رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: سوئیسی حرف می‌زنیم، آفریقایی عمل می‌کنیم

گروه سیاسی الف،   3970905119 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

سیدرضا اکرمی با بیان اینکه باید کارنامه اشخاصی که قصد قبول مسئولیتی را دارند مورد بررسی قرار داد، گفت: متاسفانه ما نتیجه محور عمل نمی‌ کنیم، سوئیسی حرف می ‌زنیم ولی آفریقایی عمل می ‌کنیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری: سوئیسی حرف می‌زنیم، آفریقایی عمل می‌کنیم

حجت الاسلام والمسلمین «سید رضا اکرمی» رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت و گویی با ایرنا انجام داده است که بخش هایی از آن را در ادامه می‌خوانید:

دستگاه عریض و طویل دولتی روزانه 20 دقیقه کار مفید انجام می دهد. این مختص کارکنان دولت نیست بلکه در بازار آزاد و مشاغل غیردولتی کار مفید روزانه به یکساعت می رسد. باید کارنامه افراد قبل از قبول مسئولیت بررسی شود تا مشخص گردد در کجا موفق بوده و چه عملکردی در پست های قبلی داشته است. متاسفانه ما نتیجه محورعمل نمی‌کنیم، سوئیسی حرف می‌زنیم ولی آفریقایی عمل می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آسیب های که در دهه چهارم، انقلاب اسلامی را تهدید می کند، گفت: ابتدا باید تصویری از آن دوران، مقابل خود قرار دهیم سپس حال و گذشته را مقایسه کنیم تا ببینیم در چهل سال گذشته پیشرفت یا پسرفت داشته ایم یا خیر؟ 

وی افزود: پیش از انقلاب نیمی از جمعیت کشور بی سواد بود اما اکنون بالای90 درصد مردم باسواد هستند، آن زمان در کمتر خانواده‌ای دانشجو وجود داشت ولی اکنون خانواده ای وجود ندارد که دانشجو نداشته باشد یعنی در آن سال 150 هزار دانشجو داشتیم و اکنون بالای 4 میلیون دانشجو داریم. هم اکنون در بسیاری از حوزه های پزشکی خودکفا هستیم و پیوند کلیه و عمل قلب باز و ... در داخل انجام می شود و می توانیم از کشورهای دیگر نیز بیمار پذیرش کنیم.
مشاور سابق رئیس دفتر رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب عده کمی به تلفن دسترسی داشتند در حالی که اکنون نه تنها در تلفن ثابت بلکه شمار خطوط تلفن همراه بیش از تعداد کاربران است. همینطور می توان از فرودگاه ها، صنایع و داروسازی و... نمونه هایی را ذکر کرد. از نظر امکانات شهری مانند لوله کشی آب، گاز، تلفن و برق و... وضعیت فعلی قابل مقایسه با گذشته نیست. با نگاه به نسبت های آماری سال 57 می توان گفت پیشرفت کرده ایم و باید واقعا افتخار کنیم و سربلند باشیم.

اکرمی با بیان اینکه هیچ کشوری در جهان خودکفا نیست، افزود: حتی کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، ژاپن و... بی نیاز از سایر کشورها نیستند بعضی کشورها به مواد اولیه و برخی هم به فناوری نیاز دارند اما باید حداقلی از نیازهای اساسی خودمان را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ما ظرفیت های موجود خود را به طور کامل نمی شناسیم، افزود: ایران کشوری پهناور است و آب و هوای متنوعی دارد، می توانیم از انرژی خورشیدی در 330 روز سال برای تولید انرژی استفاده کنیم و 70 هزار مگا بایت برق تولید کنیم. این تنوع آب و هوایی نشانگر این است که می توانیم در مواد غذایی، باغی و امثالهم خودکفا باشیم. بالای 60 نوع معدن در کشور داریم و گفته می شود فقط از ظرفیت پنج درصد آن استفاده می کنیم. با این وجود ایران سال 1397 قابل مقایسه با سال 1357 نیست، اما انتظار می رفت با توجه به سند چشم انداز بیست ساله (افق 1404) ایران از نظر علمی، فنی و اقتصادی در صدر کشورهای منطقه باشد اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و از برنامه عقب هستیم.

** تاکنون به فکر حفظ انقلاب بودیم

اکرمی گفت: در این چهل سال لحظه ای بدون دغدغه، تحریم و تهدید نبودیم و نگذاشتند از گرفتاری ها فارغ شویم و به مسائل اصلی بپردازیم. هر روز دشمنان برای ما ساز تهدید و تحریم کوک می کردند و درگیر جنگ اقتصادی و تبلیغاتی بودیم.

وی افزود: انقلاب به سرعت پیروز شد و ما در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتیم از آن پس بیشتر به این فکر بودیم که انقلاب را حفظ کنیم. در حال حاضر هم بیشترین دغدغه و اندیشه این است که وضع موجود را حفظ کنیم، یعنی از صبح تا شب فکر و ذکر ما این است که برای اقتصاد و امنیت مشکلی ایجاد نشود. 

** به انقلاب بدهکاریم

اکرمی با بیان اینکه به انقلاب بدهکاریم و همه باید مسئولیت کارهایشان را بپذیرند، گفت: متاسفانه همه فقط قوه مجریه را پاسخگو می دانند.

وی ادامه داد: در سالگرد زلزله کرمانشاه دستگاه ها گزارش عملکرد ارائه دهند و شفاف بگویند در سال گذشته چه مشکلاتی را حل کرده اند و چه کاری انجام داده اند. به نظرم باید پیاده بشویم و باهم حرف بزنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز تهران با بیان اینکه تحمل نکردن یکدیگر یکی مشکلات عمده کشور است، افزود: به جای اینکه مسئولان و جناح ها با هم بنشینند و گفت و گو کنند به شکل انفرادی، هرکس حرف خودش را می زند. باید نظرات موافق و مخالف همدیگر را به رسمیت بشناسیم و تحمل کنیم با این رویه به جایی نمی رسیم. همه افرادی که 4 مقوله ایران، انقلاب اسلامی، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارند و هدفش استقلال مملکت است می توانند دور هم بنشینند.
اکرمی افزود: مردم در کشورهای غربی به چشم رقیب به همدیگر نگاه می کنند ولی درعین حال باهم رقابت سالم دارند.
 
** باهم رودربایستی داریم

دبیر پیشین جامعه وعاظ تهران خاطرنشان کرد: زمانی علی اکبر ناطق نوری موضوع جالبی را مطرح کرد، وی گفت ما سه مشکل داریم، برخی دروغ می گویند، عده ای متملق هستند و گروهی هم رودربایستی می‌کنند. برای انتخابات دوره ششم مجلس شورای اسلامی نامزد شدم و در یکی از مساجد تهران منبر رفتم، گفتم چهار دوره نماینده مجلس بودم و علاقه دارم باردیگر نماینده مردم شوم، خانمی پرسید چهار سال نماینده بوده ای یا چهار دوره، گفتم چهار دوره نماینده بودم، پاسخ داد آقا این چهار دوره برایت کافی است! همان شب به خانواده گفتم این دوره رای نمی آورم و همان شد و رای نیاوردم. 

وی اظهار داشت: با خودمان رودربایستی داریم و در این رودربایستی گیر کرده ایم. باید به خیلی از آقایان گفت هر خدمتی تاکنون کرده اید کافی است به دلیل کهولت سنی و خستگی ممکن است مردم از شما استقبال نکنند، لازم نیست تا نفس آخر مدیر، مدیرکل یا وزیر باشید.

نماینده پیشین مجلس خاطرنشان کرد: شخصی ممکن است چند دوره مدیر یا نماینده بوده و در دوره جدید ممکن است حرف تازه ای نداشته باشد اگر قرار بود کاری انجام دهی، زمانی که مدیر بودی انجام می دادی.

** به رئیس جمهوری گفتم برویم کف خیابان ببینیم مردم چه می‌گویند 

اکرمی با استثنایی خواندن احمدی نژاد، گفت: تا زمانی که سواره بود یک جور رفتار می کرد و حالا که پیاده شده است نقش اپوزیسیون را بازی می کند. کار احمدی‌نژاد در اواخر دولتش به جای رسید که در سفر استانی به مازندران 100 نفر را به زور پیدا کردند تا از وی استقبال کنند. 

وی گفت: تا سوار هستیم یک نگاه داریم و وقتی پیاده شدیم به شکل دیگری عمل می‌کنیم، میدان عمل و علم با هم تفاوت دارند. عمل یعنی کار ولی تئوری و نظریه پردازی حوزه دیگری است.

اکرمی افزود: اگر از امام جمعه یکی از شهرستانها بپرسیم برای یکی از ادعاهای خود مدرک یا سندی دارد می گوید نماینده ولی فقیه هستم نیازی به مدرک ندارم و همان اختیاراتی که ولی فقیه در کشور دارد را در این شهر دارم. از او می پرسم که آیا این حکم آقا است یا برداشت شخصی خودتان است؟ می‌گوید برداشت شخصی خودم هست. اکرمی یادآور شد: ماه رمضان رئیس جمهوری در سالن اجلاس سران گفته است دست همه شما را می‌بوسم و آماده همکاری و همفکری با همه گروه ها هستم. سپس از من نظر خواستند، گفتم برویم کف خیابان ببینیم مردم چه می‌گویند. اینکه رضایت گروه‌های سیاسی سرجایش باشد درست، اما نظر و زندگی مردم را هم باید بررسی کنیم.

وی ادامه داد: به رئیس جمهوری پیشنهاد کردم همانطور که در ماه رمضان چندین افطاری به گروه‌های مختلف می دهی باید هرهفته یک مهمانی داشته باشی. یک هفته فرهنگیان و دانشجویان، هفته بعد دانش آموزان و بازاریان، نیروهای مسلح و آموزش عالی و هر هفته یک جلسه با گروه های مختلف داشته باشید برگزاری این جلسات باعث دلگرمی می‌شود.

اکرمی خاطرنشان کرد: معاون اول و وزرا هم اینگونه باید باشند و با همه گروه‌ها دیدار کنند و از نزدیک به مشکلات مردم رسیدگی کنند. هر وزیر باید اتاق فکر داشته باشد و با افراد صاحب نظر و باتجربه گفت و گو کند. این موارد موجب دلگرمی همه می شود.

وی اظهار داشت: مقام معظم رهبری عید امسال فرمودند باید از تولید داخلی حمایت شود. بنابراین برای حمایت از تولید داخلی باید هر روز از یک کارگاه بازدید داشته باشیم. مقامات استانی هم مانند رئیس جمهوری باید در حوزه های مختلف سرکشی و از نزدیک کارها را پیگیری کنند. مشکلات، کمبودها و ایرادات را بشنوند و رفع کنند وگرنه با نصب تابلوی حمایت از تولید داخلی کاری پیش نمی رود. 

اکرمی تاکید کرد: مقام معظم رهبری سال 97 را سال تولید و حمایت از کالاهای ایرانی اعلام کردند. در همان چهار ماهه نخست 4 برابر بیشتر از سال قبل ثبت سفارش کالا انجام شد. به این دلیل است که می گویم تابلو و بنر، کاری نمی‌تواند بکند. باید در سطح کشور و استان ها نمایشگاه‌های مختلفی راه اندازی کنیم تا دریابیم چند درصد از کالاها خارجی یا داخلی است.

وی تصریح کرد: وقتی گروه‌های مختلف کار عملی و میدانی رئیس جمهوری و وزرا را ببینند وارد گفت وگوهای کلان می شوند.

** باید امور را به مردم سپرد

اکرمی با تاکید براینکه برای مقابله با تحریم ها باید سه کار انجام شود، افزود: نخست وجود جنگ عملی و روانی را بپذیریم ، دوم اینکه جنگ و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. وقتی می توانیم اورانیوم غنی کنیم چرا نتوانیم در هواپیما، موشک و لوازم پزشکی و... خودکفا باشیم. و سوم آنکه کارها را به مردم واگذار کنیم. 

وی با تاکید بر استفاده از همه ظرفیت های داخلی برای مقابله با تهدیدها، افزود: رئیس جمهوری گفتند زمان جنگ توانایی تولید لامپ رادار را نداشتیم تا جایی که فقط یک عدد لامپ برای ما باقی مانده بود. مهندسان به میدان آمدند و پس از مدتی توانستند مشابه آن لامپ را بسازند. باید پس از احساس نیاز وارد میدان عمل شویم. با وجود این همه کارخانه لاستیک سازی گفته می شود لاستیک نداریم! مواد اولیه را وارد کنید تا با هم به تولید کمک کرده و هم خودکفا شویم. نباید همه کارها را دولت انجام دهد باید به مردم اختیار دهیم. دولت باید نقش ناظر و هدایتگر را داشته باشد.

اکرمی اظهار داشت: زمانی که آلمان شرقی و غربی یکی شدند تنها کاری که انجام دادند انتقال فناوری از بخش غربی به شرق آلمان بود بطوری که از نظر فناوری خیلی زود بخش شرقی با غربی همسطح شد اما در کشور ما صنایع و کارخانه ها پس از واگذاری به دست بخش خصوصی واقعی نمی‌رسند و به «خصولتی» تبدیل می‌شوند. 

نماینده پیشین مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید کارهایش را به بخش خصوصی واگذار کند و نقش حامی و ناظر را داشته و مواظب باشد این امور به دست شبه دولتی ها نیفتد اما «این صندلی بی صاحب طوری است که آدم دل نمی کند.»

** دنیا فقط آمریکا نیست

اکرمی با بیان اینکه دنیا دیگر تک قطبی نیست، افزود: آمریکا امتحانش را پس داده است باید روابط مان را با کشورهای اتحادیه اروپا و کشورهای قدرتمند شرقی تقویت کنیم. 

وی افزود: بیش از 400 میلیون نفر در کشورهای همسایه زندگی می کنند، کشورهای اطراف ما دارای ظرفیت‌های زیادی هستند اگر با کشورهای منطقه کنار بیاییم بسیاری از مشکلات حل می شود.

اکرمی ادامه داد: زمانی که عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس پنجم بودم سفری به ارمنستان و جمهوری آذربایجان داشتم. شهروندان آذربایجان که برای کار به ترکیه می رفتند هیچ مشکلی سر راهشان نبود. چرا ما برای رفت و آمد به کشورهای همسایه مشکل داریم؟ به نظرم فرماندار هر شهر مرزی باید اختیارات زیادی داشته باشد تا با کشورهای همسایه مراودات مالی و اقتصادی انجام بدهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۵۰۶۷۵۱۳:۳۷:۲۴ ۱۳۹۷/۹/۵
فکر کردید نمیدانند حاج اقا بقول خودشان اب که از سر گذشت چه یک وجب و چه صد وجب
ناشناس۶۵۱۰۹۲۱۷:۰۸:۰۰ ۱۳۹۷/۹/۵
عربی هم می رقصیم از فرنگی ها هم برهنه تر شده ایم امار عمل دماغمون هم از امریکای بالای 200 میلیون جمعیت زده بالا
ناشناس۶۵۰۸۶۶۱۴:۵۷:۴۶ ۱۳۹۷/۹/۵
من واقعا درک نمی کنم اینایی که فکر می کنند به دلیل آب و برق و تلفن در قرن 21، ما پیشرفت کرده ایم دقیقا چه درکی از دانش و پیشرفت دارند؟! ایران را با ترکیه و ژاپن و کره جنوبی مقایسه کنید، متوجه می شوید که هیچ پیشرفتی که در کار نیست هیچ، عقب هم مانده ایم! آقایان برداشتشان از پیشرفت اینگونه است که مثلا اگر یک بچه بعد 20 سال سبیل درآورد پیشرفت کرده!
شهروند۶۵۱۰۲۷۱۶:۱۰:۰۷ ۱۳۹۷/۹/۵
تیتر تبعیض علیه ملیتهاست!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  23. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  24. یک سیلی برای تنبیه

  25. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

آخرین عناوین