خطبه‌های سال ۷۶ هاشمی به نفع «ناطق نوری» تمام شد یا «خاتمی؟»

گروه سیاسی الف،   3971025020 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

موسوی خوئینی‌ها در مصاحبه اخیر خود گفته است که خطبه‌های سال ۷۶ هاشمی رفسنجانی درباره "تقلب در انتخابات" به نفع ناطق نوری بود نه خاتمی. گزارش تسنیم درباره خطبه‌ سال ۷۶ هاشمی را می‌خوانید.

خطبه‌های سال ۷۶ هاشمی به نفع «ناطق نوری» تمام شد یا «خاتمی؟»

به گزارش تسنیم، حجت‌الاسلام علی‌اکبر موسوی خوئینی‌ها عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در گفتگویی درباره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نکات مهمی را بیان داشته است. از جمله مسائل مورد اشاره موسوی خوئینی‌ها، بحث خطبه معروف مرحوم هاشمی رفسنجانی در سال 76 است. خطبه‌ای که واکنش‌های متفاوتی را در‌ آن زمان در پی داشت.

آیت‌الله هاشمی در خطبه‌های نمازجمعه که در تاریخ 76/2/27 ایراد کرد، درباره احتمال تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار بود در تاریخ 2 خردادماه برگزار شود، چنین گفت: "باید واقعاً مسئولان اجرایی و ناظران به گونه‌ای کار بکنند که خیال مردم راحت باشد، البته این را هم می‌دانم که عده‌ای هستند که ما هر کاری بکنیم آن‌ها حرف منفی می‌زنند که درست نبود و تقلب شد. اما اینکه ما خودمان کار بکنیم و سند بدهیم و واقعاً این کار را بکنیم خوب این پیش خداوند باید جواب بدهیم، حال هرکس که می‌خواهد باشد، هر مقامی از رئیس جمهور، شورای نگهبان، وزارت کشور، ائمه جمعه، ‌ناظران همه و همه، فرض براین است که ما طبق قانون اساسی و همچنین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم مردم به پای صندوق بیایند و رایشان را بدهند، ما از مردممان که نمی‌ترسیم، مردم ما که تا به حال هرجا انبوه مردم بودند ما سود کرده‌ایم. بنابراین به نظر می‌رسد آن‌ها، من به خصوص مجریانی که مسئولیت من هم آنجا هست مخاطبم آن‌ها هستند، واقعاً این خیانت قابل بخشش نیست و امروز هیچ گناهی را بد‌تر از این نمی‌دانم که کسی به خودش حق بدهد که در آراء مردم دست ببرد یا جریان را منحرف کند."

علی‌اکبر ناطق‌نوری در خاطرات خود درباره علل شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 چنین می‌گوید: "وقتی من از سیاست‌های  اقتصادی دولت و شخص ایشان(هاشمی رفسنجانی) دفاع کردم، می‌گفتند پس ناطق که شق‌القمری نمی‌کند و تحولی در کشور ایجاد نمی‌شود..."

در آن زمان، علی‌اکبر ناطق نوری کاندیدای جامعه روحانیت مبارز و جریان راست بود و در مقابل نیز، سید محمد خاتمی به‌عنوان کاندیدای مورد ائتلاف کارگزاران سازندگی و مجمع روحانیون مبارز به میدان آمده بودند تا رقابت کنند. حمایت‌های پیاپی ناطق‌نوری از هاشمی رفسنجانی در آن سالها در قامت رئیس مجلس شورای اسلامی، موجب شده بود که این ذهنیت در اکثریت جامعه شکل بگیرد که ناطق همان هاشمی است و راه وی را ادامه می‌دهد.

علی‌ اکبر ناطق‌نوری در خاطرات خود درباره علل شکستش در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 76 چنین می‌گوید: "وقتی من از سیاست‌های  اقتصادی دولت و شخص ایشان(هاشمی رفسنجانی) دفاع کردم، می‌گفتند پس ناطق که شق‌القمری نمی‌کند و تحولی در کشور ایجاد نمی‌شود! او هم راه رفسنجانی را ادامه می‌دهد. طبیعتا این جریان اثر خود را روی آراء می‌گذاشت. در واقع یکی از عواملی که سبب شد من رای نیاوردم، حمایت من از آقای هاشمی به این بیانی که عرض کردم بود و حمایت از آقای هاشمی چوب خوردن داشت."

خطبه‌های نمازجمعه درباره احتمال تقلب در انتخابات و کاریکاتور معروف روزنامه گل آقا، موجب شد تا حدی انتخابات به سمت خاتمی هدایت شود و این شائبه به جود بیاید که هاشمی نیز  طرفدار رای آرودن خاتمی است.

ناطق‌نوری در خاطرات خود می‌نویسد "یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت من در پیروزی انتخابات، موضع‌گیری آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. بنظر من ایشان مقهور جوسازی‌هایی شد که می‌گفتند تقلب می‌شود..."

اما موسوی خوئینی‌ها با رد این ادعا، معتقد است این خطبه در حمایت از ناطق نوری قرائت شده بود.

وی در گفتگوی اخیر خود درباره خطبه سال 76 هاشمی و تاثیری که به قول خاتمی "در شکل‌گیری حماسه دوم خرداد" داشت، می‌گوید: بعضی فکر می‌کنند ایشان در حمایت از آقای خاتمی آن خطبه را خوانده در حالی که ما بعد از آن خطبه جلسه‌ای داشتیم، این طور که یادم هست جلسه مجمع تشخیص بود، الان البته تردید دارم. بهرحال، موضوع خطبه نمازجمعه ایشان بصورت خارج از دستور کار مطرح شد. خیلی سال گذشته اطمینان ندارم ولی گمان می‌کنم آقای ولایتی مطرح کرد. ایشان خارج از دستور جلسه راجع به همین خطبه آقای هاشمی صحبت کرد. برداشت آقای ولایتی هم گویا این بود که این خطبه به نفع آقای خاتمی است. در ذهنم هست بعد از ایشان هم آقای طبسی می‌خواست در تایید صحبت‌های آقای ولایتی صحبت کند. من که احساس کردم فضای خاصی هست، نوبت گرفتم که صحبت کنم. آقای هاشمی شاید احساس کرد که الان اگر من هم صحبت کنم، بحث ممکن است تند شود، لذا گفت: (قریب به این مضمون) من تعجب می‌کنم آقایان چرا این صحبت‌ها را می‌کنید. علاقه‌مندان آقای ناطق و دوستان ایشان به من مراجعات مکرر کردند، از جمله قبل از اینکه از خانه برای نمازجمعه حرکت کنم، به خانه‌ام هم زنگ زدند و از احتمال تقلب ابراز نگرانی کردند. من به خاطر اینکه آنها تلفن زدند و مکرر به من مراجعه کردند، آن خطبه را خواندم. در حقیقت طرفداران آقای ناطق، نگران بودند که طرفداران آقای خاتمی، تقلب کنند."

شاید این برای اولین‌بار باشد که یکی از چهره معروف سیاسی، آن خطبه‌های هاشمی را به نفع ناطق نوری تفسیر می‌کند چراکه اکثریت اصلاح‌طلبان و حتی شخص ناطق‌نوری در خاطراتش می‌گوید این صحبت‌ها اثر سوء بر جامعه گذاشت و به نفع خاتمی تمام شد.

ناطق در خاطرات خود می‌نویسد "یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت من در پیروزی انتخابات، موضع‌گیری آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. بنظر من ایشان مقهور جوسازی‌هایی شد که می‌گفتند تقلب می‌شود. ایشان می‌خواست به‌عنوان رئیس قوه مجریه که وزارت کشور هم زیر نظر ایشان است ژست بگیرد که نخیر. من هستم و نمی‌گذارم تقلب شود. لحن صحبت ایشان که چرا می‌خواهید تقلب کنید، به‌معنای تایید آن همه جوسازی بود.... خطبه ایشان در نمازجمعه واقعا اثر بسیار سوئی در جامعه داشت و هیچ توجیهی هم نداشت."

حجت‌الاسلام موسوی خوئینی‌ها در ادامه این گفتگو درباره حمایت هاشمی رفسنجانی از ناطق‌نوری معتقد است "اگر این برداشت صحیح باشد که آقای هاشمی در حمایت از آقای خاتمی آن سخنان(خطبه‌ها) را مطرح کرده است، اما هیچ علامت و نشانه‌ای در آن زمان وجود نداشت که ثابت کند آقای هاشمی آقای خاتمی را بهتر از آقای ناطق می‌دانست. آقای هاشمی تصور می‌کرد آقای ناطق ادامه‌دهنده همان سیاست‌ها و راهی است که خود داشته است چون آقای ناطق خیلی به آقای هاشمی نزدیک بود."

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۳۱۶۵۰۹:۳۲:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اصلاح طلب و اعتدالی که با ۳۲ سال غارت منابع کشور، مردم رو‌به فلاکت کشوندن
SAEID۷۲۳۳۱۶۱۰:۴۷:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
سلام تو را خدا گذشته ها رو ول کنین از سال 76 تا الان 21 سال میگذره ایا میدانید بعد از 21 سال کارکردن الان 2 ماه نتونستم گوشت برا خونه بگیرم از شرم نمیتونم تو رو زن و بچه هام نگاه گنم شرمنده شدم ول کنین تو رو خدا
ناشناس۷۲۳۶۳۸۱۳:۵۳:۱۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
هاشمی خدا بیامرز همیشه توهم تقلب داشت !
ناشناس۷۲۳۶۸۴۱۴:۱۵:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
خاتمی و ناطق نوری انسانهای محترمی بوده و هستن خوشابحال روز هایی که باید بین ناطق و خاتمی و مرحوم زواره ای و شمخانی انتخاب میکردیم نه بین روحانی و قالیباف!
ناشناس۷۲۳۸۳۷۱۵:۴۸:۱۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۵
اینکه مقصر شکست مرحوم کیومرث فومنی با نشریه گل آقا باشه از عجایب روزگاره و یه جورایی طنز تلخه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین