از تجارب گذشته درس بگیریم

محمدعلی حبیبی،   3971014064 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
از تجارب گذشته درس بگیریم

چند روزی است مسئله فیلترینگ اینستاگرام در رسانه‌ها مطرح شده است. مسئولی که از این تصمیم خبر داده است معاون فضای مجازی دادستان کل کشور است. طرح این مسئله با واکنش وزیر ارتباطات همراه شد.

حکم قضایی برای فیلترینگ اینستاگرام + عکس

واکنش آذری‌جهرمی به خبر فیلترینگ اینستاگرام

در این زمینه باید گفت همگان اذعان دارند فضای فرهنگی اینستاگرام، فضای مناسبی نیست. اما آیا فیلترینگ راهکار مناسبی برای مقابله با این فضای فرهنگی نامناسب است؟

از دو جنبه می‌توان به این مسئله نگاه کرد.

جنبه اول مرور تجربه فیلترینگ تلگرام است. بیایید یک بار اجرای این سیاست درباره تلگرام را مرور کنیم. تلگرام از اردیبهشت امسال فیلتر شد. آن زمان مسئولین امر، دلایلی برای این کار ذکر کردند که بی‌شباهت به دلایل فیلترینگ اینستاگرام نیست، اینکه باید مجوز بگیرد و سرورهایش را به ایران منتقل کند و .... هدف از فیلترینگ تلگرام هم مشخص بود: منع دسترسی عموم شهروندان به این پیام‌رسان.

اکنون بعد از حدود ۹ماه باید پرسید آیا اهداف فیلترینگ تلگرام محقق شده است؟ آنچه نگارنده به تجربه شخصی دریافته و آمار هم موید آن است بیانگر شکست فیترینگ تلگرام است. عموم کاربران گذشته تلگرام اکنون هم از این پیام‌رسان استفاده می‌کنند، برخی از طریق تلگرام طلایی و هاتگرام و برخی هم با فیلترشکن.

پس با فیلترینگ تلگرام سیاستگذاران نتوانستند مانع دسترسی شهروندان به این پیام‌رسان شوند. اما فیلترینگ تلگرام یک نتیجه بسیار منفی به‌همراه داشت: شیوع استفاده از فیلترشکن‌ها در نزد عموم مردم. فیلترشکن‌ها فقط فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام را دور نمی‌زنند، آن‌ها دسترسی به سایت‌های مستهجن و سایت‌های دروغ‌پرداز ضدانقلاب را هم آسان می‌کنند و این خطر بسیار زیادی دارد.

از منظر دینی هم اگر به این ماجرا بنگریم خواهیم دید خداوند کریم هنگامی که عموم مسلمین توانایی انجام کاری را نداشته‌اند، آن تکلیف را از دوش ایشان برداشته است. در صدر اسلام و ابتدای صدور حکم روزه، مسلمین فقط می‌توانستند قبل از خواب شب آب و غذا بخورند و در کل ماه هم آمیزش با همسران حرام بود. اما عموم مسلمین نمی‌توانستند به این حکم پایبند باشند.

خداوند هم با نزول آیه ۱۸۷ سوره بقره، این حکم را به روزه بین اذان صبح تا اذان مغرب تغییر داد:

«اُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَهَ الصِّیَامِ الرَّفَثُ اِلَی نِسَائِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَکُمْ وَاَنْتُمْ لِبَاسٌ لَهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ اَنَّکُمْ کُنْتُمْ تَخْتَانُونَ اَنْفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّی یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْاَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْاَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ اَتِمُّوا الصِّیَامَ اِلَی اللَّیْلِ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَاَنْتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ آیَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»(بقره، 187)

«در شبهای روزه همخوابگی با زنانتان بر شما حلال گردیده است آنان برای شما لباسی هستند و شما برای آنان لباسی هستید خدا می‏ دانست که شما با خودتان ناراستی میکردید پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت پس اکنون [در شبهای ماه رمضان می‏ توانید] با آنان همخوابگی کنید و آنچه را خدا برای شما مقرر داشته طلب کنید و بخورید و بیاشامید تا رشته سپید بامداد از رشته سیاه [شب] بر شما نمودار شود سپس روزه را تا [فرا رسیدن] شب به اتمام رسانید و در حالی که در مساجد معتکف هستید [با زنان] درنیامیزید این است‏ حدود احکام الهی پس [زنهار به قصد گناه] بدان نزدیک نشوید این گونه خداوند آیات خود را برای مردم بیان می ‏کند باشد که پروا پیشه کنند.»(ترجمه فولادوند)

اما از جنبه دیگری هم می‌توان به این مسئله نگاه کرد و آن تاثی فیلترینگ بر احساس آزادی در کشور است. فیلترینگ اینستاگرام باعث گسترش حس عدم آزادی در مردم می‌شود. با فیلترینگ هرچه بیشتر، حس عدم آزادی در مردم تقویت می‌شود و گسترش این حس به ناامیدی از نظام و کشور می‌انجامد. فردی که تا دیروز از تلگرام و اینستاگرام استفاده می‌کرده است، امروز دسترسی‌اش به همه این شبکه‌ها را محدود می‌بیند و این باعث ایجاد حس عدم‌آزادی در این فرد می‌شود. این حس عدم‌آزادی، سم مهلکی برای نظام اسلامی است و باید از گسترش آن جلوگیری کرد.

به نظر می‌رسد سیاست فیلترینگ نیازمند بازنگری اساسی است. سیاستگذاران باید با توجه به وضعیت خاص و بدیع شبکه‌های اجتماعی، تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند. شبکه‌های اجتماعی، فراگیری بسیاری دارند و این فراگیری باعث می‌شود افراد، خود را نیازمند حضور در آنها می‌بینند. و صد البته با وجود انواع و اقسام فیلترشکن‌ها، فیلترینگ مانع کاربران شبکه‌های اجتماعی به آنها نیست. بهترین مثال برای توضیح وضعیت خاص شبکه‌های اجتماعی این است که بسیاری از مسئولین کشور در توییتر، حساب رسمی دارند، اما این شبکه اجتماعی در کشور ما فیلتر است.

متاسفانه در کشور ما از شکست‌ها درس نمی‌گیریم و باز هم گام در مسیری می‌گذاریم که قبلا طی کرده‌ایم و از آن به مقصد نرسیده‌ایم. آیا این‌بار مسئولین کشور ما از تجارب شکست‌خورده درس می‌گیرند؟

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۷۰۷۳۷۶۱۲:۴۳:۳۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
با کدام منطق ،توییتر فیلتر است ، و اینستاگرام ازاد؟!
کیوان۷۰۷۵۷۶۱۶:۱۸:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
فیلتر چاره کارنیست سرورهای اینستا و تلگرام‌ در همه کشورها هست جز ایران خب کنترل اخلاقی نمیشود خانواده های زیادی متلاشی شد و میشود اما دولت پیگیر آوردن سرور باشد بجای هیاهو. پس فیلتر چاره کار نیست وزیر جوان غیر از‌ نایاب کردن موبایل کاری دیگری بلد است؟
ناشناس۷۰۸۳۱۶۰۸:۴۴:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
کشور تحریم عمو جان. تحریم. اینستاگرام هم آمریکاییه
ناشناس۷۰۸۶۲۱۱۱:۱۳:۵۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
فساد و اسیب اجتماعی فعلی جامعه ایران بدلیل همان کنترلهاست!
علی۷۰۷۸۴۹۲۰:۰۴:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
با کدوم منطق خیلی از مسئولین مثل ظریف و لاریجانی توی توییتر فعال هستند ولی برای عموم مردم فیلتره! اصلا نمیشه این تناقض رو به هیچ عنوان رفع کرد
ناشناس۷۰۷۳۸۰۱۲:۵۰:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
صحبت از نیاز به احساس آزادی میکنی!!!
ناشناس۷۰۷۳۸۲۱۲:۵۱:۲۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
با فیلتر تلگرام ضربه بزرگی به کسب و کارها زدید . بسیاری از کسب و کارها به اینستاگرام رفتن حالا میخواهید باز ضربه بزنید ؟
ناشناس۷۰۷۳۸۳۱۲:۵۲:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
تلگرام باید رفع فیلتر بشه
ناشناس۷۰۷۳۸۸۱۲:۵۷:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
ما کلا یک شغل در تلگرام داشتیم که با فیلتر تعطیل شد .
رضامیرزایی۷۰۷۷۸۴۱۹:۱۹:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
جوگرفت منو موبایلو شکستم .6ماه نتونستم بخرم لپ لپی دارم.به خانمم گفتم خطرداره.سرطانزاست.
ناشناس۷۰۷۴۰۳۱۳:۱۰:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
باید فیلتر شود. همه چیز باید فیلتر شود. این تنها راهی هست تا مردم بتوانند آزادی واقعی را درک کنند. نه فقط آن را حس کنند.
ناشناس۷۰۷۴۲۹۱۳:۳۷:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
فیلترینگ تاثیر دارد. حتی فیلترشکن ها رو هم می شه مسدود کرد یا دست کم اجرای بعضی از سرویس ها رو برای فیلترشکن ها مسدود کرد مثلا اجرای ویدیو. این کاری است که در کشورهای دیگر انجام شده است و می شود. ولی نکته این جاست چرا اینستاگرام که مملوء از منکرات است نباید بسته شود؟
ناشناس۷۰۸۰۳۳۲۲:۵۸:۴۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
دقیقا کدوم کشورا ؟!!!!!!!!
بیگی29۷۰۷۴۳۶۱۳:۴۲:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
با ممنوع و فیلتر کردن تکنولوژی استفاده کنندگان راه های گریز را فرا میگیرند نتیجه آن رواج قانون شکنی بین توده مردم همانند از ما بهتران خواهد بود.استفاده از فیلتر شکن و عواقبآن ویا مشاهده برنامه های تلویزیونی از موبایل در مقابل پارازیت و جمع کردن دیش ها ،قطع تصویر و فقط شنیدن صدا برای کاهش مصرف اینترنت و غیره نتیجه آن است.
ناشناس۷۰۷۵۴۴۱۵:۵۵:۱۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
اگر مسئوولین عبرت می گرفتند....چقدر خوشبخت بودیم ما. مسئوولین ما کلا علاقه ای به مفهوم بازخورد (فیدبک ) ندارند
عوام۷۰۷۵۵۵۱۶:۰۴:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
قانونی که بدون منطق وضع بشود، باعت شکسته شدن حرمت کل قوانین می‌شود و عدم عمل به قوانین را در جامعه عادی می‌کند.
ناشناس۷۰۷۵۶۵۱۶:۱۱:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
تکنولوژی مثل جوی آب جاریست ،خودش راهش را پیدا میکند و از مسیر دیگری میرود،مقابله با تکنولوژی نتیجه‌ای جز شکست ندارد
ناشناس۷۰۷۵۹۶۱۶:۲۹:۱۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
به نظر می آید دولت با استفاده از تلگرام طلایی به هدف خود یعنی نظارت به پیامهایی رد وبدل شده میرسد
ناشناس۷۰۷۶۱۴۱۶:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
برق را قطع کنید تا مشکلات حل بشه مشکل ما برق است
ناشناس۷۰۷۶۳۸۱۷:۱۰:۱۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
چرا فیلترینگ؟! وقتی میتوان اینترنت را کلا قطع کرد چرا دردسر فیلترینگ اینترنت را برای خودمون بیاریم ؟! کلا اینترنت را قطع کنید و خیال خودتان و ما را راحت کنید . تازه ثواب هم داره و از مفاسد زیادی جلوگیری می کنید .
ناشناس۷۰۷۶۷۷۱۷:۴۱:۰۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
آیا میدانید با فیلترینگ تلگرام بازار فیلتر شکن های پولی چه رونقی گرفت؟ در حالی که همه میدونستن و دیدن که فیلتر تلگرام هیچ نتیجه ای نداشت‌‌. میانگین قیمت هر فیلتر شکن یک ماهه هفت هزار تومن‌. قضیه فیلتر اینستاگرام هم همین شک رو در من ایجاد میکنه که کیا قراره از این بازار سودهای نجومی کنن
مرتضی۷۰۷۷۷۵۱۹:۱۱:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
لطفا با قوانین ضد قانون مردم را قانون گریز نکنید.
رضامیرزایی۷۰۷۷۸۰۱۹:۱۴:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
چرا مدارس تلگرام را قهرا الزامی میکنند.ما که همراهمون شکست دوباره برگشتیم به عصر حجر.
ناشناس۷۰۷۸۴۸۲۰:۰۳:۵۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
یوتیوب یوتیوب یوتیوب یوتیوب را رفع فیلتر کنید.
ناشناس۷۰۸۱۳۱۰۱:۳۳:۲۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
چشم حتما. امر دیگه ای نداری؟
ناشناس۷۰۸۳۳۱۰۸:۵۳:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
الان همه چی درست شد حال اقتصاد خوب شد قیمت دلار پایین اومد اشتغال افزایش یافت فقط گیر فیلتر اینستاگرام هستیم
ناشناس۷۰۹۴۷۴۱۹:۴۰:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
مواد مخدر و مشروب و تن فروشی هم فیلتر است قانوناً ، اما همه جا یافت میشه. (یعنی مبارزه با اون تا به امروز شکست خورده) ،پس با توجه به مطلب نویسنده باید از تجربه گذشته درس بگیریم و ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین