در گفتگو با الف؛ مشاور نوبخت: مشکلات اقتصاد ایران، داخلی است نه سیاست خارجی/ باید از نفت فاصله بگیریم و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم/ چون می‌دانند وابسته‌ایم، تحریم می‌کنند

گروه اقتصادی الف،   3970917071 ۴۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه حل مشکلات اقتصاد ایران در داخل است و باید خودمان کشور را بسازیم، گفت: باید از نفت فاصله بگیریم و برای حل مشکلات اقتصادی باید اصلاح ساختار انجام شود و آن‌ها چون می‌بینند ما وابسته هستیم، تحریم را اعمال می‌کنند.

مشاور نوبخت: مشکلات اقتصاد ایران، داخلی است نه سیاست خارجی/ باید از نفت فاصله بگیریم و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم/ چون می‌دانند وابسته‌ایم، تحریم می‌کنند

به گزارش الف، اقتصاد ایران با چالش‌های زیادی روبروست و این چالش‌ها آن را ناکارآمد کرده است و باید برای حل مشکلات اقتصادی اصلاحات اساسی انجام دهیم. دولت یازهم و دوازهم پس از روی کارآمدن با این نگاه که با حل مشکل سیاست‌ خارجی می‌توان مشکلات اقتصادی را حل کند، برنامه خود را با مذاکره خارجی در مورد موضوع هسته‌ای آغاز کرد که سرانجام آن برجام شد؛ البته در توافق برجام ایران تمامی تعهدات خود را انجام داد و آمریکا از همان ابتدا به جای انجام تعهدات خود اقدام به کارشکنی کرد و سرانجام در اردیبهشت امسال ترامپ از برجام خارج و تحریم‌ها علیه کشورمان را در دو مرحله (مرداد و آبان ماه امسال) بازگرداند.

بنابراین گزارش، عملکرد دولت یازدهم و بخصوص دولت دازدهم در حوزه اقتصادی مود نقد کارشناسان قرار داد و این موضوع به سیاست‌های دولت برمی‌گردد که در یک ساله گذشته (شهریورماه سال گذشته تا کنون) شاهد افزایش نرخ ارز (دلار) از ۳۸۰۰ تومان به کانال ۱۱ هزار تومان (قیمت فعلی) بودیم و حتی این نرخ تا ۱۸ هزار تومان هم افزایش یافته بود و این افزایش نرخ معیشت مردم با توجه به افزایش قیمت‌ها با چالش مواجه کرد.

موضوعی که مورد اتفاق کارشناسان قرار دارد آن است که دولت چرا اقدامی برای حل مشکل نمی‌کند و انگار منتظر معجزه است درحالی که در این اوضاع که معیشت و قدرت خرید مردم با مشکل مواجه است اما برخی چهره‌های سیاسی و اقتصادی چاره حل مشکلات اقتصادی را در سیاست خارجی می‌ببیند و از آن سخن می‌گویند در حالی که صاحبنظران اقتصادی معتقدند کلید حل مشکل اقتصاد ایران در داخل است و نیازمند اصلاح ساختار هستیم و حتی اگر مشکلی در سیاست خارجی نداشته باشیم باز هم مشکلات اقتصاد حل نخواهد شد. 

کارشناسان می‌گویند: برای حل ناکارآمدی اقتصادی باید اصلاح نظام مالیاتی، بانکی، تامین اجتماعی، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد شفافیت در اقتصاد و ... انجام دهیمِ اما سوالی که برخی سیاسیون مطرح می‌کنند و حل مشکل را در سیاست خارجی می‌ببیند، این است که آیا سخنان این افراد درست است یانه؟ هم اکنون در زمان ارائه لایحه بودجه سال ۹۸ به مجلس (فردا یکشنبه) هستیم و  این موضوع را از محمد کردبچه، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه و پدر نظام بودجه ریزی ایران نام پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

محمد کردبچه، مشاور سازمان برنامه و بودجه در گفت‌گو با خبرنگار الف، در مورد اینکه آیا راه حل مشکلات اقتصادی کشور، از طریق سیاست خارجی می‌گذرد، گفت: روابط خارجی چه ارتباطی به مشکلات اقتصادی دارد؟ البته سیاست خارجی ممکن است، موثر باشد، ولی عامل اساسی نیست.

وی با اشاره به بودجه کل کشور افزود: برای حل مشکلات باید استقلال مالی داشته باشیم و به‌دنبال آن برویم که این موضوع در دل سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است و باید دنبال درآمدهای پایدار در بودجه باشیم. تا زمانی که اقتصاد ایران وابسته به نفت باشد، هیچ وقت نمی‌توانیم تحول اساسی در اقتصاد کشورمان ایجاد کنیم.

مشاور سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی ایران ارتباطی با آمریکا ندارد، بیان کرد: مشکلات اقتصادی ایران بیشتر داخلی است و باید خودمان کشور را بسازیم، یعنی اگر وابستگی خود را از نفت قطع کنیم، دیگر چه نیاز به کشورهای دیگر داریم، زیرا وقتی قیمت نفت را ارزان و یا گران می‌کنند، اقتصاد ایران گرفتار می‌شود یا با تحریم می‌خواهند جلوی صادرات آن را بگیرند.

کردبچه ادامه داد: باید برای رهایی از نفت، دنبال درآمدهای مالیاتی و واقعی باشیم؛ امروز نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در ایران پایین و حداکثر ۸درصد است در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه ۱۵ تا ۲۰ درصد و کشورهای توسعه یافته تا ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود را مالیات می‌گیرند. اما وقتی این موضوع مطرح می‌شود، می‌گویند معافیت داریم، خوب این معافیت ها را برداریم و نباید بهانه بیاوریم.

وی با بیان اینکه پایه‌های پیشرفته مالیاتی اصلا در ایران وجود ندارد و باید پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و... را افزایش دهیم، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی از چند طریق ممکن است که یکی افزایش نرخ و دیگر افزایش پایه‌های مالیاتی و راه سوم با افزایش بهره‌وری نظام مالیاتی می‌تواند انجام پذیرد که افزایش نرخ برای هیچ کسی پذیرفته نیست و باید دنبال افزایش و بهبود پایه‌های مالیاتی باشیم.

مشاور سازمان برنامه و بودجه در مورد نقش تحریم‌ها در اقتصاد ایران و بودجه گفت: آن‌ها چون می‌بینند که ما وابسته هستیم، تحریم را اعمال می‌کنند و تحریم نگرانی ایجاد می‌کند زیرا اقتصاد ما وابسته است و خود آن‌ها هم این موضوع را می‌دانند و فکر می کنند با اعمال تحریم، اقتصاد ما متزلزل می شود؛ در حالی‌که اگر متکی به خود و درآمدهای پایدار خودمان باشیم و از نفت و منابع نفتی فاصله بگیریم، و آنها متوجه خواهند شد که تحریم‌ها اثر گذار نیست.

کردبچه با بیان اینکه نیازمند اصلاح ساختار به خصوص در نظام مالیاتی هستیم، گفت: باید از نفت فاصله بگیریم و اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود حتما باید اصلاح ساختار انجام شود و پایه‌های جدید مالیاتی ایجاد کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۶۶۵۴۴۱۲:۰۴:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
مردم درامدشون کجابود که بخوان مالیات بدن؟ از طرفی چرا کارمند باید فقط مالیات بده واز خدمات حاصل از مالیات همه استفاده کنن؟!!!
ناشناس۶۶۶۶۵۴۱۳:۰۰:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
بنده خدا توضیح داده که چرا متن کامل نمی‌خوانید/ گفته پایه‌های مالیاتی زیاد بشه نه مالیات/ توضیح کامل داده
ناشناس۶۶۶۸۱۳۱۴:۳۴:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
اگر ایران ثروتمند درست اداره بشود، یعنی مدیران انقلابی پرکار و کم‌هزینه به سر کار بیایند هم پیشرفت خواهیم کرد هم فقر و فقیری نخواهیم داشت. مشکل این کشور در یک کلمه قدرت پیدا کردن مدیران اشرافی غرب‌زده است که با عدالت و پیشرفت بیگانه‌اند.
ناشناس۶۶۷۰۹۸۱۸:۱۵:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
رهبر معظم انقلاب از یک طلبه فقط به خاطر پاسخی که به فریاد او داده بودند، معذرت‌خواهی کردند! کاش مسئولان اجرایی غرور و تکبر را زیر پا می‌گذاشتند با این اوضاعی که برای مردم درست کرده‌اند (فشار تورم، گرانی، رکود، بیکاری و ...) آن خودسازی برای عذرخواهی از مردم را داشتند و از مردم عذرخواهی می‌کردند!
ناشناس۶۶۷۱۰۰۱۸:۱۷:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
حال که به واسطه سوءتدبیر دولت دوازدهم، 80 میلیون ایرانی از حیث اقتصادی به مشکلات عدیده‌ای مبتلا شده‌اند و سرمایه زندگیشان به یک‌چهارم رسیده است آیا نباید با مسببان اصلی برخورد شود و جوابگو باشند؟ آیا نباید عدالت درباره آ‌نها اجرا شود؟
ناشناس۶۶۶۸۱۶۱۴:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
کاری که آقای رئیس‌جمهور و دولتش در افزایش نرخ دلار و سکه کردند موجب شد اقشار ضعیف جامعه از زندگی ساقط بشوند. مطمئن هستم که خداوند آنان را نخواهد بخشید.
آریابان۶۶۷۰۳۰۱۷:۰۷:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۱۷
دقیقا همینطوره و مشکلات اقتصادی ایران آنچنان ریشه در داخل !!!!! داره که حتی ضرب المثل معروف "دو صد گفتار چو نیم کردار نیست" را هم زیر سئوال برده زیرا در اواسط اردیبهشت ، ترامپ فقط حرف !!!!! زد ولی ظرف چند روز قیمت دلار در داخل کشور ما حتی تا 4 برابر هم صعود کرد ولی در 13 آبان طبق وعده اش عمل کرد و تحریم را برقرار نمود ولی قیمت دلار با کاهش !!!!! روبرو شد بنابراین برخلاف باور کهن امروزه باید گفت : دو صد کردار چو نیم گفتار نیست !!!!!!
ناشناس۶۶۷۰۶۷۱۷:۴۴:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
همون حرف کافی بود تا مردم برای خرید دلار صف بکشن !
ناشناس۶۶۷۱۰۲۱۸:۱۸:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
گرانی 3-4 برابری و بعضا بیشتر واقعا قشر ضعیف جامعه را زمین‌گیر کرده است و دولت مدعی تدبیر می‌خواهد با سبد 200 تومانی مشکل آنها را حل کند... کسی که یک میلیون می‌گرفته، حقوق او شده 300-400 تومان!!! آیا دولتمردان متوجه می‌شوند یا دل خود را به سبد کالای 200 هزار تومانی خوش کرده‌اند؟
ناشناس۶۶۶۸۷۰۱۵:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
دوست عزیز شما با دقت متن را بخوانید "وی با بیان اینکه پایه‌های پیشرفته مالیاتی اصلا در ایران وجود ندارد و باید پایه‌های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و... را افزایش دهیم، گفت: افزایش درآمدهای مالیاتی از چند طریق ممکن است که یکی افزایش نرخ و دیگر افزایش پایه‌های مالیاتی و راه سوم با افزایش بهره‌وری نظام مالیاتی" گفته اند پایه های مالیاتی مانند ... مالیات بر مجموع درامد ، چون اکثر مشاغل درآمد واقعی شان معلوم نیست تنها قشر کارمند باقی می ماند درادامه هم سه راه برای افزایش "درامدهای مالیاتی " بیان کرده اند که یکی از آنها پایه های مالیاتی است پس لطفا پیش از تحلیل متن قضاوت نفرمائید
ناشناس۶۶۶۹۱۵۱۵:۴۴:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۱۷
با این اقتصاد که همه کسب و کارها بجز کسب کار صرافی ها و دلال ها راکد شده اند چه کسی دارد که مالیات هم بدهد
ناشناس۶۶۶۵۴۶۱۲:۰۵:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
از کرامات شیخ ما اینست * *شیره را خورد و گفت شیرین است
ناشناس۶۶۷۱۳۳۱۸:۳۵:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
نوبخت هم مشاور داره ؟!!!!!! :-)
ناشناس۶۶۶۵۴۹۱۲:۰۶:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
شما هرچقدر هم مالیات بگیری نمی توانی حقوق این همه حقوق بگیر دولتی خود را تامین کنی چون تو این کشور همه دارن خدمات می دهند و تولیدی وجود نداره نفت اگر نباشه این خدماتی ها هم درامدی نخواهند داشت که مالیات بدهند اصلاح امور کشور نیاز به یک جراحی بزرگ داره
ناشناس۶۶۶۶۷۸۱۳:۱۶:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
اینو اگر تونستی به اینها بفهمونی
ناشناس۶۶۶۵۶۶۱۲:۱۰:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
مالیات بدهیم چه کار کنید ؟ وضعیت هر جایی را نگاه میکنید افتضاح و فضاحت از آن بلند است . گاز رسانی اونجوری ، مدرسه سازی اینجوری ،، اقتصاد داغان ، پل سازی نگو و نپرس .
ناشناس۶۶۷۱۲۸۱۸:۳۳:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
بی نهایت لایک. مالیات بده بفرستن خرج بچه زاده هاشونو ( حیف کلمه آقازاده) اونور آب بدن. پایتخت داغونه شهرهای دیگه رو نمیدونم.
ناشناس۶۶۶۵۷۲۱۲:۱۳:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
شما مالیات دادن را از خودت و اطرافیانت شروع کن! کارمند و کارگر بیچاره که قبل از دریافت حقوق مالیات میدهند! خیلی ها تو این مملکت مالیات نمیدهند از جمله مدیران رده بالا، پزشکان و دلالها.
ناشناس۶۶۶۵۷۷۱۲:۱۵:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
چی گذاشتین بمونه از این واحدهای تولیدی و صنعتی بیچاره که حالا دندون تیز کردید براشون؟! به پیمانکاران بیچاره اسناد خزانه میدید با سر رسید سه چهار ساله و پنجاه درصد زیر قیمت ازش میخرید جالبیشم اینجاست که اداره مالیات همون اسناد خزانه دولت رو از پیمانکار قبول نمیکنه و فقط پول نقد باید دو دستی تقدیمشون کنی
ناشناس۶۶۶۵۸۷۱۲:۲۰:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
همه چی رو گرون کردین حالا پایه مالیاتی رو هم زیاد کنین؟پدرمون دراومد بجای فشار به مردم یه خورده هم به خودتون فشار بیارین،هزینه های سرسام اور دولتو‌کم کنین
سعید۶۶۶۵۹۵۱۲:۲۵:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۱۷
خرج دولت زیاده . تعداد کارمندهای دولت بیشتر ار 10 برابر ژاپن هستش!!!! توی ایران هم شرکت های تولیدی بیشتر 34 درصد مالیات میدن !
رضا۶۶۶۶۰۴۱۲:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۱۷
این برادر ما یا چیزی از اقتصاد ایران نمی دانند ویااینکه خوب شعارهای کلیشه ای را تکرار می کنند.برادر من 80 درصد اقتصاد ایران دولتی است که همین تولید ملی دولتی هم تا همه تار و پودش وابسته به فروش نفت و یارانه انرژی است حالا شما از کدام تولید ملی می خواهی مالیات بگیری؟ان کشورهایی که با مالیات اداره می شوند اولا اقتصاد دولتی ندارند،ثانیا به واسطه فضای مناسب کسب و کار سرمایه گزاری و تولید ثروت در انها توجیه پذیر است وگرنه در مملکتی که ظرف یک سال ارزش پول ملی یک سوم می شود و دو سوم سرمایه مردم دود می شود کدام نا دانی سرمایه گزاری بلند مدت تولیدی می کندکه شما از او مالیات هم بگیری؟تورم 20 تا 30 درصدی،رشد نقدینگی 6 برابر رشد اقتصادی،نرخ سود و تسهیلات بانکی بالای 20 درصد،یک دهم شدن ارزش پول ملی در 6 سال،وجود صدها شرکت ورشکسته دولتی که با تزریق پول بیت المال مانع ورشکستگی انها شده اند و لشگر بیکاره انها را حفظ کرده اند،بانک های فاسد رانت خوار ورشکسته و...چه سنخیتی با اقتصاد تولید محور ارزش افزا دارند؟
ناشناس۶۶۶۶۰۷۱۲:۳۰:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
مالیات وقتی معنی دارد که اقتصاد دولتی نباشد و بخش خصوصی واقعی( همه مردم با هر فعالیت اقتصادی) امکان فعالیت بدون آزار و با کمترین هزینه را داشته باشد، در غیر اینصورت با افزایش پایه های مالیاتی ، آنهم در وضعیتی که دولت (بخصوص بخش اداری و سیاستهای اقتصادی) فقط در حال سنگ اندازی در راه تولید و فعالیت های اقتصادی هستند، افزایش مالیات یعنی از دست دادن همین منابع دریافتی. نمی دانم واقعا این مشاوران در دنیای واقعی هستند یا در یک اتاق بسته زیر خروارها کاغذ و آمار و کتاب (از اصول اقتصادی در شرایط مطلوب) ،اما چیزی که عیان است ، وضع موجود اقتصادی نتیجه همین نگاههای غلط بوده و ظاهرا قرار است ادامه پیدا کند
ناشناس۶۶۶۶۱۱۱۲:۳۳:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
در کشوری که چرخ تولید خوب نمیچرخه و با هزاران قانون و تبصره و بخشنامه جلوی تولید رو میگیرید از چه چیزی میخواهید مالیات بیشتر بگیرید؟
مهرداد۶۶۶۶۲۳۱۲:۴۲:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۷
آنچه که در سطح بین المللی تحت عنوان مالیات مطرح و موضوعیت دارد شامل کلیه درآمدهای متصوره حاکمیت است مانند عوارض و حقوق ورودی و خروجی کالا و مسافر، عوارض اداره شهرها و آبادی ها، حق بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی، نفت ، مالیات بر درآمد و عوایدی سرمایه و ارث و حقوق و ... . در ایران این موضوعات را از همدیگر جدا کرده و ظاهرا موضوع نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را به مالیات بر درآمد و عوایدی سرمایه و ارث و حقوق نسبت میدهند که گمراه کننده است. موضوع نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران با لحاظ کلیه درآمدهای متصوره حاکمیت بیش از 75 درصد تولید ناخالص داخلی به نظر میرسد که در مقایسه با 15 تا 20 درصد کشورهای در حال توسعه و تا 40 درصد کشورهای توسعه یافته خیلی بالاتر است اما متاسفانه مدیریت صحیح بر آن اعمال نمی شود.
ناشناس۶۶۶۶۳۵۱۲:۴۵:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
نرود میخ آهنی در سنگ کو گوش شنوا
ناشناس۶۶۶۶۴۶۱۲:۵۳:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۱۷
نتیجه مشاوره شما هم این هست که در آنیم کارمند و کارگر بیچاره ... نجومی بگیر هر روز بهتر
ناشناس۶۶۶۶۵۷۱۳:۰۱:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۱۷
خوب اگه تحریمها تنها مکانیزم حمله دشمن است و اونو ازش بگیریم براش چی میمونه که بخواهد خودشو تحمیل کنه ... آقای مشاور بزرگ !!! ... به این اصلا فکر کردی ... ؟؟؟؟ چرا خودتونو گول میزنید ... کمی بیشتر فکر و تحلیل کنید و بیراهه نرید و بی منطق افاضه نفرمایید ...
دانشجوی اقتصاد۶۶۶۶۶۳۱۳:۰۴:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
چرا بدون اینکه متن بخونید کامنت میدید بابا بنده خدا گفته سه راه افزایش درآمد مالیاتی داریم یکی افزایش نرخ است که هیچ عقلی قبول نمی کنه و دو راه دیگه را گفت که در اقتصاد کاملا درسته افزایش پایه‌ های مالیاتی و بهره‌وری مالیاتی که همه دنیال انجام می‌دن چرا باید یک بنگاه مالیات بده و کسی که 10 تا خونه داره و اجاره میگیره مالیات یا بقیه که مالیات میدن ایشون میگن باید از کسی که مالیات نمیده مالیات گرفته بشه مثل معافیت ها نه کارمند / اول بخونیم چی گفته بعد نظر بدیم
ناشناس۶۶۶۶۷۰۱۳:۰۷:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
از جناب نوبخت چه خیری به مردم رسیده که از مشاور ایشان برسه واقعاً تو کشوری که رکود همه جاشو گرفته و کارخانجاتش رو به ورشکستگی است حتی گفتن مالیات گناه کبیره محسوب میشه لطفاً خود شما حقوق و مزایا و پاداشتونو اعلام کنید
ناشناس۶۶۶۶۸۱۱۳:۱۸:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
من بعضی وقتها فکر می کنم تمام دولتهایی که اومدن افرادی که روی کار هستند به صورت مشخص و از روی عمد می خوان ایرانو نابود کنند و کاملا هم موفق شدن جالبشم اینه همشون می دزدن و فک و فامیلو اونور می فرستند بعدم خودشون میرن انگار بهشون گفتن اینکارارو بکن بعدم برو اونور راحت باش
ایزدی۶۶۶۶۸۵۱۳:۲۳:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
با کمی نگرش عمیق میتوان پی برد که سلسله جنبان تمام مشکلات ناهنجاریهای اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی ،بانکها هستند .بنابراین چنانچه بتوان بر مافیای ثروت غلبه کرد باید ساختار بانکها را از ربوی بودن خارج کنند و پول بدون بهره به صورت مضاربه واقعی به صنایع ،کارخانه ها وکشاورزی و...بدهند و به طور واقعی با صنایع مشارکت کنند و حتی برای پروژه های مختلف بانکها نماینده انجا بگذارند و با مشاوره های دقیق و کارشناسانه و تزریق نقدنگی لازم ، انها را به سود اوری مطلوب برسانند و هم به شرکت سود میرسد هم به بانک و هم به مشتری بانک ،ما باید کشور را از باتلاق دکترین اقتصاد غرب خارج کنیم اساس علمی که در دانشگاههای دنیا تدریس میشود اقتصاد غربی است هر چه عمیق تر وارد ان شویم بیشتر در باتلاق فرو میرویم خوشبینانه ترین ان میشویم یونان یا فرانسه .....ایا در انجا مردم در رفاه اند ما ضمن ایجاد شفافیت میتوانیم از دور باطل ربوی بودن بانکها خلاص شویم ،1400سال پیش خداوند در قران حکیم راه به ما نشان داده است هیچ خیر وبرکتی در ربا نیست با ربا به هیچ شکوفائی نمی رسیم .
محمود۶۶۶۷۰۲۱۳:۳۸:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
شما توبازار آزاد دخالت نکنید شما که ازاقتصاد فقط گرفتنشو بلدید
ناشناس۶۶۶۷۲۱۱۳:۴۹:۴۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
از چه چیزی مالیات بگیرید؟؟؟ صنعت ما فقط نفته.تکنولوژی تولید و یا بازار مصرف کالاهای خاصم مثل ترکیه نداریم.خرده صنعتهای کفش و پارچه و...هم ...خب اگه نفت نباشه میشیم قجر میشیم فقر.چون بازار هدف نداریم.
ناشناس۶۶۶۷۲۶۱۳:۵۱:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
یعنی اگر از تک محصولی فاصله بگیریم طرف نمیتونه سایر محصولا مارا تحریم کنه ؟ ایمن بودن از تحریم اصلا ربطی به تک محصولی و چندمحصولی نداره کما اینکه همین معافیتهایی که اخیرا بعضی کشورها از تحریم آمریکا گرفتن بخاطر وابستگیشون به نفت و گاز ما بوده ! پس تنها چیزاییکه میتونه کشور را از تحریم ایمن کنه سلامت و درایت مدیریت داخلی و توانمندی در تعامل مثبت با جهان
ناشناس۶۶۶۹۲۱۱۵:۴۸:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
کاهش فروش نفت خام و افزایش تولید و صادرات محصولات پتروشیمی ما را از اقتصاد تک محصولی نجات می دهد.
ناشناس۶۶۷۰۲۷۱۷:۰۳:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
در شرایط تحریم فروش محصولات پتروشیمی به کجا ؟
ناشناس۶۶۶۷۴۴۱۴:۰۱:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
همین امسال برای مغازه ای که در سال 93 با مبلغ 500 هزارتومان در ماه اجاره داده شده است ، مبلغ 2 میلیون 600 هزار تومان مالیات سالیانه در نظر گرفته شد! این به غیر از پرداخت حق جواز و عوارض و ... است!!!! آیا مغازه ای با چنین شرایطی مستحق پرداخت مالیات است یا مستحق دریافت کمک ؟! تا زمانیکه هیچگونه سازکار مناسبی برای اخذ مناسب مالیات از واحد های تجاری وجود ندارد و این موضوع به عده ای خاص محول شده که کوچکترین ملاحظه ای ندارد
حسین۶۶۶۷۶۸۱۴:۰۹:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۱۷
جناب استاد مالیات دادن در جایی مفهوم و معنی پیدا میکنه که سایر ابزار و ساز و کارهای اقتصادی هم مهیا و درست باشه مثل همه جای دنیا - به نظر جنابعالی یک کار افرین بدون درامد و روبرو بودن با هزار مشکل ریز و درشت اقتصادی و رکود سنگین چگونه باید مالیات بده ؟ نهایت این روش های نسنجییده و اعمال فشار ها تعطیلی واحد های اقتصادی یکی بعد از دیگری و افزایش جمعیت بیکاران کشوره
ناشناس۶۶۶۹۵۵۱۶:۱۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۱۷
اینها همه رو تبدیل به پول کردن !
احمد۶۶۷۰۱۹۱۶:۵۸:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۱۷
دوست گرامی اقایان گرامی پدر مردم در اومد اوضاع احوال در شهرستانها خیلی بد هست مردم دچار دغدغه هستند از اونور اصناف مشکلات مالیات مغازه اجاره و دستمزد ارزش افزوده و......میباشند کب این دو سال تمام خواهد شد
ناشناس۶۶۷۰۲۰۱۶:۵۹:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
من فوق مهندس با سی و پنج کارگر درآمدم از یک دکتر تازه فارغ التحصیل دولتی کم تر است و دولت بجای اینکه از پولدارها مالیات بگیرد از کارآفرینان و میخواهد مالیات بگیرد.
سعید ت۶۶۷۰۲۳۱۷:۰۰:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۱۷
نظام تدبیری که هنوز نتوانسته از بازنشستگانش مستقل شود سزاوار تفحص و پرسش است جناب کارشناس و مشاوری که هنوز نتوانسته جایگزین قوی تر از خودش معرفی کند هم شایسته پرسش است. باقی این داستان -بودجه ریزی عملکردی- بماند در دل ما.
کوهیار۶۶۷۰۶۰۱۷:۳۸:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۱۷
مالیات دادن برای اقتصاد سالم هست .بشینی بالا تسمه از گرده کارگر و معلم و کارمند و بقال بکشی خیلی راحته .وگرنه مردم افتادن به فروش کلیه و کبد و قرنیه واقعا تا یک سال دیگه نون رو از دست هم میقاپن .شما از بالا تفکرات اقتصادی نکن بلند شو بیابین مردم.
ناشناس۶۶۷۰۷۹۱۷:۵۲:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
عالی مالیات سوییس را بدهیم مثل بربرها زندگی کنیم
ناشناس۶۶۷۰۸۰۱۷:۵۴:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۱۷
وقتی اقای نوبخت از جنابعالی مشاوره میگیره خوب عاقبت کار ها هم ختم به شعار خواهد شد
ناشناس۶۶۷۱۱۷۱۸:۲۶:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۱۷
اینبار پلان آقای نوبخت بعد از گرانی و افزایش قیمت حالا روی این افزایش قیمت ها مالیات میخواهند بگیرند آقاجان مملکت داری اینطوری نیست
ناشناس۶۶۷۱۳۶۱۸:۳۸:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۷
به به من نمیدونستم دکتر نوبخت هم با این همه تجربه! حدودا چهل سال! مشاور هم دارد. فقط نوبت ما جوون‌ها که میشه راهمون نمی‌دید که بی تجربه اید و چه و چه؟؟! خسته نباشید ما هم با مشاور میریم سر کار. کلا به مالیات گرفتن علاقه خاصی دارن یادمه علی طیب نیارو به خاطر عملکرد خوب در گرفتن مالیات تشویق کردن..............
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین