در گفتگو با الف مطرح شد برجامیون بپذیرند که برجام یک باخت بود؛ فرجام آن را ببینند/ اروپایی‌ها حتی در تعیین دفتر سازوکار مالی مشکل دارد؛ وقت اضافه هم تمام شد

گروه سیاسی الف،   3970907073 ۱۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناس مسایل بین‌الملل معتقد است که سازو کار مالی با اروپایی‌ها هم نتیجه بخش نخواهد بود چراکه آنها بارها اعلام کردند که به تنهایی و بدون ارباب آمریکایی خود از اقدامات عملی در برابر تحریم‌ها علیه ایران عاجزند.

برجامیون بپذیرند که برجام یک باخت بود؛ فرجام آن را ببینند/ اروپایی‌ها حتی در تعیین دفتر سازوکار مالی مشکل دارد؛ وقت اضافه هم تمام شد

به گزارش الف، کم‌کم برجامی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توان به روی قول و قرارهای اروپایی‌ها برای حفظ برجام و ایجاد سازوکار ویژه مالی برای ایران دل بست و امیدوار بود؛ البته عدم اعتماد به اروپایی‌ها را رهبر انقلاب بارها در سخنان خود تاکید کردند ولی به نظر گوش شنوایی وجود نداشت. اروپایی‌ها ماه‌هاست که در اظهارات خود مطرح می‌کنند که به آسانی نمی‌توان سازوکار مالی با ایران را اجرایی کرد و همچنان زمان‌بر است و تمام وعده‌های آنها در حرف و سخن مانده است خبر از عمل کردن به وعده‌ها مشاهده نمی‌شود.

باید به این نکته توجه داشت که اروپایی‌ها عملا بدون ارباب آمریکایی خود نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و لازم است که دولت تدبیر و امید تصمیم جدی برای نتیجه برجام اتخاذ کند؛ چراکه تا الان هم مهلت مورد انتظار به پایان رسیده و اروپایی‌ها هیچ اقدامی انجام ندادند.

حتی به گفته یکی از کارشناسان در ماه های اخیر، برخی از بانک‌های اروپایی، از ترس تحریم‌های آمریکا از انجام پرداخت برای حتی شرکت‌هایی که از تحریم‌ها معاف هستند، خودداری کرده بودند.

*بیشتر بخوانید:

عراقچی: در صورت تعلل در اجرای تعهدات برجامی ایران براساس منافع خود تصمیم می‌گیرد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در هفته گذشته، نامه‌هایی را از چهار شرکت داروسازی اروپایی در توییترش قرار داد، که اعلام کرده بودند به همکاری خود با ایران پایان می‌دهند.

 

در همین راستا، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در ایتالیا و کارشناس مسائل بین‌المللی گفت‌وگویی با الف داشته است که در ادامه می‌خوانید:

*باید بپذیریم که برجام یک باخت بوده است

آیا اتحادیه اروپا بر سر تعهدات خود با ایران باقی می‌ماند و اینکه سازو کار مالی با اروپا اجرایی خواهد شد؟

در ابتدا باید بگویم که این موضوعات و خروج آمریکایی‌ها از برجام و وقت‌کشی اروپایی‌ها بالاخره نتیجه باخت بزرگ برجام بوده و ما باید بپذیریم که برجام یک باخت بوده است و تنها این برجام و برجامیون هستند که همچنان امید دارند و تلاش می‌کنند؛ البته معتقدم که این‌ها باید هم تلاش کنند، چراکه تمام وقت و هزینه کشور را صرف برجام کردند و لازم است تا تمام تلاش خود را در این زمینه به کار ببرند. در واقع وقت‌کشی و اقدامات بی‌نتیجه اروپایی‌ها نشانگر این است که اروپایی‌ها نمی‌توانند نقشی مستقل از آمریکا بازی کنند و حتی در تعیین دفتر سازوکار مالی که قرار است در پاریس راه‌آندازی شود، مشکل دارند.

اروپایی‌ها قرار است دفتر سازوکار مالی در پاریس راه‌اندازی کند که مسوولیتش بر عهده آلمان است، اما هنوز خبری از این اتفاق نیست. طبق آخرین گفته مقامات اروپایی آنها اقدامی در مورد مسایل نفتی نمی‌کنند و فقط در مسئله تامین غذا، اقلام کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی و دارو خواهد بود که این موارد هم به این دلیل است که مجوزش را از آمریکایی‌ها گرفته‌اند.

*دولتمردان اعتماد به غربی‌ها را کنار بگذارند/ نباید به اروپا و بیرون امید ببندیم

جمهوری اسلامی ایران باید چه اقدامی در این خصوص انجام دهد؟

اتفاقاْ این عهدشکنی آمریکا و اروپایی‌ها نشان‌دهنده این است که غرب همواره در طول چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ماهیت اصلی خود را نشان داده است و از هیچ تلاشی برای انحراف این انقلاب فروگذاری نکرده است، لذا انتظار می‌رود که دولتمردان اعتماد به غربی‌ها را کنار گذاشته و اتکاء به نیروهای داخلی کنند و بدانند که برجام تا الان هیچ نتیجه‌ای و فایده‌ای نداشته و ندارد، دولت باید به نیروهای داخلی اهمیت دهد که شجاعانه در این چند سال در برابر زورگویی‌های غرب ایستادگی کرده است و چشم امید به غرب نداشته باشد.

رهبر انقلاب بارها اعلام کردند ما نباید به اروپا و بیرون امید ببندیم و باید اقتصاد داخلی کشور را اصلاح کرد. دولتی‌ها باید فرجام برجام را ببینند و اقدامی برای وضعیت اقتصادی کشور کنند. اروپایی‌ها با اقدامات خود همواره ثابت کرده‌اند که اگر پای منافع خود بیفتند بسیار گستاخانه و بدون حیا در مقابل ایران رفتار می‌کنند.

یک سوال دیگری که مطرح است اینکه چرا اصلا ما باید در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی منتظر اقدام اروپایی‌ها بمانیم؛ چرا که این موضوع برای کشوری مثل ایران تحقیرآمیز است. اگر ما به سرمایه داخلی خود اتکاء و برای آن برنامه ریزی‌کنیم نتیجه بهتری خواهیم گرفت. این را باید به خاطر بسپاریم که این اروپا و آمریکا است که به ایران نیازمند است، اما متاسفانه خلاف آن مطرح شده است.

 

*وضعیت اروپایی‌ها خراب است و اگر غفلت کنند دچار فروپاشی می‌شوند/ آنها به ایران نیاز دارند، نه...

تحولات اخیر فرانسه و اروپا را چطور ارزیابی می‌کنید؟

موضوعی که مطرحه این است که فرانسوی‌ها در حال حاضر حتی قادر به کنترل شرایط اقتصادی کشور خود نیستند و برای ایران خط و نشان می‌شکند. دولت فرانسه نمی‌تواند اوضاع داخلی پاریس را در طی این چند روز اخیر کنترل کند. این نشان می‌دهد که آنها با توجه به شرایط اقتصادی که با آن درگیر هستند به ایران نیاز دارند. سرزمین اروپا به سرزمین پیری تبدیل شده که با مشکلات و کمبود منابع فراوانی مواجه است و حتی خود آمریکا نیز به طور فعال درصدد آن است تا اروپا را به دست بگیرد.

وضعیت اروپایی‌ها خراب است و اگر غفلت کنند دچار فروپاشی می‌شوند، اینها که دم از حقوق بشر می‌زنند با روابط با سعودی‌ها و حمایت از آنها فضاحت بالایی را به وجود آورده‌اند.

 

*حرکت به سمت برجام اشتباهی بود

عباس عراقچی معاون ظریف می‌گوید در صورت تعلل در اجرای تعهدات برجامی ایران براساس منافع خود تصمیم می‌گیرد،  آیا باید منتظر سازو کار مالی اروپایی‌ها بمانیم؟

همانطور که بارها کارشناسان مطرح کرده‌اند نباید به اروپایی‌ها اعتماد کرد، چرا که این اعتماد موجب شده تا خسارت‌های سنگینی به کشور وارد شود. متاسفانه برخی دانسته یا ندانسته مسیر اعتماد سازی با غرب را دنبال کردند و به سمت برجام رفتند که مسیر اشتباهی بود.

 اروپایی‌ها بارها مطرح کرده بودند که تا قبل از آغاز تحریم‌های آمریکا در ۱۳ آبان سازوکار خود را عملی خواهند کرد، اما عملا تاکنون نه تنها هیچ کاری نکردند بلکه حتی اعلام کردند که از این کدام کشور میزبان این سازوکار باشد عاجزند. باید واقعیت را پذیرفت و برای این که اگر واقعا سازوکار عملی نشود، آماده بود و برنامه داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۴۹۳۲۰۷:۴۶:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۸
مهلت چند هفته ای اروپا ، شد ۶ ماه!!
ناشناس۶۵۵۱۰۹۱۰:۴۱:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۸
اشکال نداره, سر برجام سلامت!!
شیرازیان۶۵۵۴۰۴۱۴:۱۹:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۸
سرنوشت برجام فقط یک حسن داشت : باز ثابت شد اروپا و آمریکا جدانشدنی اند حالا عقلا و مصلحتا هم باید ما هم خارج شویم چون برجامی نمانده و فقط قفلی شده بر صنایع هایتک کشور که بخاطرش تعطیل کردیم. البته اگر روحانی و ظریف و عرقچی لجبازی نکنند
ناشناس۶۵۵۴۵۸۱۴:۵۲:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۸
شما شعار بده شاید تحریم ها رفع شد !
ناشناس۶۵۵۵۹۷۱۷:۵۷:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۸
آدم دق می کند که دلواپسان مانند اسرائیل مخالف برجام بوده و هستند عجب
ناشناس۶۵۵۸۱۹۰۳:۰۴:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۹
چون این جماعت کاسب تحریم هستن
ناشناس۶۵۵۹۶۰۱۲:۱۴:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۹
نتانیاهو بعد از برجام گفت که خیال ما تا 25 سال از بابت ایران راحت شد این یعنی برجام برای صهیونیست ها مفید بوده است .
ناشناس۶۵۵۱۱۹۱۰:۴۷:۳۹ ۱۳۹۷/۹/۸
مگه تمام دنیا و سازمان های بین المللی با برجام و ایران نیستن؟ آمریکا تا کی می تونه مقابل جهان و بین الملل به رسوایی خود ادامه دهد؟ به محض خروج از برجام، ما میشیم متهم و آمریکا و جهان مدعی. آیا این فاجعه نیست؟
ناشناس۶۵۵۱۴۳۱۱:۰۶:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
سوال اینجاس برجام یک باخت بود یا خروج از برجام ؟! یا بهتره بگیرم زمانی بحران شروع شد که توی برجام بودیم یا از اون خارج شدیم؟ چه کسی برجام رو نابود کرد ؟ ترامپ؟ ؟ اروپا ؟ همه با هم؟!
ناشناس۶۵۵۲۰۷۱۱:۴۷:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۸
باید قبول کرد برجام یک انتخاب بین بد و خیلی خیلی بد بود در آن زمان تصمیم درستی بود
ناشناس۶۵۵۳۳۶۱۳:۲۸:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۸
اصلا نباید قبول کرد . دلیلش هم سیر اتفاقات و وضعیت فعلی است و مقایسه شاخص های اقتصادی در زمان احمدینژاد پر اشتباه و شرایط فعلی . کاری کردیم که دشمن امیدوارتر شد به اینکه اگر فشار بیاورند جواب می دهد . لذا در این مقطع نیز در صورت پاپس کشیدن ایرانامیدوارترند که ایران برمی گردد .صحبت های ترامپ - حال بدرست و یا غلط - یک نمونه از وجود چنین روحیه ای در دشمن ماکیاول .
کاوه۶۵۵۳۴۷۱۳:۳۶:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۸
مثل انتخاب روحانی که فهمیدیم گول خوردیدم چون بدتر خودش بود
ناشناس۶۵۵۳۶۴۱۳:۴۷:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام خسارت محض بود زیرا ما سانتریفیوژها را از روی زمین جمع کردیم اما تحریمها فقط روی کاغذ لغو شدند !
ناشناس۶۵۵۳۵۳۱۳:۴۰:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۸
خیلی ساده هستیم که نفهمیدیم برجام فقط یک بازی انتخاباتی بود و هست
ناشناس۶۵۵۴۱۵۱۴:۲۶:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام رو شعار دهندگان داخلی تخریب کردن
ناشناس۶۵۵۱۸۷۱۱:۳۶:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۸
شما که می گید برجام نباشه و تمام تلاشتون رو انجام دادین تا برجام نباشه الان راهکار ارائه بدید ؟ چگونه می خواهید با دنیا تعامل کنید ؟ چگونه می خواهید تحریم ها را بردارید ؟ مگر الان کسی جلو سپاه را گرفته که وارد اقتصاد و تولید شود؟
ناشناس۶۵۵۲۶۹۱۲:۳۵:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۸
اسلاحتلبان هیچ غلطی نمی تونن بکن
ناشناس۶۵۵۳۱۳۱۳:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۸
گیریم اروپا درخدمت امریکاست. متحدای ما چین و روسیه چرا میزبان کانال مالی مشترک نمیشن؟
ناشناس۶۵۵۴۹۸۱۵:۳۱:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۸
ای آنکه تخریب برجام کارت سایه ی فصل هفت در کنارت
ناشناس۶۵۵۵۰۹۱۵:۴۷:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۸
بشه 600 ماه، باز بهتر از اتحاد جهان به پشتیبانی شورای امنیت بر علیه ایران نیست؟ آیا نبود برجام غیر از این است؟
ناشناس۶۵۵۶۵۶۱۹:۲۴:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۸
از شما انتظار میره همانطور که در زمان تصویب برجام قلم زدید بر تایید ان.... اکنون نیز خود را از برجامیان جدا نکنید
ناشناس۶۵۴۹۳۳۰۷:۴۹:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۸
با هیاهو و جنجال رسانه ای و تهمت و تخریب ، هر کسی که خواستار دقت و عجله نکردن در تنظیم برجام بود را کاسب و تندرو معرفی کردند...تریبون صدا و سیما هم ۲۴ ساعته در اختیار ظریف و عراقچی و ...بود ..یک فضای احساسی و مدینه فاضله از برجام ساختند و این شد وضع ملت..
ناشناس۶۵۴۹۳۴۰۷:۵۰:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام هم نبود فروش نفت ایران الان چند سال بود که به صفر رسیده بود و در حال اجرای برنامه نفت در برابر غذا بودیم. بعضی ساده لوحانه می گویند اگر برنامه هسته ای و موشکی پیش رفت کرده بود جرات نداشتند این کار را بکنند اما سرنوشت کره شمالی چیز دیگری را می گوید. ضمنا با همین برجامی که اینقدر توی سر آن می زنید ما الان دنبال چاره هستیم. راه حل دیگری هست ارایه کنید.
محمد قاسمی۶۵۵۲۰۹۱۱:۵۱:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۸
کسی نمیگفت با موشک جرات نمیکردن میگفتن با دست پر امتیازات بیشتری میگرفتیم
ناشناس۶۵۵۳۴۱۱۳:۳۲:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۸
حالا الان که کره شمالی دستش پر است موشک که هیچ بمب هسته ای هم دارد چه امتیازی گرفته است که ما بتوانیم. قدری تاریخ بخوانید. همه چیز را نباید خودمان امتحان کنیم. خیلی کشورها بدون هیچ موشک و بمبی آن چنان قدرت اقتصادی دارند که کسی نمی تواند تحرم شان کند چون خودش ضرر می کند.چرا راهی را نرویم که تاریخ درستی آن را اثبات کرده است؟
ناشناس۶۵۵۶۱۶۱۸:۲۲:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۸
پس چرا کره شمالی ۵۰ساله نتونسته امتیاز بگیره
ناشناس۶۵۵۶۳۸۱۸:۵۵:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۸
اگه این طور است که هر چه امتیاز است به آمریکا و روس می رسد زیرا 95 درصد اتمی جهان در دست آنها است
ناشناس۶۵۵۲۱۱۱۱:۵۲:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۸
عزیز من الان با این حرف شما یعنی دولت آقای روحانی دارد دروغ می گویدکه فروش نفت ایران قابل به صفر رسیدن نخواهد بود؟؟ در ضمن آن زمان نیز حداقل گزینه ای را برای مذاکره داشتیم الان شما پیشنهادتان چیست همه چیز را بهدهیم امریکا و برویم رسما تحت الحمایگی امریکا و ترامپ را بپذیریم؟؟
ناشناس۶۵۵۸۶۲۰۸:۴۰:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۹
بله بهترین را همین است ویا فقر گرسنگی و ذلت
ناشناس۶۵۵۳۵۴۱۳:۴۲:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۸
فروش نفت ایران هیچ وقت به صفر نمی رسید چنانکه ترامپ اکنون هم جرئت اینکار را نداشت .
ناشناس۶۵۵۳۶۶۱۳:۵۰:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۸
فروش نفت ایران از 1/5 سال قبل از برجام به میزان 1/5 میلیون بشکه در روز ثابت مانده بود اما برجام باعث کاهش قیمت نفت و متضرر شدن ایران شد.
ناشناس۶۵۵۶۸۷۲۰:۳۱:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۸
اکنون اروپا بدنبال اجرای سیاست نفت در برابر غذا با ایران است .
ناشناس۶۵۵۷۱۳۲۱:۱۴:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۸
کلا دو ساله برجام اجرا شده اونوقت میگی اگر نبود چند سال بود صادرات نفت صفر شده بود!!؟؟ حالا هم رسیدیم به قبل از برجام اگر تونستن این کار رو بکنن.
حسین۶۵۵۷۷۰۲۳:۳۸:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۸
تاریخ مصرف این طور حرف ها دیگه تمام شده، نتیجه حرف های اون موقع شما در برجام الان روشنه. لطفا فرافکنی ننمایید و پاسخگو باشید که برجام دقیقا چه دستاوردی داشت.
ناشناس۶۵۴۹۳۵۰۷:۵۰:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۸
از یک مقطعی ، برجام شد ابزار برتری جویی داخلی برای دولت و مانور سیاسی در داخل ، رفع تحریم به حاشیه رفت..
ایرانی۶۵۴۹۳۹۰۷:۵۹:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۸
مگر راهی بجز برجام بود. نتیجه خارج شدن آمریکا از برجام را بر اقتصاد کشور ببینید
ناشناس۶۵۵۲۵۹۱۲:۳۲:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۸
حالت خوبه؟
ناشناس۶۵۵۲۸۳۱۲:۴۴:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۸
طرفداران برجام مشتی اوباش سیاسی هستن
ناشناس۶۵۵۳۷۱۱۳:۵۲:۵۰ ۱۳۹۷/۹/۸
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریته و به تحریمها مربوط نیست 4 برابر شدن حجم نقدینگی باعث افزایش نرخ دلار و مسکن و خودرو و غیره شد.
ناشناس۶۵۵۶۵۷۱۹:۲۵:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۸
مغلطه نکنید، مذاکره و توافق هسته‌ای تصمیمی بود که کشور قبل از دولت روحانی به اون رسیده بود، ولی دولت روحانی نتونست این استراتژی را به درستی پیدا کنه، یا ذوق زدگی و وادادگی و دلخوشی به دشمن (آمریکا واقعا دشمنه، کسی اینا)
ناشناس۶۵۵۷۱۵۲۱:۱۸:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۸
هر کاری که الان قراره انجام بدیم همونوقت انجام میدادیم. شما از همونهایی هستی که میگفت با آمریکا میشه مذاکره کرد حالا معلوم شده که این حرف اشتباه بوده. غلط بودن این حرفت هم در آینده مشخص میشه.
ناشناس۶۵۴۹۴۶۰۸:۰۵:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام کاملا درست و به موقع بود.
ناشناس۶۵۵۷۱۸۲۱:۲۰:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۸
موافقم. برجام به یه عده نشون داد که دلشون رو به پفک نمکی نباید خوش کنن.
ناشناس۶۵۴۹۵۵۰۸:۱۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۸
شما که صبح تا شب غر می زنید شما اگه راهکار بهتری دارید ارائه کنید !!!
ناشناس۶۵۵۴۱۹۱۴:۲۷:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۸
راهکار اینها تحریم بیشتر و مقاومت یعنی بد بختی بیشتر
ناشناس۶۵۴۹۶۸۰۸:۲۹:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۸
منظر طیف مخالف برجام اینه که هر گز با دنیا مذاکره نکنیم ؟
ناشناس۶۵۵۳۷۵۱۳:۵۵:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۸
وقتی دستاورد مذاکره تقریبا"هیچ بود و با تخریب صنعت هسته ای 30 میلیارد دلاری متضرر شدیم چرا باید دوباره مذاکره کنیم ؟!!
ناشناس۶۵۵۵۲۶۱۶:۰۸:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۸
سیاستمدارها هم همینجوری فکر میکنند که این بلا رو سر مردم اوردن
ناشناس۶۵۵۷۱۹۲۱:۲۴:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۸
نظر بنده به عنوان مخالف برجام اینه که باید با دقت و عزت با دنیا مذاکره کرد. هر کس اومد گفت جواد جان که نباید گفت حرفش تضمینه.
ناشناس۶۵۴۹۷۰۰۸:۳۳:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۸
ایکاش به جای نشستن در کنار و ایراد گرفتن گزینه خودتان رو هم مشخص می کردید. اگر منظور شما ادامه مذاکرات با شیوه جلیلی بود که اگر در برجام حتی کشورهای اروپایی روی کاغذ هم قول حمایت داده اند
ناشناس۶۵۵۳۷۷۱۳:۵۶:۴۲ ۱۳۹۷/۹/۸
اروپا بدنبال حفظ برجام و حفظ تحریمها با هم است و وعده و قول آنها سرکاری است .
ناشناس۶۵۴۹۷۲۰۸:۳۵:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۸
به نظر میاد . که اتاق فکر آمریکاییها با اتاق فکر اروپاییها خیلی پیچیده تر از این حرفهاست . اروپاییها هماهنگ با آمریکائیها عمل میکنند تا ما رو زجر کش کنند . ای کاش دولت مردان ما به حرف رهبری عمل میکردند و قبول میکردند که هیچ اعتمادی به غربی ها و آمریکائیها نداشته باشند . متاسفانه ما عملیاتی نیستیم . شعار دادیم . و نتیجه اش شد افسوس و بدبختی ملت .
ناشناس۶۵۴۹۷۴۰۸:۳۸:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
آقا شما از ایتالیا بگو. خوش گذشت؟ چیزی خریدی؟ ما می گوئیم چرا قیمت دلار پنج برابر شده شما برای ما داستان تعریف می کنی؟
ناشناس۶۵۴۹۸۶۰۸:۴۹:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۸
خوب چی کار کنیم؟؟
نجیب۶۵۵۱۹۴۱۱:۳۹:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۸
عزیز من در کامنت های بالا پاسخ شما داده شده. نباید عجله می کردیم بلکه باید مانند کره شمالی با احتیاط و شرط عقل مذاکره می کردیم که حالا به چه کنم نیفتیم. دولت کنونی خلاف منافع کشور و توصیه ها و پیش بینی های رهبری و سایر دلسوزان جامعه عمل کرد.
امیر۶۵۵۷۵۰۲۲:۳۹:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۸
حاضر نیستند واقعیت رو به مردم بگن! اگر از برجام خارج بشیم حتی روسیه و چین هم دیگر نمیتوانند جلوی رفتن پرونده ما به شورای آمنیت سازمان ملل رو بگیرن! یک نفر نیست که راستش رو به مردم بگه اگه ما واقعا به سمت غنی سازی بیست درصدی بریم دیگه کشور از فاز تحریم به فاز نظامی وارد میشه!!!
ناشناس۶۵۵۹۹۶۱۲:۵۵:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۹
قدرت دفاعی و موشکی ما سایه جنگ را از سر کشور دور کرده است نه لبخند دیپلمات ها !!!
ناشناس۶۵۴۹۸۹۰۸:۵۲:۳۸ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام یک موفقیت بود چرا که ما فراموش نمی کنیم که پرونده ی ایران به شورای امنیت رفته بود برجام اوضاع فعلی را 5 سال به تعویق انداخت ولی چیزی که من نمی دونم اینه که چرا ما با دنیا در تقابل هستیم ؟؟ چرا شفاف و روشن نمی گین به مردم
امیر۶۵۴۹۹۲۰۸:۵۳:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۸
با خواندن این نوشتار چند سوال در ذهن تداعی میشه؟ 1- آیا خروج ایران از برجام مطابق میل و خواسته دشمنان غربی نیست؟ 2-با فرض اشتباه بودن برجام، راهکار جایگزین شما عزیزان چیست؟ (لطفا فقط از اتکا ب داخل نگویید راهکار عملیاتی بدید) 3- چه توجیهی وجود دارد ک ترامپ، نتانیاهو، عربستان و شما عزیزان در یک طرف مخالفت با برجام هستید و همه خواستار ابطال آن؟ 4- چطور است ک وقتی یکی از داخل میگوید اروپا هیچکارس و آمریکا کدخداست و ۹برای توافق، بایستی نزد کدخدا رفت همه به آن میتازیم ولی ب اینجا ک میرسد مینویسیم اروپا بدون ارباب آمریکاییش کاری انجام نمیدهد!!
ناشناس۶۵۵۹۸۷۱۲:۴۳:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۹
همه تلاش اروپا و امریکا در برجام نگهداشتن ایران و حفظ تحریمهاست و هردو را باهم می خواهند !
فرزاد۶۵۴۹۹۷۰۸:۵۶:۲۰ ۱۳۹۷/۹/۸
شما هم بپذیرید تحریم باعث شکوفایی کشور نمیشود.
ناشناس۶۵۵۳۸۷۱۴:۰۹:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۸
اجرای اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی های داخلی باعث شکوفایی اقتصاد کشور میشه اما نتیجه برجام افزایش 70 درصدی واردات کالاهای چینی و غیره بود !
ظرحانی۶۵۵۰۰۰۰۹:۰۰:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۸
با سلام تمامی این موارد و رویدادها فقط نشان دهنده یک چیز است انهم تعامل با دنیا.شعار ندیم ،واقع بینانه عمل کنیم غیر ازین باشه ،این داستان مثل همیشه تکرار خواهد شد بدون هیچ سرانجامی.
ناشناس۶۵۵۷۶۰۲۳:۰۳:۳۰ ۱۳۹۷/۹/۸
نتیجه تعاملمون شده آینه عبرت.
ناشناس۶۵۵۰۰۱۰۹:۰۱:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۸
از زمانی که امریکا زا برجام خارج شده ارزش پول ملی به یک سوم رسیده فرض کنیم برجام نبود این اتفاق پنج سال پیش میفتاد به نظر شما دانشمند بزرگوار ارزش پول ملی الآن چقدر بود؟ پس شما هم بپذیرید که اول هیچ راهی جز برچام نداشتیم دوم انتقادها به خاطر حسادت و منفعت طلبی است
ناشناس۶۵۵۹۸۲۱۲:۳۶:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۹
کاهش ارزش پول ملی به خروج امریکا از برجام مربوط نیست زیرا در دولت هاشمی رفسنجانی هم که تحریم نبودیم نرخ دلار و مسکن و بنزین چندین برابر شد.
میثاق۶۵۵۰۰۴۰۹:۰۴:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۸
گفتن حرف ونظر رایگان و شعار گونه به راحتی آب خوردن است ! به این به اصطلاح کارشناس ! که میگوید اروپا درحال فروپاشی است و.....چه نباید گفت !!!!
ناشناس۶۵۵۰۰۵۰۹:۰۷:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۸
شما پیشنهاد بهتری دارید؟
ناشناس۶۵۵۲۸۴۱۲:۴۴:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۸
نابودی اسلاحات
ناشناس۶۵۵۴۲۲۱۴:۲۸:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۸
اره شعار تو خالی دادن
ناشناس۶۵۵۰۱۰۰۹:۱۶:۰۳ ۱۳۹۷/۹/۸
اتفاقاً برجام خیلی هم برای کشور خوب بود که با خروج آمریکا و در واقع به بن بست کشیدن آن کشور دچار مشکلات زیادی شد.
ناشناس۶۵۵۳۸۳۱۴:۰۵:۰۴ ۱۳۹۷/۹/۸
قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام بود تحریم هم بود و فقط قدرت و توان هسته ای ما نبود یعنی خسارت محض بود.
ناشناس۶۵۵۰۱۱۰۹:۱۶:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۸
کسانیکه میگویند برجام شکست بود باید به این دو پرسش جواب دهند اگر توافقی صورت نمیگرفت بهتر بود دوم چه قول و قراری بجای برجام بنظر ایشان بهتر میبود ؟ اگر توافقی صورت نمیگرفت اورانیوم های موجود را به غنای بیست در صد میرساندیم و چون ماده اولیه دیگری نداشتیم یا سانتریفوژ ها را باید متوقف میکردیم یا پا را از 20 در صد فراتر میکذاشتیم بسوی غنای بیشتری میرفتیم که فقط بدرد سلاح هسته ای میخورد گمان میکنید جهان نظاره گر باقی میماند . آقایان کم لطفی میکنند یا نا آگاه هستند کشوریکه در جند قطعنامه شورای امنیت با اکثریت آرا مخل امنیت جهانی شناخته میشود چراغ سبزی است برای هر نوع برخورد برای حذف این خطر .
ناشناس۶۵۵۰۱۳۰۹:۱۷:۲۳ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام با تایید رهبری صورت گرفت
ناشناس۶۵۵۳۶۱۱۳:۴۵:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
متاسفانه خطوط قرمز رهبری و شروط 9 گانه ایشان در برجام لحاظ نشد و علت شکست برجام همین بود.
ناشناس۶۵۵۶۷۶۲۰:۱۱:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۸
بارها رهبری گفت به برجام خوشبین نیستم کجای این حرف یعنی تایید برجام؟
عادل۶۵۵۰۲۳۰۹:۲۴:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام باعث شد که تمام قطعنامه های سازمان ملل متحد بر علیه ایران برداشته شود و فروش نفت، کشتی رانی و بیمه و ارتباطات جهانی با ایران برقرار شود و شرایط ایران به حالت طبیعی در جهان برگردد، اما موشک هوا کردن و شعار نویسی بر روی موشک و اقدامات ماجراجویانه باعث شد تا بهانه به دست امریکا بیافتد تا به قول شما برجام را به فرجام تبدیل شود . و این دلواپسان مسئول اینهمه نابسامانی هستند.
ناشناس۶۵۶۰۶۵۱۴:۱۳:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۹
کم عقلیِ امثال شماها ، واقعا بی نظیره
محمد قاسمی۶۵۵۰۲۸۰۹:۳۱:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۸
مولفه قدرت یک کشور رو معامله کردند تا چند وقتی روی مسند قدرت بمانند. انرژی هسته ای اونقدری برای غرب ارزش داشت که امتیازات بسیار بیشتر و نقدی بدهد. منتهی صبر بیشتری نیاز داشت و انتخابات مجلس نزدیک بود و دستان ایشان تهی از کار اگر وضعیت به همین منوال پیش بره و با توجه به سیستم مدیریت نفتی اعتدال و عدم توان مدیریت بدون نفت، احتمال استعفای دولت بسیار بالا خواهد بود.
ناشناس۶۵۵۰۴۱۰۹:۴۷:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۸
تضعیف برجام یعنی همسنگری ترامپ و اسرائیل و عربستان و امارات و بحرین در مقابل جهان بعید است هیچ آدم منصفی در این، شک کند آیا مشابه این پیروزی سیاسی در تاریخ ایران سابقه دارد؟
ناشناس۶۵۵۹۹۷۱۲:۵۷:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۹
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!!
ناشناس۶۵۵۰۴۹۰۹:۵۱:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۸
برجامیون فعلا مرغ شون یک پا داره
ناشناس۶۵۵۵۴۷۱۶:۳۷:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
مرغ شما که اصلا پا نداره
مهدی۶۵۵۰۵۳۰۹:۵۵:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۸
به دلیل حوادث ۱۰۰ سال گذشته، مثل جنگ جهانی دوم و فروپاشی بلوک شرق، آمریکا مدیریت ارتباط مالی و بانکی جهان را به دست گرفت، ایران به تنهایی قدرت اقتصادی ضعیفی برای شکستن این انحصار است، فعالین اقتصادی جهان عمدتاً انگیزه کافی برای هزینه تقابل با وضع موجود ندارند. از جمله مشکلات برجام غیر از متن، این بود که اواخر دولت اوباما به نتیجه رسید و برجام منتج به منافع خاصی برای شرکتهای آمریکایی در مقایسه با اروپا نشد. در کل به نظرم حاکمان ایران قدرت نفوذ اقتصادی آمریکا را دست کم می گیرند و با مکانیزم تصمیم گیری آمریکا آشنایی کامل ندارند.
ناشناس۶۵۵۰۵۵۰۹:۵۶:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۸
هنوز بی خردان برجامی به روباهان اروپایی و شیاطین بعد از ترامپ امید دارن!!!!!!!!!!!!! _________________ اگه یکهزارم اعتماد و امیدیکه به مفسدان دارند رو به خدا داشتند ، مشمول هدایت الهی و پیشرفت حقیقی بودند. این محرومان از عقلانیت هرروز از مردم دورتر و بواسطه ی زندگی اشرافی و نیازهای نفسانی به طاغوطیان نزدیکتر میشن و ویروس ویرانگر و فاسد وابستگی و سرسپردگی رو به بچه هاشون منتقل میکنن. __________________ اگه دقت کنیم میبینیم هرکس به اینجماعت نزدیکتر شده به همان اتدازه گرفتارتر و آلوده تر شده. و هرکس فاصله خودشو بیشتر کرده سالمتره.
احمد۶۵۵۰۵۹۱۰:۰۱:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۸
اگر دین ندارید، در دنیای خود آزاده باشید. آیا برجام باعث کاهش اثرات مخرب قطعنامه ها نشد؟
ناشناس۶۵۵۳۵۷۱۳:۴۴:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۸
قطعنامه ها کاغذ پاره ای بیش نیستن و هیچ نقشی در تحریمها ندارند زیرا خود روسیه که حق وتو دارد و هیچ قطعنامه برایش تصویب نمی شود تحت تحریم است .
ناشناس۶۵۵۷۲۱۲۱:۲۷:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۸
دوست عزیز چرا نمیخوای بفهمی!!؟؟ همه حرفهای شما درسته اما فقط همینکه آمریکا بدون هیچ هرینه ای به راحتی از برجام خارج شد یعنی برجام ایراد داشته.
ناشناس۶۵۵۰۶۵۱۰:۰۶:۵۵ ۱۳۹۷/۹/۸
خیلی جالبه ، ایشون پیش بینی میکنه ، بعبارتی مثل اربابانش آرزو میکنه ، که راهکارهای اروپا عملی نخواهد شد پس از حالا برجام رو باخت حساب کنیم !!! خب حالا اگه این راهکارها بزودی عملی شد چی ؟!؟!؟!
هوشیار۶۵۵۰۶۷۱۰:۰۷:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۸
مهم نیست برجامیون بپذیرند که برجام یک باخت بود مهم اینه که عملکرد اونها بررسی بشه و محاکمه بشن چرا که بجای اینکه بعنوان حافظ منافع کشور در مذاکرات شرکت کنن بعنوان دلال وارد مذاکره شدن .
ناشناس۶۵۵۰۷۱۱۰:۱۳:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
سلام ایشان چه دیپلماتی است که نمیداند اعتماد کردن در روابط بین الملل حرف گزاف است و همه کشورها بر اساس منافع مشترک با هم کار میکنند! کاش نظر ایشان را در مورد همکاری نه اعتماد به روسیه و چین نیز سوْال میشد!
پورامینی۶۵۵۰۷۲۱۰:۱۳:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۸
ادامه برجام بستگی دارد باینکه 5+1 تا چه میزان به تعهدات برجامی پایبندند تاحدی که موجب محکومیت انان از سوی وجدان بیدار جامعه جهانی نشود در غیراین صورت نبود برجام نیز اثر بخش خواهد بود زمانیکه نا اطمینانی از کشور های اروپایی به حد اکثر خودمی رسد از سوی بازرگانان خبر می رسد که چین برای انجام مبادلات با ایران بانک تعیین می کند یا اینکه معافیت های نفتی برای هشت کشور تعیین می شود یا اینکه امور بشردوستانه راکه محل تردید است مستثنی میکنند واخیرا المان وفرانسه برای ساز وکار مالی مطرح می شوند ومنتظر موافقت انگلیس هستند و لی هنوز انگلیس نظری اعلام نکرده است
ناشناس۶۵۵۰۷۹۱۰:۱۸:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۸
حالا مثلا از برجام بیاین بیرون میخواین چکار کنین
ناشناس۶۵۵۱۴۶۱۱:۱۰:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۸
نفرین
ناشناس۶۵۵۰۸۳۱۰:۲۴:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۸
امان از کتمان حقیقت شما بگید چند کشور جهان مخالف برجام هستند؟ فقط دو درصد، مردم را چی فرض کردید؟!
ناشناس۶۵۵۳۷۸۱۳:۵۸:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۸
کشورهای مختلف بدنبال منافع ملی خود هستن و برای منافع ملی ما دل نمی سوزانند.
هم وطن۶۵۵۰۸۵۱۰:۲۶:۲۶ ۱۳۹۷/۹/۸
آقای روحانی بی دلیل نمیگفت که "آمریکا کدخدا است"
ناشناس۶۵۵۳۷۹۱۴:۰۰:۰۶ ۱۳۹۷/۹/۸
هرکه بغیر از خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است و در قضیه برجام این مشهود بود.
ناشناس۶۵۵۰۸۷۱۰:۲۷:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۸
البته خوبی برجام این بود که عمق استراتژیک شعور سیاسی اسلاحتلبان که مانند دستاوردشان تقریبا هیچ بود عیان شد
ناشناس۶۵۵۴۵۰۱۴:۴۷:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۸
ظریفی میگفت اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی اصلاح طلب آنرا پلمپ خواهند کرد !
ناشناس۶۵۵۴۹۱۱۵:۲۲:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۸
البته عثولگراها هم عمق شعورشون با حمایت از احمدی نژاد از قبل معلوم بود. لطفا خیلی روی کم حافظه بودم مردم ایران حساب نکنید
جواد۶۵۵۰۹۰۱۰:۲۹:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام حاصل احساسی برخورد کردن و خود دست بالا دانستن بود مانند ترکمنچای و شکست برجام بدلیل افراطیون کاخ سفید و ساکن قدرقدرت پاستور هست
ناشناس۶۵۵۰۹۸۱۰:۳۶:۳۵ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام از روز اول نوزاد ناقص الخلقه بود و محکوم به شکست.
ناشناس۶۵۵۱۰۱۱۰:۳۷:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۸
کاری از دستمون بر نمیاد گیریم اورانیوم هم غنی کردیم برای ملت نون و آب و کار و سقف بالای سر نمیشه
ناشناس۶۵۵۷۲۳۲۱:۳۰:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۸
انسانها بجز آب و نون و سقف بالای سر دنبال چیزهای دیگه ای هم هستن. اونایی که فقط دنبال اینا هستن سایر موجودات میباشند.
ناشناس۶۵۵۱۰۲۱۰:۳۷:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۸
7 سال پیش 15 عضو شورای امنیت گفتن ایران مخل صلح جهانی است ولی به همت روحانی، چند ماه پیش 14 عضو شورای امنیت، به آمریکا هشدار دادند به خاطر خروج از برجام، فرضاً برجام از نظر اقتصادی ضرر محض باشد از نظر سیاسی پیروزی بی نظیر است
ناشناس۶۵۵۹۹۴۱۲:۵۳:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۹
برجام باید در کنار قراردادهای ترکمنچای و گلستان در کتب درسی دانش آموزان گنجانده شود تا درس عبرت نسلهای آینده باشد.
ناشناس۶۵۵۱۲۰۱۰:۴۹:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام بد! در همه ی این سال ها پیشنهاد جایگزین شما چه بود؟
علی۶۵۵۱۲۴۱۰:۵۲:۲۷ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام باعث شد این شرایط اقتصادی که داریم باهاش مواجه میشیم چند سالی به تعویق بیوفته، به نظر من تو اون شرایط مجبور بودیم برجام رو بپذیریم، اگه چاره ی دیگه ای داشت حتما برجامی هم نبود، از اونجایی که برای همه واضحه که مردم تحمل این شرایط اقتصادی رو ندارند ( که قراره بدتر هم بشه) به نظر من باید منتظر یه توافق دیگه باشیم.
مجید۶۵۵۱۳۴۱۰:۵۸:۳۷ ۱۳۹۷/۹/۸
مخالفین برجام باید بپذیرند که حذف قطعنامه های سازمان ملل خود پیروزی خیلی بزرگی است .
ناشناس۶۵۵۳۵۰۱۳:۳۹:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۸
هیچکدام از قطعنامه های قبلی لغو نشده اند بلکه در قطع نامه جدید 2231 تجمیع شده اند که با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض 30 روز قابل بازگشت هستن.
ناشناس۶۵۵۵۹۳۱۷:۵۰:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۸
اگر قرار هست قطعنامه ها وتحریم برگردد برجام چه سودی دارد؟ کلا برجام قابل اعتماد نبود ونیست و همه انچه ظریف دربارهفواید مزاکرات و تعهدات گفته بود ،پوچ پوچ بود ، این نوع مذاکرت و مذاکراتی که آقای جلیلی انجام می داد فقط از جانب خودشان درست بوده است.
ف.خ۶۵۵۱۴۵۱۱:۰۷:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۸
خوب اگر برجام نبود چه راه حلی بود؟ بجای انتقاد و تخریب مداوم لطفا راه حل اراعه کنید.
ناشناس۶۵۵۱۵۲۱۱:۱۶:۱۶ ۱۳۹۷/۹/۸
این قصه سر دراز دارد
ناشناس۶۵۵۱۶۹۱۱:۲۶:۵۲ ۱۳۹۷/۹/۸
حداقل فایده برجام شکستن تحریم های شورای امنیت بود که یک اجماع جهانی بر علیه ایران بود ضمن اینکه چاره ای هم نبود مثلا اگر به همان صورت ادامه می دادیم دنیا از ما می ترسید و تحریم ها کنار می رفت ؟ مخالفان برجام می دانند که همین الان و هر لحظه بخواهیم می توانیم از آن خارج شویم ولی فایده خروج چیست؟ مطمئن باشید سیاستگذاران اصلی نظام علی الخصوص مقام معظم رهبری بر اساس منطق درستی هنوز در برجام مانده اند با اینکه از قبل تهدید به خروج از آن کرده بودند
ناشناس۶۵۵۹۸۳۱۲:۴۰:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۹
خود جان کری گفته اگر برجام نبود دیوار تحریمهای ایران فرو می ریخت .
ناشناس۶۵۵۹۹۰۱۲:۴۹:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۹
فایده خروج از برجام اینست که امریکا و اروپا می فهمند که بدعهدی شون بی هزینه نخواهد بود.
ناشناس۶۵۵۱۷۳۱۱:۲۹:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۸
دلواپسان راحت شدید که برجام را نابود کردید؟
ناشناس۶۵۵۳۳۳۱۳:۲۵:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۸
دلواپسان و عناصر حلقه کیهان در یکطرف و ترامپ و نوچه هایش در طرف دیگر درظاهر مقابل هم اما مثل دوتیغه قیچی
ناشناس۶۵۵۳۸۱۱۴:۰۱:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام نابود شد زیرا تضامین لازم از طرف مقابل گرفته نشد و فقط به قول شفاهی جان کری اعتماد شد !
ناشناس۶۵۵۶۸۰۲۰:۱۶:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۸
اون برجام نیازی به خراب کردن نداشت
ناشناس۶۵۵۶۹۲۲۰:۳۶:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۸
دلواپسان در زمان برجام میگفتن که امریکا قابل اعتماد نیست اما بی سواد و بی شناسنامه خطاب شدند !!!! و به جهنم حواله شدند اما اکنون که غیرقابل اعتماد بودن شیطان بزرگ محرز شده شکست برجام را به دلواپسان نسبت می دهند که این جفای بزرگی است .
ناشناس۶۵۵۷۲۶۲۱:۳۴:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۸
به قول یه عزیزی: حالا کی بود کی بود من نبودم. دلواپسها از اول هم دلواپس بودن ته برجام به اینجا نرسه. اونی که برای برجام مذاکره میکرده باید بیشتر دقت میکرده.
ناشناس۶۵۵۱۸۴۱۱:۳۴:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۸
واقعا از گروه سیاسی الف تعجب می کنم حداقل در غالب یک خواننده عادی و آزاد به این همه سوالات شبیه هم پاسخی قانع کننده دهید شاید ما هم تحلیل مان را درست کنیم : 1-خوب اگر برجام نبود چه راه حلی بود؟ بجای انتقاد و تخریب مداوم لطفا راه حل اراعه کنید. 2-در همه ی این سال ها پیشنهاد جایگزین شما چه بود؟ 3-کاری از دستمون بر نمیاد گیریم اورانیوم هم غنی کردیم برای ملت نون و آب و کار و سقف بالای سر نمیشه. 4حالا مثلا از برجام بیاین بیرون میخواین چکار کنین
حرف حق۶۵۵۲۱۲۱۱:۵۲:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۸
گفتید اگر ظرف چند هفته اروپا جواب نده غنی سازی را شروع می کنیم که نکردید گفتید برجام رونق اقتصادی به همراه دارد که نداشت ( لااقل برای ملت ایران) حالا با هم بگوئیم فاتحه - برای برجام نافرجام
ناشناس۶۵۵۲۱۶۱۱:۵۵:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۸
آیا هر معاهده ای که طرف مقابل زیرش زد نافرجام است ؟ آیا برجام هیچ منفعتی نداشته است ؟ اگر توافقی سراسر ضرر بود چرا در تمام سطوح نظام تصویب شد ؟ چرا بعد از خروج آمریکا نظام تصمیم به خروج نگرفت و خود را از شر این معاهده خلاص نکرد ؟
ناشناس۶۵۵۲۱۷۱۱:۵۶:۴۹ ۱۳۹۷/۹/۸
راه حل و پیشنهاد شما چی بود؟
ناشناس۶۵۵۴۵۷۱۴:۵۱:۲۹ ۱۳۹۷/۹/۸
شعار شعار شعار !
پورامینی۶۵۵۲۱۹۱۱:۵۷:۱۵ ۱۳۹۷/۹/۸
خیلی خوب بود می دانستم کدام نقطه ای از نظرم ایراد داشته است
ناشناس۶۵۵۲۲۴۱۱:۵۹:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۸
کاش ایشان و دیگر دلواپسان جایگزین برجام را هم معرفی کنند فرض کنیم که ایران هم از برجام خارج شود و این باعث خواهد شد که اروپا و دیگر کشورها در کنار آمریکا قرار گیرند آیا ایشان و دیگر دوستانشان برای آن روز برنامه ای دارند. حداقل مزیت برجام این است که امروزه از نظر سیاسی ایران دست بالاتری دارد
ناشناس۶۵۵۲۳۴۱۲:۱۷:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۸
عده ای مغرض داخلی که چشم دیدن موفقیت این دولت نداشتند الان خوشحالند که برجام بهم خورده و قیافه ملت دوستی هم میگیرند و البته خودشان هم در بهم خوردن برجام بسیارمقصر هستندو آتش بیار معرکه بودند . ولی چه فایده که مردم به شما رای نمیدهند
ناشناس۶۵۵۲۵۵۱۲:۳۰:۳۶ ۱۳۹۷/۹/۸
با برجام شعور سیاسی اسلاحتلبان آشکارتر شد- تقریبا هیج
ناشناس۶۵۵۳۰۴۱۳:۰۳:۵۴ ۱۳۹۷/۹/۸
استدلال کینه جویانه بخاطر اخراج ازوزارت خارجه
تقی۶۵۵۳۰۷۱۳:۰۶:۱۸ ۱۳۹۷/۹/۸
شما هم مثل اروپاییها بپذیرید با امپریالیست جهانخوار نمی شود درافتاد.
ناشناس۶۵۵۳۶۲۱۳:۴۵:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۸
اجرا نشدن برجام از طرف غرب برای ایران یک باخت مسلم است. دولت نمی خواهد بپذیرد این یک شکست دیگر بوده به این خاطر دست و پا میزند تا بر ان سرپوش بگذارد. سرپوش گذاری دولت و مسولین بر بی کفایتی های خود هزینه های زیادی به کشور تحمیل کرده اند و مردم تاوان آن را می دهند
شلمانی۶۵۵۳۸۰۱۴:۰۱:۰۱ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام،نرمش قهرمانانه تدبیر حضرت آقا بود،برجام یک معامله بود. ایران ثابت کرد شیطان قابل اعتمادنیست واروپا هم رسوا خواهد شد،خدا عقل شما رابیشترکند که فراجثاحی تحلیل کنید
ناشناس۶۵۵۴۳۰۱۴:۳۴:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۸
حذف قطعنامه های سازمان ملل خود پیروزی خیلی بزرگی است
ناشناس۶۵۵۴۵۶۱۴:۵۱:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۸
اصولگراها که میگفتن تحریم ها بی اثر و باعث پیشرفت میشه باید پاسخکویی وضع فعلی باشند
ناشناس۶۵۵۴۷۰۱۴:۵۹:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام خوب یا بد تمام شده باید الان دیگه راه خودمان را برویم نباید به اروپا دل بست و فرصت های طلایی را از دست داد باید قوی تر شویم تا در مذاکرات بعدی با دست پر وارد شویم
ناشناس۶۵۵۵۸۶۱۷:۴۲:۵۳ ۱۳۹۷/۹/۸
در ۴سال دوره اول ریاست جمهوری روحانی ۲سال فقط مذاکرات انجام شدو شروع برجام از سال سوم کلید خورد و پیروزی انتخابات آقای روحانی همین برجام بود اما در همان سال اول دوره دوم برجام کلا می شود گفت نابود شد و ۲سال حضور برجام دستاوردش فقط دلخوشی ملت بود ، نه یک توافقنامه که بشود چندسال بهش اعتماد کرد، ضمنا دلیل گرانی و شرایط بد اقتصادی ریشه در خروج ازبرجام نداره و یه عده سودجو از این شرایط استفاده کردند تا هم برجام را خوب نشان دهند و هم ثروت اندوزی کنند، دست آورد دولت روحانی همین برجام بود که به فنا خواهد رفت و اگر غیر ازاین هم هست یک نفر توضیح بدهد؟
dayani۶۵۵۵۹۴۱۷:۵۱:۳۲ ۱۳۹۷/۹/۸
ریشه به نتیجه نرسیدن برجام را باید در مخالفتهای مرتبط با برجام دو و سه جستجو کرد. قرار بود که برجام برد برد باشد، ما چیزی گرفتیم - برد- اما به امریکاییها چیزی ندادیم - باخت .
ناشناس۶۵۵۷۰۷۲۰:۵۸:۱۱ ۱۳۹۷/۹/۸
برجام و ۵۹۸ تصمیم کشور بود. در به هم خوردن برجام ما هم بی تقصیر نبودیم. بهانه به دست دیونه ای چون ترامپ دادیم. برجامعه شد ابزاری برای مصرف در سیاست داخلی
مهرداد۶۵۵۷۲۹۲۱:۴۱:۵۷ ۱۳۹۷/۹/۸
سلام باید واقع بین بود اگر برجامی نبود چند سال بود بعلت توقف فروش نفت و نبود منابع مالی برای کشور 80 میلیونی دستهایمان بالا رفته بود حقیقتا فقط آمریکا زیر میز برجام زد یا ما هم در داخل کم جو بر علیهش درست نکردیم اگر برجام بد است چرا حضر ات دلواپس مدام تکرار میکنند فلان شرکت رفت فلانی تحریم شد و فلان اتفاق افتاد پس برجام اینها را از بین برده بود و حالا با بهم خوردن بازی ذاستان برعکس شده است
ناشناس۶۵۵۷۴۲۲۲:۱۵:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۸
هیچ راهی جز تعامل با جهان نداریم بر جام حداقل نشانی از اراده برای تعامل با جهان است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین