آیا عربستانی‌ها ۱۹۰ برابر یک شهروند ایرانی یارانه می‌گیرند؟!

گروه جهان الف،   3971221009 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

طبق آمار در سال ۲۰۱۲ یارانه تنها به ۵۰۰ هزار نفر شهروند عربستانی داده می‌شد؛ در حالی که در ایران یارانه به حدود ۷۳ میلیون نفر تعلق می‌گرفت.

مهر نوشت: در روزهایی که بیش از ۷ ماه از فقدان سخنگو در دولت می‌گذرد و گرانی نیز به مردم فشار آورده‌اند، انتشار شایعات با قوت و شدت بیشتری در فضای مجازی صورت می‌گیرد.

اخیراً متنی در بعضی از کانال‌های تلگرامی منتشر شده که در آن یارانه مردم ایران و مردم عربستان سعودی مقایسه شده و نتیجه گرفته شده که شهروند عربستانی ۱۹۰ برابر شهروند ایرانی یارانه می‌گیرد. اگرچه انتشار این متن برای اولین بار در سال ۹۴ صورت گرفت ولی برخی کانال‌های تلگرامی که مسئولان آنها بی‌نام‌ونشان هستند با انگیزه تخریب دوباره و سوار شدن بر موج گرانی‌ها، آن متن را با همان محتوا بازنشر کرده اند!

در این متن ادعا شده که «یارانه مردم عربستان اگر به واحد تومان حساب شود در هر روز مقدار ۲۸۹,۶۰۰ تومان است که به حساب یک شهروند عربستان واریز می‌شود و در ماه معادل ۸,۶۸۸,۰۰۰ تومان، می‌شود. در حالی‌که هم اکنون یارانه مردم ایران را در روز حساب می‌کنیم می‌شود روزی ۱,۵۰۰ تومان و در ماه ۴۵,۰۰۰ تومان.»

این متن در همان زمان هم با واکنش‌های منفی زیادی پاسخ داده شد. یکی از پاسخ‌های مطرح شده این بود که یارانه نقدی در عربستان عمومی نیست و برخلاف ایران به همه تعلق نمی‌گیرد. طبق آمار در سال ۲۰۱۲ یارانه تنها به ۵۰۰ هزار نفر شهروند عربستانی داده می‌شد؛ در حالی‌که در ایران یارانه به حدود ۷۳ میلیون نفر تعلق می‌گرفت که اگر قرار باشد به نیم میلیون نفر ایرانی کم‌درامد داده شود سهم هر نفر حدود ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌شود.

نکته دیگر این است که مبلغ این یارانه نقدی شهروندان سعودی، ۲ هزار ریال عربستان بوده که آن سال حدوداً معادل یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌شد، نه ۸ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان! در آن سال زندگی ۶میلیون عربستانی زیرخط فقر بوده و ۸۰ درصد سعودی‌ها منزل شخصی نداشتند. همچنین طبق آمار عربستان دومین کشور بیکار خاورمیانه است و از همان دوران تاکنون آل سعود برای تجاوز به یمن از سرمایه‌های مردم استفاده کرده به طوریکه تنها در ۹ ماه اول جنگ ۲۰۰ میلیارد ریال عربستان هزینه شد که این رقم معادل یارانه ۱۰۰ میلیون عربستانی و برابر با یارانه ۱۸۰ سال این کشور است!

از مرور تاریخ که بگذریم یارانه پرداختی دولت‌ها باید در کنار هزینه زندگی شهروندها مقایسه شود، یک هفته پیش از آغاز سال جاری میلادی و اجرای برنامه مالیاتی طبق فرمان جدید پادشاهی سعودی و با هدف کاهش فشار، همه خانوارهای سعودی برای دریافت یارانه‌های نقدی یک حساب بانکی با عنوان «حساب شهروندی» باز کرده و بیش از ۳ میلیون خانوار سعودی، بالغ بر ۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۳۰ میلیون نفری پادشاهی سعودی برای این یارانه‌ها ثبت نام کردند. اما با این وجود برخی از کاربران عربستانی توئیتر با هشتگی به معنای درآمد برای جبران هزینه‌های زندگی کافی نیست یا #الراتب_مایکفی_الحاجه، به افزایش قیمت‌های سوخت و اجبار به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، اعتراض کردند و این نکته به معنی آن است که اختلاف دستمزد و درآمد نسبت به هزینه در این کشور بسیار بالاتر از چیزی است که یارانه بتواند آن را جبران کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۷۶۱۹۰۷:۰۶:۲۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
در عربستان حقوق عالی است. و کمتر به یارانه نیاز دارند. مثلا حقوق معلم طبق جدول اعلامی سال 1437 قمری (سه سال پیش) از 7588 ریال شروع و تا 21230 ریال می رسد. مثلا یک تویوتا هایلوکس که ایران نزدیک 800 میلیون قیمت دارد معلم عربستان کمتر از یک سال می خرد ولی معلم ایرانی بعد 20 سال. هی روزگار
ناشناس۸۱۸۷۴۷۱۷:۴۰:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
عربستانی ها حداقل فشار اقتصادیشان را بر مردم شان تحمیل نمی کنند مثل ..ایران ! ارزش یک ریال عربستان در 40 سال گذشته با الان چقدر تغییر کرده ؟ ارزش یک ریال ایران در 40 سال گذشته با الان چقدر تغییر کرده ؟ کار اقتصادی مقامات ایران شده دلالی ارز و طلا
علي۸۱۷۶۶۰۰۷:۵۰:۵۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
بیخودی آن سال و این سال نکنین، کافیست ارزش مبلغ یارانه ۴۵ هزار تومانی سال ۹۰ را با سال ۹۷ مقایسه کنید خودتون جوابتون رو میگیرین. پول مملکت ۱۳۰ درصد بی ارزش شده دولت هنوز یارانه ۴۵ هزاری میده. سال ۹۰ نان رو ۲۰۰ تومن میخریدیم الان شده ۹۰۰ تومن اجاره ۲۵۰ تومن در شهرستان میدادیم الان شده ۸۰۰ تومن، رب گوجه ۲۴۰۰ تومن بود الان شده ۱۴ تا ۱۸ تومن. احتمالا این مسئولان مملکتی هیچکدام ایران زندگی نمیکنند و گاهی برای تفریح ایران میان آخه نه اینکه اکثرا خانواده رو فرستادن فرنگ بالاخره....، خرجی میخوان طفلکی ها غم غربت هم دارن دیگه مسئولان وقت ندارن که به امور داخل رسیدگی کنن.
پیمان۸۱۸۰۲۴۱۰:۳۹:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
پول مملکت 130 درصد بی ارزش شده؟ تو کدوم کشور زندگی میکنی که انقدر خوشبختی؟ چون اینجا پول مملکت 350 درصد بی ارزش شده.
ناشناس۸۱۸۵۱۸۱۴:۵۱:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
سیزده برابر یا هزار و سیصد درصد ، خدایی شما چه جوری دیپلم‌گرفتید
کریم۸۱۷۶۷۱۰۷:۵۹:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
ما چکار به مردم عربستان داریم ، شما بفرمائید وضعیت مردم ایران چگونه است؟؟؟
علی۸۱۷۶۷۴۰۸:۰۱:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
هر ریال عربستان تقریبا۳۵۰۰تومان است پس ۲۰۰۰ریال می شود۷ میلیون تومان
حسینی۸۱۷۷۴۷۰۸:۲۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
ازقدیم گفته اندمرغ همسایه غازه
ناشناس۸۱۸۰۷۲۱۱:۰۵:۰۸ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
از قدیم اینم گفتن هر چی شنیدی باور نکن زودم جوگیر نشو
ناشناس۸۱۷۷۷۱۰۸:۳۹:۱۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
بله بهترین جای دنیا ایرانه ، با بیشترین در آمد هر چند سال یکبارم ارزش ریال 4 برابر میشه
ناشناس۸۱۷۸۲۸۰۸:۵۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
الان یارانه در عربستان به چند نفر از مردم عربستان ( و چه در صدی از مردم) داده میشود و مبلغ آن به ریال عربستان و معادل ریال ایرانی آن چقدر است؟ ضمنا اگر کسی اطلاع از شرایط گرفتن یارانه را در آن کشور دارد لطفا اطلاع رسانی کند؟ ضمنا در صورت امکان هر نظری که داده می شود منبع آنرا هم ذکر کنید. با تشکر
ناشناس۸۱۸۳۹۸۱۳:۴۴:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
در عربستان تا دسامبر 2017 و مرحله ی اول، ده ونیم میلیون نفر یارانه نقدی گرفته اند. مبلغ آن نیز از 300 ریال تا 1000 ریال بوده و متوسط هر خانوار 835 ریال بوده است. یعنی متوسط 3 میلیون تومان. مثلا برای تمام حقوق بگیران هر نفر ماهانه در دی ماه 96 طبق فرمان ملک سلمان 1000 ریال یا 270 دلار اضافه شده به عنوان یارانه انرژی. یعنی دقیقا به اندازه ی متوسط حقوق کارمندها ی ایران آنها یارانه می گیرند.
علي۸۱۷۸۵۶۰۹:۱۴:۵۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
اتفاقا درسته. یکی از اقوام ما که در جده ساکن است واریز یارانه را نشونم داد البته این قدر زیاد نبود ولی نزدیک به همین مبلغ بود. حالا...
ناشناس۸۱۸۹۵۳۲۱:۵۳:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
منم یکی از اقوامم جده ساکنه میگه اصلا یارانه نمیدن کی به کیه
مهرداد۸۱۷۹۵۸۱۰:۰۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
من و خانواده من شهروند ایرانی هستیم و در ایران زندگی میکنیم اما بر خلاف ادعای شما که در ایران همه یارانه میگیرند یارانه نمی گیریم چون ذات اسم گذاری موضوع را صحیح نمی دانیم زیرا دولت به ظاهرمهرورزی با نام گذاری غلط اقدام به دادن سوبسید ... مردم را به گداپروری و بدبخت پروری و سواستفاده از شخصیت انسانی انحراف داد. اولا پول نفت متعلق به همه ایرانیان است نه یک گروه خاص. ثانیا سیاست های غلط دولتی متاسفانه وضعیت ناصحیح اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کنونی را پیش آورده است و باید این وضعیت تغییر یابد.
ناشناس۸۱۸۹۵۸۲۱:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
مهرداد جان دلبندم بخون بعد کامنت بپرون گفته 73 میلیون یارانه میگیرند ولی یارانه به همه تعلق میگیره اینکه شما نمیگیری به خاطر اینه که خودت نخواستی ولی اگه میخواستی به تو هم میدادند چون به همه بالقوه تعلق میگیره;.
ناشناس۸۱۷۹۶۱۱۰:۰۶:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
باور کنید یک کارگر ساده در کانادا هستم ولی با در امد یک روزه توانایی خرید 16 کیلواجیل از گردو تخمه پسته نخود بادام هندی قیصی انجیر و.... برای شب عید دارم ولی همکارانم در ایران توانایی خرید حتی یک کیلو پسته را با درامد یک روز ندارند
ناشناس۸۱۸۰۹۱۱۱:۱۶:۵۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
یارانه چیه این مسخره بازیها چیه بجای اختلاس شغل ایجاد کنید کسی یارانه نخواست
سهراب۸۱۸۱۵۹۱۱:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
فقط ما خوبیم.
ناشناس۸۱۸۲۲۵۱۲:۱۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
دولت میگه به 73 میلیون نفر یارانه میده اما ما که کارمندیم و حقوقمون 2 میلیون هست 5 سال هست که یارانه ما رو قطع کردن ، از هر کی دیگه هم که میپرسیم میگه یارانه اونها رو هم قطع کردن . در کل شاید 25 میلون نفر یارانه بگیرن. معلوم نیست اون پول هایی رو که به اسم 73 میلیون نفر هر ماهه برداشت میکنن چه افرادی میخورن . به اسم مردم و به کام بعضی ها
ناشناس۸۱۸۳۰۴۱۲:۵۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
واقعا از دست این کانال ها... چی باید گفت؟؟ یارانه کجا 45000 تومنه؟؟ یارانه 45500 تومنه.
ناشناس۸۱۸۴۷۴۱۴:۲۴:۴۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
خردادماه سال 91 به عمره مشرف شدم. در مغازه یکی از شیعیان مدینه از ایشان پرسیدم آیا درسته که به شما یارانه نقدی (به تعبیری پول نفت) پرداخت میشه؟ ایشان گفتند : از بدو تولد تا 14 سالگی به هر نفر ماهانه 1000 ریال ، از 14 تا 18 سالگی 1500 ریال و از 18 تا 44 سالگی پرداخت قطع میشه. مجددا از 44 سالگی ماهی 1500 ریال پرداخت میشه. این اطلاعاتی هست که من از اون بنده خدا گرفتم. به عبارتی به نرخ فعلی یارانه ماهیانه بین سه و نیم تا 5 میلیون تومان هست. اینکه در مقاله گفته شده به 500 هزار نفر پرداخت میشه، بعید میدونم اینجوری باشه چون اگر اینطور بود قطعا به شیعیان عربستان چیزی پرداخت نمی شد. تازه همون زمان اون بنده خدا می گفت پسرعموم مهندسه و کارمند بود چون حقوقش ماهی 20هزار ریال بود از اداره اومد بیرون رفته ماشین دست دوم از آلمان وارد میکنه !!
بابک۸۱۸۵۹۱۱۵:۴۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
کاملا درسته. همون شرایط اونجا رو اینجا اعمال بفرمایید همون ۵۰۰ هزار نفر هم نمیخوان یارانه رو. کار عالی حقوق عالی رفاه عالی
ناشناس۸۱۸۶۷۹۱۶:۵۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
در عربستان یارانه نقدی انرژی از 2 سال قبل شروع شده و خانواده به 5 گروه تقسیم می شوند که تا درآمد ماهیانه 20160 ریال یا 5600 دلار مستحق دریافت یارانه هست که میشه حدود 70 میلیون تومان. مثلا خانوار با درآمد ماهیانه تا 8699 ریال، در گروه اول قرار دارد و 1200 ریال می گیرد. گروه دوم از 8700 تا 11999 که 1000 ریال می گیرد گروه سوم از 12000 تا15299 که 800 ریال گروه چهارم از 16000 تا 20160 که 600 ریال می گیرد ماهانه. هر فرزند بالای 24 سال به طور مستقل از خانواده می‌تواند ثبت نام کند که متاسفانه در ایران ممکن نیست.
ناشناس۸۱۹۰۸۱۲۳:۵۴:۲۴ ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
کاسبای تحریم اگه دورهمی اختلاس نکنن پس چیکارکنن؟خدا...ازشون .....نگذره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین