کلید اصلی حل مشکل آموزش و پرورش در دست رئیس جمهور است

محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش،   3980613176 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
کلید اصلی حل مشکل آموزش و پرورش در دست رئیس جمهور است

همزمان با ایام سالگرد شهادت دو عالم الگو برای دولتمردان و روسای جمهور، یعنی شهیدان رجایی و باهنر، مجلس شورای اسلامی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش رای اعتماد داد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضایی آرام، باتوجه به سابقه ، توانمندی اجرایی و پاکدستی، با رای قابل توجه ۲۰۰ نفره آقای حاجی میرزایی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش برگزیدند، به امید آنکه سال تحصیلی ۹۹ و ۹۸ طلیعه گشایش‌ها و رفع کاستی‌های نهاد تعیلم و تربیت کشور باشد.

بی‌تردید،پس از شش سال بی ثبات در عرصه مدیریت و تصدی سه وزیر و یک سرپرست، بر وزارتخانه دیرباز و ثبات طلب آموزش و پرورش، همگان آرزو می‌کنند که روزگار سختی‌های معلم و مدرسه و دانش آموز اندک اندک به پایان رسد و محیط‌های آموزش به شاخصه‌های مطلوب برای رشد آینده سازان کشور دست یابند. انتظار مردم از مدرسه مطلوب فضایی آرام و به دور از تنش‌های سیاسی، محیطی امن از نظر فرهنگی و اخلاقی و تربیتی و نیز جامعه‌ای زنده و پرتلاش از منظر فعالیت‌های علمی پژوهشی و پرورشی می‌باشد که در یک کلام می‌توان از آن با عنوان مدرسه زندگی یاد کرد.

انتظار معلمان گرانقدر نیز توجه دولتمردان امروز و شاگردان و دیروزشان به منزلت والای معلمی در عرصه اجتماع، رفاه در عرصه معشیت و اقتدار و قدرشناسی در عرصه ایفای مسوولیت معلمی است.

اما تجربه ۴۰ سال گذشته و تصدی بیش از ۱۵ وزیر و استمرار بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش حکایت از آن دارد که حل مساله به این سادگی‌ّ نیست.

واقعیت آن است که آموزش و پرورش از جنس سایر وزارتخانه‌ها نیست زیرا سایر وزارتخانه‌ها برای انسان کالا و خدمات تولید می‌کنند حال آنکه آموزش و پرورش انسان تولید می کند یعنی آموزش و پروش نقطه آغاز و مقدم بر سایر وزارتخانه هاست و در عین اینکه همگان از انسان تولید شده در آموزش و پرورش بهره می‌برند، برخی دستگاهها به طور خاص از خدمات تقریبا بدون چشمداشت مدرسه و فرهنگیان بهره مند می شوند. به عنوان مثال وزارت بهداشت در ایفای مسوولیت بهداشت و درمان، وزارت کشور در برگزاری انتخابات‌ها، نیروی انتظامی در همیاران پلیس، وزارت علوم در برگزاری کنکور؛ اما علی رغم این همه به دلیل ساختار سیاسی و اقتصادی در دولت، معمولا روسای جمهور کمترین وقت را برای آموزش و پرورش اختصاص میدهند و نه تنها از دیدار با وزیر آموزش و پرورش طفره میروند بلکه تقریبا می شود گقت در جلسات هیات امنای دانشگاه فرهنگیان و شورای عالی آموزش و پرورش هم شرکت نمی کنند.

فاصله بین آن انتظارات و این واقعیتها، مصداق همان بیت است که:

من روی پاک سجده نمایم تو روی خاک      زاهد برو معامله ما نمی شود!

اما تا زمانی که تحولاتی در ساختار بودجه و دولت پیش‌بینی نشده و جایگاه نهاد تعلیم و تربیت ارتقا نیافته است باید تدبیری اندیشید و واقعیت آن است که در بسیاری از موارد سیاست‌ها، برنامه ها و اسناد بالا دستی و قوانین سودمند هم ابلاغ یا تصویب شده است، نظیر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره تحول بنیادین که اولویت بودجه آموزش و پرورش را مورد تاکید قرار می دهد یا برنامه ششم توسعه و سند تحول و مصوبات مجلس از جمله قانون شوراها اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش توان  عینیت بخشیدن و به اجرا در اوردن آنها را ندارد، زیرا نه قدرت دارد و نه ثروت.

به همین دلیل در ارتباط با مشکلات اقتصادی باید شورایی در دولت تشکیل شود و از آموزش و پرورش پشتیبانی نماید و گزافه نیست اگر بگوییم کلید اصلی حل مشکل سیستمی معلمان در دست رئیس جمهور است و با دستور ایشان باید کارشناسان سازمان برنامه و بودجه نیاز حال این وزارتخانه را واقع بینانه برآورد نمایند و تخصیص دهد و نه آنکه بر اساس الگوی ساده یعنی الگوی ذهنی خود بر اساس آموزش و پرورش سقف و چارچوبی تعیین و تحمیل کنند و از این وزارتخانه بخواهند از طریق راهکارهای نامتجانس با تعلیم و تربیت نظیر برون سپاری و خصوصی سازی و امثال آن کمبود اعتبارات خود را جبران نمایند.

اینکه رییس جمهور محترم نیروی امین و باتجربه خویش را برای مدیریت دارالتعلیم و دارالعباده آموزش و پرورش برگزیده است معلمان نیز انتظار دارند از حمایت کامل وی دریغ نمایند.

                                                                                                                                           

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۸۰۶۴۱۱۰:۱۳:۴۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
اقای محمود فرشیدی وزیر اسبق اموزش و پرورش شما خودتون وقتی وزیر بودید چه کردید؟
ناشناس۱۰۸۰۶۸۴۱۰:۴۰:۰۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
شما ایشان را ببخشید که بدون اجازه و همفکری با شما، اظهار نظر کرد!!
ناشناس۱۰۸۲۰۲۹۱۳:۵۳:۵۹ ۱۳۹۸/۶/۱۵
ایشون یه سوال از وزیر وقت پرسید شما چرا ناراحت شدی؟؟
علی 671۱۰۸۰۶۵۳۱۰:۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۱۴
در اینکه همه می دانند در آلمان بیشتری حقوق را معلم ها می گیرند آگاهان شکی ندارند چون مقام معلم را رهبری بزرگ انقلاب امام خمینی (قد سره )فرمودند شغل انبیا است و این کلام بزرگی است ولی این دولت فقط می گوید برجام ، برجام چیزی که برای هیچ کس نفعی نداشته جز ضرر برای کشور .چی بماند که نثار معلم کند .رئیس جمهور اینقدر که از برجام مرده دفاع کرده و خوبی آنرا برای خودش ترسیم کرده با بچه هایش حرف نزده .می خواهید برای آموزش و پرورش و معلم دلسوزی کند .زهی خیال باطل .فقط برجام ، فقط برجام علی برکت الله
ناشناس۱۰۸۲۰۳۲۱۳:۵۵:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۱۵
مشخصه نبود برجام خیلی برات سود داشته
نخود هر آش !!!۱۰۸۰۶۹۹۱۰:۴۷:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
... بايد در فكر جناب رئيس جمهور و مسئولان مربوطه ،مانتد مسئولان آموزش و پرورش در دول پيشرفته ، اين تز باشد كه آموزش و پرورش يك وزارتخانه مصرف كننده نيست و بلكه يك وزارت خانه توليد كننده است !! مانتد يك كارخانه !! ... از قضاي روز گار در كشورهاي جهان سوم ... ببخشيد ...جهان سوم نه ، ... معذرت مي خوام ... كشورهاي در حال توسعه ، .... بله ! در كشورهاي در حال توسعه مثلاً وزارت نفت را توليد كننده در آمد مي دانند و آموزش و پرورش را مصرف كنند ه !! وزارتخانه تعليم و تربيت را ، وزارتخانه اي به شمار مي آورند كه سرتا پا خرج است ، حتي بدون يك ريال در آمد !! ... چاه ويلي كه هرچه پول در آن بريزي پر نخواهد شد !! اما به خيالشان يكي هم مثل وزارت نفت در آمد زاست !! ... اين است كه احتمالا در بعضي از ممالك در حال توسعه ، آرزوي مسئولان مربوطه اين خواهد بود كه اي كاش مي توانستيم درِ اين وزراتخانه پر خرج بي يك ريال در آمد را خشت بگيريم تا از شر اين همه مخارج راحت شويم !! ... اما اي دل غافل ، و اي فكر باطل ،ًملتفت نيستيم كه مخارج سر سام آور آموزش و پرورش سرمايه گذاري است !! سرمايه اي كه سود و در آمد آن آينده به دست خواهد آمد !! ... در مقام تمثيل ، مانند كسي كه چند سال پيش يك نهال كوچولوي گردو را كاشته ، زحمتش كشيده ، و حالا هر كيلو گردويش را به شصت هزار تومان داره مي فروشه !! ... خدا را شكر ! ... خدا بيشترشان بده ، ما كه بخيل نيستيم !! ....يادش بخير ! در آن ايامي كه در كلاس اول يا دوم راهنمايي تلمذ مي كرديم و علم و دانش مي آموختيم ، ،در كتاب فارسي ، درسي بود كه در آن آمده بود : " علم اگر دير بار دهد ، اما بار نيكو دهد " !! به نظرم مسئولان مربوطه در ممالك بيشتر مترقي زود ملتفت اين نكته مهم شده اند و دار و ندارشان را خرج آموزش و پرورش شان كرده اند و مثلاً حالا پروشه و لنكروز و فراري شان بالاي ميليارد تومان كه براي خريدشان همه بلاد و ممالك سر ودست مي شكنند ، التماس هم مي كنند !! پشت فرمان هم كه نشستند و هي تخته گاز هم رفتند ، به عالم و آدم فخر مي فروشند كه ايها الناس ، اين خودرو كه ما آن را تخته گاز مي رانيم ، لنكروزه ، نه تابوت متحرك ، نه لگن !! ... بگذريم !! اما از آن طرف هم كشورهاي اوپك و ديگر توليد كننده نفت ، بايد نفت شان را .... اين طلاي سياه شان را به ثمن بخس بفروشند و .. بله برادر ! كليد آموزش و پرورش بايددر هر ممالكي ، مخصوصاً در قرن بيست و يكم ،ابتدا در فكر و مغز مسئولان آموزش و پرورش اين باشد كه : آموزش و پرورش توليد كننده است ، نه مصرف كننده ، و نيز اين باور كه علم اگر دير بار دهد ، اما بار نيكو دهد ، ....مانند فروش ميوه درخت گردوي مشهدي امان ....و نيز فروش لنكروز و پورشه و فراري كه عرض كردم !! ... اين تز كليدي است فولادي ، الماس گونه !! ... نه كليد چوبي و مقوايي !! ... بله !!
ملت۱۰۸۱۴۰۸۲۱:۰۵:۵۶ ۱۳۹۸/۶/۱۴
عالی بود وقتی به آموزش و پرورش اهمیت داده نشه خروجی هاش مسئولان امروز خواهندبود وای به نسل های آینده
ناشناس۱۰۸۰۷۴۶۱۱:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
فعلا که دسته کلید گم شده
ناشناس۱۰۸۰۷۹۲۱۱:۵۲:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۱۴
تنها راه حل اساسی حل مشکلات آموزش و پرورش، ادغام آن با وزارت علوم و تشکیل وزارت آموزش و پژوهش است. در این صورت تمام مولفه های آموزش کشور یک کاسه می شود و سطح آموزش محصلان و معیشت معلمان ارتقا می یابد.
ناشناس۱۰۸۰۸۹۵۱۳:۰۲:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۱۴
یعنی وزرا هیچ کاره بودند ؟ وزیر هم نماینده رییس جمهور است و تفویض اختیار شده است .
ناشناس۱۰۸۱۱۵۹۱۶:۲۰:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۱۴
راه درست آموزش و پرورش كانتوني و محلي بودن سياستگذاريهاست
داناک مشاور۱۰۸۱۳۰۱۱۹:۰۱:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۱۴
قطعا کلید دست ریاست محترم جمهور است ولی اشکال از قفل است که گویا زنگ زده و مشکل دارد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

    16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

    19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

    20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

    21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

    22. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

    23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    24. یک سیلی برای تنبیه

    25. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

    آخرین عناوین