ردیه ای بر کلیشه های رايج اقليت حاكم اقتصادي در ایران زمان پاسخگویی نئولیبرال های وطنی فرارسیده است

احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی،   3980418184 ۶۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
زمان پاسخگویی نئولیبرال های وطنی فرارسیده است


احمد زیدآبادی، فعال و تحلیل گر سیاسی اصلاح طلب، در یادداشت کانال تلگرامی مورخ ۱۷ تیرماه ۱۳۹۷ خود تحت عنوان «دو درس از چپ های یونان!»، با اشاره به ائتلاف چپ رادیکال و سیاست ریاضت اقتصادی در یونان، با مقایسه ای بس سطحی و کلیشه ای، از آن درس عبرتی برای نیروهای سیاسی کشور، در جهت موجه سازی اوضاع فلاکت بار اقتصاد ایران و اجبار به تسلیم به شرایط کنونی ساخته است. در رابطه با موارد مطرح شده در یادداشت و اصولا رابطه اقتصاد ایران با گرایشهای چپ یا راست و آن چه در جهان می گذرد، موضوعات و نکات زیر قابل ملاحظه است.

(۱) ایران با یونان کاملا متفاوت و مقایسه این دو اقتصاد کاملا از وضعیت و شرایط هر دو کشور بسی فاصله دارد. اقتصاد ایران در نتیجه سه دهه فساد، غارت و تخریب ائتلاف غالب به وضعیت بحرانی کنونی رسیده و کم و بیش همه ساختارهای آن فاسد و دچار بازماندگی و رشد اقتصادی پایین و بی کیفیت شده است.

(۲) سهم و اندازه بودجه رفاهی دولت نسبت به اندازه اقتصاد در ایران پایین است، اگر هم در حاضر تا حدی بالا رفته برای این است که اغلب دولتها و  بعضي وابستگان آنها (اعم از اصلاح طلب یا اصول گرا) سرمایه مردم در سازمان تامین اجتماعی را به یغما برده یا نابود کرده اند.

(۳) در هیچ اقتصادی برنامه ریاضتی فقط برای مردم اجرا نمی شود. در اثر شوک درمانی سال ۱۳۹۷ بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت جدید در جهت تامین منافع ائتلاف غالب و وابستگان آن ایجاد شد. شوک ارزی سال ۱۳۹۷ که در تاریخ ایران بی سابقه است، در اصل برای اخذ مالیات تورمی از مردم اجرا گردید. در نیمه اول سال ۱۳۹۶، بیش از ۲۰ میلیارد دلار ارز دولتی بین وابستگان ائتلاف غالب توزیع شد که به یک نمونه کوچک آن اشاره می شود. بنگاه های خودرویی وابسته به يكي از وابستگان ائتلاف غالب بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارز دولتی (با ۳.۵ برابر افزایش نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن) برای واردات خودرو نیمه آماده یا آماده چینی در ۵ ماهه اول سال ۱۳۹۶ دریافت کردند و با فروش این خودروها با قیمتهای بالا به منافع کلانی دست یافتند.

(۴) در اقتصادی که ۷۵ درصد نقدینگی در شش سال اخیر خلق شده، نحله نئولیبرال داخلی با استفاده ابزاری و سطحی از نظریات پولی نیم قرن پیش، شوک تاریخی ارزی و تورمی را در نتیجه سیل نقدینگی توجیه می کند، آن هم نقدینگی که در اثر فساد در بانکهای خصوصی، ترویج سودهای بالای بانکی و استقراض دولت از بانکها در سکوت یا همراهی همین نحله به وجود آمده است.

(۵) سه دهه است که مالیات تورمی به ابزار تامین هزینه های اقتصاد «رانتی-رفاقتی-غارتی» ایران تبدیل شده است. نحله نئولیبرال که موجه سازی منافع ائتلاف غالب در حوزه های (۱) تزریق منابع اقتصاد (نفت، گاز، معادن و انرژی) به بنگاه های رانتی و تامین منافع گروه های خاص و (۲) عدم اخذ مالیات از درآمدها و منافع کلان و معافیت های مالیاتی رانتی ها، را به عهده دارد، برای آن که هزینه های اداره کشور تامین گردد، در شرایط سرکوب دستمزد نیروی کار، افزایش (۱) نرخ ارز، (۲) بهای خدمات دولتی و (۳) قیمت کالاهای اساسی را توجیه می کند. در اقتصادی که «مزیت های رانتی» بر «مزیت های رقابتی» غالب است، نحله نئولیبرال دم از اقتصاد رقابتی می زند و با نشستن بر سر سفره دولتی ها و رانتی ها، در برابر غیررقابتی بودن، توزیع گسترده رانت، اتلاف منابع و فساد در بنگاه های رانتی «پتروشیمی-فولادی-معدنی-انرژی بر» سکوت کرده یا از آن حمایت می کند.

(۶) ما نه چپ و نه راست هستیم و معتقدیم به اقتصاد رقابتی و پویا، ما قطره ای از جان آگاه ایرانی هستیم. کانون نزاع بر سر غارت، فساد و تخریب اقتصاد توسط یک اقلیت منتخب و غیر مردمی سازی اقتصاد ایران است. شرایط خاص اقتصاد «رانتی-رفاقتی-غارتی» اقتصاد ایران نه مناسبتی با اقتصادهای پویا و رقابتی راست دارد و نه حتی هیچ ارتباطی با اقتصادهای چپ. در این اقتصاد کاریکاتوری از اقتصاد آزاد فاشیستی (رها و بی بند و بار) حاکم است که می توان آن را «نئولیبرال پوپولیسم رانتی فاسد» نام گذاشت. جریان چپ وزن و سهمی در ایران ندارد که بخواهد منشاء اثر و تغییر باشد. استفاده ابزاری از کلیشه جریان چپ ترفند رائج نئولیبرال های داخلی برای سرکوب منتقدین و استمرار تخریب و غارت اقتصاد ایران است.

(۷) در اقتصاد ایران که سهم کل حقوق و دستمزد پرداختی به مردم از اقتصاد پایین ترین نسبت در سطح جهان را دارد و حتی اندازه آن از «سود سپرده های بانکی+اجاره املاک» کمتر می باشد، فاجعه آمیزترین شکل نئولیبرالیسم تاریخ جهان حاکم شده است. کل حقوق و دستمزد پرداختی به کارکنان دولت حدود یک-سوم سود پرداختی به سپرده ها در ایران می باشد. واقعیت اقتصاد سیاسی ایران که از حداقل سه قرن پیش مدام دارد تکرار می شود، وجود یک اقلیت حاکم (یا به تعبیر مدرن آن ائتلاف غالب) است که منابع و فرصت های اقتصاد را بین خود و وابستگان خود توزیع می کند و عاقبت در چنبره فساد و تباهی خود غرق می شود و در مقابل یک اکثریت فلاکت زده و غارت شده است. در ایران سرمایه داری که شعبه ای از ائتلاف غالب است، به مفهوم غربی آن شامل نهادها و ساختارهای سرمایه داری وجود ندارد که با کلیشه سازی ابزاری، چپ یا راست قابل تعریف باشد.
بیش از ۷۰ درصد صادرات جهانی شامل کالاهای غیر متکی به منابع نفت، گاز، معدنی، آب و انرژی است که سهم این کالاها در صادرات ایران ۶ درصد میباشد. در اقتصاد ایران که بیش از ۹۰ درصد صادرات آن حاصل کار، تلاش و نوآوری نیست و در نتیجه تامین رانت از منابع عمومی اقتصاد حاصل میشود، منافع کلان (بدون پرداخت مالیات) حاصل گروه های وابسته به ائتلاف غالب می شود و برای تامین منافع هر چه بیشتر این گروه ها، شوک ارزی به مردم تحمیل می شود.

(۸) حضور پررنگ فعالان سیاسی، جامعه شناس و اصولا اشخاصی که اقتصاد نمی دانند، در عرصه دفاع از عملکرد اقتصادی دولت و استفاده از کلیشه های ابزاری-تکراری برای توجیه وضعیت کنونی و انگ چپ زدن به منتقدین اقتصادی، نشان می دهد که چقدر اوضاع نابسامان کنونی غیر قابل دفاع و توجیه و جناح مسئول به چه حدی از استیصال و درماندگی رسیده است. هم اکنون اشخاصی مانند مسعود نیلی (۵ سال مشاور و دستیار اقتصادی ویژه)، محمد طبیبیان (مروج پرداخت بهره های بالای بانکی و مدافع سیاست های اقتصادی دولت)، موسی غنی نژاد (ارائه کننده کاریکاتوری از اقتصاد آزاد با نگاه ایدئولوژیک به اقتصاد «ترویج اقتصاد بازار وسیله نیست، هدف است»)، که نسخه پیچ و موجه ساز سیاست های نئولیبرال اقتصادی ۶ سال گذشته بودند و وظیفه مهندسی افکار عمومی را به عهده داشتند، بایستی جوابگوی عواقب نسخه های اقتصادی خود باشند.

(۹) نئولیبرالیسم جهانی که از آمریکا نیرو می گیرد، با استفاده از ابزارهای سیاسی و اقتصادی هدف تامین منافع ائتلاف غالب (با کسب ثروت از یا غارت اقتصاد کشورهای دیگر) را دنبال می کند، اما نئولیبرالیسم ایرانی این هدف را اما با غارت اقتصاد و مردم کشور در جهت تامین منافع ائتلاف غالب داخلی (و همچنین جهانی) پیگیر است.

(۱۰) از ایشان که لقب «شرف اهل قلم» را دارند و جوایز جهانی در باره آزادی قلم و مطبوعات گرفته اند و صاحبان فکر و اندیشه، انتظار می رود که حرمت قلم را نگه دارند. وظیفه روشنفکران و اهل قلم این نیست که برای توجیه استمرار منافع ائتلاف غالب، نشخوارهای نئولیبرالیسم را ترویج کنند. رسالت آنها ارائه تفکری خلاقانه، درست و عمیق برای دفاع از ایران و ایرانیان است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۹۳۸۹۵۰۶:۴۳:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اصلاح طلبان دولت دستشونه میگن کاره ای نیستیم... دستشون نیست میگن اگر ما بودیم چی میشد... من که اصلا به نظراتشون توجه نمیکنم الانم طرفدارای متعصبشون میگن طرف احمدی نژادی هست
ناشناس۹۹۴۳۹۰۱۱:۴۴:۴۹ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اصلاح طلبان و غربگدایان باید از سیاست کناره گیری نمایند که مردم را بیچاره و ناامید کردند.
ناشناس۹۹۴۶۷۹۱۳:۲۶:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
شما اصولگرا ها هم پاک و بی گناه هستید؟
ناشناس۹۹۳۹۴۰۰۷:۴۰:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
حالا اگر اصولگرایان راس دولت بودند، اوضاع گل و بلبل بود؟ مطمئنا خیلی بدتر بود.
ناشناس۹۹۴۱۰۱۰۹:۲۳:۲۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
لااقل آنها در باغ سبز نشان نمیدادند و بعد به بیابان برهوت ببرند.
ناشناس۹۹۴۱۶۲۰۹:۵۶:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
بخدا که شما عجب رویی دارید . اصول و اصلاح رو رها کنید . این آقایون که شما به آنها و اربانشان دلخوش هستید هیچ کاری برای شما و ما انجام نداده و نخواهند داد و چرا خودتان را به گمراهی می زنید و شاید کاملا گمراه باشید . بیدار شوید .
ناشناس۹۹۴۲۰۱۱۰:۱۶:۴۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
روی چه حسابی می گی "مطمئنا"؟ اگه منطقتون همون منطق "داماد لرستان" هست که هیچ... وگرنه توضیح بده ما هم روشن بشیم.
ناشناس۹۹۴۳۷۸۱۱:۳۸:۵۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اگر اصولگرایان بودند حداقل اینقدر دزد و جاسوس و نفوذی در دولت نبود.
ناشناس۹۹۴۴۹۸۱۲:۲۹:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اره گل و بلبل بود با 9500 میشد کارت طلا خرید ولی الان یه کیلو سیب زمینی هم نمیدن
ناشناس۹۹۳۹۴۱۰۷:۴۱:۱۶ ۱۳۹۸/۴/۱۹
در جنگ اقتصادی و تحریم ها حلوا خیرات نمی کنند.
ناشناس۹۹۴۰۹۷۰۹:۲۲:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
مگر برجام را همفکرانتان منعقد نکردند تا جنگ اقتصادی نشود، حالا که از جنگ اقتصادی هم گذشته و رسیدیم به هنگ اقتصادی به لطف غارتگران یقه سفید !!!
ناشناس۹۹۴۳۴۳۱۱:۲۶:۰۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
چیزی از دست ندادیم 5 سال برجام داشتیم دلار ثابت ماند حالا برجام داریم دلار رفته بالا فرض کنید از اول برجام نداشتیم.
ناشناس۹۹۴۶۸۲۱۳:۲۸:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
چطور چیزی از دست ندادیم !!! 30 میلیارد دلار صنعت هسته ای بتن ریزی و تخریب شد و تحریم ها هم شدیدتر از قبل شد و قیمت دلار و سکه و غیره هم 4 الی 5 برابر شد.
ناشناس۹۹۴۷۴۳۱۳:۴۷:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
قبل از برجام دلار 3 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان بود ما را به شرایط پیش از برجام بی فرجام بازگردانید.
ناشناس۹۹۴۴۴۷۱۲:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
الحمدلله بر همگان عیان شده که برجام بود که رشد اقتصادی و ثبات به ارمغان آورد، برجام چه خوب/ چه بد نتایج ملموسی داشت که خروجش آمریکا ازش رو داریم می‌بینیم.
ناشناس۹۹۴۷۱۳۱۳:۴۰:۰۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
در 4 سال اول ثبات نبود بلکه رکود مطلق اقتصادی بود و برجام خسارت محض بود زیرا زیر ساخت های صنعت هسته ای ایران را نابود کرد اما زیر ساخت های تحریم های ظالمانه را حفظ و تقویت کرد.
ناشناس۹۹۴۷۳۳۱۳:۴۴:۲۹ ۱۳۹۸/۴/۱۹
روحانی و ظریف باید پاسخگو باشند که چرا ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد ؟!
ناشناس۹۹۴۳۸۲۱۱:۴۰:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
در جنگ اقتصادی 62 تن طلا و 18 میلیارد دلار 4200 تومانی را خیرات کردند.
ناشناس۹۹۴۵۰۳۱۲:۳۰:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
مادر تحریمها زمان خاتمی و پدر تحریمها زمان روحانی تصویب شد
ناشناس۹۹۴۸۰۵۱۴:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
هیلاری کلینتون: تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۹۹۳۹۷۴۰۸:۲۱:۲۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
طیف اشرافی غربگرا ، با ایده اقتصاد لیبرالی ، موجب شکاف طبقاتی و فقر شده....اما همین طیف با مشوق های جنسیتی و گفتمانبزن و برقص، و ترساندن مردم از رقیبش، خود را بر مردم تحمیل می کند...ضد انقلاب هم در فضای مجازی ، به صورت تاکتیکی از این طیف حمایت می کند..
ناشناس۹۹۴۳۵۱۱۱:۲۷:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
یکی معنی نئو لیبرالی را تعریف کنه صبح تا شب این را میگذاره و تو همه جاهم چند بار تکرار میکنه
مهدی۹۹۳۹۹۹۰۸:۳۵:۱۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
به جای انجام کارهای زیربنایی و مبارزه بافساد، دولت خواستار افزایش اختیارات بیشتر است سوال اینجا است که کسی نتواند خانواده خود را کنترل کند آیا می تواند مشکلات اقتصادی این مملکت را حل کند امان از دست رانت و آقا و آقازاده ها که در برابر تولید شدیدا مقاومت میکند و عاشق واردات می باشند
ناشناس۹۹۴۰۱۸۰۸:۴۹:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اون جامعتی که هشت سال شعار دادن تحریم ها بی اثر اول باید پاسخگو باشن
ناشناس۹۹۴۲۱۰۱۰:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۴/۱۹
چند سال دیگه اگه اقتصاد و مملکت دست شما ها باشه درست میشه 1- مهندس موسوی 2- آیت الله هاشمی رفسنجانی 3- آقای خاتمی 4- آقای روحانی اگه کمه موروثیش کنید
ناشناس۹۹۴۵۱۳۱۲:۳۲:۵۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
بین ۳ و ۴ چیزی جا نینداخته ای؟ ان سالها چه دسته گلی به سر مردم زدند؟ مگر فرقی می کند؟
ناشناس۹۹۴۶۸۹۱۳:۳۱:۱۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
32 سال بعد از انقلاب اصلاح طلبان و کارگزارانی ها زمام اداره امور کشور را بعهده داشتن و نتیجه عملکردشون افزایش فقر و فساد و بیکاری و فاصله طبقاتی بوده است .
ناشناس۹۹۴۳۸۵۱۱:۴۱:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اصلاح طلبانی که در سال 88 گرای تحریم به دشمن می دادند باید پاسخگو باشند.
ناشناس۹۹۴۰۳۴۰۸:۵۶:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
استثمار و بی حقوقی کارگران و زحمتکشان در ایرانی که ادعای حمایت از مستضعفان را دارد بسیار بیشتر از کشورهایی است که معترفند اقتصادی سرمایه داری و لیبرال دارند. در این شرایط لیبرال های وطنی برای توجیه ناکارآمدی سیاستهای نئو لیبرالی، دوست دارند مسئولیت همه مصائب را به گردن «چپ» بیاندازند!
ناشناس۹۹۴۰۹۲۰۹:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
ضربه ای که اصلاح طلبان به کشور زدند، قوم مغول نزد.
ناشناس۹۹۴۱۷۳۱۰:۰۱:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
ضربه ای که محمودتون به اقتصاد زد مغول نزد.
ناشناس۹۹۴۷۰۱۱۳:۳۷:۳۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
احمدی نژاد برای اقشار مستضعف با 10 میلیون تومان مسکن مهر میساخت اما حالا فقط قیمت پکیج آن 10 میلیون تومان شده است !
آرش۹۹۴۲۰۸۱۰:۱۹:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اگر فکر کنیم که این قشر حاکم ، رانتی و غارتگر فقط از یک جناح و یک تفکر است ، اشتباه بزرگی است . راست و چپ ، فقط برای دعوای زرگری است که من و شما رو مشغول کنه . و الا این حجم از فساد بدون ائتلاف همه جناح ها امکان پذیر نیست ، اون هم در این وانفسای بگم بگم . زمانی فساد کسی رو افشا می کنند ، که طرفشون دیگه مهره سوخته شده . و الا هیچ وقت پته هم رو نمی ریزن روی آب .
ناشناس۹۹۴۱۱۸۰۹:۳۴:۲۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
در طول برجام با فروش نفت و گرفتن طلب از بانکها حداقل 100 میلیارد دلار وارد کشور شده /
حسین۹۹۴۲۵۷۱۰:۵۱:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
این خبر رو از کجا نقل میکنید؟ اگر روی هوا هست که من میگم حداقل 200 میلیارد ارز خارج شده
ناشناس۹۹۴۴۱۹۱۱:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
این 100 میلیارد دلار کجا هدر رفت ؟!
ناشناس۹۹۴۷۵۹۱۳:۵۲:۵۵ ۱۳۹۸/۴/۱۹
الان کجاست؟
ناشناس۹۹۴۱۲۱۰۹:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
نئولیبرال یعنی چی؟
ناشناس۹۹۴۱۲۶۰۹:۳۷:۲۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اختلاسیون و رانت خواران از هر دو جناح هستند!
ناشناس۹۹۴۱۵۹۰۹:۵۴:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
آیا این پاسخگویی شامل وزرای قدیم و جدید میشود ؟
ناشناس۹۹۴۱۷۰۰۹:۵۹:۴۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
نئولیبرال؟ ای کاش نویسنده محترم اول یک تعریف از نئولیبرالیسم میکردن بعد به اقتصاد ایران نسبت میدادند.مشکل ما از مهندس هایی است در مورد اقتصاد نظر میدهند .اولا مقام معظم رهبری بار ها از خصوصی سازی سخن گفتن که بدرستی تنها راه توسعه در جهان امروز است دوما رتبه آزادی اقتصادی در ایران 155 است 180آیا واقعا اسم این نئولیبرالیسم است؟ اقتصادی که 80 درصدش دولتی است چطور میشه مشکلاتش رو گردن بخش خصوصی انداخت؟ اینا هیچ ربطی به اقتصاد آزاد نداره و اصولا دولت کنونی اعتقادی هم بهش نداره مشکل از سو مدیریته
ناشناس۹۹۴۳۶۷۱۱:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
باید در هر زمینه ای که شکست میخورند یک دشمن فرضی را مقصر بدانند اقتصادی که 80 درصد دولتی چه ربطی به لیبرال بودن دارد حدس درست است همان دشمن فرضی تا نگاه ها به انها نباشد
ناشناس۹۹۴۷۶۱۱۳:۵۳:۴۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
خصوصی سازی در ایران به کل غلط است. چون اقتصاد لیبرال امریکا از اقتصاد سوسیال شوروی پیشی گرفت دلیل نمیشود با خصوصی سازی عملکرد بهبود یابد. نمونه اش همین کشورهای شوروی سابق. روسیه بعد از اعمال سیاستهای اقتصادی و خصوصی سازی از سال ۹۱ تا ۲۰۰۰ به هیچ جا نرسید. در اند سرانه مردمش ۴۰ درصد کاهش داشت. با بازگشت به اقتصاد سوسیال تازه بعد از ۲۸ سال درامد سرانه اشان به درامد سال ۱۹۸۹ رسیده است ان هم به لطف نفت. خصوصی سازی به معنای تغییر مالکیت بنگاه های دولتی به کل غلط است. استراتژی باید ایجاد زمینه مناسب برای شکل گیری بنگاه های جدید خصوصی باشد. یعنی استراتژی شکل گیری و رشد بنگاه خصوصی نه خصوصی سازی
ناشناس۹۹۴۱۸۳۱۰:۰۶:۱۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
لیبرالیسم در ایران هرجا ورود کرده، خسارت به بار آورده اقتصاد لیبرال فرهنگ لیبرال هنر لیبرال سینما لیبرال سیاست لیبرال نمونه های عینی آن در جامعه مشهوده بیخود نبود امام نگران نفوذ لیبرالها در حکومت بود
ناشناس۹۹۴۱۹۱۱۰:۱۰:۴۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
حالا این آقای زید آبادی چی گفته بوده؟ شما مطلب اون رو هم بذار تا خواننده بدونه که مطلب شما درسته یا نه.
ناشناس۹۹۴۲۵۵۱۰:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
از آقای سلطانی عزیز بسیار تشکر میکنیم که واقعیت های دردناک اقتصادی که کمر مردم ایران را شکسته که بسیار واقعی و درست دست روی مشگلات گذاشتند و این مکتوبات در تاریخ ثبت میشود هر چند ما زیر بار این رانت خواری و فساد های گسترده خرد میشویم . از آنطرف در پاک و مردمی بودن آقای زید آبادی شکی وجود ندارد و ایکاش مقاله ایشان در مورد دو درس از یونان هم چاپ و در معرض قرا. میگرفت تا خواننده از نظرات ایشان در این مورد مطلع میگردید .
ناشناس۹۹۴۲۶۹۱۱:۰۰:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۹
کی اصولگرایان پاسخ کو خواهند بود؟
ناشناس۹۹۴۸۱۱۱۴:۱۷:۰۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
32 سال قدرت در اختیار اصلاح طلبان بوده 8 سال موسوی 8 سال هاشمی 8 سال خاتمی 8 سال روحانی حالا اصولگرایان باید پاسخگو باشند ؟!!!!!
ناشناس۹۹۴۴۵۱۱۲:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
این نئولیبرال‌های ایرانی کی هستند؟
ناشناس۹۹۴۷۳۸۱۳:۴۵:۵۰ ۱۳۹۸/۴/۱۹
همین آقازاده ها
ناشناس۹۹۴۵۰۱۱۲:۳۰:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۹
همه ارکان حکومت باید پاسخگو باشند لیبرال، اصولگرا و اصلاح طلب فرق نداره
ناشناس۹۹۴۵۶۵۱۲:۴۹:۴۲ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اصولگراها که در زمان احمدی نژاد بدترین عملکرد رو داشتن پاسخگو هستند
ناشناس۹۹۴۶۹۵۱۳:۳۴:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم حالا چی ؟!
ناشناس۹۹۴۵۷۶۱۲:۵۳:۲۶ ۱۳۹۸/۴/۱۹
خوبه یکنفر درست متن رو نخوند! چپ و راست مهم نیست هر دو طرف دزدند این نتیجه باندبازی و دزدیه داره انجام میشه! بجای دعوا با هم دیگه سر چپ و راست از جفتشون سوال کنید که الان به این وضعیم
ناشناس۹۹۴۵۷۹۱۲:۵۴:۳۳ ۱۳۹۸/۴/۱۹
در کشور همه پاسخگو هستند الا اصلاح طلبها!!!!
ناشناس۹۹۴۶۹۶۱۳:۳۵:۰۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
لطفا پاسخگوهای مملکت را با ذکر مثال نام ببرید. (بارم 2 نمره)
ناشناس۹۹۴۸۱۵۱۴:۱۸:۲۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
شیر 1500 تومانی 5000 تومان شده اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند.
ناشناس۹۹۴۵۹۱۱۲:۵۹:۱۷ ۱۳۹۸/۴/۱۹
هرکس تو این مملکت مسئولیت اقتصادی داشته ودارد باید شرم کند و استغفار کند که کار بجائی رسیده که فروش اعضای بدن برای گذران زندگی عادی شده . جلو هربیمارستان تعداد زیادی از این اعلامیه ها را میشود دید که کلیه و دیگر اعضای بدن خود را حاضر شده اند که بفروشند . اصلاح طلب واصولگرا وانقلابی و ولائی و لیبرال و هرکس که مسئول بوده .
ناشناس۹۹۴۷۶۲۱۳:۵۳:۵۱ ۱۳۹۸/۴/۱۹
زمان محاکمه خاتمی و روحانی فرا رسیده
ناشناس۹۹۴۹۲۴۱۴:۵۳:۳۸ ۱۳۹۸/۴/۱۹
تمام مشکلات از زمان احمدی نژاد شروع شد که کشور بهم ریخت
ناشناس۹۹۴۹۳۱۱۴:۵۶:۲۴ ۱۳۹۸/۴/۱۹
پاسخگویی در زمان احمدی نژاد به اوج رسید هر موقع می پرسیدن چرا فلان کالا گران شده می گفت بیاید از طرف منزل ما بخرید اونجا ارزان هست.دولت از این پاسخگو تر.والا
ناشناس۹۹۵۰۰۴۱۵:۳۶:۰۵ ۱۳۹۸/۴/۱۹
اصولگرایان با 700 میلیارد دلار نتوانستند کاری کنند. حالا هم دست پیش گرفتند که عقب نیافتند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. من عجله ندارم!

  4. اصلاح‌طلبان مقابل «نصیری» سکوت نکنند

  5. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  6. چرا این همه بد اخلاقی؟

  7. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  8. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  9. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  10. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  11. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  12. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  13. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  14. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  15. قحطی مانتوی بلند و دکمه‌دار در تهران!

  16. مشروبات تقلبی از جامعه پزشکی هم قربانی گرفت

  17. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  18. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  19. دور باطلی که تمامی ندارد!

  20. برای این عکس شما تیتر بزنید

  21. حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد

  22. تضادی عجیب و پر ابهام!

  23. درباره توبه تتلو

  24. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  25. دو ناوشکن آمریکایی در دریایی سرخ شکار شدند

پربحث‌های هفته

  1. من عجله ندارم!

  2. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  3. حقوق کارکنان وزارت کشور ترمیم می‌شود

  4. دور باطلی که تمامی ندارد!

  5. رشد شدید بدهی‌ها در دولت روحانی/ عبور از بحران بدهی در دولت رئیسی

  6. علت رشد اقتصادی کشور چیست؟

  7. پاسخ مرکز پژوهش‌ها به ادعای حذف سفر از سبد خانوار

  8. بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد

  9. چرا برخی تصویری وارونه از «مالیات بر سوداگری» ارائه می‎دهند؟

  10. ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی به نام یک شرکت تعاونی شده است/ سند مالکیت باطل شد

  11. راه‌حل مشکل آب تهران/ جابجایی پایتخت یا انتقال از خزر؟

  12. مافیایی که از هر اتوبوس داخلی ۷۱ هزار یورو پول به جیب می‌زند!

  13. کاهش پایه پولی و رشد پول/ سینگال تداوم کاهش تورم در ماه‌های آینده

  14. همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از خردادماه سال جاری

  15. مشخصات ال۹۰ ایرانی منتشر شد

  16. طلافروشان دیگر بهانه ای ندارند

  17. مداخلات هوشمندانه در بازار ارز تهران و دبی/ ریزش دلار آزاد ادامه خواهد داشت

آخرین عناوین