رد پای جریان‌های تکفیری در حمله تروریستی کابل

گروه جهان الف،   3970830118

انفجار در مراسم گرامیداشت از میلاالنبی (ص) در شهر کابل که بیش از یک صد کشته و زخمی برجا گذاشت، محکومیت‌های گسترده‌ای را در پی داشته و بار دیگر سهل انگاری نهادهای امنیتی و نیروهای خارجی همچنین تلاش برای ایجاد درگیری‌های مذهبی را نشان می‌دهد.

رد پای جریان‌های تکفیری در حمله تروریستی کابل

به گزارش تسنیم، کابل بار دیگر شاهد حمله خونین دیگری بود، حمله‌‌ای که به گردهمایی علما در مراسم گرامیداشت از میلادالنبی (ص) صورت گرفت دهها کشته و زخمی برجا گذاشت.

این مراسم در یکی از هتل‌های مجلل شهر کابل موسوم به «اورانوس» برگزار شد. علما از سراسر افغانستان گردهم آمده بودند.

این حمله تروریستی که بیش از 50 کشته و 83 زخمی برجا گذاشت محکومیت‌های گسترده را در بین مقامات افغان و کشورهای جهان در پی داشت.

ریاست جمهوری افغانستان

ریاست جمهوری افغانستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله تروریستی به مراسم میلاد النبی (ص) پیامبر صلح و رحمت دشمنی آشکار با ارزش‌های اسلامی و سنت پیامبر اسلام(ص) محسوب می‌شود.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به دلیل این حمله تروریستی در این کشور عزای عمومی اعلام کرده است.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان نیز این حمله را محکوم کرد و مخالف ارزش‌های دینی، اسلامی و سنت پیامبر گرامی اسلام دانست.

شورای امنیت ملی افغانستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که قتل‌عام مردم بی‌گناه بویژه علمای دین جزئی از رویکرد تروریست‌های وحشی و بخشی از دسیسه‌های شوم دشمنان اسلام و دشمنان مردم افغانستان محسوب می‌شود.

ریاست اجرایی دولت افغانستان

عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز در بیانیه‌ای اظهاراشت: تروریست‌ها با استفاده از عنوان اسلام، دست به کشتار و قتل عام غیرنظامیان می‌زنند و به مراسم مذهبی حمله می‌کنند.

وی افزود: آنهایی که چنین حملات وحشیانه و ضد انسانی را سازماندهی می‌کنند باید بدانند که هرگز مورد عفو و بخشش قرار نخواهند گرفت.

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی دولت افغانستان نیز در بیانیه اعلام کرد که حمله انتحاری به تجمع علمای کشور در میلاد النبی که 140 تن از علمای بزرگوار شهید وزخمی شدند، نشان دهنده اوج دشمنی تروریست‌ها با اسلام است که دولت و علما با آن مقابله کنند.

وی افزود: روحانیت بیدار افغانستان به عنوان پایه‌های تفکر ناب اسلامی هدف گروه‌های تروریستی-تکفیری است. به همین دلیل آنها با کشتار و تصفیه علما مذاهب اسلامی برای نفوذ عوامل بیگانه با پوشش دینی-توحیدی به این کشور تلاش می‌کنند.

شورای علمای شیعه افغانستان

علمای شیعه افغانستان نیز در بیانیه این حمله تروریستی را به شدت محکوم کرد و آن را کار جریان‌های تفکیری در این کشور دانست.

در بیانیه آمده است: این عمل وحشیانه بدون شک توسط کسانی صورت گرفته که تفکر سلفی دارند و تجلیل از درگذشتگان را هر چند پیامبر اسلام هم باشد، شرک می‌دانند.

در حالیکه بیشترین شهدای این حادثه هولناک از علمای دین و پویندگان طریق شریعت اسلام هستند.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان

این حمله تروریستی واکنش رهبران احزاب سیاسی و فرماندهان سابق جهادی را نیز در پی داشته است.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان در بیانیه تصریح کرد که این نخستین باری نیست که به دلیل سهل انگاری دولت افغانستان چنین حوادث دلخراشی در این کشور بوقوع می‌پیوندد.

در بیانیه آمده است: ائتلاف بزرگ ملی افغانستان بار دیگر از رهبری حکومت وحدت ملی می‌خواهد که محافظت از مردم را در صدر برنامه‌های خود قرار داده و نگذارند مردم قربانی سیاست نادرست و آماج حملات تروریستی قرار گیرند.

طالبان

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز با صدور بیانیه‌ای حمله تروریستی شب گذشته به گردهمایی علما در هتل اورانوس در شهر کابل را محکوم کرد.

وی تصریح کرد که این جنایات نشان می‌دهد که جریان‌های شرور با استفاده از مسائل اختلافی چهره واقعی خود را نشان داده و به کشتار بی رحمانه مسلمانان می‌پردازند.

مجاهد با اشاره به شایعاتی که در فضای مجازی درباره مداخله این گروه در این حمله منتشر شده را تلاشی سازمان‌های اطلاعاتی برای بدنام کردن این گروه عنوان کرده است.

محکومیت کافی نیست

شماری از کارشناسان معتقدند که جریان‌های تفکیری به دستور آمریکا متحدانش تلاش می‌کند تا از طریق حملات تروریستی به اماکن و مراسم مذهبی در این کشور به اختلافات در بین مردم مسلمان افغانستان دامن بزنند.

«احمد سعیدی» کارشناس افغان نوشت: در مراسم میلاد النبی (ص) در منبر، مراسم عزاداری، تظاهرات، در هرجا کشته می‌شویم اما دولت افغانستان پیام تسلیت می‌دهد.

وی افزود: مردم باید کجا بروند که کشته نشوند آیا وظیفه دولت افغانستان تنها اظهار تسلیت و درخواست صبر جمیل برای مردم این کشور است.

کارشناس افغان تصریح کرد که وظیفه دولت افغانستان تامین امنیت مردم این کشور است و ناامنی‌ها برای بدنام کردن ارزش‌های دینی و اسلامی در این کشور ادامه دارد.

رد پای جریان‌های تکفیری در حمله کابل

اگر چه تا کنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده نگرفته است اما پیش از این نیز جریان تکفیری داعش بارها اهداف غیرنظامی بویژه مراسم مذهبی در کابل را هدف قرار داده است.

جریان‌های تفکیری وهابی-سلفی هرگونه تجلیل و مراسم مذهبی از عزاداری محرم تا تجلیل از مبلادالنبی را مراسم شرک آمیز دانسته و خون شرکت کنندگان در مراسم مذهبی را مباح می‌دانند.

کارشناسان معتقدند که با وجود فعالیت آزادانه جریان‌های تکفیری مانند «حزب‌التحریر» در افغانستان وقوع حملات تروریستی در این کشور اجتناب ناپذیر خواهد بود.

گروه تروریستی داعش که پیش از این نیز بارها به مساجد و مراسم عزاداری در افغانستان حمله کرده و مسلمان را قتل عام کرده است اما با این وجود دولت از فعالیت عوامل و حامیان این جریان تکفیری در افغانستان چشم‌پوشی می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین