کژراهه قیمت گذاری خودرو و چند نکته/ انتظاری بجا از وزیر صنعت

محمد حقگو،   3970922047 ۱۵ نظر، ۹ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
کژراهه قیمت گذاری خودرو و چند نکته/ انتظاری بجا از وزیر صنعت

در شرایطی که بازار خودرو و خریداران، گیج و سردرگم از اعلام گرانی قیمت چند محصول ایران خودرو بودند و وزیر صمت پیشتر، خبر افزایش قیمت  خودرو تا پنج درصد زیر نرخ بازار را تکذیب می کرد، سرانجام معلوم شد که اتفاقاً وزارت صمت با افزایش قیمت خودروها مخالف نیست. با این وصف، و در حالی که حاشیه قیمت بازار خودروها این روزها به رکوردهای عجیب و غریبی رسیده است، این سوال پیش می آید که این روش قیمت گذاری به شیوه جهش قیمتی تا پنج درصد زیر نرخ بازار تا چه حد رواست؟

بگذارید نگاهی به آن چه گذشته، تاکنون بیندازیم. تا پیش از جهش ارزی، مخصوصاً آن دورانی که شورای رقابت قیمت گذاری می کرد، این شورا به موضوع قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تحت عنوان «پرتیراژ ها» ورود نمی کرد و حاشیه بازار نیز برای همه خودروها تا حدی وجود داشت، اما با افزایش بیش از دو، سه برابری نرخ ارز و برقراری مجدد تحریم ها، از یک سو دست خودروسازان از تامین آسان تر قطعات خودروها بسته شد و از سوی دیگر این قطعات، با قیمت بالاتر در اختیار آنان قرار گرفت. در عین حال کاهش احتمالا تعمدی تیراژ تولید از سوی خودروسازان نیز همزمان با  قطع شدن  پای برخی برندها از جمله رنو از بازار ایران بر آتش قیمت ها دمید.

مجموعه این شرایط، فرصت بی بدیلی را برای برخی دلالان فراهم کرد. آنان وارد بازار شدند و با بارگذاری تقاضاهای سفته بازانه بر مجموع تقاضای معمول خودروها به امید فروش آینده در نرخ های بالاتر، هر چه بیشتر بر طبل فاصله قیمت بازار و کارخانه خودروها کوفتند. این شد که قیمت های کنونی در بازار خودرو به ملغمه ای تبدیل شد از گران شدن تولید خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز، سود بازرگانی منصفانه خودروسازان و فعالان بازار، حباب قیمتی ناشی از کمبود عرضه و سود ناشی از دلالی های بی ضابطه.

با این وصف می توان اولین نکته درباره سیاست قیمتی اخیر را بیان کرد. آن هم این که بازاری که دستخوش بازی های دلالی قرار گرفته و کمبود عرضه نیز آن را ملتهب کرده است، چگونه می تواند مبنایی برای کشف قیمت یا محدوده قیمتی خودروسازان باشد؟ و چرا وزارت صنعت با این شیوه قصد دارد قیمت ها در بازار خودرو را اصلاح کند؟ مگر نه این است که با شفاف شدن هزینه های معقول و منطقی خودروسازان، امکان تعیین نرخ متعادل محصولات وجود خواهد داشت؟! نرخی هایی که متضمن سود خودروسازان باشد. در آن صورت با راه افتادن مجدد چرخ تولید اقتصادی خودروسازان، عرضه بازار زیاد شده و خودبه خود قیمت ها در بازار کاسته خواهد شد!

دومین نکته مربوط به مدل قیمتی تعیین شده است. به رغم توضیحات قطره چکانی وزارت صنعت، هنوز دقیقاً معلوم نیست که به فرض استقبال خریداران از خودروهای تولیدی، کاهش های پنج درصدی تا چند مرحله و تا چه سطحی ادامه خواهد یافت؟ و حتی، چه تضمینی وجود دارد که افزایش قیمت صورت گرفته، بالعکس منجر به افزایش قیمت ها در بازار نشود؟ هم اینک گزارش های بازار خودرو حاکی از آن است که از زمانی که ایران خودرو قیمت خودروی مشابه (و صندوقدار) اچ سی کراس را با فاصله حدود ۹۰ میلیون تومانی از قیمت اچ سی کراس، تعیین کرده، فاصله قیمت بازار تا کارخانه اچ سی کراس نیز بیشتر شده است. به طوری که قیمت این خودرو، در بازار از حدود ۹۰ ، به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است!

سومین موضوع به مبنای تنظیم بازار خودرو، بر می گردد. عقل حکم می کند که در شرایطی که بازار یک محصول انحصاری است، تنظیم کننده بازار، درباره محدودسازی قدرت انحصاری انحصارگر اقدام کند. در حالی که در شرایط کنونی، اولاً واردات خودرو به کلی ممنوع شده است و تنها عرضه کنندگان در محدوده های قیمتی بالای ۴۵ میلیون تومان، خود خودرو سازان  هستند.

ثانیاً در صورت آزاد شدن تعرفه ها، تفاوت کالایی یا قیمتی محصولات مشابه آن چنان بالاست که جای رقابتی برای خودروسازان با خودروهای وارداتی (حتی در دامنه های قیمتی بالای ۴۵ میلیون تومان) نیز باقی نمی گذارد. بنابراین یک سوال مهم از سازمان حمایت این است که در کنار توجه به افزایش قیمت خودروسازان، چگونه می خواهد از مصرف کنندگان در برابر قدرت انحصاری تولیدکنندگان دفاع کند؟

نکته چهارم، چوبی است که مصرف کننده ایرانی از وابستگی صنعت خودرو به واردات و نیز غفلت از داخلی سازی می خورد. در ماجرای اخیر نیز شاهد آن هستیم که تفاوت قیمت کارخانه با بازار در محصولاتی که کمتر داخلی شده اند (و تعداد آن ها کم هم نیست)، خیلی بیشتر افزایش یافته است. بدین ترتیب هم اکنون که قیمت ها قرار است تا زیر پنج درصد بازار افزایش یابد، خودروسازان بدون هیچ تحمل فشاری، در صدد انتقال این ناکارآمدی خود به مردم هستند.

متاسفانه شعارهای داخلی سازی که وزیر صنعت در مصاحبه اخیر نیز کلی و اجمالی از آن رد شده، عمدتاً به مستمسکی برای خرید زمان خودروسازان تبدیل شده است.در مجموع به نظر می رسد که اولاً با توجه به شرایط کنونی صنعت خودرو، افزایش قیمت ها یا حتی کشف قیمت بر مبنای نرخ بازار، غیر دقیق و رانت خیز است و وزارت می توانست به جای احاله مردم به نرخ های بازاری شده خودروسازان، آنالیز قیمت را برای همه تولیدات خودروسازان با توجه به درصد تاثیرپذیری از شوک ارزی و نیز نرخ تورم، انجام دهد. دلیل اصلی این موضوع نیز به وضعیت حمایت های صورت گرفته از خودروسازان، ممنوعیت واردات خودرو به کشور و دیوار تعرفه های حمایتی در این زمینه بر می گردد.

از سوی دیگر که صنعت خودرو هدف حمایت های پیشینی همچون تعرفه ها و پسینی همچون قیمت گذاری های بازاری قرار گرفته، و مردم همچنان باید تاوان قیمت های نامتناسب با خودرو را بپردازند، از وزیر نسبتاً تازه وارد صمت انتظار می رود لااقل درباره شفاف سازی برنامه خودروسازان برای اجرای استانداردهای 85 گانه، پیشرفت داخلی سازی، برنامه خودروسازان برای کاهش هزینه های سربار و به ویژه شفاف سازی کلاف سردرگم و هزینه زای شرکت های تودرتوی سبز شده در دل این صنعت اقدام کند و ضمانت های اجرای محکمی نیز در نظر بگیرد و در نهایت به جای بازار انحصاری، آنالیز دقیق قیمت تمام شده خودرو را ملاک قیمت گذاری قرار دهد.

 

منبع: خراسان

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۴۵۴۲۱۰:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲۲
وزیر صنعت توسط مافیای خودروسازی پیشنهاد و انتخاب شده است .
nasser۶۷۵۲۸۴۰۸:۰۱:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۳
6 ماه پول مارو با وحده 20 روزه حبس کردند و خودرو ما رو اختکار کردند تا با قیمت نجومی جدید به ما قالب کنند . خدا یا اینا از صدام هم ظالمترند زودتر ذلیلشون کن هموونطور که صدام رو ذلیل کردی
ققنوس۶۷۴۵۴۸۱۰:۲۸:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲۲
در طبیعت پدیده ایی به نام فرکانس تشدید داریم که هر شی با رسیدن به ان فرکانس دچار ناپایداری و بی نظمی میشود و در فرکانسی بالاتر و یا پایینتر از ان این پدیده دیگر رخ نمی دهد منظور اینکه این قیمت گذاری هم اینچنین وضعیتی دارد یعنی الان در نقطه تشدید و یا بحرانی خود است که مردم نگرانند اگه قیمت ها از این بالاتر بره کم کم همه بی تفاوت میشن چون کمتر کسی حاضر به خرید خودرو با این قیمت ها است !!!!!!!!!
هادی۶۷۴۵۷۹۱۱:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲۲
خودرو سازی !! اینگونه که ماداریم یک صنعت طفیلی است که چهل ساله داره کار میکنه و حمایت دولتی میشه اما با مونتاژ خودروهای چینی و کره ای که سالها بعد ازما وارد این صنعت شدند عرق شرم بر چهره صنعت کشور و مهندسان کشور ومن مصرف کننده می نشاند که آرزوی تولید خودرو ملی دهه هاست که با ماست و ظاهرا دست نیافتنی خواهد بود والله از بیت المال کشور حقوق همه کارگران شریف شاغل درین صنعت پرداخت بشه بیشتر به نفع منافع ملی ماست تا این همه کشور درگیر رانت و دلال بازی ودزدی و بازی با روح و روان روزانه مصرف کنندگان این محصول نشه !
اسدي۶۷۴۵۹۲۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۲۲
از وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت که خودشان سالها نماینده در مجلس شورای اسلامی بوده اند، انتظار داریم که به حمایت از مردم برخیزند و در مقابل زیاده خواهی خودرو سازان بایستند.
ناشناس۶۷۴۷۴۹۱۳:۵۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۲
حتما میشه!!!!
ناشناس۶۷۴۶۰۴۱۱:۴۱:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۲
وضعیت صنعت خوردو در کشور و اجحافی وکه در حق مردم به اسم حمایت از کالای ایرانی و کارآفرینی و ... می شود بر همگان روشن و آشکار است
ناشناس۶۷۴۶۰۵۱۱:۴۲:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۲
شما امار فروش خودرو را منتشر کن چنان رکودی در خودرو شده که خرید و فروش ان به صفر رسیده
علی۶۷۴۷۲۴۱۳:۲۷:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۲
انقدر به مردم نجیب این مملکت داره فشار مالی و روحی میاد که باعث گرفتن مریضی هایی از قبیل ms و ... شده
ناشناس۶۷۴۷۳۸۱۳:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲۲
تنها راه تحریم خودروسازان داخلی اعم از ایرانی ومحصولات چینی است..ودومین اقدام پایین آوردن تعرفه واردات است
حرف حق۶۷۴۷۷۴۱۴:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۲
از صدر تا ... همه در خودرو سازی شریک هستند پس مردم و حقوق مردم کشک است
اجمد سلامی۶۷۴۸۹۴۱۶:۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲۲
بخدا در افغانستان یک پراید یا لگن های ایرانی نیست وحتی صادراتی با ارزشی یک سوم ایران اقساطی میفروشند در افغانستان یک بی ام دبلیو منصوری با 10هزار کارکرد 8000هزار دلار در هند همین ماشین صفر 10هزار دلار قسطی 7ساله با گارانتی وبیمه 7ساله
ناشناس۶۷۴۹۷۹۱۸:۳۴:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۲
راه حل قیمت خودرو خیلی ساده است تعرفه واردات را بردارید خودرو ساز را رها کنید تا به هر قیمتی خواست بفروشه( مثلا پراید را 300 میلیون قیمت بزاره) اونوقت خریدار هست که میتونه آزادانه هر خودرویی را بخره
جواد۶۷۵۳۴۹۱۰:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۲۳
ما وزیری بنام وزیر صمت و یا رییسی بنام رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نداریم .
فرهاد۶۷۵۳۹۹۱۱:۰۸:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲۳
مافیا خودرو و سلطانهای خودرو بکوشید و سود برید که کسی یارای نبرد با شما را ندارد و آنان از شما هستند

پربحث‌های اخیر

  1. رئیس جمهور بجای دستور تلفنی در مناطق سیل زده حضور یابد

  2. روحانی: قدم اول تخلیه آب از شهرها است/تشکر از ارتش، سپاه و وزیر کشور

  3. چرا حوادث جاده‌ای برای مسئولانمان عادی شده است؟

  4. دستور پیگیری رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان قضایی استان‌های سیل زده

  5. می‌توانیم گوشت را کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست مردم برسانیم

  6. تهران در وضعیت هشدار

  7. سیل در ایران/ تهران در وضعیت هشدار/ جاری‌شدن دوباره سیلاب در شیراز/ سطح آب کارون بالا آمده است

  8. چرا ترامپ بازنده قضیه جولان خواهد بود؟

  9. انتقال پیکر ۱۸ هم‌وطن جان باخته در حادثه سیل شیراز به پزشکی قانونی + اسامی

  10. سراج: پرونده حادثه شیراز به صورت دقیق و ویژه رسیدگی می‌شود/ برخورد با مسببان در صورت احراز قصور

  11. امدادرسانی نفربرهای ارتش به مردم سیل‌زده  

  12. بزرگراه امام علی مسدود شد/ تکمیلی: توضیح پلیس راهور درباره انسداد بزرگراه امام علی(ع)

  13. بالا آمدن سطح آب کارون  

  14. پیام رهبر انقلاب در پی حادثه سیل در شیراز

  15. سیل در محله سعدیه شیراز  

  16. خیال "محال" در حوادث طبیعی

  17. سیلاب دوباره به شیراز رسید  

  18. آمادگی هلال‌احمر و آتش‌نشانی تهران برای امدادرسانی در صورت بروز سیلاب

  19. درخواست وزیر کشور از مراجع قضایی درباره حواشی سیل

  20. بارش برف نوروزی در اردبیل

  21. خزانه‌داری آمریکا ۹ فرد و ۱۴ نهاد مرتبط با ایران را تحریم کرد

  22. اعزام نفربرهای ارتش به منطقه سعدیه شیراز/ اسکان بیش از ۱۱۰۰ نفر از مردم در مراکز ارتش

  23. مسدود شدن دروازه قرآن تا اطلاع ثانوی/انسداد انشعابات میدان ابوالکلام، چهل مقام و بلوار دلشگا

  24. سد کرج ۹۰ میلیون متر مکعب ظرفیت خالی دارد/روستاهای اطراف چالوس را خطری تهدید نمی کند

  25. نماینگان پارلمان انگلیس کنترل روند بریگزیت را بدست گرفتند

پربحث‌های دیروز

  1. رئیس جمهور بجای دستور تلفنی در مناطق سیل زده حضور یابد

  2. پیام روحانی درباره سیل اخیر: تسلیت به خانواده قربانیان بویژه در شیراز/ دستور به وزیر کشور برای رسیدگی سریع حادثه شیراز

  3. اوج مهمان‌نوازی شیرازی‌ها از مسافران؛ کمپین «مهمان من» راه‌اندازی شد

  4. رقبای ترامپ در انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا/ پیروز نهایی چه کسی خواهد بود؟

  5. روحانی: قدم اول تخلیه آب از شهرها است/تشکر از ارتش، سپاه و وزیر کشور

  6. آثار تاریخی شیراز پس از سیل + تصاویر

  7. چرا حوادث جاده‌ای برای مسئولانمان عادی شده است؟

  8. دستور پیگیری رئیس قوه قضاییه به سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان قضایی استان‌های سیل زده

  9. می‌توانیم گوشت را کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست مردم برسانیم

  10. تهران در وضعیت هشدار

  11. یگان‌های ارتش در دروازه قرآن شیراز مستقر شدند/ همه امکانات نزاجا در شیراز آماده کمک‌رسانی هستند

  12. سیل در ایران/ تهران در وضعیت هشدار/ جاری‌شدن دوباره سیلاب در شیراز/ سطح آب کارون بالا آمده است

  13. چرا ترامپ بازنده قضیه جولان خواهد بود؟

  14. انتقال پیکر ۱۸ هم‌وطن جان باخته در حادثه سیل شیراز به پزشکی قانونی + اسامی

  15. تعطیلی ۴۸ ساعته واحدهای صنفی در شمال تهران

  16. امدادرسانی نفربرهای ارتش به مردم سیل‌زده  

  17. بزرگراه امام علی مسدود شد/ تکمیلی: توضیح پلیس راهور درباره انسداد بزرگراه امام علی(ع)

  18. بالا آمدن سطح آب کارون  

  19. نوبخت و نمکی به شیراز سفر کردند

  20. پیام رهبر انقلاب در پی حادثه سیل در شیراز

  21. سیل در محله سعدیه شیراز  

  22. خیال "محال" در حوادث طبیعی

  23. سیلاب دوباره به شیراز رسید  

  24. آمادگی هلال‌احمر و آتش‌نشانی تهران برای امدادرسانی در صورت بروز سیلاب

  25. درخواست وزیر کشور از مراجع قضایی درباره حواشی سیل

پربحث‌های هفته

  1. رئیس‌جمهور در قشم، مردم در سیل

  2. رئیس جمهور بجای دستور تلفنی در مناطق سیل زده حضور یابد

  3. علی ربیعی: هرکس غیر روحانی رئیس‌جمهور بود، شرایط بدتری داشتیم

  4. برایان هوک: کارمان با ایران تازه شروع شده!

  5. استاندار گلستان برکنار شد/دستور فرمانده معظم کل قوا به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح/خطر درکمین گلستان،سدبندها پرشدند/ آق‌قلا زیر آب رفت

  6. استاندار سابق گلستان: سرباز نظام هستم و به دستورات دولت عمل می‌کنم

  7. روایت محسن رضایی از «انفجار امید» در آق‌قلا  

  8. سیل در ایران/ سیلاب به شیراز و لرستان هم رسید/ احتمال سیلابی‌شدن رودخانه‌های استان تهران/ بیش از ۹۰ درصد منازل آق‌قلا از آب تخلیه شد

  9. توضیح وزیر کشور در مورد سفر خارجی استاندار گلستان/ از یک ماه پیش درخواست داده بودند  

  10. طغیان مسیل در دروازه قرآن شیراز بیش از ۲۰۰ خودرو را با خود برد/ تکمیلی: شمار کشته‌ها به ۱۸ تن رسید/ اسامی مصدومان و کشته‌شدگان

  11. مخفی کاری دولت در واگذاری جزیره کیش به چینی ها؟/ سکوت مدیران ارشد

  12. سیل به دروازه قرآن شیراز رسید  

  13. احمدی نژاد: اصلاح طلبان بر سر ریاست جمهوری علی لاریجانی معامله سیاسی کرده‌اند

  14. جهانگیری: مدیری که نمی تواند از خود بگذرد نباید مسئولیت قبول کند

  15. مسئولیت پذیرش اینس‌تکس و FATF با کدام نهاد است؟

  16. استاندار گلستان: برای درمان جراحات ناشی از بمب شیمیایی به خارج رفته بودم

  17. واعظ آشتیانی: اصلاح‌طلبان با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند و در شرایط اقتصادی به وجود آمده شریک دولت هستند/ مردم به دنبال افرادی هستند که حافظ منافع ملی و انقلابی باشند

  18. درباره سال رونق تولید

  19. کنایه جناب‌خان به روحانی  

  20. ظهره‌وند در گفتگو با الف: دولتمردان متوجه شدند که نگاه به غرب به کشور لطمه می‌زند/ چرا از ظرفیت ایران در منطقه استفاده نمی‌کنیم؟/ درسی که امضای جان کری و اوباما به برخی از سیاسیون داد

  21. رئیس‌جمهور قشم را به مقصد تهران ترک کرد

  22. نقوی‌حسینی در گفتگو با الف: متاسفانه برخی از نمایندگان در مجلس حافظ منافع دولت هستند نه مردم/ مجلس در سال گذشته موثر عمل نکرد و وظیفه خود را انجام نداد/ ویژگی یک نماینده خوب چیست؟

  23. پاسخ به سه سوال درباره رابطه رونق تولید و معیشت مردم

  24. میرسلیم در گفتگو با الف: متاسفانه دولت خط‌مشی خود را تغییر نداده است/ اشتباه دولت در سیاست ارزی موجب تشدید رکود، تورم و گرانی شد

  25. پیام روحانی درباره سیل اخیر: تسلیت به خانواده قربانیان بویژه در شیراز/ دستور به وزیر کشور برای رسیدگی سریع حادثه شیراز

پربحث‌های هفته

  1. مخفی کاری دولت در واگذاری جزیره کیش به چینی ها؟/ سکوت مدیران ارشد

  2. درباره سال رونق تولید

  3. کنایه جناب‌خان به روحانی  

  4. پاسخ به سه سوال درباره رابطه رونق تولید و معیشت مردم

  5. آقای همتی گرانی دلار کار خودتان است؟/دغدغه من رفاه مردم است

  6. گرانی های ۹۷ چه غذاهایی را به سفره مردم آورد؟

  7. اول سفره مردم را تامین کنید بعد فکر صادرات باشید!

  8. تورم سال ۹۷ حدود ۲۷ درصد/ تورم نقطه‌به‌نقطه اسفند ۴۷.۵ درصد شد

  9. افق تورمی در سال 98/تورم سال آینده به 36 درصد می رسد

  10. شکستن رکورد تاریخی مصرف بنزین در ایران

  11. بازار آجیل و شیرینی در واپسین روز اسفند/حباب ۲۰ درصدی قیمت پسته به قوت خود باقی است

  12. چرا پیاز در نوروز گران شد؟

  13. چرا نمی گذارند گوشت ارزان شود؟/قیمت واقعی زیر 70 تومن  

  14. چرا حوادث جاده‌ای برای مسئولانمان عادی شده است؟

  15. می‌توانیم گوشت را کیلویی ۵۰ هزار تومان به دست مردم برسانیم

  16. سنگین‌ترین سقوط ارزش حقوق کارگران در سال ۹۷ رقم خورد+نمودار

  17. از چین تا آلمان؛ کدام کشورها مشتری اجناس ایرانی هستند؟

  18. تقصیر صادرات است که مایحتاج مردم گران شد!

  19. کاهش قیمت گوشت در راه است/ قیمت هر کیلو دام زنده

  20. همتی: اگر مردم ارز نخرند به سرعت ارزان می‌شود

  21. فراوانی در بازار میوه با قیمت‌های عجیب و غریب

  22. مسئولیت بانک مرکزی و نظام بانکی مضاعف شد

  23. ۸۸ درصد ایرانی ها امسال آجیل کمتری خریدند  

  24. سال ۹۷ چه بر سر تولید آمد؟

  25. گرانی سال ۹۷ کدام خوردنی‌ها را از مردم گرفت؟

آخرین عناوین