جدال پامپئو و متیس با سناتورها

گروه جهان الف،   3970908006

دو عضو ارشد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست غیرعلنی روز چهارشنبه در مجلس سنای آمریکا از روابط گرم با رژیم عربستان سعودی دفاع کردند، اما نتوانستند نمایندگان مجلس سنا را قانع کنند.

جدال پامپئو و متیس با سناتورها

به گزارش فارس، دو عضو ارشد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک نشست غیرعلنی روز چهارشنبه در مجلس سنای آمریکا از روابط گرم با رژیم عربستان سعودی دفاع کردند، اما نتوانستند نمایندگان مجلس سنا را قانع کنند. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه و «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا قبل از رای‌گیری بر سر قطعنامه‌ای که خواستار کاهش حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف سعودی در جنگ یمن است در یک جلسه غیرعلنی مقابل مجلس سنا قرار گرفتند. 

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بخش‌هایی از صحبت‌های پامپئو در این نشست در قالب بیانیه منتشر شده است. او در این نشست گفت: «ملالت‌های یمن مرا آزرده می‌کند اما اگر ایالات متحده در یمن دخالت نمی‌کرد، اوضاع بسیار وخیم‌تر می‌شود.» وزیر خارجه آمریکا گفت: «اگر آمریکا حمایتش را از یمن دریغ کند چه اتفاقی می‌افتد؟ جنگ تمام نمی‌شود.»

جیمز متیس هم در بیانیه‌ای که از سخنانش در مجلس سنا منتشر شده از حمایت آمریکا از ائتلاف سعودی دفاع کرده است. او گفت: «نمی‌توانیم از همه نفوذمان برای پایان دادن به این جنگ استفاده نکنیم.» دو مقام کابینه ترامپ، از رژیم عربستان سعودی در ماجرای قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی هم دفاع کردند.

«مایک پامپئو» گفت تمامی اطلاعات درباره قتل «جمال خاشقچی» را مطالعه کرده اما معتقد است تا کنون، ارتباطی بین این جنایت و «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی وجود ندارد. پامپئو بعد از حضور در نشست غیرعلنی با نمایندگان مجلس سنا درباره عربستان سعودی گفت: «هیچ گزارشی مستقیمی مبنی بر اینکه ولیعهد [سعودی] دستور قتل خاشقچی را صادر کرده وجود ندارد. این تنها چیزی است که به صورت علنی می‌توانم بگویم.»

جیمز متیس هم در اظهاراتی مشابه با پامپئو گفت شواهدی در تایید نقش‌آفرینی بن سلمان وجود ندارد. او گفت: «ما ادله موثقی، اعم از گزارش جامعه اطلاعاتی نداریم که بن سلمان در این قتل دخالت کرده است.» سخنان متیس و پامپئو در تعارض با شواهد دیگری قرار دارند که به نقض بن‌سلمان در این جنایت اشاره می‌کنند. روزنامه واشنگتن‌پست دو هفته پیش به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود جمع‌بندی سیا این است که دستور ترور خاشقچی را ولیعهد سعودی صادر کرده است.

با وجود این، دولت ترامپ که گفته به دلیل تجارت تسلیحاتی با عربستان سعودی و همکاری با این کشور برای مقابله با ایران قصد تنبیه ریاض را ندارد، ارزیابی سیا را زیر سوال برده است. عده زیادی از نمایندگان مجلس سنا هم گفتند که از شنیدن اظهارات پامپئو و متیس متقاعد نشده‌اند. سناتورهای زیادی گفتند که بن سلمان را مسئول ترور خاشقچی می‌دانند.

«باب کورکر»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا گفت اکثر سناتورهای آمریکایی معتقدند که محمد بن سلمان در ترور خاشقچی نقش داشته است. 

کورکر بعد از نشست توجیهی نمایندگان مجلس سنا با وزرای خارجه و دفاع آمریکا درباره عربستان سعودی گفت: «تمامی کسانی که در جلسه استماع درباره عربستان سعودی شرکت کردند معتقدند که مجمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی ایفای نقش کرده است.»

«لیندسی گراهام»، دیگر نماینده مجلس سنا، علی‌رغم آنکه از حامیان سیاست‌های ترامپ است هم گفته که قتل خاشقچی نمی‌تواند بدون اطلاع بن سلمان انجام شده باشد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین