اختتامیه جهانی فیلم فجر؛ سیمرغ زرین به کارگردان روسی رسید، سیمرغ سیمین به سروش صحت

گروه فرهنگی الف،   3980205181 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر،‌سیمرغ زرین که مهمترین جایزه این رویداد است به فیلم روسی «جوان روسی» اهدا شد. سروش صحت هم با فیلم «جهان با من برقص» سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

اختتامیه جهانی فیلم فجر؛ سیمرغ زرین به کارگردان روسی رسید، سیمرغ سیمین به سروش صحت

به گزارش فارس، مراسم اختتامیه سی ‌و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر ساعت ۱۸:۳۰ امروز (پنجشنبه ۵ اردیبهشت) با حضور مهمانان خارجی و داخلی، داوران بخش‌های مختلف، اهالی رسانه و… در تالار وحدت آغاز شد.

این مراسم به صورت زنده از شبکه‌های نمایش، آی‌فیلم و پرس‌تی‌وی در حال پخش است.کارگردانی مراسم اختتامیه را کیوان کثیریان و مجید توکلی بر عهده دارند.

پس از پخش سرود ملی و آیاتی از کلام‌الله مجید، موسیقی متن فیلم «سینماپارادیزو» ساخته جوزپه تورناتوره با موسیقی انیو موریکونه به شیوه آکاپلا توسط گروه آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو اجرا شد. این گروه همچنین قطعه ای از فیلم «آبی» ساخته کریشتوف کیشلوفسکی با آهنگسازی زبیگنیف پرایزنر و قطعه نوستالژیک «گنجشکک اشی مشی» را اجرا کردند.

سپس کلیپی با صدای حمید محمدی مجری تلویزیون، از سینمای ایران و دوره‌های قبلی جشنواره جهانی فیلم فجر پخش شد.در این کلیپ درباره برنامه های اجرا شده در این رویداد توضیحاتی ارایه شد و همچنین دست اندرکاران جشنواره معرفی شدند.

 

 

در ادامه سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر پشت تریبون رفت و گفت: از ۴ سال پیش که مسئولیت برگزاری این جشنواره را بر عهده گرفتم و به کمک همکاران خبره‌ام تلاش کردیم جایگاهی در خور شأن و منزلت فرهنگ و سینمای ایران دست و پا کنیم، عادت به ارائه گزارش کار در اختتامیه نداشتم. الان هم نمی‌‌خواهم ترک عادت کنم فقط برای تشکر آمده‌ام.

وی خاطرنشان کرد: امسال متأسفانه با تحریم‌های ناجوانمردانه و یک‌سویه‌ای مواجه شدیم که نه تنها اقتصاد که فرهنگ ایران را هم نشانه رفته است. اما به رغم همه مشکلات به خاطر شأنی که سینمای ایران در جهان دارد، شاهد برگزاری جشنواره‌ای باشکوه بودیم.

میرکریمی سپس به قطعه‌ای آذری که در بخشی از اختتامیه اجرا شد، اشاره کرد و افزود: این ترانه می‌گوید «کوچه‌ها را برای این که دوست من از راه می‌رسد، آب و جارو کرده‌ام»؛ ما هم کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را برای حضور مهمانان عزیزی از سراسر دنیا آماده کردیم تا در یکی از قدیمی‌ترین قستیوال‌های مهم دنیا در غرب آسیا حضور داشته باشند.

در ادامه، باران نیکراه مجری برنامه روی صحنه آمد تا مراسم اختتامیه را به دو زبان فارسی و انگلیسی اجرا کند. او همچنین درباره صلح‌طلبی ایرانیان صحبت کرد و اینکه ایرانیان همواره جهانی پر از صلح را می‌خواهند.

سپس نوبت به اهدای جایزه «نِت پَک» به داوری اعجاز گل، لاتیکا پادگائونکار و سید غلامرضا موسوی رسید. «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست از ایران رسید. او در سخنانی گفت: دوست دارم این جایزه را در ابتدا به بچه‌های کانون اصلاح طلب هدیه بدهم چون این فیلم را آن‌ها ساختند. من تمام تلاشم را کردم که در طول ساخت این فیلم با آن‌ها صادق باشم و دروغ نگویم. در این فیلم تصمیم گرفتم به معجزه هنر و تئاتر بپردازم. خوشدست ضمن تشکر از همکارانش در فیلم، این جایزه را به دخترش که ۶ ماه دیگر به دنیا می‌آید، تقدیم کرد. 

در ادامه، دیپلم افتخار بهترین فیلم بین‌الادیان با داوری داگلاس فالسون، اینیس گیل، سید محمدحسین نواب اهدا شد که به  «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان تعلق گرفت. نوید محمودی جایزه را از سوی برادرش دریافت کرد و گفت: این فیلم محصول مشترک ایران و افغانستان است و ما تصمیم گرفتیم این فیلم را از افغانستان در جشنواره شرکت دهیم. دو سال سخت برای ساخت این فیلم بر ما گذشت و امیدوارم مردم ایران هم این فیلم را دوست داشته باشند.

در ادامه، دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند بخش «جلوگاه شرق» با داوری باربارا لوری، جونیت جبنویان و روبرت صافاریان به فیلم «اعلان» به کارگردانی محمود فاضل جوشکون از ترکیه و بلغارستان اعطا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش به زبان فارسی گفت: «تشکر می‌کنم».

سپس حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و رضا کیانیان رییس کاخ جشنواره برای اهدای جایزه صلح روی صحنه آمدند و دیپلم افتخار صلح را فیلم «امینه» به کارگردانی ایمن زیدان از سوریه اهدا کردند. 

همچنین جایزه و تندیس محمد امین(ص) به «حمید» ساخته اعجاز خان از هند اهدا شد. تهیه‌کننده فیلم این جایزه را به نمایندگی از کارگردان دریافت کرد.

کیانیان درباره جایزه «محمد امین(ص)» گفت: بسیار خوشحال هستم که برای بار چهارم برای اهدای جایزه «محمد امین» روی سن آمدم. این جایزه در واقع جایزه اخلاق است و به این دلیل اسمش محمد امین است که پیامبر ما می‌گوید: من نیامدم مگر برای تکامل اخلاق در جهان. هیچ فیلمی نیست که به اخلاق نپردازد حتی اگر در حکم نمک و فلفل فیلم باشد. بنابراین این جایزه به فیلمی اهدا می‌شود که دغدغه اصلی آن اخلاق است.

سپس جایزه بهترین «فیلم اول» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با داوری عمار هادی العرادی، غسان سلهب و بهروز شعیبی به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین از روسیه تعلق گرفت. فیلمبردار اثر به نمایندگی از او جایزه را دریافت کرد.

تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی به «قربانی» به کارگردانی مهدی محمدنژادیان از ایران تعلق گرفت. او بعد از دریافت جایزه گفت: هزاران کودک در سراسر دنیا در معرض خشونت قرار می‌گیرند. این کودکان به ویژه در جوامع سنتی صدایی ندارند، من سعی کردم صدای آن‌ها باشم.

تندیس بهترین کارگردان آسیایی به هو منگ برای فیلم «عبور از مرز» از چین رسید. تهیه‌کننده فیلم جایزه را به نمایندگی از کارگردان دریافت کرد.

در ادامه جوایز بخش جلوه‌گاه شرق، دیپلم افتخار بهترین فیلم بلند آسیایی به «شکستن همزمان بیست استخوان» به کارگردانی جمشید محمودی از افغانستان رسید. نوید محمودی پس از دریافت جایزه گفت: بی‌سرزمینی غم بسیار بزرگی است، می‌خواهم از شما خواهش کنم هر چقدر می‌توانید به مهاجرین افغانستانی محبت کنید. وی ابراز امیدواری کرد فیلم بعدی آن‌ها در جشنواره فیلم فجر داخلی پذیرفته شود.

 

 

سپس «جای خالی دوست» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدعلی طالبی از ایران تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی را دریافت کرد. طالبی با ارسال کلیپی به جشنواره گفت: ضمن تشکر از برگزارکنندگان جشنواره جهانی فیلم فجر، هیأت داوران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی می‌خواهم این جایزه را به نیلوفر روزبهانی که به همراه دوستش به قصد خودکشی از یک پل پرید و به طرز معجزه آسایی نجات یافت، اهدا کنم و از همه نوجوانان می خواهم به زندگی که می‌تواند لحظه‌های شیرینی داشته باشد بیاندیشند. روزبهانی با حضور روی صحنه، این جایزه را به نمایندگی از طالبی دریافت کرد.

 

سپس داوران بخش مسابقه بین‌الملل «سینمای سعادت» روی صحنه آمدند.

سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه به «افراط منجی ماست» به کارگردانی مورگان زیورلا-پتی از سوئد تعلق گرفت، او پیامی تصویری به جشنواره ارسال کرده و گفته بود: باعث افتخارم است از داورانی جایزه می‌گیرم که از فرهنگ‌های مختلف هستند.

سیمرغ سیمین بهترین طراحی لباس برای «پرنده بهاری» به کارگردانی جینگ ژیانگ لی از چین تعلق گرفت.

نوید محمدزاده داور بخش «سینمای سعادت» قبل از آنکه برنده دیپلم افتخار بازیگر مرد را اعلام کند، گفت: این سیمرغ از آن یکی که خودم قبلاً گرفته‌ام، قشنگ‌تر است و بیشتر دوست دارم. آقای میرکریمی لطفاً یکی از این سیمرغ‌ها به من بدهید!

سپس دیپلم افتخار بازیگر مرد به علی مصفا برای فیلم «جهان با من برقص» به کارگردانی سروش صحت اهدا شد. مصفا پس از دریافت جایزه‌اش گفت: ظاهرا یکی در آن بالا و پشت‌صحنه هوای مرا داشته است تا این جایزه را بگیرم!

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر مرد هم به جسپر کریستنسن برای فیلم «پیش از ژاله» به کارگردانی مایکل نوئر از دانمارک رسید.

سیمرغ سیمین بهترین بازیگر زن به مارتینا آپوستولووا برای فیلم «ایرینا» به کارگردانی نادژدا کزه‌وا از بلغارستان رسید. تهیه‌کننده «ایرینا» به نمایندگی از آپوستولووا روی سن آمد و گفت: بسیار تشکر می‌کنم که این فیلم را دیدید. این اولین فیلم مارتینا و کارگردان آن است. دریافت این جایزه برای سینمای بلغارستان یک افتخار است.

سیمرغ سیمین بهترین فیلمنامه به گرنوت کرا و اولیور هافنر برای فیلم «واکرسدوروف» به کارگردانی اولیور هافنر از آلمان رسید. 

سیمرغ سیمین بهترین کارگردانی به سروش صحت برای فیلم «جهان با من برقص» از ایران اهدا شد. او پس از دریافت جایزه‌اش گفت: از هیأت داوران و برگزارکنندگان جشنواره بسیار تشکر می‌کنم. بسیار خوشحال هستم. در این دو، سه روز بیشتر می‌شنیدم که همه درباره فیلم می‌گفتند که حال این فیلم خوب است. فکر می‌کنم علت این حال خوب این است که ما در طول ساخت این فیلم همگی حالمان خوب بود و مسائل را با هم حل می‌کردیم. فکر می‌کنم اگر ما هم گاهی کوچه را برای مهمانان جارو کنیم، با مهاجران مهربان باشیم، کمی خودمان، بقیه و حتی کسانی را که عقایدشان مخالف ماست، دوست داشته باشیم، آن وقت است که جهان با ما خواهد رقصید.

 

سیمرغ زرین بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور سیدرضا میرکریمی دبیر جشنواره و پل شریدر مهمان ویژه این رویداد به «جوان روسی» به کارگردانی الکساندر زولوتوخین و تهیه‌کنندگی ادوارد پیچوگین و الکساندر سوخوروف از روسیه تعلق گرفت. 

آیرات یامیلوو فیلمبردار «جوان روس» که به نمایندگی از کارگردان اثر سیمرغ زرین این بخش را دریافت کرد، گفت: اصلا انتظار نداشتم از این فیلم انقدر استقبال شود و جا دارد از داوران و همه مهمانان تشکر کنم.

الکساندر زولوتوخین کارگردان این فیلم نیز در پیامی تصویری به مهمانان اختتامیه گفت: بسیار مهم است که داستانی ساده و صادقانه ساخته شود و خوشحالم که تماشاگران ایرانی این فیلم را درک و با آن احساس نزدیک داشتند.

دیدگاه کاربران

فروغ۸۷۲۶۱۴۱۰:۰۰:۰۴ ۱۳۹۸/۲/۶
تبریک به اقای سروش صحت.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین