علت مشاهده نور سبز در آسمان چیست؟

گروه اجتماعی الف،   3980822006

درک نحوه زندگی در فضا برای بسیاری افراد جالب است؛ در این بسته خبری قصد داریم جذابترین اتفاقات فضایی را ارائه دهیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،تا کنون به این فکر کرده اید که چرا وقتی به آسمان نگاه می کنید علت وجود نور های سبز رنگ در آسمان چيست؟ سال‌ ها پژوهشگران برای پیدا کردن این علت پدیده مرموز درخشش آسمان تلاش کرده اند. اکنون بعد از مدت تلاش نتيجه حاصل شده است.
استیو مخفف عبارت افزایش سرعت تابش حرارتی قوی یا Strong Thermal Emission Velocity Enhancement است. این پدیده هر سال آسمان را روشن می‌کند و نزدیک به خط استوا رخ می دهد. این در حالی است که شفق قطبی همان طور که از نامش پیداست در قطب اتفاق می‌افتد. تفاوت دیگر این دو پدیده در آن است که شفق قطبی به‌صورت یک نوار سبز رنگ دیده می‌شود در حالی که استیو یک نوار ارغوانی رنگ است که از سمت شرق به غرب کشیده می‌شود. گاهی هم خطوطی عمودی و سبز رنگ در کنار آن ظاهر می‌شود.

علت وجود نور سبز در آسمان چیست؟/ منشأ رویداد سالانه «استیو»

کشف علت وقوع این پدیده به کمک تصاویر و داده‌های ماهواره‌ای مربوط به وضعیت حرارتی ذرات جو ممکن شد. داده‌ها نشان می‌دهندافزایش حرارت ذرات جوی باعث این پدیده می‌شود. ولی داستان خطوط عمودی آن متفاوت است. این خطوط به دلیل بارش الکترون‌های فضایی ظاهر می‌شوند.

سال‌هاست افراد زیادی ناظر رویداد سالانه استیو بوده‌اند. با این حال تا کنون هیچ کس موفق به درک علت درخشش آسمان نشده بود. این کشف از آن جهت برای ما مهم است که بهتر می‌توانیم اثرات تغییرات شرایط فضایی را بر روی جو زمین و نهایتاً خود کره زمین درک کنیم. به‌علاوه تغییرات شرایط فضا بر عملکرد و سیگنال‌های ماهواره‌ای تأثیر زیادی می‌گذارد.

لکه‌های بنفش رنگ استیو به علت جریان درخشان پلاسما به سمت غرب اتفاق می‌افتد. ذرات باردار پلاسما سرعتی حدود 5 کیلومتر بر ثانیه دارند. زمانی که این ذرات به جو کره زمین برخورد می‌کنند، جو را ملتهب کرده که باعث تابش نوری بنفش رنگ می‌شود. ترکیبات مختلف موجود در جو هنگام ملتهب شدن نورهای رنگی متفاوتی از خود ساطع می‌کنند. به‌طور مثال بارش الکترون‌ها از فضا در صورتی که اکسیژن را مورد هدف قرار دهد، تابش به رنگ سبز خواهد بود. اینکه چرا درخشش آسمان در پدیده استیو بنفش رنگ است هنوز مشخص نیست. با این اوصاف، تکلیف خطوط عمودی همراه با استیو مشخص است چرا که رنگ آن‌ها بر خلاف خود نوار اصلی، سبز رنگ است.

علت وجود نور سبز در آسمان چیست؟/ منشأ رویداد سالانه «استیو»

طبق گفته محققان فرآیند تشکیل استیو با فرآیند پدیده شفق قطبی یکسان است. فقط یک مسئله باقی می‌ماند. اینکه بارش‌های الکترونی در استوا به‌طور طبیعی نباید اتفاق افتد. میدان مغناطیسی زمین به‌طور معمول الکترون‌ها را به سمت قطب‌ها منحرف می‌کند که باعث پدیده شفق قطبی می‌شود. ظاهراً به دلایلی که فعلاً نمی‌دانیم، زمین به بخشی از الکترون‌ها اجازه ورود به جو و ملتهب کردن ذرات را می‌دهد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین