مروری بر اخبار مهم روز؛ شکاف بین اصلاح طلبان بخاطر واعظی و لاریجانی/ حاشیه ماجرای دامادها/ کنایه جلیلی به روحانی و ظریف/ وقتی ناطق نوری آیت الله می شود

گروه سیاسی الف،   3970926181 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

شکاف بین اصلاح طلبان بخاطر واعظی و لاریجانی/ حاشیه ماجرای دامادها/ کنایه جلیلی به روحانی و ظریف/ وقتی ناطق نوری آیت الله می شود

شایدمجبور شویم به ناطق نوری و علی لاریجانی رای دهیم

صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح طلب به نامه نیوز گفت: راه برون رفت از وضعیت فعلی این نیست که اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند بلکه برعکس راه برون رفت آن است که روحانی را تحت فشار بگذارند که در جهت مطالبات 29 اردیبهشت سال 96 گام بردارد.

درخواست زیباکلام از اصلاح‌طلبان: روحانی را تحت فشار بگذارید

زیباکلام یادآور شد: ما اصلاح طلبان شاید یک روز مجبور شویم به آقای ناطق نوری و علی لاریجانی رای دهیم. اینها بستگی به شرایطی دارد که با آن مواجه می شویم بنابراین نباید اسمش را گدایی قدرت گذاشت. اصلاح طلبان چیزی در دولت دوازدهم به دست نیاوردند و نمی خواستند به دست بیاورند اما در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 شرکت کردند و به روحانی رای دادند تا به عقب برنگردیم و سیاست های سال 84 تا 92 بر کشور حاکم نشود.

کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم به باشگاه خبرنگاران گفت: اصلاح طلبان برای ورود به ساختار قدرت شیوه‌های خاصی دارند و جاه‌طلبی آنان در سیاست تمامی ندارد... در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اصلاح‌طلبان با کنار گذاشتن عارف علیرغم اینکه خود راضی به این کار نبود، خود را شریک روحانی کردند و توانستند اکثر پست‌های مدیریتی مهم و کلیدی را به دست آورند.

تشدید رویارویی اصلاح طلبان و واعظی

تسنیم نوشت: اصلاح‌طلبان که دل خوشی از محمود واعظی ندارند و معتقدند وی با نقش‌آفرینی در  بسیاری از تصمیمات دولت، نقش جهانگیری به‌عنوان معاون اول را کمرنگ کرده‌ است، به اظهارات اخیر رئیس دفتر روحانی واکنش نشان دادند.

علی تاجرنیا یکی از این فعالان اصلاح‌طلب است که به اظهارات واعظی واکنش نشان داده است. تاجرنیا با بیان اینکه "به‌نظر می‌رسد اظهارات اخیر آقای واعظی ناشی از دلخوری ایشان از بخشی از جریان اصلاح‌طلب باشد که انتقادات جدی‌تر و صریح‌تری نسبت به دولت مطرح می‌کنند،  گفته است: مجموعه‌ای از همکاران موثر دولت پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، دچار نوعی محافظه‌کاری شده‌اند و به همین دلیل یا‌دآوری برخی مطالبات را که انتظار استجابت آن از دولت وجود داشته و دارد برنمی‌تابند و تلاش می‌کنند تا این خواسته به‌حق را به تندروی تفسیر کنند.

تاجرنیا در ادامه می‌افزاید: این درست نیست که زمانی که به حمایت اصلاح‌طلبان نیاز داریم به آنها توجه کنیم اما پس از آنکه نتیجه مطلوب حاصل شد آنها را از یاد ببریم و با ادبیات دیگری با آنها صحبت کنیم.

عملکرد لیست امید مجلس بسیار کمرنگ بوده است

مصطفی هاشمی‌‌طبا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به تسنیم می گوید:  تیم اقتصادی دولت شامل طیفی از افراد می‌شود که در حدود خود آقای روحانی می‌اندیشند و جامعه‌ای  را می‌خواهند که هم به خودشان و هم به مردم خوش بگذرد به معنای واقعی کلمه به دنبال  لیبراسیون کاذب یا همان نوع بد لیبرالیسم هستند. متاسفانه اغلب نمایندگان مجلس نیز چنین تفکراتی دارند و غایت هدف آنها  این است که سیاست خارجی کشور تغییر کند. البته اگر سیاست‌ خارجی نیز  دچار تغییر شود بازهم مشکلات کشور حل نخواهد شد... در انتخابات سال گذشته این خودِ اصلاح طلبان بودند که به آقای جهانگیری گفتند از صحنه رقابت‌ها کنار برود. به اعتقاد من آقای جهانگیری نباید از صحنه رقابت‌ها کنار می‌کشید.

هاشمی طبا گفت: عملکرد لیست امید مجلس بسیار کمرنگ بوده است. به اعتقاد من گردانندگان مجلس دهم به بیش از ده نفر هم نمی‌رسند. البته ممکن است در رای‌گیری‌ها مقداری این روند تعدیل شود ولی فراکسیون امید آنطور که باید و شاید قادر به نقش‌آفرینی در مجلس نیستند. اصلاح طلبان مجلس نباید علی‌رغم تعداد نفرات بالا فرمان اداره مجلس را به دست دیگران بسپارند. اینکه برخی چهره‌های  اصلاح طلب در مجلس، مدام  از نقش‌آفرینی گریزان باشند و خود را مخفی کنند، زیبنده فراکسیون امید نیست.

پایان  ماجرای داماد رییس جمهور

اواخر هفته گذشته وزیر صنعت، کامبیز مهدی‌زاده، داماد رئیس‌جمهور را به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان زمین‌شناسی انتخاب کرد.

رضا رحمانی، وزیر صنعت با تاکید بر اینکه نسبت داشتن با یک شخصیت مهم جرم نیست، می‌گوید که داماد رییس جمهور را بر اساس شایسته سالاری به عنوان معاون خود انتخاب کرده است. رحمانی بیان کرد: آنها که درباره این انتصاب تردید داشتند، وقتی سوابق او را دیدند به ما تبریک گفتند؛ قطعا اگر هر کسی سوابق او را ببیند، آن را تایید می‌کند.

واکنش وزیر صنعت به انتصاب داماد رئیس‌جمهور؛ هرکس سوابق داماد روحانی را دید، تبریک گفت

اما امروز کامبیز مهدی‌زاده از سمت معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی استعفا داد.

اولین تصویر داماد حسن روحانی در سمت جدیدش

تابناک در این باره نوشت: برخی رسانه ها مثل معروف «قحط الرجال» را برای انتصابات اخیر بکار برده اند که کاملا بجا و درست است. اینکه برخی مسئولان تصمیم می گیرند برای عرض چاکری و نوکری و چاپلوسی انتصابات فامیلی را ترویج کنند و برای خوش آمدن مدیر بالادستی دست به انتصابات عجیب می زنند، نه تنها «تدبیر» دولت را زیر سئوال می برد، بلکه «امید»ی هم که قرار بود «حسن روحانی» برای مردم مهیا کند را به تاراج خواهد برد.

داماد روحانی استعفا کرد + متن استعفا

مسیح مهاجری، از حامیان دولت روحانی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: این یک خطر برای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است که در شرایط دشوار وجود خیل بیکاران در جامعه، انتصابات فامیلی در میان وزرا و مسئولین و مدیران ارشد کشور رواج یافته و حضرات به همدیگر نان قرض می‌دهند و شایسته سالاری را به راحتی قربانی اهداف و امیال شخصی خود می‌کنند، روشن است که چنین افرادی از جنس انقلاب و نظام جمهوری اسلامی نیستند و به هیچ وجه صلاحیت ماندن در مناصب دولتی را ندارند.

واکنش محمود صادقی به خبر انتصاب داماد روحانی

روزنامه ایران هم در شماره عصر خود نوشت: ماجرای انتصاب داماد حسن روحانی با این استعفا به پایان رسید اما یک موضوع همچنان باقی است؛ اینکه آیا شایسته سالاری در تناقض با انتصاب فرد یا افرادی است که به لحاظ نسبی یا سببی با یکی از مسئولان پیوند دارد؟ و مساله مهم‌تر اینکه آیا حساسیت رسانه‌ها به چنین پیوند و انتصاب‌هایی منحصر به مجموعه دولت است؟

روزنامه خراسان هم نوشت: لزوما انتساب یک فرد به مسئولان، نباید مانع از فعالیت منطقی فرد مذکور براساس شایستگی ها و تخصص هایش شود. طبیعتا فردی ولو به عنوان داماد رئیس جمهور ممکن است واجد صلاحیت هایی باشد که حتی حضورش در سمتی بالاتر از معاون وزیر را نیز توجیه کند.

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت تهران طی بیانیه‌ای در واکنش به انتقادهایی که درباره انتصاب سید حسین میرخلیلی (داماد وی) به عنوان رییس حوزه‌ ریاست در سازمان برنامه و بودجه می‌شود، تاکید کرد که این انتصاب ربطی به او ندارد.

توضیحات سید احمد خاتمی درباره انتصاب دامادش در دولت روحانی + عکس

آقای وزیر آلزایمر گرفته است؟

یک فعال رسانه ای در صفحه شخصی خود طی توییتی درباره اظهارات اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره قدرت ایران، نوشت:

حجاریان معتقد است سهم اصلاحات از دولت روحانی کم بوده

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون امید به روزنامه فرهیختگان گفت: {درباره نیشکر هفت تپه}... نیشکر هفت‌تپه به قیمت 6 میلیارد تومان خریداری شده. 6 میلیارد چیست؟!... پول یک واحد آپارتمان است! آیا ارزش کارخانه‌ای که این میزان زمین دارد، همین قدر است؟ حالا چرا فروختند؟ وقتی خصوصی می‌شود، دولت یک پولی می‌گیرد. اینها همه دنبال کسب درآمد بودند. در فرآیند واگذاری کارخانه را به آدمی می‌دهند که اهلیت ندارد، این در حالی است که طبق قانون طرف باید اهلیت داشته باشد...

سهیلا جلودارزاده: آقای روحانی اعصاب ندارد/ عملکرد روحانی در برخی موارد باعث فقیرتر شدن مردم شد

جلودارزاده می گوید: ... حجاریان نگاهش به تعامل سیاسی در این مقطع این بوده و اینکه سرمایه‌ای به نام حمایت مردم دارد و این را با آقای روحانی به شراکت گذاشته و می‌گوید سهمی که من گرفتم، کم بوده است.

عضو فراکسیون امید گفت: آقای روحانی اعصاب ندارد. آقای روحانی از خودی هم می‌خورد. اقلا اصلاح‌طلبان آقای خاتمی را نمی‌زدند. آقای روحانی با یک چیزهایی مثل جبهه پایداری روبه‌رو است که هیچ حدی را نگه نمی‌دارند.

 وزارت خارجه: حامی تحریم ایران، بی‌وجدان است

بهرام قاسمی امروز در نشست مطبوعاتی خود در مورد تلاش پارلمان کانادا برای تصویب تحریم‌هایی علیه ایران به بهانه حقوق بشر و سوءاستفاده‌ای که یکی از نمایندگان پارلمان کانادا از یک دختر ایرانی برای پیشبرد این موضوع انجام داده است، اظهار کرد: آن نماینده پارلمان کانادا چهره‌ای شناخته شده است که با برخی از گروه‌های تروریستی ضد ایرانی در سال‌های گذشته در تماس بوده است و از هر اقدامی برای ایجاد مانع و مشکل برای دولت ایران دریغ نداشته است و این اقدام اخیر نیز در ادامه رفتارهای بی ربط و نابجای نماینده پارلمان کانادا تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه: کانال مالی اروپا صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده است/ برنامه موشکی ایران یک سیاست دفاعی ملی است

در قصه برجام بسیار عاقلانه عمل کردیم

حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر ناطق نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی سخنانی در پنجمین کنگره ملی سربازان صلح که از سوی خانه سرباز صلح ایران برگزار شد، با بیان اینکه عنوانی که برای من در دعوتنامه این برنامه اعلام شده و در آن ما را «آیت الله» خوانده اید، نمی پسندم، گفت: این کار مثل این می ماند که به یک سرباز بگویند ژنرال، من یک طلبه هستم. این گونه القاب ما را مقداری بهم می ریزد؛ وقتی کسی به من بگوید «آیت‌الله»، کم کم بادی به غبغب من می افتد و حال اگر کسی بعد از این به من بگوید «حجت الاسلام» فکر می کنم که او با من چه مشکلی داشته که چنین گفته است. پس از آنجا که این القاب ما را بهم می ریزد از شما خواهش می کنیم که ما را بهم نریزید!

ناطق نوری با اشاره به موضوع برجام، تصریح کرد: در قصه برجام ما بسیار درست عمل کردیم و تصمیم بسیار عاقلانه ای گرفتیم و رهبر انقلاب هم هوشمندانه عبارت امیرالمومنین به مالک را هشدار داد و فرمود که بروید و مذاکره بکنید اما بدانید که آمریکایی ها حقه باز هستند و حواستان جمع باشد که در پی فریب دادن شمایند.ما در دنیا اعلام کردیم که صلح طلب هستیم و تا امروز هم پای برجام ایستاده ایم و آنهایی که نقض پیمان کردند، طرفداران دروغین صلح و حقوق بشرند.

باغ گلابی برجام چه شد؟

سعید جلیلی در مراسم بزرگداشت شهید مصطفی احمدی روشن در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: ... در برجام از صد حق ملت انصراف داده شد که 23مورد از این حقوق درباره تحقیق و توسعه است. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: خوشحال هستیم که می گویند غرب همه دنیا نیست پس کشور را معطل تصویبspv نکنید. اینکه غرب مرکز دنیا نیست یافته خوبی است البته ملت سال هاست به این نتیجه رسیده است. اگر اعتقاد دارید غرب مرکز عالم نیست، مترسک هایی که از غرب بلند کردید را زمین بگذارید.

جلیلی با اشاره به اینکه عده ای می خواهند قطر را به الگوی ملت تبدیل کنند، خاطرنشان کرد: آیا برجام آفتاب تابان بود؟ کسی نمی خواهد آنها را محاکمه کند اما نباید اجازه داد که اشتباهات دیده نشود. باغ گلابی برجام چه شد؟ بیان می شد برجام سند شورای امنیت است و بنای مستحکمی است. خب آمریکا کلا از برجام خارج شد ولی می گویند ما باید تعهدات خود را کامل اجرایی کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۸۰۸۶۵۲۰:۰۸:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۶
تورم 200 درصدی و افزایش نرخ دلار و مسکن و خودرو و موبایل و مواد غذایی و غیره سیب و گلابی برجام است !
ناشناس۶۸۰۸۶۹۲۰:۱۰:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲۶
بتن ریختن و تخریب تاسیسات هسته ای قبل لغو تحریمهای ظالمانه به هیچ وجه عاقلانه نبود .
ناشناس۶۸۰۸۷۰۲۰:۱۲:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
خوب است جناب جلیلی به دنبال پیشنهاد خود راهکار هم ارائه بدهند !
مهران۶۸۱۱۲۳۰۰:۲۶:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۲۷
پیشنهاد رو تو کمیسیون برجام داده بود که ظریف گوش نکرد یک ما زودتر از طرف مقابل تعهدات رو انجام ندیم و دوم هیچ چیز رو از کشور خارج نکنیم فقط در جای خاصی نگهداری کنیم سوم به جای بازطراحی قلب رکتور اراک فقط استفاده نکنیم اما ظریف ذقیقا برخلافش عمل کرد امروز داریم چوب گوش نکردن ظریف رو میخوریم
ناشناس۶۸۱۲۰۳۰۵:۵۰:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۷
فقط مخالفت سلبی میکنند اگر راهکار داشتند در دوره دولت پاکدستشون رونمایی میکردند
ناشناس۶۸۱۳۰۶۰۸:۱۴:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۲۷
این حرف تکراری را به این دلیل میگویید که اصلا گوش نمی کنید او چه میگوید و چه میکند.... صدها بار پیشنهادات مختلفی توسط کسانی که دلواپسان مینامید طی 4 سال اخیر گفته شده ولی کو گوش شنوا ...؟!
ناشناس۶۸۱۱۰۶۲۳:۵۶:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۶
این جلیلی از جون ملت چی میخواد ؟ تا 1408 با جهانگیری
ناشناس۶۸۱۲۲۲۰۶:۴۴:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۲۷
من فکر میکنم اقایان مسئول فبل از پذیرش کسی به دامادی اول اورا از نظر تخصص امتحان میکنند اگر قبول شد بعد به دامادی میپذیرند
majid r۶۸۱۲۹۲۰۸:۰۷:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۷
حاصل دیپلماسی جلیلی قطعنامه 1929 با رای تمام اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت حاصل دیپلماسی ظریف (برجام) لغو قطعنامه 1929 و تمام قطعنامه های قبل از آن و تصویب قطعنامه 2231 با رای تمام اعضا دائم و غیر دائم شورای امنیت.
ناشناس۶۸۱۳۵۲۰۸:۴۱:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۲۷
آقای زیبا کلام من از 76 تا 96 به اصلاح طلبها رای دادم ولی دیگه شرکت نمیکنم .لطفا برای حفظ آبروی طیف سیاسی خودتون تو انتخابات اصلا کاندیدا معرفی نکنید. ما از طلا بودن پشیمان گشته ایم لطفا ما را مس گردانید.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین