نامه ۲۴ اقتصاددان به رئیس‌جمهور: با این ۱۰راهکار، بدون کمک خارجی اقتصادایران را نجات دهید

گروه اقتصادی الف،   3981026074 ۱۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی که بطور متقابل به کشور ما احترام میگذارند هم، به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت محترم باشد.

نامه ۲۴ اقتصاددان به رئیس‌جمهور: با این ۱۰راهکار، بدون کمک خارجی اقتصادایران را نجات دهید

به گزارش خبرگزاری فارس، ‌۲۴ اقتصاددان کشور در نامه ای به رئیس‌جمهور راهکارهای دهگانه را بدون کمک خارجی برای نجات اقتصاد ایران پیشنهاد کردند.

متن نامه به این شرح است:  

جناب آقای حسن روحانی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم؛

امروز در بانک مرکزی فرمودید بلد نیستید با تکیه بر داخل و بدون کمک خارجی مشکلات اقتصادایران را حل کنید.

یادآوری میکنیم کثیری از کارآفرینان و کارشناسان کشور تاکید دارند مشکلات اصلی اقتصاد کشور، بیشتر ناشی از سوءمدیریت و "تحریم داخلی" است نه خارجی.

اینجانبان جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و پژوهشگران اقتصاد ایران، در پاسخ به فراخوان ضمنی امروز شما، با حسن نیت و حسب وظیفه ملی، ۱۰ راهکار کم هزینه و موثر در کوتاه مدت را که بدون تکیه بر خارج، میتواند اقتصاد ایران از بن بست فعلی نجات دهد تقدیم می کنیم:

۱. صدور مجوزهای کسب وکار را سهل و انحصار دسترسی به شغل را حذف کنید.

۲. همه سفارتخانه های ایران را مامور کنید با تمام توان به کمک صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی بشتابند.

۳. بانکها را از خرید و نگهداری املاک و رقابت با یکدیگر برای بالابردن نرخ سود سپرده منع کنید.

۴. بازار سرمایه را مامور کنید با استفاده از ابزارهای جدید مالی و تسهیل انتشار اوراق، نقدینگی موجود را بسوی تولید هدایت کند.

۵. به سازمان "تامین اجتماعی" دستور دهید بجای فشار غیرقانونی بر واحدهای تولیدی برای تامین مخارجش، هزینه های زایدش را مهار کند و جلوی هدر رفتن منابعش را بگیرد.

۶. به بانک مرکزی دستور دهید با روشهای نوین جایگزین سوئیفت نظیر رمزارزها، پیمانهای پولی دوجانبه با شرکای اصلی تجاری و... تحریمهای بانکی کشور را کم اثر کند

۷. وزارت کشور را مامور کنید با اجرای ماده۱۶ قانون بهبود محیط کسب وکار، برای تولیدکنندگان کوچک ایرانی، بازار و امکان فروش فراهم کند.

۸. در تصمیم ۳ماه پیش تان درباره بنزین بازنگری و دستورفرمایید سهمیه بنزین، بجای هر خودرو، به هر کارت ملی تخصیص یابد و نرخ بنزین خارج از سهمیه، از سازوکار عرضه و تقاضای سهمیه ها بدست آید.

۹. با شناسنامه دار کردن همه تراکنش های بانکی و تلفیق بانکهای اطلاعاتی موجود، از حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان فرارمالیاتی ثروتمندان جلوگیری و کسر بودجه موجود را جبران کنید. فردی را هم که ۷سال پیش به شما تلقین کرد نباید در حسابهای شهروندان سرک کشید، برای همیشه از خود برانید.

۱۰. با تصویب و اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، تقاضای سوداگری را از بازارهای خودرو، مسکن، طلا و ارز بیرون کنید تا سرمایه های مردم بجای سوداگریهای ضدتولیدی، بسوی تولید هدایت شوند.

خواهش می کنیم به دستگاه های اجرایی دستور فرمایید بدون فوت وقت این سیاستها را اجراکنند تا با رونق ایجادشده در اثر آن، هم فشار اقتصادی بر اقشار کم درآمد کاهش پیداکند و هم برای کثیری از جویندگان کار، شغل مناسب ایجادشود.

بدیهی است توسعه روابط سیاسی با همه دولتهایی که بطور متقابل به کشور ما احترام میگذارند هم، به نفع اقتصاد ایران است و باید همچنان در دستور کار دولت محترم باشد.

با آرزوی ایرانی سربلند و مقتدر

پنجشنبه ۲۶ دیماه ۱۳۹۸

امضا کنندگان به ترتیب حروف الفبا:

دکتر روح الله ایزدخواه، پژوهشگر اقتصاد ایران

دکتر میثم پیله فروش، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر احمد تقوایی، پژوهشگر اقتصادایران

مجتبی توانگر، پژوهشگر اقتصاد انرژی

دکتر محمد جلیلی، پژوهشگر اقتصاد مالی و اعتبارسنجی

دکتر پیمان حدادی، پژوهشگر مالی

دکتر سیدمحمدرضا حسینی، پژوهشگر اقتصاد و حقوق

دکتر سیداحسان خاندوزی، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر مجتبی رضاخواه، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر محمدجواد رضایی، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر سید حسین رضوی پور، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر محسن زنگنه، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر سیدمحمدهادی سبحانیان، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر سید امیر سیاح، پژوهشگر محیط کسب وکار

دکتر مالک شریعتی، پژوهشگر اقتصاد انرژی

دکتر محمد شیریجیان، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر مهدی طغیانی، عضو هیات علمی دانشگاه

دکتر ارسلان ظاهری، پژوهشگر دکتری اقتصاد پولی

دکتر صمد عزیزنژاد، عضو هیات علمی و پژوهشگر اقتصادی

دکتر میثم لطیفی، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر مهدی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه

محسن مهدیان، پژوهشگر اقتصادایران

دکتر ناصر یارمحمدیان، عضو هیات علمی دانشگاه

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۹۵۶۴۹۱۹:۲۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کو گوش شنوا؟
ناشناس۱۲۹۶۱۵۲۰۹:۰۳:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
.. همین نسخه های اینها هست که کشور به این روز افتاده، مثل طرح هدفمندی یا همان ریاضت کشی
رضا۱۲۹۶۱۵۷۰۹:۱۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
چی می گی ؟ایران صد ها اقتصاددان قابل داردهیچ کس این جملات راکه بیشتربه ذهن یک صراف یا.. می رسدتااقتصاددان امضانکرده.این یعنی اینکه نویسندگان این نامه تحصیلاتشان ر..
ناشناس۱۲۹۶۳۰۶۱۱:۱۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
دقیقا . کسی نمیخواد بند 2 را بشنود
ناشناس۱۲۹۶۳۱۲۱۱:۱۴:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
نشنیدند !!!! کسی حاضر به تجارت با ایران نیست میگویند برای پرداخت روشهای جدید پیدا کنید . اگر صرفه اقتصادی داشته باشه راه پرداخت پیدا میشه .بحث انتخاب بین بازار بزرگ امریکا و بازار ریز ایران هست
ناشناس۱۲۹۶۳۳۸۱۱:۴۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
از نوع توصیه ها مشخص است که چطور اقتصاد دانی هستند! خودشان و مدرک شان را با این توصیه ها زیر سوال برده اند. اینها .. از اقتصاد نمی دانند.
ناشناس۱۲۹۶۴۸۹۱۴:۳۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
اصل فرضیه اینها درست نیست. دشمنی با ابرقدرتمندترین دولت یعنی آمریکا کشور و ملت را به زانو درآورده است
ناشناس۱۲۹۶۵۰۸۱۴:۵۷:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
دوستانی که این ده راهکار را داده اند انگار نمیدانند رییس جمهور چه گفت!؟ دو مورد از ده مورد مربوط به رابطه با جهان هستش که نیازمند تعامل بین المللی هستش همانی که رییس جمهور گفت. وقتی یه جوری تحریمت میکنند که دوستات هم بهت پشت میکنن! چه تعاملی؟
صمد۱۲۹۵۶۵۴۱۹:۲۹:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
داشتن روابط نرمال و بدون تنش با کشور های جهان شرط لازم(نه کافی) برای داشتن اقتصاد پیشرفته است.
ناشناس۱۲۹۵۶۶۱۱۹:۳۵:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کلا من موندم تو این قضیه اونایی که رفتارها و فرهنگ غربی رو نشانه پیشرفت و شخصیت میدونن چرا قانون مداری و تلاش و کار غربی هارو بهش عمل نمیکنن فقط دنبال لباس و نوشیدنی ها و مهمانی های اونان. الان تمام کشورهای پیشرفته دارن از ابداع و خلاقیت تو اقتصادشون استفاده می کنن اونوقت قانون تجارت ما مصوب سال۱۳۱۱ هستش!!!!!
رضا۱۲۹۵۶۷۱۱۹:۴۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من......
ناشناس۱۲۹۵۶۸۹۱۹:۵۵:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سیستم اداری ایران مثل یک کلاف در هم پیچیده و گره خورده است با این افراد حاکم در دولت و البته زیر مجموعه های دولتی 100 سال دیگر هم وضع بهتر نمیشود تنها راه ازادکردن بخش خصوصی است و کاهش شدید کارمندان دولت نیز خیلی مهم است 4/5 میلیون کارمند!!!!! در ایران فقط در حال کارشکنی هستند
سیدرضا۱۲۹۵۶۹۳۱۹:۵۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اولا‌بیان‌رییس‌جمهور‌به‌صورت‌دقیق‌تیتر‌نشده،ثانیا‌بند۲وهمچنین‌پاراگراف‌آخراین‌نامه‌‌تأییدکننده‌نظر رییس‌جمهوراست.
مصطفی مختارابادی۱۲۹۵۶۹۶۲۰:۰۰:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سلام،خدا خیرتان بدهد کاش این راهکارها کلیدی را زودتر ارائه کرده بودید معتقدم چنانچه این روشها عملی شود اوضاع خیلی بهتر میشود ،گرچه سرمایه داران و رانتخواران با نفوذی که در دستگاههای اجرایی دارند مانع از عملی شدن خیلی از این راهکارها خواهند شد.........
ناشناس۱۲۹۵۶۹۷۲۰:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
احسنت. درود به شرف تان. اگر شما را متهم به جناحی نکنند خوب است. دعاگویتان
ناشناس۱۲۹۶۸۰۷۲۰:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
نگاهی به بیوگرافی این آقایان استاد بیاندازید متوجه خواهید شد که وصل به کدام جناح هستند!!!
ناشناس۱۲۹۵۷۰۲۲۰:۰۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اینها که فقط کلی گویی است اجرایی کردن ان مهم است این همه دکتر این است طرحشان برای اقتصاد
سعید تمر۱۲۹۵۷۰۳۲۰:۰۶:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
والله توصیه های بنیادین تری هم می توانستید بدهید. میخواهم از دوستان مذکور بپرسم، فرض کنیم همه توصیه های شما را در عرض سه ماه در دستور کار قرار دادیم، چقدر موثر خواهد افتاد؟ حالا این پیشفرض هم داشتیم که این توصیه ها تا چه حدی قابل پیاده سازی اند. یک بار دیگر مرور کنیم: 1- توصیه یکم، کاملا دو لبه است. دوستانی که این توصیه را کردند حتما به چند شغل حرفه ای مثل پزشکی و حقوق نظر داشته اند! اساسا در بسیاری از مشاغل، در ایران هر کسی ورود می کند و این خودش معضل پنهانی است که هزینه دارد! احتمالا دوستان نهادگرا هم هستند!!؟ 2- درسته سفارتخانه های ما 40 سال و قبلتر هم چنین ماموریتی نداشتند ولی بسم الله، ببینیم دولتی چقدر می تواند صادرات را تسهیل کند!! این افق گشایی، لازمه اش آدم جدید است نه همان آدم قبلی! 3- این توصیه بانکی، چقدر از قافله اوضاع بانکها دور است. بانکها نه فقط به دلیل نبود حکمرانی بانکی قوی از سوی بانک مرکزی بلکه به دلیل سواستفاده همیشگی اهل قدرت از بانکها، کاملا دست نیروهای فشل صنفی اداره می شوند، چنین بن بستی برای بانکها، اصلا کافی نیست و بانکها هنوز سم مهلک خود را از اقتصاد ایران دریغ نخواهند کرد، کمی عمیق تر به بانک نگاه کنید دوستان. اگر الف لطف کرد نقدم را منتشر کرد، بقیه موارد را هم می نویسم. یا حق
یک اصلاح طلب۱۲۹۵۷۰۷۲۰:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
تعامل جهانی / ترقی ایرانی
ناشناس۱۲۹۵۷۰۹۲۰:۰۹:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کاش مینوشتید عضو هیات علمی و فارق التحصیل از کدام دانشگاه هستن این بزرگواران
ناشناس۱۲۹۶۱۳۱۰۸:۳۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
احسنت بخصوص وقتی که اصلا شناخته شده هم‌ نیستند
نیما۱۲۹۶۱۷۳۰۹:۲۷:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
اگر دانشگاه تهران یا دانشگاههای تراز اول بودند که می نوشتند اما شاید علمی کاربردی یا آزاد یا دولتی .. هستند که اینطور شعاری با موضوع برخورد کردند، اگر با همین چندتا شعار بود الان وضع این نبود
ناشناس۱۲۹۶۲۱۱۱۰:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
آها مهمه؟! یعنی مثلا اگه از فلان دانشگاه نباشند دیگه حرفشون قبول نیست؟
بانو۱۲۹۶۳۳۵۱۱:۳۶:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
فارغ التحصیل درست است.
ناشناس۱۲۹۵۷۱۱۲۰:۰۹:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
روحانی: حالا من یه پیشنهادی دادم, شما چقدر بی جنبه اید که راهکار مینویسید...کی حوصله داره
خیر خواه۱۲۹۵۷۱۶۲۰:۱۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
ببخشید قرار است چه مشکلی حل شود....هر ردیف چه مشکلی را حل خواهد کرد. ایا صلاح نمی دانید اولین مورد تعامل با اقتصاد وکشور ها باشد تا قبل از اینکه دیگران سهمیه فروش نفت ایران را قاپ بزنند. ایا نیاز به تکنولوژی روز دنیا ندارید..چیزی که شما پیشنهاد می کنید برای مریضی است که نمی خواهد خوب شود بلکه دستگاه های احیا ان را زنده نگه دارد...
شهاب۱۲۹۵۷۲۵۲۰:۲۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
یعنی مدیران کشور از عوامل نابسامانی اقتصاد مطلع نیستند؟؟قوانینی که موجب انحصار شدید واردات، ایجاد مافیای دریافت جوازها، مجوزهای ارز دولتی و.. می شوند توسط چه کسانی نوشته شده اند؟؟؟ رانتهای اطلاعات اقتصادی دست چه کسانی هست؟؟ مافیای خودرو،مافیای برنج،شکر،موز،مواد اولیه،..؟؟؟؟؟برای هرکسی که ذره ای از شرایط کسب و کار آگاه باشد مثل روز روشن است که مافیای اقتصاد رانتی و انحصاری حداقل با بخشهایی از دولت دست در یک کاسه دارند، کدام عقل سلیم قبول می کند بذل و بخشش ارز دولتی به شرکتهای خاص براساس کارشناسی و هدف از آن تنظیم بازار برخی اقلام است؟؟فساد پیش چشم همه و در ارکان حرکتهای اقتصادی دولت زاییده میشود و هیچ اراده ای برای اصلاح وجود ندارد.
ناشناس۱۲۹۵۷۲۷۲۰:۲۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این نامه یک شوی تبلیغاتی است .
ناشناس۱۲۹۵۷۳۱۲۰:۳۰:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همه اینهایی که گفته شده، منوط به شایسته سالاری مدیران هست، وقتی کشور به صورت قبیله ای اداره میشه، هیچ کدام از اینها اتفاق نمی افته. فقط یک مورد در جهت بهبود فضای کشور عرض کنم که خود رئی جمهور هم به محیط زیست بره نمی تونه مجوز بگیره. کجایی کارین برادران اقتصاد دان
ناشناس۱۲۹۵۷۳۶۲۰:۳۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این چه اقتصاددانانی هستند که تا کنون کسی نامشان را نشنیده است نکند تازه اقتصاددان شده اند شاید!
ناشناس۱۲۹۵۷۳۸۲۰:۳۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
عجب! آن وقت شما فکر می کنید دولت می تواند از این سود سرشار و پنهانی که از این بی نظمی اقتصادی عایدش می شود و در هیچ جا هم ثبت نمی شود صرف نظر کند. این دولت واقعا دچار مرگ مغزی شده و فقط دارد از منابع مالی تغذیه کرده و به حیات نباتی خود ادامه می دهد.
ناشناس۱۲۹۵۷۴۰۲۰:۳۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اینها کجا هیات علمی هستند پژوهشگر کجان؟
ناشناس۱۲۹۵۷۴۲۲۰:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اساتيد محترم تو ايتم شماره ٢ ميفرمان سفارتخانه ها رو مامور بفرماييد به ....الخ. آيا همين مورد چيزي غير از ايجاد با دنياي خارج براي تسهيل صادرات و واردات تجهيزات لازم هست. كل مشكل هم همينه كه وقتي يك كشور تحريمه اصولا كسي خارج از ايران به سفارتخانه ها جوابي نميده چون امكان همكاري وجود نداره .
ناشناس۱۲۹۵۷۵۴۲۰:۴۵:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
فقط مورد 9 را اجرا کنید و جلوی 160 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را بگیرید.
رضا۱۲۹۵۷۵۷۲۰:۵۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
احسنت
ناشناس۱۲۹۵۷۷۸۲۱:۰۲:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اگر روحانی میخواست درست کشور را اداره کند که تا حالا کرده بود، این آقا امیدش به برجام بود که اونم به فرجام نرسید.
ناشناس۱۲۹۵۷۸۳۲۱:۰۵:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
راهکار این اقتصاددان‌ها برای افزایش درآمد ملی چیست؟ مفهوم تراز تجاری کشور در نگاه اینان کجاست؟
ناشناس۱۲۹۵۷۸۵۲۱:۰۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اینها چه جور اقتصاددانی هستند که هنوز متوجه نشده اند وقتی که ارزی وارد ایران نمیشود چگونه می شود مواد اولیه تولید رو خرید؟
اكبر۱۲۹۵۷۹۹۲۱:۱۶:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اساتيد محترم، دچار جوّ شده اند. تمام به اصطلاح راهكارهاي شما بدون انجام اساسيترين كار، يعني، ممنوعيت افزايش هرگونه هزينه جاري در سه قوّه مقننه و مجريه و قضاييه بمدت حداقل سه سال ، مانند ريختن اب در شنزار است كه هيچ اثري ندارد.
حسن۱۲۹۵۸۰۲۲۱:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این کارها خوبه منتهاش این کارها در هر اقتصاد سالمی به عنوان مقدمات انجام میشه ولی به صرف انجام این کارها مشکل اقتصاد حل نمیشه اگر قرار بود با این راهکارها اقتصاد ایران احیا بشه ، کره شمالی باید اقتصاد پرقدرتی می داشت چون در کره این کارها انجام میشه.
ناشناس۱۲۹۵۸۰۳۲۱:۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بند دوم را میشه بیشتر توضیح بدید ؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۹۵۸۰۵۲۱:۲۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
تا الان اسم یک نفرشون رو نشنیده ام !!!!
مهندس جنت شهری۱۲۹۵۸۰۹۲۱:۲۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
واقعا خنده دار است اینها اقتصاد دان هستند..بند دوم میگوید سفارتخانه ها برای صادرات فعال شوند ولی در متن نامه میگویند بدون نگاه به خارج میخواهیم اقتصاد را شکوفا کنیم. در بند 6 توصیه رمز ارز به جای سویفت دارد وقتی نگاه به داخل باشد دیگر کسی نگاه به خارج ندارد که نیازی به رمز ارز یا سویفت باشد.کشورهای دنیا همه در صف نشسته اند تا از ما خرید کنند و ما هم چیزی از آنها خریداری نکنیم واقعا اینها اقتصاد دان هستند یا ..
ناشناس۱۲۹۵۸۱۰۲۱:۲۶:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
مهمه نوبخت ونهاوندیان و سریع القلم و نیلی هستند که در این لیست نیستند!!!!
ناشناس۱۲۹۵۸۲۰۲۱:۳۰:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اگر قرار باشه همه چی درست و شفاف و علمی پیش بره اونوقت برخی اقایون چطوری بخور بخور کنند ؟ چه جوری با رانت میلیاردی پول هاپولی کنن ؟اونوقت ریشه و خرج کرد خیلی از پولها مشخص میشه که اصلا به مصلحت بعضی ها نیست وچیزی که در این کشور زیاده ادعا و شعار و حرفهای قشنگه کلا مطمئن باشید اراده ای برای بهبود و شفاف شدن و قانونی شدنی نیست اصلا قرار نیست تولید انجام بشه چون قدرت داران اهل کار نیستن و پول مفت دلالی رو دوست دارند پس هیچ وقت تولید در این کشور اصل نمیشه تا زمانی که پول نفت هست کشور پول مفت و بی جواب داره که اتکا اونها رو از مردم کم می کنه برای همین ترجیح میدن پول مفت و بی جواب استفاده کنن و جوابی هم به کسی پس ندن
ناشناس۱۲۹۵۸۲۴۲۱:۳۵:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
دقیقا مطالب بجا و درستی توسط اقتصاد دانان برجسته کشور مطرح شده خصوصا در زمینه سوداگری در بازار طلا و خودرو و مسکن و دلار و ارزهای خارجی از یک طرف و افزایش سودهای بانکی و بنگاه داری بانکها و خروج سرمایه از تولید برای نمونه یک بانک خصوصی با سودهای ۲۰ درصدی روز شمار پولهای مردم در سراسر کشور را تجمیع و سالهاست در پروژه .. هزینه می نماید و هیچ کس هم جلو دارش نیست؟ واقعا چرا؟
ناشناس۱۲۹۵۸۲۸۲۱:۳۸:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
البته بیشتر بیانیه بود تا راهکار عملی و اجرایی. ضمنا اشاره ای به نهادهای نورچشمی که مالیات نمی دهند و عملکرد شفافی ندارند نشده بود.
مهدی۱۲۹۵۸۴۲۲۱:۵۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
سلام، به نظرتون تو نصف روز ایده دادن خیلی کارشناسی است؟ خودشون زیر سوال نبردن؟...اومدن کلی گویی کردن ! بانک مرکزی تحریم ها کم اثرتر کند....سفارت خانه ها ...چه کنند...با اون مافیا که ما داریم اجازه مالیات گرفتن میده...همه مافیا قدرت و ثروت که تو دولت نیست...این ۴۰ سال توانستند بگیرن؟... بعد کدام کشور است که با بقیه ارتباط نداشته باشه و اقتصاد شکوفا داشته باشه لطفاً مثال بزنید؟
امید۱۲۹۵۸۴۴۲۱:۵۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
بسم الله الرحمن الرحیم کابینه ای از وزرا که از اول انقلاب سودشان در واردات و پورسانت گرفتن است اگر این راهکارها را که همه می دانند انجام دهند دیگر سودی نخواهند داشت . روحانی نمی خواهد این کارها را انجام دهد .
ناشناس۱۲۹۵۸۴۵۲۱:۵۵:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
متاسفانه در ایران شغل های کاذب وبدون زحمت وحرام خیلی بیشتر وراحت تر به درآمد میرسند وهیچ بدهکار دولت هم در مسائل مالیات وعوارض و.. نیستند به یک نفر دزد که نا خواسته دستش به قتل آلوده شده مجازات اعدام داده می شود واجرا میشود که عادلانه است ولی کسیکه با اختلاسش باعث شده که صدها نفر مثل آن هموطن مجبور شوند دزدی کنند اعدام نمی شود
رمضانی۱۲۹۵۸۵۵۲۲:۰۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
حسن روحانی در عرصه اقتصاد فقط به حرف نوبخت توجه می کند
ناشناس۱۲۹۵۸۶۰۲۲:۰۷:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
جنابان این محصولات تولیدی به کجا میخواید بفروشید؟ چین؟ روسیه؟ سوریه؟ کیفیت محصولات خروجی حداقل 10 سال کار داره تا وارد عرضه جهانی بشه
ناشناس۱۲۹۵۸۶۱۲۲:۱۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اقتصاد دان چکار می کنه
ناشناس۱۲۹۵۸۷۰۲۲:۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کشورهای دیگر با ماتجارت نمیکنند در بند 6 راه تبادل پول پیشنهاد شده . دیگران سود تجارت با امریکا را با سود تجارت با ایران مقایسه میکنند . اگر سود تجارت خوب باشه راهش پیدا میشه
ناشناس۱۲۹۵۸۷۲۲۲:۲۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
عمل کردن به این بندها نیاز به یک دولت انقلابی داره که فعلاً نداریم... ان شالله قالیباف
ناشناس۱۲۹۵۸۷۵۲۲:۲۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اگر اینها اقتصاد دان این مملکت هستند و راهشان این است وای به حال ملت باید منتظر بدتر از این باشیم با این راه حل ها.
ناشناس۱۲۹۶۱۹۶۰۹:۴۳:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
واقعاً ، احسنت. این ها که راه حل اقتصادی نیستند, واقعاً مشکل صادرات ما بازاریابی توسط سفارت خانه های ایران است ؟
ناشناس۱۲۹۵۸۷۹۲۲:۲۹:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این شیخ حسن اگر میخواست اقتصاد رو نجات بده راه زیاد هست مشکل از چیز دیگه هست ای بشکن دست من که به این حسن کلید ساز رای دادم
ناشناس۱۲۹۵۸۸۰۲۲:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این راه و حل ها که پر از رانت 4200 است اما برای مردم 14 تومنی فکر کنم دارند برای اقتصاد خودشون راه حل دادن نه کشور و مردم
ناشناس۱۲۹۵۸۸۹۲۲:۳۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
من مدیر یک شرکت خصوصی هستم . به علت تحریم تنها میتوانستیم از چین تجهیزات بخریم، طی یکسال اخیر معامله با چین هم به علت تحریم های امریکا روز به روز محدود تر میشود، نه میشود پولی پرداخت و نه شرکتها حاضر به معامله با ما هستند. فکر نکنم از چین نزدیکتر به ما جایی وجود داشته باشد. بنابر این خدمت اقتصاد دان هایی که رهنمود ارائه داده اند عرض میکنم از شرایط اقتصاد اطلاع کافی ندارند
ناشناس۱۲۹۵۸۹۷۲۲:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اگر این 10 مورد را اعمال کند دیگر چطوری به خارجی ها باج بدهد ؟ با اینکه راه درست اقتصادی در پیش می گیریم؟
ناشناس۱۲۹۵۹۱۰۲۲:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اقتصاد دان اینا هستن!!! شماره ۲ چی میگه اصلا می فهمید نمی شه خارج ایران حساب داشت چی میگید !!!
ناشناس۱۲۹۵۹۲۰۲۳:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
برای انجام این کارها نیاز به همکاری همه ارکان نظام وجود دارد مخصوصا قوه قضاییه. در جایی که در چنین شرایطی هنوز برخی ها دنبال رقابت سیاسی و زمین زدن دولت هستند به سر انجام رساندن این کارها ممکن نیست
اقتصادازبرکن۱۲۹۵۹۲۷۲۳:۲۲:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
یعنی به همین راحتی بوده و ما نمیدانستیم؟!
ناشناس۱۲۹۵۹۳۱۲۳:۲۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اقتصاد ایران برج بسیار دارد، کاملا نانوشته و بسیار لازم برای سیاست های کلان! هیچ اقتصاد دانی به این لیست دسترسی ندارد و مشخص است که هرگز دست کم فعلا قرار نیست اینها رو شود، بنابراین تصور اینکه قرار باشد راهکاری برای روشن سازی همه تراکنش ها به کار گرفته شود بسیار تصور اشتباهی است.
ناشناس۱۲۹۵۹۳۵۲۳:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
همه راهها به یک نقطه ختم میشه ،دست کردن در جیب مردم
خداداد۱۲۹۵۹۴۰۲۳:۳۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
خدا وکیلی با این کلی گویی برای این اساتید متاسفم حتی منظور او بیچاره رو هم نفهمیدید بعد تز میدید
ناشناس۱۲۹۵۹۴۱۲۳:۳۸:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
وقتی تیم اقتصادی دولت میبینم اقتصاد کشور از این بهتر نمیشه
کام۱۲۹۵۹۴۲۲۳:۳۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
به نظرتون بند ۲ با وجود تحریم امکان پذیره؟تمام مشکلات کشور تو ۱۰ سطر حل شد رفت!
روزبه۱۲۹۵۹۴۴۲۳:۴۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
11- باشگاهداری ورزشی توسط دولت را تعطیل کنید 12- از ساختار اقتصاد متمرکز،رانتیر و دولتی به سمت اقتصاد غیرمتمرکز، چند محصولی و غیر دولتی حرکت کنید 13-خواهشا دولت دیگه خودرو تولید نکنه 14- از مزیتهای نسبی تمامی استانها استفاده بشه
ناشناس۱۲۹۵۹۴۹۲۳:۴۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
هر کدام از این بندها نیاز به ده ها قانون و تبصره برای اجرا دارد
امیر۱۲۹۵۹۵۵۲۳:۴۹:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
کشور ما اینقدر اقتصاددان دارد و وضع مملکت این است ?
ناشناس۱۲۹۵۹۵۶۲۳:۵۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
این اساتید معزز تا به حال کجا بودند بی نام و نشان مانده‌اند؟
ناشناس۱۲۹۵۹۶۰۲۳:۵۲:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اسم چند نفر از اینها رو سرچ کردم اقتصاد دان شاخصی نبودند. قبل از اینکه در زمینه اقتصادی رزومه ای ازشون دیده بشه بیشتر افرادی با یک نگاه خاص بودند
مهدی۱۲۹۵۹۶۱۲۳:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
منظور این اساتید از موارد ۲ و ۶ خارج از کره زمین بوده که شما تیترتون رو اینجوری انتخاب کردید؟؟؟؟
یوسف۱۲۹۵۹۷۵۰۰:۱۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
فکر میکنید به نوشته شما نگاه کنند چون آنقدر شیرین عقل داریم که به صندلی های تکیه کرده اند که آن جایگاه آنان نیست وانگهی با این افراد باندی وسهم خواه از سفره میتوانید مقابله کنید .
رضا۱۲۹۵۹۷۶۰۰:۱۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
بندهای ۲ و ۴ مستقیم به صادرات و مسائل بانکی اشاره دارد. این اقتصاددانان عزیز چطور وظایف سفارتخانه ها و روابط بانکی را مستقل از روابط سیاسی می دانند. جای تعجب دارد..‌‌‌‌....
ناشناس۱۲۹۵۹۸۹۰۰:۳۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
ببخشید یعنی سفارتخانه ها از راهی غیر از سیاست خارجی کار می کنند؟؟؟؟؟؟ توافق نامه با کشورهای دیگر بجا ی ارز؟؟ در هرصورت ان هم با سیاست خارجی همراه است!! صادرات بدون سیاست خارجی و روابط خارجی امککان پذیر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۹۵۹۹۹۰۰:۵۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
گزینه دوم که همان تعامل با دنیاست...بیشتر گزینه ها هم که اگر با دنیا تعامل نداشته باشیم، عملی نبست. اختصاثص بنزین به کارت ملی یعنی یارانه دادن بهطور مسخره...به احتمال زیاد این اقتصاد دانان، همه اصولگرا هستند که در دوره احمدی نژاد خوشحال و موافق بودند که بانکها و مؤسسه ها قدرتمند شوند.
سینا۱۲۹۶۰۰۱۰۱:۰۰:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
این راهکار ها که فرمودید باعث انبساط خاطر شد از شما بخاطر لحظات خوبی که برایم بوجود آوردید ممنونم
ناشناس۱۲۹۶۰۰۲۰۱:۰۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
اگه بعد از هفت سال میگی بلد نیستی بازم مشکلی نیست ، من بلدم :اگه عمو نوبخت رو وردارید کلی اشتغال زایی ایجاد می شود حالا بماند اگه نظری هم به عالیجنابان شریعتمداری ، برادران بزرگوار، داماد عزیز و ... داشته باشید که دیگه هیچی
ناشناس۱۲۹۶۳۸۹۱۲:۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
واسه ما آب نشد واسه ایشون که نون شد
ناشناس۱۲۹۶۰۱۲۰۱:۱۴:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
رییس جمهور گفت باشه
ناشناس۱۲۹۶۰۱۵۰۱:۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
بیا..... اینا بلدند......تو بلد نیستی برو بذار اینا انجام بدهند
ناشناس۱۲۹۶۰۱۶۰۱:۲۶:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
این همه اقتصاددان و این همه کلی گویی !! ظاهرا از مریخ اومدن و خبر از جامعه ایران ندارن.
ناشناس۱۲۹۶۰۳۳۰۱:۵۶:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
خدا کند ریاست محترم جمهور نفرمایند قصاب محله مان از اینها بیشتر می فهمد . برایم حرف او مستند است و قابل پیگیری .
ناشناس۱۲۹۶۰۵۹۰۳:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
حتی چین وامریکا هم بدون تعامل با هم و دنیا قادر به حل مشکلات اقتصادی خود نیستند چه برسد به ایران
امین۱۲۹۶۰۶۲۰۳:۴۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
نه واقعاً این حرف ها رو اساتید دانشگاه زدن؟اینا رو که دولت داره دنبال می‌کنه الان توی سال دوم هستش چیز جدیدی بگین در سه مورد هم که روابط با دنیا توش هست که رییس جمهور هم گفت بدون ارتباط با دنیا کار کردن نمیتونه..
ممدی۱۲۹۶۰۶۹۰۴:۲۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
پژوهشگران وفرهیختگان بسیاری تاکنون راهکارهای مفیدی ارایه فرمودند ولی کوگوش شنوا مرغ دولت روحانی فقط یک پادارد
ناشناس۱۲۹۶۰۷۰۰۴:۲۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
موارد ذکر شده علت مشکلات اقتصاد نیستند بلکه معلول بی برنامه بودن توسعه کشور و تصمیمات لحظه ای است . کشور برای بخش های مختلف برنامه میخواهد .
ناشناس۱۲۹۶۰۷۱۰۴:۳۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
همه این ها منتصب دولت هستند و خود دولت این ها را جلو انداخته برای منافع عده ای همه را برکنار..کنید این ها هیچ یکشان صلاحیت و سواد کافی ندارند و مدارکشان هم باید بازبینی شود
ناشناس۱۲۹۶۰۷۲۰۴:۴۲:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
آقای روحانی هم می فرماید خوب شد گفتید تا عکس همه اینها عمل کنم.
ناشناس۱۲۹۶۰۷۳۰۴:۴۳:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
برید ببینید اینها در چه خانه هایی زندگی میکنند و این همه مال و ثروت را از کجا اورده و ایا حقوق اینها اجازه جنین زندگی را میدهد یا یک جای کار می لنگد
رضا۱۲۹۶۰۷۵۰۵:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
اساتید دانشگاه تئورسین هستند. ولی بازار قوانین خودش را دارد.
ناشناس۱۲۹۶۰۸۸۰۶:۲۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
ایناچقدرساده اند؟!!! فکرمیکنیدگوش میده!!! این اقااززمانی که اومده خودش ووزیراش همش گفتن تکیه به خارجی هاخارجی هاخارجی ها والسلام حالاتاصبح بشینیدنامه بدیدودرخواست اگه گوش کن بودوصع مملکت این نمیشد!؟
خاک۱۲۹۶۰۹۱۰۶:۳۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
آقایون دکترها ده تا پیشنهاد دادن دوتاش مستقیم به خارج ربط داره بعد هم میگن بدیهی است که ما باید با دوستان خارجی ارتباط داشته باشیم . خب روحانی هم که همین رو داره میگه نمیشه دور مملکت دیوار کشید و اقتصاد رو درست کرد . فکر کنم فقط میخواستند یه چیزی گفته باشن وگرنه حرفشون تایید حرفهای روحانی بوده
ناشناس۱۲۹۶۱۰۷۰۷:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
هیچ کدام راه حل نیست / بخصوص سرک کشیدن در حساب مردم .
ناشناس۱۲۹۶۱۲۲۰۸:۲۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
کی می گه مشکلات اقتصادی ریشه داخلی داره؟با شدت گرفتن تحریمها من بیکار شدم
ناشناس۱۲۹۶۱۲۸۰۸:۳۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
این ۱۰ پیشنهاد خوب است اما پاسخ چند موضوع مکمل اکید این اقدامات است ۱.فناوری تولید چگونه ارتقا یابد؟ ۲.محصولات و خدمات در چه سطح از بهره وری، تولید گردد که بازار های مقصد را متاثر و منجر به درآمد گردد۳.نیروی کار با چه سطح از مهارت قادر به تحول در چنین روند تولید و خدمات رقابتی فرا گیرد؟ لطفا منتشر نمایید تا بندهای ۱۰ گانه در مسیر موفقیت قرار گیرند
ناشناس۱۲۹۶۱۶۷۰۹:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
کامنت ها را خواندم جالب بود. جالب ترین نکته این بود که آقایان باید بدانند که مردم فرق نظر کارشناسی حرف های کلی و شعاری را خوب متوجه میشوند و هر کسی نباید فکر کند که حرف های کلی خریدار دارد.
ناشناس۱۲۹۶۱۷۱۰۹:۲۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
تنها راه نجات اقتصادایران باید واردات کلیه کالا ها منوط به عدم امکان تولید در داخل باشد ولا غیر . روش واردات کنونی یعنی دزدی کار ایرانی و دراختیار بیگانگان قرار دادن است .
ناشناس۱۲۹۶۱۸۱۰۹:۳۲:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
دولت باید کوچک بشود. نصف بیشتر کارمندان دولت باید اخراج شوند تا هزینه های جاری کمتر شود.
ناشناس۱۲۹۶۱۹۳۰۹:۴۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
با این سرعت بیانیه سیاسی دادن هم خوب نیست چه برسه به راهکار دادن! این ۲۴ اقتصاددادن کی نشستند و تصمیم گیری کردند؟ جستجو میکنی برخی از اینها رزومه خوب هم دارند. ولی اینگونه شعار دادن برای یک اقتصاد دان و پژوهشگر خوب نیست.
ناشناس۱۲۹۶۲۰۱۰۹:۴۹:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
امروزه بدون تعامل با دنیا نمی توان اقتصاد را به پیش برد اگر کسی نمونه ای سراغ دارد معرفی کند و اگر این آقایان راست میگویند یکی از همین آقایان در دور بعد نامزد ریاست جمهوری شود و من هم قول میدهم برای ایشان فعالیت کنم تا ایشان رئیس جمهور شود تا بتواند در عمل حرفشان را ثابت کنند.
علي۱۲۹۶۲۰۳۰۹:۵۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
الهي شكر
علي۱۲۹۶۲۰۶۰۹:۵۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
گوش اگر گوش من و ناله اگر ناله تو . .
محمد۱۲۹۶۲۲۱۱۰:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
به هر حال تمامی نظرات این عزیزان قبول.ولی اول اینکه نقش تولیدو تولید کننده در نظراتتون نیست.حالا گیریم که با این طرح به تواید رسیدیم میشه بفرمایید به کی باید بفروشیم وبا کدوم رابطه ارز وارد کنیم؟
سیدرضا۱۲۹۶۲۳۴۱۰:۲۰:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
با سلام همه میدانندکه ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور سیاسی است.تا در سیاست خارجه و رفتارهای داخلی تغییر اساسی ایجاد نشود مشکلات اقتصادی حل نمیشود.
ناشناس۱۲۹۶۲۵۰۱۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
من اقتصاد دان نیستم ولی در میان مردم هستم. تقریبا همه مردم میدانند که راه حل اقتصاد ایران چیست .خیلی ساده ولی عملی و سریع است. ۱. تلاش برای رفع تحریم ها با گفتگو وتعامل با آمریکا و اروپا ۲.اصلاح نظام مالیاتی کشور.اخذمالیات ازنهادها وافرادی که مالیات نمیدهند ۳. اصلاح نظام بانکی در راستای حمایت از تولید بجای اخذسود ۳. سپردن کارهابه اهل فن. بجای فامیل بازی
ناشناس۱۲۹۶۲۷۲۱۰:۴۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
با همه دنیا دوست بودن خیلی خوب است. اما در برابراستکباری که می گوید قدرت دفاعی خود را نابود کن تا بلای لیبی را سرت بیاورم باید زانو زد؟ اگر نه باید با راه کار های ارائه شده بالا بکمک اقتصاد ایران امد. اما کسانی مانند پسر قذافی اند که می خواهند کشور را بی دفاع به پای استکبار بیاندازند
ناشناس۱۲۹۶۲۷۵۱۰:۴۸:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
عزیزان دل برادر مشکل همینجاست که اقای روحانی گفتند شماهم در آخر بیانیه تان گفتید تعامل ومدارا با دنیا
ناشناس۱۲۹۶۲۸۹۱۱:۰۲:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
یکی هم من اضافه کنم ؛ بودجه برخی نهادهای بی فایده را حذف کنند.
ناشناس۱۲۹۶۳۳۴۱۱:۳۵:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
راهکارهای پوپولیستی دوران احمدی نژاد رو یاد آدم میندازه .
ناشناس۱۲۹۶۳۳۶۱۱:۴۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
تنها راه نجات اقتصاد کشور اداره کردن مملکت بدست جوانان بسیجی انقلابی و پیاده کردن سیستم اقتصاد اسلامی و اطاعت از رهبر
ناشناس۱۲۹۶۳۴۶۱۱:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
من که یک کارشناس کارآمد و مشهور را بین امضاء کنندگان ندیدم!
مهدی۱۲۹۶۴۰۱۱۲:۴۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
تمام اینها در این دولت در حال اجرا یا شروع شده است و فعال کردن سفارتخانه ها هم که یعنی ارتباط با خارج و دسترسی به حساب های مردم اجازه قانونی میخواهد در اختیار رییس جمهور نیست استاد دانشگاه اینقدر بی اطلاع واقعاً در دانشگاه چی درس میدهند
خسرو سلجوقی۱۲۹۶۴۴۴۱۳:۲۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
تیم اقتصادی رییس جمهور و خود رییس جمهور حاضر به مطالعه همین پیشنهاد هم نیستند تا چه رسد به اجراء !!
ناشناس۱۲۹۶۴۴۹۱۳:۳۷:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
بعنوان فردی که سالها کار ارزی کرده و با توجه به مورد دوم همین نامه و سایر بندها می گویم اینها نه تنها اقتصاد دادن نیستند بلکه ..
ناشناس۱۲۹۶۴۶۰۱۳:۵۰:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
اساتید بزرگوار همین خودروهای داخلی از 6میلیون رسید 60میلیون کجاش تغییر کرد جز قیمتش؟ مردم سالها فرصت دادن به مسؤولین فقط وعده میدن به اینده بهتر ولی هر روز بدتر از دیروز تا با دنیا تعامل نکنیم بی فایده
ناشناس۱۲۹۶۴۸۸۱۴:۳۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
اقتصاد دانی که بگوید در وضع تحریم و دشمنی با ابرقدرتمندترین کشور جهان یعنی آمریکا می توان پیشرفت کرد نه اقتصاد را میداند و نه به روابط جهانی آشنایی دارد.
ناشناس۱۲۹۶۶۵۶۱۷:۳۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
آيا كره جنوبي و مالزي وچين ،چه راهكاري براي توسعه كشورشان در پيش گرفتن كه موفق شدن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  2. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  3. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  4. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  5. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  6. پزشک مشهدی ۱۷ میلیارد تومان جریمه شد

  7. فروش گوشت کیلویی۷۰۰ هزار تومان سودجویی است

  8. حسین شریعتمداری: این دو پیشنهاد را جدی بگیرید

  9. دستمزد ۱۴۰۳ تعیین نشد/ بررسی ها به فردا موکول شد

  10. حجم واردات گوشت بی‌سابقه است/ کمبود مراکز عرضه گوشت گرم وارداتی علت صف‌های طولانی

  11. کدام کشور بالاترین رشد اقتصادی ۲۰۲۳ را ثبت کرد؟

  12. تخصیص ارز مسافرتی قابل توجیه نیست

  13. اتمام نشست شورای عالی کار بدون نتیجه/رقم سبد معیشت همچنان محل اختلاف

  14. وزیر کار: کسی حق پرداخت دستمزد به کارگر را کمتر از مصوبه شورای عالی کار ندارد

  15. ایرانی‌ها کارت اعتباری بین‌المللی می‌گیرند

  16. وزیر نفت: بازارهای جدیدی برای نفت ایران پیدا کردیم/ ۵ طرح پتروشیمی آماده بهره‌برداری است

آخرین عناوین