روایت داماد رئیس جمهور از تنهایی روحانی/ انتقاد روزنامه دولت از لاریجانی/ حاشیه‌های جنجالی رای‌گیری درباره برنامه‌های تلویزیونی

گروه سیاسی الف،   3971213160 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روایت داماد رئیس جمهور از تنهایی روحانی/ انتقاد روزنامه دولت از لاریجانی/ حاشیه‌های جنجالی رای‌گیری درباره برنامه‌های تلویزیونی

تنهاترین رئیس‌جمهور؟

کامبیز مهدی‌زاده، داماد حسن روحانی که چند ماه پیش انتصابش در وزارت صنعت جنجال شده بود یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان بالا منتشر کرده است. مهدی‌زاده در این یادداشت درباره پدرزنش نوشته است: «با کمی تامل و با نگاهی به اطرافیان روحانی می‌شود دید که تقریبا اندک افرادی در دولت حاضرند خود را خرج روحانی کنند و اغلب به فکر دور بعد هستند. آنها در مشکلات جاخالی می‌دهند که تیرهای انتقادی به تن روحانی بنشیند تا روحانی در مرکز سیل انتقادها باشد. این روزها همه از دولت روحانی گلایه می‌کنند؛ راست و چپ هم ندارد، اصولگرایان این مخالفت را با صدای بلند داد می‌زنند و اصلاح‌طلبان سعی می‌کنند از دولت رفته‌رفته فاصله بگیرند و آرام‌تر شیخ اعتدال را نقد می‌کنند.‌» و در ادامه بخشی از شعارهای تکراری روحانی در سال ۹۶ را به‌عنوان دستاوردهای روحانی مطرح کرده است.

این روزها ناکارآمدی دولت روحانی بر همگان عیان شده و مردم در اثر بی‌تدبیری دولت، سفره‌شان کوچک شده است و تمام حامیان پیشین دولت هم سعی دارند راه خود را از روحانی جدا کنند. البته از داماد رئیس‌جمهور بعید نیست در این شرایط هم از پدرزن خود دفاع کند.

***

مصوبه خام‌دستانه مجلس

مجلس شورای اسلامی دیروز مصوبه‌ای داشت که طی آن نمایندگان پس از سه دوره حضور در مجلس نمی‌توانند برای چهارمین نوبت متوالی برای نمایندگی مجلس داوطلب شوند. طراحان این مصوبه، چرخش نخبگان را هدف اصلی آن دانسته‌اند.

می‌توان گفت تقریبا تمامی حقوقدانانی که تاکنون درباره این مصوبه اظهارنظر کرده‌اند متفق‌القول گفته‌اند این مصوبه با قانون اساسی مغایر است و قاعدتا باید شورای نگهبان آن را رد کند.

کامبیز نوروزی در روزنامه شرق نوشت: «[این مصوبه] مغایر قانون اساسی است؛ چون قانون اساسی در میان تمام نهادهای انتخابی فقط برای ریاست‌جمهوری محدودیت ادوار مقرر و آن را محدود به دو دوره متوالی کرده است. نهادهای انتخابی دیگر شامل مجلس، شوراهای شهر و روستا و خبرگان رهبری، محدودیتی از نظر تعداد دوره انتخاب ندارند؛ یعنی قانون اساسی به اشخاص اجازه داده است بدون محدودیت تعداد دوره‌ها حق انتخاب‌شدن داشته باشند. اگر قانون اساسی می‌خواست برای این نهادها هم محدودیت تعداد ادوار مقرر کند، باید آن را تصریح می‌کرد که نکرده است. اصل بر حقوق و آزادی ملت است. محدودیت حقوق و آزادی ملت نیازمند تصریح قانون اساسی است. هرجا تصریح وجود ندارد و قانون اساسی ساکت است، باید حکم به حقوق و آزادی ملت داد و از محدود‌کردن آن در قوانین عادی پرهیز کرد. حق انتخاب‌شدن و حق انتخاب‌کردن از حقوق ملت است. محدودکردن تعداد دوره‌های انتخاب‌شدن به‌عنوان نماینده مجلس در قانون عادی، خلاف حق انتخاب‌شدن و حق انتخاب‌کردن و نقض قانون اساسی است.»

***

آقای لاریجانی سوزنی هم به مجلس بزنید!

چند روز پیش پس از تصویب پیشنهاد رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مبنی بر افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق همه کارکنان و بازنشستگان دولت، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که سازمان برنامه، این ماده را اجرا نمی‌کند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس، در جلسه روز یکشنبه مجلس در واکنش به این نامه گفت: «هرکسی هر حرفی زد بر روی آن حساب باز نکنید؛ مگر کسی می‌تواند قانون را اجرا نکند؟ بی‌جا کرده این حرف را زده، زیرا وقتی قانون تصویب می‌شود باید اجرا شود.»

واکنش لاریجانی به نامه نوبخت: بیجا کردند حرف زدند، قانون لازم‌الاجراست+ ویدئو

روزنامه ایران که روزنامه رسمی دولت است در یادداشتی به علی لاریجانی انتقاد کرد و نوشت: «از نامه آقای نوبخت و البته پاسخی که رئیس مجلس داشته، شاید بتوان این برداشت را داشت که دولت مصوبه مجلس در صورت تایید شورای نگهبان را اجرا نمی‌کند و این یعنی قانون گریزی. اما به نظر می‌رسد نامه رئیس سازمان برنامه و و بودجه متوجه موضوع دیگری است. در حقیقت ماجرا نخواستن یا اجرا نکردن قانون از سوی دولت نیست بلکه نتوانستن است چنان که به گفته عضو هیات رئیسه، نوبخت در نامه خود اشاره داشته که دولت «نمی‌تواند» این مصوبه را اجرا کند...

گفته می‌شود شایسته‌تر آن است نمایندگان مجلس در ارائه پیشنهادهای خود، نظر دولت را جویا شده و بخصوص عملیاتی بودن یا نبودن پیشنهادها را مد نظر داشت. همین چند روز پیش بود که بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رئیسه از ارائه بیش از ۶ هزار پیشنهاد در جریان بررسی لایحه بودجه خبر داده بود. پیشنهادهایی که شاید یک درصد آنها هم عملیاتی نباشد. 

اما گویا برخی نمایندگان در مجلس، قوای مجریه و مقننه را جزایری جدای از هم می‌دانند که بی توجه به چارچوب اختیارات قوا و بویژه امکانات کشور خود را محق می‌دانند هر دخل و تصرفی را در لوایح دولت انجام دهند. البته که کسی منکر نیست این اتفاقات در چارچوب اختیارات نمایندگان است اما نحوه استفاده از این اختیارات قانونی و حد و حدود آن هم مهم است. این بی توجهی به مقدورات به صورت پررنگ‌تر در بررسی لایحه برنامه ششم توسعه دیده شد آنجا که دولت لایحه خود را در ۳۵ ماده تقدیم بهارستان کرد و نمایندگان با ۱۴۴ ماده آن را تحویل دادند یعنی ۱۰۹ ماده به لایحه دولت اضافه کردند تا این سوال به اذهان متبادر شود که این لایحه دولت است یا طرح مجلس! همین نمایندگان هم بتدریج منتقد خواهند بود که چرا مصوبات لایحه بودجه یا برنامه توسعه به طور کامل اجرا نمی‌شود. کما اینکه این سرنوشت دیگر برنامه‌های توسعه هم بوده است. با این وصف خوب بود آقای لاریجانی در کنار جوالدوزی که به دولت زده‌اند، سوزنی هم به همکاران خود در مجلس می‌زدند که تغییر ماهیت لوایح دولت ولو اینکه در چارچوب اختیارات قانون باشد، باز هم کار بجایی نیست.»

***

فرار متهم پرونده بانک سرمایه

رئیس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی پایان جلسه دوم رسیدگی به پرونده گروه موسوم به حسین هدایتی از بدهکاران بانک سرمایه را اعلام کرد و گفت: «یقینی متهم این پرونده با وثیقه آزاد شده بود که متواری شده است. آقای یقینی از متهمان این پرونده که با وثیقه آزاد بود متواری شده و ضمن صدور دستور ضبط وثیقه ۵ میلیاردی دستور دستگیری و جلب متهم صادر شده است.»

این خبر فقط تاسف و تعجب به همراه دارد. تاسف از غفلت دستگاه قضایی و دستگاه‌های امنیتی درقبال یک متهم اقتصادی و تعجب از میزان وثیقه بسیار کم. متاسفانه این اتفاق و اتفاقات مشابه، ناامیدی بسیاری در مردم ایجاد می‌کند و باعث می‌شود ناخودآگاه مردم رفتار قوه قضاییه در قبال متهمان اقتصادی را با رفتار این قوه درقبال متهمان امنیتی مقایسه کنند.

میزان وثیقه تعیین‌شده برای این متهم هم بسیار عجیب است. برای پرونده‌ای که ارقام مطرح‌شده در آن حول و حوش ۵۰۰ میلیارد تومان می‌چرخد وثیقه ۵ میلیاردی به یک شوخی شبیه است.

***

ورود شورای نظارت صدا وسیما به تخلفات رای‌گیری برنامه‌های تلویزیونی

 سید احسان قاضی‌زاده‌هاشمی عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت درباره اتفاق رخ داده در خصوص ماجرای دو برنامه «نود» و «برنده باش» در جشنواره تلویزیونی جام‌جم که شائبه‌هایی مبنی بر تقلب  و دست کاری در آرای مردمی مطرح کرده است، گفت: این موضوع از جنبه‎های مختلف بررسی خواهد شد و نتیجه آن نیز به شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما ارائه می‌شود.

 نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی افزود: این موضوع ابعاد فنی و حواشی مختلفی دارد که باید همه این موارد در کنار هم به صورت جامع مورد بررسی قرار گیرد.

عضو شورای نظارت بر سازمان صداوسیما اضافه کرد: ما کار خودمان در این خصوص را آغاز کردیم و در بخش‌های مختلف شائبه‎هایی در خصوص این تخلف اعلام شده که همه این موارد باید بررسی شود.

دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم از تشکیل جلسه کمیته فنی دبیرخانه جشنواره در راستای صیانت از آرای مردمی از بامداد جمعه خبر داد و تاکید کرد: براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد یکی از شرکت های مجوزدار آی سی تی «وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» در جذب و شمارش آرای مردمی در 24 ساعت منتهی به روز شنبه هفته جاری سهل انگاری کرده و مرتکب تخلف شده است.

البته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات طی توییتی گفت این تخلف طی سه روز انجام شده است:

حقیقتا این رای‌گیری هم فقط مایه سوال بیشتر مردم شده است. اولا این رای‌گیری چقدر اهمیت داشت که اینگونه شبکه‌های مختلف سینا برای برنامه خودشا ن تبلیغ می‌کردند؟ ثانیا ماجرای این تخلف چیست و چگونه آرای مردم دستکاری شده است؟

***

برخی از اعضای حلقه اصلی روحانی، عضو انجمن حجتیه هستند

حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری، مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی در گفت وگو با انتخاب می گوید: من اصلا این را قبول ندارم که آقای روحانی با رای اصلاح طلبان رئیس‌جمهور شده باشد. اصلا اینطوری نیست. آقای روحانی بعد از رد صلاحیت آقای هاشمی رفسنجانی و اینکه آقای هاشمی گفتند رای من به روحانی است، بالا آمد. والا تا آن وقت دو، سه میلیون بیشتر رای نداشت. این واقعیت است و هرکس می‌خواهد بپذیرد یا نپذیرد. آقای هاشمی رفسنجانی هم به تنهایی او را رئیس‌جمهور نکرد. بلکه مردم از کار شورای نگهبان عصبانی شدند که دیدند آقای هاشمی با آن خدمات، سوابق و عظمت را برای ریاست جمهوری رد صلاحیت کردند یا به تعبیر جدید عدم احراز صلاحیت لذا به دلیل عصبانیت گفتند هرچه آقای هاشمی بگوید عمل می‌کنیم و به آقای روحانی رای دادند. حتی در دور دوم هم دیدید شعارهایی که برای روحانی داده شد چه بود؟ «وصیت هاشمی رای به روحانی» باز هم وصیت هاشمی، روحانی را رئیس‌جمهور کرد. اصلاح طلبان 10 درصد در قضیه بودند. چون اینطوری نبود که هرچه بالاسری‌ها بگویند عمل کنند و در بین خودشان اختلافاتی داشتند. بنابراین اصلا اصل ماجرا را از ذهن مان بیرون کنیم که اصلاح طلبان روحانی را رئیس‌جمهور کردند، بیخود می‌گویند.

مهاجری در پاسخ به این سوال درباره اطرافیان رئیس جمهور که« برخی معتقدند که اینها حتی به جریان انجمن حجتیه منتسب هستند» گفت: بدون اینکه انجمنی بودن خودشان را مطرح کنند و خودشان را به آن عنوان بشناسانند، وجود دارند و هستند. الان یک جریان خطرناک‌تری پیش آمده که البته جدید است. این می‌تواند به همان مطلبی که شما گفتید و من تایید کردم، منضم شود. و آن اینکه اخیرا بعضی از انجمن حجتیه‌ای‌‌های مارک‌دار و سابقه‌دار شروع به سخنرانی در این طرف وآن طرف می‌کنند و در سخنرانی هایشان دقیقا حرفهای گروه مقابل دولت و دلواپسان را در مورد برجام مطرح می‌کنند و اینهایی که هستند می‌گفتند ما در سیاست هیچ دخالت نمی‌کنیم. پایه اصلی انجمن حجتیه عدم دخالت در سیاست بود...با گوش دادن سخنرانی برخی از اینها احساس کردم یک پیوندی بین این دو جریان انجمن حجتیه و مخالفین دولت برقرار شده که می‌خواهند هرطور شده برجام را از بین ببرند، دولت را زمین بزنند و در دولت بعدی سهیم باشند. این خطرناک است....

 مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی درباره اینکه آیا روحانی از این موضوع اطلاع دارد یا خیر می گوید: من از اول این را با خود آقای روحانی هم مطرح کردم ولی ایشان به راحتی از کنارش گذشتند. بعضی از بزرگان کشور هم این مسئله را مطرح کردند ولی عملا گوش ندادند. البته آقای روحانی خودش انجمن حجتیه‌ای نیست ولی برخی از مسئولین ما گرفتار این چیزها می‌شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۸۰۵۹۱۷۲۱:۰۹:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
اگه جسم تنومند روحانی درحال تیر خوردن باشه جسم نحیف ملت تکه تکه شده و در حال جان دادنه
ناشناس۸۰۶۰۷۵۲۳:۳۵:۲۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
چرا همه گیر دادند به روحانی؟ سهم بقیه بخصوص نهادهای غیر دولتی در مشکلات چقدر است؟ آیا اساسا" نقشی در اوضاع مملکت ندارند؟
ناشناس۸۰۶۱۴۰۰۲:۱۲:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
اینها همیشه می اندازن گردن دولت ها
ناشناس۸۰۶۱۵۳۰۴:۲۴:۰۶ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
خودت چی فکر می کنی؟
ناشناس۸۰۶۲۹۱۰۸:۵۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
برای اینکه روحانی شهامت ظریف را نداشت استعفا بده
ناشناس۸۰۶۲۱۲۰۷:۵۱:۵۰ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
داماد رییس جمهور چکاره است که اظهار نظرش مهم باشه
ناشناس۸۰۵۹۲۶۲۱:۲۲:۰۴ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
ائمه‌ جمعه در سراسر کشور تذکر داده‌اند و می‌دهند، در تریبونی که ائمه جمعه از پشت آن سخن می‌گویند، حرف‌های مردم است که به وسیله ائمه جمعه به مسئولین انتقال داده می‌شود امیدوارم دولت در طی 5 سال گذشته صدای مردم را از نماز جمعه شهرها شنیده باشد.
ناشناس۸۰۵۹۳۰۲۱:۲۳:۰۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
هزینه عوارض شهری و پسماندها نسبت به سال گذشته 2 برابر شده است. این نشان می‌دهد دولت، شورای شهر و شهرداری مسببان اصلی رشد تورم در جامعه‌اند. زیرا خودشان تعرفه‌ها را دو برابر گران کرده‌اند. درحالی که خودشان مدعی هستند که تورم حتی از 50 درصد پایین‌تر است.
ناشناس۸۰۶۰۷۲۲۳:۳۲:۳۳ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
خدایا داد و داد و داد از این شهرداری تهران بدجوری بجان مردم و کسبه افتاده اند ......
ناشناس۸۰۵۹۳۲۲۱:۲۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
به یک باره قیمت قند و شکر به شدت افزایش پیدا کرد و در بازار به سختی می‌توان قند یا شکر پیدا کرد.
ناشناس۸۰۵۹۳۵۲۱:۲۴:۰۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
خدا را شکر که استعفای ظریف نتوانست سفر بشار اسد به کشورمان را در حاشیه ببرد و دیدیم که خبر این سفر در صدر اخبار رسانه‌های بین‌المللی قرار داشت.
ناشناس۸۰۵۹۳۶۲۱:۲۴:۴۵ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
مجمع تشخیص مصلحت نظام در صورت رد معاهدات استعماری پالرمو و CFT سربلند از این آزمون بیرون می‌آید و اعتبار خودش را حفظ خواهد کرد.
ناشناس۸۰۵۹۵۱۲۱:۳۸:۴۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
چندی پیش سخنی از ادیب بزرگ روس بلکه ادیب بزرگ جهان لئو تولستوی را خواندم و یا شنیدم که گفته : بزرگترین سرمایه های بزرگ هر کشوری دولتمردان و رجال سیاسی آن کشور هستند !! ... پس اگر این سخن جناب تولستوی راست و درست باشد برای تمام رجال های سیاسی کشور مان در سه قوا و زیر مجموعه هاشان آرزوی موفقیت روز افزون از در گاه خداوند داریم
ناشناس۸۰۵۹۶۳۲۲:۰۰:۲۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
مگه دیگه اصلا نظر دادن توجیه داره .حتی اگه بالا سر هر کی یکی باشه باز کارها درست نمیشه .اوضاع خیلی تلیده
ناشناس۸۰۵۹۷۳۲۲:۱۴:۳۹ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
بعنوان کسی که به اصلاح طلبان رای دادم واقعا امیدوارم هرچه زودتر برن کنار تا این بازی مسخره اصلاح طلب و اصولگرا تموم بشه.
ناشناس۸۰۶۰۱۷۲۲:۵۰:۵۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
واقعا متاسفم برای برخی فوتبالیست‌ها و هنرمندانی که به جای الگو شدن برای جوانان در امر قانونگرایی به نماد قانون‌ستیزی و بی‌ادبی تبدیل شده‌اند. مسئولیت برخورد با سلبریتی‌های بی‌سواد، قانون‌شکن، بی‌نزاکت، و... با چه مرجعی است؟ مگر خون این‌ها از بقیه مردم رنگین‌تر است که هر غلطی خواستند بتوانند انجام دهند؟
ناشناس۸۰۶۰۱۸۲۲:۵۱:۱۸ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
از سوی هر سه قوه باید با پدیده ازدواج سفید مبارزه و برخورد بشود همان گونه که برای تامین بهداشت طبی جامعه هزینه می‌شود برای مبارزه با این منکر خانواده‌سوز و ضد بهداشت روانی جامعه نیز صرف هزینه لازم است.
ناشناس۸۰۶۰۳۸۲۳:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
در مملکتی که مردم صبح اصولگرا هستند و عصر اصلاح طلب امید به بهبود شرایط طنز بزرگی است.
ناشناس۸۰۶۱۳۲۰۱:۴۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
خودکرده را تدبیر نیست دولت بی تدبیر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین