عبده تبریزی: دلار ۱۹هزار تومانی ۱۱ هزار تومان شد، ولی قیمت‌ها پایین نیامد

گروه اقتصادی الف،   3970908107 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عبده تبریزی درباره اینکه چرا از آن نرخ ۱۹۰۰۰ تومان دلار به ۱۱ هزار تومان امروز رسیدیم؟ نوشت: عرضه‌کنندگان کالاها در بازار با شکل‌گیری انتظارات در مورد قیمت ارز سعی می‌کنند قیمت‌ها را به هر طریقی بالا ببرند.

عبده تبریزی: دلار ۱۹هزار تومانی ۱۱ هزار تومان شد، ولی قیمت‌ها پایین نیامد

حسین عبده‌تبریزی اقتصاددان در یادداشتی نوشت: چرا از آن نرخ 19000 تومان دلار به ۱۱ هزار تومان امروز رسیدیم؟ به‌تدریج با توجه به وقایعی که در بازار ارز رخ داد و با فرارسیدن ضرب‌الاجل ترامپ در 13 آبان، شاهد بودیم که قیمت ارز به سمت بالا حرکت نکرد. در این فاصله بانک مرکزی تمهیداتی را در نظر گرفت و البته اختیاراتی خاص به رئیس‌کل داده شد تا بتواند این بازار را جدی‌تر مدیریت کند. بانک مرکزی نقش مثبت داشته است.

در حال حاضر، بانک مرکزی گاه در بازار ارز حضور پیدا می‌کند و با مداخله‌های محدودی طبعاً تلاش می‌کند نرخ بازار هیجانی نشود و اقدامات آن هم اثرگذار بوده است. از طرف دیگر، با تمهیداتی در مقررات و اجرای آنها، خروج سرمایه از کشور کندتر شده است. مثلاً با اعمال محدودیت بر تراکنش دستگاه‌های پوز و تعیین سقف برای آنها، گردش معاملات سفته‌بازانه ارز، کندتر شده است.

کاهش نرخ ارز اثر خود را بر قیمت کالاها به‌سرعت نشان نمی‌دهد. اگر این کاهش پایدار نباشد، اصلاً نشان نمی‌دهد؛ چسبندگی قیمت‌ها واقعیتی است. عرضه‌کنندگان کالاها در بازار با شکل‌گیری انتظارات در مورد قیمت ارز سعی می‌کنند قیمت‌ها را به هر طریقی بالا ببرند؛ به همین جهت، وقتی انتظارات افول می‌کند، آنها در مقابل کاهش قیمت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دهند.

در شرایطی که قیمت ارز متعادل شده و فاصله آن با نرخ سامانه نیما کمتر شده باید سیاستگذار تلاش کند سیستم چندنرخی ارز را تغییر دهد و با نرخ واحد تعادلی، بازار ارز را اداره کند. با توجه به تحریم‌ها و اینکه کشورهای خریدار نفت ارز به ایران تحویل نخواهند داد و می‌دانیم به عنوان مثال جنس ارز هند با ارز کره تفاوت دارد، امکان تک‌نرخی کردن وجود ندارد، چون از ارز واحدی صحبت نمی‌کنیم. اگر تک‌نرخی شدن هم در کوتاه‌مدت ممکن نباشد، حداقل باید فاصله قیمت‌ها را کم کرد.

با توجه به وضعیت شاخص‌های نقدینگی و تورم، بازار ارز ممکن است تحت تاثیر شوک‌های جدید قرار گیرد و دوباره زمینه افزایش قیمت فراهم شود. تعریف ما از شرایط موجود طبعاً نمی‌تواند آن باشد که تعادل‌ها پایدار است. اگر حادثه عجیب‌وغریبی در اقتصاد ایران رخ ندهد و شوک بزرگی به آن وارد نشود، خیلی دور از ذهن است که نرخ ارز از دامنه فعلی آن فراتر رود. به نظرم در همین دامنه نرخ ارز تا پایان سال در نوسان خواهد بود.

مساله‌ای که برای اقتصادمان محوری است و اهمیت درجه اول دارد و به ارز هم مربوط است، کنترل نقدینگی و جلوگیری از ایجاد نقدینگی جدید با سرعت گذشته است. در حال حاضر، منبع اصلی خلق نقدینگی بانک‌ها هستند و باید سیاستگذار مانع خلق نقدینگی مازاد از این کانال شود. بانک تعهد شرعی و عرفی دارد که فراتر از مقدار درآمد خود سود به سپرده‌گذاران پرداخت نکند؛ این خواسته زیادی نیست.

مدت‌هاست اقتصاد ایران وارد مرحله‌ای شده که به خاطر وجود بانک بد و برای زنده نگه داشتن آن بانک‌ها، به بانک‌ها اجازه می‌دهیم سودی را بپردازند که عملاً کسب نمی‌کنند؛ در حالی که اقتصاد اصولاً به بانک بد نیاز ندارد.

باید بانک‌های بد را از اقتصاد حذف کرد تا بیش از این، کشور برای حفظ آنها هزینه نکند. اقتصاد ایران تا امروز هزینه‌های سنگینی را به این دلیل پرداخت کرده است؛ باید بدانیم که نهایتاً تاوان بانک‌ها را بخش آسیب‌پذیر جامعه داده و خواهند داد؛ یا با تحمل تورم‌های سنگین وحشتناک یا از محل درآمدهای نفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۵۳۱۴۱۳:۱۴:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۸
انسان از برخی از این اقتصاد دان ها تعجب می کند. نرخ دلار در ایران هرگز به 19 هزار تومن و حتی 16 و 15 هزار تومن نرسیده. البته در یک روز به 19 تومن و یکی دو هفته به بالای 15 هزار تومن رسید ولی این نرخها هرگز معاملاتی و به قول دانش اقتصاد نرخ موثر نبود. معمولا در علم اقتصاد نرخی را نرخ موثر می دانند که حداقل برای یکماه دوام اورد ولی این نرخ 19 تومن حتی برای یک روز کامل هم دوام نیاورد.
ناشناس۶۵۵۳۲۲۱۳:۱۸:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۸
بانک تا وقتی نگاه و نیازش به دلارهای خانگی است هیچ وقت نمی تواند نرخ ارز را ثابت نگه دارد....و افزایش نرخ ارز با این نگاه حتمی است...
ناشناس۶۵۵۳۴۲۱۳:۳۲:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۸
شما آقای عبدی بعد از این همه سال نمی دانید بالا رفتن قیمت ها با بالا رفتن دلار روی می دهد و لی با افت دلار افت نمی کند. کجا درس خوندید؟
رضا۶۵۵۳۴۶۱۳:۳۵:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۸
اخوی چرا فرا فکنی می کنی؟نرخ ارز 3750 تومانی پارسال شده 8500 تومان نیما در امسال یعنی 2.25 برابر به جز انکه این ارز هم به اسانی قابل دسترسی نیست و برای دریافت ان باید هزینه های جانبی و زیر میزی کلانی پرداخت کرد لذا اگر دنبال کاهش قیمت محصولی که 4 برابر شده به 3 برابر هستی انتظار صحیحی است اما کمتر از ان فقط توهم است.
ناشناس۶۵۵۳۷۴۱۳:۵۴:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۸
برای اینکه عرضه کننده کالا باید مطمئن باشد دلار دوباره بالا نمی رود
ناشناس۶۵۵۳۹۳۱۴:۱۲:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
خیلی سادست. تا وقتی واردات آزاد نشده و گمرک سد بزرگی برای واردات باشه همین آش و همین ماسه است. بخاری برقی چینی که فقط 27 دلار قیمت داره رو اینجا میفروشن 750 هزار تومن. چون واردات سخت شده اما کسانی که موجودی کالا دارن اون رو با هر قیمتی که بخوان میفروشن.
ناشناس۶۵۵۳۹۴۱۴:۱۴:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۸
تنها راه پایین آمدن قیمتها تحریم بازار توسط مردم است ویک سال هیچ کس جزمواد خوراکی ضروری چیزی نخرد
ناشناس۶۵۵۴۰۵۱۴:۲۱:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۸
اگر دلار پایین بیاید و قیمتها مدام افزایش داشته باشد حمله مجدد به بازار ارز و سکه دوباره شروع میشود و مردم می فهمند قیمتها احساسی در بازار ارز و سکه پایین آمده و بهترین فرصت ورود است...چون خرچی پایین آمدن دلار در بازار صفر است....
ناشناس۶۵۵۴۴۴۱۴:۴۳:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۸
چون هیچ جنسی با دلار 19 هزار تومن وارد کشور نشده همه اجناس یا دلار 3800 هستن یا دلار 7 -8 هزار تومنی . با دلار 11 تومنی هم واردات صرف ندارد جنس 10 دلاری میشه 110 هزار تومن کی میخره ؟؟
صمصام۶۵۵۴۵۳۱۴:۴۹:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
چرا افزایش دلار تاثیر خودش را به سرعت روی قیمت کالاها میگذارد اما کاهش دلار هنوز تاثیر خود را به کاهش قیمت کالاها نشان نداده است ؟؟؟!!! واقعیت این است که متاسفانه اتفاقات موجود در اقتصاد کشور ما هرگز از علم اقتصاد تبعیت نمیکند برخلاف همه کشورهای دنیا!
ناشناس۶۵۵۵۰۴۱۵:۴۳:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۸
این آقا خودشون سالها مدیر بانک بوده حالا از بانک بد انتقاد میکنند
ناشناس۶۵۵۵۱۰۱۵:۴۸:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۸
اقتصاددان!!!! طول میکشه
ناشناس۶۵۵۵۲۲۱۵:۵۷:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۸
به خصوص خودرو که پای خود دولت گیر است دارد روز به روز گرانتر میشه
ناشناس۶۵۵۵۲۷۱۶:۰۸:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۸
این تئوریسین اقتصاد یکی از کسانی بود که در ویرانی اقتصاد نقش داشت حالا کی بود کی بود من نبودم ؟؟؟؟؟؟ سالهاست دلسوزان حقیقی رباخواری و کاسبی حرام بانکها را فریاد میزنن و امثال این آقا اهمیت نمیدن. حالا میگه یکی از مشکلات بانکها هستن!!
ناشناس۶۵۵۵۳۸۱۶:۲۴:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۸
بهتر از این نمی شه پس بانک ها سفره کارگران و مردم ضعیف را که بیش از 95 درصد جامعه را در بر می گیرند غارت می کنند و به اسم سود به ثروتمندان که عمدتا رانت خوار و نوکیسه هستند می پردازند . آمریکا در حق ملت ایران چنین جنایتی که بانکها می کنند نکرده است .مرگ بر بانک های کثیف ایران و مرگ بر مدیران نجومی بگیر بانکها.
ناشناس۶۵۵۵۷۷۱۷:۲۹:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۸
این دلا ده تومنی همش دروغه، تمام کارخانجات دولتی هر روز دارن قیمتهاشونو افزایش میدن ، اصلا دلار بشه هزار تومن ولی پرایدشون همون ۴۰ تومنه ، لبنیات پوشاک گوشت مرغ و غیره هم هر روز داره افزایش قیمت میخوره
ناشناس۶۵۵۵۹۸۱۸:۰۰:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۸
لطفا رسانه ها و سازمان حمایت از مصرف کننده پیگیری نمایند.
دوست۶۵۵۶۲۹۱۸:۳۹:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۸
دلار 65 ریال رسید به190/000 ریال وبه100/000 ریال سقوط کرد این درست است آقای عبد تبریزی!!!
ناشناس۶۵۵۶۵۰۱۹:۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
هرزمانی که شما با مراجعه به بانک دلار یازده هزارتومانی بمیزان نیاز بدون تشریفات دریافت کردید کالا هم ارزان می شود
ناشناس۶۵۵۶۵۱۱۹:۱۷:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۸
برای اینکه نقدینگی بدلیل چاپ پول بیشتر شده، و مردم خود را با قیمتهای بالاتر وفق داده اند. این غول نقدینگی بدتر از دلار است و همه چیز را گران کرده است.
ناشناس۶۵۵۶۵۴۱۹:۲۱:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۸
اقای تبریزی شما اقتصاد دان قابلی هستید کالا چند درصد گران شده ارز چند درصد اگر ملاک شما نوزده هزار تومان است هیچ کالایی با این نرخ اصولا در شرایط موجود قابل فروش نیست شما بفرمایید چرا ۳۸۰۰ تومان شده ۱۲۰۰۰ هزار تازه ذوق می‌کنیم
علی۶۵۵۷۵۳۲۲:۴۶:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۸
لطفا بفرمایید دلار ۳۸۰۰تومانی سال گذشته با بی تدبیری دولت به ۱۱۰۰۰هزار تومان رسیده است و۰۰۰
ناشناس۶۵۵۷۵۴۲۲:۴۷:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۸
تجار و کاسب می گویند اجناس خود را برای دوسال با دلار 19 هزار تومان خرید کردند و اگر دلار باز افزایش یابد به همین قیمت فعلی سریع افزایش قیمت می زنند یعنی سه لا پهنا سود
ناشناس۶۵۵۸۰۶۰۱:۲۰:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۹
تا زمانی که دلار به کانال چهار پنچ هزار تومان برنگردد بعید است روند پرشتاب گرانی ها متوقف شود
پیمان۶۵۵۸۰۷۰۱:۲۱:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۹
برو خدا روزیت رو جایی دیگه حواله کنه! دلار 3800 تومانی شده 11 هزار تومان نه اینکه دلار 19 تومانی بشه 11 هزار تومان.
بهزاد۶۵۵۸۱۳۰۱:۵۹:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۹
علت اصلی عدم کاهش نرخ ارز اینه که پایین نیومده و در واقع قیمتهایی که اعلام میشه صرفا جنبه تبلیغاتی داره.در هر حالی که شما مدعی کاهش هستین اقلامی که مستقیم متاثر از نرخ ارز هستند در حال افزایش قیمت می باشند. ارزان شدن پیشکش
ناشناس۶۵۵۸۲۴۰۵:۰۳:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۹
چون دولت بی اقتدار است
ناشناس۶۵۵۹۳۴۱۱:۲۹:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۹
باید تعزیرات ورود پیدا کنه ونظارت بر قیمتها به مردم واگذار بشه هیچ کدام از این کالاها با دلاربالا خریداری نشدن همه با دلار ۴۲۰۰تومانی خریداری شده اند چون انبارها پربود الان میخوان سود چندین برابر بکنن واینجا باید دولت وارد میدان بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین