هادی برهانی در گفتگو با الف مطرح کرد: تنفس مصنوعی شاهزاده سعودی توسط هم‌پیمانانش/ میلیاردها دلار هزینه برای گرفتن عکسی نمایشی/ حمایت اسراییل از محمد بن سلمان و نقش آن در دیدار‌ها

گروه سیاسی الف،   3970908066 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس مسایل منطقه‌ای گفت: استقبال کشورها از بن سلمان در واقع تنفس مصنوعی شاهزاده سعودی توسط هم پیمانانش بویژه بود. رهبران مصر و امارات و بحرین کمک به بن سلمان را برای نجات او در مرحله کنونی حیاتی ارزیابی می‌کنند و لذا برغم نفرت عمومی از بن سلمان در منطقه به ایفای چنین نقش غیرمحبوب و ناراضی آفرینی تن داده‌اند.

تنفس مصنوعی شاهزاده سعودی توسط هم‌پیمانانش/ میلیاردها دلار هزینه برای گرفتن عکسی نمایشی/ حمایت اسراییل از محمد بن سلمان و نقش آن در دیدار‌ها

به گزارش الف، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی پس از اتفاقاتی که در مورد قتل روزنامه نگار خاشقچی رخ داد، سفرهای متعددی به کشورهای مختلف داشت.

هادی برهانی کارشناس مسایل بین المللی و منطقه‌ای گفتگویی با خبرنگار الف داشته است که بدین شرح است:

*سفرهای بن سلمان در چه راستا و با چه اهدافی صورت گرفته است؟

نشست سران بیست در آرژانتین یک نشست از قبل پیش بینی شده است. عربستان یکی از اعضای ثابت این نشست است. عدم شرکت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در نشست فعلی می‌تواند عواقب بدی برای عربستان داشته باشد و در واقع نوعی اعتراف رسمی این کشور به انزوای بین المللی آن به حساب می‌آید. عربستان تلاش می‌کند از چنین شکستی فاصله بگیرد.

به همین دلیل عربستان تصمیم گرفته است به ریاست محمد بن سلمان در نشست شرکت کند، اما از سوی دیگر عربستان و محمد بن سلمان نگران شرایط فعلی بین المللی است. شرایطی که به دنبال قتل وحشتناک جمال خاشقچی ناراضی سعودی به وجود آمد. در واقع سفرهای مقدماتی محمد بن سلمان را می‌توان مانورهای بن سلمان برای کسب اعتماد بنفس و نمایش نوعی مشروعیت منطقه‌ای برای کسب توان و رمق لازم جهت شرکت در نشست بیست در آرژانتین بحساب آورد.

برای این منظور عربستان کشورهایی را انتخاب کرده که به نوعی وامدار عربستان هستند مانند امارات، بحرین و مصر. تونس هم در شرایط اقتصادی فعلی بشدت به کمک‌های مالی عربستان نیازمند است. استقبال این کشورها از بن سلمان در واقع تنفس مصنوعی شاهزاده سعودی توسط هم پیمانان منطقه‌ای اش بویژه سیسی و محمد بن زاید برای تقویت و آماده کردن او جهت حضور در آوردگاه آرژانتین بود. رهبران مصر و امارات و بحرین کمک به بن سلمان را برای نجات او در مرحله کنونی حیاتی ارزیابی می‌کنند و لذا برغم نفرت عمومی از بن سلمان در منطقه به ایفای چنین نقش غیرمحبوب و ناراضی آفرینی تن داده اند.

*هدف از سفر به تونس چه بود؟

حساب تونس از مصر و امارات و بحرین جداست. تونس برخلاف سایر کشورهای میزبان بن سلمان متحد منطقه‌ای عربستان و موید سیاست‌های منطقه‌ای آن نیست. مخالفت‌های بسیاری در تونس علیه این سفر وجود داشت، اما آنچه نهایتا موجب پذیرش سفر وی به تونس شد، نیازهای مالی تونس و اقتصاد تحت فشار این کشور است. تونس احتمالا وعده کمک‌های مالی سخاوتمندانه‌ای برای استقبال از بن سلمان دریافت کرده است.

در عین حال ایستگاه تونس سخت‌ترین بخش سفرهای بن سلمان بود. این سفر بیش از چند ساعت بطول نینجامید و شامل ملاقات با رسانه‌های گروهی تونس نیز نبود. در واقع نتیجه اصلی و دستاورد اصلی این سفر گرفتن عکسی توسط بن سلمان در تونس و انتشار آن در رسانه‌ها بود. سفری بود برای گرفتن یک عکس که احتمالا برای عربستان میلیون‌ها و شاید میلیاردها دلار هزینه داشته است.

*وضعیت عربستان را در عرصه بین المللی با توجه به قتل خاشقچی چطور می‌بینید؟

محمد بن سلمان شاهزاده سعودی از زمان روی کار آمدن در سال ۲۰۱۵ نارضایتی های زیادی آفرید. اقدامات نپخته و ماجراجویانه و لجاجت‌آمیز این شاهزاده کم سن و سال موجب نارضایتی کشورهای منطقه بویژه ایران، ترکیه و قطر شد؛ همچنین نزدیک شدن بن سلمان به اسرائیل و همسویی با سیاست‌های رژیم صهیونیستی او را در افکار عمومی منطقه بی اعتبار و منفور کرد. اقدامات نابخردانه بن سلمان در قضیه قتل جنایتکارانه و بیرحمانه خاشقچی به اوج خود رسید. به دنبال این جنایت لشگر ناراضیان از محمدبن سلمان به حرکت در آمدند و درصدد از میان برداشتن وی هستند.

در این میان نقش ترکیه، قطر، رسانه‌های گروهی بویژه الجزیره و واشنگتن پست و همچنین نهادهای دفاع از حقوق بشر چون دیده‌بان حقوق بشر نقشی کلیدی و تعیین کننده است. در مقابل هم پیمانان منطقه‌ای عربستان بویژه امارات، بحرین و مصر به دفاع از آن برخاسته‌اند. در آمریکا هیات حاکمه و نخبگان این کشور در حمایت از بن سلمان دو دسته شده‌اند. برخی حمایت آمریکا از بن سلمان را مضر و برخی آن را مفید می‌دانند. ترامپ در راس حامیان آمریکایی بن سلمان است و تاکنون مانع اتخاذ اقدامی جدی از سوی آمریکا علیه عربستان شده است؛ اما حمایت اسرائیل از بن سلمان از هر نظر بی نظیر است.

تقریبا همه احزاب صهیونیستی و نخبگان اسرائیل در حمایت از بن سلمان متحد می‌باشند و عملا نارضایتی از وی در اسرائیل جدی نیست. موضع اسرائیل و احزاب مختلف اسرائیلی نشان می دهد برای اسرائیل و اسرائیلی‌ها کشتن و اره کردن قاشقچی کوچکترین اهمیتی ندارد. آنها تنها به منافع اسرائیل می‌اندیشند. عملا هم اسرائیل نقش بزرگی در حمایت از بن سلمان و نجات او در مقطع فعلی بازی می‌کند. موضع ترامپ به نفع بن سلمان را هم می‌توان تا حدودی ناشی از فشار و تاثیر اسرائیل دانست.

ترامپ همچنی در اعلامیه خود به اهمیت بن سلمان برای اسرائیل در منطقه تاکید کرد. می‌توان نتیجه گیری کرد که فعلا نبرد سختی میان حامیان و ناراضیان از بن سلمان در جریان است. توان این دو گروه می‌تواند بر سرنوشت بن سلمان تاثیر تعیین کننده‌ای داشته باشد.

*چه کشورهایی از بن سلمان و بقای او در حکومت عربستان حمایت می کنند؟

در شرایط فعلی و افشای دست داشتن بن سلمان در قبل خاشقچی این شاهزاده سعودی به چهره منفوری در نزد افکار عمومی در بیشتر یا همه کشورهای جهان تبدیل شده است. لذا در کشورهایی که افکار عمومی اهمیت دارد، در دموکراسی ها، حمایت از بن سلمان و توجیه اقدامات وی بسیار سخت شده و شاید غیرممکن باشد. حمایت از بن سلمان الان عمدتا در حوزه کشورهای غیردموکراتیک و دیکتاتوری‌هاست. در این زمینه استقبال از بن سلمان در مصر و تونس بسیار قابل ملاحظه و مفید است.

در مصر فضای خفقان حکومت کودتا نه تنها اجازه نداد مخالفان سفر بن سلمان حرفی بزنند، بلکه عده ای را اجیر کرد تا در میدان التحریر به استقبال از شاهزاده جنایتکار سعودی بروند در حالی‌که دموکراسی تونسی کاملا فضای متفاوتی داشت. در این کشور نه تنها حمایت و استقبال مردمی از بن سلمان تکرار نشد، بلکه مردم به سفر او به تونس اعتراض کردند، به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند؛ همچنین خبرها حاکی از آن است که سران چین و روسیه تقاضای ملاقات بن سلمان را پذیرفته‌اند اما سران بسیاری کشورهای دیگر حتی از ایستادن در کنار بن سلمان در عکس دسته جمعی نشست ابا و اکراه دارند.

متحد اصلی بن سلمان، ترامپ، نیز هنوز حاضر نشده ملاقات با او را بپذیرد. اگر این ملاقات صورت گیرد عمدتا محصول فشار اسرائیل و لابی اسرائیل است و این نشانه دیگری است که نفوذ اسرائیل در ساختار سیاسی آمریکا دموکراسی این کشور را فاسد کرده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۵۸۹۷۱۰:۰۰:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۹
به مسائل کشور بچسبید ضایع شدن بن سلمان برای ملت نان شب نمی شود
ناشناس۶۵۵۹۵۶۱۲:۰۹:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۹
کامنت گذاشتن چطور ؟نون داره برات؟
ملت۶۵۶۱۴۷۱۶:۴۷:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۹
وقتی که از رفاه و اقتصاد و معیشت مردم حرفی زده میشه این دلواپسان خودشان را به بیراه میزنند کمی فکر هم کار خوبه مغز را استفاده نکرده به گور بردن هنر نیست
ناشناس۶۵۶۵۳۱۰۷:۱۲:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۰
نه... خواستم بگم عده ای می خواهند با این اخبار ذهن مردم رو از بی عرضگی خودشون در حل مشکلات منحرف کنن
ناشناس۶۵۶۶۳۶۰۸:۵۰:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۱۰
سلام دوست من دوست دیگه در بالا گامنت گذاشتن شما جواب غیر معقول دادین بسیاری از کامنتها ناشی از فشار حاصل از عدم گذران زندگی است و مردم مینویسن ال شاید گوش شنوایی باشد جبهه گرفتن شما صحیح نیست ولی عملکرئ به اصطلاح دوستان ما چین و روسیه هم درست نیست دولتمردان ما باید این مسئله رو هم باید مد نظر داشته باشن اعتماد به بیگانه هر کی باشه باطله چین و روسیه هم از بن سلمان استقبال میکنن چون اونها هم میخوان گاو شیری داشته باشن و از رقیب امریکایی عقب نمونن
ناشناس۶۵۹۲۱۲۱۷:۰۷:۴۵ ۱۳۹۷/۹/۱۱
فعلا که دوست مثلا ایران جناب پوتین ایشان را بیشتر از همه تحویل گرفت چون پوتین هم تا بحال خیلی از خبرنگارها را کشته براش کشتن خبرنگار عادی هست
ناشناس۶۵۹۲۱۷۱۷:۱۰:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۱۱
اتفاقا به موضاعات خارجی می پردازند تا موضاعات داخلی مثل ناپدید کردن دلارهای نفت و گاز را کسی متوجه نشود تلویزیون ایران که شده تلویزیون ملی مرحوم خاشقچی ! چند درصد اخبار به ایشان مرتبط هست
ناشناس۶۵۶۲۲۸۱۸:۲۰:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۹
تو با بن سلمان چه نسبتی داری؟ ال سعود یعنی نسخه به روز شده اسراییل در دل اسلام. شک نکنید اسراییل دوم آل سعود است.
ناشناس۶۵۵۹۶۸۱۲:۲۱:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۹
حالا فکر کردید اگه جای بن سلمان یکی دیگه بیاد مشکل ما با عربستان حل میشه ؟ اگه اینطور فکر میکنی برو مطالبی که خاشقچی در مورد ایران مینوشت را بخوان.
ناشناس۶۵۶۲۰۴۱۷:۵۰:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۹
کشور خودمان را اداره کنید دست از سر عربستان ،خاشقچی ، بن سلمان ...... بردارید وضعیت اقتصادی خود مان را بررسی کنید.
ناشناس۶۵۶۲۱۴۱۷:۵۸:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۹
بن سلمان منزوی شده و روابط ما با دنیا هر روز بهتر از روز قبله. حتما همین طوره که شما میگید. کلا ما مسایل را جوری تحلیل می کنیم که دوست داریم اون طور باشه.
ناشناس۶۵۶۳۱۱۲۰:۳۷:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۹
مباشران و آمران باید بدانند که هیچگاه راز هیچ قتلی -بویژه از نوع سیاسی- مکتوم نمانده و تاریخِ این قبیل جنایت‌ها نشان داده است که عاملان و مباشرانِ این نوع قتل‌ها حتی اگر به دام عدالت نیفتند سرانجام بخاطر حفظ یا دفن اسرار به دست یاران و حامیان خود از میان خواهند رفت
ناشناس۶۵۶۳۸۱۲۲:۳۶:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۹
فقط فیلم دست دادن پوتین با بن سلمان در بوئنوس آیرس رو ببینید، بعد دوباره یه نگاهی به این مقاله خودتون بندازین.
حسن۶۵۶۴۴۷۰۰:۰۱:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۱۰
بنظرم اگر بن سلمان روزنامه نگار سلاخی کرد و هم پیمانش امریکا اسراییل کشور های منطقه هنوز با عربستان رابط دارن این مسایل مهمی نیست سیاست هر کشور به خودش مربوطه بس بفکر نون باش که خربزه آب است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های دیروز

        پربحث‌های هفته

        1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

        2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

        3. روسفیدی «هنیه»

        4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

        5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

        6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

        7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

        8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

        9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

        10. نتايج عمليات وعده صادق

        11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

        12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

        13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

        14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

        15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

        16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

        آخرین عناوین