یک نکته فقهی در باب کودک همسری و حجاب سالمندان

امین میرزائی، گروه تعاملی الف،   3971110016 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک نکته فقهی در باب کودک همسری و حجاب سالمندان

آن عدّه فقهایی که به جواز کودک همسری رای داده اند و ( به این بهانه که اسلام برای ازدواج سنّی معیّن نکرده و موضوع بلوغ و عدم بلوغِ متزوّجین را مسکوت گذاشته) ازدواجِ طفلانِ دبستانی و پیران صد ساله را جایز دانسته اند این آیه شریفه قرآن را حتماً خوانده اند: "وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ اَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَهٍ". یعنی زنان یائسه‏ ای که امید ازدواج ندارند، بر آنان گناهی نیست که جامه خود را کنار بگذارند بدون اینکه زینتشان را جار بزنند!(سوره مبارکه نور، آیه 60). تا به این جای کار مشکلی نیست و آیه شریفه بر سماحتِ رایِ شارع اقدس نسبت به این دسته از زنان اشعار دارد. مشکل آنجا پیدا می شود که متدولوژی خاصِ آقایان را به کار بگیریم و - بی توجّه به زمان و مکانِ اجرایِ حکم- فتوایی عمومی صادر کنیم.

اینجاست که سمانتیک و هرمنوتیک ( علم به معنای آیه و علم التاویل) وارد می شوند. فی المثل منظور از قواعدُ من النّساء چیست؟! آیا مطلقِ افرادی که به یائسگی می رسند (حدود چهل سالگی) از حجاب مُعافند؟! آیا بین زینتِ "زنانِ سیبیلویِ قاجار" با زینتِ "اهالی بلوندِ فنلاند" از منظر معناشناختی و سمانتیک ربطی برقرار است؟! آیا منظور از ثیاب، هر نوع جامه ای ست یا چادر و جُلباب؟! همانطور که می بینید تفسیر فقهی آیه از مکانی به مکانی و از زمانی به زمانِ دیگر فرق می کند. فی المثل فقیهِ شیعیِ قرنِ نهم فاضلِ مقداد ( صاحب کتاب کنز العرفان فی فقه القرآن) آیه را یک جور تفسیر کرده، و صاحب محترم تفسیرالمیزان (مرحوم علّامه طباطبایی ) جور دیگر. مرحوم علّامه به صراحت، مطلق حجاب را بر آنان واجب ندانسته (جلد 15/صفحه 164) و تنها تبرّج یا همان "اگزوتیک" بودن را نهی کرده :" و الآیهُ فی معنیِ الاستثناءِ من عمومِ حکمِ الحجاب، و المعنی: و الکبائرُ المُّسنه من النساءِ فلا باسَ علیهنَّ ان لا یحتجبن حال کونهنَّ غیر متبرجات بزینه" ؛ حال آن که فاضل مقداد(جلد 2/ صفحه 226) نوعی حجاب حدّاقلی -خِمار- را لازم شمرده:"و المرادُ بالثیابِ ما یلبس فوقَ الخمار من الملاحفِ و غیرها، فانّه رخّص لهنّ وضع هذه الثیاب للاجانب لعدم رغبتهم فیهنّ و زوال التهمه."!

بر سرسخن بازآییم.همچنان که تعریف یائسگی و زینت و خِمار و جُلباب و ثیاب از شهری به شهری و مداری به مداری(از استوا تا قطبین) فرق می کند ، بین سنّ بلوغ دختران و پسران اسکاندیناوی تا استوا هم فرق هست. به طوری که نمی توان دختر هلندی را با دختر سودانی و پسر اسکیمو را با ساکن جزایر قناری مقایسه و حکم یکی را بر دیگری بار کرد. در چنین مواقعی ملاکِ تطبیقِ حکم بر قاعده ، تشخیص عُرف است . به همین سیاق استنباطِ اطلاقِ سنّ ازدواج برای پسران و دختران کودک و نوجوان هر سرزمینی خطایی متدولوژیک است که عموم قاعده فقهی لاضِرار و شروطِ عامّه تکلیف (بلوغ،قدرت،عقل و اختیار) آن را تخصیص زده اند.

امیدوارم این نکته فقهی و فلسفی را از این برادر فقیه و فیلسوفشان بپذیرند و زمان و مکان را در اجتهاد دخیل بدانند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۴۸۴۲۹۰۸:۱۹:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
بسیار عالی .
ناشناس۷۴۹۲۳۸۱۳:۳۰:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
عرف بین مومنین مورد نظر شرع هست عزیز
ناشناس۷۴۹۷۶۲۱۶:۲۴:۰۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
چند درصد مردم ایران مومن هستند ؟؟ در صورتی که حرف شما درست باشه تکلیف دموکراسی چیه ؟؟ .. عرف چیزی است که توسط اکثریت مردم پذیرفته شده باشه و بصورت ُنرم عادی درامده باشه
ناشناس۷۴۹۹۱۴۱۸:۱۳:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
عرف بین داعشی ها هم سر بریدن رو خیلی عادی میدونه. اوکیه از نظر شما؟ عرف بین قبیله هایی هم کارای خاصیه. بازم به نظرتون حله؟
ناشناس۷۵۰۳۶۴۲۳:۰۱:۴۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
شما یک گروهک شاخ شکسته مثل داعش یا قبایل آدم ندیده ی آفریقا را را با یک جمعیت هشتاد میلیونی مثل ایران مقایسه می کنی ؟؟؟ یعنی ...
ناشناس۷۴۹۸۲۷۱۷:۰۹:۰۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
سلام به آقای میرزایی، اتفاقا به همین دلیلی که شما فرمودید ممنوعیت ازدواج زیر هیجده سال بطور مطلق غلطه چون گفتید وضعیت افراد متفاوته، راه حل اینه که ازدواج مجاز باشه ولی با اذن دادگاه یا روانشناس. اسلام ازدواج بعد از سن تکلیف را مجاز کرده نه واجب، پس نمی تونید با بیان اختلاف شهرها حکم اسلام را زیر سوال ببرید بلکه شما که می خواهید ممنوع کنید با این مشکل مواجه هستید
من من۷۵۰۲۷۷۲۱:۵۷:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
قرار نبود ک ممنوع کنه! قانون قرار بود فقط با اجازه دادگاه و رضایت واقعی زوجین اجازه ازدواج ب زیر 18 بده .. اینا شروع کردن ک ازدواجو ممنوع کردن..
ناشناس۷۴۸۴۶۳۰۸:۴۱:۵۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
چی شد؟ مگه دین اسلام برای تمام مردم دنیا و برای تمام زمانها نیست؟؟؟ چطور هر کی در هر دورانی که دلش خواست یک تفسیر داده بیرون؟؟؟
ناشناس۷۴۸۵۴۰۰۹:۳۲:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
کجای دین اسلام همچین ادعایی شده که "همه" احکامش برای همه زمانها و مکانها بدون تغییر باید اجرا شود؟
ناشناس۷۴۸۷۶۱۱۱:۱۷:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
یعنی شما فکر می کنی قوانین مربوط به 1400 سال پیش باید بدون تغییر در جامعه امروزی پیاده بشه ؟؟ مثلا در قران و احادیث پوشاندن برهنگان ثواب داره - شما الان جایی آدم برهنه می بینی ؟؟ جایی کنیز و برده می بینی ؟؟؟ کسی می ره با کفار جنگ و غنایم میاره ؟؟ شتر توی خیابون دیدی ؟؟ جان من برو سرچ کن ببین اوضاع زندگی و فرهنگ و لباس پو شیدن و غذا خوردن مردم در اون دوران چطور بوده ؟؟ می دونی چرا شرط حد زدن زنا کننده شهادت سه نفره ؟؟؟ چون خونه ی مردن در و پیکر درست و درمان نداشته و امکان داشته مردم یکدیگر را در هر وضعیتی ببینند نه که یه نفر ببینه امکان داشته سه نفر یا بیشتر ببینه می دونی چرا حکم شد که زنها پشت سر مردها در هنگام نماز بایستند ؟؟ چون جامه ها بسیار کوتاه بوده و ......... اصلا جامه ی بلند در اون زمانه نشانه ی اشرافیت و فخر فروشی بوده می دونی لباسها دوخته نمی شده و دو طرف جامه ها باز بوده و فقط با ریسمانی در کمر به بدن متصل می شده ؟؟ برو کتاب بخون داداش !
ناشناس۷۴۸۴۷۶۰۸:۵۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
3نفر ایه رو به 3شکل تفسیر کردن یعنی چی هرکی هر جور دلش بخواده مگه؟
ناشناس۷۴۸۶۰۱۱۰:۰۶:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
بله در مورد حجاب هم همه ی علما قائل به حجاب اجباری نیستند به همین دلیل در بسیاری از کشورهای اسلامی حجاب اختیاریه
ناشناس۷۴۹۱۰۶۱۳:۰۱:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
بسیاری نه، همه منهای ایران و عربستان!
ناشناس۷۴۹۷۵۵۱۶:۲۰:۳۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
در عربستان فقط در مکه و حجاز حجاب اجباریه
محمود۷۵۱۳۵۳۱۴:۰۴:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
به هیچ وجه چنین چیزی نیست در تمام عربستان حجاب الزامی و ترک اون جرم هست. البته میگن بن سلمان میخواد این قضیه رو تغییر بده در کل عربستان یا مناطقی خاص اما هنوز به واقعیت نپیوسته!
آرش۷۴۹۶۳۱۱۵:۳۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
بر خلاف نظر شما عرض کنم که تا اونجا که من میدونم هیچ عالمی از علما حجاب رو اختیاری اعلام نکرده و ممکنه در چگونگی اون اختلاف باشه اما در وجوبش تقریبا اختلافی نیست البته اگه منظور علمای واقعی باشه، (نه هر کسی که بویی از علم نبرده هم به خودش بگه عالم). یعنی اگه یکی پیدا شد و ادعای اختیاری بودن حجاب کرد اول باید به عالم بودنش بررسی بشه! و بعد هم بیاد دلایل وجوب حجاب رو رد کنه و دلیل ادعای خودش رو اثبات!
ناشناس۷۵۰۰۱۶۱۹:۰۸:۲۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
شما که میدانید لطفا به استناد آیات قرآن وسنت رسول خداشواهدی براین ادعا بیاورید!
یک نفر۷۵۰۳۴۲۲۲:۴۶:۵۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
پاسخ جالبی بود. اول فرمودید هیچ عالمی حکم به اختیار نداده. بعد محض احتیاط گفتیت اگر عالمی هم حکم به اختیار داده باید در علمش شک کرد. دوست عزیز شما چنان معتقد به اجبار هستی که حتی در علم عالمی که معتقد به اختیاره هم شک میکنی. در نتیجه اصولن اگر تمام علما هم بگن اختیاریه باز شما نمیپذیری. برای همین صحبت از منطق نکن و راحت بگو "من معتقدم باید اجباری باشه و همینه که هست"
ناشناس۷۵۰۸۵۲۱۰:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
اطمینان دارم جناب آرش قرآن را به طور کامل مطالعه نکرده اند. اضافه می کنم خواندن با مطالعه کردن تفاوت دارد
ناشناس۷۴۹۰۵۸۱۲:۴۸:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
مشکل اصلی .. همینه، دهها فرقه مختلف ایجاد شده که همه با تفسیر خودشون اسلام رو ترسیم میکنند و در نتیجه، این فرق حکم ارتداد همدیگرو هم صادر کرده و جنگ و کشتار هم میکنند، مانند داعش و طالبان! و نکته عجیب و غیرقابل درک اینه که همه تفاسیر بر مبنای یک کتاب مشترک اتفاق می افتد!!
ناشناس۷۴۸۴۹۲۰۹:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
حرف جدی و نمک ریختن وسط آن، نهایت کج سلیقگی است. آن هم بحثی که این روزها این قدر دامنه اش بالا گرفته. نکته خوبی بود اما اگر این نمک ریختن ها حذف می شد بهتر هم میشد
ناشناس۷۴۸۴۹۹۰۹:۰۴:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
کاش آقای میرزایی فقط در یک موضوع قلم فرسایی می کرد. انتخاب دو موضوع خیلی بی ربط است. نتیجه خوبی گرفته نشده است.
علی۷۴۸۶۵۰۱۰:۲۵:۳۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
استناد به یک حدیث و آیه به تنهایی کفایت نمیکنه و حتی تفسیر آیه از هر بزرگی. اینها بر اساس کلیات و محکمات که داشتند برداشتی انجام داده و حکمی دادند. ولی در اکثر احکام استثناء ات وجود دارد که بر دریافتش باید باقی احکام و مقصود حکم بررسی بشه. فرضاً در حجاب (بماند که نمیدونم این استاد چطوری حدود چهل سالگی رو زمان یائسگی اعلام کردند!) چه مسن چه جوان، نهی از خودنمایی شده. حالا ذائقه عوض شده و ساپورت و لباس توری خودنمایی نیست،اونو دیگه خودتون تفسیر کنید! نیازی به دین و احکام نداره. بعدش هم الان واقعاً این مشکل هست؟! خیلی کودک همسری وجود داره!؟ بعد همش هم دچار مشکل هست؟ یا خانم های یائسه اعتراض کردند؟ ضمناً فکر کنم اگر فکر بفرمایید! خود آیه تکلیفو معلوم کرده. زنانی که امید به ازدواج ندارند، حالا...، باز الان میبینید طرف 46 سالش هست و با افتخار اعلام جشن عقد میکنه! و جمع کثیری از خانم هایی که وارد دهه چهارم زندگی شدند تازه شرایطو برای ازدواج دارند بررسی میکنند که وقتش هست یا نه! لفظ 40 سالگی و یائسگی باعث تعجبم شده! ...نه موضوعش بحث مورد نیاز هست عام هست، نه زمانش مناسب و نه محل نشرش...
محمد حسین۷۴۸۵۳۶۰۹:۳۱:۳۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
علم معتقد است که جغرافیا تاثیر معنی داری بر سن بلوغ ندارد. اگر نویسنده غیر از این فکر می کند لطفاً از تحقیقات معتبر مرجع بیاورد.
ناشناس۷۴۸۶۴۲۱۰:۲۲:۴۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
اتفاقا زمان بلوع تابع نژاد و موقعیت آب و هوایی محل سکونت افراده کدام منبع معتبر گفته تاثیری نداره ؟؟ دختران عربستان هم خیلی زود بالغ می شن و هم خیلی زود بزرگ می شن ولی دختر نه ساله ایرانی یا اروپایی واقعا بچه است
ناشناس۷۴۸۵۸۷۰۹:۵۷:۵۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
برادر فقیه و فیلسوفمان! مشک آن است که خود ببوید ...
ناشناس۷۴۸۶۰۷۱۰:۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
حجاب زنان در اسلام اجباری نیست در هیچ جای قران صحبتی از حجاب اجباری نشده حالا شما داری در مورد حجاب زنان مسن بحث می کنی ؟؟ در ضمن شما که قلم فرسایی می کنی در مورد دزدی و دروغگویی و حررام خواری در قران هم این زحمتو بکش چون اینقدر که در مورد این چیزها تاکید شده در مورد حجاب نشده
ابراهیم۷۴۹۷۰۴۱۵:۵۷:۵۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
اگه منظور شما از اجبار، الزام دینی و وجوب فردی هست که باید گفت این سخن مردود هست. حد اقل خود این آیه که در مورد کنار گذاشتن پوشش یا لباس زنان یائسه ای که امید به ازدواج ندارند نشون میده وجوب رو برای سایر زنان. البته نه بر خلاف نویسنده ی متن که عمدا یا سهوا سن یائسگی رو از 50 به 40 تنزل داده!! و شرط غیر محتمل بودن ازدواج رو کنار گذاشته درحالی که روشن هست که آیه حاکی از رسیدن به سن یا حالتی از پیری است که جذابیتی برای ازدواج نداشته باشند. بنا بر این شما هم به آیات معروف حجاب نگاهی بندازید (آیه 31 سوره نور و آیه 59 سوره احزاب) و یا جستجوی ساده ای انجام بدید خواهید دید که نظر درستی ندادید. کتاب مسئله حجاب شهید مطهری هم به زبانی ساده ولی کامل توضیح داده است. اما اگه منظور شما از اجبار حجاب، الزام از سوی یک حاکمیت بر افراد و پیگرد ترک حجاب باشه، (صرف نظر از این که این موضوع موافق و مخالفانی هم داره و باید بحث کنند تا به یه نتیجه برسند) باید گفت موضوع بحث اصلا این نبود. در این مقاله از اجبار یا عدم اجبار حکومت به حجاب پیران و یا از اجبار حکومت به ازدواج خردسالان نوشته نشده!
ناشناس۷۵۰۳۷۲۲۳:۰۸:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
در آیه 31 سوره نور حرفی از نحوه ی حجاب نیست فقط به زنان مومن توصیه شده این آیه در سال ششم بعثت نازل شده که حجاب سر در اون زمان موضوعیت نداشته حتی سالها بعد هم موضوعیت نداشته
ناشناس۷۴۹۷۳۴۱۶:۰۷:۴۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
سلام آیاتی که به طور صریح اصل حجاب را برای زنها واجب و لازم و ضروری دانسته پنج آیه می باشند که عبارتند از آیه ۳۰ سوره نور، و آیه ۵۹ و ۵۳ و ۳۳ و ۲۳ سوره احزاب
ناشناس۷۵۰۳۷۴۲۳:۰۹:۴۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
در هیچ کدام از این آیات صحبتی از حجاب اجباری نیست و مجازاتی برای عدم رعایت حجاب نیست و در سیره نبی هم اثری از حجاب اجباری نیست
ناشناس۷۴۸۶۲۰۱۰:۱۳:۵۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
جناب میرزایی در نوشته شما نشانگان زیادی از فقه دیدم و اما هیچ استدلال فلسفی ندیدیم. پس اصلاح بفرمایید برادر فقیهتان نه بردار فیلسوفتان.
ناشناس۷۴۸۶۳۴۱۰:۱۹:۱۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
جناب میرزایی چند نکته: اول آن که استدلال شما فقهی بود نه فلسفه دوم آن که خواسته اید بگویید که چون جغرافیاها متفاوت است پس فرد 17 ساله سوئدی می تواند کودک باشد اما فرد 16 ساله ایرانی می تواند کودک نباشد. استدلال شما این است که جغرافیا و فرهنگ و ژن روی این که فرد در چه سنی بالغ شود تاثیر گذار است. نتیجه: اگر این استدلال را بپذیرم اساساً نمی توان قاعده عام صادر کرد. یعنی نمی توان حتی گفت که همه پسران ایرانی در 18 سالگی از کودکی خارج می شوند. برخی ممکن است در 20 سالگی هم همچنان کودک باشند و برخی ممکن است در 13 سالگی بالغ شوند.
میثم۷۴۸۶۳۹۱۰:۲۱:۲۵ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
وقتی که شخص زیر ۱۸ سال (پسر یا دختر) حق داشتن گواهی‌نامه، حساب بانکی و ... از لحاظ قانونی نداره، یعنی این شخص هنوز بالغ محسوب نمیشه حالا چطور برای اداره زندگی صلاحیت داره؟!! مگر اینکه هدف از ازدواج فقط برآورده شدن یک نیاز خاص باشه که مسلما این نگاه غلط است.
ناشناس۷۴۹۰۹۰۱۲:۵۷:۱۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
چرا غلطه؟ لطفا الکی دوستان منفی ندن. واقعا چرا ازدواج برای ارضای میل جنسی غلطه؟ اونم تو کشور ما که تنها راه.. مشروع و بی عذاب وجدان فقط ازدواجه. مسلما این سوال رو یک اروپایی نمی پرسه چون تنها راه.. در فرهنگ اونها ازدواج نیست.
ناشناس۷۵۰۰۲۰۱۹:۱۲:۱۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
چون ازدواج اگر فقط برای ارضاء غریزه جنسی باشه , خیلی زود بعد از از بین رفتن تازگی اولیه منجر به طلاق میشود.
اسماعیل۷۴۹۷۴۸۱۶:۱۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
هدف از ازدواج حتی اگه یک یا چند نیاز خاص باشه غلط نیست. اون نیاز خاص که در شرایط عادی در سنین 9 و 10 برای دختران و 13 و 15 برای پسران شروع میشه و متاسفانه با مظاهر ارتباطاتی امروزه و تصاویر ماهواره و اینترنت به بیداری زودتر از موعد و اصطلاحا بلوغ زودرس منجر شده و از سنین یاد شده هم پایینتر اومده، طرف یا اگه زمینه ی ازدواج براش فراهم شد ازدواج کنه یا به نظر شما چون فقط یه نیاز خاص هست باید تا 18 سالگی به فساد و فحشا پناه ببره؟ ما که معتقدیم در سن کم روابط نامشروع از ازدواج بسیار مخربتر هست!
ناشناس۷۴۸۶۴۰۱۰:۲۲:۰۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
فقه بنا به شرایط زمان قابل تغییر است وگرنه محکوم به نابودی است. حجاب جزو اصول نیست. کاش فقهای ما جرات بیان حقیقت رو داشتند
ناشناس۷۴۸۷۲۵۱۱:۰۴:۰۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
مگه حتما لازمه علما بگن ؟؟ اصول دین را همه بلدیم - حجاب جزو اصول دین نیست قران هم در دسترس همه هست کجای قران در مورد اجبار در حجاب گفته شده ؟؟ فقط به زنان مومن و همسران پیامبر توصیه شده اینترنت هم در دسترس همه هست و با چند کلیک می شه کلی مطلب در مورد حجاب در عصر پیامبر و فرهنگ اون زمانه دید و خواند به وضوح مشخصه ...
ناشناس۷۵۰۰۵۵۱۹:۳۹:۰۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
حجاب حتی جزء فروع دین هم نیست
ناشناس۷۴۸۶۵۵۱۰:۲۸:۲۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
هفت شهر عشق را عطار گشت ..ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم..
ناشناس۷۴۸۶۶۰۱۰:۳۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
برادر عزیز این حرف ها نه پشتوانه فلسفی دارد و نه دقت فقهی.....
ناشناس۷۴۸۷۰۸۱۰:۵۲:۲۳ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
این قبیل تبادل افکار و آراء نیاز ضروری کشور است و می بایست حکومت مروج و مدافع آن باشد.
ناشناس۷۴۸۷۲۰۱۱:۰۱:۳۶ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
تا وقتی بحث حجاب سیاسی و حکومتی باشه، اوضاع همینه.
ناشناس۷۴۹۱۴۲۱۳:۰۹:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
و تا وقتی اوضاع همین باشه شاهد فراری شدن جوانان از دین خواهیم بود کاش کشورهای اسلامی دیگر را الگو قرار می دادیم و چرخ را مجدد اختراع نمی کردیم سال برای آزمودن یک روش.. بس نیست !
ناشناس۷۴۸۷۵۵۱۱:۱۵:۲۱ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
پس اگر بچه می تونه ازدواج کنه و یک زندگی رو بچرخونه ، دلیلی نداره که نتونه گواهینامه و حساب مستقل بانکی داشته باشه! سربازیشم می تونه تو همون سن بره چون عاقل و بالغ شده
ناشناس۷۴۹۱۶۰۱۳:۱۳:۰۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
اتفاقا برای این مورد هم در قانون پیش بینی شده! اونی که عقلش میرسه و در خانواده درستی تربیت شده که تا 40 سالگی نیاز نداره مادر و پدر دستشو بگیرند، حکم رشد میتونه از دادگاه بگیره و کارهای قانونیشو انجام بده. در ضمن قرار نیست چون یکی از لحاظ عرف ناقص امروز بچه حساب میشه، الزاماً از بقیه حقوقش هم محروم باشه.
ناشناس۷۴۹۹۵۴۱۸:۳۴:۱۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
شما با این حکم برو ببینم می تونی گواهینامه برای بچه 12 ساله بگیری یا نه
ناشناس۷۵۰۳۹۵۲۳:۲۳:۳۴ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
بعضیا ....دنبال امیال خودشون هستن به اسم دین
صادق۷۴۹۲۳۳۱۳:۲۸:۵۸ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
... توی فقه مرسوم هم در مورد بلوغ جسمی و جنسی و علائمش بحث شده و هم در مورد بلوغ سنی بحث شده و هم درباره بلوغ رشد بحث شده و در مورد ازدواج و حجاب هم هر بخش شرایط خودش رو به دنبال میاره. آیه قواعد هم مفصل بحث فقهی شده و روایات معتبر تفسیر به برداشتن جلباب و نه حجاب کرده و علامه طباطبایی فقط داره تفسیر اولیه رو میگه اما نمی خواد نتیجه فقهی بگیره. ...
ناشناس۷۴۹۷۰۹۱۶:۰۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
در مورد همه قواعد شرعی همین نظر رو دارید؟ یا فقط این یکی ..
احسان۷۴۹۸۰۴۱۶:۵۰:۱۷ ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
دوست نویسنده در این مقاله و فکر کنم یکی دو مطلب دیگری که از ایشان در سایت شما خوانده ام، خود را فقیه و فیلسوف معرفی کرده اند. انتساب چنین صفاتی از جانب شخص به خودش، اخلاقاً و عرفاً چندان پسندیده نیست، به خصوص با تاکیدی که این عزیز بر عرف و فهم عرفی دارند
رضامیرزایی۷۵۲۰۲۴۲۱:۲۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
عرف از منابع و ادله شیعه نیست.عقل هم چیز خوبیه.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین