تدبیر لیتری چند؟/ وقتی ژنرال های خسته در لانگ شات با مردم صحبت می‌کنند!

مجید زمانی*،   3980902080 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

باید بجای دولت و مجلس با خانواده های مصدومان و جانباختگان همدردی کنیم، از آن کارگر بی‌کارشده معذرت  بخواهیم و هزار بار شرمنده آن کودکی باشیم که تا آخر عمر به عکس پدرش خیره نگاه می‌کند! و تشکر کنیم از مردم صبور و آگاهی که مرز اعتراضات به حقشان را با اراذل حفظ کرده و برای حفظ کشورشان باز چشمشان را بر بی تدبیرهای سهوی و عمدی می پوشانند.

 تدبیر لیتری چند؟/ وقتی ژنرال های خسته در لانگ شات با مردم صحبت می‌کنند!

از اینکه چرا دولتمردان از این همه مصائب اقتصادی در حوزه اشتغال و تولید و فرارهای مالیاتی و اختلاس‌ها، تمرکز خود را فقط بر دیوارکوتاه یارانه های سوختی توده‌ها نموده اند، میگذرم؛ چرا که به هر دلیلی خیلی از صاحبنظران بر اصل اصلاح مصرف سوخت تاکید دارند. بحث بر سر چگونگی تدوین و اجرای این طرح است و اتفاقا همه چیز از اینجا آغاز می شود.

طرحی که می توانست به مرور در چهار سال گذشته با شیبی ملایم بدون هیچ بحران و سروصدایی اجرا شود، به دلیل مصالح حزبی و سودجویی های دم انتخاباتی به تعویق افتاد تا امروز کارد به استخوان رسید و هزینه اش را کل نظام و مردم با بهایی بیشتر از آورده های مالی‌اش پرداخت کردند و البته این اولین و آخرین بی تدبیری های این دولت نبوده و احتمالا نخواهد بودکه هر دم از این باغ بری می‌رسد!

استعاره میکی موس بیانگر دولتمردانی است که کارهای آسان را با هزار مشکل و پیچیدگی و بحران سازی انجام می دهند. بحران سازی از مسائل ساده گاهی به دلیل ضعف جدی در مدیریت و منابع انسانی است و گاهی به تعمد برای طفره رفتن از پاسخگویی و هدایت افکار عمومی به سمت راه حل های هزار بار شکست خورده!.

در  موردافزایش قیمت بنزین، باز بنا بر حسن ظن، فکر می کنیم که در طراحی و اجرای این طرح هیچ تعمدی بر بحران سازی برای کشور نبوده و لطفا از من نپرسید که کدام عقل سلیم سه برابر شدن قیمت بنزین بدون اقناع افکار عمومی در یک شب را بحران ساز نمی داند؟! واقعا رئیس دولتی که حداقل بیست سال در شورای عالی امنیت ملی حضور داشته توانایی پیش‌بینی این شرایط بحرانی را نداشته؟! یا شاید شبیه شهردار تهران دوباره غافلگیر شده؟ و یا شاید برخی مسئولین ، سه برابر شدن قیمت بنزین برایشان بحران محسوب نمی شود؟!

بخشی از اعتراضات این چند روزه‌ی مردم، انباشت نارضایتی از عملکرد ضعیف و پاسخگو نبودن و دیدن نشدن مردم توسط دولتمردان است. آیا در طرح اصلاح قیمت بنزین، تامین مالی هزینه های سر به فلک کشیده دولت بیشتر مورد توجه بوده یا کمک اقتصادی به محرومین و مستضعفین؟ اگر مسائل محرومین در این طرح دیده شده، آیا ایشان قانع و توجیه و همراه با این طرح شدند؟ آیا دولتمردان برای این طرح پیوست رسانه‌ای در نظرگرفته اند یا با شوک درمانی خیال خودشان را از سوال و جواب راحت کردند؟آیا از ظرفیت مردم ، رسانه ‌ها، نخبگان و راهبران اجتماعی برای اصلاح وپیشبرد این طرح استفاده شد؟ اصلا آیا بدون شفافیت و مشارکت مردم چنین طرحی به ثمر می رسد؟! مردم و جامعه نخبگانی نامحرم دولت اند یا طرح های دولتی مثل همیشه بدون خطا و اشکال است و یا دولتمردان شأن خود را گفتگو با مردم نمی دانند!

مشکل، فهم نامتقارن مساله در میان مسئولین و مردم است و دولت هم هیچ تلاشی نکرده است تا بتواند با گفتگو و اقناع افکار عمومی، فهم ها را به هم نزدیک کند. تمام تلاش های رسانه‌ای دولت در این سالها و روزها متمرکز بر انتقام‌گیری از دولت های قبل و تخریب رقبای انتخاباتی بوده و عرصه دولتداری جای بازیها کودکانه مردان60 -70 ساله گردیده است .

رئیس دولت یا بر فراز تریبون ها بر رقبای خیالی اش می تازد و یا در جلسه هیئت دولت در میان ژنرال های خسته، در لانگ شات با مردم صحبت می‌کند و هر روز به رسانه ملی می توپد که چرا حرف های ما را کامل پخش نمی کنید! کدام حرف ها؟ مگر جز فرافکنی و تکه اندازی سیاسی به این طرف و آن طرف حرف جدی دیگری برای عرضه داشته اید؟ مگر در میان نیش و کنایه هایتان حرف تازه ای از مسائل کشور برای مردم بیان کرده اید؟ مگر برای اجرای طرح ها و عملکرد ضعیفتان از مردم غذرخواهی ای نموده اید؟ و بهتر بگویم مگر مردم وقت و اعصابشان را از سر راه آورده اند! چرا باید مردم در روز جمعه در پمپ بنزین از تصمیم دولت باخبر شوند؟ و بعد از ظهر رئیس دولت در میان هیئت فخیمه دولت از دور با لبخند به مردم پیام ارسال کند که" این طرح به نفع مردم است" و حتی چند روز پس از بحران حاضر نباشد به طور مستقیم با مردم حرف بزند و از کوتاهی ها عذر خواهی کند! تا کِی گوش و چشم ملت باید منتظر حرف های آرامش بخش یک مسئول دولتی باقی می ماند؟!.

 ما با منصب نشینانی روبرو هستیم که نه کار بلد اند و نه حرف! نه بلوغ اجرایی دارند و نه هوش اجتماعی! نه زبان مردم را می فهمند و نه زبان رسانه! بیشتر دوست دارند رئیس دولت باشند تا خادم ملت!

 تا زمانی که رئیس دولت از رسانه ها برای تسویه حساب های سیاسی و عکس های یادگاری استفاده می کند و مشاورین رسانه ای اش دنبال بازی های زبانی توئیتری اند  نباید امیدی به تدبیر رسانه ای این دولت داشت و نباید به تدبیر طرح هایش امید بست.

 هزینه سرمایه اجتماعی و اعتبار بین المللی بربادرفته نظام در کدام محکمه حساب وکتاب می‌شود؟ بهتر نیست این بار دولت با کمی اصلاحات بیشتر این طرح به نفع طبقات محروم، به فکر کسب دوباره اعتماد و سرمایه اجتماعی خود باشد؟ مشکل مردم فقط گرانی چند لیتر بنزین نیست، اعتراض آنان به هزاران لیتر بی تدبیری این سال‌هاست که سرمایه‌های امیدبخش اقتصادی و اجتماعی یک کشور را می‌سوزاند و با توهم و نخوت، خود را از چشم بینای مردم پنهان می کند! مردم به دنبال دولت فروتنی اند که بجای حرف زدن یک طرفه از بالای برج تریبون های سخنرانی، با آنها به طور مستقیم گفتگو کند، به دنبال مسئولین دولتی هوشمندی اند که بجای مخفی شدن پشت مصوبات این شورا و آن شورا، پاسخگوی عملکرد خود باشند، به دنبال رئیس جمهور شجاعی اند که در بحران ها بجای هزینه سازی برای نظام و مردم، هزینه تصمیماتش را خودش تحمل کند و به دنبال مجلسی اند که بجای فرصت طلبی در بحران و تسویه حساب با دولت برای رای آوری در انتخابات، به فکر مصالح مردم باشد و قطعا این انتظارات با برج عاج نشینان مجلسی و دولتی کیلومترها فاصله دارد! 

