آنچه که باید از سیستم‌عامل جدید iPad OS اپل بدانید

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،   3980319023

شرکت اپل در جریان کنفرانس WWDC 2019 از سیستم عامل جدیدی رونمایی کرد که ویژه تبلت های آیپد طراحی شد. به نوعی این کمپانی با معرفی iPad OS ، سیستم عامل تبلت های خود را مستقل از تلفن های هوشمند آیفون نمود. البته در طول کنفرانس نسخه های مختلفی از سیستم عامل های اپل معرفی شدند و در میان آنها iPad OS را باید نسخه ای کاملا جدید و متفاوت دانست.

آنچه که باید از سیستم‌عامل جدید iPad OS  اپل بدانید

سروریس فناوری الف - هدف کوپرتینویی ها از معرفی iPad OS، تجربه کاربری متفاوت در تبلت های آیپد بوده و با افزودن قابلیت های متفاوت و جدید سعی کرده نظر کاربران آیپد را جلب کند. البته این شرکت اعلام کرده که iPad OS برمبنی iOS  توسعه یافته و رابط کاربری نسبتا شبیه به iOS  دارد.

اما با وجود شباهت ها، پیشرفت های بزرگی در آن صورت گرفته که می توان تجربه کاربری به مراتب بهینه تر و بهبودیافته تر داشت. از ویژگی هایی که در رابط کاربری این سیستم عامل به کار گرفته شد باید به قابلیت پشتیبانی ژست حرکتی در بخش ناوبری، قابلیت تقسیم صفحه نمایش برای هر اپ، مالتی تسکینگ متفاوت و بهینه تر و برخی دیگر اشاره کرد.

حتی یکی از قابلیت های جذاب این سیستم عامل پشتیبانی ماوس از تبلت های آیپد است که تجربه یک سیستم دکستاپی را تداعی می‌کند.

تاریخ انتشار و نسخه حداقلی iPad OS

iPadOS که باید آن را  iPad OS 13هم نامید، قرار است پاییز امسال منتشر شود. از این احتمال دارد در ماه سپتامبر اپلیکیشن های آپدیت شده ای هم برای آن در نظر گرفته شود. در سپتامبر امسال نسخه بتا این سیستم عامل دردسترس قرار می گیرد اما برای انتشار نسخه نهایی باید تا پاییز منتظر ماند.

برخلاف iOS 13  که همچون سال های گذشته در سپتامبر منتشر می شود. توسعه دهندگان می توانند توسعه اپ ها را برای این سیستم عامل در آینده نزدیک آغاز کنند.

شایان ذکر است که نسخه بتا توسعه دهنده در جولای منتشر خواهد شد.

صفحه اصلی جدید برای iPadOS

اولین تفاوتی که میان iOS و iPad OS  به چشم می خورد در صفحه اصلی یا همان Home Screen  تعبیه شده است. فضای رابط کاربری گسترده و منسجم تر از iOS  است و به شما اجازه می دهد به دسته ای آیکون های متعدد و رنگارنگ دست پیدا کنید و هر یک را برای ادامه کار با تبلت خود انتخاب نمایید.

یک صفحه مرور برنامه های مفیدی در رابط کاربری به کار گرفته شده و همچنین بخش برنامه هایی که در یک روز مورد استفاده قرار گرفته نیز طراحی شده است.

دسترسی سریع به ویجت ها از یک سو و حرکت ساده و بهتر آیکون ها در صفحه اصلی از سوی دیگر، ویژگی هایی هستند که Home Screen را در تبلت های آیپد بهبود بخشیدند. شما همچنین می توانید مجموعه ای از ویجت ها را پین کرده تا بعدا استفاده کنید.

iPadOS راه جدید در مالتی تسکینگ

هدف اپل از توسعه سیستم عامل جدیدی چون iPadOS ایجاد مرزی میان سیستم عامل آیفون ها و تبلت های آیپد بود. مرزی که موجب می شود شاهد ویژگی های نرم افزاری متفاوتی در آیپدها و گوشی های هوشمند آیفون اپل باشیم. هر دستگاه اندرویدی یا iOS شامل قابلیت مالتی تسکینگ می شود.

در این قابلیت شما می توانید همزمان چندین برنامه را باز کرده و گزینه موردنظر به انتخاب شما اجرا می شود. اما اپل در iPadOS سعی کرده تحولی در زمینه مالتی تسکینگ به وجود آورد.  در این قابلیت افراد می توانند چندین برنامه را در یک زمان اجرا کنند و در مواقع لازم نیز برنامه موردنظر را از میان چند پنجره باز شده، انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهند.

با این حساب بخش مالتی تسکینگ در iPadOS بروزرسانی شده و بهبودیافته است و تجربه کاربری بهتری رقم می زند.  این قابلیت بخصوص برای زمانی که می خواهید چندین اپ را همزمان به کار گیرید بسیار گزینه مناسبی است و باید به آن توجه داشت.

برای مثال در یک زمان 5 اپ باز می کنید و در این میان می خواهید به یک مورد بپردازید، کافیست یک مورد را از میان چند گزینه انتخاب کرده و به کار با آن بپردازید. البته باقی اپ ها در پس زمینه وجود دارد و در صورت لزوم می توانید سوئیچ کنید.

پشتیبانی از درایو USB  و کارت اس دی در iPadOS

در حالی که تاکنون پشتیبانی از درایو USB و کارت اس دی در تبلت های آیپد مشاهده نشد، اپل با سیستم عامل جدید iPadOS این امر را محقق کرده و افراد می توانند در آینده شاهد تبلت هایی با پشتیبانی از درایو USB و کارت اس دی در تبتل های آیپد باشند.

این موضوع ناراحتی طرفداران را روی آیپد نیز به دنبال داشت و حال با چنین خبری می توان یک خبر خوب به طرفداران آیپد داد. البته خبر موردبحث برای عکاسان که نیاز به فضای بسیاری هستند و کارت اس دی استفاده می کنند، خبر بسیار خوبی هم خواهد بود.

بهبود عملکرد در سیستم عامل iPadOS

تاکنون به موارد مختلفی اشاره شد و دیگر مورد بهبود عملکرد در iPadOS است.   به گفته اپل در سیستم عامل جدید آیپد افراد قادرند عملکرد نرم افزاری سریعتر و بهتری را مشاهده کنند. این سیستم عامل در مقایسه با iOS 12 به مراتب سریعتر بوده و تجربه کاربری خوبی رقم می زند.

از یک سو فیس آیدی 30 درصد سریعتر صفحه را باز می کند و در سوی دیگر برنامه ها دو برابر سریعتر از قبل روی آیپدها نسبت به iOS 12 اجرا می شوند. فایل دانلود اپ ها نیز 50 درصد کمتر از قبل خواهد شد تا حجم کمتری از سیستم را دربرگیرند.

تجربه کاربری دسکتاپی برای مرور اینترنت و مشاهده سایت ها

اپل مرورگر سافاری روی iPadOS را بهبود بخشید زیرا دیگر آن را نباید وابسته به iOS  یا دیگر اکوسیستم دانست. در نسخه iPadOS شما وب سایت ها را در حال دسکتاپ مشاهده خواهید کرد و دیگر حالت موبایلی نخواهد داشت. همچنین با توجه به بهینه سازی صورت گرفته، مرور اینترنت نیز سریعتر و بی نقص تر است.

سافاری در این سیستم عامل تنها اپ های وردپرس و یا گوگل داکس را به خوبی اجرا نمی کند و شامل اپ های مختلفی می شود. مرورگر اپل همچنین مدیریت دانلودی دارد که در دانلود برنامه ها می توان مدیریت داشت و گذشته از آن سرعت دانلود نیز بیشتر خواهد بود.

ژست های حرکتی بهتر در iPadOS

شرکت اپل در سیستم عامل iPadOS سعی کرده ژست های حرکتی را بهبود بخشد. برای مثال شما با سه انگشت خود می توانید تصویر را برش بزنید یا همان کات کنید.

سه انگشت دیگر را بکشید تا برنامه را لغو کنید. در برخی برنامه ها شما با دو انگشت می توانید صفحه کلید را حذف کنید تا تجربه کاربری بهتری داشته باشید.

این ژست های حرکتی مالتی تسکینگ خوبی را در روی آیپد به وجود می آورد و سیستم عامل iPadOS نیز بهینه تر از نسخه قبل خواهد بود.

طراحی های بهتر در iPadOS

در سیستم عامل جدید نشانه گذاری گسترده تر شده و شما می توانید نقشه، وب سایت، ایمیل و یا هر چیز دیگر را نشانه گذاری کنید. همچنین بخش طراحی نیز تغییراتی داشته و طراحی روی تبلت های آیپد اپل بسیار لذت بخش تر از سیستم عامل iOS  است.

گذشته از آن تاخیر عملکرد اپل پنسل روی آیپد بسیار کاهش یافته و از این رو افراد هنگام طراحی احساس واقعی یک مداد یا قلم را خواهد داشت. بسیاری از ویژگی های سیستم عامل iOS 13 از قبیل حالت تیره، بهبود یافتن بخش Photos و فونت های سفارشی در سیستم عامل iPadOS هم وجود دارد.

پشتیبانی از ماوس

یکی از ویژگی های جدیدی که شرکت اپل برای سیستم عامل iPad OS  در نظر گرفته پشتیبانی از ماوس توسط تبلت های مجهز به این سیستم عامل است.

پشتیبانی از ماوس موجب می شود تا افراد کاربری دسکتاپی داشته و تجربه کاربری بهتری برای آنها با این تبلت های اپل رقم خواهد خورد.

پیش از این چنین قابلیتی برای آیپدها در نظر گرفته نشده بود.

چه دستگاه هایی از iPad OS  پشتیبانی می کنند:

iPad Pro 12.9 (2018)

iPad Pro 12.9 (2017)

iPad Pro 12.9 (2015)

iPad Pro 11 (2018)

iPad Pro 10.5 (2017)

iPad Pro 9.7 (2016)

iPad Air (2019)

iPad Air 2

iPad (2018)

iPad (2017)

iPad Mini (2019)

iPad Mini 4

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین