علی باقری جایگزین لاریجانی شد/زیباکلام: رأی نمی‌دهم اما با رأی دادن می‌توانیم از بحران‌ها عبور کنیم!/ ایمانی: اطرافیان آیت‌الله مصباح در اختلافات اصولگرایان نقشی ندارند

گروه سیاسی الف،   3981008120 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

علی باقری جایگزین لاریجانی شد/زیباکلام: رأی نمی‌دهم اما با رأی دادن می‌توانیم از بحران‌ها عبور کنیم!/ ایمانی: اطرافیان آیت‌الله مصباح در اختلافات اصولگرایان نقشی ندارند

وثیقه ۷۰۰ میلیاردی برای رئیس سابق خصوصی‌سازی

فرهیختگان نوشت: «۲۳مرداد سال جاری میرعلی‌اشرف ‌پوری‌حسینی، رئیس مستعفی سازمان خصوصی‌سازی کشور با دستور قضایی بازداشت شد. وی از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴ و همچنین از مهر ۱۳۹۲ تا مرداد سال جاری و درمجموع حدود هفت‌سال ریاست یکی از جنجالی‌ترین و پرسروصداترین نهادهای دولتی یعنی سازمان خصوصی‌سازی  را برعهده داشت... 

اما حالا با گذشت بیش از ۱۳۰ روز از بازداشت وی، پیگیری‌های ما نشان می‌دهد از مجموعه خصوصی‌سازی‌ها در دوره هفت‌ساله ریاست ‌پوری‌حسینی، در ۲۱ مورد پای او گیر است. طبق اطلاعاتی که «فرهیختگان» کسب کرده، گفته می‌شود اتهامات ‌پوری‌حسینی به‌قدری سنگین است که بازپرس پرونده فقط درمورد تخلفات واگذاری ماشین‌سازی تبریز، برای وی وثیقه ۷۰۰ میلیارد تومانی صادر کرده است. بر این اساس، به‌نظر می‌رسد پرونده قضایی وی یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های تشکیل‌شده در حوزه اخلال در نظام اقتصادی طی سال‌های اخیر است.»

بیشتر بخوانید:

اتهامات پوری‌حسینی چیست؟

***

زیباکلام: رأی نمی‌دهم اما با رأی دادن می‌توانیم از بحران‌ها عبور کنیم!

صادق زیباکلام به اعتمادآنلاین گفت: در بین اصلاح‌طلبان هیچ‌کس به اندازه من رأی را لازم نمی‌داند و کمتر کسی به اندازه صادق زیباکلام اصرار می‌کند که برای خروج از بحران‌های سیاسی، اقصادی و... راهی جز توجه نشان دادن به صندوق رأی نداریم.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: وقتی اینترنت بعد از یک هفته وصل شد، مواجهه با اخبار تلخ آنچنان برایم باورنکردنی بود که هر چقدر با خودم کلنجار رفتم این بار هم در انتخابات شرکت کنم و برای نامزدهای اصلاح‌طلب به فعالیت بپردازم دیدم نمی‌توانم. در حقیقت به نوعی فلج فکری دچار شده‌ام.

او افزود: بعضی‌ها ایراد می‌گیرند که با رأی ندادن به تشکیل مجلسی ضعیف کمک می‌‌‌کنیم. ما هر کاری بکنیم مجلس یازدهم از آنِ اصولگرایان تندرو، اعضای جبهه پایداری و اطرافیان احمدی‌نژاد خواهد بود. در واقع اصلاح‌طلبان حتی در تشکیل چیزی شبیه فراکسیون امید هم موفق نخواهند شد. همچنین شورای نگهبان رد صلاحیت‌های گسترده‌ای خواهد داشت. به همین خاطر مصرانه بر سر تصمیم رأی ندادن می‌مانم و قطعاً رأی نمی‌دهم. با این حال هنوز هم معتقدم با رأی دادن می‌توانیم از بحران‌ها عبور کنیم.

صادق زیباکلام در پایان گفت‌: تصمیم به رأی ندادن تصمیمی سخت بود، اما نمی‌شود هر کاری انجام شود و ما برای اینکه مثلاً فلان گروه در انتخابات رأی نیاورد سرمان را پایین بیندازیم و رأی بدهیم.

در این زمینه باید به آقای زیباکلام یادآوری کرد هرچه در آبان‌ماه اتفاق افتاد حاصل بی‌تدبیری دولتی است که مردم دو اسال پیش با حمایت شدید شما به آن رای دادند و خودکرده را تدبیر نیست.

***

جواد لاریجانی از قوه قضائیه خداحافظی کرد

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرد: علی باقری کنی با حکم رئیس قوه قضاییه به عنوان معاون امور بین الملل و حقوق بشر قوه قضاییه منصوب شد.

بنابراین گزارش، دکتر علی باقری کنی دانش آموخته و استاد دانشگاه امام صادق (ع) است. وی همچنین معاون سابق سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و مدیرکل سابق اروپای وزارت امور خارجه بوده است.

پیش از این دکتر جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بود.

***

اطرافیان آیت‌الله مصباح در اختلافات اصولگرایان نقشی ندارند

ناصر ایمانی درباره اختلاف اصولگرایان بر سر رسیدن به لیست واحد در انتخابات مجلس به اعتمادآنلاین گفت: فضا به قدری هم که گروهی سعی دارند تبلیغ کنند فضای اختلافی نیست و اصولگرایان امید زیادی دارند تا بتوانند در انتخابات مجلس یازدهم لیستی واحد در معرض رأی مردم قرار بدهند.

فعال اصولگرا ادامه داد: برخی ادعا دارند نزدیکان آیت‌الله مصباح می‌کوشند تا نظرات و خواسته‌های خود را به شورای وحدت تحمیل کنند. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که پایداری‌ها هنوز درباره سیاست انتخاباتی‌شان اعلام موضع نکرده‌اند و مشخص نیست که اصلاً تصمیم‌شان همراهی با شورای وحدت خواهد بود یا اینکه در پی حضوری مستقل در انتخابات هستند.

ناصر ایمانی در پایان سخنانش گفت: به طور طبیعی اختلاف‌نظرهایی در فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان پیدا می‌شود، مهم این است که باید تلاش کرد حتی‌المقدور به وحدت رسید تا حضوری توأم با توفیق در انتخابات مجلس یازدهم داشته باشیم.

***

محتوای نامه روسیه درباره FATF چه بود؟

چهارشنبه گذشته عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در جمع خبرنگاران گفت: «چین و روسیه به ما اطلاع داده‌اند که وارد شدن ایران به لیست سیاه FATF تاثیر منفی بر مبادلات بانکی کشورمان با آنها خواهد داشت.»

فرهیختگان درباره محتوای نامه روسیه نوشت: «ماجرا از این قرار است که در میان مراودات سیاسی و دیپلماتیک ایران و روسیه، چندی‌پیش تهران یک Non-paper از سوی روسیه درباره FATF دریافت می‌کند که حاوی توضیحات و توصیه‌های مهمی است.

آنچنان که روزنامه ایران پیش از این خبر داده بود، مهم‌ترین نکته روس‌ها در این Non-paper این بوده که به‌دلیل همان امضای معروف علی طیب‌نیا در سال ۹۵ که به FATF تعهد می‌دهد برنامه اقدام را تمام و کمال اجرایی سازد، نپیوستن ایران به FATF می‌تواند به‌دلیل آنکه نقض یک تعهد پیشین به حساب می‌آید، تاثیرات منفی در وجهه ایران داشته و نهایتا ممکن است تاثیرات منفی بر مبادلات میان دو کشور هم داشته باشد.

از این‌رو باید گفت حتی روسیه هم نسبت به نحوه تصمیم‌گیری و اقدامات دولت حسن روحانی در مواجهه با فضای بین‌المللی توضیحاتی دارد که گویای فقدان یک رویکرد صحیح و تدبیر لازم است.علاوه‌بر این، نامه روس‌ها حاوی چند نکته دیگر هم بوده است، نکاتی که می‌تواند گره‌گشای کار باشد.

آنها در این نامه از یک مجموعه تصمیم و اقدام سخن مــــی‌گویند که با اتخاذ آنها ایران می‌تواند تا حدودی تبعات ناشی از اجرای تمامی گام‌های برنامه اقدام را کاهش دهد، از جمله اقداماتی که ایران باید در جریان اجرای گام‌های باقی‌مانده بردارد و همچنین مدل مواجهه‌ای که در مذاکرات آتی می‌تواند با کشورهای عضو FATF داشته باشد.

درواقع باید گفت Non-paper روسی، یک توصیه‌نامه به دولت روحانی است که توضیح می‌دهد به‌خاطر بی‌تدبیری قبلی در پذیرش شتابزده برنامه اقدام و تعهد اجرای آن، ایران چگونه می‌تواند هزینه‌های سنگینی را که در آینده می‌تواند متوجه ایران باشد، کاهش دهد.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۰۹۹۶۲۰:۳۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
ان وقت چرا اقای طیب نیا راست راست راه می رود و کسی با او کاری ندارد؟ با این که ضرر به کشور وارد کرده؟
ناشناس۱۲۶۱۲۴۷۰۰:۵۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مدیریت بحران که سازمان غربی است متن برجام را چند ماه قبل از توافق منتشر می کند و تیم ایرانی ان را امضا می کند!! و بعد راه برای ایران می گذارد که باید به این اف ای تی اف بپیوندین و غرب زده ها هم دائم الان می گویند باید بپیوندیم نیروهای امنیتی با این خائنین برخورد نمی کنند چرا؟
ناشناس۱۲۶۱۲۸۶۰۳:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مگر این تصمیم یک نفر به تنهایی است؟ شما هم شدید مثل ترامپ که امضای وزیر خارجه ی آمریکا را به یک امضای شخصی (جان کری) کاهش می دهد! انگار شخصیت حقیقی جان کری امضا کرده است، نه شخصیت حقوقیِ ان.
ناشناس۱۲۶۰۹۹۸۲۰:۴۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۸
انتخابات ایران چهار تا اشکال داره 1- برای نامزدها شرایط اعتقادی درنظر گرفته شده 2- خیلی از شروط مثل شرایط اعتقادی، تشخیصشون سلیقه ای و شورای نگهبان میتونه بدون سند و مدرک و بر اساس نظر شخصی اعضاش، نامزدها رو تایید یا رد صلاحیت کنه. 3- روند برگزاری انتخابات شفافیت کافی رو نداره. مثلا حضور نداشتن مردم عادی در حین شمارش آرا 4- منتخبان مردم در مورد مسائل مهم و سیاستهای کلان کشور اختیار کمی دارند.
ناشناس۱۲۶۱۰۰۰۲۰:۴۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۸
اصلاح طلبان باید درباره مفاسد پوری حسینی پاسخگو باشند.
ناشناس۱۲۶۱۰۰۲۲۰:۴۵:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۲۶۱۲۶۷۰۱:۱۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مردم از رای دادن به اصلاح طلب و اصول گرا سر خورده شده اند
ناشناس۱۲۶۱۰۰۳۲۰:۴۵:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
البته اقای طیب نیا فقط دستورات دولت را اجرایی کرده که باید مجموعا تیم دولت پاسخگویی این عمل ضد امنیت ملی باشند
ناشناس۱۲۶۱۰۰۴۲۰:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۸
خوب شد که لاریجانی رو برداشتید اما آیا جانشینی که برای وی گذاشتید مناسب هست؟ کاش یک حقوقدان آشنا به حقوق و روابط بین المل میزاشتید که لااقل تو این شرایط حساس و خطیر بتونه در مجامع بین المل جوابگو باشه
ناشناس۱۲۶۱۰۰۷۲۰:۴۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
واقع تعهد طیب نیا در سال 95 برای اجرای FATF حالا باعث ایجاد مشکلات برای تبادلات تجاری با چین و روسیه شده است.
سعید۱۲۶۱۰۱۵۲۰:۵۲:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
به توصیه های پوتین عمل کنید
ناشناس۱۲۶۱۰۱۶۲۰:۵۲:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۸
کره شمالی با وجود پذیرفتن پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF خارج نشده است.
ناشناس۱۲۶۱۳۲۴۰۷:۰۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
دلیل منفی ها چیه ! این بنده خدا یک خبر کاملا درست رو نقل کرد!
ناشناس۱۲۶۱۰۲۰۲۰:۵۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
دولت و مجلس فعلی اقتصاد کشور را با بن بست و بحران مواجه کرده و بیشترین لطمه را به اعتماد مردم وارد نموده است.
ناشناس۱۲۶۱۲۰۸۰۰:۰۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
هر کسی که جای روحانی بود اوضاع بهتر از این نبود.مشکل با رفتن یکی و جایگزینی دیگری حل نمی شود.
ناشناس۱۲۶۱۰۲۵۲۰:۵۷:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
با وجود تحریم های بانکی پیوستن به FATF بی فایده است ابتدا باید تحریم های ظالمانه لغو بشوند.
مردم ایران۱۲۶۱۰۶۱۲۱:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
ما هم مثل اقای زیبا کلام فکر میکنیم
ناشناس۱۲۶۱۰۷۹۲۱:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۸
لازم بود لاریجانی عوض شود
ناشناس۱۲۶۱۲۷۶۰۱:۵۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
حقوق بشر اسلامی یعنی چه ؟
ناشناس۱۲۶۱۴۶۲۰۹:۱۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
خانواده لاریجانی و هاشمی باید از مسئولیت های دولتی ریشه کن شوند . مخصوصا هاشمی که ریشه همه بدبختی های مردم است
ناشناس۱۲۶۱۰۸۷۲۲:۰۵:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۸
رأي نمي دهم اما با رأي دادن مي توانيم از بحران ها عبور كنيم ! جناب زيبا كلام !! ------------------ خيلي تعجبه برادر ! ... كجاش تعجبه ؟؟ ... آنجا كه اين سخن ، زيبا كلام باشه !! نه اصلاً !و ابداً اين كلام زيبا نيست !! ... ! اهل فن و سخنوري نميدانم به اين جمله چه اسمي خواهند گذاشت . مغلطه ؟ ... سفسطه ؟ ... تناقض ؟ ويا .. ؟ يك بار ديگر اين فرمايش را مرور مي كنيم : رأي نمي دهم ، اما با رأي دادن مي توانيم از بحران ها عبور كنيم !!! .. عرض كردم اين جمله زيبا كلام نيست ، يعني كلام زيبا نيست !!
ناشناس۱۲۶۱۰۸۸۲۲:۰۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۸
صبح بخیر آقای زیباکلام
ناشناس۱۲۶۱۱۵۶۲۳:۱۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۸
دانش آموختگان دانشگاه امام صادق(ع) همه جا هستند.
سروش۱۲۶۱۳۱۰۰۶:۰۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
رابطه سببی هم دارن ایشون
ناشناس۱۲۶۱۱۹۲۲۳:۴۵:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
تعهد قبلی بهFATF درست بوده
ناشناس۱۲۶۱۵۲۹۱۰:۰۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
تعهد قبلی مثل پذیرش NPT بود که بعد از آن تحت فشار و تحریم بی سابقه قرار گرفتیم.
احد۱۲۶۱۳۶۵۰۸:۰۳:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
کاملا مشخصه که اقای زیبا کلام دچار فلج مغزی شده به قول خودش ! یعنی چه که من رای نمیدهم ولی معتقدم با رای دادن از بحران باید عبور کرد ؟؟!!!
ناشناس۱۲۶۱۳۸۸۰۸:۲۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
باقری جایگزین لاریجانی؛ صدشکرکه اورفت و صدحیف که این امد
ناشناس۱۲۶۱۴۱۶۰۸:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
چه عجب!!! بالاخره لاریجانی را برداشتند!....این اقا نابود کرد حقوق بشر ایران را......
ناشناس۱۲۶۱۴۳۰۰۹:۰۲:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
آقای کلام زیبا هوا شناسی چی گفته؟
خودم۱۲۶۱۴۳۱۰۹:۰۲:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
کلیه سطوح مدیریتی کشور در حال تقسیم بین فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق می باشد
ناشناس۱۲۶۱۴۷۹۰۹:۲۳:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
دانشگاه امام صادق فقط مسیول بیرون می ده بنازم به این دانشگاه
ناشناس۱۲۶۱۵۰۰۰۹:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
دانی که فرق اصولگرا و اصلاح طلب درچیست ؟ هردو سر و ته یک پیازند، در تقسیم قدرت و ثروت ملی کشور !!؟؟
ناشناس۱۲۶۱۵۰۳۰۹:۴۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
زیبا کلام ؟ دقیقا شما کی هستی و چی میخواهی؟
ناشناس۱۲۶۱۷۰۹۱۱:۲۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
این وادادگی و دلدادگی به غربی ها بلایی هست که به سر ما نیاورده؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین