در دیدار رییس جمهور چه گفتیم چه شنیدیم؟/ از اختیاراتی که داریم تا اختیارات ویژه‌ای که می‌خواهیم!

بیژن مقدم،   3980305116 ۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
در دیدار رییس جمهور چه گفتیم چه شنیدیم؟/ از اختیاراتی که داریم تا اختیارات ویژه‌ای که می‌خواهیم!

شب گذشته جمعی از مدیران رسانه‌های کشور مهمان جناب آقای روحانی رییس جمهور محترم بودیم . جلسه خوبی بود فرصت لازم برای اظهار نظر حاضران فراهم بود . نقدهای تندی هم مطرح می‌شد .رییس جمهور تلاش کرد بیشتر شنونده‌ای صبور باشد .

قرار بود  حاضرین در جلسه از بیان مطالب تکراری بپرهیزند و برای من که آخرین کسی بودم که می‌توانست صحبت کند چنین کاری سخت بود . به آقای روحانی گفتم : من از بحث اختیارات رییس جمهور عبور می‌کنم و آرزو میکنم فردی مانند آقای بهزاد نبوی (یا سعید حجاریان ) پیدا نشود که در پایان دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی گفت: رییس جمهور یک تدارکاتچی بیشتر نیست . لذا میخواهم به یکی از اختیارات قانونی رییس جمهور اشاره کنم و شما را دعوت کنم به استفاده از داشته‌ها .

جناب آقای روحانی

اصل ۵۹ قانون اساسی از ظرفیت های پیش بینی شده برای بن بست شکنی و یکی از نماد های مردم سالاری دینی است. اصلی که به همه پرسی اشاره دارد. ظرفیتی که اگر به درستی و بموقع  از آن استفاده شود می توان گره گشا باشد.

جنابعالی تا کنون چند بار در مقاطع مختلف سخن از برگزاری رفراندوم همه پرسی گفته‌اید.

اما به دلیل ابهام در بیان ، جامعه آن را حمل بر موضوعاتی کرده که معلوم نیست خواسته ذهنی شما بوده یا نه؟ بیانی که گاه به جای فرصت،  دیگران احساس تهدید از آن کرده اند.

از آنجا که طبق اصل ۵۹ قانون اساسی و  ماده ۳۶ قانون همه پرسی( مصوب6 تیر 1368) همه پرسی به پیشنهاد رئیس جمهور یا یکصد نماینده و تصویب ۳/۲ (دوسوم) انجام می شود.از شما میخواهم با استفاده از این اختیار قانونی خود و فرصت همسویی مجلس پیشنهاد و موضوع مورد نظرخود را که باید درباره آن  همه پرسی انجام شود را به مجلس ارائه کنید.

*****************

آنچه در بالا آمد عینا مطالبی بود که در جلسه عنوان کردم . تاکید بر این موضوع را لازم میدانم که عده بسیاری و حتی بخشی از حاضرین در جلسه هم نمی‌دانستند که رییس جمهور هم می‌تواند پیشنهاد همه پرسی بدهد و از آنچه در قانون آمده مطلع نبودند . و این را از پرسشهای بعد از جلسه دریافتم . 

پاسخ روحانی 

آقای روحانی بخش زیادی از سخنان خود را به توضیح آنچه گفتم اختصاص دادند. هر چند پاسخ روشنی دریافت نکردم اما چند نکته جدید و کلیدی توسط ایشان مطرح شد که باز از زبان کنایه و ابهام بهره می‌گرفت .

مثلا گفتند : هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند که کاری که انجام می‌دهد، بی‌نقص است و دولت نیز جدای از آن نیست، تازه اگر همه اختیارات قانون اساسی را در اختیار دولت بگذارند. و تصریح کردند :بارها در جلسات مهم کشوری از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت بیان کرده‌ام که مشکل این نیست که دولت چه اختیاراتی دارد و اگر قانون اساسی اجرا شود، دولت اختیارات کافی دارد.

دکتر روحانی با اشاره به سخنان من در خصوص استفاده از اصل 59 قانون اساسی، برای همه پرسی، گفت: اصل 59 قانون اساسی، اصلی بن‌بست شکن است و می‌گوید در هر زمان لازم دریچه به روی مردم باز است، حالا چه موقع باید از این اصل استفاده کرد یا آیا باید قبلاً استفاده می‌کردیم، موضوعی دیگر است.

ازسخنان ایشان معلوم شد که زمانی که دبیر شورایعالی  امنیت ملی بوده اند (در سال 83 ) از رهبر معظم انقلاب خواسته اند تا موضوع هسته‌ای را به آراء مردم بگذارند، که ایشان هم استفاده از این اصل را خوب دانسته و قبول کردند، اما در مورد زمان اجرای آن مطلبی عنوان نشده و پس از آن هم دولت تغییر کرد و روند به شکل دیگری ادامه یافت.

ایشان  از همه خواست اصل 134 قانون اساسی(2) را بار دیگر بخوانند . من دوباره آن را خواندم اما باز درنیافتم در این بخش آیا ایشان دچار محدودیتهایی است یا موضوع دیگری در میان است . 

نکته مهم و صریح سخنان ایشان را باید در بخشی دانست که خواستار اختیارات فرا قانونی برای اداره کشور در شرایط خاص فعلی بود  . نظیر آنچه در زمان جنگ تحمیلی،  امام (ره) به شورای عالی پشتیبانی جنگ محول کرده بود(3) . از سخنان دیگر ایشان باید می فهمیدیم که ایشان امروز سمت فرماندهی مقابله با این جنگ تحمیلی اقتصادی  دشمن علیه کشورمان را دارد . طبعا نیازمند اختیاراتی است که بر اساس شنیده ها در حوزه هایی نظیر حوزه نفت از آن اختیارات بهره مند شده اند .آقای روحانی به این موضوع اشاره نکرد اما گفت فرمانده بدون اختیارات به هیچ کاری نمی‌آید . 

گاهی معنای درخواست اختیارات ویژه سلب اختیار از دیگر بخشهای نظام و ناکار آمد سازی آنان است .  اولا باید دید ایشان درخواست مشخصی برای دریافت اختیارات ویژه و فراقانونی داده اند یا نه و با چه بخشهایی موافقت  و یا مخالفت شده است . 

توجه به این نکته ضروری است در کشوری که بیش از 80 درصد اقتصاد آن دولتی و در اختیار دستگاههای دولتی است آیا سخن گفتن از اختیار بیشتر سزاوار است ؟ هر چند معتقدم این دولت تاکنون بیشترین بهره را  از اختیارات اعطایی برده است .  اما آنچه امروز در افکار عمومی و بویژه در میان نخبگان مطرح است بی عملی و بی انگیزه‌گی در استفاده از اختیارات گسترده و انحصاری است . نه محدودیت واقعی یا غیر واقعی در برخی موارد .

پانوشت:

1- ماده ۳۶- - قانون همه‌پرسي در جمهوري اسلامي ايران : همه‌پرسي به پيشنهاد رئيس‌جمهور يا يك‌صد نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و تصويب حداقل دو سوم مجموع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي انجام خواهد شد.

2- اصل 134قانون اساسی :رياست هيئت وزيران با رئيس جمهور است كه بر كار وزيران نظارت دارد و با اتخاذ تدابير لازم به هماهنگ ساختن تصميمهاي وزيران و هيئت دولت مي‌پردازد و با همكاري وزيران، برنامه و خط مشي دولت را تعيين و قوانين را اجرا ميكند.
در موارد اختلاف نظر و يا تداخل در وظايف قانوني دستگاههاي دولتي در صورتي كه نياز به تفسير يا تغيير قانون نداشته باشد، تصميم هيئت وزيران كه به پيشنهاد رئيس جمهور اتخاذ ميشود لازم الاجرا است.
رئيس جمهور در برابر مجلس، مسئول اقدامات هيئت وزيران است.

3- روحانی :اما باید در نظر داشته باشیم که شرایط جنگ با شرایط عادی تفاوت دارد و در 8 سال دفاع مقدس تمام اختیارات در شورای عالی پشتیبانی جنگ جمع شده بود و امام راحل تمام این اختیارات را به این شورا محول نموده بود.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی نیاز به ساز و کار روان‌تری داریم، افزود: در آغاز تحریم‌های جدید در جلسه‌ای با مقام معظم رهبری مطرح کردم که کشور در این شرایط جنگی برنامه و فرمانده می‌خواهد و شما فرمانده و ما همه مطیع هستیم و ایشان فرمودند که خودتان فرماندهی را بر عهده بگیرید. الف 4 خرداد 98 

دیدگاه کاربران

ناشناس۹۲۳۲۹۹۱۵:۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۳/۵
روحانی فقط داره حاشیه درست میکنه...
ناشناس۹۲۳۳۶۱۱۵:۴۱:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۵
مردم نباید گول این نمایش ها رو بخورند..
تهرانی۹۲۳۷۶۴۱۹:۴۳:۴۵ ۱۳۹۸/۳/۵
در هیچ‌دولتی هیات عالی سران سه قوه به ریاست رییس جمهور تشکیل نشد اما برای روحانی شد. اختیاری از این بالاتر در دنیا داریم؟ ظاهرا فقط زمین و زمانه اما تقصیر دولت نیست! بهانه تا کجا؟
ناشناس۹۲۳۳۷۵۱۵:۴۸:۵۸ ۱۳۹۸/۳/۵
هدف فقط عقده گشایی و کوبیدن دولت است. با کوبیدن کسی شما بالا نمی آیید.
ناشناس۹۲۳۴۷۱۱۶:۲۳:۴۳ ۱۳۹۸/۳/۵
اصلی ترین دشمن این دولت ضعف و ناکارآمدی خود دولت است!! متأسفانه دولت بقدری بد عمل کرده است که هیچ نیازی به کوبیدن و عقده گشایی ندارد.
ناشناس۹۲۳۴۸۷۱۶:۲۹:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۵
دلار 14000 سایه جنگ هم نزدیک شده قیمت مسکن و خوراک و پوشاک هم سه برابر شده بیکاری هم که نگو گفتن اینها چه ربطی به کوبیدن دولت داره؟ از معیشت خودمون دفاع هم نکنیم
ناشناس۹۲۳۵۰۵۱۶:۳۶:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۵
بهانه های دولت تقصیر محموده تقصیر حکومت پهلویه تقصیر ترامپه رفراندوم شش سال گذشت اگر خیار گوجه میکاشتیم به اولین تولید کننده صیفیجات تبدیل شده بودیم
ناشناس۹۲۳۶۵۴۱۷:۵۸:۲۷ ۱۳۹۸/۳/۵
در جواب امثالی مثل شما رئیس جمهور گفته من هر روز از توی ماشینم قیافه مردم رو می‌بینم و نظرسنجی می‌کنم! از روی اینکه چند نفر می‌خندن، چند نفر عصبانی هستن، چند نفر قیافه شون گرفته است!
ناشناس۹۲۳۹۹۷۰۰:۱۴:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۶
خیابونایی ک ایشون رفتن ولنجکه یا خیابونای محمودیه کامرانیه ...نه خیابونای شوش،خراسون گمرک جمهوری ....مردم عادی ازلبخند فرسنگها دور شدند ب لطف دولت تدبیرررررر...
ناشناس۹۲۳۷۶۷۱۹:۴۹:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۵
واردات غذای سگ با یارانه دولتی عقده گشایی از کیه؟ به جای فرافکنی جواب بدید
ناشناس۹۲۳۳۸۲۱۵:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۵
از آقای روحانی درخواست می شود جلوی روزنامه ها و سایت های هتاک و مغرض را بگیرند.
ناشناس۹۲۳۴۸۱۱۶:۲۷:۱۶ ۱۳۹۸/۳/۵
اگر منظورتان از هتاک و مغرض انتقاد کنندگان از عملکرد دولت است ، نیازی به تذکر شما نبود ؛ چون و البته متأسفانه آقای روحانی استاد بستن دهان منتقدان است.
ناشناس۹۲۳۵۰۷۱۶:۳۷:۰۳ ۱۳۹۸/۳/۵
یک سوال وزیر بهداشت که گفت مشکلات ایجاد شده برای مردم عمدیه مغرض بود؟
ناشناس۹۲۳۵۶۷۱۷:۰۴:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۵
کار این دولت فقط فیلتر کردنه
ناشناس۹۲۳۵۲۳۱۶:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۳/۵
باید جواب بده دلار چرا 14000 تومن شده مگه ارزش پول ملی ناموس بانک مرکزی نیست؟
ناشناس۹۲۴۱۰۲۰۴:۵۷:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۶
منصف باشید ... شاید 20 الی 30 درصد روحانی و دولت این سوال رو باید جواب بده اما 70 الی 80 درصد باید آمریکا به این سوال جواب دهد.
ناشناس۹۲۴۵۲۸۱۳:۵۶:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۶
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به تحریم ها مربوط نیست .
رفیق۹۲۳۳۰۴۱۵:۲۰:۴۹ ۱۳۹۸/۳/۵
چه جالب من هم نمیدونستم رییس جمهور میتونه پیشنهاد رفراندوم بده . اقای روحانی یه جوری حرف میزد که گویی کار دیگرانه و عده ای هستن که نمیذازن اونا پیشنهاد بدن . خوب خودت بده دیگه
ناشناس۹۲۳۳۰۶۱۵:۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۳/۵
نقدینگی چهار برابر نسبت به سال 92 شده روزی هزارمیلیارد تومن تولید نقدینگیه سال پیش 60 تن طلا حراج کردید مردم بدبخت شدند اگر اختیارات بیشتر داشتید چکار میکردید؟
ناشناس۹۲۳۳۰۷۱۵:۲۲:۰۲ ۱۳۹۸/۳/۵
همین که یه رییس جمهوری اومد گفت اختیار همه عالم رو بدین به من واقعا باید داد؟ یا یه جایی باید باشه بررسی کنه ببینه چقدرش لازمه و چقدرش لازم نیست
ساجدی۹۲۳۳۱۶۱۵:۲۴:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۵
خوب معلوم است اگر من هم رییس جمهور بودم دوست داشتم اختیار قوای مسلح و قوه قضاییه و مجلس را به بهانه شرایط ویژه و بحرانی و ... داشته باشم . حالا که نداده اند بیایم بگویم اختیار ندارم؟ نه اقای روحانی عزیز از اینهمه اختیار که داری استفاده کن کم اوردین بیایید درخواست کنید
بیگی29۹۲۳۳۳۱۱۵:۳۰:۳۸ ۱۳۹۸/۳/۵
پیشرفت باید با چیزی مقایسه سود.تورم عراق و افغانستان 0/4 در صد .سوریه 1/1 درصد .ایران بیش از 50 در صد.مقایسه سواحل جنوبی و سواحل و شهر های شمالی خلیج فارس ،اینها را مردم میبینند مقایسه میکنند و میسوزند و میسازند.
ناشناس۹۲۳۴۷۵۱۶:۲۵:۳۱ ۱۳۹۸/۳/۵
چون افغانستان و سوریه تحریم بانکی نیستن عمو جان !
ناشناس۹۲۳۵۳۸۱۶:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۳/۵
نه دادش جان سوریه تحریم کامل هست ، هم شورای امنیت و هم آمریکا ولی اطرافیان اسد سهمیه ارزی خاص دریافت نمی کنند
ناشناس۹۲۳۵۴۹۱۶:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۳/۵
پسر عموجان مارو گرفتی؟ سوریه همه جوره تحریمه
بیگی29۹۲۳۶۲۹۱۷:۴۲:۰۴ ۱۳۹۸/۳/۵
همه مشکلات را گردن دیگران نیندازید اگر از امکانات و نیرو های داخلی درست استفاده شود واز حیف و میل و چپاول سرمایه های کشور جلو گیری شود بساری از مشکلات حلّ میشوند.
ناشناس۹۲۳۸۹۷۲۲:۲۳:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۵
آن موقعی که تحریم بانکی نبودیم چی !؟ تورم مان نسبت به عراقی که چهار بار ویران شد و افغانستانی که چهل سال ویران شد چگونه است ؟
ناشناس۹۲۳۳۵۹۱۵:۴۰:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۵
حدود یک سال پیش شورای هماهنگی اقتصادی با حضور رئیسان سه قوه و ده تن از وزرای دولت تشکیل شده که ریاست آن به عهده رئیس جمهور میباشد . از طرف مقام معظم رهبری در مسائل مهم کشور از اقتصادی گرفته تا سیاست خارجی اختیار ویژه و کاملی داده شده است. آقای رئیس جمهور به جای کلی گویی و فرار به جلو توضیح بدهند که از اختیارات ویژه چه استفاده ای برای حل مشکلات مردم کرده است؟ آیا تصمیمات گرفته شده در این شورا که اکثر آن از وزیران آقای روحانی هستند اجرا شده است؟
ناشناس۹۲۳۳۹۷۱۵:۵۶:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۵
فشار تحریمها بر دوش ملت است و هم آنان صاحبان اصلی کشور هستند. باید در مورد توقف یا ادامه صنعت هسته ای از آنان نظر سنجی شود.
ناشناس۹۲۳۵۰۳۱۶:۳۵:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۵
بله تحریمها برای مردم مشکل درست کرده ولی بیشتر مشکلات از ناکارآمدی دولت است . فقط به همین یک مصداق توجه کنید : اگر دولت به جای توزیع 18میلیارد دلار بین خواص آن را در جهت حل مشکلات اقتصادی عموم مردم مدیریت میکرد ، چه میزان میتوانست در کاهش مشکلات مردم موثر باشد؟
ناشناس۹۲۳۵۱۰۱۶:۳۸:۳۴ ۱۳۹۸/۳/۵
بهتر است اول در خصوص ادامه کار این دولت رفراندوم برگزار شود که با ناکارآمدی خود این همه مشکلات اقتصادی را برای مردم باعث شده است
دانیال۹۲۳۶۲۵۱۷:۳۹:۴۶ ۱۳۹۸/۳/۵
بهترین گزینه همینه که کلا واسه وجود روحانی رفراندوم بذارن
ناشناس۹۲۳۵۷۴۱۷:۰۶:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۵
سناریو مشخص شد: اول مردم را تحت فشار اقتصادی قرار می دهیم سپس هرچه می خواهیم در همه پرسی می خواهیم که به آن رای دهند در غیر این صورت مقصر مردمند!
ناشناس۹۲۴۶۳۳۱۴:۵۷:۳۰ ۱۳۹۸/۳/۶
ایشان هر روز از پشت شیشه ماشین نظر سنجی می کند
ناشناس۹۲۳۳۹۸۱۵:۵۷:۳۶ ۱۳۹۸/۳/۵
رئیس جمهور در کشور ما تدارکاتچی بیشتر نیست
ناشناس۹۲۳۴۵۱۱۶:۱۴:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۵
اینو شما میگید یا خودشونم میدونن؟ اگر می دونن چرا میان کاندیدا می شن و به مردم هزار وعده میدن که ما چه میکنیم اگر رای بدین به ما . تدارکاتچی بیخود میکنه میاد میگه من همه مسایل شما رو حل می کنم .
ناشناس۹۲۳۶۱۸۱۷:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۵
دو هدف داره عشق قدرت و سركار گذاشتن مردم به مدت ٨ سال
ناشناس۹۲۳۴۹۳۱۶:۳۱:۵۲ ۱۳۹۸/۳/۵
پس چرا نقدینگی چهار برابر شده و سال پیش بانک مرکزی 60 تن طلا حراج کرد بانک مروزی دست دولته
ناشناس۹۲۴۱۰۴۰۵:۰۰:۲۹ ۱۳۹۸/۳/۶
چون تعداد قابل توجهی از مردم معتاد ربای 24 درصد سالانه شده اند...
ناشناس۹۲۳۵۴۸۱۶:۵۷:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۵
البته تمام اختیارات این تدارکاتچی صرف تدارک جیب خواص می شود. اگر کمی هم به فکر تدارک جیب عموم مردم بود مشکلات حل می شد
گنجی۹۲۳۶۳۷۱۷:۴۷:۱۹ ۱۳۹۸/۳/۵
پس چرا بخاطر شغل تدارکات چی آن همه دروغ گفت و به آب و آتش زد و هر پول مشکوکی را قبول کرد که الان به همه شان مدیون باشد و جرات حرف زدن به هم گروهی های تامین کننده مخارج انتخابات را نداشته باشد و مثل گرگ بر اموال مردم چنبره زده باشند
ناشناس۹۲۳۴۱۲۱۶:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۵
فقط یک سوال: چرا هر کسی با ارای مردم به عنوان رییس جمهور انتخاب میشه بعد از مدتی به مشکل بر میخوره؟
سید۹۲۳۵۱۴۱۶:۳۹:۵۳ ۱۳۹۸/۳/۵
1- برای اینکه دچار توهم می شوند 2- وقتی نمیتوانند به وعده هایشان عمل کنند فرافکنی کرده و دیگران را متهم میکنند که نگذاشتند . دیگران هم ساکت نمی نشینند لذا دعوا راه می افتد 3- یه چند سالی که میگذرد طلب اختیاراتی فراتر از قانون اساسی می کنند . 4- وقتی با نزدیکان فاسدشان برخورد می شود قهر میکنند و کج مینشینند و حرفهایی از جنسی دیگر می گویند . و رفته رفته می شود انچه نباید بشود . این قصه سر رداز دارد
ناشناس۹۲۳۵۷۸۱۷:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۳/۵
بخش دوم سخنتان میفرمایید نمیتوانند،اما بهتر است بفرمایید نمیگذارند!!!
ناشناس۹۲۳۷۲۹۱۹:۰۳:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۵
چه کسی نمیگذارد؟ 18 میلیارد دلار ذخیره ارزی کشور را چه کسی بین خواص دولتیها توزیع کرد؟
احمد۹۲۴۱۵۹۰۸:۴۸:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۶
چرا نمی گذارند ، مشخص است با انتخاب های نادرست ، تدبیرهای غلط و .... می شود نمی توانند ولی برای اینکه شانه خالی کنند یکسری خیلی دوست دارند به جامعه القا کنند که نمی گذارند . به قول الیاس حضرتی ( اصلاح طلب !!!!) این دولت دولتی بی تصمیم ، دیر تصمیم و بد تصمیم است .
ناشناس۹۲۳۵۲۶۱۶:۴۶:۲۴ ۱۳۹۸/۳/۵
چون پس از مدتی کار و سوء استفاده های اطرفیانشان ، به دنبال اختیار بیشر برای نجات خواص متخلف خود از مجازات هستند. بهترین راهکار هم کنترل اطرافیان دولتیها توسط نهادهای غیر مرتبط با دولت است.شما الان توجه کنید که وزارت اطلاعات به دنبال توجیه تخلف در دفتر وزیر نفت هستش
ناشناس۹۲۳۴۱۸۱۶:۰۵:۴۰ ۱۳۹۸/۳/۵
اقای روحانی شما فقط با الفاظ بازی میکنی و روز ها را سپری میکنی
ناشناس۹۲۳۴۷۲۱۶:۲۴:۱۴ ۱۳۹۸/۳/۵
با قهر کردن با امریکا مشکلات کشور حل نمیشود
ناشناس۹۲۳۸۰۰۲۰:۲۵:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۵
با دوستی چی نصیبمون شد؟
ناشناس۹۲۴۰۷۰۰۳:۱۹:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۶
با دوستی امریکا هم مشکل حل نمیشود تا وقتی مدیرانی بیایند که بتوانند از مغز و همت جوانان و نخبگان و ظرفیت‌های کشور درست استفاده کنند.
ناشناس۹۲۳۴۸۰۱۶:۲۷:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۵
مخالفان برجام جز شعار دادن هیچ راه حلی برای کشور ندارند
ناشناس۹۲۳۷۲۱۱۸:۵۷:۲۵ ۱۳۹۸/۳/۵
حرفمان این است که قرار بود برجام تحریمها را بردارد ولی علیرغم اینکه ما به همه تعهداتمان عمل کردیم تحریمها شدیدتر شد ؛ چرا؟
ناشناس۹۲۴۰۷۱۰۳:۲۰:۰۷ ۱۳۹۸/۳/۶
موافقان برجام حتی در حد شعار هم راه‌کاری برای حل مشکلات ندارند تقریبا هیچ
ناشناس۹۲۴۰۸۳۰۳:۴۴:۵۴ ۱۳۹۸/۳/۶
موافقان برجام بیان تلویزیون مناظره کنند
ناشناس۹۲۳۵۴۷۱۶:۵۶:۱۷ ۱۳۹۸/۳/۵
انتخاباتی که در آن حسن روحانی بر ابراهیم رییسی پیروز شد، خود همه پرسی بود
ناشناس۹۲۳۶۶۶۱۸:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۳/۵
اقای روحانی هر ثانیه یک کارخانه و یک سیستم انتقال اب و چندین بوستان و بزرگ راه و راه اهن و..... ساخته می شود. دست مبارک درد نکند و خیلی ممنون. اما فقر مردم و دزدی های کلان و ارز های بر باد رفته و قاچاق ارزاق و کالا های با یارانه پنهان و رانت یارانه های پنهان را اگر فکر می کنید مردم نمی دانند خوب می دانند. ان هائی که ارز دولتی با رشوه گرفته اند برادر و خواهر وپدر و بچه های ما هستند. رشوه ها را هم به همین مدیران شما داده اند. تا کی به این اقتصاد بیمار مسکن می دهید تا راه برود. تا کی باید در این فساد اداری عده ای میلیارد میلیارد بدزدند و عده ای به نان شب محتاج باشند و نام این اقتصاد فاسد را هم حمایت از اقشار کم برخوردار بگذارید . باز هم متشکریم اقای روحانی شما کار های عظیمی انجام داده اید. ارز 3 هزار تومانی را 14 هزار تومان کرده اید از این بزرگ تر چه خدمتی است. اکثر کارخانجات خوابیده است. می فرمائید . چون تحریم است. ایا از دشمن انتظار کمک دارید . حداقل داد سخن ندهید بگذارید مردم به درد خود بسوزند
ناشناس۹۲۳۷۰۳۱۸:۳۸:۱۸ ۱۳۹۸/۳/۵
خیلی زرنگی حسن بخدا قسم با همین حرف ها فریب دادی مردم رو... هر روز یک چیزی از جعبه جادویی در می آری می اندازی وسط جمع کثیری از مردم رو در دو طرف نفی و اثبات به اون مشغول می کنی و خلاصه به هدفت می رسی... ولی من که می دانم خدایی هم هست
حمید۹۲۳۷۰۸۱۸:۴۳:۵۹ ۱۳۹۸/۳/۵
این اختیار برایشان کافی بود حقوق بازنشتگان را ترمیم کنند که هیچ نکردند
ناشناس۹۲۳۷۱۲۱۸:۴۶:۰۹ ۱۳۹۸/۳/۵
حق با آقای رئیس جمهور است و رئیس جمهور باید اختیارات واقعی داشته باشد نه روی کاغذ!
غلامرضا۹۲۳۷۱۹۱۸:۵۲:۴۸ ۱۳۹۸/۳/۵
جناب رییس جمهور با مدیریت عالی شان فقط لطف کنند قیمت ربع گوجه را کنترل کنند بقیه حرفی ها پیشکش . چرا هرچیز که می شود ربطش می دهیم به اصول گرا و اصلاح طلب فکر نمی کنیم داریم با این کارها درد مردم را بیشتر می کنیم .
ناشناس۹۲۳۸۲۱۲۰:۴۱:۵۷ ۱۳۹۸/۳/۵
آقا خواهش منعکس کن : کسب درامد وزارت صنعت و معدن از کسب و کارهای نو پا به جای کمک به آنها ! 175 هزار تومن هزینه نماد اعتماد الکترونیک !!!
ناشناس۹۲۳۸۴۱۲۱:۰۸:۰۰ ۱۳۹۸/۳/۵
هیچ مشکلی نیست و خیلی هم وضعیت خوبی است و قطعنامه ها هم کاغد پاره است واداده نباشید
ناشناس۹۲۴۰۰۹۰۰:۳۵:۲۸ ۱۳۹۸/۳/۶
روحانی که هر روز از قیافه مردم نظرسنجی می کنه دیگه چه نیازی به رفراندوم داره؟!
ناشناس۹۲۴۲۸۰۱۱:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۳/۶
حداقل این اختیاراتی را که داری به درستی انجام بده بعد در خواست اختیار بیشتر کن
ناشناس۹۲۴۵۰۸۱۳:۴۳:۱۲ ۱۳۹۸/۳/۶
برای صرفه جویی تمام اختیارات قوا را به ایشان بدهید و رهبر هم فقط نصیحت کنند !
ناشناس۹۲۴۵۱۰۱۳:۴۴:۰۵ ۱۳۹۸/۳/۶
اگر استیضاح شده بود الان طلبکار نبودند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  17. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  18. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  19. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  20. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  21. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  22. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  23. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  24. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

  25. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

آخرین عناوین