باید بجای دولت و مجلس با خانواده های مصدومان و جانباختگان همدردی کنیم، از آن کارگر بی‌کارشده معذرت  بخواهیم و هزار بار شرمنده آن کودکی باشیم که تا آخر عمر به عکس پدرش خیره نگاه میکند! و تشکر کنیم از مردم صبور و آگاهی که مرز اعتراضات به حقشان را با اراذل حفظ کرده و برای حفظ کشورشان باز چشمشان را بر بی تدبیرهای سهوی و عمدی می پوشانند. و یک تشکر ویژه هم از آن راهبر دلسوزی  که پس از بیان دغدغه اقتصادی مردم، با حمایت از تصمیم گرفته شده از آشوب اجتماعی و سقوط حیثیت اجتماعی یک دولت جلوگیری کرد، چرا که دولت ضعیف بهتر از بی دولتی است!

* عضو مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۱۹۹۷۲۳۰۰:۰۴:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۳
سران سه قوه راجب بنزین و قطع طولانی اینترنت پاسخگو باشند
ناشناس۱۲۰۰۳۱۸۰۹:۱۶:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۳
بهتره بگی سران دو قوه
ناشناس۱۲۰۰۳۸۰۰۹:۳۳:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۳
این دو سال هم تمام میشود
ناشناس۱۲۰۰۵۹۹۱۰:۴۲:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۳
بهتره اول به فکر انتخاب نماینده مجلسی باشیم که عقل، درک و جرات داشته باشه
ناشناس۱۲۰۰۹۰۴۱۱:۵۵:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۳
فکر میکنی بعدش فرقی میکنه اوضاع؟؟؟
ناشناس۱۲۰۰۴۴۲۰۹:۵۲:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۳
رییسی مخالف بوده ظاهرا... اما لاریجانی و روحانی موافق
ناشناس۱۲۰۰۵۹۰۱۰:۳۹:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۳
این موضوع باید در مجلس تصویب می شد اصلا ربطی به جلسه سران سه قوه نباید می داشت!!!
ناشناس۱۲۰۰۷۹۹۱۱:۲۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۳
لطفا کسی رو تطهیر نکنید . هر سه قوه موافق بودند
ناشناس۱۲۰۰۸۶۷۱۱:۴۵:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۳
خب واقعیت را که نمیشود عوض کرد. وقتی یکی موافق نبوده باید چه بگوییم؟
ناشناس۱۲۰۰۹۴۶۱۲:۰۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۳
نماینده مجلس: افزایش قیمت بنزین دستپخت روحانی و لاریجانی بود.
ناشناس۱۲۰۰۵۹۷۱۰:۴۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۳
عزیز من اصلا گیریم این مصوبه سران بوده است می شود بفرمائید طرح موضوع با کی بوده است؟؟ مشکل شما این است که اصل و اساس را رها کرده اید تا نازدانه اتان یعنی دولت چشم زخمی نخورد گیریم مصوبه همه سران بوده باشد آیا روش اجراء درست بوده است؟؟ در مورد اجراء هم رئیسی را می خواهید دراز کنید؟؟ کاش ذره ای به درک خودتان احترام می گذاشتید و یک بار می فهمید تفاوت دوغ و دوشاب چیست
ناشناس۱۲۰۰۷۹۵۱۱:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۳
روحانی و نوبخت باید پاسخگو باشند که چرا یارانه کمک معیشتی برای اکثریت افراد جامعه واریز نشده است ؟!
ناشناس۱۱۹۹۷۳۶۰۰:۱۱:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۳
در 2 دولت به خاطر مشکلات اقتصادی و تورم بالا شورش شده است یک بار اوایل دهه هفتاد و یک بار اواخر دهه نود. نکته جالب نفرات مشترک هر 2 کابینه این 2 دولت است!
ناشناس۱۱۹۹۷۴۸۰۰:۱۸:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۳
وصد حيف كه هرگاه مردم تحت فشار گراني خواستند اعتراض كنند يك عده فرصت طلب مسير انحرافي پيشه كردند وحق مردم در اغتشاشات ناخواسته گم شدومسوولين هم صداي مردم معترض واقعي را نشنيدندو همچنان بر سياستهاي غلط خودشان كه فشار بيشتر بر مردم است ادامه دادند بارها كارشناسان اعلام كردند فشار تورم وگراني بر مردم زياد است واين فشار مضاعف مانند فنر روزي ازاد خواهد شد وبايد فكري به حال دهك هاي پايين وحقوق بگيران بشود ولي فقط خودشان را ديدند واطرافيانشان را وهر انچه توانستند از رانت وويژه خواري گرفته تا ورود دستان ناپاك در بيت المال راافزايش دادندوبجاي مبارزه با مفسدان وصرفه جويي در هزينه ها بازهم دست دولت براي جبران كسري بودجه دستش در جيب ملت رفت
اصفهانی۱۱۹۹۷۵۱۰۰:۱۹:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۳
اقای زمانی میشه بفرمایید درمورد افزایش قیمت بنزین چرا فقط بررییس جمهور میتازید؟ نقش رییس مجلس ورییس دستگاه قضادردورهمی سران قواکجاست؟ چرا بران دودستگاه نمیتازید؟ مگر اقای رییسی ولاریجانی مصوب نکرده اند؟ چرا دولت را باید قربانی کرد؟
ناشناس۱۲۰۰۹۲۱۱۲:۰۱:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۳
رییس مجلس که قانونا ،عقلا،عرفا و شرعا نمی توانسته بدون طرح موضوع در مجلس و کسب نظر اکثر نمایندگان در نشست حاضر می شد . یعنی می شود نظر دو رییس قوه و نماینده قم .
ناشناس۱۲۰۱۰۵۲۱۲:۳۲:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۳
چون اجرا کننده و زمان ان دست دولت بوده در ضمن چرا این دولت هر سال افزایش نداده البته با ان مجلس بی خاصیت که زور بالای سر این دولت نگذاشته بود؟
ناشناس۱۱۹۹۷۵۵۰۰:۲۲:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۳
مبادا فکر کنند این اعتراض ها تمام شد ، این ها آتشیست که زیر خاکستر می ماند، تا دیر نشده آبی روی آن بپاشند و سردش کنند وگرنه آنها می مانند و یک سرمایه اجتماعی بر باد رفته...
ناشناس۱۱۹۹۷۶۲۰۰:۲۶:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۳
اقای روحانی این بی تدبیری و غرور شما در تاریخ ثبت شد و مردم به عنوان بی تدبیرترین دولت از اول انقلاب تا به الان از شما یادخواهند کرد. علی برکت الله
ناشناس۱۱۹۹۷۶۷۰۰:۲۷:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۳
روحانی رکورد فیلتر کردن کل اینترنت رو شکست !!!
ناشناس۱۲۰۰۲۱۴۰۸:۳۷:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۳
روحانی مردم را بدبخت تر کرد
ریحان۱۱۹۹۷۶۸۰۰:۲۸:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۳
ما دیگه دنبال هیچی نیستیم
ناشناس۱۱۹۹۷۷۱۰۰:۲۹:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۳
ای بابا کی این همه رو میخونه چه خبرررررتوووونه
ناشناس۱۱۹۹۷۸۹۰۰:۴۷:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۳
به گفته ترکان تدبیر کشک !
محمد قاسمی۱۱۹۹۸۳۰۰۱:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۳
اگر میشد به شما به راحتی ثابت میکردم این دولت ، بی سواد و اگر سوادی ام هست از این مدرک وارداتی هاست از اینا که برخی دانشگاه ها برای دلار میدن... بهرحال مطمئنم این دولت جز تاریک ترین قسمت های تاریخ معاصر ایران خواهد بود و پایانش بسیار بدتر از دولت هاشمی تمام خواهد شد
ایلام۱۱۹۹۸۴۲۰۱:۲۲:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۳
هروقت دولت اعتدال و اصلاحات توجیه می کنند قوانین و فرهنگ غربی ها و امریکایی ها را به رخ مردم می کشند خوبه از جانسون یادت بگیرند وقتی به بن بست مدیریتی رسیدی استعفابرای راه و احترام به مردم و حس وطن پرستی است
ناشناس۱۱۹۹۸۵۹۰۱:۳۴:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۳
مقاله خوبی بود، دریغ از یک معذرت خواهی خشک و خالی، دریغ از کمی...
ناشناس .۱۲۰۰۴۳۲۰۹:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۳
1- معذرت خواهی بابت چی ؟ اینکه قیمت بنزین از مفت به یک سوم قیمت رسیده ؟ بابت اینکه گنده کاری های هشت سال شما رو بیشتر از چند سال نتونسته ماله بکشه و دوباره سر براورده ؟ این مقاله سراسر دروغ و فرصت طلبی است .
ناشناس۱۲۰۰۶۱۱۱۰:۴۵:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۳
امثال شما هستند که نه می گذارند مردم بفهمند خادم و خائن کیست و نه می گذارند مشکلی حل شود می فررمایید هشت سال ما را ماله کشی کرده اند!!!!!! جل الخالق دولتی که از ابتداء آمد هر چه قبلی کرده بود را لغو کرد داشته ماله کشی می کرده است؟؟ دولتی که همین یک هفته قبل از آخرین دسته گل بنزینی اش بعد از شش سال یاد 2 میلیارد دلار هشت سال قبل افتاده بود داشته ماله کشی می کرده ؟؟ می شود معنای ماله کشی را با رسم شکل توضیح بدهید؟؟ دولتی که آمده کارت مصرف سوخت و سهمیه بندی را از سال 94 معلق نموده و مصرف بنزین روزانه را از 70 میلیون لیتر در روز به 100 میلیون لیتر رسانده داشته ماله کشی می کرده؟؟ واقعا شماها دیگ تعصب و بستن چشم بر روی واقعیات را هم از رو برده اید
علیرضا۱۱۹۹۸۷۳۰۱:۵۴:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۳
نیلی و رسانه هایی که تفکر او را در رسانه ها در این سالها پیگیری و تبلیغ میکردند به پای میز محاکمه و پاسخگویی بکشانید.
ناشناس۱۱۹۹۸۹۹۰۲:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۳
البته قبلا در مجلس هفتم اصول گرا ها مانع از اصلاح تدریجی قیمت سوخت شدن.
نادر۱۱۹۹۹۱۸۰۳:۲۵:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۳
این روزها رو فراموش نمی کنیم
ناشناس۱۱۹۹۹۳۰۰۳:۴۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۳
همین الان در ادارات دولتی میلیاردها تومان صرف پرداخت کارتهای هدیه مناسبتی میشود و علیرغم وضع اقتصادی وحشتناک امروز در برخی ادارات و مراکز بریز و بپاشها بیشتر از قبل شده و حتی در حال ساخت و ساز ساختمانهای بیمصرف و اضافی هستند، نمونه اش مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، فقط داخل آن شوید تا اوج تاراج بیت المال را ببینید‌.
هنر تحریمها۱۱۹۹۹۵۲۰۵:۰۴:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۳
باز کاسه کوزه ها بر سر دولت شکست. اخر با شرایط اقتصاد وابسته به نفت و تحریم و هزینه سنگین اداره مملکت با کدام در امد از دولت انتظار دارید . کدا م سازمان حاضر شد ازبودجه خود بکاهد. کدام گروه سیاسی اوضاع را برای مردم تبیین کرد.
ناشناس۱۲۰۰۷۸۰۱۱:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۳
صادرات غیر نفتی به رقم 40 میلیارد دلار سالیانه رسیده است این یعنی پول داریم اما مدیریت نداریم.
رضا۱۱۹۹۹۶۱۰۵:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۳
احسنت به نگارنده این متن... حرف دل همه ملتو زدید... واقعا خسته شدیم از دست این همه بی تدبیری این دولت و...
ناشناس۱۱۹۹۹۸۱۰۶:۲۵:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۳
گیرم که قوه مجریه تدبیر نداشت قوه قضائیه ومقننه که خدای تدبیرن چرا برای افزایش بنزین تدبیر درست حسابی نکردن؟
ناشناس۱۲۰۰۶۲۲۱۰:۴۷:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۳
بفرمایید اجرا با کیست؟؟ اینکه چگونه اجراء شود که مصوب نبوده اینکه نیمه شب و بدون توضیح قبلی اجراء شود را هم باید به دو قوه دیگر بتازید؟؟ تازه شما که این همه مدافع دولتید خوب از چه چیزی انتقاد می کنید بگویید خوب کرده این جوری کرده اصلا همین هم تدبیر بوده و عقلانیت که از دیگران برنمی آمده است
د.و.ل.ت۱۱۹۹۹۸۶۰۶:۳۰:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۳
چی ......!!!نشنیدم.............!!! چی گفت .........!!!جان ......حقوق شهروندی ؟؟؟؟؟......!!! بیا دربارش مذاکره .......!!!! الی برکت الله ...
ناشناس۱۱۹۹۹۸۹۰۶:۳۴:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۳
جناب زمانی لطفا دلیل نارضایتی واعتراضات مردم را از خودشان بپرسید البته اگر بعد از شنیدن پاسخ به آنها انگ دشمن وفتنه گر نمی زنید.
ناشناس۱۲۰۰۰۰۰۰۶:۴۴:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۳
آقای زمانی حالا این آدم شجاعی که گفتی کیه ؟ لابد بکی از هم جناحی های جنابعالی !!!
ناشناس۱۲۰۰۴۶۰۰۹:۵۶:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۳
باور کن هر روز که این جنس حرفهای طرفدارهای متعصب دولت رو میبینم و میشنوم بیشتر تمایل پیدا میکنم که به یک رییس جمهور اصولگرا کلاسیک رای بدم ممنونم شما ادامه بده
ناشناس۱۲۰۰۰۴۶۰۷:۲۰:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۳
خداوند، رهبر عزیزمون را حفظ کنه که فقط اوست مملکت را حفظ کرده وگرنه صدباره، این دولتی‌ها مملکت را برباد فنا داده بودن
ناشناس۱۲۰۰۰۵۳۰۷:۲۴:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۳
اعضای اون شوارایی ک اقدام یک شبه را تایید کردند
ناشناس۱۲۰۰۰۷۸۰۷:۴۰:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۳
دیروز پای صحبت دوستی بودم که راننده تاکسی ون ایستگاه مترو تهرانه میگفت سهمیه بنزینشون مصرف ده روزشونه که همونم روزانه ۳۰ هزارتومن گرانتر شده ااباقی ایام روزانه ۱۲۰ هزار تومن به هزینه سوختشون اضافه شده اگه با احتساب ۴ جمعه ۲۶ روز کارکنند ماهانه بیش از دومیلیون تومن فقیرتر شدند !! تصمیمگیرندگانی که از این محاسبه ساده هم عاجزند و نمیفهمند.
محمد۱۲۰۰۱۰۱۰۷:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۳
ما گرسنه ایم نه آشوبگر
ناشناس۱۲۰۰۱۰۳۰۷:۵۲:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۳
با این رفتار زشت دولت، مشارکت حداکثری در انتخابات اسفندماه هم متزلزل شد. مثل اعتبار دولت...
ناشناس۱۲۰۰۱۳۱۰۸:۰۷:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۳
آفرین
ناشناس۱۲۰۰۱۳۶۰۸:۰۹:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۳
از کسانی که بعد از انقلاب حتی ۱ لیتر بنزین از جیب خودشون نخریدن و هرکجا تردد داشتن با خودرو دولتی و محافظ بوده نباید انتظار فهمیدن درد مردم رو داشت.
ناشناس۱۲۰۰۱۵۰۰۸:۱۵:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۳
بسیار عالی ولی متاسفانه دولت بی تدبیر روحانی گوشی برای شنیدن ندارد!!!!
ناشناس۱۲۰۰۴۷۳۰۹:۵۹:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۳
همین دولت بی تدبیر بیش از بیست و سه میلیون رای آورده هموطن یک نگاهی هم به انتخابهای خودمان بکنیم...
ناشناس۱۲۰۰۹۰۵۱۱:۵۵:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۳
دقیقا مشکل اصلی نوع انتخاب ما است زمان انتخاب راحت فریب دنیاگرایان را میخوریم. در همه انتخابها اینگونه بوده
ناشناس۱۲۰۰۱۵۲۰۸:۱۵:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۳
بخش عمده این حرف ها درسته اما دولت بدون رسانه چکار کند؟ مگه وظیفه اطلاع رسانی در این طرح بر دوش صدا وسیما نبوده؟ دقیقا چکاری در این مورد شد؟ چند گزارش ,مصاحبه و... پخش کرد؟ فقط شب آخر یک گزارش , خب اینکار رو یه هفته قبل شروع میکرد و از مدیران به رسم معمول خودش سوال و جواب میخواست ...
ناشناس۱۲۰۰۲۱۸۰۸:۳۹:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۳
وقتی طرح محرمانه است، چه جوری اطلاع رسانی بشه؟!
گنجی۱۲۰۰۲۹۸۰۹:۱۰:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۳
بيچاره صدا و سيما كه الان عطسه كردن هاي جهانگيري و روحاني و نوبخت را هم هر شبانه روز صد بار پخش مي كند
ناشناس۱۲۰۰۱۵۷۰۸:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۳
دولت تبخیر امید
ناشناس۱۲۰۰۳۵۴۰۹:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۳
تحقیر و ناامیدی
محسن۱۲۰۰۱۶۹۰۸:۲۳:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۳
من به روحانی رای دادم و کلی هم دیگران رو تشویق کردم. اما واقعا ایشون به آرای مردم خیانت کرد. با الف کاملا موافقم
رضا۱۲۰۰۱۸۹۰۸:۲۸:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۳
تا وقتی که قاعده بازی را یاد نگیریم و رعایت هم نکنیم همیشه دچار این مشکلات هستیم . وقتی همه مخالفین دولت با تمام توان و امکانات دولت را می کوبند و هیچ عملکردی برای دولت قائل نیستند طبعا عده ای باور می کنند و عده ای هم سوئ استفاده . انصاف بهترین داشته ای است که نداریم
ناشناس۱۲۰۰۴۸۵۱۰:۰۲:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۳
این تریبون بخش کامنتهای الف در اختیار شما لطف کنید چند نمونه از کارهای بزرگ و سودمند دولت تدبیر و امید را ذکر کنید
ناشناس۱۲۰۰۴۸۶۱۰:۰۳:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۳
بمیرم واسه دولت بی رسانه!!!
نادر۱۲۰۰۵۰۱۱۰:۰۷:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۳
خواهشمندم دستاوردهای اقتصادی دولت کنونی را نام ببرید
امیر حسین!۱۲۰۰۲۲۴۰۸:۴۱:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۳
مهم این است که با این همه آدرس اشتباهی که دولتمردان به مردم میدهند ولی از آنجایی که همین مردم نمی توانند اعتراض به حق خود را بصورت جامع و واحد به گوش آنان برسانند زیرا نه جایی برای بیان شکایت های خود دارند و نه امیدی به توجه آنان! پس دچار یک سردرگمی میشوند، و منتظر آینده و شعار های کاندیدا های ریاست جمهوری دوره بعدی.
ناشناس۱۲۰۰۲۵۳۰۸:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۳
اقتصاد دانها می گن اگه تورم باشه باید تغییرات تدریجی باشه نه دفعی. دولت مسول تورمه دولت تورم رو کاهش بده دیگه نیاز به نظرات امثال نیلی نیست. همه چی درست می شه. می گن چرا نیلی مقصره ساختار بودجه ای کشور تورم زاست نه نیلی و همکارانش. شما تعداد کارمندان دولت رو کم کن. پول نفت و مالیات ملت رو به کارمندانی که نیاز نیست می دید میشه تورم.نیلی چکاره بید. مبانی اقتصاد و تاثیر تورم رو یاد بگیرید.
ناشناس۱۲۰۰۴۱۱۰۹:۴۲:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۳
چرا اینقدر دروغ میگن ؟شیراز که تا الان 98/9/3 ساعت هشت و نیم صبح نه گوشی و نه ای دی اس ال اینترنت بین الملل نداریم .به نظر میرسه دولت ترافیک مصرفی بین الملل رو به صورت سوری برده بالا ولی اینترنت بین الملل خیلی جاها وصل نیست واعلام میکنند وصل شده . همه اش دروغ.
ناشناس۱۲۰۰۴۲۳۰۹:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۳
در بحث کاهش مصرف بنزین چرا به این موضوع توجه نمی شود که بنزین در خودروهای مصرف بالای ساخت داخل ریخته می شود. ابتدا یقه خودرو ساز را بگیرید و مجبورش کنید خودروی با کیفیت بسازد و تا وقتی نساخته تعرفه واردات خودروهای روز دنیا (نه از کشور چین) صفر شود.
ناشناس۱۲۰۰۴۳۶۰۹:۴۹:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۳
آقای روحانی داری هی به اعتبار بین المللی نظام ضربه میزنی اعتبار بین المللی نظام خدشه دار کردی اعتبار بین المللی نظام که یه شبه بدست نیامده اعتبار بین المللی نظام همچون خاری در دل دشمن هست اعتبار بین المللی نظام شوخی نیست که
ناشناس۱۲۰۰۹۵۰۱۲:۰۸:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۳
کامنت بسیار عالی بود. البته من به این رای دادم و بسیار پشیمان و از خدا میخواهم مرا ببخشد.
ملت۱۲۰۰۴۴۱۰۹:۵۱:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۳
عالی بود
ناشناس۱۲۰۰۴۷۲۰۹:۵۸:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۳
ژنرال ؟ بابا اینا سرباز صفر هم نیستند ! بی خودی گندشون کردین ......
ناشناس۱۲۰۰۷۱۰۱۱:۰۶:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۳
الکی تقصیر رو گردن دولت نندازید.
ناشناس۱۲۰۰۹۵۵۱۲:۰۹:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۳
. اگر چشم بسته رای نمیدادیم این نمیشد. البته بماند نهادهای نظارتی میبایست کارشان را درست انجام میدادند و این را رد صلاحیت میکردند.
ناشناس۱۲۰۱۱۶۷۱۳:۰۳:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۳
رد صلاحیت... اونوقت بعضی از حامیان دموکراسی نهادهای نظارتی رو به توپ میبستند...
ابوذر۱۲۰۰۸۷۳۱۱:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۳
یه مقاله نصف و نیمه ولی تا حدودی درست
ناشناس۱۲۰۰۹۲۳۱۲:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۳
انصافا عالی بود
ناشناس۱۲۰۰۹۳۴۱۲:۰۵:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۳
یارانه کمک معیشتی برای اکثر مردم واریز نشده چرا؟
ناشناس۱۲۰۱۲۰۱۱۳:۱۴:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۳
یارانه بنزین چرا برای ما و اکثر اطرافیان ما واریز نشده ، ما در منطقه ای هستیم که همه در مسکن مهر زندگی می کنن ، خیلیها هم در مسکن مهر مستاجرن و هنوز قسط مسکن مهراشون هم ندادن چراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  17. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  18. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  19. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  20. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین