چرا انتشار نرخ تورم توسط بانک مرکزی تعطیل شد؟/ فرار از شفافیت، موجب تغییر واقعیت نخواهد شد

گروه اقتصادی الف،   3971011081 ۳۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

بانک مرکزی دیروز اعلام کرد فعلاً آمار نرخ تورم را اعلام نخواهد کرد. این در حالی است که اگر چه آمار دقیق لازمه سیاست گذاری های منطقی و عاقلانه است اما عدم انتشار آن موجب تغییر واقعیت نخواهد شد چرا که مردم اثرات تورم را به صورت ملموس در زندگی خود مشاهده کنند.

چرا انتشار نرخ تورم توسط بانک مرکزی تعطیل شد؟/ فرار از شفافیت، موجب تغییر واقعیت نخواهد شد

به گزارش الف، عدم انتشار نرخ تورم آذرماه توسط بانک مرکزی موجب شد حرف و حدیث های فراوانی درباره این موضوع در رسانه ها مطرح شود و انتقاداتی درباره این اقدام کم سابقه صورت گیرد. معمولاً تا به حال این گونه بوده که بانک مرکزی ابتدای هر ماه اقدام به انتشار نرخ تورم می کرد، اما این ماه تا دیروز از انجام این کار امتناع کرد و بعد از اعتراض رسانه‌ها، بانک مرکزی اعلام کرد به منظور بررسی های تخصصی و کارشناسی دو جانبه با مرکز آمار در خصوص به حداقل رساندن اختلافات آماری، نرخ تورم را بررسی و منتشر خواهد کرد.

اشاره بانک مرکزی به تفاوت نرخ تورم دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار است که البته بدلیل « تفاوت سال پایه، دوره‌های احصاء هزینه های خانوارها، تناسب نظام جمع آوری داده ها به منظور کاهش خطای غیر نمونه گیری و عوامل دیگر» بوده است.

در این بین مشخص نیست چرا بانک مرکزی به این دلیل اصولاً کل موضوع را پاک کرده و نرخ تورم را منتشر نکرده است. در حالی که می‌شد همزمان با انتشار نرخ تورم ماهانه، زمینه تلاش برای نزدیک کردن دیدگاه ها و نظرات نیز صورت می گرفت.

این تفاوت آماری مربوط به زمان حاضر نیست و از قبل نیز وجود داشته اما این که چرا به یکباره دولت تصمیم گرفته در حال حاضر و بدون ذکر هر گونه تاریخی، انتشار آمار را تا اطلاع ثانونی تعطیل نماید جای تامل دارد.

در این باره محمد چلویان، مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی عنوان کرد: اخیرا‍ً بین نتایج شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار تفاوت‌هایی رخ داده که ممکن است برای عموم باعث سردرگمی و سوء تفاهم شود، به همین دلیل و باتوجه به اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم را قبل از بانک مرکزی منتشر می کند، تصمیم گرفته شده تا نتایج شاخص تورم بانک مرکزی فعلا منتشر نشود تا با انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه در خصوص اختلافات آمارها، این اختلافات به حداقل ممکن کاهش یابد.

در این باره برخی خبرهای غیر رسمی حاکی از این است نرخ تورم آذرماه برای ساعاتی در سایت بانک مرکزی بارگذاری شده اما بلافاصله این آمار حذف و مجددا نرخ تورم آبان در این بخش درج شده است. این مطلب را سایت نود اقتصادی می‌گوید که روز پنجشنبه سایت رسمی بانک مرکزی برای لحظاتی نرخ رشد تورم آذر ماه امسال را منتشر کرد، اما پس از مدت زمان کوتاهی این آمار حذف شد. براساس آمار حذف شده از سایت بانک مرکزی، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذرماه را ۲۴درصد و تورم نقطه به نقطه در این ماه را بالای ۴۲ درصد نشان می‌داد.

روزنامه دنیای اقتصاد عنوان کرده برای صحت خبر فوق با مقام‌های بانک مرکزی تماس گرفته اما جوابی به آنها داده نشده است. در صورتی که این آمار صحت داشته باشد، این بیشترین رقم نرخ تورم در ۵ سال گذشته خواهد بود.

گزارش مرکز آمار ایران برای آذرماه این است که نرخ تورم نقطه به نقطه ۳۷.۴ درصد و نرخ تورم میانگین ۱۸درصد بوده است. براساس این آمار نرخ تورم در آذر ماه امسال با ۲.۸ درصد افزایش به ۲۱.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه با رشد ۲.۴ درصدی به ۴۲.۳ درصد رسیده است.

در حال حاضر ضرورت دارد رسانه ها و اقتصاددانان به این اقدام بانک مرکزی و دولت اعتراض کنند تا این تصور پیش نیاید می توان با سانسور بر عملکرد مسئولان سرپوش گذاشت. البته عدم انتشار دقیق آمار موجب بی اعتمادی مردم به آن نهاد مسئول و در این جا بانک مرکزی خواهد شد. در اینجا به نظر می‌رسد دولت تصمیم گرفت آمار بانک مرکزی را حذف کند و آمار مرکز آمار ایران را که عدد پایین‌تری بود اعلام شود.

به گزارش الف، انتشار آمار و اطلاعات در حوزه‌های گوناگون موجب می‌شود تا سیاست‌گذاران توانایی لازم را برای انجام برنامه‌ریزی داشته باشند و همچنین شهروندان بتوانند به صورت عینی درک واقعی از نتایج اقدامات سیاستمداران و مقامات خود داشته باشند. بر این اساس قضاوت درباره موفقیت یا ناکامی‌های مسئولین بر اساس داده‌های واقعی انجام خواهد شد.

منطقی آن است نهادهای وسازمان‌های مسئول در زمینه سنجش وضعیت اقتصادی اگر از دولت مستقل نباشند، حداقل بی طرفی لازم را در این زمینه را رعایت کنند، البته اگر بنا به هر دلیلی در کشوری، آمار غیر دقیق و غیر واقعی منتشر شود و یا اصلاً اطلاعات سانسور شود به بی‌اطمینانی مردم و سرمایه گذاران دامن زده خواهد شد؛ همچنین این اقدام هرگز به معنای دگرگونی واقعیت نخواهد بود و عدم انتشار آمار موجب نمی‌شود تا درک مردم از واقعیت تغییر کند. این قضیه به خصوص درباره متغییرهای اقتصادی صدق می‌کند؛ چرا که مردم تورم، بیکاری و ... را با تمام وجود خود احساس می کنند و به قول معروف بر سر سفره خود نتیجه اقدامات مسئولان را مشاهده خواهند کرد.

دیدگاه کاربران

سلیمانخانی۷۰۲۲۹۰۱۲:۱۵:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
راهکار مسولان ایرانی همیشه پاک کردن صورت مسئله هست نه حل کردن مسئله .همشون هم مدعی هستند خود و فرزندانشان نخبه هستند اما از حل کردن یک مسئله ابتدایی هم همین به ظاهر نخبه ها عاجزند
ناشناس۷۰۲۶۲۳۱۴:۴۰:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تورم مانند نمره تک است برای دولت در مقابل دانش اموز روحانی و دولتش ی چیزی هم به صفر بدهکارند
ناشناس۷۰۲۷۲۵۱۵:۱۹:۵۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
بانک مرکزی و مرکز آمار آنقدر تورم ۶۵۰ درصدی را ۹/۵ اعلام کردند که خسته شدند!! ___________
حمید۷۰۲۶۸۱۱۵:۰۴:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
جالبه با این افتضاحات بی سابقه و‌ آشکارشدن همه چیز هنوز بعضی از برجام و دولت روحانی حمایت میکنند منافعشان چیست؟
ناشناس۷۰۲۶۹۸۱۵:۱۱:۲۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اخه این تورم اخر سال مبنای افزایش حقوق کارگران و کارمندان در سال آتی است، واسه همین دارن پنهان کاری میکنن که از حقوق اون بدبختا بزنن
آرش از روستا۷۰۲۹۶۲۱۷:۱۶:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
بلدن حساب کنن ولی من و شما که خودی نیستیم نباید بدونیم!
ناشناس۷۰۲۲۹۴۱۲:۱۸:۲۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
ننگ با رنگ پاک نمی شود
ناشناس۷۰۲۳۹۵۱۲:۵۵:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
جام تورم در آذر ماه بالا بوده (42 درصد نقطه به نقطه)، اعلام نمی کنند تا کسی نقد نکنه این هم یک راهشه
ناشناس۷۰۲۴۴۴۱۳:۲۶:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
عمو جون مرکز امار داره اعلام میکنه نیازی به بانک مرکزی نیست
ناشناس۷۰۲۷۰۰۱۵:۱۱:۳۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
میزان تورم جیب مردم است که فعلا"خالی شده است .
ناشناس۷۰۲۷۰۶۱۵:۱۳:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
پسر عزیزم! در تمام دنیا، انتشار امار تورم بر عهده بانک های مرکزی است. چون وظیفه اصلی بانک مرکزی، حفظ ارزش پول (کنترل تورم) است.
ناشناس۷۰۲۷۰۹۱۵:۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
کنترل تورم جز وظایف بانک مرکزی است. پس محاسبه و اعلام ان نیز با این بانک است اطلاعاتتون رو زیاد کنید
ناشناس۷۰۲۷۴۲۱۵:۲۵:۰۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تورم حداقل 200 درصد است چون قیمت کالاها اکثرا بالای 3 برابر شده اونم در عرض 6 ماه دولت با دیتاسازی میخاد خودش را موفق نشان دهد
ناشناس۷۰۳۳۵۷۲۲:۰۴:۴۱ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
حالا تورم 100یا 200درصد... ما آب از سرمون گذشته همین روزا باید یه فرقون پول ببریم یه نون سنگک بخریم
ناشناس۷۰۲۳۰۹۱۲:۲۵:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تورم رو مرکز امار اعلام میکنه .
ناشناس۷۰۲۴۰۰۱۲:۵۷:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
در کل دنیا امارهای تولیدات کارخانه ای، معدنی و صنعتی ، شاخص اعتماد مصرف کننده و تولید کننده، شاخص ریسک و ... را مرکز ملی آمار کشورها اعلام میکنه و امار تورم ، بیکاری و تولید ناخالص داخلی را بانک های مرکزی محاسبه و اعلام میکنه
ناشناس۷۰۲۴۰۶۱۳:۰۰:۲۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
این چه استدلالی است؟؟ وظیفه اصلی بانک های مرکزی ، حفظ ارزش پول (کنترول تورم) است. خب با این وظیفه تعریف شده برای بانکهای مرکزی دنیا، اصلی ترین امار بانک مرکزی رو باید مرکز آمار ایران محاسبه و اعلام بکنه؟؟ بفرمایید تنها دستاورد دولت رو هواست
ناشناس۷۰۲۳۱۴۱۲:۲۷:۳۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تازه ان هم نرخ تورم خودشان بود و جای سئوالات زیادی داشت
ناشناس۷۰۲۳۴۵۱۲:۳۶:۴۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تورمی وجود نداره که اعلام کنیم. چند تا گروه تجسس گذاشتیم دنبال تورم بگردن پیداش کنیم اعدامش می کنیم علی برکت ا...
ناشناس۷۰۲۳۵۰۱۲:۳۹:۵۹ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
ای بابا ... تورم همه میدونیم بالاست! 70%، 100%،هر چی شما بگین ... الان نرخ تورم رو اعلام کنن دوباره یه واکنش احساسی در بازار ایجاد شه راضی میشید؟
اقتصاد خوانده۷۰۲۳۸۷۱۲:۵۳:۳۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
دلیلش اینه که تورم دوازده ماهه با افزایش 3 واحد درصدی در ماه آذر به 22 درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه به 43 درصد افزایش یافته است. این آمار به مزاج آقای روحانی خوش نیامده و با حرفهای ماه گذشته روحانی، دژپسند و همتی درخصوص کاهش روند رشد شاخص قیمت ها در تناقضه کلا صورت مساله حل شد
ناشناس۷۰۲۴۱۰۱۳:۰۱:۵۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
تنها دستاورد دولتهای 11 و 12 که در سایه رکود به دست آمده بود، کاهش تورم با 9 درصد بود که این دستاورد نیز در حال انفجار است و در اذر ماه به 43 درصد رسید. پس دولت تصمیم گرفته با عدم اعلام امار تورم، از این دستاورد گرانبهای خود حفاظت نماید.
ناشناس۷۰۲۴۱۲۱۳:۰۳:۰۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
روشون نمیشه تورم 42 درصدی رو اعلام بکنند فکر میکنن اعلام نکنند، موضوع حل میشه و هیچ کس هم نمی فهمه
ناشناس۷۰۲۶۲۲۱۴:۳۹:۴۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
عمو لازم نیست تورم رودونهاد اعلام کنند . مرکز امار داره هر ماه اعلام میکنه . شما جوش نزن
ناشناس۷۰۲۷۱۸۱۵:۱۷:۲۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
اولا با ادب باش ثانیا اطلاعاتت رو بالا ببر ثالثا امار تورم در حیطه وظایف بانک های مرکزی است، چون وظیفه بانک مرکزی کنترل تورم است
گنجی۷۰۳۰۵۹۱۸:۱۳:۴۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
چقدر تو دیگه بدبختیی که مجبوری از اینها دفاع کنی
عوام۷۰۲۴۸۵۱۳:۴۲:۰۳ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
همان بهتر که چیزی اعلام نکنند چون آن اعداد و ارقام ساختگی که اعلام می‌کردند همانند توهینی به فهم و شعور مردم بود
علی۷۰۲۴۹۵۱۳:۴۶:۵۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
فاتحه افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان را که خواندن آن موقع اعلام می کنند . تنها دلیلش همین است ، از اعلام نرخ تورم که باکی ندارند حالا یا 42 یا 420 درصد چه فرقی برایشان دارد . مردم بیچاره کمرشان زیر بار گرانی خص صا کارمند و باز نشسته که دستش به جایی بند نیست .
علی۷۰۲۵۱۵۱۳:۵۲:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
چون تورم نداشتیم که اعلان کنند، به همین دلیل نرخ سود سپرده های بانکی از فردا صفر خواهد شد.
ناشناس۷۰۲۵۲۲۱۳:۵۵:۴۵ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
مردم دارند با پوست و گوشتشون تورم رو احساس میکنندچه نیازی به اعلامه سازمانش هم منحل بشه مشکلی پیش نمیاد
خودی۷۰۲۷۱۶۱۵:۱۶:۲۲ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
ول کنین همتی حواسش به ارز باشه بهتره
علی 671۷۰۲۸۰۱۱۵:۵۰:۵۸ ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
با این کار می خواهند جلو رسوایی هایشان را بگیرند و مردم با خبر نشوند .نمی دانند مردم جیبشان اثرات تورم را نشان می دهد و لاپوشانی گره ای را باز نمی کند مگر رسوایی.
مختار۷۰۳۵۳۲۰۰:۳۳:۰۶ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
اخه تو این فشار و بحران که اکثریت ملت باهش دست و پنجه نرم می کنند که البته کمر اقشار پایین در حال شکستنه میگن تورم 18درصد!!! پس چرا کل اجناس از اردیبهش ماه به بعد 4برابر شده قیمتشون ولی تورممون کمی زیاد شده این فر و کاهش های سیاست زده
ناشناس۷۰۴۰۵۷۱۱:۰۸:۲۷ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
همان اعلام نرخ تورم 43درصد نقطه به نقطه آذرماه نیز واقعی نیست .مفهوم آن این است که متوسط قیمت کالا و خدمات در آذر 97 نسبت به آذر 96 معادل 40درصد افزایش داشته است واقعا"کدام ایرانی باور میکند که قیمت سبدکالا و خدمات فرضی 1000 تومان آذر سال قبل شده است 1400 تومان در آذر 97!!! قیمت بسیاری از کالاها در آذر97 نسبت به آذر 96 دو برابر و بیشتر شده است یعنی بیش از 100 درصد رشد داشته است.حداقل مردم این احساس را دارند . بانک مرکزی و مرکز آمار ایران جهت رفع ابهام نحوه محاسبه وریز محاسبات را اعلام نمایند .
ناشناس۷۰۴۲۵۶۱۲:۵۷:۵۴ ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
یک روز نرخ ارز، یک روز نرخ تورم، روزهای دیگر نرخ مالیات و ارزش افزوده و انواع عوارض اعلام نخواهد شد چون لازم نیست مردم اینها را بدانند بلکه فقط باید فقیر شدن لحظه ای خود را نظاره کنند. ولی بدانند فرار از واقعیتها و شفافیت چیزی را حل نخواهد کرد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین