بنیاد مستضعفان یا بنگاه اقتصادی؟؛ «فتاح» حریف لکسوس سواري در بنياد می‌شود؟!

گروه اقتصادی الف،   3980505032 ۸۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بنیاد مستضعفان برای چه اهدافی راه‌اندازی شده بود؟ این پرسشی است که افکار عمومی بعد از ۴۰ سال از تشکیل این بنیاد در برابر فعالیت ‌های آن مطرح می‌کند. فعالیت‌هایی که چند سالی است با این انتقاد روبروست که مستضعفان و اقشار آسیب‌پذیر به قدر کافی از ثمرات آن برخوردار نیستند و برخی مدیران آن نیز تا بدانجا از اهداف اولیه اش دور شده‌اند که به صراحت از حقوق های نجومی در این بنیاد و لکسوس سواری خود دفاع می‌کنند.

بنیاد مستضعفان یا بنگاه اقتصادی؟؛ «فتاح» حریف لکسوس سواري در بنياد می‌شود؟!

به گزارش الف، هفته گذشته رهبر انقلاب در احکامی پرویز فتاح را به ریاست بنیاد مستضعفان و مرتضی بختیاری را به ریاست کمیته امداد امام خمینی منصوب کردند.

 عملکرد و مدیریت فتاح در کمیته امداد امام خمینی(ره)،  انتظار تحول در بنیاد مستضعفان را پدیده آورده است. پس از اصلاح اساسنامه کمیته امداد، مقام معظم رهبری، در فرودین ماه سال ۹۴، پرویز فتاح را به ریاست کمیته امداد منصوب کردند. کمیته امداد با حضور بیش از ۴ ساله او شاهد تصمیماتی بود که حتی منتقدان این نهاد حمایتی هم  آن را قابل قبول عنوان می‌کنند.  بزرگترین دستاورد ورود فتاح به کمیته امداد جلب و افزایش اعتماد عمومی مردم است.

وی در آغاز دروه مدیریتی خود ساختمان مجلل کمیته امداد در سوهانک فروخت و به جنوب شهر (حوالی میدان آزادی) رفت. ایجاد صندوق امداد ولایت برای اعطای وام قرض الحسنه به نیازمندان، افزایش ۲.۵ برابری مستمری مددجویان، اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی برای محرومیت زدایی که باعث خروج ۲۷۰ هزار خانوار از پوشش کمیته امداد شد، از دیگر اقدامات وی در این ۴ ساله بود .

رسالت بنیاد مستضعفان از فعالیت اقتصادی تا محرومیت زدایی

حدود ۴۰ سال از تشکیل و فعالیت بنیاد مستضعفان می‌گذرد. این نهاد یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) در قالب موسسه‌ای غیرانتفاعی با هدف تجمیع اموال و دارایی‌های مصادره شده برای کمک به فقرا و نیازمندان ایجاد شد. بنیاد در سال ۶۸ به بنیاد مستضعفان و جانبازان تغییر نام داد و در سال۸۸ با تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران، نام آن به شکل سابق یعنی بنیاد مستضعفان تغییر کرد. اهداف بنیاد در اساسنامه آن کمک به ارتقای سطح زندگی مادی، معنوی و فرهنگی مستضعفان و محرومان جامعه، حداکثر نمودن ارزش ترکیب بهینه دارایی و سهام، رشد بازده کل اقتصادی رشته فعالیت‌ها و توسعه دانایی، دانش و فناوری ذکر شده است.

گفته می‌شود پس از شرکت ملی نفت ایران، دومین موسسه اقتصادی بزرگ کشور بنیاد مستضعفان است که در عرصه های مختلف اقتصادی همچون خدمات، صنعت و معدن، انرژی، ساختمان و کشاورزی، جهانگردی، حمل‌ونقل،  سرمایه‌گذاری، بیمه و بانکداری، تجارت و بازرگانی فعالیت می‌کند که هم‌اکنون ۱۱ هلدینگ و مالکیت ۱۶۹ شرکت را در اختیار دارد که برای نمونه می‌توان به بانک سینا، بنیاد علوی و شرکت نفت بهران، شرکت آزاد راه تهران شمال و... اشاره کرد. ارزیابی دقیقی از میزان دارایی بنیاد وجود ندارد. براساس سخنان سعیدی‌کیا، سهم بنیاد مستضعفان از اقتصاد ایران کمتر از یک  درصد است.

براساس آمار بانک مرکزی از اقتصاد ایران تولید ناخالص ملی به قیمت بازار در سال ۹۶ بیش از ۱۵۳۴ هزار میلیارد تومان است که یک درصد سهم بنیاد برابر با ۱۵ هزار میلیارد تومان در سال می‌شود؛ البته این رقم با محاسبه نرخ ارز در سال ۹۶ است؛ زمانی که نرخ ارز در حدود ۳۵۰۰ تا ۳۸۰۰ تومان بود. با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز  از  اواخر سال ۹۷ این رقم  را این باید سه برابر کرد.

بنیاد ابتدا خود را نهادی اجتماعی می‌داند که فعالیت‌های اقتصادی در جهت محرومیت زدایی دارد و سپس اقتصادی. البته در چند سال گذشته عملکرد این بنیاد به سمت اهداف تعیین شده بیشتر شده که نمونه آن پروژه قلعه گنج در جنوبی ترين نقطه كرمان است که با مشارکت مردم و با هدف توانمند سازی و معیشت پایدار انجام شده، اما این موضوع در یک نقطه کشور بود و هنوز با اهداف ترسیم شده فاصله‌ وجود دارد.

توصیه‌های رهبری به رئیس جدید بنیاد

رهبر انقلاب در حکم فتاح برای بنیاد مستضعفان با سه توصیه مهم، تاکید کردند: «اهمّ توصیه‎‌های اینجانب اولاً اهتمام به توانمندسازی تهیدستان و مصروف کردن این امانت ملّی در جهت آبادانی و پیشرفت جامعِ مناطق محروم، و ثانیاً رعایت دقیق بندهای اقتصاد مقاومتی و ثالثاً به‌کارگیری نیروهای جوان و متخصص و انقلابی و جریان‌سازی فعالیت جهادی در همه‌ بخش‌های این بنیاد است.»

 صفحه منتسب به پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی سید علی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز پستی با مضمون توجه به نیاز فقرا منتشر کرد که مهمترین این توصیه‌ها به این شرح است:

* اهتمام به توانمندسازی تهیدستان
* مصروف کردن این امانت ملی در جهت آبادانی و پیشرفت جامعه مناطق محروم
*رعایت دقیق بند‌های اقتصاد مقاومتی
*به کارگیری نیرو‌های جوان، متخصص و انقلابی
* جریان‌سازی فعالیت جهادی در همه‌ی بخش‌های بنیاد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری هم در مراسم معارفه فتاح خطاب به وی، با بیان اینکه بنیاد درآمدش باید صرف مستضعفان شود، گفت: «حضرت آقا تأکید کردند بوروکراسی عریض و طویل را اصلاح کنید. من شما را به‌معنای واقعی کلمه مدیر جهادی می‌دانم و بدون هیچ ملاحظه‌ای مدیریت جهادی را اجرا کنید. سرمایه‌ها را برای مستضعفان بفروشید و کار را به عناصر ارزشی بسپارید.»

کارشناسان سال هاست که به عملکرد بنیاد مستضعفان و شرکت‌های تابعه آن انتقاد دارند و معتقدند این مجموعه بزرگ اقتصادی علیرغم توانمندی، از همه ظرفیت خود برای عمل به رسالت‌هایش استفاده نمی‌کند. براساس آمارها حدود  ۳۰ الی ۴۰ درصد سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها و بنگاه‌های زیر مجموعه بنیاد برای فقر زدایی استفاده صرف می‌شود و مابقی برای سرپار نگهداشتن و ادامه فعالیت‌های اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چندی پیش محسن رفیق دوست رییس اسبق بنیاد مستضعفان و عضو هیئت امنای این بنیاد در یک برنامه زنده تلویزیونی با دفاع از حقوق های نجومی و تاکیدش بر  لکسوس سوار شدن انتقادهای زیادی را در افکار عمومی برانگیخت.

 بنیاد مستضعفان بیش از ۱۶۹ شرکت اقتصادی دارد، البته این شرکت‌ها در سال ۶۸ حدود ۸۰۰ شرکت بود که با روند خصوصی شدن تعداد آن کاهش یافت.

روند تاریخی بنیاد مستضعفان از زمان شکل‌گیری نشان می‌دهد که دغدغه اساسی تشکیل آن حضور موثر و چشمگیر در کاهش استضعاف و فقر و تامین نیازهای محرومان کشور بوده است. فعالیت‌های بخش‌های اقتصادی هم به منظور تامین منابع لازم برای دو هدف نخست اجتماعی (کاهش فقر و کمک به مستضعفان) است که باید در راستای شفافیت آن حرکت کرد.

اصلاح اساسنامه بنیاد مستضعفان

چند روز قبل از اینکه حکم رئیس جدید بنیاد مستضعفان صادر شود، حجت الله عبدالملکی معاون وی در کمیته امداد امام خمینی(ره) در توییتی نوشت: فتاح در حال تنظیم پیشنهادی خود برای اصلاح اساسنامه بنیاد مستضعفان است، بخصوص بخش «وظایف اقتصادی بنیاد» را دغدغه‌مندانه، با نگاهی ویژه و انقلابی بازنویسی کرده‌اند. در دوره جدید به فضل الهی بنیاد مستضعفان جدیدی ظهور خواهد کرد، نهادی برای مستضعفین و انقلاب اسلامی.

بنابراین فتاح باید وضعیت ساختاری در بنیاد را بهبود ببخشد و عنوان کند این تغییر ساختار چگونه است و چه زمانی و از کدام کجا آغاز خواهد کرد و چه برنامه‌ای برای فعالیت‌های اقتصادی دارد، همچنین از سوی دیگر بنیاد مستضعفان در گذشته وارد فعالیت‌هایی از جمله راه‌سازی و... شده که امروز به مدیریت او ارث رسیده، آیا این فعالیت ها را ادامه خواهد داد یا اینکه اگر با اهداف و روح بنیاد متضاد باشد از آنها خارج خواهد شد.

برخورد جدی با فساد و رانت خواری تا باز تعریف وجهه بنیاد 

جعفر قادری؛ کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به حضور موفق فتاح در کمیته امداد حضرت امام (ره)، به خبرنگار الف گفت: حرکت‌های مردمی و کارایی که ایشان در کمیته امداد شروع و به سرانجام رساندند باعث شده تا انتظاراتی از ایشان در جایگاه جدید (ریاست بنیاد مستضعفان) هم شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه بنیاد باید از تصدی گری و ایفای نقش به عنوان یک نهاد توسعه ای دوری کند، افزود: توجه جدی به مقاوم سازی اقتصاد و کاهش وابستکی کشور به خارج، توجه کافی و جدی به توانمندسازی مناطق محروم و دورافتاده بجای اهدای کمک‌های موردی (یاددادن ماهی‌گیری بجای دادن ماهی)، تاکید بر مشارکت دادن مردم در طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی کشور، باز تعریف وجهه بنیاد به عنوان یک نهاد خادم مردم به جای یک نهاد صرفا اقتصادی و پولدار، برخورد جدی با فساد و رانت خواری در مجموعه ستاد و اشخاص مرتبط و  اهتمام ویژه به جوانگرایی و میدان دادن به جوانان باید اولویت‌های کاری فتاح در بنیاد مستضعفان باشد.

 رئیس جدید بنیاد مستضعفان در مراسم معارفه خود چه گفت؟

* بنیاد مستضعفان، بنگاهی صرفا اقتصادی نیست، بلکه فرهنگی، انقلابی و اجتماعی است.

*سود فعالیت‌های بنیاد باید معطوف به محرومان و مستضعفان باشد و هیچ چیز پنهان در بنیاد مستضعفان نخواهیم داشت. اموال مستضعفان مال مستضعفان است.

* خروج بنیاد از فعالیت‌هایی که با روح نهادی این بنیاد در تعارض است، تسریع خواهد شد.

* باید وجهه این نهاد در جامعه به درستی، شفافیت و بدون ابهام ترسیم شود و به این منظور پاسخگویی به مردم و رسانه‌ها و مجموعه‌های نظارتی نیازمند اصلاح است.

* افزایش سود و درآمد فعالیت‌های اقتصادی همراه با عملکرد حرفه‌ای با رعایت چارچوب‌های اعتقادی مطالبه جدی بنیاد مستضعفان است که نتیجه این اقدامات باید در رسیدگی بیشتر و سریع‌تر به امور محرومان و توانمندسازی آنان متجلی شود.

*جای دولت را نمی‌گیریم و حتماً هماهنگ با دولت عمل می‌کنیم. بنیاد مستضعفان قصد ندارد نقش دولت را ایفا کرده یا جایگزین بخش خصوصی و رقیب آن‌ها شود. فعالیت‌های بنیاد همسو با اهداف نظام و مکمل خدمات آن در عرصه‌هایی است که ضرورت ایجاب می‌کند.

* آنهایی که مالی دست‌شان است باید تخلیه کنند و به بنیاد برگردانند، با زبان خوش بیاورند تا ما به زبان ناخوش متوسل نشویم.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۲۴۵۳۹۰۰:۱۶:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۷
رجال حاکم کشور باید از کجا آورده اید را اولا در مورد ثروتهای خود و همچنین ثانیا چرا به این گشادگی وخیانت عظمی اموال عمومی را ببهانه تولید و واردات.... اینطور دریا دریا به افراد داده اید؟! جوابگو باشند. وچرا فوتبال ملیارد واحتکار را تاسیس کردند! جواب مرگ و میرها و بیماریها و خودکشیها و استرس ها و ناامیدی ها و افسردگی ها و طلاقها و حتی گرایشهای ضد ارزشی که درجامعه حاصل شده را بدلیل این شکاف عظیم طبقاتی باید بدهند!
ناشناس۱۰۲۵۸۴۷۱۶:۲۹:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۷
شاید بهتر باشه اسمش بذاریم بنیاد ثروتمندان
ناشناس۱۰۲۴۵۴۲۰۰:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۷
امام مهدی ع: به سیره جدّم علی بن ابیطالب اموال و عقارات عمومی را باز پس میگیرم هرجا که پنهان کرده باشند زمینها و حقوقهای نجومی و پتروشیمی ها را و وامهای هزاران ملیاردی را مهدی آل محمد ص ومؤمنان به او، پس خواهد گرفت وبانکها و ورزشگاهها و خیرات عمومی ملت را آزاد و ملی خواهند کرد
ناشناس۱۰۲۴۸۴۵۰۹:۲۶:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۷
اکنون باید اقدام کرد.
همکار سابق بنیاد۱۰۲۵۰۷۳۱۰:۵۶:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۷
اگر قرار بر اقدام بود باید سال 1359 این کار صورت می گرفت که امام خمینی (ره) در پیام خود در اول فروردین همان سال بیان کردند: «10- بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفین هرچه زودتر بیلان کار خودشان را بدهند تا مردم از فعالیت این دو نهاد انقلابی مطلع گردند. بنیاد مسکن باید روشن کند که چه میزان کار کرده است و بنیاد مستضعفین صورت اموال منقول و غیرمنقول طاغوتیان خصوصاً شاه و خاندان ودار و دسته کثیفش در سراسر ایران را به روشنی برای مردم بیان دارند و بگویند چه کرده‌اند، اموال شاه خائن را به چه کسانی داده‌اند؟ آباید این دو نهاد دقیقاً برای مردم شرح دهند که چرا از این سریعتر نتوانسته‌اند کار نمایند، و اگر کسانی به اسم مستضعفین خلاف می‌کنند، بر دادگاه‌های سراسر ایران است که سریعاً اقدام نمایند.»
حسنی۱۰۲۴۵۵۳۰۰:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۵/۷
والله ، این آقای فتاحی که جای خود . حقیر فکر می کنم آسمون هم حریف لکسوس سوارها نشود.
ناشناس۱۰۲۵۳۰۵۱۲:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۷
باید مجلس قانونی بگذراند که بنیادهای اقتصادی بنیاد مستضعفان مشمول مالیات شوند و فقط موارد اجتماعی معاف از مالیات شوند.
احمد۱۰۲۵۶۶۲۱۴:۱۵:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۷
بنیاد حسب اعلام مسئولان بنیاد و تایید سازمان امور مالیاتی تمام مالیاتهایش را به موقع پرداخت کرده است
ناشناس۱۰۲۹۳۶۰۱۸:۰۶:۲۷ ۱۳۹۸/۵/۹
مالیات عملکرد؟
ناشناس۱۰۲۵۴۸۲۱۳:۰۵:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۷
چرا می شه وقتی برا مردم مهم باشه می شه ولی وقتی براشون مهم نییت و خودشون به اینجور آدما رای بدن دیگه هیچی
ناشناس۱۰۲۴۵۸۹۰۱:۰۴:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۷
وقتی بدن مریضه و مشکل داره قطعا دارو لازم داره ولی بعد خوب شد اون دارو براش ضرر داره و سمه خیلی نهادها و ساختارهای اوایل انقلاب الان بجای استفاده ضرر دارند واسه مملکت، ولی خوب برای عده ای دکان و دستگاه و مرکز درآمدهای بی شمار شدن
ناشناس۱۰۲۴۵۹۲۰۱:۰۷:۱۶ ۱۳۹۸/۵/۷
به بزرگان بگویید ! مستضعفان به بنیاد نیاز ندارند ؟؟؟؟؟ بزرگان شاید !
ناشناس۱۰۲۴۶۰۶۰۱:۲۵:۳۹ ۱۳۹۸/۵/۷
البته در این راه منتفعان و سودجویان مقاومت و حتی مبارزه خواهند کرد ولی انشاالله آقای فتاح با مجاهدت و پاکدستی ریشه فساد را در این بنیاد خشک خواهد کرد
ناشناس۱۰۲۴۶۱۵۰۱:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۷
وقتی مدیران چرخشی هستند یعنی قرار نیست اتفاقی بیوفته یعنی فاسد
راه۱۰۲۴۶۲۲۰۲:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۷
فتاح یعنی گشاینده ، یعنی کلید حل معضلات و مظالم ___________ کلید اصلی در دستان پاک و توانمند و انقلابی و زحمتکش و شرافتمندانی همانند جناب آقای فتاح است ، نه در دست مقفولان و مغفولان و متکبران ___________ لکسوس و الگانس که هیچ ، کاخ‌ها و قصرها را میتوان از دستان آلوده و رانتی و مافیایی قارون باز ستاند انشاءالله به حول و قوه‌ی الهی
ناشناس۱۰۲۴۹۸۷۱۰:۲۵:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۷
اقای فتاح انسان لایق و مدبری هستند اما فساد سیستمی در بنیاد جرات برخورد را نمی دهد.به سرعت برایش پرونده سازی خواهند کرد.
ناشناس۱۰۲۵۱۴۸۱۱:۱۹:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۷
یدالله فوق ایدیهم دست خدا بالاتر از دست‌هاست
ناشناس۱۰۲۵۱۶۷۱۱:۲۶:۴۵ ۱۳۹۸/۵/۷
ما امیدواریم ایشون در جلو بردن برنامه هایی که قانون برای بنیاد مستضعفان تعیین کرده موفق باشن.
ناشناس۱۰۲۵۳۱۶۱۲:۲۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۷
ما مردم پشتشیم.
ناشناس۱۰۲۴۶۲۶۰۲:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۷
وقت آن رسیده که تمام بنیادها منحل و یا ادغام شوند.
ناشناس۱۰۲۴۶۲۷۰۲:۲۰:۱۱ ۱۳۹۸/۵/۷
اگه دولت و مجلس و یا هر نهاد و ارگان دیگه‌ای با فتاح همکاری نکنه باید رسوا بشه فتاح فرزند برومند این ملته همه باید با فتاح عزیز همراهی و همکاری حقیقی کنند
ناشناس۱۰۲۴۶۷۹۰۶:۰۹:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۷
باید مناطق محروم آباد بشه
ناشناس۱۰۲۴۷۱۵۰۷:۳۷:۲۶ ۱۳۹۸/۵/۷
یا کمیته امداد باید میبود یا بنیاد مسکن بنیاد مستضعفان با رئسای نجونی بگیرشون که 20 میلیون رو پول خرد و لکسوس رو خودرو معمولی میبینن
ناشناس۱۰۲۴۷۱۷۰۷:۳۸:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۷
این همه اشرافی گیری و فساد در این حیاط خلوت ها داره اتفاق میافته و کسی هم جرات حتی انتقاد و ورود به این نهادهای عظیم اقتصادی ندارند!!! آیا دادگاهی در انتظار این ویژه خواریها و نجومی بگیران در این موسسات می باشد؟
محمد123۱۰۲۴۷۳۲۰۷:۵۵:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۷
تو کمیته امداد که این کار رو کرد
ناشناس۱۰۲۴۷۳۳۰۷:۵۸:۲۱ ۱۳۹۸/۵/۷
این انقلاب قرار بود انقلاب حلبی نشین ها، پابرهنه ها و مستضعفین باشد. اما اکنون به باستیل هیلز نشین ها ، لکسوز سوار ها و جولان گاه غارتگران بیت المال تبدیل شده است.
ناشناس۱۰۲۴۸۶۸۰۹:۳۸:۰۸ ۱۳۹۸/۵/۷
آیا می تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد؟
مصطفی۱۰۲۴۷۴۶۰۸:۱۱:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۷
ای کاش توی همه ارگانها مدیرانی با ویژگی های آقای فتاح داشتیم.
ناشناس۱۰۲۶۳۹۰۲۳:۵۹:۲۰ ۱۳۹۸/۵/۷
.. چرا در پست قبلی خودشان هیچ گزارش وبیلان کار ارائه ندادند مگر در آنجا حقوقهای نجومی واختلاس نبود
ناشناس۱۰۲۴۷۵۴۰۸:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۵/۷
اگر سرمایه های بنیاد مستضعفان به فقرا و قشر متوسط تعلق میگرفت ، این دو قشر از زیر خط فقر خارج میشدند . اینکه هر از چند گاهی یک مرکز یا جایی توسط ینیاد ساخته میشود صرفا عوان فریبی است
ناشناس۱۰۲۴۷۵۸۰۸:۲۳:۵۲ ۱۳۹۸/۵/۷
واقعاَ اگر لکسوس سوار در بنیاد پیدا بشه، واقعاَ سال 57برای چه انقلابی کردیم ها؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۱۰۲۶۱۴۶۲۰:۴۴:۲۵ ۱۳۹۸/۵/۷
انقلاب واقعی مردم و عاشقان امام کردند ، لکسوس سوارها قبلا موج سوار بودند
نا۱۰۲۴۷۷۲۰۸:۳۴:۵۴ ۱۳۹۸/۵/۷
در بنیاد کارمندا 2 تا 3 برابر کارمندای دولت حقوق میگیرن!!! بهتر است وزارت کار رو بدن بنیاد تا از فقر نجات یابد!!!
ناشناس۱۰۲۴۷۸۲۰۸:۳۹:۰۳ ۱۳۹۸/۵/۷
هر ایرانی باید یک لکسوس داشته باشد
ناشناس۱۰۲۴۷۸۹۰۸:۴۳:۵۰ ۱۳۹۸/۵/۷
شرکت های غصبی و مصادره ای باید از شمول دارایی های بنیاد خارج بشن تا درآمد و گردش مالی این نهاد حلال و بی شبهه گردد
ناشناس۱۰۲۴۷۹۸۰۸:۵۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۷
بنیاد کلی شرکت اقتصادی دارد می توان با یک حرکت پوپولیستی شرکت را داد دست یک پراید سار به جای لکسوس سوار و نتیجش را دید. این یک راه رفته است برادر.
ناشناس۱۰۲۴۸۰۳۰۸:۵۵:۴۷ ۱۳۹۸/۵/۷
صد حیف که این آمدو صد شکر که او(فتاح) رفت
ناشناس۱۰۲۴۸۰۴۰۸:۵۵:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۷
به هیچ وجه موفق نخواهد بود. چرا که فقط در ظاهر به زیر پای فرزندان و نوهها می افتد و خود مدیران به 405 رفت و آمد خواهند کرد.
ناشناس۱۰۲۴۸۱۷۰۹:۰۳:۴۲ ۱۳۹۸/۵/۷
انشاالله آقای فتاح اونجا رو هم مثل کمیته امداد سر و سامانی بدن
ناشناس۱۰۲۴۸۲۲۰۹:۰۶:۳۴ ۱۳۹۸/۵/۷
بنیاد هر جا دست گذاشت فاتحه اش رو خوند وتهش رو درآورد به کسی هم جوابگو نیست پدر ما در شرکتی کار میکرد که مالکش بنیاد بود در ظرف چند سال یک کارخونه با 3000 پرسنل و سود دهی بالا رو ورشکست کرد همه کارگرها رو اخراج کرد و همه چیز کارخونه رو فروختند وخوردند وخلاص
ناشناس۱۰۲۴۸۲۴۰۹:۰۷:۲۸ ۱۳۹۸/۵/۷
یکی از زیرمجموعه های بنیاد هلدینگ انرژی صبا است.میدونم مدیران عامل و پرسنل ارشد شرکت های زیرمجموعه این هلدینگ کمتر از میتسوبیشی ASX ماشین سازمانیشون نیست.
ناشناس۱۰۲۴۸۳۷۰۹:۲۰:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۷
حتما می شود ولی مدیریت قوی و نترس می شود.
ناشناس۱۰۲۴۸۶۱۰۹:۳۵:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۷
بنیادهایی که اول انقلاب توی شور انقلابی تاسیس شدند همه به بیراهه رفته اند وحیاط خلوت عده ای برای چپاول بیشتر کشور و مردم شده اند و همگی باید منحل شوند ببینید چه ظرفیتی ناگهان آزاد شود.
ناشناس۱۰۲۴۸۸۹۰۹:۴۷:۵۱ ۱۳۹۸/۵/۷
ایکاش از مستضعفین حقیقی پرسشنامه تهیه شود که چه انتظاراتی از مدیریت جدید بنیاد دارند
ناشناس۱۰۲۴۹۱۲۰۹:۵۷:۰۰ ۱۳۹۸/۵/۷
وقتی حاکمان اجازه دادند که حساب کشی از این جور بنیادهای زیر نظر حاکمیت مطلقه انجام شود و مطبوعات ازاد ان را به سمع و نظر مردم برسانند انوقت امید خواهد بود که کار درست شود سر چشمه باید درست شود
ناشناس۱۰۲۴۹۱۳۰۹:۵۷:۱۴ ۱۳۹۸/۵/۷
یه روز به شرکت قوطی سازی در تهران که به بنیاد مستضعفان واگذار شده بود مراجعه کردم برای همکاری و مشارکت در تولید . متاسفانه یک نفر بیسواد بعنوان مدیرعامل آن شرکت گمارده شده بود که چندین خط تولید را تعطیل کرده بود. این حرف مربوط به دهه هفتاد است و آن شرکت قوطی سازی تهران . متاسفانه اغلب شرکت هایی که دست بنیاد مستضعفان افتاده ورشکست و منحل شده است. کاش مرکز پژوهش های مجلس تحقیقی در این رابطه بکند و بلایی که این بنیاد بر سر تولید کشور آورده مشخص تا مسببان آن پاسخگو باشند
ناشناس۱۰۲۴۹۲۳۱۰:۰۰:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۷
انقلاب یا باید بچه هایش را بخورد ویا بچه هایش انقلاب را و هیچ راه سومی وجود ندارد گویا بچه های انقلاب دارند انقلاب را می خورند
ناشناس۱۰۲۵۲۱۴۱۱:۴۸:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۷
شاید هم فرزندانه جدیدی زایید
ناشناس۱۰۲۴۹۹۳۱۰:۲۷:۲۴ ۱۳۹۸/۵/۷
آقای توکلی یه گزارشی هم از سازمان اوقاف بزارین. در خیلی جاها مثل کرمان خانه های مردم بزور دو دانگ وقف شده اند در صورتی که سند ملکی دارند و قبلا پول وقفشون داده شده است و از وقف در آمده اند. اگه هم احیانا وقف برگشت ناپذیر است چرا پولی رو که چندین سال پیش گرفتند پس نمیدهند .
ناشناس۱۰۲۸۱۶۵۲۳:۵۶:۲۲ ۱۳۹۸/۵/۸
وقف برگشت پذیر یا قابل فروش نیست من خودم مستاجر اوقافم و شاهد ...بی حسابشون هستم
ناشناس۱۰۲۵۰۶۴۱۰:۵۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۷
فلسفه ایجاد سازمان های موازی به تحرک وا داشتن سازمانهای اصلی است . بعد از مدتی سازمانهای موازی خود نیز دچار همان مشکلات بی تحرکی می شوند وباید آنان را در هم ادغام کرد و گرنه مشکلی بر مشکل قبلی خواهند افزود .
ناشناس۱۰۲۵۲۳۷۱۱:۵۵:۴۳ ۱۳۹۸/۵/۷
امروز که وزارت صنعت،معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی داریم حقیقتا نیازی به وجود تشکیلات عریض و طویل و موازی کاری نیست مگر اینکه...
ناشناس۱۰۲۵۰۹۷۱۱:۰۳:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۷
هتل عباسی و عالی قاپو و ...... و زمینهای بسیاری در اصفهان متعلق به بنیاد است. ( تا اونجایی که بنده اطلاع دارم ) قطعا دارایی های منقول و غیر منقول نجومی دیگری نیز صرفا در اصفهان دارد . در کل کشور هم همین منوال است . سوال اینجاست که این غول اقتصادی چطور و بعد از 40 سال نتوانسته وضعیت مستضعفین را سرو سامان دهد .؟ چه کسی پاسخگوست ؟ فقط یک مورد هتل عباسی اصفهان میتواند کل فقرای استان اصفهان را غنی سازد !!!!
عباسی۱۰۲۵۸۵۴۱۶:۳۱:۳۸ ۱۳۹۸/۵/۷
امان از اطلاعات ناقص و نتیجه گیری غلط .هتل عباسی مال بنیاد نیست
ناشناس۱۰۲۶۵۸۳۰۸:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۵/۸
شما اون یکی رو به ما ببخش . ... کلیت مطلب رو همه میدونند .
ناشناس۱۰۲۵۱۰۰۱۱:۰۴:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۷
امان از دست کارهای نمایشی میشود لکسوس سوار بود و از ملیاردها ریخت و پاش جلوگیری کرد تصور بیهوده ایست که بنیاد مستضعفان ریشه فقر را بکند اما میتواند با سرمایه گزاری حساب شده تکرار میکنم با مطالعه در مناطق محروم تحرکی در اقتصاد منطقه بوجود بیاورد
ناشناس۱۰۲۵۱۳۲۱۱:۱۳:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۷
بحث سر توانستن نیست، بحث سر خواستن است.
ناشناس۱۰۲۵۲۱۸۱۱:۵۰:۱۰ ۱۳۹۸/۵/۷
فتاح را میشناسم ادم خیلی پاکست به ملاحظه هیچ کس رو نمی کنه بنظرم میتونه
ناشناس۱۰۲۵۲۳۳۱۱:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۷
خودش لکسوس سوار نشه صلوات! ارزوی موفقیت برایشان دارم البته ایشان انسان وارسته وشریفی هستند
ناشناس۱۰۲۵۲۵۱۱۱:۵۸:۲۳ ۱۳۹۸/۵/۷
همه زبان ویاور و مدافع فقرا شده اند و گویا که این لکسوس سواران از عالم غیب آمده اند و تا بحال وجود نداشتند
ناشناس۱۰۲۵۳۷۲۱۲:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۵/۷
اگر می خواهید کاری بکنید سهام این شرکت های سود ده را در اختیار مستضعفان بگذارید تا خودشان اداره کنند. نیازی به بنیاد نیست. یا اینکه این اموال را در اختیار دولت بگذارید تا در بودجه عمومی محاسبه شده و خیرش به همه مملکت برسد نه اینکه حیات خلوت یک عده خاص باشد.
ناشناس۱۰۲۵۳۷۵۱۲:۳۳:۳۰ ۱۳۹۸/۵/۷
خداوند مگر این باندها را نابود کند کسی حریف نمیشه
ناشناس۱۰۲۵۴۴۴۱۲:۴۹:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۷
مستضعف کجا بود. مردم بدبخت هیچ کاره ان
فريده۱۰۲۵۵۸۰۱۳:۳۹:۰۲ ۱۳۹۸/۵/۷
والا از نظر ما مستضعفان حقيقي همانهايي هستند كه الان دارن در بنياد خدمت رساني ميكنند و كساني كه از اموال بنياد برخوردار شدند و كساني كه قرار است برخوردار شوند. شما هم صابون به شكم نماليد . بقيه اموال هم مربوط به فرزندان مستضعف قبلي است. كه در اينده تحويل خود و فرزندزاده هاشان در ايران و خارج خواهد شد. بقيه هم اداي مستضعف در نيارن لطفا.
ناشناس۱۰۲۵۶۲۲۱۳:۵۶:۱۵ ۱۳۹۸/۵/۷
انتظار بیموردی است که بنیاد بتواند با فقر گسترده مقابله کند
ناشناسnashenas۱۰۲۵۶۳۲۱۴:۰۲:۵۷ ۱۳۹۸/۵/۷
بنده یک انتقاد دارم اکنون آزاد راه شمال ضروری است یا رسیدگی به افراد مستضعف آقای فتاح شاید بگوید فایده اش به فقرا می رسد اگر سرمایه ای که صرف آن شده صرف تولید شده بود با یک حساب سر انگشتی صرفه فقرا بیشتر بود پس برای چه قشری ساخته می شود حالا بگذریم از خلق نقدینگی بی کیفیت که توسط بانکهای خصوصی برای این طرح شده که فقط تورم سالیانه آن طبقات متوسط را به جرگه فقرا سوق داده است
عاشق ایران۱۰۲۵۶۹۰۱۴:۳۱:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۷
بعد سوختن پلاسکو من بعد از 40سال فهیمدم این بنیاد چقدر اموال و دارایی داشته !!! چرا این سرمایه های بی انتها هیچ وقت برای مستضعفین مصرف نشده است و آثار انقلاب را مردم احساس نکرده اند؟
ناصری۱۰۲۵۷۰۳۱۴:۳۹:۳۵ ۱۳۹۸/۵/۷
اینکه بدون آگاهی کافی از فعالیتهای هر فرد یا دستگاه مانند درباره آن قضاوت شود آفت تحلیلهای افراد در جامعه ماست. اینکه با ورود یک مدیر بگوییم که مدیران قبلی چنین و چنان بوده اند و وضعیت فلان گونه است یک اسیب است. در بنیاد کسی لکسوس سوار نیست. یکی از اعضای هیات امنای بنیاد که از قدیم توان اقتصادی داشته ظاهرا لکسوس دارد ولی این لکسوس از اموال شخصی ایشان است . اینکه فکر کنیم کسی که در بنیاد است باید فقیر باشد و مثل فقرا زندگی کند درست نیست.مشکل جای دیگری است. باید دید آیا این مدیر طبق وظیفه عمل می کند یا خیر؟آیا در بیت المال تصرف کرده است؟سایر رفتارهای او چگونه است؟ بنیاد در سه دوره مدیریتی رییس اسبق آقای مهندس فروزتده در ساماندهی و سوددهی پیشرفتهای زیادی کرد و در دوره آقای سعیدی کیا که یکی از مدیران پاکدست نظام است در رسیدگی به محرومان گامهای خوبی برداشت. محرومیت ها در کشور خیلی زیاد است و فقط بنیاد چون اسمش بنیاد مستضعفان است مسئول پایان دادن به استضعاف نیست. سایر نهادها و از جمله دولت هم باید به وظیفه عمل کنند
قلاب۱۰۲۵۷۴۱۱۵:۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۵/۷
بسیاری از اموال و املاک مصادره ای زمان انقلاب تایین تکلیف نشده اند مثال ساختمان ده طبقه روبروی پارک لاله ساختمان 12 طبقه خیابان سمیه روبروی شرکت هپکو ساختمان خیابان اسکندری تقاطع انقلاب فضای عمومی را اشغال و بلااستفاده مانده اند و در حال تبدیل شدن به مخروبه ها
ناشناس۱۰۲۵۷۶۴۱۵:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۵/۷
بنیاد در دوره ای.. خیلی سروسامان گرفت بنگاههای وابسته شفاف سازی ،هدفمند وباحساب وکتاب شدندوخیلی ازآنها که دردوره ای.. بی سروسامان وبعضا درسرازیری سقوط افتادند ساماندهی شدند هرچند تفکر حمایت ازمحرومین وسرمایه گذاریها وبذل وبخششهای دوره ای.. (همانند ..) داشت دوباره این نهاد اقتصادی رو بسمت حیف ومیل میبرد انشالا با اومدن فتاح دوباره نگاه استرتژیک و راهبردی وبا هدف اقتصادی ،بهتر از زمان اولیه دراین سازمان رشد پیداکنه. باید قبول کنیم که بنیادمستضعفان یک بنگاه اقتصادی متشکل از صدها شرکت تولیدی وخدماتیه که باید هدفشون توسعه واشتغالزایی باشه نه کمک به محرومین این کلمات (محروم ومستضعف ووو)نباید به بنگاههای اقتصادی بچسبه وگرنه هرکدام ازاینها میشن خیره ایی که بااسمهای مختلف دراین کشور سالهای متمادی داشتیم وهیچی ازفقر کم نشد
ناشناس۱۰۲۵۷۶۵۱۵:۱۳:۳۷ ۱۳۹۸/۵/۷
یکی از اقوام ما تو بنیاد کار می کنه حقوفش بالای 20 میلیون است......
علی۱۰۲۵۸۸۶۱۷:۱۲:۵۶ ۱۳۹۸/۵/۷
انصافا فتاح آدم کاربلدی است.باید مثل فتاح 2 هزارتا آدم داشته باشیم.
ناشناس۱۰۲۵۹۲۱۱۷:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۷
خبرگزاری تسنیم خبر داد که نمایندگان مجلس هفتم، به نام ساخت حسینیه یک زمین دولتی به وسعت سه هزار متر را دریافت کرده اما آن را فروخته‌اند و در آن برج ساخته شده است. براساس گزارش این خبرگزاری، در سال ۸۵ تعدادی از نمایندگان مجلس یک زمین سه هزارمتری در خیابان درختی سعادت‌آباد برای احداث حسینیه «قائم» از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده بودند. به گفته این خبرگزاری، این نمایندگان اجازه تغییر کاربری این زمین و فروش آن را نداشتند اما آن را می‌فروشند و مالک جدید «با فرایند‌های نامتعارف، شهرداری را ملزم به صدور پروانه ساخت» یک برج کرده است. براساس این گزارش، پس از شکایت وزارت راه و شهرسازی از ادامه احداث این برج جلوگیری شده است.
ناشناس۱۰۲۶۱۰۲۲۰:۰۳:۳۱ ۱۳۹۸/۵/۷
اقای فتاح بعنوان مدیر پروژه باید جوابگوی سد گتوند باشد که به منبع اب شور تبدیل شد
ناشناس۱۰۲۶۲۲۸۲۱:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۵/۷
برخی از اموال و زمین ها در اول انقلاب به اشتباه مصادره و به بنیاد مستضعفان واگذار شد که بعدها دادگاه های انقلاب حکم بر عدم مصادره این اموال دادند. ولی بنیاد از اجرای محاکم طفره می روند. بهتر است مدیریت جدید گروهی را جهت بررسی این موضوع و اموال اختصاص دهند.
ناشناس۱۰۲۶۲۶۴۲۲:۱۵:۵۹ ۱۳۹۸/۵/۷
به امید پیروزی مستضعفان بر مستکبران!
ناشناس۱۰۲۶۲۸۷۲۲:۳۶:۰۶ ۱۳۹۸/۵/۷
خوب است که شما هم اصولگرایان و سایت .. شفافیت هم نقد می کنید بنیاد مستضعفان را که به کسی پاسخگو نیست ... !
داود۱۰۲۶۴۳۷۰۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۸/۵/۸
وقتی محصولات بنیاد را مصرف میکنیم داریم مالیات ان را پرداخت میکنیم ...ایا بنیاداین مالیات را به خزانه یا حساب دارایی پرداخت میکنه؟؟؟
ناشناس۱۰۲۷۶۷۷۱۶:۱۶:۵۵ ۱۳۹۸/۵/۸
سلام عزیزان پروژه توانمند سازی در شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج به برکت ندانم کاری آقایان با بروکراسی عریض طویلشان به شکست نزدیک است یک نمونه جزیی با وارد کردن بزهای غیر بومی از اسپانیا و فروش ..به مردم و ناسازگاری دامها با هوای منطقه تلفات بسیار بالا زمینه بدهکاری بیشتر مردم را فراهم کرد
کاسپین۱۰۳۰۳۳۵۱۲:۳۴:۰۱ ۱۳۹۸/۵/۱۰
بنیاد چرا بیلان اش در مورد کمک به مستضعفان منتشر نمی کند.در این سالهای بعد از انقلاب برای مستمندان چه کار کرده است؟!
خواننده۱۰۳۲۰۷۷۱۹:۰۴:۱۸ ۱۳۹۸/۵/۱۱
اميدوارم آقاي فتاح موفق شوند ولي قطع يقين راه سختي پيش رو دارند و بعد از حضور در بنياد و درك ابعاد آن با فضاي شايسته كميته امداد و آمادگي مجموعه كميته امداد براي پذيرش اصلاحات شايسته را درك خواهند كرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین