چند نکته درباره حکم دادگاه یکی از اعضای شورای شهر اصفهان

محمدعلی حبیبی،   3980429070 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته درباره حکم دادگاه یکی از اعضای شورای شهر اصفهان

مدتی پیش، مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان با شکایت ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان به دادگاه رفت و حکمش صادر شد. مطابق آنچه مقدری در صفحه توییتر خویش منتشر کرده، دادگاه وی را به جرم نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به یک سال حبس و دوسال انفصال از خدمات دولتی به تبع ممنوعیت حضور در جلسات شورای شهر محکوم کرده است.(تصویر این حکم که توسط مقدری در توییتر منتشر شده است در اینجا، اینجا و اینجا قابل دسترسی است.)

در اینجا به شخص آقای مقدری  و تفکر فردی وی کاری نداریم و بحث ما بر سر حکمی است که صادر شده است.  آنچه باعث محکومیت مقدری شده است موارد زیر است:

«۱-انتشار پستی اینستاگرامی با هشتگ م.ح را آزاد کنید، این در حالی است که بازداشت م. ح در زمان انتشار این پست به علت ارتباط و حمایت از فرقه ضاله بهائیت و اتهامات دیگر بوده که در حال رسیدگی از سوی مراجع قضایی صالحه بوده است.

۲-انتشار توئیتی با این عبارت «دکتر غ» شخصیتی دین دار، دانشمند، و خیرخواه است شاید با برخی نشریات رسمی موافق نباشد اما اهل براندازی و تقابل نیست...» در حالی که حسب محتویات پرونده دکتر غ دارای سوابق بازداشت و محکومیت به اتهامات امنیتی را داشته و فرقه ضاله غروین با سرکردگی فرد مورد حمایت در این توئیت دارای تفکر و عقاید ضاله بوده و قائل به تشکیل حکومت اسلامی نبوده و عقاید ایشان به نظر غالب مراجع به وهابیت نزدیک است.

۳- انتشار تصاویر توئیتی در صفحه شخصی اینستاگرام که «مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصالح کشور و ملت را از رأی نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی تشخیص دهند نه تحت تأثیر فشارهای دولت پنهان – تصمیم گیران باید مسوولیت پیامدهای آن را بپذیرند» استفاده از این الفاظ که همسو با شعار دشمنان و معارضان خارجی و داخلی و مدیران نالایق است موجب ایجاد شبهه در افکار عمومی مبنی بر وجود دولت پنهان و تأثیر آن در تصمیم سازی‌ها در خصوص سیاست‌های کلی و کلان نظام است

۴- انتشار متن نطق خود در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان در کانال تلگرامی خود و قید این عبارت «اعتراض صنفی معلمان گاز اشک آور نیست» و «آن‌ها که جلوی شادی مردم اصفهان ایستادند اینک تحویل بگیرند»

۵- انتشار متن نطق خود که در جشن پایان سال کانون عکس انجمن سینمای جوانان اصفهان ایراد نموده در کانال تلگرامی خود که در آن از عبارتی چون «نمی‌دانم چرا کماکان در مملکت ما وقتی اسم یک زن یا تصویر زنان مطرح می‌گردد آن‌ها محکوم به سانسور و حذف از برنامه می‌شوند» و «برخی در این شهر سال‌ها برای بودجه فرهنگی کیسه دوخته بودند» و «من نمی‌دانم چرا عده‌ای با تنگ نظری نمی‌خواهند شهرداری از این رویدادهای فرهنگی و هنری حمایت کند» استفاده نموده است و نیز انتشار پست‌های اعتراضی در صفحه مجازی در خصوص احضار وی به دادسرا و دادگاه آن هم به عنوان عضو شورای شهر که موجب شده در کامنت ها به طور مستقیم ارکان نظام مورد هجمه و توهین قرار گیرد و خوراک تبلیغاتی شبکه‌های معاند و مخالف علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را فراهم نماید.»

به این حکم ایرادات حقوقی و سیاسی مختلفی وارد است. اگر از منظر حقوقی به این حکم نگاه کنیم اولا کذب بودن اظهارات مقدری محل سوال است. در چنین مواردی کذب بودن آن سخن باید محرز باشد. مثلا اینکه درخواست آزادی فردی را داشته که جرمش اثبات نشده دال بر کذب بودن سخنانش نیست. به‌علاوه در نشر اکاذیب باید احراز شود که فرد گوینده به کذب ‌بودن گفته‌اش واقف است. مثلا در حکم مورد بحث، شاید از نظر قاضی سخن گفتن از دولت پنهان، کذب باشد ولی از نظر گوینده آن، کذب نباشد.

ثانیا این حکم، مستند به ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی است. در این ماده آمده است: «هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید ... به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

آنچه در این ماده قانونی بسیار مهم است، قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی است. یعنی فردی که بناست مستند به این ماده قانونی محکوم شود باید «قصد» او و نیت او برای اضرار به غیر یا... احراز شود و اگر قصد گوینده احراز نشود طبیعتا نمی‌توان او را محکوم کرد. در حکم دادگاه، نشانی از اثبات قصد گوینده دیده نمی‌شود و این مسئله، حکم دادگاه را قابل خدشه می‌کند.

اما آنچه در این حکم از منظر حقوقی بسیار عجیب است استناد به کامنت‌های بقیه افراد در صفحه مجازی مقدری است. مشخص نیست چرا کامنت بقیه افراد در صفحه اینستاگرام یا توییتر مقدری به عنوان یکی از مصادیق جرم او محسوب شده است چون اولا این کامنت‌ها نظرات دیگران است ثانیا این کامنت‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیازی به تایید صاحب مطلب ندارد. در ضمن اگر بنا باشد کامنت‌ها باعث جرم افراد باشند تمامی مسئولین کشور که در این شبکه‌های اجتماعی صفحات رسمی دارند باید بابت کامنت‌ها تحت پیگرد قرار گیرند.

اما فارغ از ایرادات حقوقی که به این حکم وارد است ایرادات سیاسی هم دارد و صدور چنین احکامی در دستگاه قضایی به ضرر منافع ملی است. صدور چنین احکامی، حس عدم آزادی در فضای سیاسی کشور را به عموم مردم منتقل می‌کند. این حکم برای یک ناظر بیرونی این پیام را دارد که عضو شورای شهر یک کلانشهر حق ندارد سخنی بگوید که حتی اندکی با فضای رسمی کشور مغایر باشد و اگر چنین سخنی بگوید با حکم دادگاه مواجه می‌شود.

به‌علاوه برای یک شهروند اصفهانی که در سال ۹۶ به مقدری رای داده است –که در سال ۹۶ در اکثریت بوده‌اند- این حکم این پیام را می‌رساند که رای افراد در کشور اثری ندارد و قوه قضاییه با اتهامی عجیب می‌تواند افراد مورد اعتماد مردم را از نمایندگی مردم عزل کند. این اتفاق باعث یک ناامیدی عمیق در رای‌دهندگان به مقدری می‌شود و حس عدم تاثیر در فضای سیاسی کشور در پی آن می‌آید. نزدیکترین تاثیر منفی این اتفاق، کاهش مشارکت مردمی در انتخابات امسال مجلس است. طبیعتا فردی که گمان کند نمی‌تواند تاثیری داشته باشد، ناامید می‌شود و در انتخابات بعدی مشارکت نمی‌کند.

از طرفی دیگر، شاکی این پرونده ستاد امر به معروف و نهی از منکر اصفهان است. مشخص نیست چرا چنین اظهارنظرهایی باید مورد توجه این ستاد قرار گیرد و از گوینده آنها شکایت کند. این ستاد، بنا به فرمایش رهبری، وظیفه‌اش احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و چنین شکایت‌های موردی نباید از سوی ایشان انجام گیرد.

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر گفته‌اند: «شما نباید «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» باشید. باید «ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر» باشید. «ستاد امر به معروف»، یعنی این‌که امر به معروف در مملکت، یک جا، کار ستادی رویش می‌شود! مگر می‌شود شما چنین کاری بکنید؟! امر به معروف، مالِ همه‌ی مردم است. مگر می‌شود یک ستاد ده نفره بنشینند و سازماندهیِ ستادیِ امر به معروف در سطح کشور را بکنند؟! این‌که اصلاً امکان ندارد. شما باید یک کار دیگر را به عهده بگیرید. نخواهید مباشرتاً، امر به معروف و نهی از منکر کنید. شما باید امر به معروف را در جامعه، احیا کنید. این، آن چیزی است که من خواسته‌ام. بارها و مکرّراً گفته‌ام و متأسفانه، این حرف به گوش افراد هم نمی‌رود.»

اگر بنا باشد این ستاد به فرمایش رهبری عمل کند باید چنین شکایتی انجام دهد؟ آن هم شکایتی که چنین آثار سوئی در پی دارد؟

سوال مهم این است که آیا این ستاد مراحل امر به‌معروف را در رابطه با این فرد طی کرده است؟ یا دفعتا سراغ آخرین مرحله (شکایت) رفته است؟

ناامیدی، حس عدم آزادی و کاهش مشارکت مردمی در شرایط کنونی، برای کشور ما سمی مهلک است. بهترین کار در این شرایط، جلب اعتماد عمومی برای مشارکت بهتر و بیشتر مردم است؛ امری که دستگاه قضایی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید به آن توجهی ویژه داشته باشند .

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۱۱۴۰۵۰۰:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
وقتی جرمی واقع شده آن توسط شخص دارای رسانه و جرم در فضای مجازی در مرعی و منظر همگان بوده آیا امر به معروف کافی است؟؟؟ یا باید با مجرم وفق قانون برخورد بشه.
صف۱۰۱۱۴۷۱۰۴:۴۲:۰۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اولاً وظیفه اعضای شورای شهر آن چیزی نیست که آقای مقدری مرتکب شده است..حمایت از فرق ضاله جرم است. مردم به آقای مقدری رای دادند که امورات شهرشان بهتر بگردد نه اینکه در امور کلان سیاسی کشور دخالت کند حرفهای دشمنان در خصوص دولت پنهان را بازتاب دهد و یا اینکه از اعضای فرقه های ضاله بهایی و وهابی و غیره حمایت کند اینها هیچ ریطی به وظیفه نمایندگی وی در شورای شهر ندارد و جرایم شخصی است که باید پاسخگو باشد..ثانیاً اینکه گفته شود که به جرم مجرم بدلیل اینکه امکان دارد مشارکت در انتخابات کم رنگ شود نوعی باجخواهی است که بسیار هم خطرناک است و برای اقتدار حاکمیت سم است. هر کس در هر جایگاهی که مرتکب جرم شد باید محاکمه و به سزای عملش برسد وگرنه سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
ناشناس۱۰۱۱۴۸۱۰۶:۲۵:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۳۰
افرین دقیقن نمی دونم چرا یک عده متوجه این نیستند که ما خودمون بلدیم از پس خیلی ها بر بیاییم نیازی به گرفت و گیر واسه ی هر موضوعی نیست
ناشناس۱۰۱۱۸۷۱۱۰:۳۸:۲۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
از هر اصفهانی آگاهی بپرسی وضع شهر با آمدن شورا وشهرداری جدید که همه یک صدا اصلاح گرا هستند زیاد جالب نیست . شهر به تمیزی قبل نیست .چاله چوله هارا زیاد توجه نمی کنند .کارهای عمرانی نسبتا خوابیده تفاوت پیداشده با شهردار قبلی و جدید مردم هم درک می کنند کم کاری ها یا ندانم کاری هارا انشالله که بیشتر کارکنند و به درد مردم برسند . درد مردم اصفهان سیاسی نیست . رسیدگی به شهر و توسعه آن است . البته کاش بر ورود افراد به شورا هم دقت بیشتری می شد.
ناشناس۱۰۱۱۹۶۶۱۱:۳۱:۱۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
يادمون باشه يه روزي اصفهانيا خواستند كه اينجوري زندگي كنن
فرزاد۱۰۱۲۰۰۴۱۱:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
من اصفهانی ام. اصلا هم اینجور نیست
ناشناس۱۰۱۱۴۹۰۰۶:۳۲:۱۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
خوب دیگه قانونی هست که تصویب کردید. فکر باری که ایجاد می کنه نبودید.
فرناز۱۰۱۱۷۳۶۰۹:۳۰:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اصلا" قانون به کنار، بعدا" می گن چرا سازمان های بین المللی ما رو متهم به نقض حقوق بشر می کنه؟! خب عزیزم از این مدل کارها نکن تا بهانه به دست اونها ندین.
ناشناس۱۰۱۱۴۹۴۰۶:۳۳:۳۶ ۱۳۹۸/۴/۳۰
چرا تا حالا اعدام نشده؟
ناشناس۱۰۱۱۶۹۰۰۹:۰۸:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
چشم امر ديگه اي ندارين قربان ؟!!
ناشناس۱۰۱۱۵۰۲۰۶:۴۲:۳۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
حق کاملا با دادگاه محترم است بهتر است این شخص مساله دار را طعمه کوسه ها کنید
ناشناس۱۰۱۱۵۲۴۰۷:۱۱:۱۴ ۱۳۹۸/۴/۳۰
الان با اين حكم ايشان تغيير رويه ونظر ميدهد؟
محمد۱۰۱۱۵۷۲۰۷:۵۰:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
با نظرات نویسنده کاملا موافقم.
ناشناس۱۰۱۱۵۷۸۰۷:۵۵:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۳۰
درود بر مقدری که کفش اصحاب قدرت را نبوسید.
ناشناس۱۰۱۱۹۷۹۱۱:۴۱:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
تیرانا هوا چطوره
ناشناس۱۰۱۱۵۹۸۰۸:۲۱:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
یادمه در دوران حیات بنیانگزار فقید جمهوری اسلامی، روی دیوار مدرسه مان یک شعار منتسب به ایشون نوشته بودند که "امیدوارم روزی بشر به درجه ای از رشد برسد که پاسخ کلمه را با کلمه بدهد نمیدانم واقعا این جمله متعلق به ایشون بود یا نه؛ ولی اگر بود، خیلی ساله که از آرمانهای ایشون خیلی فاصله گرفته ایم.
ناشناس۱۰۱۱۹۳۸۱۱:۱۲:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
امام خمینی: من امیدوارم که از این به بعد هم ملت ما و هم دولت اهتمام داشته باشند که این امر حیاتى انجام بگیرد. در این تابلویى که آقایان آوردند نوشته ‏اند که اگر چه بشود قلم هایمان را به مسلسل تبدیل مى کنیم. ما امیدواریم که بشر به رشدى برسد که مسلسلها را به قلم تبدیل کند. آن قدرى که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است مسلسل ها نبوده‏ اند. مسلسل ها غالباً در خدمت ابرقدرت ها بوده‏ اند و براى تباهى بشر بوده‏ اند. و اسلام هم که امر فرموده است به اینکه جهاد بکنند و دفاع بکنند و البته محتاج به همه ابزار جنگى است. اساس بر این است که دفاع از حق بکنند و حق را و علم را جانشین مسلسل بکنند. قلم و علم و بیان است که مى‏ تواند بشر را بسازد، نه مسلسل و نه سایر قواى تخریب‏ کننده. مسلسل ها هم و همه آلات حربى هم در سایه علم تحقق پیدا کردند. منتها گاهى مسلسل ها و سایر ابزار باصطلاح تمدن را اشخاصى ایجاد کرده ‏اند که موجب تخریب بلاد و عباد شده است. و گاهى اشخاصى ایجاد کرده‏ اند که موجب تأیید انسان و ساختن انسان و آرامش در بین انسانها بوده است و در این خدمت بوده است.
امید۱۰۱۱۶۱۴۰۸:۲۸:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۳۰
عالی بود.
مجتبی۱۰۱۱۶۵۰۰۸:۵۰:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
رفتار این عضو شواری شهر اصفهان تشویش اذهان عمومی نیست پس چیست. در ضمن هر کس از طرف مردم رای گرفت دلیل نیست که هر کاری دلش بخواهد انجام بدهد.
ناشناس۱۰۱۱۶۶۴۰۸:۵۵:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۳۰
این تشویش اذهان عمومی هم یه چیزیه که هرکسی به هر دلیلی خواستن بگیر ببرن
ناشناس۱۰۱۱۷۹۹۱۰:۰۹:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اظهار نظر، هر چی که باشد تا وقتی «دروغ» بودن آن ثابت نشده است آزاد باید باشد. طبعا مواردی مانند «عدم اعتقاد به حکومت دینی»‌ نمیتواند جرم باشد و جرم انگاری آن مخالفت با هر گونه آزادی بیان است.
ناشناس۱۰۱۱۸۱۳۱۰:۱۷:۴۵ ۱۳۹۸/۴/۳۰
اگر موارد ذکر شده تخلف است، بایست کسی آنها را بالاخره کسی پیگیری بایست. متاسفانه گاهی مدعی العموم نسبت به این گونه تخلفات ساکت است. در این صورت از هر کس و نهادی تحت هر عنوانی که پیگیری شود مطلوب خواهد بود. لذا اشکال از این جهت به ستاد وارد به نظر نمی رسد؛ چون کار زمین مانده را پیگیری کرده است.... و العاقبه للمتقین
رضا۱۰۱۱۹۲۷۱۱:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۴/۳۰
آمجتبی. اگه یه نفربرای مردم نمی تونه هرحرفی بزنه درست هرقاضی هرحکمی هم دلش میخوادنباید بده ‌.نبایداینجورفضای کشوربسته باشه بعدبگیم رای مردم مهمه .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  7. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  8. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  9. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  10. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  11. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  12. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  13. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  14. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  15. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  16. دور باطلی که تمامی ندارد!

  17. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  18. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  19. تضادی عجیب و پر ابهام!

  20. برای این عکس شما تیتر بزنید

  21. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  22. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

  23. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  24. دو چالش بزرگ در حکمرانی ها

  25. سردار رادان: عده ای تلاش می کنند مردم قانونگریز شوند

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  3. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  8. اقدامات قوه قضائیه درباره ماجرای صدیقی / واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان اخیر مهدی نصیری/ تک و پاتک رسانه‌های دولت و مجلس

  9. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  10. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  11. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  12. پشت‌پرده بازخوانی مرگ نیکا شاکرمی توسط انگلیسی‌ها / چهار نکته درباره یک خودکشی خاص در محله امیر اکرم!

  13. دروغگویی BBC برای خون‌شویی

  14. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  15. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  16. طراحی هواپیمای جت ۱۰۰ نفره به دستور رییس‌جمهور

  17. جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت

  18. معلمان تلاش کنند گره ذهنی دانش آموزان باز شود

  19. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  20. دشمن حتما در عرصه اقتصادی ناکام خواهند ماند/مسئولان اجازه ندهند کارخانه‌ای تعطیل شود

  21. وزیر تعاون: تمام دغدغه رییس جمهور معیشت مردم است

  22. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  23. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  24. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  25. فلسطین باید به صاحبان اصلی آن برگردد/ دانشجویان آمریکایی نه تخریب کردند نه شیشه‌ای شکستند اما این جور با آنها رفتار می‌شود

آخرین عناوین