نگاهی به هزینه و فایده برجام

محمد کاظم انبارلویی،   3970920095 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
نگاهی به هزینه و فایده برجام

رئیس ‌جمهور در دیدار وزیر و مدیران وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفته است: «اگر برجام باشد یا نباشد، باید برای مردم ترجمه شود که بودن آن چه قدر سود دارد و نبود آن چه قدر ضرر دارد؟»

این حرف درستی است که هزینه و فایده برجام یک روزی باید برود در کوره  حسابرسی،‌ حسابداری و حسابدهی، تا معلوم بشود با برجام چه قدر سود کردیم، چه قدر ضرر؟!

رئیس‌ جمهور تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته،‌ که رئیس دیپلماسی کشور و رئیس بانک مرکزی می‌گوید دستاوردهایش تقریباً هیچ است، اما این فاقد یک اظهار نظر کارشناسی،‌ فنی و بر اساس حسابدهی است.

رئیس‌ جمهور قبل از برجام گفته بود ما چیزی را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه در همان روز همه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی لغو شود. بعد معلوم شد در همان روز و بعد از آن در زمان اوباما چنین کاری صورت نگرفته است. ترامپ که سرکار آمد با لگد به سبد تخم‌مرغ‌های برجام، همه آنها را شکست و نه تنها تحریم‌ها لغو نشد بلکه تحریم‌های ظالمانه شدیدتری اعمال شد. لحن مقامات آمریکایی تندتر شد و حتی با پررویی اعلام کردند هدف تحریم‌ها براندازی نظام است و ایرانی‌ها نمی‌توانند چهل سالگی انقلاب را جشن بگیرند، تحریم‌های اقتصادی آنها را از پای در خواهد آورد.

آنچه گفته شد تنها ترجمه  کوتاهی از زیان‌های برجام بود. براندازی نظام را حکام آمریکا در خواب خواهند دید، ملت ایران آن ‌چنان مشتی بر دهان ترامپ خواهد کوبید که صدایش تا آن سوی اقیانوس‌ها شنیده شود.

برویم سراغ  هزینه و فایده برجام؛ آنچه تاکنون گفته شده در باره خسارت محض برجام فاقد عدد و رقم است. نهادهای نظارتی به ویژه مجلس باید در این ‌باره اظهار نظر کنند.

در دوران مذاکرات برجام یکی از طرف‌های ثابت گفت‌وگوهای برجامی، وزیر خزانه‌داری آمریکا بود، این طرف میز کسی از وزارت اقتصاد، دارایی و خزانه ‌داری کل کشور نبود که به رئیس‌ جمهور بگوید هزینه‌های تعهدات برجامی چه قدر است؟

باید از خزانه ‌داری‌ کل، بازرسان قانونی و حسابرسان مستقل پرسید بر سر حساب سود و زیان و تراز 5 شرکت هسته‌ای مندرج در پیوست شماره 3 قانون بودجه  کل کشور چه آمده است؟ آواربرداری از حساب و کتاب این شرکت‌ها که طی 20 سال گذشته سرمایه‌گذاری عظیمی در آنها صورت گرفته، به گونه‌ای که ایران موفق به حضور در باشگاه هسته‌ای جهان شد،‌ معلوم خواهد کرد زیان حاصله  از تعهدات برجامی چه بر سر مالیه  عمومی آورده است؟

سکوت دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان سه نهاد نظارتی در سه قوه نمی ‌تواند سرپوش بر این زیان تاریخی بگذارد. فقط یک قلم این زیان، اکسید کردن 200 کیلوگرم اورانیوم 20 درصدی است که ارزش آن در بازار جهانی حد اقل 18 میلیارد دلار می‌باشد. برچیدن 14 هزار سانتریفیوژ، خروج 10 تن اورانیوم 5 درصدی و تبدیل آن به 3 درصد، انهدام قلب رآکتور اراک، تقلیل موجودی آب سنگین و کیک زرد،  تنها بخشی از این زیان و خسارت محض است. آیا کسی هست از این خسارت محض با عدد، ترجمه ‌ای دقیق ارائه دهد؟!

ده‌ها دانشمند جوان و برجستگان علمی در کشور بدون کمترین کمک از دنیا در فاصله  کوتاهی کشور را  به یک قدرت هسته‌ای تبدیل کردند. مردم هم از بودجه مملکت هزینه آن را پرداخت کردند. دولت‌های گذشته همچون نماینده مردم بودند، به آن رضایت دادند. اما رئیس دولت یازدهم و دوازدهم سخاوتمندانه آن را بر اساس یک تعهد یک سویه بر باد فنا داد و در ازای آن قرار بود تحریم‌های بانکی برداشته شود. اما رئیس دیپلماسی ما می‌گوید ما در لندن اجازه نداریم یک حساب بانکی داشته باشیم و نمی‌توانیم یک دلار را در بانک‌ها بر اساس همین برجام جابه‌جا کنیم.

ما جان پاک چهار جوان دانشمند هسته‌ای را برای چنین دستاوردی هزینه کردیم و آنها به شهادت رسیدند. صدها دانشمند ایرانی حاضر شدند با جانفشانی، دستاوردهای هسته‌ای را حفظ کنند اما آقای روحانی کرکره فعالیت هسته‌ای را پایین کشید  و هنوز هم از فایده  برجام بی‌ هیچ دلیل و سندی سخن می‌گوید.

دولت نهم و دهم که این دستاورد عظیم را به‌ دست آورد مورد شدیدترین تحریم‌ها از جمله تحریم نفت بود اما در همان دوره به اعتراف رقبای خود پرفروش‌ترین دوران تاریخ فروش نفت را داشتیم. هم قیمت نفت بالا بود، هم فروش آن با دور زدن تحریم‌ها تضمین شده بود. اما پس از برجام باید برای فروش نفت به گدایی سه دولت اروپایی برویم و هنوز معلوم نیست حاضر به خرید نفت هستند یا نه؟! عدد و رقم این خسارت با برجام و بدون برجام را باید دیوان محاسبات، سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور بدهند.

حالا رئیس ‌جمهور در همین نشست با اهالی وزارت راه می‌گوید: «اگر اف ای تی اف باشد هزینه 20 درصد ارزان‌تر است. کسی که  علیه اف ای تی اف شعار می‌دهد باید هزینه‌اش را بدهد. کسی گوشه‌ای نشسته  می‌گوید این قرارداد امضا شود اسلام از دست می‌رود، ای کاش اسلام را می‌فهمید و چنین حرفی را نمی‌زد.» آقای روحانی نظیر همین حرف‌ها را در مورد برجام هم می‌زد اما نمی‌خواهد پای میز حساب و کتاب حاضر شود و هزینه برجام را در گزارش های رسمی نه محرمانه نهادهای نظارتی به نظاره بنشیند.

در برجام دعوا و سخن اصلی در اصل گفت‌وگو و توافق نبود. سخن این بود که شما تعهد می‌دهید و به آن عمل می‌کنید و هزینه برای کشور ایجاد می‌کنید اما دشمن به تعهد عمل نمی‌کند و شما حاضر نیستید عمل به تعهدات را متوقف کنید. در اف ای تی اف هم هزینه می‌کنید بدون اینکه کمترین درآمدی داشته باشید. تمام اسرار کشور در مورد مبادلات پولی و مالی و تراکنش‌ها را به دشمن دادید تا آنها نحوه دور زدن تحریم‌ها را کشف کنند و با آنها مقابله کنند بدون اینکه کمترین سرویسی به ما بدهند.

آقای روحانی طوری حرف می‌زند که گویی آن طرف یک سری معطل هستند ما اف ای تی اف را قبول کنیم، به ما سرویس بانکی بدهند. این خیالات در مورد برجام هم بود، بعد در عمل معلوم شد «توهمی» بیش نیست و به آنها نمی‌توان ذره‌ای اعتماد کرد. آنها فقط می‌گیرند، چیزی نمی‌دهند. در قصه برجام،  6 قدرت جهانی پای آن را امضا کردند اما به راحتی زیر آن زدند، حالا در اف ای تی اف اصلاً طرف ما کیست که یقه او را بگیریم و بگوییم چرا به تعهد خود عمل نمی‌کنید؟

سخن آخر اینکه کسی تا کنون نگفته اگر اف ای تی اف را بپذیریم اسلام از دست می‌رود، اگر قرار بود از دست برود با همان برجام از دست می‌رفت. اما در مورد اینکه اسلام چه می‌گوید، قطعاً جایگاه رئیس‌جمهور در قانون اساسی این نیست که او برای اسلام تعیین تکلیف کند، شورای نگهبان و 6 فقیه آن می‌توانند بگویند چه قانونی یا تعهدی اسلامی است، چه قانونی یا تعهدی اسلامی نیست و با احکام اسلام مغایرت دارد. ای کاش رئیس ‌جمهور قدری در مورد قاعده فقهی «نفی سبیل» فکر می‌کرد و با تصمیمات نادرست در برجام و در اف ای تی اف و کنوانسیون‌های جهانی این‌ قدر سنگ تصویب آنها را به سینه  نمی‌زد. راه باز کردن برای سلطه اجانب و دادن تعهدات یک‌ سویه  و بدون اخذ کمترین امتیاز از دشمن، در کارنامه دولت باقی‌ می‌ماند و حساب و کتاب آن از منظر افکار عمومی پنهان نمی‌ ماند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۷۱۹۰۴۱۶:۱۱:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
خود مسولان مذاکرات هسته‌ای گفتند هیچ . یعنی دستاوردی نداشته
ناشناس۶۷۱۹۷۹۱۷:۰۴:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
اره مردم دیدن با بهم خوردنش چی شد !
پیمان۶۷۲۵۷۰۰۸:۱۳:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۲۱
پایین نگه داشتن دستوری قیمت دلار آن هم برای اخذ رای در دور دوم .
مریم۶۷۲۱۷۰۲۰:۰۵:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
نفسهای آخر برجام اروپایی: نفت در برابر غذا!!؟ این تحقیر نیست؟
ناشناس۶۷۲۲۱۸۲۰:۳۷:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
خیانت این دولت در تاریخ ایران و جهان ثبت شده اما دردآورتر از هرچیز نابودی زیرساخت های اقتصادی و هسته ای و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی است و هرگز هیچ قدرتی توان جبارن نخواهد داشت. تازه روحانی با تکبر تمام دم از FATF میزند
ناشناس۶۷۲۲۳۲۲۰:۴۷:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
برجام خسارت محض بود زیرا ما سانتریفیوژها را از روی زمین جمع کردیم اما تحریمها فقط روی کاغذ لغو شدند.
ناشناس۶۷۲۳۸۳۲۳:۲۷:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
هزینه و فایده برنامه هسته ای چه بوده است؟
ملانصرالدین۶۷۲۵۶۰۰۷:۵۹:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۲۱
سلام دستاوردی داشت .....نه برای ایران.....برای کشور های طرف مذاکره....بدونه هزینه طومار ایران با دست خودش جمع کردن رفت ......آفرین به اونا با این هوش زکاوتشون...
ناشناس۶۷۲۶۹۸۰۹:۵۲:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۲۱
نتیجه بستن با کدخدا چی بود = هچی نتیجه امضای جان کری چی بود = هیچی نتیجه برجام چی بود = هیچی هیچی به هیچی
ناشناس۶۷۱۹۱۸۱۶:۲۶:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
قرار بود برجام را بپذیریم و تحریمها کلا (به قول آقای روحانی ) برچیده شود . نه تنها نشد تحریمهای سخت تری به مردم تحمیل شد
سارا۶۷۲۱۸۰۲۰:۱۱:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
منفیها منطقشان را اعلام کنند آیا وضع موجود را با وجود برجام را نمیبینند؟ لجاجت بخاطر منافع ژن خوبهای دولت حسن روحانی؟
ناشناس۶۷۱۹۳۰۱۶:۳۵:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
نبود برجام یعنی تحریم های سازمان ملل یعنی دلار 100 هزار تومنی
ناشناس۶۷۲۰۲۰۱۷:۳۳:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب!
ناشناس۶۷۲۱۲۱۱۹:۲۲:۲۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
مغلطه نکنید در دولت قبل که غنی سازی 20 درصدی داشتیم و برجام هم نبود در اوج تحریمها نرخ دلار از 3800 تومان بالاتر نرفت اما حالا به 19000 تومان هم رسید !
ناشناس۶۷۲۳۷۴۲۳:۲۰:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
اره بابک زنجانی نفت می فروخت و پولش رو به جیب می زد
مسعود۶۷۲۵۰۵۰۶:۴۹:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۱
قیمت دلار ۱۰ سال پیش رو با الان مقایسه می‌کنید ؟
محمد۶۷۲۱۲۳۱۹:۲۳:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۰
با همین حرفای بدون سند مردمو ترسوندین و افرادی تو کشور رای آوردن که آجر رو آجر نذاشتن چرا با این دروغا زندگی میکنین وبه مردم دروغ میگید
ناشناس۶۷۲۲۱۶۲۰:۳۷:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام بود تحریم هم بود و فقط قدرت و توان هسته ای ما نبود یعنی خسارت محض بود.
ناشناس۶۷۲۲۳۴۲۰:۴۸:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۶۷۲۶۳۷۰۹:۱۱:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۲۱
چون ترکمانچای یک قرارداد دو جانبه بود ولی برجام یک توافق جهانی است. فهم این موضوع اصلاً مشکل نیست
ناشناس۶۷۲۲۳۵۲۰:۵۰:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
هنوز فراموش نکرده ایم که شب امضاء برجام با اسکناس 500 تومانی و یک دلاری توی خیابون قر می دادید !
سيد۶۷۲۲۵۳۲۱:۰۷:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۲۰
بسمه تعالی مشکلی پیش نمیاد اگه بگی یک میلیون یا ده میلیون، آخه قبل از برجام 2سال بود که تحریم بودیم و دلار هم قیمت ثابت داشت که ۳ هزار تومان بود ولی خیلی زود اینها را کتمان می کنید
ناشناس۶۷۲۲۶۴۲۱:۲۰:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
برجام توافقی بود که زیرساخت های صنعت هسته ای ایران را نابود کرد و اما زیرساخت های تحریمهای ظالمانه را حفظ کرد و خسارت محض بود.
ناشناس۶۷۲۲۷۰۲۱:۲۳:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
برجام باید در کنار قراردادهای ترکمنچای و گلستان در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود تا درس عبرت نسل های آینده باشد.
ناشناس۶۷۲۲۷۶۲۱:۲۷:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
در واقع برجام این درس بد را به دشمن داد که به زور میتوان از ایران امتیاز گرفت و همین باعث زیاده خواهی ترامپ در بحث موشکی و منطقه ای و خروج از برجام تشدید تحریمها شد.
ناشناس۶۷۲۸۷۷۱۱:۱۵:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۲۱
تو که داری میگی ، بگو یه میلیون ، دو میلیون کی به کیه؟
ناشناس۶۷۱۹۳۹۱۶:۴۱:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۲۰
برجام فقط برای خودشان سکه و مدال داشت ، انهم از جیب ملت ایران..
ناشناس۶۷۱۹۶۲۱۶:۵۵:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
ثبات قیمت 4-5 سال گذشته را هم ندیدی ؟
ناشناس۶۷۲۲۲۲۲۰:۳۹:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
ثبات قیمت ها در 4 سال دولت یازدهم بدلیل رکود مطلق اقتصادی بود که به تعطیلی بسیاری از کارخانجات و افزایش نرخ بیکاری منجر شد.
ناشناس۶۷۲۲۴۴۲۰:۵۶:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
ثباتی نبود... رکود محض بود.... در انتظار برجام اونم فقط 3 سال نه 4-5 سال
ناشناس۶۷۱۹۶۵۱۶:۵۶:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
خروج از برجام یعنی تحریم های بین المللی یعنی دلار بدون قیمت
محمد 123۶۷۲۱۸۳۲۰:۱۳:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
آخه بنده خدا برجامی بعد از خروج آمریکا وجود نداره آخه این چه توافقی بود که هر کی خواست خارج بشه بدون هزینه و ما باید تا آخر بمونیم برجام کیلویی چند
ناشناس۶۷۲۲۲۵۲۰:۴۱:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
شماها همان هایی هستید که شب امضاء برجام تو خیابان می رقصیدین و میگفتن با برجام دلار 500 تومان خواهد شد !
ناشناس۶۷۲۴۱۵۲۳:۵۱:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
پولهای ما رو ، اون ۱۲۰ میلیارد دلار رو ، این وسط کی قراره بده؟ آلمان ؟ روسیه؟ انگلیس؟ فرانسه؟ چین؟ اتحادیه اروپا ؟ اگه هیچ کدومشون این پول رو نمی‌دن چرا ما باید تو برجام بمونیم و یا به سفارش بعضی از این اصلاح طلب ها ، مذاکرات دوباره و تمدید برجام و ... داشته باشیم؟
ناشناس۶۷۱۹۶۸۱۶:۵۷:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۰
برجام هیچ بود فقط نمیدونم چرا وقتی بهم ریخت همه چیز 3 برابر شد
ناشناس۶۷۲۱۹۷۲۰:۲۶:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
چه معاهده ای که تضمین ندارد و مانع گرانی نشده تا الان؟ بد بد است دفاع ندارد
ناشناس۶۷۲۲۳۰۲۰:۴۵:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت هاست و به تحریم و خروج از برجام مربوط نیست زیرا در دولت هاشمی رفسنجانی هم که تحریم نبود نرخ دلار و سکه و مسکن و بنزین چند برابر شد و تورم 50 درصدی را شاهد بودیم .
ناشناس۶۷۱۹۷۰۱۶:۵۸:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
جوگ نگو برجام اقتصاد کشور رو 4- 5 سال نجات داد
ناشناس۶۷۲۴۱۷۲۳:۵۳:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
کل عمر برجام سه سال هم نشده ، چه جور اقتصاد ما رو ۵-۴ سال نجات داده؟ خواهشاً شما جوک نگو
ناشناس۶۷۱۹۷۲۱۶:۵۹:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۲۰
اگر برجام نبود شماها چه راه حلی داشتید ؟ هیچ
ناشناس۶۷۲۲۲۷۲۰:۴۳:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
اگر برجام نبود هم چرخ سانتریفیوژ میچرخید هم چرخ زندگی مردم اما حالا هیچکدام نمی چرخد !
ناشناس۶۷۲۳۷۷۲۳:۲۲:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۲۰
دلار 3800 همون 5 سال پیش شده بود 12 تومن تحریم دور زدن همیشه امکان پذیر نیست
ناشناس۶۷۲۲۶۰۲۱:۱۷:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
مگر امضاء جان کری تضمین نبود ؟! پس چی شد ؟!
ناشناس۶۷۲۴۲۹۰۰:۰۵:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۲۱
مگه امضای ریگان با شوروی تضمین نبود مکه امضا بیل کلیتون در معاهده اب و هوایی پاریس تضمین نبود مگه امضا بوش پدر در معاهده نفتا تضمین نبود مگه امضای بوش پسر در معاهده اسیا پاسفیف تضمین نبود پس چرا ترامپ از همه معاهده ها خارج شد ؟ ترامپ از همه معاهده های رئسای قبل از خود خارج شد فقط برجام نبود
ناشناس۶۷۲۲۷۴۲۱:۲۵:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۲۰
امریکایی ها بارها در طول مذاکرات میگفتن که عمده تحریمهای ضد ایرانی باقی می مانند اما ظریف و عراقچی میگفتن این حرف ها برای آنها مصرف داخلی داره !!!!
ناشناس۶۷۲۲۷۹۲۱:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
خود جان کری گفته اگر برجام نبود تحریمهای ایران فرو ریخته بود.
ناشناس۶۷۲۳۱۰۲۲:۱۸:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
جناب مدافع برجام که از بالا تا اینجا چندین پیام در حمایت از برجام نوشتی بدون ذره‌ای فکر لااقل بین پیامهات چند دقیقه فاصله بده و نفس بکش که معلوم نباشه همه کار خودته
ناشناس۶۷۲۴۲۶۲۳:۵۹:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
۳۵ سال برجامی نبود و تحریم ها بود اگه راهکاری وجود نداشت ۳۵ سال تحریم ها رو دوام نمی آوردیم تازه برجام تنها تحریم های هسته ای رو لغو کرد که اون هم به ۲ سال نرسید
ناشناس۶۷۱۹۷۳۱۷:۰۰:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
برجام را شما دلواپس هت آتش زدید دودش به چشم مردم رفت
ناشناس۶۷۲۴۲۷۰۰:۰۱:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۲۱
این دود برجام نیست این همون میوه گلابی هست که رییس جمهور می‌گفت
ناشناس۶۷۱۹۸۶۱۷:۰۸:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
در سال 92 که ماظره ها برگزار شد شما هیچ راه حلی نداشتید ومی خواستید وضعیت قبل را ادامه دهید که تحریمهای سازمان ملل و جنگ بود برجام یک انتخاب نبود بلکه الزام بود تاکید می کنم که هیچ برنامه ای سال 92 نداشتید و تا سال 92 هم کشور و مذاکرات دست شما بو دلار 900 را به 4 تومن رساندید و همین الان هم دولت درگیر تحریمهای ناشی از کارهایب شما است خوب به یاد دارم که جمله: قطعنامه ها کاغذ پاره است را در سال 85 هم ببیان کردید
ناشناس۶۷۱۹۹۱۱۷:۱۰:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
نگاهی به هزینه و فایده برنامه های هسته ای با میلیاردها دلار هزینه هم بیندازید
ناشناس۶۷۲۰۴۳۱۸:۰۳:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۲۰
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه:ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند چرا که از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است.(اسفند ۹۶، دولت ترامپ) - محمدجواد ظریف، وزیر خارجه: آمریکا آنطور که در توافق هسته‌ای مقرر شده، تحریم‌ها را رفع نکرده و ما هنوز نمی‌توانیم در انگلیس یک حساب بانکی باز کنیم.(مهر ۹۶، دولت ترامپ)
فرشید۶۷۲۰۴۴۱۸:۰۳:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۲۰
راه حل جایگزین شما برای برجام چه بود و چه هست؟؟ لطفا بدون حرفهای شعارگونه اگه راه حل عملی بهتری دارید ارائه کنید.
ناشناس۶۷۲۰۴۵۱۸:۰۴:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۲۰
برجام هم در دولت اوبامای دموکراتِ باهوش! و مودب! و هم در دولت ترامپِ جمهوری‌خواه دیوانه و مزاحم، به صورت فاحش نقض شد. این روند که از اولین روز اجرای برجام آغاز شد، موجب شد تا تقریبا هیچ دستاوردی از این توافق عاید مردم کشورمان نشود. عراقچی تصریح کرده است که «مزایای برجام نزدیک به صفر شده است»، اما این اولین بار نیست که یک مقام ارشد دولت روحانی، به دستاورد تقریبا هیچ برجام اذعان می‌کند. به این موارد توجه کنید: - سیف، رئیس ‌سابق بانک مرکزی: برجام، تاکنون «تقریباً هیچ» دستاورد اقتصادی برای تهران در بر نداشته است.(فروردین ۹۵،دولت اوباما) - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه: ۸ ماه پس از اجرای برجام، به خاطر مجازات‌های آمریکا، هیچ یک از بانک‌های بزرگ اروپایی کار با ایران را شروع نکرده است.(مهر ۹۵، دولت اوباما) - سیف، رئیس‌ بانک مرکزی: ایران سه ماه بعد از اجرایی شدن برجام، توان دستیابی به ۱۰۰میلیارد دلار دارایی ضبط‌شده‌اش در خارج از کشور را ندارد.(فروردین ۹۵، دولت اوباما) - علی‌اکبر صالحی، رئیس ‌سازمان انرژی اتمی: حداقل از نظر علمی ۴۰ سال استاد دانشگاه هستم، لذا این را می‌توانم بگویم‌. هم‌اکنون و پس از پیش آمدن قضایای روادید تعداد زیادی از دانشمندان اروپایی که مقداری احتیاط می‌کنند از آمدن به ایران استنکاف دارند. به قول دانشگاهی‌ها این یعنی وضعیت آنها پیش از برجام بهتر از پس از برجام بوده است.(تیر ۹۵، دولت اوباما)
ناشناس۶۷۲۰۸۳۱۸:۴۶:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۲۰
پذیرفتن برجام از روی اجبار بود حتم بدانید بدون برجام باید هزینه ای میدادیم که توان تحملش را نداشتیم
ناشناس۶۷۲۰۸۷۱۸:۴۹:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۲۰
انشاالله یک دادگاه صالحه برگزار شود تا خیانتهای برجام برای مردم روشن گردد
ناشناس۶۷۲۱۳۲۱۹:۳۹:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
خوب جایگزین مذاکره چیست ؟؟
رضا۶۷۲۱۳۷۱۹:۴۴:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۲۰
تنها چیزی که در اثر برجام به کشور تحمیل شد ، متوقف شدن سرعت غنی سازی بود . دو پرسش : 1 - اگر چیز قابل توجه دیگری به ایران در اثر برجام تحمیل شده ، بفرمایید تا من هم بفهمم . 2 - فرض کنیم سرعت غنی سازی را کند نکرده بودیم و هم اکنون هزاران تن اورانیوم غنی شده داشتیم . با آنها چه میخواستیم بکنیم و واقعا مشکلات کشور ما با داشتن انبارهای پر از اورانیوم غنی شده حل میشد ؟
ناشناس۶۷۲۶۴۵۰۹:۱۶:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۲۱
اشتباهی منفی دادم
ناشناس۶۷۲۱۴۰۱۹:۴۶:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۰
این مملکت با این طرز تفکر درست شدنی نیست
ناشناس۶۷۲۱۵۶۱۹:۵۷:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۲۰
بفرمایید هزینه و فایده برنامه هسته ای چه بوده است؟
ناشناس۶۷۲۳۸۱۲۳:۲۶:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
30میلیارد دلار هزینه و 10 سال تحریم کشور
ناشناس۶۷۲۸۳۷۱۰:۵۷:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۲۱
۱۰ سال تحریم برای برنامه هسته ای بود ۲۵ سال قبلش برای چی بود؟ اگه برنامه هسته‌ای نبود اون ۱۰ سال تحریم نمی شدیم ؟
ناشناس۶۷۲۳۹۰۲۳:۳۲:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
خسارت 10 ساله با تحریم به کشور و مردم
ناشناس۶۷۲۴۰۵۲۳:۴۰:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۲۰
راه حل اینها تحریم های بیشتر مثل زمان جلیلی هر روز یک تحریم جدید
ناشناس۶۷۲۴۷۳۰۱:۳۶:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۲۱
هزینه ای که برای هسته ای شد اگر برای عمران و آبادی کشور می شد الان وضع ما این بود؟؟
ناشناس۶۷۲۹۴۶۱۱:۵۲:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۲۱
30 میلیارد دلار برای صنعت هسته ای هزینه کرده بودیم اما فقط قرارداد کرسنت جناب زنگنه 50 میلیارد دلار به کشور خسارت وارد کرده است .
ناشناس۶۷۲۵۲۴۰۷:۲۶:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۲۱
با پذیرش برجام دلار شد 14 تومان با پذیرش FATF دلار میشه 30 تومان. روحانی فقط حرف می زنه همین و بس فقط حرف. وقتی روحانی از خودرو سازها حمایت ظالمانه کرد تا با وام خودروهای قدیمی رو به مردم بفروشند این نشان می ده که طرف مردم نیست و هر حرفی می زنه در راستای منافع حذب خاصیه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین