محض رضای خدا، فارسی را پاس بداریم

نقی عبدالجوادی دستجردی، گروه تعاملی الف،   3980126024 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
محض رضای خدا، فارسی را پاس بداریم

حفظ و حراست از زبان فارسی وظیفه همه مردم ایران اعم از ملت و دولت می‌باشد. در این میان برخی سازمان‌ها و نهادها وظیفه سنگین‌تری دارند. در میان سازمان‌ها، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شاخص تر از همه است. این سازمان با داشتن شبکه‌های گوناگون رادیویی و تلویزیونی می‌تواند و می‌باید نقش پر رنگ تری داشته باشد. این سازمان می‌تواند و می بایست در برنامه‌های پر بیننده و پر شنونده به ويژه در برنامه‌های ورزشی و تفریحی این رسالت را به نحو احسن انجام بدهد. ولی متاسفانه خواسته و یا ناخواسته اراده کمی در این زمینه وجود دارد.

به عنوان مثال مجریان برنامه‌های ورزشی انواع و اقسام واژه‌های بیگانه را به راحتی به کار می‌برند، بدون این که از طرف کسی بازخواست یا جریمه بشوند. استفاده از واژه‌هایی مانند "دربی"، "کامبک"، "وال"، "گلر"، "هافبک"، "پلی میکر"، "استادیوم" و ده‌ها واژه بیگانه دیگر به کار عادی و دایمی این مجریان می‌باشد، در صورتی که برای همه این واژه‌ها، واژه‌های فارسی جانشین وجود دارد. مثلا به جای دربی معادل فارسی "شهرآورد"، به جای وال معادل فارسی "دیوار"، به جای گلر معادل فارسی " دروازه بان"، به جای هافبک معادل فارسی "بازیکن میانی"، به جای پلی میکر معادل فارسی " بازی ساز" و به جای استادیوم معادل فارسی " در میان این مجریان استفاده از واژه‌های بیگانه به نوعی به نشانه کلاس و سواد تبدیل شده است. کارشناسان ورزشی دعوت شده به برنامه نیز به تبعیت از این مجریان به همین گونه سخن می گویند. انگار برای این مجریان و کارشناسان عزیز حفظ زبان فارسی هیچ اهمیتی ندارد.

در صورتی که در سال‌های نه چندان دور و در دهه هفتاد خورشیدی مجریان برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی ملزم به استفاده از واژه‌های فارسی بودند و حتی گفته می شد جرایمی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود و اگر رعایت نمی‌کردند حتما جریمه می‌شدند. در آن سال‌ها صدا و سیما میان برنامه کوتاهی به نام "فارسی را پاس بداریم" داشت که در آن چگونه سخن گفتن و چگونه نوشتن این زبان را به مردم آموزش می داد. به گونه‌ای که در آن سال‌ها اگر کسی واژه اشتباهی را به کار می‌برد دیگران با تکرار جمله معروف "فارسی را پاس بداریم" به او گوشزد می کردند که جمله اش را اصلاح کند.

علت فراموش شدن این رسالت توسط را کسی نمی‌داند. شاید حفظ و نگهداری از زبان فارسی برای کسی اهمیت نداشته باشد، شاید هم دلیل اهمیت ندادن به این زبان هم، به اوضاع اقتصادی و تحریم‌ها ربط داشته باشد!

دیدگاه کاربران

سالار۸۵۶۵۴۸۰۲:۴۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۶
زبان انگبیسی بهتره
ناشناس۸۵۷۹۲۸۱۵:۰۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
کامنتتم انگلیسی میزاشتی که دوستاتم کیف کنن
شاهوردی۸۵۶۵۷۵۰۳:۱۰:۳۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
جای تعجب است که این معضل را تازه عنوان میکنید چون مدت زیادی است که از گویندگان رادیو و تلویزیون گرفته تا مسئولین ذیربط از واژگانی همچون ایر لاین - سلفی- لاکچری- سلبریتی- و......استفاده میکنند و بد تر از آن هم پاره ای از اوقات از الفاظ و کلمات غلط همچون تظاهرات ها- مراسم ها و....بکار گرفته میشود
سینا۸۵۶۵۹۲۰۵:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
نقد شما درست است. اما نقدی هم به، بکار بردن اصطلاحات عربی که در زبان فارسی استفاده می شود، انجام دهید. چرا بعضی از دعاها به زبان عربی خوانده می شود؟ معنای فارسی آن را بخوانند. یا دعای تحویل سال که دعای اصلی تحویل سال نیست و خیلی موارد دیگر. هر وقت شروع به حذف اصطلاحات ... عربی نمودید، این موارد هم درست خواهد شد.
ناشناس۸۵۶۶۰۹۰۶:۴۳:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۶
زین پس بجای صدا و سیما بگوییم سازمان ستاره مربع
ناشناس۸۵۶۶۶۰۰۷:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
جانا سخن از زبان ما می گویی
ناشناس۸۵۶۶۶۵۰۷:۳۷:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲۶
بسیار ارزشمند بود. ولی واژه های بیگانه فقط انگلیسی نیست. در همین تیتر «محض رضای خدا» دو واژه بیگانه استفاده شده است و یا در خط اول «حفظ و حراست» بهتر است از واژه پاسداری و پاس داشت و یا واژه های فارسی استفاده شود. سپاس
سعید۸۵۶۸۸۲۰۹:۱۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
بیا تا بگی الف طرف می گه تا ی بیا فارسی را افراط گرایان فارسی زبان آسیب می زنند نه بقیه.
ناشناس۸۵۸۴۴۲۱۹:۴۲:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
ایراد بنی اسرائیلی!
ناشناس۸۵۶۷۰۰۰۷:۵۷:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
الف از خودت شروع کن که خیلی به زبان فارسی لطمه زدی. این نظر رو حذف نکنید.
محمد عوام۸۵۶۷۲۵۰۸:۱۵:۵۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
تکلیف ایرانیانی که زبان مادری شان فارسی نیست چه میشود؟ آیا لازم نیست زبان آنها هم پاس داشته شود؟ میلیونها انسان ترک و کرد و عرب و بلوچ و غیره ..
ناشناس۸۶۰۲۷۲۱۹:۵۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱/۲۷
زبان مادری قابل احترامه ولی زبان رسمی فارسی ست
صمصام۸۵۶۷۹۷۰۸:۴۷:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
حفظ حراست وظیفه احسن انواع اقسام چند واژه بالا در نوشته های نگارنده برای نمونه بوده که همگی غیر پارسی اند حتی کلمه فارسی هم غیر ایرانی است همه میدانیم پارسی درست نه فارسی واژه فارسی از گویش عربی وارد زبان ما شده اند چون الفبای عربی حرف پ ندارند و مجبورند از ف استفاده کنند زمانی عربها نام خانوادگی فوتبالست ما را(فرشاد پیوس) را بیوس میگفتند ! .. !
احد۸۵۶۸۰۰۰۸:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱/۲۶
فارسی لغات مذکر و مونث ندارد. از زمانی که سرعت مطمئن شد سرعت مطمئنه و دیگر مثالهایی که خود دانید، راه برای تعرض به این زبان اصیل باز شد.
یک ترک زبان - حافظ زبان فارسی۸۵۶۸۱۷۰۸:۵۴:۴۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
حفظ(1) و حراست(2) از زبان فارسی(3) وظیفه(4) همه مردم ایران اعم(5) از ملت(6) و دولت(7) می‌باشد نویسنده گرامی در نخستین بند از نوشته تان 7 واژه یافت می شود که پارسی نیستند.
ناشناس۸۵۶۸۹۱۰۹:۲۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
شما اگر می توانید خودتان این جمله را فارسی کنید. واژه های تازی 1400 سال است که در زبان فارسی به کار می رود. دیگر کسی نمی تواند این واژه ها را از زبان فارسی حذف کند. مثلا شما به جای دولت چه واژه ای را پیشنهاد می کنید. منظور نویسنده به کار بردن معادل های فارسی است که توسط فرهنگستان ساخته شده، دولت که معادل فارسی ندارد.
ناشناس۸۵۶۸۹۷۰۹:۲۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
نگهداری و پاسداری از زبان پارسی وظیفه همه کهتران و مهتران ایران می باشد.
ناشناس۸۵۷۳۳۲۱۱:۴۶:۳۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
واؤه های عربی در پارسی ساختار گویش و دستور زبان پارسی را دگرگون کرده است
ناشناس۸۵۷۴۸۷۱۲:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
ot;حافظot; هم واژ۰ پارسی نیست :-)
ناشناس۸۵۷۷۸۴۱۴:۲۵:۵۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
بابا فردوسی
ناشناس۸۵۷۸۵۴۱۴:۴۴:۴۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
همه این کلمات فارسی هستند. یعنی از دیرباز به زبان فارسی وارد شده اند و اگر حذف شوند ارتباط فرهنگی میان نسلی ما بین ما و گذشتگان حذف خواهد شد و اشعار شاعران بزرگ فارسی زبان گذشته قابل فهم برای نسل های بعدی نخواهد بود.
امیر۸۵۸۱۷۰۱۶:۵۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
تازه کاربرد «می‌باشد» بجای «است» هم درست نیست.
ناشناس۸۵۸۵۸۵۲۲:۱۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
تازه می باشد هم کاملا غلط است.
ناشناس۸۵۸۶۳۷۲۳:۰۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱/۲۶
وقت کردی یکبار هم مقدمه فرهنگ لغت دهخدا را بخوان شاید بفهمی که از نظر دهخدا، ما مجبوریم که بسیاری از واژه های عربی را به عنوان بخشی از واژه های فرهنگ فارسی بپذیریم.
ناشناس۸۵۸۶۸۱۲۳:۳۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
جالب مثبتهاست...یعنی سواد صفر است
ناشناس۸۵۶۸۴۱۰۹:۰۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
الان این محض رضا از نظر شما فارسیه؟
ایران۸۵۶۸۴۳۰۹:۰۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
زبان فارسی اگر تعصب را کنار بزاریم زبان به حساب نمی آید نوعی عربی است که اگر لغات عربی و ترکی و فرنگی را ازش کم کنیم هیچ از آن نمی ماند
ناشناس۸۶۰۹۱۷۰۹:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۸
یه شاهنامه ازش باقی می مونه
ناشناس۸۵۶۸۷۳۰۹:۱۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱/۲۶
اتفاقا در برنامه هاي تبليغاتي كه پخش مي شود انواع و اقسام وا‍‍ژه هاي بيگانه استفاده مي شود از قبيل :اكتيو كلسيويتا و صدها واژه هاي ديگر لطفا تذكر دهيد
ناشناس۸۵۶۹۲۱۰۹:۳۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱/۲۶
... هر زبانی دارای تعدادی صدا است که بعضی از ترکیبات آنها طبیعی است و بعضی از ترکیبات در عمل غیر ممکن. مثلا ترکیب «سب» در انتهای واژه «اسب» در فارسی طبیعی است اما همین ترکیب در ابتدای واژه غیر ممکن است مگر آنکه «س» دارای حرکت ضمه یا فتحه یا کسره شود. ترکیب صداها در هر زبان با مکانیسم «ترتیب»، «تکرار» و «ترتیب+تکرار» انبوهی از واژگان ممکن را برای آن زبان خلق میکند. به این ترتیب، انبار واژگان ممکن (لکسیکان) در هر زبان از جمله فارسی، انبوهی از واژگان ممکن را در خود دارد که تا بحال برای آنها معنی خاصی در نظر گرفته نشده است. مثلا واژه «دربی» از نظر زبانشناسی یکی از واژگان ممکن در زبان فارسی است و کاربرد آن در معنی شهرآورد از نقطه نظر علم زبانشناسی مطلقا به معنی نفوذ واژه بیگانه به زبان فارسی نیست. تلاش برای جایگزین کردن شهرآورد به جای آن از نظر علمی معنی است ..
احسان۸۵۶۹۷۰۰۹:۵۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
همین زبانی که روزانه داریم بکار می بریم شیرین وبسیار زیباست!!این زبان محاوره ایی تو دهن همه مون شیرینه. از تهران تا بندر عباس!! به خودتون زحمت ندید. صدسال دیگه کسی به سلفی خویش انداز نمیگه! یا بجای وجدان عبارت خودآگاه نخواهد گفت. شنیدن این عبارت که مگر خودآگاه نداری بی کیش. غیر ممکنه
ناشناس۸۵۷۰۷۸۱۰:۲۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱/۲۶
سلام ایران عزیز از اقوام مختلف تشکیل شده است با زبانهای مختلف پس چرا فقط به فکر زبان قوم فارس باشیم پس زبان سایر اقوام چی؟ ..
ناشناس۸۵۷۱۲۷۱۰:۴۴:۲۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
برنامه طنز... رئال مادرید را به برگردان فارسی آن مادرید واقعی و پیتزا را کش لقمه وسوسنگرد را ..پیشنهادو بیان میکرد . البته .. تمام این اصطلاحات به زبان اصلی بهتراست . اینکه معادل بسازیم بیشتر طنز است تا دفاع از زبان . وقتی میتوانیم مدعی باشیم. که بوجود آورنده باشیم ودرصورتی که وارد کننده هستیم نمیتوانیم کلمات را به تمسخر بگیریم . ضمن اینکه بیشترین حمله به زبان فارسی از زبان عربی است .وجالب اینکه بعضی ها درمکاتبات از کلمات سخت عربی استفاده میکنند تا خود را صاحب فن نگارش معرفی کنند . کسی هم جرات اعتراض و معادل سازی ندارد .
بال پروا۸۵۷۱۳۱۱۰:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۶
زبان تركي ما را چه كسي بايد پاس بدارد؟
میترا۸۵۷۳۳۱۱۱:۴۶:۲۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
لطفا جمله و کلمات رسمی و قانونی زیر را که توسط ادیبان نوشته شده اصلاح فرمائید..: ... اسقاط کافه خیارات، خصوصا خیار غبن فاحش ... زوج، زوجه، تعذیر، حد، صیغه، بیع مباهی، ....
ناشناس۸۵۷۳۸۰۱۲:۰۴:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
فقط شامل انگلیسی نمیشه کلی کلمه عربی هم هست!
مجتبی۸۵۷۵۷۸۱۳:۰۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱/۲۶
پاسداشت زبان پارسی وظیفه همگانی ست
ایرانی۸۵۷۵۸۹۱۳:۰۸:۵۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
کاش فقط مشکل بیان مجریان صداوسیماهمین بودبدتر از اون لحن طلبکارانه وکوچه بازاری وحتی کلمات افراد ... رومثلا برای خودمانی نشان دادن خودشان استفاده میکنند!
ناشناس۸۵۷۹۴۷۱۵:۱۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱/۲۶
خیلی جا ها باید اصلاح بشن اولین جا هم قوه قضاییه هست که وقتی میری داخلش .. اینقدر لغات عربی تو صحبت هاشون به کار میبرن که آدم باید با خودش مترجم زبان عربی ببره
ناشناس۸۵۸۴۵۸۱۹:۵۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱/۲۶
ظاهرا فقط انگلیسی بده بقیه زبانها مخصوصا عربی اشکالی نداره؟. اگه راست میگید اصطلاحات عربی دادگاهها رو اصلاح کنید. بعضی کلمات انگلیسی نیاز به معادل نداره. .. که در حق اصطلاحات زیست شناسی شده کافیه .برای اختراع معادلهای ناکارآمد کلی پول هم میگیرن
درد شما فارسی۸۵۸۴۶۷۲۰:۱۲:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۲۶
درد شما فارسی نیست وگرنه 4 تا هم از واژه های بیگانه عربی مثال میزدید
ناشناس۸۵۸۴۹۲۲۰:۳۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱/۲۶
کاش وسواس نویسنده محترم علاوه بر زبان فارسی شامل حال تمامی زبانهای مردمان این سرزمین میشد.
ناشناس۸۵۸۵۸۱۲۲:۱۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱/۲۶
لاکچری ، سلبریتی ،.... اینا تو فارسی نبود هاااا چند سال اخیر وارد شده است.
ناشناس۸۵۸۶۱۲۲۲:۴۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱/۲۶
روشن است که برخی از دوستان واژه هایی را هم که قرن هاست در زبان فارسی حضور دارد و زندگی می کند ،بیگانه حساب می کنند !!! اگر این نظر را بپسندیم بایستی بخش مهمّی از ادبیات فارسی را دور بریزیم و استفاده نکنیم. چرا؟ چون &;سره گرایی&; چنین اقتضایی دارد !!! این بحث کهنه و بی سر وتهی است که پایانی برآن متصور نیست. تنها می توان برای واژه های تازه وارد تدبیری اندیشید. از یکی از سردمداران معاصر و محترمِ سره گرایی در باره (نام و نام خانوادگیش) پرسیدند که پاسخ آن شنیدنی و عبرت آموز است. : )
ناشناس۸۶۰۷۳۹۰۷:۳۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱/۲۸
معادل فارسی ! به روایت : رضا رفیع یک بار به استاد میر جلال الدین کزازی گفتم : استاد ! شما که تمام سعی تان را گذاشته اید که زبان فارسی را پاس بدارید ، از این که نام و نام خانوادگی اتان عربی است رنج نمی برید ؟ استاد مثل کسی که داغ دلش تازه شده باشد ، آهی کشید و گفت : چرا رنج می کشم . ولی وقتی به این موضوع فکر می کنم که معادل فارسی آن می شود : « سردار شکوه آیین زغال فروش » ، ترجیح می دهم که به میر جلاالدین کزازی بسازم ، و از خیر معادل فارسی آن بگذرم !
محسن۸۵۸۶۶۸۲۳:۲۶:۱۲ ۱۳۹۸/۱/۲۶
تازگی ها کات بک استفاده میشه که همون پاس رو به عقب هست که سال ها مرحوم شفیعی یا کوتی و همین اواخر خیابانی و فردوسی پور استفاده میکردند و متاسفانه واژه انگلیسی استفاده میکنند
ناشناس۸۵۹۴۹۰۱۴:۰۶:۰۴ ۱۳۹۸/۱/۲۷
حداقل یکی این متنو مینوشت که بیش‌تر اسم و فامیلیش عربی نبود
کامران۸۶۰۷۶۸۰۷:۵۷:۴۴ ۱۳۹۸/۱/۲۸
دوست گرامی، این چه استدلالی است که شما دارید؟ فردوسی سراینده پارسی گوی ایرانی هم نامش ابوالقاسم بود. عربی بودن نام نویسنده این یادداشت باعث نمی شود که دغدغه زبان پارسی را نداشته باشد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین