بحران تولید، تعطیلی کارخانه‌ها و سردرگمی دولت برای برون رفت از این وضعیت

گروه اقتصادی الف،   3970903205 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

با توجه به شرایط اقتصادی موجود، شرکت ها و کارخانجات تولیدی با بحران اساسی رو به رو شده اند و احتمال تعطیلی و افزایش بیکاری بیش از پیش وجود دارد. این در حالی است که دولت سیاست و برنامه فعالانه ای برای خروج این واحدها از بحران ندارد.

بحران تولید، تعطیلی کارخانه‌ها و سردرگمی دولت برای برون رفت از این وضعیت

به گزارش الف، حدود سه هفته از اعتراضات کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه می گذرد. کارگران به عدم پرداخت حقوق و بیمه اعتراض دارند و خواستار این می باشند تا مدیریت شرکت دوباره به دولت برگردد. این در حالی است که از خصوصی شدن نیشکر هفت تپه کمتر از سه سال می گذرد. اما به نظر می رسد در طول این سه سال چنان بلایی بر سر تولید و کارگران این شرکت آمده که همگی خواهان بازگشت به وضعیت بد و نه چندان مطلوب گذشته شده اند. کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در بهمن ماه سال 1394 به دو جوان 28 و 31 ساله واگذار شد؛ خریدارانی که طبق گفته های مقامات قوه قضائیه فراری شده اند.

اما به نظر می رسد بحرانی شدن اوضاع و شرایط تولید، تنها به کشت و صنعت هفت تپه برنمی گردد و بسیاری از شرکت ها و کارخانجات در کشور اوضاع بحرانی دارند. این در حالی است که دولت برنامه و سیاست خاصی برای حمایت از تولید ندارد. در این باره می توان به اعتراضات کارگران گروه ملی فولاد نیز اشاره کرد که آنها نیز در طول این مدت اعتراضات مداومی داشته اند.

ضرورت دارد در شرایط کنونی، دولت تدابیر ویژه ای برای حمایت از شرکت ها و کارخانجات داشته باشد؛ اتفاقی که تا کنون رخ نداده است. بدون شک تعطیلی کارخانجات می تواند سبب ایجاد چالش های بزرگی برای تولید، بیکاری کارگران و بحران های اجتماعی خواهد شد.

البته سیاست های اشتباه در خصوصی سازی و واگذاری شرکت ها به افرادی که اهلیت لازم را نداشته اند موجب ایجاد بحران های جدی شده است. در سال های اخیر واگذاری پر حرف و حدیث دیگری مانند آلومینیوم المهدی، هپکو، کشت و صنعت مغان و ... اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای اعتراض کارگران نیشکر هفت تپه؛ داستان غم انگیز تولید و خصوصی سازی

صدای هفت‌تپه در دشت مغان هم شنیده می‌شود

در این باره دیروز علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: هفت تپه، تنها یکی از هزاران موردی است که شما می‌شناسید. من می توانم لیست دوهزارتایی از این واگذاری‌ها به شما بدهم که همه دارای اشکالات اساسی هستند و دیر یا زود گریبان این کشور را خواهند گرفت.

محجوب در ادامه عنوان می کند: شرکت دولتی چیت سازی تهران است که در همین نزدیک خودمان قرار دارد و تعطیل شده و البته شرکت ارج، آزمایش و مواردی از این دست کم نیستند.

ایرج ندیمی، مشاور نوبخت در سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی هم می گوید: در مورد مشکلات کارگران نیشکرهفت تپه و سایر واحدهای مشابه حکومت و دولت نمی تواند بی تفاوت باشد اما با توجه به نوع اساسنامه ها و مسائل دیگر، شکل کار به گونه ای است که دولت نمی تواند به طور مکرر از طریق بودجه عمومی اقدام به پرداخت معوقات کارگران کند چرا که صدها مورد مشابه هفت تپه وجود دارد لذا لازم است چاره ای اساسی درباره این موضوع اندیشیده شود.

در نهایت به نظر می رسد مشکلات تولید، تعطیلی کارخانجات و سخت تر شدن معیشت کارگران در حال تبدیل به یک بحران جدی است و اگر دولت در حال حاضر به فکر راه حلی اساسی نباشد شاید تا چند وقت دیگر نسخه های فوری اثر گذار نباشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۴۹۹۲۱۰۷:۳۰:۴۳ ۱۳۹۷/۹/۵
نمونش شرکته ما.قطعاته خودرو میزنه.فعلا نیمه تعطیل شدیم.در آینده خدا میدونه چی میشه
ناشناس۶۵۰۰۸۰۰۹:۴۱:۱۰ ۱۳۹۷/۹/۵
تا چند ماه دیگه خیلی ها بیکار میشوند خیلی شرکتها تعطیل میشه وضعیت بدی دولت درست کرده اکثر اجناس خارجی تا الان 3 برابر شده اند اجناس داخلی هم قیمتها بالا رفته و تا اخر سال قطعا همون 3 برابر خواهند شد من نمیدانم دولت چه برنامه ای داره چون همه کارخانه ها در حال نابودی هستند. دلار باید به زیر 3 هزار برسه این دلار واقعا کمر مردم روخورد میکنه
ناشناس۶۴۹۹۳۱۰۷:۴۲:۲۲ ۱۳۹۷/۹/۵
روحانی این مملکت رو ویران و نابود کرد
ناشناس۶۵۰۲۱۹۱۰:۳۶:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۵
روحانی چکاره است!!
ناشناس۶۵۰۵۳۱۱۲:۳۰:۰۵ ۱۳۹۷/۹/۵
پس تقصیر بقال سر کوچه شماست ؟؟؟
ناشناس۶۵۰۵۳۴۱۲:۳۱:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۵
به کسیکه هیچکاره و علّافه رای دادی؟!!! ملت دارن چوب امثال تو رو میخورن!! اتفاقا ایشون هم مثل شما زده زیر میز !!!
وریا۶۵۰۳۰۶۱۱:۰۹:۲۱ ۱۳۹۷/۹/۵
چرا روحانی.
ناشناس۶۵۰۵۳۳۱۲:۳۰:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۵
دوباره شروع شد ؟ کی بود کی بود من نبودم ؟ شش ساله هر کاری دلش خواسته کرده تازه میگین چیکاره ست ؟؟؟
ناشناس۶۴۹۹۴۶۰۸:۰۴:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۵
چرا سردرگمی در حالی که حدفش اینه
ناشناس۶۴۹۹۵۱۰۸:۰۸:۵۱ ۱۳۹۷/۹/۵
سردرگمی دولت??!!!!! دولت اصلا براش مهم نیست این حرفا- کارخانه ها می خوابن به جهنم منافع وزرا و رئیس شون زیر سوال نره چرا ایرانخودرو و سایپا ورشکست نمی شن و وقتی می خوان ورشکست شن با وامهای 25 میلیونی نمی زارن این اتفاق بیفته جالبه که خودشون هم محصولات آشغال این دو تا شرکت رو سوار نمی شن!!!!!!
ناشناس۶۴۹۹۵۸۰۸:۲۱:۰۸ ۱۳۹۷/۹/۵
در افتادن با دنیا این مشکلات را به دنبال دارد.
ناشناس۶۵۰۰۴۹۰۹:۲۵:۱۹ ۱۳۹۷/۹/۵
اینی که دو جوان 28 ساله و 30 ساله معلوم نیست به چه طریق و از چه سرمایه ای، مدیریت یک شرکت عظیم را بر عهده گرفتنه اند به روابط به دنیا چه ربطی داره، با دنیا هم رابطه داشتیم وضع بدتر بود.
ناشناس۶۵۰۴۴۱۱۱:۵۷:۳۳ ۱۳۹۷/۹/۵
شما از جهانگیری و داداشی بپرس
ناشناس۶۵۰۵۴۱۱۲:۳۴:۴۱ ۱۳۹۷/۹/۵
همه حج هدف دولت همینه که همه بگن دلیل مشکلات ایران ، درگیری با دنیاست . در حالی که مشکل این مملکت ، بی کفایتی و فساد مسئولین و اطرافیان اونهاست .
علی۶۴۹۹۶۱۰۸:۲۵:۱۲ ۱۳۹۷/۹/۵
کارخانه تولید رادیاتور آرمکو که بزرگترین شرکت رادیاتورسازی در ایران هست 4 ماهه حقوق نداده و صدای اعتصاب کارگرها هم به جایی نمیرسه
محمد۶۴۹۹۶۷۰۸:۳۰:۴۸ ۱۳۹۷/۹/۵
حقوق شرکت ما نیز 6 ماهی می باشد که با توجیهات بی معنا پرداخت نشده است.
ناشناس۶۴۹۹۷۰۰۸:۳۲:۰۹ ۱۳۹۷/۹/۵
روزهای تیره وتاریک برای اقتصاد ایران در راه هست نمونه اصلی خوذروسازی کشور و در مقابل ان کارگرانی که در شرکتهای قطعه سازی کار میکنن هر ماه تعدیل نیرو و بیکاری جواب بیگناهی این خانواده ها رو کی میده وقتی طرف بیکار شد خرج زندگی و نتونه بده آمارطلاق بالا میره و در مقابل فساد و فحشا زیاد میشه دزدی زیاد میشه اعتیاد و نا امنی زیاد میشه. این مشکلات برای تمام مسوولان تحت هیچ شرایطی قابل درک نیست.
ناشناس۶۴۹۹۹۹۰۸:۵۴:۰۲ ۱۳۹۷/۹/۵
به کجا میرویم؟؟؟
ناشناس۶۵۰۲۲۲۱۰:۳۷:۵۸ ۱۳۹۷/۹/۵
احتیاج به نرمش قهرمانانه اساسی داریم
ناشناس۶۵۰۵۴۴۱۲:۳۵:۲۵ ۱۳۹۷/۹/۵
احتیاج به اعدام اساسی مسوولین و ژنهاشون داریم .
الف ر۶۵۰۰۰۶۰۸:۵۹:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۵
یکی از عوامل تعطیلی شرکتها ادارات مالیاتی هستند یه هیچ صراطی با شرکتها در باره بدهی مالیاتی کنار نمیاند تازه بامالیات بی حساب وکتاب که هیچ مرجعی با مودی همراه نیست حاضرند یک شرکت تعطیل بشه ده ها کارگر بیکار بشوند ولی مامورین مالیاتی به پاداش ماده 217 برسند
ناشناس۶۵۰۰۳۱۰۹:۱۶:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۵
شما که مدام از تولید وافزایش و خودکفایی می گویید.تلویزیون که مدام تبلیغ دمپایی می کنه ..
ناشناس۶۵۰۰۵۳۰۹:۲۸:۱۷ ۱۳۹۷/۹/۵
مدیریت دستوری و رانتی وانحصاری قابل دوام نیست. تا کسب وکار از انحصار و مدیریت دولت در نیاید هر روز شاهد دزدی ورانت وقاچاق و تعطیلی و0000 خواهیم بود
تولیدکننده کوچک۶۵۰۰۹۵۰۹:۴۶:۳۱ ۱۳۹۷/۹/۵
گرانی مواد اولیه بیش از سیصد درصد کمبود کالای مرغوب افت فروش به یک چهارم قوانین دست و پاگیر مالیات بیمه شهرداری و... رمقی برای تولید نمی ماند تا زنده بماند سودآوری ‌ارزش افزوده تولید پیشکش !
ناشناس۶۵۰۱۰۰۰۹:۴۹:۱۴ ۱۳۹۷/۹/۵
نمونه بگم در محدوده بازار آهن تهران پرسکاری و یا آهنگری و تراشکاری دارای جواز کسب از اتحادیه را که کارشان تولیدی هست (مثل بنگاه آهن فروشی) واحد تجاری منظور میکنند و با قبوض برق و گاز ماهانه بیش از ۳ میلیون تومن نقره داغ میکنند دارایی و بیمه هم تجاری حساب میکنند یعنی کسانیکه جواز میدن و اشتراک و نرخ انشعابات کنتورها را تعیین میکنند و بازرسی و کارشناسی بیمه و دارایی وامثالش متوجه فرق واحد تولیدی و تجاری نمیشن !! از این نمونه ادراک کارشناسی در پایین دست سازمانها را بگیر برو تابالادست ببین در سطح کلان استنباط متولیان صنعت از کارتولیدی چقدر ناقصه
ناشناس۶۵۰۱۹۱۱۰:۲۸:۱۳ ۱۳۹۷/۹/۵
صنایع خرد و کارگاههای تولیدی هم وضع بدی دارن فقط از مشکلات صنایع کلان ننویسید . به تعبیر من صنعت و تولید مثل چرخ دنده های گیربکس میمونه یا برای همه میچرخه و کنار هم نفع میبریم یا همگی به خاک سیاه میشینیم
ناشناس۶۵۰۲۵۱۱۰:۵۱:۳۴ ۱۳۹۷/۹/۵
بعنوان کارافرینی که همه کارهایم را تا اخذ پروانه بهره برداری مطابق قانون انجام داده ام و اکنون فراری هستم به این باور رسیده ام که بی سوادی و بی لیاقتی دولت و کارمندان ان تنها دلیل مشکلات صنعتی ما است . اگر انشتن امروز زنده شود هر دانشگاهی در دنیا او را میگذارد روی سرشان ولی در ااینجا. او ممکن است بدون پارتی و تظاهر به عوام فریبی بعنوان ابدارچی یک اداره هم استخدام نشود
ناشناس۶۵۰۳۱۳۱۱:۱۱:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۵
لیبرالهای قلدر چه بروز کشور آوردن
ناشناس۶۵۰۶۹۳۱۳:۴۴:۵۶ ۱۳۹۷/۹/۵
نیست زمان 8 ساله دولت شما گل و بلبل بود ؟؟ کشور تحریم عمو جون
ناشناس۶۵۰۴۱۳۱۱:۴۷:۴۰ ۱۳۹۷/۹/۵
چه راهکاری باید بدن؟ در شرایطی که دنیا از ترس تحریمهای آمریکا با ما کار نمیکنه، کدام نسخه شفابخشی جواب میده؟ از زمان شروع دور جدید تحریمها، هنوز کشورهای معاف شده دارن سبک سنگین میکنن برای خرید نفت! در این شرایط کدام تولید؟ کدام اقتصاد؟
مینا۶۵۰۴۳۲۱۱:۵۵:۵۹ ۱۳۹۷/۹/۵
فقط مشکل دولت تو واگذاری این کارخونه ها و خصوصی کردنشون نیست دولت نه تنها هیچ حمایتی از بخش خصوصی نکرده که با قوانین دست و پاگیر هم کارخونه ها رو زمین می زنه وقتی مسئولین دلسوزی نداشته باشن از تولید کشور چیزی باقی نمی مونه رسما دارن جاهایی کار میکنن که یا دولتین یا برای موسسات ...
ناشناس۶۵۰۴۹۵۱۲:۱۷:۴۴ ۱۳۹۷/۹/۵
سیاست های دولت بگونه ای است که از هر تلاشی برای تعطیلی واحد های تولیدی دریغ نمیکنند. چه از طریق سیاست های خارجی غلط در تامل با دنیا و چه با سیاستهای داخلی منجمله گرفتن مالیات های سنگین بیمه و مالیات و گمرک و...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین