واکنش ظریف به ادعای موشکی پامپئو علیه ایران

گروه جهان الف،   3970911216 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه با اشاره به رویکرد متناقض آمریکا در قبال قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، گفت واشنگتن رفتاری ریاکارانه دارد.

واکنش ظریف به ادعای موشکی پامپئو علیه ایران

به گزارش فارس، ظریف در واکنش به اظهارات اخیر «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، در توییتر نوشت: «"سورئالیسم" اکنون به مشی امور خارجی ایالات متحده بدل شده: در حالی که خود، قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض می‌کند (و حتی به تهدید دیگرانی می‌پردازد که نمی‌خواهند با اجرای تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده این قطعنامه را نقض کنند) حالا به غلط، ایران را به نقض دقیقا همان قطعنامه متهم می‌کند. #ریاکاری»

پامپئو روز جمعه با طرح ادعای آزمایش موشکی جدید توسط ایران، جمهوری اسلامی را به «نقض» قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد متهم کرد.

هنوز جزئیاتی در مورد آزمایش موشکی ادعایی آمریکا و انگلیس منتشر نشده، اما در صورت صحت این ادعا نیز، آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران به تصریح کارشناسان حقوقی و مقام‌های سیاسی از جمله وزیر خارجه روسیه، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ نیست، چراکه ادبیات بند موشکی این قطعنامه الزام‌آور نیست. این قطعنامه که در سال ۲۰۱۵ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تایید کرد، از ایران «درخواست» کرده روی موشک‌هایی که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند»، کار نکند. همین موارد موجب شده تا کشورهای اروپایی در واکنش به آزمایش‌های موشکی ایران از عبارت «ناهمخوان با قطعنامه» به جای «نقض» استفاده کنند.

«مارک فیتزپاتریک» مدیر اجرایی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی آمریکا و از کارشناسان برجسته مسائل موشکی، در واکنش به اظهارات پامپئو که ایران را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ متهم کرده، در توییتر نوشت: «نمی‌خواهم آزمایش موشکی ایران را توجیه کنم، اما این "نقض" قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد نیست، چراکه این قطعنامه صرفا از ایران "درخواست می‌کند" که چنین آزمایش‌هایی انجام ندهد.»

وی افزود: «این قطعنامه همچنین از تمام کشورهای عضو درخواست می‌کند از اقداماتی که اجرای تعهدات برجامی را تضعیف می‌کنند، خودداری کنند. بنابراین، اگر ایران نقض کرده باشد، ایالات متحده هم این کار را کرده است.»

اظهارات پامپئو و پس از آن هانت در حالی مطرح شده که دولت آمریکا اوایل امسال رسما از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و در عملی ناهمخوان با قطعنامه شورای امنیت، تمام تحریم‌های یکجانبه رفع‌شده ذیل برجام را علیه ایران احیا کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۹۷۴۶۰۱:۱۱:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۱۲
ظاهرا از ترس استیضاح به تکاپو افتادی اشتباه قبلی را با این حرفها تحت الشعاع قرار بدی. آقای ظریف شما به عنوان مقام رسمی در وزارت خارجه صلاحیت نداشتی بگی در ایران پول شویی انجام میشود، مگر شما ریس بانک مرکزی یا وزیر اقتصاد هستی، حالا به تکاپو افتادی اون اشتباهی را که اگر خوشبین باشیم باید بگوییم از روی نادانی و اگر بدبین باشیم باید بگیم خیانت (در تاریخ ایران از این دست خیانت ها زیاد داشتیم) با این حرفها ماله کشی کنی. لطفا شما یکی حرف از موشکی نزن که به لطف مذاکرات شما بود که همین مسایل موشکی اصلا وارد قطعنامه شد. هسته ای تعطیل شد و موشکی هم محدود شد بصورت رسمی اونم در یک قطعنامه سازمان ملل و همه تحریم ها هم که گفتی تضمینی لغو میشه (نه معلق) برگشت، حالا اومدی چی داری میگی؟ برو دست از سر این ملت بردار.
ناشناس۶۵۹۷۶۶۰۲:۴۸:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۱۲
جناب ظریف اگر امروز آمریکا میتواند قانونا بر اساس قطعنامه سازمان ملل به آزمایشات ایران حمله کند دقیقا نانی است که شما در کاسه ما گذاشتید. دقیقا مثل داستان مبارزه با پولشویی و پالرمو و FATF که امروز شما عامدانه به عنوان مقام رسمی حرف از پولشویی در ایران میزنید، کاری نداریم هست یا نیست شاید هم باشد، احتمالا هست، همه جای دنیا کم و بیش است، ولی وقتی شما رسما این را اعلام میکنید ایران در شرایطی قرار میدهید که مجبور شود بدون کم و کاست دقیقا هر چه میگویند انجام دهیم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین