کژراهه قیمت گذاری خودرو و چند نکته/ انتظاری بجا از وزیر صنعت

محمد حقگو،   3970922047 ۱۵ نظر، ۹ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
کژراهه قیمت گذاری خودرو و چند نکته/ انتظاری بجا از وزیر صنعت

در شرایطی که بازار خودرو و خریداران، گیج و سردرگم از اعلام گرانی قیمت چند محصول ایران خودرو بودند و وزیر صمت پیشتر، خبر افزایش قیمت  خودرو تا پنج درصد زیر نرخ بازار را تکذیب می کرد، سرانجام معلوم شد که اتفاقاً وزارت صمت با افزایش قیمت خودروها مخالف نیست. با این وصف، و در حالی که حاشیه قیمت بازار خودروها این روزها به رکوردهای عجیب و غریبی رسیده است، این سوال پیش می آید که این روش قیمت گذاری به شیوه جهش قیمتی تا پنج درصد زیر نرخ بازار تا چه حد رواست؟

بگذارید نگاهی به آن چه گذشته، تاکنون بیندازیم. تا پیش از جهش ارزی، مخصوصاً آن دورانی که شورای رقابت قیمت گذاری می کرد، این شورا به موضوع قیمت خودروهای بالای ۴۵ میلیون تحت عنوان «پرتیراژ ها» ورود نمی کرد و حاشیه بازار نیز برای همه خودروها تا حدی وجود داشت، اما با افزایش بیش از دو، سه برابری نرخ ارز و برقراری مجدد تحریم ها، از یک سو دست خودروسازان از تامین آسان تر قطعات خودروها بسته شد و از سوی دیگر این قطعات، با قیمت بالاتر در اختیار آنان قرار گرفت. در عین حال کاهش احتمالا تعمدی تیراژ تولید از سوی خودروسازان نیز همزمان با  قطع شدن  پای برخی برندها از جمله رنو از بازار ایران بر آتش قیمت ها دمید.

مجموعه این شرایط، فرصت بی بدیلی را برای برخی دلالان فراهم کرد. آنان وارد بازار شدند و با بارگذاری تقاضاهای سفته بازانه بر مجموع تقاضای معمول خودروها به امید فروش آینده در نرخ های بالاتر، هر چه بیشتر بر طبل فاصله قیمت بازار و کارخانه خودروها کوفتند. این شد که قیمت های کنونی در بازار خودرو به ملغمه ای تبدیل شد از گران شدن تولید خودرو به دلیل افزایش نرخ ارز، سود بازرگانی منصفانه خودروسازان و فعالان بازار، حباب قیمتی ناشی از کمبود عرضه و سود ناشی از دلالی های بی ضابطه.

با این وصف می توان اولین نکته درباره سیاست قیمتی اخیر را بیان کرد. آن هم این که بازاری که دستخوش بازی های دلالی قرار گرفته و کمبود عرضه نیز آن را ملتهب کرده است، چگونه می تواند مبنایی برای کشف قیمت یا محدوده قیمتی خودروسازان باشد؟ و چرا وزارت صنعت با این شیوه قصد دارد قیمت ها در بازار خودرو را اصلاح کند؟ مگر نه این است که با شفاف شدن هزینه های معقول و منطقی خودروسازان، امکان تعیین نرخ متعادل محصولات وجود خواهد داشت؟! نرخی هایی که متضمن سود خودروسازان باشد. در آن صورت با راه افتادن مجدد چرخ تولید اقتصادی خودروسازان، عرضه بازار زیاد شده و خودبه خود قیمت ها در بازار کاسته خواهد شد!

دومین نکته مربوط به مدل قیمتی تعیین شده است. به رغم توضیحات قطره چکانی وزارت صنعت، هنوز دقیقاً معلوم نیست که به فرض استقبال خریداران از خودروهای تولیدی، کاهش های پنج درصدی تا چند مرحله و تا چه سطحی ادامه خواهد یافت؟ و حتی، چه تضمینی وجود دارد که افزایش قیمت صورت گرفته، بالعکس منجر به افزایش قیمت ها در بازار نشود؟ هم اینک گزارش های بازار خودرو حاکی از آن است که از زمانی که ایران خودرو قیمت خودروی مشابه (و صندوقدار) اچ سی کراس را با فاصله حدود ۹۰ میلیون تومانی از قیمت اچ سی کراس، تعیین کرده، فاصله قیمت بازار تا کارخانه اچ سی کراس نیز بیشتر شده است. به طوری که قیمت این خودرو، در بازار از حدود ۹۰ ، به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است!

سومین موضوع به مبنای تنظیم بازار خودرو، بر می گردد. عقل حکم می کند که در شرایطی که بازار یک محصول انحصاری است، تنظیم کننده بازار، درباره محدودسازی قدرت انحصاری انحصارگر اقدام کند. در حالی که در شرایط کنونی، اولاً واردات خودرو به کلی ممنوع شده است و تنها عرضه کنندگان در محدوده های قیمتی بالای ۴۵ میلیون تومان، خود خودرو سازان  هستند.

ثانیاً در صورت آزاد شدن تعرفه ها، تفاوت کالایی یا قیمتی محصولات مشابه آن چنان بالاست که جای رقابتی برای خودروسازان با خودروهای وارداتی (حتی در دامنه های قیمتی بالای ۴۵ میلیون تومان) نیز باقی نمی گذارد. بنابراین یک سوال مهم از سازمان حمایت این است که در کنار توجه به افزایش قیمت خودروسازان، چگونه می خواهد از مصرف کنندگان در برابر قدرت انحصاری تولیدکنندگان دفاع کند؟

نکته چهارم، چوبی است که مصرف کننده ایرانی از وابستگی صنعت خودرو به واردات و نیز غفلت از داخلی سازی می خورد. در ماجرای اخیر نیز شاهد آن هستیم که تفاوت قیمت کارخانه با بازار در محصولاتی که کمتر داخلی شده اند (و تعداد آن ها کم هم نیست)، خیلی بیشتر افزایش یافته است. بدین ترتیب هم اکنون که قیمت ها قرار است تا زیر پنج درصد بازار افزایش یابد، خودروسازان بدون هیچ تحمل فشاری، در صدد انتقال این ناکارآمدی خود به مردم هستند.

متاسفانه شعارهای داخلی سازی که وزیر صنعت در مصاحبه اخیر نیز کلی و اجمالی از آن رد شده، عمدتاً به مستمسکی برای خرید زمان خودروسازان تبدیل شده است.در مجموع به نظر می رسد که اولاً با توجه به شرایط کنونی صنعت خودرو، افزایش قیمت ها یا حتی کشف قیمت بر مبنای نرخ بازار، غیر دقیق و رانت خیز است و وزارت می توانست به جای احاله مردم به نرخ های بازاری شده خودروسازان، آنالیز قیمت را برای همه تولیدات خودروسازان با توجه به درصد تاثیرپذیری از شوک ارزی و نیز نرخ تورم، انجام دهد. دلیل اصلی این موضوع نیز به وضعیت حمایت های صورت گرفته از خودروسازان، ممنوعیت واردات خودرو به کشور و دیوار تعرفه های حمایتی در این زمینه بر می گردد.

از سوی دیگر که صنعت خودرو هدف حمایت های پیشینی همچون تعرفه ها و پسینی همچون قیمت گذاری های بازاری قرار گرفته، و مردم همچنان باید تاوان قیمت های نامتناسب با خودرو را بپردازند، از وزیر نسبتاً تازه وارد صمت انتظار می رود لااقل درباره شفاف سازی برنامه خودروسازان برای اجرای استانداردهای 85 گانه، پیشرفت داخلی سازی، برنامه خودروسازان برای کاهش هزینه های سربار و به ویژه شفاف سازی کلاف سردرگم و هزینه زای شرکت های تودرتوی سبز شده در دل این صنعت اقدام کند و ضمانت های اجرای محکمی نیز در نظر بگیرد و در نهایت به جای بازار انحصاری، آنالیز دقیق قیمت تمام شده خودرو را ملاک قیمت گذاری قرار دهد.

 

منبع: خراسان

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۴۵۴۲۱۰:۲۰:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۲۲
وزیر صنعت توسط مافیای خودروسازی پیشنهاد و انتخاب شده است .
nasser۶۷۵۲۸۴۰۸:۰۱:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۳
6 ماه پول مارو با وحده 20 روزه حبس کردند و خودرو ما رو اختکار کردند تا با قیمت نجومی جدید به ما قالب کنند . خدا یا اینا از صدام هم ظالمترند زودتر ذلیلشون کن هموونطور که صدام رو ذلیل کردی
ققنوس۶۷۴۵۴۸۱۰:۲۸:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲۲
در طبیعت پدیده ایی به نام فرکانس تشدید داریم که هر شی با رسیدن به ان فرکانس دچار ناپایداری و بی نظمی میشود و در فرکانسی بالاتر و یا پایینتر از ان این پدیده دیگر رخ نمی دهد منظور اینکه این قیمت گذاری هم اینچنین وضعیتی دارد یعنی الان در نقطه تشدید و یا بحرانی خود است که مردم نگرانند اگه قیمت ها از این بالاتر بره کم کم همه بی تفاوت میشن چون کمتر کسی حاضر به خرید خودرو با این قیمت ها است !!!!!!!!!
هادی۶۷۴۵۷۹۱۱:۱۰:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲۲
خودرو سازی !! اینگونه که ماداریم یک صنعت طفیلی است که چهل ساله داره کار میکنه و حمایت دولتی میشه اما با مونتاژ خودروهای چینی و کره ای که سالها بعد ازما وارد این صنعت شدند عرق شرم بر چهره صنعت کشور و مهندسان کشور ومن مصرف کننده می نشاند که آرزوی تولید خودرو ملی دهه هاست که با ماست و ظاهرا دست نیافتنی خواهد بود والله از بیت المال کشور حقوق همه کارگران شریف شاغل درین صنعت پرداخت بشه بیشتر به نفع منافع ملی ماست تا این همه کشور درگیر رانت و دلال بازی ودزدی و بازی با روح و روان روزانه مصرف کنندگان این محصول نشه !
اسدي۶۷۴۵۹۲۱۱:۲۹:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۲۲
از وزیر محترم صنعت و معدن و تجارت که خودشان سالها نماینده در مجلس شورای اسلامی بوده اند، انتظار داریم که به حمایت از مردم برخیزند و در مقابل زیاده خواهی خودرو سازان بایستند.
ناشناس۶۷۴۷۴۹۱۳:۵۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۲۲
حتما میشه!!!!
ناشناس۶۷۴۶۰۴۱۱:۴۱:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۲
وضعیت صنعت خوردو در کشور و اجحافی وکه در حق مردم به اسم حمایت از کالای ایرانی و کارآفرینی و ... می شود بر همگان روشن و آشکار است
ناشناس۶۷۴۶۰۵۱۱:۴۲:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۲
شما امار فروش خودرو را منتشر کن چنان رکودی در خودرو شده که خرید و فروش ان به صفر رسیده
علی۶۷۴۷۲۴۱۳:۲۷:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۲
انقدر به مردم نجیب این مملکت داره فشار مالی و روحی میاد که باعث گرفتن مریضی هایی از قبیل ms و ... شده
ناشناس۶۷۴۷۳۸۱۳:۴۲:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۲۲
تنها راه تحریم خودروسازان داخلی اعم از ایرانی ومحصولات چینی است..ودومین اقدام پایین آوردن تعرفه واردات است
حرف حق۶۷۴۷۷۴۱۴:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۲
از صدر تا ... همه در خودرو سازی شریک هستند پس مردم و حقوق مردم کشک است
اجمد سلامی۶۷۴۸۹۴۱۶:۱۹:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲۲
بخدا در افغانستان یک پراید یا لگن های ایرانی نیست وحتی صادراتی با ارزشی یک سوم ایران اقساطی میفروشند در افغانستان یک بی ام دبلیو منصوری با 10هزار کارکرد 8000هزار دلار در هند همین ماشین صفر 10هزار دلار قسطی 7ساله با گارانتی وبیمه 7ساله
ناشناس۶۷۴۹۷۹۱۸:۳۴:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۲
راه حل قیمت خودرو خیلی ساده است تعرفه واردات را بردارید خودرو ساز را رها کنید تا به هر قیمتی خواست بفروشه( مثلا پراید را 300 میلیون قیمت بزاره) اونوقت خریدار هست که میتونه آزادانه هر خودرویی را بخره
جواد۶۷۵۳۴۹۱۰:۰۳:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۲۳
ما وزیری بنام وزیر صمت و یا رییسی بنام رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نداریم .
فرهاد۶۷۵۳۹۹۱۱:۰۸:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۲۳
مافیا خودرو و سلطانهای خودرو بکوشید و سود برید که کسی یارای نبرد با شما را ندارد و آنان از شما هستند

پربحث‌های امروز

  1. کدامیک به برجام محتاج ترند، ایران یا اروپا؟

  2. پورابراهیمی: خودروسازان در ظاهر خصوصی سازی شده‌اند / وزیر صنعت هم پاسخگو نیست

  3. «یک» بدعت خطرناک در لایحه بودجه/ مورادی که در بودجه مورد توجه نیست/ سونوشت بودجه عمرانی و استان‌ها چیست؟

  4. دادگاه بعدی مرضیه هاشمی چهارشنبه آینده برگزار می‌شود

  5. بی‌قانونی سایپا در افزایش قیمت محصولات/ تخلف قیمت هر محصول چقدر است؟+ جدول

  6. روایت راننده اسنپی که یک نفر را نجات داد

  7. روسای قوا برای کمک به اشخاص چقدر بودجه می‌گیرند؟

  8. فواید روغن زیتون، بنفشه و زنبق برای بدن

  9. یارانه نقدی برای قیمت‌های سال ۸۹ است/ بانک مرکزی گرفتار دلالانی است که ارز مملکت را به باد می‌دهند

  10. چه کسی شهیدان بهشتی و رجایی را غسل داد؟

  11. فواید صبح زود بیدار شدن و سحرخیز بودن را بشناسید

  12. آغاز جلسه علنی مجلس/ اصلاح لایحه CFT در دستور کار نمایندگان

  13. محاکمه مادر به اتهام قتل دختر شیرخواره

  14. انقلاب در روستاها چه کرد؟

  15. ترامپ از بازرس پرونده «تبانی با روسیه» تشکر کرد

  16. بغداد و اربیل برای همراه شدن با تحریم‌های ضدایرانی آمریکا تحت فشارند

  17. نقوی‌حسینی: اجلاس ضد ایرانی لهستان پروژه شکست خورده آمریکاست

  18. ۹ ابهام مهم درباره منابع نفت و گاز و هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه

  19. تیتر جالب روزنامه اماراتی برای دیدار ایران - عمان

  20. یاسوج و سی‌سخت لرزیدند

  21. آخرین عناوین روزنامه‌های اقتصادی

  22. آخرین عناوین روزنامه‌های ورزشی

  23. آخرین عناوین روزنامه‌های سیاسی

  24. کوه اژد‌ها کجاست؟

  25. جزئیات ۹۰۰ هزار میلیارد یارانه پنهان/ تدوین بسته اصلاح قیمت حامل‌ها

پربحث‌های دیروز

  1. غیرت برای زنان کجا رفته؟

  2. اروپا به ایران: نمی‌توانیم برنامه موشکی‌تان را تحمل کنیم/ لغزش اروپا به سمت ترامپ

  3. جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور ظریف و احمدی‌نژاد  

  4. چرا پراید ۲۱ میلیون تومانی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟

  5. فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام

  6. آذری جهرمی: هزینه ساخت ماهواره پیام ۱.۲ میلیون یورو بود

  7. در جلسه عراقچی با نمایندگان اروپایی چه گذشت؟/ مدافع تحریم‌ها در شورای شهر تهران/ فرزند کروبی یکی از دلایل تداوم حصر است

  8. تغییر موضع ۱۸۰ درجه‌ای افشین پیروانی درباره کی‌روش

  9. اعترافات اسماعیل بخشی / گروه کمونیستی گام در هفت تپه چه می‌کرد؟  

  10. آیت‌الله مکارم شیرازی: فضای مجازی برای همه تریبون درست کرده است

  11. ترامپ به استعفا یا استیضاح نزدیک‌تر می‌شود

  12. حضور رئیسی در جایگاه سران قوا در جلسه امروز مجمع تشخیص  

  13. نگذاریم «داعش» را بدزدند!

  14. توضیحات نماینده ماهشهر برای انتشار عکس سوار شدن بر ماشین برقی

  15. اولتیماتوم وزیر صنعت به خودروسازان

  16. عصبانیت مردم در مواجهه با آقازاده‌ها بخاطر چیست؟

  17. سعید جلیلی: می‌خواهند «آلزایمر سیاسی» را به ملت تحمیل کنند تا حافظه تاریخی‌اش از بین برود

  18. دستمزد ۲میلیاردی بازیگر در دولتی که سرمایه وزیرش ۱۰۰۰ میلیارد است، عجیب نیست!   

  19. بررسی حقوقی واقعه حمله سگ به دختر ده ساله در لواسان/ مجازات صاحب سگ چیست؟

  20. خودروسازی؛ صنعتی که چرخش به نفع خریدار نمی‌چرخد/ چرا شفاف نیستند؟

  21. خوش و بش احمدی‌نژاد و قالیباف در جلسه امروز مجمع تشخیص  

  22. حاجی‌بابایی: نرخ ارز هنوز حباب دارد

  23. سایه جنگ را توان دفاعی دور کرد نه برجام/ زیاد توییت کردن نشانه فقدان پشتوانه سیاسی است

  24. غایبان جشن ۴۰ سالگی انقلاب

  25. نقدی بر یک آمار قابل تامل از حوزه فرهنگی کشور

پربحث‌های هفته

  1. همسر شهید حججی ازدواج کرد؟

  2. درباره زائری‌ها و آقامیری‌ها

  3. غیرت برای زنان کجا رفته؟

  4. اروپا به ایران: نمی‌توانیم برنامه موشکی‌تان را تحمل کنیم/ لغزش اروپا به سمت ترامپ

  5. بازداشت خبرنگار پرس‌تی‌وی در آمریکا

  6. موشک ماهواره‌بر حامل «پیام» نشد!

  7. سقوط هواپیما حوالی صفادشت تهران/بوئینگ ۷۰۷ باری ارتش در فرودگاه فتح دچار سانحه شد/هواپیما 16 سرنشین داشت/15 کشته و یک مصدوم تا این لحظه/ اسامی کامل جانباختگان+تصاویر  

  8. تاج و داورزنی کنارخواننده معروف لس آنجلسی   

  9. قبول کنیم خودروساز کامل نشدیم؛ مونتاژکار خوبی هستیم/ کمک ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان/ آغز فروش فوری و نقدی سایپا از امروز

  10. مدیرعامل ایران خودرو: اگر قیمت خودرو زودتر گران می‎شد، به تعهدات عمل می‎کردیم

  11. جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور ظریف و احمدی‌نژاد  

  12. آیا ایراد از مسلمانی ما است؟

  13. ویدئو/ آقای مترجم کار دست کی‌روش و خیابانی داد  

  14. چرا پراید ۲۱ میلیون تومانی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟

  15. جدال اصلاح طلبان و دولت اعتدال/ خبری از حال و روز مردم دارند؟

  16. توکلی: سه قوه با تبانی برخورد با حقوق‌های نجومی را بر زمین گذاشتند

  17. فرشته نجات تنها سرنشین زنده مانده حادثه بوئینگ ۷۰۷

  18. اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۹۸ چه خواهند کرد؟/ روحانی و بهره‌برداری سیاسی از هاشمی/ CFT به مجمع می‌رود

  19. عسگراولادی: بعد از ۶۴سال، دو ماه است صادراتم را متوقف کردم

  20. واکنش پزشکیان به حاشیه‌های پیش آمده برای یکی از نمایندگان مجلس/ اتهام نماینده ملکان آشکار شود، غیرقابل گذشت است

  21. رییس کل بانک مرکزی: مردم هشیار باشند/ آغاز دور جدیدی از جنگ روانی آمریکا علیه ایران/ تامین ارز از طریق هند، کره جنوبی و چین شتاب گرفته است

  22. یارانه نقدی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان را بلعید!

  23. امام جمعه اسالم؛ تلگرام را رفع فیلتر کنید

  24. کور هستید؛ برجام را هنوز اجرا می‌کنیم؛ دم از مذاکره می‌زنید/ نه سانتریفوژ می‌چرخد و نه چرخ زندگی مردم/ خودروی که تماما در ایران تولیدمی‌شود، نیازی به ارز ندارد!/معنی موفقیت را نفهمیدیم

  25. آن‌گاه که مرگ فرا رسد...  

پربحث‌های اخیر

  1. خودروسازی؛ صنعتی که چرخش به نفع خریدار نمی‌چرخد/ چرا شفاف نیستند؟

  2. پورابراهیمی: خودروسازان در ظاهر خصوصی سازی شده‌اند / وزیر صنعت هم پاسخگو نیست

  3. رشد 52 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده

  4. قیمت طلا، سکه و نرخ ارز امروز

  5. «یک» بدعت خطرناک در لایحه بودجه/ مورادی که در بودجه مورد توجه نیست/ سونوشت بودجه عمرانی و استان‌ها چیست؟

  6. بی‌قانونی سایپا در افزایش قیمت محصولات/ تخلف قیمت هر محصول چقدر است؟+ جدول

  7. سازمان برنامه و بودجه: تنخواه روحانی ۷۰ میلیارد تومان است

  8. جزییات بدهی ۷۳ هزار میلیارد تومانی ۲۰ بانک به بانک مرکزی + جدول

  9. یارانه نقدی برای قیمت‌های سال ۸۹ است/ بانک مرکزی گرفتار دلالانی است که ارز مملکت را به باد می‌دهند

  10. ۹ ابهام مهم درباره منابع نفت و گاز و هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه

  11. آخرین عناوین روزنامه‌های اقتصادی

  12. جزئیات ۹۰۰ هزار میلیارد یارانه پنهان/ تدوین بسته اصلاح قیمت حامل‌ها

  13. آخرین تصمیمات مجلس برای تعیین تکلیف قیمت بنزین در سال ۹۸

  14. نقدینگی چطور هدایت می شود؟

  15. دولت برنامه گریز

  16. هزینه سیاست‌های شکست خورده از جیب اقساط مسکن مهر؟

  17. چند طرح عمرانی سال آینده اعتبار می‌گیرند؟

  18. تصمیم جدید گمرک ۵۰۰ هزار نفر را بیکار می کند

پربحث‌های دیروز

  1. چرا پراید ۲۱ میلیون تومانی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟

  2. فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام

  3. آذری جهرمی: هزینه ساخت ماهواره پیام ۱.۲ میلیون یورو بود

  4. اولتیماتوم وزیر صنعت به خودروسازان

  5. خودروسازی؛ صنعتی که چرخش به نفع خریدار نمی‌چرخد/ چرا شفاف نیستند؟

  6. حاجی‌بابایی: نرخ ارز هنوز حباب دارد

  7. مصوبات کمیسیون تلفیق درباره مالیات پزشکان قدمی در راستای عدالت مالیاتی است

  8. واریز بسته حمایتی ۱۳ میلیون کارگر از امروز

  9. رشد 52 درصدی بودجه شرکت‌های دولتی در سال آینده

  10. قیمت طلا، سکه و نرخ ارز امروز

  11. دلار ارزان شد

  12. ۵۰ درصد هواپیماهای کشور فرسوده هستند

  13. سازمان برنامه و بودجه: تنخواه روحانی ۷۰ میلیارد تومان است

  14. جزییات بدهی ۷۳ هزار میلیارد تومانی ۲۰ بانک به بانک مرکزی + جدول

  15. قیمت واقعی دلار چقدر است؟

  16. قیمت مرغ به ۱۳۸۰۰ تومان رسید

  17. خصوصی‌‌سازی به دلیل فساد و رانت به اهداف خود نرسیده است

  18. چند طرح عمرانی سال آینده اعتبار می‌گیرند؟

  19. تصمیم جدید گمرک ۵۰۰ هزار نفر را بیکار می کند

  20. ورود دادستانی کل کشور به تخلفات خودرویی‌ها

  21. وضعیت حمل و نقل هوایی ایران از آغاز تا ۹۷ + جدول

  22. بهمنی: مردم را مجبور به خرید خودرو داخلی کرده‌ایم

  23. وصول ۸۹ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی با رشد ۳۹ درصدی

  24. جزئیات تازه از اختصاص سبد حمایتی کارگران

  25. قیمت رسمی ارز امروز/ دلار ۱۱۴۵۰ تومان

پربحث‌های هفته

  1. قبول کنیم خودروساز کامل نشدیم؛ مونتاژکار خوبی هستیم/ کمک ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان/ آغز فروش فوری و نقدی سایپا از امروز

  2. مدیرعامل ایران خودرو: اگر قیمت خودرو زودتر گران می‎شد، به تعهدات عمل می‎کردیم

  3. چرا پراید ۲۱ میلیون تومانی یک هفته‌ای ۳۶ میلیون تومان شد؟

  4. عسگراولادی: بعد از ۶۴سال، دو ماه است صادراتم را متوقف کردم

  5. رییس کل بانک مرکزی: مردم هشیار باشند/ آغاز دور جدیدی از جنگ روانی آمریکا علیه ایران/ تامین ارز از طریق هند، کره جنوبی و چین شتاب گرفته است

  6. یارانه نقدی ۳۳۰ هزار میلیارد تومان را بلعید!

  7. سروش: سهم سایپا از فروش هر پراید ۲۰۰۰ دلار است/ پراید تولیدی امروز با پراید قبلی متفاوت است

  8. فرمان قیمت در بازار خودرو و چند ابهام

  9. آذری جهرمی: هزینه ساخت ماهواره پیام ۱.۲ میلیون یورو بود

  10. اعتیاد اقتصاد ایران به بوی نفت و بازگشت دوباره رشد اقتصادی به زیر صفر/ رکود تورمی تشدید خواهد شد؟

  11. قیمت محصولات سایپا دوباره افزایش یافت

  12. نوبخت: درآمد برخی خانواده ها از محل یارانه هاست/به پرداخت یارانه ها افتخار می کنم

  13. مردم در تنگنا هستند

  14. نوبخت: در حوزه صادرات نفتی مشکل داریم

  15. نگاه برخی مدیران؛ رشد اقتصاد ایران و بزرگ‌ترین خیانت به اقتصاد مقاومتی

  16. افزایش ۳ برابری بودجه نهاد ریاست جمهوری

  17. رئیس کل بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی مخالفت کرد

  18. ۸۵ ‌درصد بودجه برای ۱۵ ‌درصد شاغلان

  19. ۳۰ نکته درباره بودجه ۹۸

  20. ۵ شغل پردرآمد در ایران را بشناسید

  21. رحمانی: مردم از نوسان قیمت‌ها ناراضی هستند/ همه ما باید نظرات سازمان حمایت را بپذیریم

  22. مهم‌ترین مصوبه مالیاتی کمیسیون تلفیق با لابی پزشکان حذف می‌شود؟

  23. جزئیات پرواز ۱۴ فروند بوئینگ ۷۰۷‌ در ایران‌/توقف تولید‌ ۷۰۷ از سال ۱۹۷۹ ‌

  24. شرکت تولیدکننده "اسنک پف کرده حیوانی" را معرفی کنید

  25. نگرانیم اما امیدواریم

آخرین عناوین