فروش مدرک دکترا در یک موسسه تبلیغاتی

گروه اجتماعی الف،   3971217073 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر نوستالژی پیک آفتاب که سال‌ها قبل تبلیغاتش را داخل منازل می‌انداختند، سلطان بی‌رقیب جعل مدرک بود که حاشیه امنی داشت و سال‌ها هر نوع مدرکی در هر سطحی به هر شخصی که تصور کنی فروخته است.

به گزارش فارس، این روزها سلاطین مختلفی به جامعه معرفی می‌شوند، سلاطینی که نمی‌دانم از دستگیری‌شان خوشحال باشم یا از مدت و سابقه کارشان و سال‌ها تخلفی که کردند و برخوردی ندیدند ناراحت!

از این میان سلطان جعل مدرک سهم مشهد ما بود، مدیر نوستالژی پیک آفتاب که سال‌ها قبل تبلیغاتش را داخل منازل می‌انداختند، سلطان بی‌رقیب جعل مدرک بود که حاشیه امنی داشت و سال‌ها هر نوع مدرکی در هر سطحی به هر شخصی که تصور کنی فروخته است.

امیررضا ثابت که از پیک آفتاب شروع کرد و به هشت دفتر بزرگ در مشهد، بیش از ۱۰ شریک و بالغ بر ۲۰۰ کارمند رسید آنقدر تب مدرک‌گرایی را داغ دیده بود که حتی باطل شدن مجوز موسسه فرهنگی هنری آفتاب هم نتوانست جلوی فعالیتش را بگیرد تا سرانجام ۱۵ بهمن‌ماه در یکی از دفاتر محل کارش واقع در بلوار معلم مشهد دستگیر شد.

برای دو سمینار حدود 8 میلیون تومان پرداختم!

مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نحوه برقراری ارتباط با موسسه آفتاب را اینطور شرح داد: خانمی به نام «ق» از کارمندان موسسه آفتاب تماس گرفت و گفت سمینار هنر مدیریت در بازارهای رقابتی که در ۱۵ آذر برگزار شد و سمینار انقلاب صنعتی چهارم که قرار بود در ۲۵ بهمن ماه برگزار شود را داریم.

ابراهیم شریفی‌منش ادامه داد: اولی را شرکت کردم و دومی به دلیل دستگیری امیررضا ثابت برگزار نشد، از دستگیری او اطلاعی نداشتم، همان خانم تماس گرفت که ثابت دستگیر شده و می‌توانیم برای شکایت به شعبه ۷۵۱ دادسرای انقلاب مشهد مراجعه کنیم.

وی ادامه داد: در ارتباط اولیه به ما گفته شد از بین مشاغل اسم تولیدکنندگان را استخراج کردند و چون ما جزو تولیدکنندگان مطرح هستیم با ما هم ارتباط گرفتند که طی قراردادی برای شرکت در سمینارها در مجموع برای دو سمینار ۷ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان پول پرداخت کردم.

گول اسم صداوسیما را خوردم

شریفی‌منش ضمن تاکید بر این مسئله که تماس کارمند ثابت، تنها تماس تلفنی برای دعوت به حضور در سمینار نبوده و از این ارتباطات تاکنون با شرکت آن‌ها زیاد گرفته شده، تصریح کرد: گول اسم صداوسیما را خوردم، معمولا در صداوسیما اول برنامه‌ها را کنترل می‌کنند بعد برگزار می‌شود و چون در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار می‌شد گفتم مشکلی ندارد.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده داخلی مدارک ارائه شده در سمینار را تندیس هنر مدیریت در بازارهای رقابتی، لوح زرین مدیر سال و افتخارآفرین اقتصاد ملی(از طرف آکادمی اقتصادی همکاری آسیا و اروپا)، گواهی‌نامه ویژه کنگره از آکادمی ccpl و اعتبارنامه حضور در سمینار با امضای اساتید حاضر برشمرد و تاکید کرد: در هیچ سمینار مشابهی شرکت نکردم، مرکز همایش‌های صداوسیما جایی نیست که هر کسی بتواند آنجا همایش برگزار کند و یا در اختیار کار تقلبی قرار بگیرد.

من دویست و ششمین نفری بودم که مورد تقدیر واقع شدم

وی در پاسخ به این سوال که چند نفر مورد تقدیر قرار گرفتند اظهار کرد: من دویست و ششمین نفری بودم که مورد تقدیر واقع شدم، هر کسی بر اساس پولی که داده بود تقدیر می‌شد و به همان تناسب لوح یا تقدیرنامه می‌گرفت.

شریفی‌منش تشریح کرد: یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه شرکت عادی در سمینار بود و در یک مرحله بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در مرحله دیگر بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گرفتند که این دو مرحله پرداخت هزینه مدارکی بود که در سمینار اهدا می‌کردند.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده داخلی در واکنش به این نکته که چطور شک نکردید پول می‌دهید و تقدیر می‌شوید اظهار کرد: در نظرم خدمات سمینار بود و جای شک نداشت چون جاهای دیگر هم همینطور سمینار برگزار می‌کنند، کلاس هم که شرکت کنی مدرکی می‌دهند و این پک هم مدارک سمینار بود، ننوشته بودند چند جلسه بلکه گواهی حضور در سمینار بود و چون بخش غیردولتی متولی برگزاری شده خب به صورت طبیعی هزینه داشت.

وی توضیح داد: هر کسی لوح و تندیس یادبود می‌خواست رقم ثابتی برای پرداخت داشت و کسی که نمی‌خواست هزینه این بخش را نداده‌بود ولی اکثر شرکت‌کنندگان تندیس گرفتند.

حتی از صنف آرایشگری هم تقدیر شد

شریفی‌منش انگیزه خودش از شرکت در سمینار را اینطور بیان کرد: خواستم با حضورم تولیدکنندگان را بشناسم، با عده جدیدی از تولیدکنندگان آشنا شوم و در بازار محصولم را نشان دهم چون جلوی چشم ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر کار ما نمایش داده می‌شد و همین بستر برای ما مهم بود.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده داخلی جنبه تبلیغاتی سمینار را مهم دانست و گفت: دنبال این بودیم که برای ما تبلیغات شود که جنس‌مان بهتر جا بیفتد، ما تولیدکننده‌ایم هرچه جنس بهتر جا بیفتد فروشش بیشتر است و فروش بیشتر به پیشرفت کارمان کمک می‌کند.

شریفی‌منش یادآور شد: تصور کردم تولیدکنندگان مختلف از انواع کارها آنجا هستند البته بعد متوجه شدم حتی صنف آرایشگری هم حضور داشتند و این را نمی‌دانستم در بخش تقدیرها متوجه شدم از این صنف هم تقدیر شد ولی هزینه شرکت در سمینار دوم را هم پرداخته بودم.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده داخلی تاکید کرد: در توجیه برای عقد قرارداد گفتند وقتی اینجا می‌آیید عده‌ای تولیدکننده و تاجر حضور دارند که شما می‌توانید با هم آشنا شوید و جنس‌تان را بهتر در بازار رقابتی بفروشید البته بستر معرفی کارمان آنجا نبود فقط چند نفر سخنرانی کردند و بعد از آن در بخش تقدیرها که روی سن می‌رفتیم با رزومه مختصری معرفی صورت می‌گرفت.

وعده وسوسه‌انگیز برای اقامت کانادا

یکی دیگر از شاکیان این پرونده که اهل تبریز بود و اصلا امیررضا ثابت را نمی‌شناخت گفت: شنیدم که هلدینگی وجود دارد با چند زیرمجموعه، ۱۵ دی بود که دو خانم به اسم «ا» و «د» تماس گرفتند.

وی ادامه داد: از کنگره مدیریت در تراز جهانی که ۱۹ تا ۲۲ بهمن در هتل پارس مشهد برگزار می‌شد خبر دادند و مدعی شدند با حضور در این همایش عضو انجمن جهانی مدیریت زیر نظر اتحادیه اروپا می‌شویم و می‌توانیم با شرکت در آزمونی که دارد اقامت کانادا را بگیریم.

شاکی تبریزی توضیح داد: قرارداد را با شرکت توسعه آبنوس کیش امضا کردم و ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه واریز کردم اما یک هفته مانده به برنامه در حالیکه بلیط هم برای مشهد گرفته بودم با خانم‌هایی که برای ثبت‌نام با من مرتبط بودند تماس گرفتم اما هیچکدام پاسخ نمی‌دادند.

وی با اشاره به تماس با هتل گفت: متوجه شدم برنامه کنسل شده است و بالاخره پس از پیگیری بسیار ا پاسخ داد و گفت مدیر عامل شرکت را که امیررضا ثابت است گرفتند و شما باید با مسوول برگزاری برنامه تماس بگیرید.

شاکی که قرارداد را با آقایی به اسم «ق» بسته بود او را مهره اصلی می‌دانست و اظهار کرد: با مسوول برگزاری برنامه تماس گرفتم و او ضمن توضیح در مورد دستگیری مدیر گفت که می‌توانم شکایت کنم، پس به مشهد سفر کردم و با مراجعه به شعبه ۷۵۱ دادسرای مشهد شکایت را انجام دادم.

هتل تایید کرد و قرارداد نوشتم!

وی یادآور شد: قبل از ثبت‌نام برای اعتبارسنجی این برنامه با هتل تماس گرفته بودم و آن‌ها ضمن تایید برگزاری برنامه در آنجا گفتند تا الان حداقل پنج مورد همایش مشابه از طرف شرکت در این هتل برگزار شده است و من به این مسئله استناد کردم و قرارداد نوشتم.

وی وعده‌های داده شده برای حضور در همایش را علاوه بر عضویت در انجمن برای اخذ آسان‌تر اقامت کانادا دریافت تندیس و گواهی شرکت در اجلاس برشمرد.

برخی موسسات با مجوزی غیر از مجوز وزارت علوم مدارک افتخاری می‌دادند

سوال جدی این است که چرا خلا نظارتی در این حد وجود دارد و رفتن سراغ سازمان‌ها و نهادهای مرتبط شاید بهترین راه برای رسیدن به پاسخ دقیق باشد به همین دلیل علت این ماجرا را از دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی خراسان رضوی جویا شدم.

حسین جعفری‌ثانی که دبیر کارگروه هم‌اندیشی و نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی هم هست به دغدغه چندین ساله هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی خراسان رضوی اشاره می‌کند و اینگونه شرح می‌دهد: شاید سابقه این کارگروه به پنج یا شش سال قبل برمی‌گردد حتی قبل از اینکه من اینجا بیایم، کارگروهی در ابعاد کوچک‌تری تشکیل و همفکری می‌شد.

وی ادامه داد: برخی از موسساتی که در این زمینه شناخته شده بودند با هماهنگی به آن‌ها اخطار می‌دادند و یا آن‌ها را پلمپ می‌کردند، اما من احساس کردم این موضوع خیلی عمیق‌تر از این است، مدرک‌فروشی و گرایشی که در کشور برای اخذ مدرک آسان وجود دارد باعث شد بعضی از موسسات و افراد در این زمینه ورود پیدا کنند.

جعفری‌ثانی ضمن اشاره به سازوکار خاص و کنترل بر موسساتی که در حوزه آموزش عالی مجوز دارند، تصریح کرد: مشکل کار از جایی به وجود آمد که برخی از موسسات مثلاً با مجوز اداره ارشاد(از جمله همین موسسه‌ای که امیررضا ثابت داشت) و با چند بند خیلی کلی شروع به برگزاری همایش کردند و در کنار همایش مدارک افتخاری دادند.

از لیسانس افتخاری تا دکتری و حتی کتاب افتخاری!

دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی خراسان رضوی لیسانس، فوق لیسانس، دکتری، رساله دکتری و حتی کتاب افتخاری را جزو مدارک افتخاری اهدا شده در همایش‌های این موسسه برشمرد و اظهار کرد: خیلی‌ها استقبال کردند و با پول بدون دردسر و استرس مدرکی گرفتند و از این مدرک هم استفاده‌های مختلفی بردند.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل فقط با ماموریت و وظیفه‌ای که ما در سطح استان و حتی کشور داشتیم قابل رفع نبود و در حوزه اختیارات ما هم نبود زیرا حوزه نظارت ما دانشگاه‌هایی بود که از وزارت علوم مجوز داشتند در حالیکه اینگونه موسسات از یک اداره یا دستگاه دیگری مثل اداره ارشاد مجوز دارند و با مجوزی تحت عنوان فعالیت‌های فرهنگی، هنری و علمی دوره‌هایی در قالب همایش برگزار می‌کنند که در آن‌ها مدرک هم می‌دهند، ما چندین بار به ارشاد اعلام کردیم که چنین اتفاقی می‌افتد.

۲ سال قبل از متهم اصلی تعهد محضری عدم دخالت در مسائل آموزشی گرفتیم

دبیر کارگروه هم‌اندیشی و نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی به دعوت از افراد خاطی در این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: تقریبا دو سال قبل متهم اصلی را دعوت کردیم، دو الی سه بار حضور پیدا کرده و به ما تعهد محضری داده است که در امور آموزشی دخالتی نکند.

موسسه آفتاب با وجود لغو مجوز فعالیت می‌کرد

جعفری‌ثانی با اشاره به موسسه فرهنگی هنری آفتاب عنوان کرد: قبلاً ارشاد این موسسه را لغو مجوز کرده بود اما همچنان در این حوزه فعالیت داشت و مدرک فروشی می‌کرد، ما هم رصد می‌کردیم یعنی تبلیغات و اطلاعاتی که می‌آمد مستند و اعلام کردیم، دادستانی که گزارش‌های مستند ما را دید با پلیس فتا وارد شدند و کار را انجام دادند.

دبیر هیات نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی خراسان رضوی ادامه داد: ما گزارش‌های مختلفی به دادستانی و وزارت علوم دادیم که در سطح کشور باید با این مسئله به طور جدی برخورد شود زیرا یک خلا اصلی این بود که واقعا همه دستگاه‌های مرتبط نظارت جدی بر فعالیت‌های تحت نظارت خود نداشتند.

رسانه‌ها برای تبلیغ موسسه آموزشی باید مجوز لازم را اخذ کنند

وی خلا دیگر را در حوزه اداره ثبت شرکت‌ها دانست و اظهار کرد: اداره ثبت شرکت‌ها مجوز فعالیت به افراد حقیقی می‌دهد و بعد که می‌خواهند فعالیت انجام دهند اداره ثبت از دستگاه‌های مربوطه استعلام نمی‌کند که آیا این افراد حقیقی که قصد فعالیت در حوزه شما را دارند تایید می‌کنید؟

دبیر کارگروه هم‌اندیشی و نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی همکاری این موسسات غیرمجاز را با سایر موسسات مجاز مشکل دیگری دانست و گفت: ما به موسسات مجاز اعلام کردیم و در چند مورد موسساتی که با موسسه فرهنگی هنری آفتاب قرارداد داشتند ملزم به تعهد محضری کردیم که حق ندارند فعالیت‌هایشان را واگذار کنند و نباید ساختمان و موسسه دیگری به نام آن‌ها فعالیت کند یا همایشی به اسم موسسه در یک هتل برگزار شود.

جعفری‌ثانی متذکر شد: رسانه‌هایی مثل صداوسیما، روزنامه‌ها و جراید و اتحادیه‌هایی مثل هتل‌داران یا اطلاع نداشتند و یا شاید به خاطر بار مالی توجهی به موضوع نداشتند اما الان اتحادیه هتل‌داران اطلاع دارند برگزاری چنین همایش‌هایی در محل هتل‌ها به صرف مجوزی که از ارشاد، ثبت شرکت‌ها یا حتی اداره اماکن وجود دارد کفایت نمی‌کند و نیز همه رسانه‌ها، روزنامه‌ها، جراید و حتی شهرداری‌ها اگر می‌خواهند برای موسسه‌ای تبلیغ کنند باید مجوز لازم را اخذ نمایند.

وی با اشاره به وجود مدرک‌فروشی در سطح کشور تصریح کرد: در وزارت علوم کارگروهی مشابه در حال شکل‌گیری است، ما رایزنی‌های کردیم و نتایج مثبتش همین هم افزایی، همکاری و اطلاع‌رسانی است و در واقع پتانسیل اجرایی خیلی خوبی که قبلاً بوده و به صورت مجزا فعالیت می‌کرد الان با حضور همه دستگاه‌های ذیربط و به خوبی تصمیم‌گیری می‌شود.

شریک دیروز همان شاکی امروز پرونده که حاضر به مصاحبه نشد

تنوع شاکیان پرونده سلطان جعل مدرک بسیار زیاد است، یکی از آن‌ها شریکی بود که ابتدا حاضر به مصاحبه شد اما پس از مشورت با وکیلش طی پیامکی نوشت: «کار کردن برای موسسه آفتاب بقدری زندگی منو تحت شعاع قرار داده و آبروی منو برده که دیگه حاضر نیستم حتی در حاشیه‌های این پرونده قرار بگیرم، آنچیزی که لازم بود و اطلاع داشتم در اختیار بازپرسی قرار دادم و حقیقتا نمی‌خوام بیشتر از این درگیر این پرونده باشم، لذا با عذرخواهی فراوان مصاحبه نمی‌کنم.»

شاکی دیگری که از سال ۹۲ تقریبا اکثر برنامه‌های برگزار شده توسط ثابت در داخل و یا خارج از ایران را شرکت کرده بود و کلکسیونی از مدارک و افتخارات جعلی دارد و حال که خبر دستگیری ثابت به گوش دیگران هم می‌رسد نگران آبرو و اعتباری است که در این سال‌ها بین دوست و رقیب با مدارک پولی خود کسب کرده است.

دو دکترای افتخاری در جشن روسیه!

در این میان اما سخنان یکی از شاکیان پرونده که جشن روسیه در اواسط خرداد ۹۴ را حضور داشته شنیدنی‌تر است، وی مدارک ارائه شده در روسیه را چهار مدرک ذکر کرد که دو دکترای افتخاری داده شده اهمیت بیشتری دارند و تندیس‌های کیفیت نیز در کنار این مدارک دکترای افتخاری اهدا شده است.

این شاکی توضیح داد: پروژه روسیه به اسم آقایان «ب» و «پ» بود، شرکت‌هایی را برای دعوت در روسیه انتخاب کرده بودند مثلاً به ۱۰۰ شرکت برتر سازمان مدیریت صنعتی اعلام کردند چنین برنامه‌ای در روسیه داریم ولی برای حضور باید ممیزی شوید، جدولی آماده کرده بودند، مثلاً گردش مالی‌تان باید چند میلیارد ریال باشد، باید این تعداد کارمند داشته باشید و پنج سال بیش از هزار کارمند را مدیریت کرده باشید تا واجد شرایط حضور باشید.

از افراد دردسرساز فقط 800 هزار تومان می‌گرفتند

وی ادامه داد: هزینه ممیزی ۸۰۰ هزار تومان بود و کسانی را که حدس می‌زدند اهدای مدرک به آن‌ها ممکن است بعد دردسرساز باشد در این ممیزی رد می‌کردند و از کسانی که واجد شرایط حضور بودند ۸ هزار و ۵۰۰ یورو به ازای هر نفر دریافت می‌کردند.

جشن در کاخ سن‌پترزبورگ و اقامت در هتل 5 ستاره رادیسون رویال

شاکی حاضران در روسیه را بین ۵۰ تا ۶۰ شرکت ذکر کرد که برخی از آن‌ها دو مدرک می‌گرفتند و توضیح داد: قرار بود جشنی برگزار شود و نماینده دانشگاه Golden State آمریکا از شعبه دبی جهت اهدای مدارک حضور یابد و در یکی از کاخ‌های قدیمی CaHKT-ПeTepбypг (سن پترزبورگ) این مراسم برگزار شد.

وی ادامه داد: همه چیز خیلی لاکچری برگزار شد، محل اقامت هتل پنج ستاره Radisson Royal(رادیسون رویال) بود، یک گوینده خبر زبان انگلیسی که از تهران دعوت شده بود و ظاهراً ارتباط دوستانه با مدیران شرکت داشت آقایی به اسم «ه» مجری جشن روسیه و نماینده علمی استان ЛeHиHгpáдcKaя óблacTb (لنینگراد) روسیه نیز از میهمانان حاضر در مراسم بودند.

قبرس، دبی و مالزی هم از همایش مدرک فروشی بی‌نصیب نماندند

شاکی تصریح کرد: بعد از روسیه همایش‌های مشابهی تقریبا سه ماه بعد در قبرس و در فاصله یک ماه بعد از آن در برج خلیفه دبی برگزار شد و بین همایش‌های خارج از کشور مالزی، قبرس و دبی مفصل‌تر و با هزینه بیشتر بودند که در همایش‌های مالزی و برج خلیفه دبی به ۳۲۰ نفر مدرک اهدا کردند و مدارک اهدایی مدارک دکترای افتخاری مدیریت و دکترای افتخاری پروژه بود.

مراسمات در کشورهای دیگر حواشی خاصی داشته که شرح آن از حوصله گزارش خارج است و شاید وقتی دیگر به ابعادش بپردازم اما روش مورد استفاده برای جلوگیری از تکثیر موسسات آفتاب و امیررضا ثابت‌ها ضروری است به همین دلیل کنجکاوی خودم نسبت به نکات شک برانگیز را با شاکی مطلع درمیان گذاشتم و اینگونه توضیح داد: در روسیه نماینده دانشگاه گلدن استیت آمریکا حضور پیدا نکرد به همین دلیل با دانشگاه ارتباط برقرار شد و در مکاتبه ایمیلی دانشگاه گفت که چنین چیزی وجود ندارد.

وی افزود: دانشگاه توضیح داد که ما چنین برنامه‌ای نداشتیم، چنین مدرکی هم نمی‌دهیم و اصلا در خاورمیانه فعالیتی نداریم، اما موسسه آفتاب برای جلوگیری از شکایات شرکت‌کنندگان راه‌حل داشت، سایتی را بالا آوردند که در آن سایت کپی مدارک جعلی دانشگاهی را بارگزاری کردند، پایین مدارک یک کد گذاشته بودند و آدرس سایت با اول اسم دانشگاه شروع می‌شد.

شاکی مطلع یادآور شد: هر کسی به موسسه شکایت می‌کرد که مدرک اعتبار ندارد او را به سایت ارجاع می‌دادند و شخص کد مدرک را وارد می‌کرد و تصویر مدرک خودش را در سایت جعلی با آدرس فیک مشابه سایت اصلی دانشگاه مشاهده می‌کرد و از شکایت منصرف می‌شد.

هزینه را از حساب دولت واریز می‌کردند

وی در پاسخ به این سوال که چطور شرکت‌ها رضایت می‌دادند هزینه ۱۰۰ میلیونی برای حضور در روسیه را به یک موسسه خصوصی بپردازند گفت: بخشی از شرکت‌کنندگان شرکت‌های دولتی بودند که برای مدیر آن مشکلی نبود و از حساب دولت هزینه را واریز کردند و برخی شرکت‌های خصولتی بودند.

وی یادآور شد: مثلاً شرکتی زیرنظر شستا تحت مدیریت آقایی به نام ی که اکنون مدیر شرکت نیست، این مدرک را گرفت و آن‌ها حتی پروازشان را بیزینس گرفتند و بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه پروازشان بود و مشابه این شرکت باز هم بود که کاملا دولتی بودند و حتی به دنبال استعلام مدارک اهدایی نبودند زیرا برای خودشان هزینه‌ای نداشت و اتفاقا حیف و میل این بخش از شرکت‌کنندگان و حضور همراهانشان بیشتر بود.

شاکی مطلع حضور شرکت‌های خصوصی را ۳۰ تا ۴۰ درصد ذکر و عنوان کرد: برای این مخاطبان شان کار بسیار بالاتر نشان داده می‌شد و قراردادی را از دانشگاه به آن‌ها ارائه دادند که ممیزی انجام می‌شود و قرار نیست حتما به شما مدرک داده شود، اگر این ممیزی را پاس کنید مدرک می‌گیرید.

وی تاکید کرد: برخی از شرکت‌ها فقط هزینه ممیزی که بیش از ۸۰۰ هزار تومان بود را پرداختند و به آن‌ها گفته شد در ممیزی رد شدید، اما کسانی که قبول شدند ۸ هزار و ۵۰۰ یورو برای خودشان و برای هر همراه هم ۲ هزار و ۵۰۰ یورو می‌پرداختند.

شرکت‌کنندگانی در سطح وزارت‌خانه هم در روسیه حضور داشتند

شاکی مطلع هزینه انجام شده برای سفر و حضور هر نفر در روسیه را بین هزار تا یک هزار و ۵۰۰ یورو ذکر و خاطرنشان کرد: آن زمان یک نفر برای چنین سفری باید بین ۴ تا ۶ میلیون تومان هزینه می‌کرد و عموم مخاطبان شرکت‌های دولتی بودند که مدیریت دوره‌ای دارند و در برخی از آن‌ها مدیر تغییر کرده و البته شرکت‌کنندگانی در سطح وزارت‌خانه نیز در مراسم حضور داشتند که به صورت همراه با شرکت دیگری آمده بودند و در مرخصی کاری به سر می‌بردند.

انگیزه امیررضا ثابت‌های بعدی

تخلفات صورت گرفته توسط موسسه فرهنگی هنری آفتاب که اتفاقا چند سالی هم بدون مجوز عرصه را مهیای فعالیت دیده اینقدر گسترده است که علاوه بر افراد و شرکت‌های خصوصی، بیت‌المال را هم به نوعی غارت کرده و می‌توان گفت در راه رسیدن به منافع مالی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

ابعاد گسترده این اتفاق و صحبت با کسانی که مدارکی از این موسسه گرفته‌اند بیم فرهنگی را می‌دهد که در حال رواج است و آن اعتماد ساده به امثال آفتاب و امیررضا ثابت‌های اکنون و آینده است زیرا در کنار زیرکی سلطان جعل مدرک و تیمش این اعتمادی که به راحتی توسط هر سوءاستفاده‌گری امکان جلب دارد خود انگیزه امیررضا ثابت‌های بعدی است.

توجه دقیق‌تر به کارگروهی که هدف اصلی آن رفع بسترهای موجود و خلاهایی است که باعث تکثیر این موسسات می‌شود شاید ضروری و باعث امیدبخشی باشد زیرا در آن هم‌افزایی همه سازمان‌هایی که می‌توانند در پیشگیری از وقوع چنین جرائمی موثر باشند را شاهد هستیم.

بزرگ‌ترین اقدام کارگروه دستگیری امیررضا ثابت بوده است

سخنگوی کارگروه هم‌اندیشی و نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این کارگروه از شهریور ماه کار خودش را با حضور نمایندگان تام‌الاختیار سازمان‌ها و ادارات مربوطه آغاز کرده و بزرگ‌ترین اقدام آن دستگیری امیررضا ثابت بوده است.

علی جهان توضیح داد: او به عنوان بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین مهره برگزاری همایش و فروش مدارک جعلی بوده است و قبل از او هم موسسه «پ» که مدیر آن «م.ک» و محل دفتر آن‌ها در فرامرز عباسی بود به تصویب کارگروه با ورود پلیس فتا و نماینده دادستان دفترش پلمپ شد و پرونده‌اش در حال رسیدگی است.

با مدارک جعلی ارتقاء جایگاه می‌گیرند اما صلاحیت و دانش لازم را ندارند

وی در پاسخ به این سوال که برگزاری همایش و ارائه گواهی حضور چه ایرادی دارد گفت: اینکه برگزار کننده چه کسی است و ماهیت حقیقی و حقوقی او چیست و در واقع صلاحیت برگزاری همایش از جهت فرم و محتوا را دارد یا خیر بحث مهمی است، ضمن اینکه گواهی صادر شده بدون سنجش صلاحیت به افراد اهدا می‌شود و این گواهی را برخی از شرکت‌کنندگان در ادارات مختلف تحت عنوان ساعات آموزشی استفاده می‌کنند و ارتقاء جایگاه می‌گیرند در حالی که صلاحیت آن جایگاه و دانش لازم را ندارند.

MBA و DBA را به جای دکترای مدیریت کسب و کار فروخته‌اند

جهان ضمن اشاره به فروش مدرک MBA به جای دکترای کسب و کار توضیح داد: دوره MBA و DBA را فقط موسسه آموزش عالی آزاد مجوزدار از وزارت علوم می‌تواند برگزار کند و طی آن مثلاً شخص باید ۴۰۰ ساعت در کلاس آموزشی شرکت کند، بعد از آن پروژه ارائه دهد و طی آزمونی در صورت کسب نمره گواهی گذراندن ۴۰۰ ساعت دوره مهارت کسب و کار را می‌گیرد.

وی تاکید کرد: آن هم به این شکل نیست که DBA را ترجمه کنید به Doctor of business administration و بعد بگویید دکترای مدیریت کسب و کار! این‌ها جزو همان دروغ‌ها و فریب‌های این همایش‌ها بوده است.

سامانه masdoodi.ir برای ثبت شکایات مردمی است

از آنجا که بستر و خلاهای موجود در جامعه به شدت نگران کننده است خواستم خروجی‌های کارگروه در رفع خلا‌ها بیشتر شفاف شود که جهان توضیح داد: چند کار اساسی در این مدت صورت گرفته که هر کدام سهم مهمی در رفع خلاهای موجود دارد.

سخنگوی کارگروه هم‌اندیشی و نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی با اشاره به آفت‌شناسی انجام شده توضیح داد: سامانه masdoodi.ir که با نظارت پلیس فتا فعالیت می‌کند برای ثبت تخلفات مشاهده شده توسط مردم است و قبل از این مردم اطلاع نداشتند باید به کجا مراجعه کنند.

اتحادیه برگزارکننده همایش‌ها شکل می‌گیرد

وی ادامه داد: اتحادیه‌ای در حال شکل‌گیری است با عنوان اتحادیه برگزار کننده همایش‌ها چون مشخصاً هیچ کسی متولی این کار نمی‌شود و هر سازمانی می‌گوید مسائل مربوط به خودم را قبول می‌کنم با این اتحادیه هر کسی در هر جایی بخواهد همایش برگزار کند نظارت و کنترل به صورت کلی روی همایش صورت می‌گیرد.

جهان افزود: کارگروه ویژه پیشگیری از جرایم عالی آموزشی خراسان رضوی در حال آماده سازی سامانه‌ای است که هر کسی قصد برگزاری همایشی داشته باشد مشخصات خود، درخواست و خدمات همایش را ثبت می‌کند و توسط پنج سازمان آموزشی حاضر در کارگروه طی ۷۲ ساعت بررسی و اعلام نتیجه می شود پس از برگزاری با کنترل سازمان مربوطه خروجی همایش نیز در سامانه ثبت می‌شود.

سخنگوی کارگروه هم‌اندیشی و نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی با اشاره به اهمیت اعتبارسنجی مدارک برای مردم و مسوولان در جلوگیری از وقوع مسائل مشابه توضیح داد: برای استعلام مدارک و اعتبارسنجی آن‌ها سامانه استعلام در حال راه‌اندازی است که در دل همین سامانه موسسات آموزش عالی آزاد را موظف کردیم هر گواهی که تا الان داده‌اند در سامانه بارگذاری کنند که هر کسی مدعی شد از این موسسات مدرک گرفته است قابل تشخیص باشد.

وی در ضرورت این مسئله توضیح داد: برخی از گواهینامه‌هایی که در حال حاضر وجود دارد به اسم یکی از موسسات آموزش عالی آزاد صادر شده است اما وقتی به آن موسسه مراجعه می‌کنیم می‌گوید نقشی در صدور این گواهینامه نداشته است که البته یکی از اقدامات موسسه آفتاب جعل مشخصات موسساتی بوده که یک بار به صورت تفاهم‌نامه یا مشارکت با او همکاری داشته‌اند.

پروژه اعتبارسنجی استاد حسابی هم نامعتبر است

جهان رسیدگی به شکایات مردمی را از جمله موارد مورد بررسی در کارگروه ذکر و عنوان کرد: مثلا برخی دانشجویان و اساتید دانشگاه فردوسی مشهد اطلاع دادند هزینه‌ای بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان برای شرکت در پروژه اعتبارسنجی پروفسور حسابی پرداخت کرده‌اند که طی آن از دانشجویان برتر تقدیر می‌شد ولی استعلام گرفتیم و مشخص شد این مورد مجوز ندارد، با اینکه دفتر این پروژه در قم است با مصوبه کارگروه امکان پیگیری فراهم شد.

در کارگروه، نظارت سازمان بیرونی بر سازمان‌های دیگر محقق شده است

سخنگوی کارگروه هم‌اندیشی و نظارت و پیشگیری از جرائم آموزشی عالی آزاد خراسان رضوی با تاکید بر اینکه کارگروه حامی و پشت و پناه هرکدام از سازمان‌ها برای پیگیری این مسائل است خاطرنشان کرد: اینجا نظارت سازمان بیرونی بر سازمان من نوعی محقق شده و با این نظارت روابط دیگر در پیشبرد امور و انجام تخلفات نقشی ندارند و همه مسائل در این حوزه ضابطه‌مند شدند زیرا قدرت و هم‌افزایی سازمان‌ها را در کنار نگاه منتقدانه و نظارت داریم.

آیا برخورد بازدارنده صورت می‌گیرد که امیررضا ثابت تکثیر نشود؟

هرچند امیررضا ثابت در زندان به سر می‌برد و هر کس او یا موسسه فرهنگی هنری آفتاب را بشناسد دیر یا زود به شعبه ۷۵۱ دادسرای مشهد مراجعه و برگ شکایتی به پرونده قطور وی اضافه می‌کند اما نگرانی اصلی اینجاست که آیا برخورد بازدارنده‌ای صورت می‌گیرد که امیررضا ثابت‌ها تکثیر نشوند؟

اکنون که بازپرس پرونده با جدیت به دنبال رسیدگی به این مسئله است و نگرانی افکار عمومی از بستر موجود در جامعه برای رشد امثال آفتاب و ثابت را به خوبی فهمیده تنها نگرانی هر کسی از شاکیان پرونده تا مردم عادی که موسسه آفتاب را می‌شناختند برخورد بازدارنده است.

شاید در حوزه قوانین ضعفی نداریم اما اینقدر نظارت جدی صورت نپذیرفته که هر کافی‌نتی مراجعه کنی به راحتی پایان‌نامه می‌خری و تبلیغ فروش مقالات بر دیوارهای دانشگاه‌ها بدون دقت هم به چشمت می‌خورند و امید تغییر در این بستر موجود نیست مگر با برخورد قاطع و بازدارنده.

تا وقتی در ساز و کار اداری و فرهنگ مردم ایران مدرک‌گرایی با همه نقدهای موجود باز هم شان داشته باشد باید ترسید از گرگ‌هایی که طمع کسب مدرک را به خوبی می‌شناسند و می‌دانند هر بسته وسوسه‌انگیزی ارائه دهند مورد هجوم کسانی است که میلیونی هزینه می‌کنند تا به مدرک برسند و شاید گاهی حتی خودشان را گول می‌زنند و چشم بر ابعاد شک برانگیز ماجرا می‌بندند تا زودتر مدرک را برای پله ترقی سازمانی یا پز دادن به رقبای بازار کار ارائه دهند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۱۱۶۰۲۱۳:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
وقتی که نخبه ها و نوابغ را با رفتارهای بازدارنده فراری می دهید ، این قارچ های سمی بسرعت پرورش می یابند .
مهدی۸۱۱۷۳۲۱۴:۵۱:۳۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۷
به احتمال خیلی زیاد تعداد..ی از مسئولین کشور به همین طریق مدرک گرفته اند و برای همین است که از ارائه کوچکترین راه حل برای مشکلات عاجزند و فقط مثل جاروبرقی پول میمکند.
ناشناس۸۱۲۳۶۷۰۰:۲۴:۳۷ ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
الکی نیست اینقدر دکتر زیاد شده؟؟؟؟؟؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین