تجربه‌ای برای آیندگان تا دیگر ماشه‌ای را علیه ما نچکانند!...

گروه سیاسی،   3981102098 ۱۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
تجربه‌ای برای آیندگان تا دیگر ماشه‌ای را علیه ما نچکانند!...

در نظام بین الملل مدرن بعد از جنگ جهانی دوم، «کلمات» و «واژگان» توافق شده میان قدرت های بزرگ در شورای امنیت (تصمیمات و قطعنامه های مصوب این شورا) یا تبدیل به «محاصره مرگبار و فاجعه بار» همچون عراق دهه نود شده اند، یا تبدیل به «گلوله و بمب» شده اند و بر سر مردمان بی گناه فروریخته اند (مانند یمن) و یا از آنها «شاخه زیتون» رویده است و صلح و ثبات و امنیت بین المللی (هرچند کوتاه) را به دنبال داشته است؛ مانند آنچه در 3 سال گذشته بر سر موضوع و مناقشه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران با جامعه بین المللی شاهد آن بودیم. اما «شاخه زیتون» برجام با تخلف ها و بی ارادگی طرف هایی که مسئول پاسداشت آن بودند رو به پژمرده شدن نهاده است. 

گزافه نیست اگر حرف بسیاری از ناظران و تحلیل گران مسائل خلع سلاحی را باور کنیم که برجام یکی از پیچیده ترین اسناد خلع سلاحی دهه های اخیر بوده است. برای رویاندن این شاخه زیتون مذاکراتی فشرده و بی سابقه بین 7 قدرت جهانی و منطقه ای صورت گرفت که در نهایت در سندی قطور در بیش از 150 صفحه در حافظه و سوابق تاریخی جهان ثبت و ماندگار شد. سندی که براساس قطعنامه 2231 شورای امنیت قرار بود «راه حلی بلندمدت برای موضوع برنامه هسته ای» ایران باشد.

برجام هر چه بود و هر سرانجامی که در نهایت امر پیدا کند تجربه ای بسیار گران هم در سیاست خارجی ایران بود و ما بعنوان کسانی که در دوران تدوین این سند حاضر و ناظر بوده ایم، درس های بسیار از آن آموختیم که تجربه حاصل از آن، بدون تردید می تواند در محافل آکادمیک، علمی و اجرایی کشور و جهان مورد توجه بسیار قرار گیرد و در مذاکرات آتی تیم های مذاکراتی کشورمان  با  دیگر کشورها و قدرت های بزرگ در موضوعات عالی سیاست خارجی که منافع ملی را درعالی ترین سطح آن در بر می گیرد، مورد توجه قرار گیرد.

برجام نقاط قوت و ضعف هایی داشت که با اجرایی شدن آن و چالش هایی که در برابر اجرای آن ایجاد شد زوایای بسیاری از این نقاط قوت و ضعف هم بر مذاکره کنندگان این سند و هم تحلیل گران ناظر بیش از پیش نمایان شد. یکی از مواردی که در مورد برجام مورد سوال بسیاری از کسانی است که دستی بر آتش اینگونه مذاکرات و اسناد دارند، موضوع «مکانیسم ماشه» پیش بینی شده در این توافق بین المللی است. مکانیسمی که تنها دو روز بعد از نهایی شدن برجام «نیویورک تایمز» (16 جولای 2015) در مطلبی از آن بعنوان «غیرمعمولی ترین» بخش برجام یاد کرد. 

«مکانیسم ماشه» چیست؟
در کنار مسائل «فنی مربوط به برنامه هسته ای ایران» و موضوعات مربوط به «تحریم ها و رفع آنها»، مسئله سازوکار و فرایند رسیدگی و حل اختلاف بین طرف های این توافق یکی از مهمترین موضوعات برجام است که دارای پیچیدگی های خاصیست که در مواد 36 و 37 برجام به آن پرداخته شده است. برای حل و فصل مناقشه و اختلاف نظر بین طرف های برجام، مجموعا چهار سازوکار اصلی طراحی شده است: «کمیسیون مشترک» (متشکل از 8 عضو: 7 کشور طرف برجام و نماینده اتحادیه اروپایی)، «گروه کاری تحریم ها» (نمایندگان 5 بعلاوه یک و ایران)، «هیات مشورتی» (3 عضو که یکی از آنها باید مستقل باشد یعنی طرف مناقشه و یا از طرف های برجام نباشد) و در نهایت «وزرای خارجه» 5 بعلاوه یک و ایران.

«مکانیسم ماشه» زمانی موضوعیت پیدا می کند که یکی از طرف های برجام شکایتی را از عدم عملکرد طرف دیگر طرح کرده باشد و با طی این پروسه و از طریق سازوکار طراحی شده 4 مرحله ای، رضایتش در مورد آن شکایت جلب نشود، در این صورت شاکی می تواند با ارسال یک ابلاغیه (notification) به شورای امنیت عدم اجرای قابل توجه (significant non-performance) تعهدات طرف مورد شکایت را به این شورا اعلام کند.  شورای امنیت باید قطعنامه ای را (هر یک از 15 عضو شورای امنیت می توانند پیش نویس این قطعنامه را ارائه کنند و نیازی نیست حتما یکی از 5 عضو دائم این کار را بکنند) به رای بگذارد برای «ادامه رفع تحریم های وضع شده» که قبل از برجام براساس 6 قطعنامه در فاصله سالهای 2006 تا 2015 وضع کرده بود . اگر تا ده روز بعد از وصول ابلاغیه عدم اجرای برجام هیچ یک از اعضای شورای امنیت این پیش نویس را ارائه نکرد «رئیس شورای امنیت» باید (shall) پیش نویس قطعنامه را ارائه کند و در صورتی که در مورد این موضوع تصمیمی در شورای امنیت گرفته نشد، در نیمه شب  (به وقت گرینوویچ) سی امین روز بعد از دریافت  notification تمامی تحریم های قبل از برجام به صورت اتوماتیک مجددا و بی کم و کاست و به همان صورتی که قبل از برجام بوده اند، فعال و لازم الاجرا می شوند.

تجربه ای برای آیندگان

علی رغم پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات برجامی خود که به تایید و تصدیق گزارش های آژانس انرژی اتمی، دبیرکل سازمان ملل و تسهیل کننده بلژیکی اجرای برجام هم رسیده است، یکسال پس از خروج امریکا از برجام و ناتوانی طرف های اروپایی در عمل به تعهدات خود و جبران عدم پایبندی آمریکا به این توافق، گام های برجامی ایران در فواصل زمانی 60 روز برداشته شد و در آخرین گام، ایران کلیه محدودیت های فنی در غنی سازی را معلق و اعلام کرد از این پس براساس نیازهایش سطح فنی غنی سازی را تعیین خواهد کرد.  هدف ایران از این گام ها بیش از هر چیز متوازن کردن سطح اجرای تعهدات توسط ایران با دیگر طرف های برجام است که البته به مذاق اروپایی ها خوش نیامده و زمزمه به جریان انداختن «مکانیسم ماشه» را البته با فشار و توصیه آمریکا، به راه انداخته اند.

حالا پس از گذشت حدود سه سال از اجرای برجام که نیمی از آن با خروج آمریکا از برجام به اما و اگرها و وعده های اروپایی ها سپری شد، بار دیگر سازوکاری عجیب و غیرمتعارفی به نام «مکانیسم ماشه» در برجام توجهات را به خود جلب کرده است و بزرگترین ضعف برجام از منظر ایران، یاد می کنند.  ما نمی دانیم در مذاکرات چه گذشته و تیم مذاکره کننده ایرانی شاید حرف ها، نگفته ها و توجیهاتی برای اینکه چرا  چنین سازوکار بی سابقه ای را در چنین توافق و سند بین المللی مهمی پذیرفته اند، داشته باشند که روزی آن را بگویند.

پیچیدگی و دشواری تنظیم اسناد بین المللی بر کسی پوشیده نیست، و امروز که مجموعه تحولات برجام را نظاره می کنیم این پیچیدگی و سختی را  از همین موضوع «مکانیسم ماشه» بیش از پیش متوجه می شویم که طرف مقابل ایران چگونه چنین سازوکاری را در این توافق گنجاندند که عملا هم «حق وتو» روسیه و چین (که می توانست به نفع ایران مورد استفاده قرار گیرد) را سلب کرده اند و هم به گونه ای طراحی کرده اند که آمریکا بدون نیاز به ورود به چانه زنی های سیاسی و فشرده با دیگر اعضای دائم شورای امنیت برای تهیه قطعنامه های جدید تحریمی علیه ایران، همان قطعنامه هایی را که در دوران ریاست جمهوری اوباما و با رایزنی های فراوان و تحرکات زیاد هیلاری کلینتون به دست آورده بود، را دست نخورده و همچون روز اول، مجددا به جریان می اندازد و نیازی به امتیاز دادن به روسیه و چین هم در این فرآیند ندارد. قطعنامه هایی که در اجماع بی سابقه بین المللی علیه ایران و دوران روابط خوب سیاسی بین چین و روسیه با آمریکا به دست آورده بودند. 

فارغ از همه آثار و تبعات این مکانیسم، آنچه در این سطور آمد بیش از هر چیز ثبت یک مسئله بسیار مهم برای رویدادهای آتی در عرصه سیاست بین الملل است و تجربه ای برای کارگزاران سیاست خارجی کشور که با وجود تمام توانمندی ها و تجارب که ممکن است در مسیر خدمات چندین ساله در راه کارگزاری سیاست خارجی به دست آمده باشند، باز این امکان وجود دارد که مسائلی را تجربه کنیم که بیش از پیش پیچیدگی، حساسیت و دشواری موضوعات مرتبط با منافع ملی یک کشور را بر ما نشان دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۰۵۰۳۷۰۹:۴۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۴
نویسنده محترم در مثالهای تصمیمات شورای امنیت, قطعنامه 598 را از قلم انداخته اند. چرا ؟
ناشناس۱۳۰۵۹۸۶۱۰:۴۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
آمریکا به آهستگی در حال متقاعد کردن متحدان اروپایی و آسیایی برای خروج از برجام و تنگ کردن عرصه های اقتصادی و سیاسی علیه ایران است. پیش بینی می شود این امر در آینده نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد. مگر اینکه در صحنه انتخابات آمریکا معجزه ای شود و یک دموکرات رییس جمهور آینده آمریکا شود.
ناشناس۱۳۰۶۰۴۲۱۱:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مگر دیگه تحریمی مونده که نکرده باشند ؟!
ناشناس۱۳۰۶۱۶۱۱۲:۵۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
آره هست: محاصره دریایی، قطع اینترنت، عدم اجازه ورود هواپیمای مسافری به ایران و خارج ایران و..........
ناشناس۱۳۰۶۳۳۹۱۴:۳۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
عزیزم محاصره دریایی را ایران می کند واجازه عبور نمیدهد
ناشناس۱۳۰۶۰۵۱۱۱:۳۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
ما خود نیز در تنور این آتش می دمیم. نمونه اش جنجالی بود که سر سفیر انگلیس در ایران برپا کردیم که باعث سردتر شدن روابط با انگلیس شد. پیشنهاد طرح دو فوریتی نمایندگان برای کاهش سطح روابط دیپلماتیک با انگلیس در این شرایط حکایت از چه دارد؟؟؟
ناشناس۱۳۰۶۳۴۳۱۴:۴۰:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
از کی تا حالا سفیرها می روند در تجمعات خیابانی؟
ناشناس۱۳۰۶۳۵۶۱۴:۵۰:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
سفیر انگل ستان قصد تفرقه افکنی و توطئه داشت و باید بعنوان عنصر نامطلوب از کشور اخراج می شد.
ناشناس۱۳۰۵۹۹۴۱۰:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
برجام باید در کنار قراردادهای ترکمنچای و گلستان در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود تا درس عبرت نسل های آینده باشد.
ناشناس۱۳۰۶۰۴۱۱۱:۲۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۱۳۰۶۲۲۲۱۳:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
ناشناس۱۳۰۶۲۸۰۱۴:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
طبق ان پی تی همه کشورها حق دارند فعالیت هسته ای کنند به غیر از ساختن سلاح هسته ای پس ایجاد محدودیت که اسم ان برجام است یعنی قرارداد ترکمنچای
ناشناس۱۳۰۶۲۳۷۱۳:۳۵:۰۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
کسانی که همه چیز رو نقد دادن ولی منتظر گرفتن نسیه ای بودن در ضمن مذاکره کننده باید اینقدر عرضه داشته باشه که نتیجه مذاکره اش با شعار چهارتا جوان بر باد نره عمو اینا اینکاره نبودن
ناشناس۱۳۰۶۲۷۲۱۳:۵۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
موگرینی: برجام قطعنامه شورای امنیت است نه یک توافق بین المللی !
ناشناس۱۳۰۶۲۷۳۱۳:۵۵:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
یک حرف جدید بزن چیز دیگری بلد نیستی ؟!
ناشناس۱۳۰۶۲۸۷۱۴:۰۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
برجام نشان داد که هیچ گاه در گفتگو به امریکای جنایتکار درجه یک اعتماد نکنیم.
ناشناس۱۳۰۶۳۴۲۱۴:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
در پیش فروش سکه معاف از مالیات به دولت اعتماد کردیم الان زده زیرش و میخاد مالیات بگیره. پس اینها هم میزنن زیرش
ناشناس۱۳۰۶۰۶۱۱۱:۴۱:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
رفتار ها و سیاست ها کشور رو به جایی میبره که مجبور میشی پای چنین قراردادی بشینی. اگه ترکمن چای و گلستان امضا نشده بود الان تبریز و ارومیه جزو ایران نبود.
ناشناس۱۳۰۶۱۵۳۱۲:۵۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
آفرین
ناشناس۱۳۰۶۲۲۷۱۳:۳۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اگر ترکمنچای امضاء نشده بود الآن ارمنستان و آذربایجان جزو خاک ایران بود.
ناشناس۱۳۰۶۲۶۸۱۳:۵۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
فتحعلی شاه قاجار پس از قرارداد ترکمنچای بسیار خوشحال بود و میگفت پاسکوویچ قرار بود تهران را بگیرد ولی ما نگذاشتیم !!! خخ
ناشناس۱۳۰۶۰۶۷۱۱:۴۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اصلا بگو برای چی باید برجامی شکل می گرفت در حالی که نه بمب داشتیم اما این کشورها خودشان بمب دارند توافقی نباید شکل می گرفت برای محدودیت حق ایران چیزی که در ان پی تی امده و برای همه کشورها یکسان است
ناشناس۱۳۰۶۱۰۲۱۲:۰۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
برجام قرارداد خوبی است و باید از آن تا آنجا که ممکن است پاسداری شود.
ناشناس۱۳۰۶۲۲۴۱۳:۲۹:۳۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۳۰۶۲۸۹۱۴:۰۵:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان و بنزین 400 تومان بود با برجام قیمت همه چیز 5 برابر شد.
ناشناس۱۳۰۶۲۹۵۱۴:۰۶:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
ظریف: قبل از برجام بیشتر از الآن نفت می فروختیم.
ناشناس۱۳۰۶۲۹۸۱۴:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
دلار 19000 تومانی و پراید 55 میلیونی و تورم 400 درصدی نتیجه برجام است.
ناشناس۱۳۰۶۱۳۱۱۲:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اين ترکمنچای - گلستان پنداری شما منو کشته!
ناشناس۱۳۰۶۲۳۱۱۳:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۱۳۰۶۲۰۹۱۳:۲۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
یه دانشجوی حقوق بین الملل می رفت بهتر از اینا مذاکره میکرد ....
ناشناس۱۳۰۵۰۳۸۰۹:۵۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۱/۴
هیچ پیچیدگی وجود ندارد ، راه حل های سرراست یکی اصلاحات اساسی در قانون اساسی و ایجاد آزادی های داخلی ، دوم مذاکره با آمریکا ... که بدون اولی قطعا استقلال کشور خدشه دار می شود کما اینکه شده است.
ناشناس۱۳۰۵۸۹۶۰۹:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
کدام انسان عاقلی در این شرایط با آمریکا مذاکره می کنه؟؟ چه تضمینی وجود داره که آمریکا به تعهداتش پایبند بمونه؟
ناشناس۱۳۰۶۱۲۲۱۲:۲۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
نترس نلرز یه کم مرد باش
ناشناس۱۳۰۶۲۵۲۱۳:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مذاکره ترفند دشمن برای تسلیم کردن ملت های استقلال طلب است.
ناشناس۱۳۰۵۹۰۴۰۹:۳۳:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
تیرانا هوا چطوره منافق بی وطن
ناشناس۱۳۰۶۰۹۱۱۲:۰۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
انگ زدن به دیگران، فرار به جلو است. کوچولو!
ناشناس۱۳۰۵۹۸۷۱۰:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با دولت تروریست و جنایتکار و آدمکش امریکا مذاکره ممکن نیست.
ناشناس۱۳۰۶۰۹۶۱۲:۰۶:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مذاکره کار بدی نیست. نباید از مذاکره ترسید!
ناشناس۱۳۰۶۲۳۳۱۳:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن ثمره برجام است.
ناشناس۱۳۰۶۲۴۷۱۳:۴۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مذاکره کار بدی نیست اما مذاکره کنندگان ایرانی از مذاکره فقط امتیاز دادن و هیچ نگرفتن را بلد هستن و این یعنی خسارت محض.
ناشناس۱۳۰۶۲۷۴۱۳:۵۵:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
از مذاکره با گرگ باید ترسید خیلی کارا شجاعت نیست حماقته
ناشناس۱۳۰۶۱۰۰۱۲:۰۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
چرا ممکن نیست؟ حتی کره شمالی هم مذاکره می کند.
ناشناس۱۳۰۶۲۳۴۱۳:۳۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
حتی کره شمالی هم از برجام درس عبرت گرفت و مذاکرات زیانبار با امریکا را متوقف کرد.
ناشناس۱۳۰۶۲۵۷۱۳:۴۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
خون حاج قاسم عزیز تاوان افتضاح برجام است.
ناشناس۱۳۰۶۲۶۳۱۳:۴۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
کره شمالی مذاکره می کند ولی نه مانند شما غرب زده ها
ناشناس۱۳۰۶۳۲۰۱۴:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
یعنی نمیشه همانطور که با روسیه مذاکره می کنیم با آمریکا مذاکره کنیم ؟! یعنی در مذاکره با روسیه امتیاز می دیم که نمی خوایم به آمریکا بدیم؟ یعنی نمیشه ( فقط ) با آمریکا مذاکره کنیم و اگر چیزی به نفع ما نبود نپذیریم و ..؟! بدون شعار ، پاسخ منطقی بدهید لطفا
ناشناس۱۳۰۶۳۴۶۱۴:۴۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با روسیه یا با دیگر کشورها که مذاکره می کنیم با امریکا یکی می دونی؟ بهتر است کل دانسته هات را ریست کنی و از اول یاد بگیری
ناشناس۱۳۰۶۳۶۷۱۴:۵۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با روسیه هیچ گونه مذاکره ای انجام نشده است روسیه بدنبال باج خواهی از ایران نیست اما امریکا بدنبال باج خواهی از ایران است.
ناشناس۱۳۰۶۰۱۷۱۱:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
جنتلمن های پشت میز مذاکره همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند.
ناشناس۱۳۰۶۰۳۳۱۱:۱۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنند بعدا"درباره مذاکره مجدد بحث می کنیم !
ناشناس۱۳۰۶۲۶۱۱۳:۴۸:۳۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
آن سه ننگی که به پیشانی ایران زده اند/ ترکمنچای و گلستان و سپس برجام است
ناشناس۱۳۰۶۰۷۸۱۱:۵۶:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
ازادی های داخلی که منظورتان همان موارد حاشیه است؟ این چیزها ازادی برای یک کشور محسوب نمی شود
ناشناس۱۳۰۶۲۶۴۱۳:۵۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
امام خمینی(ره): روزی که مسئولان اشرافی شوند و خوی اشرافی پیدا کنند به درد مردم نمی رسند و در مقابل سفارت خانه های اجنبی سر خم می کنند.
ناشناس۱۳۰۵۰۳۹۰۹:۵۴:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۴
مهمترین تجربه برجام این است که تا روابط ما با امریکا حل نشود, مشکلات همچنان باقیست.
ناشناس۱۳۰۵۹۹۳۱۰:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
قرار بود برجام مشکلات ما را حل کند ! حالا ما باید مشکلات برجام را حل کنیم !!!
ناشناس۱۳۰۶۰۶۰۱۱:۴۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
خدا پدر و مادر ابوموسی اشعری را بیامرزد که بعد از قضیه حکمیت فهمید معاویه و عمروعاص سرشو کلاه گذاشته ، شما ها هنوز هم کلاه گشادی که در قضیه برجام اروپا و امریکا سرمون گذاشتند را متوجه نشدید؟!!!! بالاخره چطوری شماها از خواب بیدار می شوید ؟!!!
عجایب شهر۱۳۰۶۰۷۷۱۱:۵۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مهمترین تجربه برجام این است که با مذاکره و قرارداد مشکلات ما با آمریکا حل نمی شود.
ملت۱۳۰۵۰۴۵۰۹:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۴
برجام نافرجام!!!
ناشناس۱۳۰۵۰۴۸۱۰:۰۰:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۴
نويسنده محترم لطفا در مورد شرايط زمانی تدوين برجام توضيح دهد تا به اين مسئله در خلا بررسی نشده باشد.
ناشناس۱۳۰۵۹۹۶۱۰:۵۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مهم ترین ایراد برجام این بود که متن آن توسط امریکایی ها نوشته شده بود و توسط ظریف امضاء شد و در عرض 20 دقیقه توسط علی لاریجانی تصویب شد.
ناشناس۱۳۰۵۷۲۱۰۰:۳۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مشکل عمیق ما عدم رعایت شایسته سالاری در به کار گیری نیروهاست. تا شایسته ترین جوانان این مرز و بوم سر از پیشرفته ترین شرکت های اروپایی و امریکایی و ژاپنی در می آورند و نالایقترین افراد جذب سیستم دولتی می شوند، چه در وزارت خارجه، چه در وزارت آموزش و پرورش و چه در هر وزارت خانه دیگری شاید تصمیمات غلط و ضررهای هنگفت خواهیم بود
ناشناس۱۳۰۵۹۴۱۱۰:۰۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
استخدام نشدی حالا همه را متهم به نالایق بودن می کنی؟
ناشناس۱۳۰۵۹۹۸۱۰:۵۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
شما که استخدام شدی و حتما فکر می کنی لایقی نتیجه ی فوران لیاقت چی بوده ؟؟ اوضاع گل و بلبل کنونی ؟؟
ناشناس۱۳۰۶۱۶۵۱۳:۰۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
جیگر جان چرا طفره میری... تیم مذاکره کننده نتیجه مستقیم رای مردم بودند... بخوایم نخوایم اشتباه انتخاب شدند لاف بلد بودن زبان دنیا را زدند ولی خب هوای نفس و انتخابات و رای آوری و مانور و ... اینها نگذاشت منافع ملی را ببینند
ناشناس۱۳۰۵۷۲۲۰۰:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
همان قطنامه های کاغذ پاره هنوز هم ما رو رها نمیکند .
ناشناس۱۳۰۶۰۰۱۱۰:۵۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
روحانی باید پاسخگو باشد که چرا با برجام قطعنامه های قبلی لغو نشدند ؟! و چرا منافع ایران با برجام تامین نشد ؟!
ناشناس۱۳۰۶۰۶۳۱۱:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
عمران۱۳۰۵۷۳۹۰۲:۵۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اساس برجام بر این مبنا بود که دوطرف پایبند میمانند چون اگر خلاف عمل کنند، طرف مقابل هم تعهداتش را کنار میگذارد. فرض بر این بود که نبود برجام از بودنش برای دوطرف بدتر است پس هیچ طرفی تخطی نمیکند. حالا ترامپ آمد و بلف میزند که نبود برجام بهتر از بودن آن برای امریکاست. آیا بلف میزند، آیا واقعا چنین است؟ جواب این سوال بر اساس محاسبات است و آن را کارشناسان امور امنیت ملی و امور خارجه کشور باید بدانند. ظاهرا تصمیم کشور بر این است که تصمیم ترامپ بلف است و در صورت خروج ایران، ترامپ در موقعیت بدی قرار می‌گیرد. باید صبر کرد و دید.
ناشناس۱۳۰۵۷۵۹۰۶:۱۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
ماشه ( یا همان چماق ) همیشه وجود خواهد داشت علی برکت الله .
ناشناس۱۳۰۵۸۷۸۰۹:۰۹:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
رفتن ما به ذیل بند 7 منشور سازمان ملل متحد برای ما از نان شب هم واجبتر به نظر میرسد .
ناشناس۱۳۰۶۰۴۳۱۱:۲۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
قطعنامه جدید 2231 که پیوست برجام است تحت فصل 7 منشور سازمان ملل است.
محسن۱۳۰۵۷۸۳۰۷:۰۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
چه دنیایی شده !! آمریکا از برجام خارج شد و تمام دنیا را مجبور کرد که خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ عمل کنند ، حالا ما بدهکار هم شدیم در این دوران قدرت اقتصادی حرف اول را میزند ، البته از قدیم هم میگفتند کسی که در کیسه اش زر بود قبول است حرفش ، اگر خر بود
ناشناس۱۳۰۵۷۹۰۰۷:۳۷:۱۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
منتقدین تمام این مباحث و نقاط ضعف را به تیم مذاکره کننده گوشزد کردند ولی انها بدلیل کاهش یک مساله با منافع ملی به یک مساله جناحی و اینکه تمام به اصطلاح افتخارات انرا به جناح خود منتسب نمایند زیر بار هیچکدام از نصایح نرفتند. و منتقدین را به انواع اهانت ها خواستند بدر کنند. ساده لوحی تیم مذاکره کننده در مواجهه با غربی ها مثال زدنی ایست
ناشناس۱۳۰۶۱۲۸۱۲:۲۸:۳۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
همین برجام نافرجام میلیاردها دلار به اقتصاد تزریق کرد و کشور نفسی کشید و گرنه معلوم نبود بدون برجام کی غرق شده بودیم
ناشناس۱۳۰۶۲۳۹۱۳:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک تر شد زیرا راههای دور زدن تحریم ها لو رفت و تحریم ها تشدید شدند.
ناشناس۱۳۰۶۲۷۰۱۳:۵۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اگر برجام نبود الان شوک اقتصادی ایجاد نمی شد چون می رفتیم اقتصاد را از ریشه درست می کردیم و نه با پول نفت ان را برای چند سال بعد به بحران ایجاد کنیم که نمونه ان سال 97 بود
م فلاح۱۳۰۵۸۰۳۰۸:۰۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
کدوم ادم عاقلی یه همچین چیزی رو امضا می کنه که اگر شورای امنیت شکایت رو وارد بدونه تحریم ها برمی گرده اگر هیچ نظری هم نده باز هم تحریم ها بر می گرده .... حالا شانسی که امضا کنندگان اوردند اینه که هیچ تحریمی برداشته نشده که برگرده یا بر نگرده که شرمنده ملت بشوند ؟؟؟؟!!!!
ناشناس۱۳۰۶۰۷۲۱۱:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
چون متن برجام را سال قبل از اجرا امریکایی ها نوشته بودن و اقایان خنده هم فقط خط به خط ان را تایید کردن!
ناشناس۱۳۰۵۸۰۶۰۸:۰۸:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مکانیزم ماشه به تعویق افتاد ...چون بیش از این تحریمها تحریمی نیست ....
ناشناس۱۳۰۵۹۰۹۰۹:۳۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
فصل 7 شورای امنیت را مثل بعضی انکار نباید کرد و الا مورد هجوم چین روسیه فرانسه انگلیس آمریکا قرار می‌گیرد ایران، خود روس و چین این را مگه رأی ندادن؟
ناشناس۱۳۰۵۸۰۷۰۸:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
فارن افرز: سیاست فشار حداکثری به ایران به پایان خود رسیده است نشریه معروف شورای روابط خارجی آمریکا، فارن افرز، در مطلبی به قلم برت مک گورک نوشت سیاست خارجه ایالات متحده در دوران ترامپ از هم گسیخته و فشار حداکثری او هم به پایان رسیده است.
ناشناس۱۳۰۵۸۲۱۰۸:۲۳:۱۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
چه کسانی باعث نابودی برجام شدند؟
ناشناس۱۳۰۵۸۷۳۰۹:۰۳:۵۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
همانها که مرتب میپرسند چرا امریکا از برجام خارج شد!!!
ناشناس۱۳۰۵۹۹۰۱۰:۴۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
همان ها که میگفتن امضاء جان کری تضمین است ! و تضامین لازم رو از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند ؟!
ناشناس۱۳۰۵۸۹۵۰۹:۲۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
همانها که فردای امضای برجام گفتند ما به شرکتهای آمریکایی اجازه ی حضور در ایران نمی دهیم اینطور شد که ترامپ کاسب مسلک از برجام خارج شد چون از حسودی حضور اروپایی ها در ایران داشت می مرد
ناشناس۱۳۰۶۰۰۵۱۱:۰۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
امریکایی ها با برجام و پشت میز مذاکره و با کمترین هزینه برنامه هسته ای ما را تسلیم کردند و اینقدر برایشان شیرین و جذاب بود که ترامپ در 2 سال گذشته بارها برای مذاکره مجدد بر سر قدرت موشکی و منطقه ای ایران واسطه فرستاده است وقتی میتوان با مذاکره کشوری را خلع سلاح کرد چرا چنین نکنند ؟!
ناشناس۱۳۰۶۰۷۴۱۱:۵۱:۴۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
شرکت های امریکایی؟ خخخخخه عزیزم در توافق برجام قرار شده بود دلار در سیستم ایران مبادله نشود ان وقت می گویی شرکت امریکایی؟!!!!!!! بعد حرف های عوام فریبانه بعضی ها رو تکرار کن!
ناشناس۱۳۰۵۹۱۲۰۹:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
یک وقت فکر نکنید برجام ضعف حقوقی یا مشکلی داشت یا حقوقدانها واقعیات جهان را نمی‌شناختند نه اصلا فقط چون یک عده بیکار نشستند نقد کردند یا روی موشک شعار نوشتند برجام پکید اَخخخخخخخ با همین فکرهاتون برجام هم امضا کردید که الان وضعیت اینه
ناشناس۱۳۰۵۸۲۸۰۸:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
به عنوان یکی از مدافعان و طرفداران سرسخت برجام، با این دیدگاه نویسنده کاملاً موافقم . . .
ناشناس۱۳۰۵۸۳۲۰۸:۳۳:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
تا وقتی که ما با الفبای سیاست هم آشنا نیستیم همیشه ماشه بیخ گوش ماست .
ناشناس۱۳۰۵۸۳۴۰۸:۳۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
البته این نوع مثلا کارشناسان رو توی تلویزیون زیاد دیدیم. یکیشونم نمیگه موقع امضا برجام کجا بوده!! آخرشم بدبختیا مال مردمه، نه شماها.
ناشناس۱۳۰۵۹۳۴۱۰:۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
غیب گو الان کجا هستیم همچین میگی کجا بودیم مثل اینکه ملت از مریخ اومدن
ناشناس۱۳۰۶۰۰۸۱۱:۰۴:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
موقع امضاء برجام کارشناسان تمام هشدارها را دادند و نقاط ضعف برجام را متذکر شدند اما مرغ روحانی یک پا داشت و فقط بدنبال توافق به هر قیمتی بود و تمام منتقدان را به جهنم حواله می داد و بی سواد و بی شناسنامه می نامید !
ناشناس۱۳۰۵۸۴۰۰۸:۴۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اقایون که مکانیزم ماشه رو از امتیازات برجام بر میشمردن برای کشور ما لبو فروشان و رانندگان تاکسی های این مملکت از فاجعه بار بودن این قرار داد هشدار داه بودیم ولی ان زمان صدای زبان دانهای سیاست ندان گوش فلک را کر کرده بود
ناشناس۱۳۰۵۸۴۱۰۸:۴۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
نویسنده محترم کلی آسمون و ریسمون کردی تا کوتاهی و سوتی حضرات مذاکره کننده را در قبول این گاف بزرگ یعنی مکانیسم ماشه ، ماله کشی بفرمائید اما هیهات که دم این خروس خیلی بزرگتر از این حرفهاست که بتوانید بپوشانید!
رضايي۱۳۰۵۸۴۳۰۸:۴۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
«ماشه» برای حفظ برجام است ؛ وقتي به قول آقاي ظریف( اروپا، بقایای برجام را به ترامپ فروخت) ديگر برجامي نمي ماند كه نگران مكانيسم ماشه باشيم آيا امريكا تحريمي مانده كه از آن استفاده نكرده باشد؟؟!!!
ناشناس۱۳۰۵۹۰۳۰۹:۳۱:۵۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
فصل 5 شورای امنیت
ناشناس۱۳۰۵۸۴۶۰۸:۴۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
"با وجود تمام توانمندی ها و تجارب و دانشی که ممکن است در مسیر خدمات چندین ساله در راه کارگزاری سیاست خارجی به دست آمده"؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!! تجارب و توانمندی تیم وزارت خارجه؟؟؟؟؟!!!!!! این بود توانمندی و تجاربشون والله که حسن آقا بقال سر کوچه ما هم رفته بود مذاکره نگیم بهتر ولی همین مثلا توافق را میتونست ببنده اونوقت این آقایان کارکشته و با تجربه و زبان بلد این قرارداد رابستند وفتح الفتوح نامیدندش
ناشناس۱۳۰۵۸۶۲۰۸:۵۴:۰۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
متاسفم از تیم مذاکره کننده خودمان که به بدترین شکل ممکن مردم را در رنج زحمت مضاعف انداختند
ابو۱۳۰۵۸۶۶۰۸:۵۸:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
همين نفوذي ها و جاسوساني كه بعضي از آنها الان در زندان هستند در موقع تصميم سازي در هيئت مذاكره كننده حضور فعال داشتند و حالا تاثيرشان را داريم مي بينيم فاعتبروا يا اولي الابصار
ناشناس۱۳۰۵۸۷۲۰۹:۰۳:۱۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
بنظرم باید به این موضوع توجه بشود که چه شد که حال و روز ما این شد !
رضامیرزایی۱۳۰۵۸۸۰۰۹:۱۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
این مقاله دو ابهام اساسی د ارد 1-برجام یکی از پیچیده ترین و فنی ترین اسناد خلع سلاحی دهه های اخیر بوده که ارمغان آن برای جهان صلح و ثبات بوده است. 2-برجام نقاط قوت و ضعف هایی داشت
ناشناس۱۳۰۵۹۰۶۰۹:۳۵:۱۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
خدا خائنین را رسوا خواهد کرد
ناشناس۱۳۰۵۹۴۲۱۰:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
یارانه دادن از اقتصاد و پیشرفت کشور به سیاست خارجی آرمان گرایانه باید متوقف شود. تنها راه حل مشکلات کشور بازگشت به منافع ملی است. آرمان های شخصی باید کنار گذاشته شود.
ناشناس۱۳۰۵۹۵۱۱۰:۱۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
راهي جز اين نبوده يا برجام يا جنگ
ناشناس۱۳۰۶۰۱۱۱۱:۰۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۱/۵
جایگزین عدم مذاکره هرگز جنگ نبوده و نخواهد بود اما به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۳۰۶۱۸۷۱۳:۱۱:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
با همین حرفها سرما را شیره مالیدند و برجامچای را قالب ملت کردند... البته تیم مذاکره کننده هم باورش شد
دلارام۱۳۰۵۹۵۵۱۰:۲۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
حتمابایدبندبنداین توافق ترکمانجای اجرابشه تابفهمید چقدرذلت باره .چه کلاه گشادی سر وزرات خارجه مون رفته .فکرمیکنید اون لبخندها ودست دادنهای پایان مذاکره از طرف شیطان برای چه بود‌.چطورالان متوجه شدید؟ به مدت دوسه سال شایدهرروز یک حقوقدان یا یک تحلیگرسیاسی توروزنامه کیهان داد میزد که این چه توافقی است وعیوب اظهرمن الشمس اونو برمیشمرد ،من که توسیاست نیستم مکانیسم ماشه رو سه ساله بلدم .چقدرتومجلس کارشناسا دادزدند ،نماینده گریه کرد .باز لاریجانی ومطهری ظرف ۲۰ دقیقه امضا کردند .من موندم روحانی وظریف ولاریجانی چطور جواب این نسل ونسلهای دیگر راخواهندداد
ناشناس۱۳۰۵۹۶۵۱۰:۲۹:۲۰ ۱۳۹۸/۱۱/۵
هیچ راه حلی جز تغییرات اساسی در داخل باقی نمانده این وضع جواب نمیده
ناشناس۱۳۰۵۹۷۲۱۰:۳۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
الف ! روزی که مدرک تحصیلی خارجی مذاکره کنندگان را با مدرک داخلی قبلی هایشان مقایسه و پزش را می دادی فکر نمی کردی این طوری شود! مکانیزم ماشه در تاریخ بی سابقه است.
ناشناس۱۳۰۶۰۵۶۱۱:۳۹:۰۶ ۱۳۹۸/۱۱/۵
مدرک داخلی و خارجی نداره مهم اینه که منابع مطالعاتی همه دانشگاه های جهان اصالتا غربی است
ناشناس۱۳۰۵۹۷۹۱۰:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
برجام دشمن داخلی زیاد داشت برای همین به این روز افتاد...
ناشناس۱۳۰۶۰۱۵۱۱:۰۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
برجام ضمانت اجرایی ندارد و هر قراردادی که ضمانت اجرایی نداشته باشد به همین روز می افتد.
ناشناس۱۳۰۶۰۳۷۱۱:۲۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجام و تشدید تحریم ها را به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند.
سلیمی۱۳۰۶۰۱۰۱۱:۰۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
اگر مکانیزم ماشه در عمل هم موفق شود تازه برمی گریدم به قبل از برجام. اما برجام لازم و واجب بود. چرا: 1. دنیا فهمید که ایران می خواست با حسن نیت به تفاهم جهانی برسد. 2. دنیا و خود اروپائیان فهمیدند که اروپا در مقابل امریکا نمی تواند تشخصی داشته باشد. عاقلانشان تحقیر را حس می کنند. 3. جهان به نااهل و نادان بودن ترامپ پی برد. انسانهای فهیم فهمیدند وقتی سیاست در دست شخصی که از یک کودک 12 ساله هم درکش از جهان کمتر است باشد چه فاجعه ای می تواند شکل بگیرد. 4. اگر روسیه و چین در شورای امنیت از حق وتو استفاده نکنند پس به آنها هم نباید دل بست. 5. به هر حال باید دانست که گریزی از تعامل با جهان نیست. شاید ایران قدرتمند در آینده بتواند عهدنامه بهتر و نافع تری را امضا کند که راه عهد شکنی در آن پرهزینه تر باشد. اما به هر حال ظهور افرادی مانند ترامپ در جهان سیاست اجتناب ناپذیر است.
ناشناس۱۳۰۶۳۸۵۱۵:۰۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱۱/۵
عباس عبدی: اگر کلینتون هم رئیس جمهور می شد دچار مشکلات بدتری در برجام می شدیم ؛ برجام ضمانت اجرایی ندارد.
ناشناس۱۳۰۶۰۲۴۱۱:۱۷:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
طفلک آقای شریعتمداری و روزنامه کیهان، چقدر بر ساختار و ساز و کارهای آن ایراد گرفتند و هیچکس از مسوولین همراه دولت روحانی آن را جدی نگرفت... تازه ایشان را به جهنم حواله دادند... جایگاه غرور ملی این جور جاها خود نمایی میکنه....
ناشناس۱۳۰۶۰۵۵۱۱:۳۸:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
کلا زندگی متولدین 1360 تاکنون در ایران شده تجربه و نماد عبرت برای همه جهانیان!!!!!!هیچی از زندگانی استاندارد دنیوی نفهمیدیم :-((
ناشناس۱۳۰۶۰۶۶۱۱:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱۱/۵
ما باید به جای کدخدا امیدمان به خدا باشد
ناشناس۱۳۰۶۰۶۸۱۱:۴۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۱/۵
نمایندگان عزیز هم بی تقصیر نبودند در این پیمان که در ۲۰ دقیقه به تصویب رسید. لاریجانی از همه بیشتر مقصر است چرا که که نگذاشت کسی از این عهدنامه چیزی بفهمد. به نظرم نمایندگان تقصر خیلی بیشتری دارند چرا که میتونستن به جای اینکه به فکر استخدامی و رانت بازی برای اطرافیانشون باشن یه خرده به ضعف های برجام رسیدگی میکردند.
ناشناس۱۳۰۶۱۵۴۱۲:۵۲:۱۸ ۱۳۹۸/۱۱/۵
کسانی که معتقد هستند که برجام کاری نکرده چرا دعوا و هیاهو میکنند قبل از برجام هم تحریم ها بوده دیگه برن مشکلات را حل کنند من طرف روحانی نیستم ولی دولت قبلی هم کاری نکرد / حالا با ماشه یا بدون ماشه فرض کنید که تحریم های قبلی سرجاشه بدون هیچ بحثی از یه گوشه ای آقایون شروع کنند مشکلات را حل کنند.
ناشناس۱۳۰۶۳۸۳۱۵:۰۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۱/۵
برجام فرصت سوزی بزرگی بود که 7 سال از فرصت طلایی کشور را هدر داد و نه تنها باعث لغو تحریمها نشد بلکه باعث تشدید آنها شد.
ناشناس۱۳۰۶۱۹۳۱۳:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۱/۵
عمرو عاص سر ابو موسی اشعری را کلاه گذاشت ولی سر سازمان ملل را نمیشود کلاه گذاشت و اگر این سازمان و قدرت اجرائیش نبود کشور ها مخصوصا در خاور میانه همیدیگر را مثل گرگ میدریدند. یادمان نمیرود که جمال عبدلناصر به اوتانت رییس آن موقع سازمان گوش نکرد وبعد چه بلایی سرش آمد.
ناشناس۱۳۰۶۲۳۲۱۳:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۱/۵
. تجربه برای ایندگان بجای خود بوی خیانت ملموسه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین