سهم ۳۸۵ شرکت دولتی از بودجه/ رشد منابع مثبت ۵۱درصد؛ افت درآمد منفی ۴۴درصد!/ حیات خلوت‌ها را شفاف کنید

گروه اقتصادی الف،   3971023100 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

لایحه بودجه ۹۸ با رشدی قابل توجه سقف کلی بودجه بیش از ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که ۷۰درصد آن (بالغ بر ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان) مربوط به بودجه شرکت‌‌های دولتی است و برای این شرکت‌ها که بعضا تبدیل به حیات خلوت شده‌اند؛ رشد ۵۱ درصدی در مقابل افت ۴۴درصدی سود آوری دیده شده است.

سهم ۳۸۵ شرکت دولتی از بودجه/ رشد منابع مثبت ۵۱درصد؛ افت درآمد منفی ۴۴درصد!/ حیات خلوت‌ها را شفاف کنید

لایحه بودجه سال آینده کل کشور از حیث منابع در بیش از بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون ( ۱۷.۰۳۲.۳۳۲.۲۷۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از حیث مصارف بالغ بر هفده میلیون و سی و دو هزار و سیصد و سی و دو میلیارد و دویست و هفتاد میلیون (۱۷.۰۳۲.۳۳۲.۲۷۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به مجلس پیشنهاد شده است.

در این لایحه، بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر دوازده میلیون و هفتصد و چهل و هفت هزار و پانصد و چهل و پنج میلیارد و چهارصد و هفتاد و پنج میلیون (۱۲.۷۴۷.۵۴۵.۴۷۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر دوازده میلیون و هفتصد و چهل و هفت هزار و پانصد و چهل و پنج میلیارد و چهارصد و هفتاد و پنج میلیون (۱۲.۷۴۷.۵۴۵.۴۷۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال پیش‌بینی شده است.

بودجه کشور از دو بخش عمومی و شرکت‌ها تشکیل می‌شود که برای سال جاری حدود ۱۲۲۲ هزار میلیارد تومان سقف کلی بودجه است که ۸۳۹ هزار میلیارد تومان آن مربوط به «شرکت‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها» و ۴۴۰هزار میلیارد تومان آن مربوط به بودجه عمومی می‌شود، اما برای سال آینده با رشدی قابل توجه سقف کلی بودجه به ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان رسیده که در آن بودجه شرکت‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها بالغ بر ۱۲۷۴ هزار میلیارد تومان و بودجه عمومی دولت که کل کشور را با آن اداره می‌کند حدود ۴۷۰ هزار میلیارد تومان است.

یکی از مهم ترین نکات قابل توجه در لایحه بودجه سال۹۸، رشد رقم بودجه شرکت‌های دولتی نسبت به سال جاری است. به بیان دیگر، دولت در سال آینده با وجود اینکه در مواردی مانند رشد بودجه کل کشور ۴۰ درصد و یا در بودجه منابع عمومی دولت تنها ۵ درصد رشد منابع پیش بینی کرده، اما در مورد شرکت‌های دولتی رشد ویژه ۵۱ درصد را دیده است. با وجود افزایش بودجه شرکت‌های دولتی،‌ اما بررسی بودجه این شرکت‌ها نشان می‌دهد، سال آینده سود ابرازی شرکت‌های دولتی با افت ۴۴ درصدی از ۱۹.۶ هزار میلیارد تومان به ۱۱ هزار میلیارد تومان کاهش خواهد یافت.

حمیدرضا فولادگر؛ رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه شرکت‌های دولتی ضمن بیان مخالفت خود، عنوان کرد: عدد کلی بودجه در سال آینده ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۴۷۰ هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی و هزار و ۲۳۰ هزار میلیارد تومان نیز بودجه شرکت‌های دولتی است.

وی می‌گوید مجلس عملا به دو سوم بودجه دولت در هر سال ورود پیدا نمی‌کند و بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی و بانک‌ها مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. با این وجود همان‌گونه که عنوان شد، منابع شرکت‌های دولتی در سال آینده با رشد ۵۱ درصدی از ۸۳۹ هزار میلیارد تومان امسال به هزار و ۲۷۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

مژگان خانلو؛ سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه ۷ شرکت به فهرست شرکت‌های دولتی در بودجه سال آینده افزوده شده است، گفت: در پیوست شماره ۳ لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، تعداد ۳۷۲ شرکت دولتی، ۹ بانک، دو موسسه انتفاعی وابسته به دولت و دو ردیف فرعی و در مجموع ۳۸۵ عنوان درج شده که نسبت به بودجه امسال، ۷ ردیف بیشتر است.

وی افزود: این شرکت‌ها عبارتند از «شرکت سهامی توسعه صنایع انرژی ‌بر پارسیان جنوب»، «شرکت سهامی تلاشگران صنعتی معدنی لامرد و پارسیان»، «شرکت سهامی گسترش معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران»، «مهندسی و توسعه گاز ایران»، «بازرگانی گاز ایران»، «صندوق توسعه حمل و نقل»، و «طراحی و ساخت موتورهای هوایی». شرکت «طراحی و ساخت موتورهای هوایی» از زیرمجموعه‌های سازمان صنایع دفاع بوده که بودجه آن در لایحه ۹۸ به صورت مستقل منظور شده است.

نگاهی به جدول ارائه شده از سوی دولت نشان می دهد که دولت برای ۹ بانک، ۲ موسسه انتفاعی، ۲ شرکت در حوزه امور خدمات عمومی، ۲۵۷ شرکت امور اقتصادی سودده، ۳۱ شرکت امور اقتصادی زیان ده، ۲ شرکت امور رفاه اجتماعی، ۸ شرکت امور فرهنگی تریبیت بدنی و گردشگری سودده و ۳ شرکت زیان ده، یک شرکت امور سلامت، 24 شرکت امور مسکن و عمران سودده، ۳۱ شرکت زیان ده و ۱۵ شرکت امور دفاعی و امنیتی بودجه پیش بینی کرده است.

به صورت کلی، از مجموع ۳۸۵ شرکت دولتی در سال آینده تعداد ۶۵ شرکت زیان ده بوده که شامل ۲۵ شرکت آب و فاضلاب، ۳۱ شرکت آب و فاضلاب روستایی، صداوسیما، خبرگزاری ایرنا و ... است.

(جدول خلاصه منابع و مصارف بودجه شرکت‌ها در لایحه بودجه ۹۸ و مقایسه آن با بودجه ۹۷)

ژاله زارعی؛ عضو هیات علمی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در خصوص بودجه شرکت های دولتی در سال ۹۸ معتقد است: بدون تردید شرکت‌های دولتی در اقتصاد کشور نقش و حضور بسیار گسترده‌‌ای دارند و همواره ۷۰ درصد از بودجه کل کشور را به خود اختصاص می‌دهند. با توجه به نقش وسیع بخش دولتی در فعالیت‌های اقتصادی و تاثیر رفتار آنها بر متغیرهای کلان اقتصادی، عملکرد آنها برای اقتصاد ایران مهم بوده و بودجه آنها همواره مورد توجه مراجع مختلف بوده ‌است.

بودجه شرکت‌های دولتی بدون توجه به ماموریت و ماهیت آنها با هم جمع زده و در قوانین سالانه بودجه ارائه می‌شود. تنها ضابطه‌ای که برای طبقه‌بندی آنها لحاظ می‌شود سودده و زیان‌ده بودن‌ آنهاست. نبود اطلاعات از بودجه شرکت‌های دولتی و یا عدم شفافیت در ارقام منابع و مصارف این شرکت‌ها، در عمل نظارت و ارزیابی علمی و کارآمد عملکرد آنها را با مشکل مواجه ساخته است، زیرا سهم عمده‌ای از مصارف بودجه شرکت‌های دولتی از منابع داخلی آنها تامین می‌شود که با پیشنهاد هیات مدیره در مجامع عمومی یا شوراهای عالی با حضور وزرا و یا نمایندگان آنها در مدت زمان کوتاهی بدون ارزیابی، بازرسی و حسابرسی دقیق، تصویب می‌شود و در نهایت روابط عمومی این شرکت‌ها خبری را مبنی بر برگزاری مجمع منتشر می‌کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس معتقد است در راستای پیاده‌سازی این قوانین، باید فرآیندهایی مانند «جریان دریافتی‌ها اعم از حقوق و دستمزد، پاداش و غیره»، « اموال و دارایی متصدیان»، «شیوه جابه‌جایی افراد»، «نحوه توزیع اطلاعات منفعت‌رسان»، «نحوه تصمیم‌سازی افراد ذینفع» و... نظام‌مند و شفاف شوند.

 شرکت‌های دولتی بخش بزرگی از اقتصاد کشور را شامل می‌شوند اما این شرکت‌ها به حیات خلوت تبدیل شده و این شرکت‌ها در برابر کسی پاسخگو نیستند و این شرکت‌ّا از شافیت لازم برخوردار نیستند و افزایش سرسام‌آور بودجه آن‌ها در لایحه سال آینده در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، این شرکت‌ها اکنون در کنار هزینه‌ها و زیان‌هایی که با خود برای دولت به همراه دارند، به حیات خلوتی برای ذی‌نفعان و صاحبان قدرت تبدیل شده‌اند.

دولت طی سال‌های گذشته همواره هزینه سنگینی برای بودجه شرکت‌های دولتی در بودجه سالانه خود ثبت کرده و بر آن افزوده و  این پدیده نامبارک امروز به بلای جان کشور تبدیل شده است، البته شنیده شد بودجه شرکت‌های دولتی در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، اما آیا فقط با بررسی در کمیسیون تلفیق بودجه این شرکت‌ها کارآمد و شفاف خواهند شد یا نه.

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۲۰۳۵۱۱۲:۳۵:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
با نگفتن و امروز را به فردا رساندن چالشها نا پدید نمی شود بلکه بزرگتر و غیر قابل حل تر می شود. فقط ببینید راه حل اقای روحانی چیست؟ ماهی ده تریلیون تومن اضافه برداشت بانکهای خصوصی از بانک مرکزی و تکذیب یکسره مشکلات بنیادین این بانکها که مانند خوره به جان اقتصاد ایران افتادند. تصویب 15 تریلیون تومن برای نجات مدیران صنعت خودرو سازی از فاجعه مدیریتی که خود به وجود اوردند و انهم باز از اضافه برداشت از بانک مرکزی. معلوم است که این نامدیران بانکهای خصوصی و صنایع خودرو هیچ تلاشی برای بهبود راندمان خود ندارند چون می دانند اقتصاد ایران را گرو گرفتند و دولت چاره ای جز دادن پول به انها ندارد. دادن تریلیون ها تومن ارز 4200 تومنی به بزرگ وارد کنندگاه مواد غذایی و قند و شکر و گوشت و دان مرغ و... و واردات توسط این واردکنندگاه و فروش ان به قیمت دلار 11 هزار تومنی. دهها هزار میلیارد به مدیران صندوقهای ورشکسته بازنشستگی و یا هزاران میلیارد تومن برای پرداخت حقوق کارکنان شرکتهای خصوصی! شده توسط دولت و.. اینها بر اساس علم اقتصاد یعنی فاجعه تورم در ششماه دیگر..در سیاست خارجی هم که می بینیم تیم سیاست خارجی و اقای ظریف دارند همه چیز را منکر می شوند و اعتبار حرفه ای خود را سراسر چه در داخل و چه در خارج از دست دادند که لهستان که بهترین روابط تاریخی را با ایران داشت به خاطر عدم اعتبار تیم سیاست خارجی شده میزبان اجلاس جهانی ضد سیاستهای ایران. واقعا به کجا داریم میرویم؟!
ناشناس۷۲۰۳۷۴۱۲:۴۰:۱۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
لطفا به آقای آشنا رونوشت بدین که در کنار فریاد وااسلاما موسسه جامعه المصطفی که یک ده هزارم انحرافات بودجه ای هم نیست بودجه عمومی شرکت های دولتی هم مشخص بشه.
ناشناس۷۲۱۴۵۸۰۰:۰۸:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
اصولا قرارداد های EPC خوره بودجه اند برآوردهای غیر واقع ،طرحهای تعریف شده غیر ضروری و بدنبال آن جیب از دولت و تار و مار شدن بودجه ،عمدتا مزیت EPC کوتاه شدن زمان اجراست که متاسفانه اغلب پروژه ها در حال حاضر بدلایل لابی خای خصوصی-دولتی خصولتی چندبرابر واقعی برآورد و چند برابر برآورد هزنه نهایی شده و بین لابی تقسیم می شود آخرش هم با پرداخت گزاف پروژه هنوز به نیمه پیشرفت فیزیکی خود هم نمی‌رسد و بهانه هم تحریم و با همین بهانه هر چه جنس بنجل و دست دوم بنام نو در پروژه ها جهت تشریح مساعی در تقسیم سود پروژه بین خصولتی ها به پروژه تحمیل می شود و کشور و ملت متضرر. می شوند و بودجه تحلیل می رود بدون عملکرد
ناشناس۷۲۰۳۹۱۱۲:۴۴:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
وای به حال کشور با این بودجه، شرکتهای دولتی که بجز تعریف پروژه های تکراری و هدر رفت منابع، کار دیگری انجام نمیدهند و فقط جیب مدیرانشان را پر پول تر میکنند، این همه سرمایه را میبلعند و این هم وضع تورم و رکود و بی کاری، سال 98، سال سخت میباشد.
مسعود۷۲۰۴۴۸۱۳:۰۵:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
حالا مشخص میشود چرا دولتیها روی بودجه ناچیزفرهنگی که آنهم ناقص پرداخت میشود جنجال میکنند میخواهند حیاط خلوتها دور از رسانه ها و افکار مردم باشند امان از جنگ روانی جریان تزویر امان از رانت و فساد
محاسب۷۲۰۴۷۴۱۳:۱۶:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
درآمد نفتی 44 درصد منفی و قطعا وصول مالیات ها هم کاهشی خواهد بود چون رشد اقتصادی سال دیگه طبق پیش بینی ها منفی هست.این یعنی کسری حداقل 40 درصدی . جبرانش از طریق رشد قیمت ارز و .. خودتون دو دوتا چهار تا کنید
ناشناس۷۲۱۳۰۲۲۱:۴۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
فقط در زمینه ستادی مهندسی و اجرای پروژه ها پروژه علی رغم معدود بودن پروژه های نفت و گازچهار شرکت بزرگ دولتی هر کدام با ده ها مجتمع اداری ستادی شامل شرکت مهندسی و توسعه پخش و پالایش ،مهندسی و توسعه گاز ،مهندس و توسعه نفت ،مهندسی و توسعه پتروشیمی هست با هزاران کارمندو مدیران متعدد با مزایای بسیار ،ظاهرا این مملکت صاحب ندارد که کسی بگوید و بازخواست کند چرا اینهمه شرکت و اینهمه مدیر عامل و هزینه ،فقط یک شرکت کوچک هم با سیاست برونسپاری فعلی قابلیت نظارت عالیه همین تعداد معدود پروژه را دارد اصولا سیاست رونسپاری فعالیت‌ها فلسفه آش کاهش هزینه با کوچک سازی ساختار است اما متاسفانه برونسپاری شده ساختار هم ثابت مانده کسی نیست جلوی این هدر رفت بودجه را بگیرد و دولت فریاد می زند بودجه نداریم
محمد۷۲۱۶۱۹۰۸:۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
شما که در مورد بودجه شرکت های دولتی شفاف سازی میکنید و خیلی هم خوبه لطفا در مورد بودجه فرهنگی و نهادهای غیر وابسته به دولت مثل ... هم شفاف سازی کنید شبکه های اجتماعی مملو از اطلاعات در مورد این بخش از بودجه است اما در رسانه های رسمی این بخش به کلی سانسور میشود !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین