رهگیر قابل اعتنایی هست.
ناشناس۱۳۲۱۲۱۰۲۰:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
فعلا که اگه همین خریدای اشتباه ..نبود جنگو میباختیم و چند تا استان میرفت تو جیب .. عراق..
ناشناس۱۳۲۱۲۲۰۲۰:۴۹:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
تجهیزاتی که قبل انقلاب خریداری شد باعث شد که ایران بتواند جنگ هشت ساله را تحمل کند
ناشناس۱۳۲۱۲۳۲۲۰:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
.. پراید چند شد ؟؟؟
ناشناس۱۳۲۱۲۳۶۲۰:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
عجب روزگاری بوده. خدارو شکر جریان عوض شد ..
محمد۱۳۲۱۲۳۸۲۱:۰۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
.. آنزمان ایران نیاز به رهگیری قدرتمند داشت که از پس هواپیماهای جماهیر شوروی بر بیاید ، اف۱۴ آسمان ایران را امن کرد و بعد از ورود به خدمتشان دیگر خبری از نفوذ هواپیماهای جاسوسی شوروی نبود،. در مورد تانک ها هم ما ام ۴۸و ام ۶۰ پاتون را قبلا خریده بودیم، آنزمان چیفتن ها با توپ ۱۲۰ میلیمتری انتخاب خوبی بودند و قرار بود موتورهای لیلاند آنها تعویض شود که اقای یزدی قرار داد را ملغی کرد ، ضمن اینکه آنزمان خبری از ابرامز و لئوپارد نبود بیشتر تحقیق کنید
ناشناس۱۳۲۱۲۵۱۲۱:۱۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
اف ۱۴ خریداری شد که جلوی میگ ۲۵ شوروی که دائم وارد آسمان ایران میشدند را بگیره.اف ۱۵ و فانتوم اف ۴ ایران توان رهگیری و رسیدن به میگ ۲۵ روسها را نداشتند و از این رو اف ۱۴ خریداری شد که مانع نفوذ میگ ۲۵ های شوروی باشد.از زمانی که اف ۱۴ خریداری شد دیگر شوروی جرات نزدیک شدن به مرزهای ایران را نداشت.اف ۱۴ از فاصله ۱۵۰ کیلومتری و با موشک منحصر به فرد فونیکس هر هدفی را رهگیری و بلافاصله منهدم میکرد.کارکرد عالی این رهگیر و جنگنده افسانه ای در جنگ ایران و عراق مشخص شد.
ناشناس۱۳۲۱۲۵۳۲۱:۱۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
.. F14کابوس هواپیماهای عراقی بود اگر نبود تلفات ما در جنگ چند برابر میشد واین هواپیمای استراتژیک بر اساس نوع منطقه جغرافیایی ایران،رهگیری بالا و بسیاری از امکانات روز آن زمان به سفارش ایران و برای ایران ساخته وتحویل شد
حسین۱۳۲۱۲۶۹۲۱:۳۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
یه طرفه به قاضی رفتن درست نیست.چه درمورد شاه باشه چه درمورد کس دیگه
ناشناس۱۳۲۲۰۲۹۱۳:۴۰:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
اتفاقا بهترین خرید نظامی خرید اف۱۴ بود و در زمان جنگ تحمیلی بیشترین کمک واثرگذاری را داشت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. من عجله ندارم!

  5. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  6. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  7. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  8. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  9. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  10. دور باطلی که تمامی ندارد!

  11. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  12. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  13. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  14. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  19. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  20. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  21. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  22. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  23. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  3. دور باطلی که تمامی ندارد!

  4. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  5. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  11. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  12. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  13. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  14. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

آخرین عناوین