وعده‌ووعید اروپایی‌ها و تکرار دوباره پلیس بد و پلیس خوب

جواد منصوری،   3970829021 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
وعده‌ووعید اروپایی‌ها و تکرار دوباره پلیس بد و پلیس خوب

۱- اتحادیه اروپا که پس از خروج آمریکا از برجام، به‌یک‌باره مدافع سرسخت آن شد و قول داد که مکانیسم مالی خود برای حمایت از توافق هسته‌ای و در تقابل با کاخ سفید را تا نیمه آبان ماه سال جاری به مرحله اجرا بیاورد، هنوز در پیچ‌وخم وعده‌هاست.

به گفته «سید عباس عراقچی»، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان با گروه ۱+۵ اروپا حتی حاضر نشد که برخی از بندهای برجام را برای ممانعت از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای تغییر دهد و در مقابل، وعده کرد که سوئیفت منهای دلار را عملیاتی کند اما در عمل، همه اقدامات قاره سبز در این خصوص سمبلیک بوده و هنوز ساز و کارهای کلی آن هم ارائه نشده است.

روز گذشته نیز «فدریکا موگرینی»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سوال که این مکانیسم ویژه مالی اروپا چه زمانی راه‌اندازی می‌شود گفته است که نمی‌تواند برای زمان کلید خوردن آن زمانی تعیین کند!

۲- روزنامه «فایننشال تایمز»، طی گزارشی در خصوص مناسبات پسابرجامی ایران و اروپا، به امروز و فردا کردن تروئیکای اروپایی برای ارائه دقیق جزئیات این ساز و کار اشاره‌کرده و نوشته است: «دشوار است که تصور کنیم اروپا بتواند اقدامی برای اجرای راهکاری موثر به‌منظور تجارت موفق و مطلوب با ایران صورت دهد.

این گام باید در صورتی برداشته شود که از مکانیسم قابل قبولی برخوردار باشد. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه سپتامبر و در یک اجلاس عمومی در سازمان ملل از راه‌اندازی یک مکانیسم ویژه مالی از جانب اروپا برای مواجهه با تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا سخن گفته بود.»

این نشریه همچنین در خصوص گام‌های لاک‌پشتی اروپا برای اجرای ساز و کار مالی ویژه بروکسل (SPV) و موضع ایران در قبال آن نیز اذعان کرد که عملکرد کُند و آهسته اتحادیه اروپا، نگرانی جمهوری اسلامی را در پی داشته و ایران را به این واسطه آماده خروج از برجام کرده است.

۳- نکته مهم اینجاست که این اروپا بود که اجرای این ساز و کار را برای جبران کم‌کاری‌ها در برجام به ایران پیشنهاد داده بود، اما روشن است که عدم تعیین زمان مشخص برای قرار دادن این مکانیسم در ریل عملیات، نوعی فرار از وعده‌ای است که خود داده بودند؛ همان‌گونه که پیش‌ازاین نیز به تعهدات برجامی خود عمل نکردند.

علاوه بر این، چک بلامحل کشورهای اروپایی در حالی صادرشده که آن‌ها هنوز موفق نشده‌اند مسیر اجرای پایلوت این مکانیسم را بیابند. تا به امروز اتحادیه اروپا قادر به یافتن یک کشور اروپایی برای میزبانی این طرح نشده و اتریش که قرار بود اجرای آن را بر عهده گیرد، از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده است. ازاین‌رو، شاهد سرگردانی آن‌ها و عدم اجرایی شدن مکانیسم مالی اروپا در خصوص برجام هستیم.

۴- هفته گذشته خبرگزاری رویترز، نتیجه‌گیری تاسف‌باری در این خصوص کرد و طی گزارشی دراین‌باره نوشت: «طرح جدید اتحادیه اروپا برای ادامه تجارت با ایران که برخلاف تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود، با توجه به اینکه هیچ کشوری از اتحادیه اروپا، میزبانی اجرای این طرح را به دلیل ترس از اقدامات تنبیهی آمریکا نپذیرفت، تقریباً ناکام ماند.»

۵- فارغ از این موارد و با توجه به تجربه چندباره اروپا در عدم اجرای تعهداتش در قبال ایران – چه در برجام و چه در مورد الزامات شرکت‌های اروپایی در ایران – باید توجه داشت که سهم عمده از تاخیر صورت گرفته از سوی اتحادیه اروپا، ناشی از سردرگمی آن‌ها در طراحی و تنظیم و اجرای ساز و کار ویژه مالی (SPV) نیست، بلکه این موضوع به این دلیل اتفاق می‌افتد که برخی شواهد نشان می‌دهد  و توافقات پنهانی بین کشورهای اروپایی و آمریکا علیه ایران صورت گرفته و در جریان است.

این بخش از گزارش رویترز را بخوانید تا چندوچون ماجرا بیشتر روشن شود: «در سوی دیگر، آمریکا هم موضع بی‌تفاوتی نسبت به اجرای سازوکار مالی اروپا گرفته، به‌طوری‌که سیگال مندلکر، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است با توجه به اینکه شرکت‌های اروپایی در حال خروج از ایران هستند، خیلی نگران راه‌اندازی کریدور مالی بین ایران و اروپا نیستیم. این مقام آمریکایی با ذکر اقدام اروپا برای دور زدن تحریم‌ها از طریق ایجاد یک سامانه موازی سوئیفت به نام SPV ادامه داد: خبر مهم‌تر دراین‌باره این است که شرکت‌های اروپایی در حال خروج از ایران هستند»!!

۶- معنی این سخن آن است که وقتی شرکت‌های اروپایی برای خروج از ایران و لغو توافقات خود از یکدیگر سبقت می‌گیرند، این سامانه که نوعی تهاتر کالایی را بین ایران و اروپا برقرار می‌کند، خاصیت خود را از دست خواهد داد چراکه واسطه‌ای وجود ندارد. به‌بیان‌دیگر، به فرض که این ساز و کار که تابه‌حال چیزی جز وعده‌ووعید نبوده اجرا هم بشود، سوئیفت غیر دلاری هم خیلی عالی و بی‌نقص کار کند؛ وقتی‌که شرکت‌ها حاضر نیستند با ایران معامله کنند و حتی کشورهای اروپایی از اجرای آزمایشی ساز و کار مالی اروپا از ترس تحریم‌های آمریکا خودداری می‌کنند،‌ می‌توان و باید به این جمع‌بندی برسیم که این، یک نمایش از پیش طراحی‌شده با اهداف مشخص است.

۷- فرانسه را که در طول مذاکرات هسته‌ای نقش پلیس بد را بازی می‌کرد، یادتان هست؟ «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه در حال حاضر، با ماسک حمایت از برجام، فعال‌ترین نقش را در سناریوی ضد ایرانی اروپا بر عهده دارد. برنامه این است که همان داستان «پلیس بد»، «پلیس خوب» دوباره تکرار شود و مطابق توافقاتی که بین کاخ سفید و الیزه صورت گرفته، بناست که اروپایی‌ها با دست‌فرمان فرانسه تا حد امکان، ارائه و اجرای SPV را برای خرید زمان به تاخیر بیندازند تا از این طریق، بستر اثربخشی مضاعف تحریم‌های واشنگتن علیه جمهوری اسلامی فراهم شود.

۸- نباید گذاشت این احتمال پر رنگ شود که مقامات اروپایی و آمریکایی با سوءاستفاده از غفلت برخی از مسئولین کشورمان می توانند در قبال ارائه مشتی وعده‌ووعید و تضمین‌های کلامی محکم اما بدون پشتوانه، امتیازات بیشتری دریافت کنند و جایی که عرصه به آن‌ها تنگ شود، حداقلی‌ترین خدمات مالی ممکن را با انبوهی از منت و شرط و شروط، فراهم ‌کنند.

اروپایی‌ها از زمانی که ترامپ در اردیبهشت امسال زیر میز توافق هسته‌ای زد، می‌توانستند ساز و کار مالی مدنظر خود را طراحی و به فاز اجرا بیاورند، اما تاخیر هدفمند و عامدانه آن‌ها به دلیل همان تقسیم‌کار است که پیش‌تر ذکر آن گذشت.

و بالاخره اینکه مقام معظم رهبری پیش‌ازاین بارها به مسئولین و دست‌اندرکاران کشور در خصوص نحوه تعامل با اروپا هشدار داده و در دیدار با آن‌ها به‌کرات یادآور شده بودند که در مسائل اقتصادی باید روی پای خود بایستیم و از اروپا و غرب قطع امید کنیم، چراکه «نگاه به غرب و اروپا جز معطل ماندن، منت کشیدن و کوچک شدن فایده‌ای ندارد.» (۲۵ مهر ۹۷)

 

منبع: حمایت

دیدگاه کاربران

موسوی۶۴۲۹۵۳۰۷:۰۸:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۲۹
خروج ایران... به علت اینکه هیچ سود مشخصی ندارد این خروج، هیچ گاه انجام نمیشود....در واقع ماندن حتی بدون همکاری اروپا به مراتب بهتر ازخروج است. زیرا خروج باعث صف آرایی اروپا مقابل ما میشود.
ناشناس۶۴۳۳۱۶۱۱:۱۸:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۲۹
به شدت مخالف این گفته هستم و مثبت دادم. نظرم منفی است.
ناشناس۶۴۳۳۲۸۱۱:۲۶:۵۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
وقتی امریکا از برجام خارج شده و اروپا به تعهدات برجامی خود عمل نمی کند چه لزومی برای ماندن ایران در برجام وجود دارد ؟! امریکا و اروپا باید بدانند که بدعهدی آنها بدون هزینه نخواهد بود.
ناشناس۶۴۳۵۷۹۱۳:۳۹:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۲۹
توهم زدی؟ اروپا الان مقابل ما نیست؟!
مهران۶۴۲۹۶۳۰۷:۲۲:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
انصافا یعنی این دولت و تیم مذاکره متوجه نشده که هدف اروپایی ها فقط و فقط نگه داشتن ایران در برجام و معطل کردن ایران است تا آمریکا بتواند تحریم های خود رو پیش ببرد و راه های دور زدن تحریم های ما رو کامل شناسایی کند و در عین حال ما از حقوق هسته ایمون که در برجام گذشتیم و به طرف مقابل امتیاز دادیم نیز کوتاه بیاییم و برجام رو پاره نکنیم
ناشناس۶۴۳۵۴۱۱۳:۱۴:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲۹
خیانت
ناشناس۶۴۲۹۷۷۰۷:۳۸:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۲۹
مسئولین در قبال اخذ ویزا و اقامت در اروپا و کانادا و استرالیا ، برای خودشون و خانواده هاشون ، دارن مملکت رو میفروشن و تعهدات مضحکی امضا میکنن که منافع ملی ایران رو به حراج میذاره .
ناشناس۶۴۲۹۷۸۰۷:۴۰:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲۹
داریم وقت طلایی مقابله با ترامپ را از دست می دهیم باید از برجام خارج بشیم و راه خودمان را برویم تا دنیا بفهمد تحریم فقط برای ما هزینه ندارد
ناشناس۶۴۲۹۹۸۰۷:۵۷:۳۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
مطمئنا هیچ اقدام خاصی توسط اروپائیان انجام نخواهد شد دست آورد برجام بقول ریس سابق بانک مرکزی در زمان خارج نشدن آمریکا تقریبا هیچ بود الان که کدخداشون هم خارج شده است این نتیجه اعتماد ایرانیان به لیبرال های غرب زده است که با رای خوشون اینها رو به قدرت رسوندند
هموطن۶۴۳۰۴۶۰۸:۳۳:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۲۹
دست جمعی سر کاریم . وعده و وعید از داخل و خارج . اوضاع خنده داریه
ناشناس۶۴۳۰۸۸۰۹:۰۷:۱۳ ۱۳۹۷/۸/۲۹
برای اینکه اروپا بفهمد ایران نیاز دارد اقدامات عملی برای ماندن در برجام ببیند و نه صرفا وعده و وعید باید به آنها مخاطرات خروج از برجام از سوی ایران را تفهیم کرد بنده خودم از مدافعان برجام بودم ولی این طریق راه اروپا را قبول ندارم شاید لازم باشد به عنوان گام نخست ایران از پروتکل الحاقی خارج شود ویا تعداد بازرسان سازمان انرژی اتمی را کاهش دهد به هر حال اگر قرار باشد فقط ما ضرر کنیم علیرغم عدم اطمینان به درایت مسئولین مورد قبول نیست.
عدالت۶۴۳۴۴۴۱۲:۲۱:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۲۹
کسی که نگاهش به دست اجنبی است رنگ عزت نمی بیند خانه ای کو شود از دست اجانب آباد قابل توجه کدخدا باوران
ناشناس۶۴۳۸۹۰۱۶:۴۹:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۹
هرچه سریعتر خارج شوید,تحریم ایران ضرر بیشتری برای اروپا دارد تا ایران
ناشناس۶۴۳۹۲۹۱۷:۲۱:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۲۹
باید هر چه سریعتر از برجام خارج شد و رو بحث هسته ای کار کر
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  2. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

  3. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  4. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  5. دستور بسیج همه امکانات برای یافتن دختر ۲۴ ساله در میامی

  6. دستورالعمل دادستانی کل کشور درباره طرح نور به زودی ابلاغ می‌شود

  7. امیر تتلو آزاد می‌شود؟/ وکیل مدافع تتلو : موکلم توبه کرده/ نوجوانان برای آزادی اش دعا می کنند

  8. ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد

  9. فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه

  10. بازگشت مهران مدیری با یک سریال و شروعِ پیش‌تولید «پایتخت»

  11. دختربچه ۱۰ ساله همبازی‌اش را سلاخی کرد

  12. ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان/ خط قرمز سازمان غذا و دارو سلامت مردم است

  13. وزارت بهداشت: محموله روغن آلوده به سموم مجوز مصرف ندارد

  14. غربی‌ها قبل‌از عملیات وعدهٔ صادق به ما گفتند اگر می‌زنید، محکم نزنید!

  15. رئیس‌جمهور: منزوی کردن زنان را قبول نداریم

  16. مصرف انرژی کشور دو برابر استاندارد مصرف جهانی است

  17. دولت‌های غربی به دنبال ربایش نخبگان جوان هستند 

  18. فرار رو به جلوی متهمان مفاسد اقتصادی و دو برابر شدن تحریم‌ها

  19. سفیدشویان غرب  مشغول کارند

  20. بازگشت شاخص‌های پولی به پیش از تحریم

  21. ماراتن انتخابات مجلس شورای‌اسلامی در ایستگاه پایانی/ اسامی کاندیداهای حاضر در مرحله دوم/ شرایط شرکت در دور دوم انتخابات چیست؟

  22. بهادری: دولت در حوزه تسهیلات تکلیفی با کسی شوخی ندارد

  23. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی : حج به صحنه برائت از طواغیت تبدیل می‌شود

پربحث‌های هفته

  1. قبل از مهاجرت، بعد از مهاجرت!

  2. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  3. حقوق خبرنگار جنجالی صدا و سیما چقدر است؟/ پاسخ «یوسف سلامی» به میزان درآمد ماهیانه خود

  4. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  5. چرا این همه بد اخلاقی؟

  6. جدال روایت ها در ماجرای مسمومیت پزشکان شیرازی

  7. درباره توبه تتلو

  8. حرف طلافروشان را باید شنید، اما...

  9. ادعای عجیب روحانی: ما بورس را رشد دادیم، اینها بورس را زمین زدند!

  10. هزینه ای که هیچ دولتی حاضر نشد بپردازد!

  11. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  12. واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز

  13. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  14. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  15. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  16. کیهان: دیدید ورود زنان به ورزشگاه غلط بود؟!

  17. لایحه عفاف و حجاب ترویج‌کننده پدیده پلشت بی‌حجابی است/ امید است این لایحه ناکارآمد کنار گذاشته شود

  18. سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

  19. تنوری که هنوز سرد است...

  20. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  21. ایثارگران را بدنام نکنید !

  22. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  23. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  24. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  25. آیا این دو زن در آمریکا زلزله به پا می کنند؟

پربحث‌های هفته

  1. نیش و کنایه های «بومرنگی» روحانی!

  2. «عبدالحمید» تازه از کما بیدار شده/ مواضعش تلفیقی از بی‌خردی و بی‌سوادی است/ او هیچ‌چیز نمی‌داند

  3. چرا این همه بد اخلاقی؟

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: دولت در گام اول باید مشکلات را انکار نکند/ رانندگان اسنپ و تپ‌سی باید حمایت شوند

  5. بازداشت عوامل پشتیبان گروهک جیش‌الظلم در راسک

  6. هشدار دیوان کیفری بین‌المللی به آمریکا و رژیم اسرائیل

  7. راه‌حل ماجرای روحانی و شورای نگهبان چیست؟/ نظر ضرغامی درباره گسترش شادی و نشاط در جامعه

  8. تنوری که هنوز سرد است...

  9. پیرامون پشت‌پرده افشای فایل‌صوتی «ظریف»...

  10. توضیحات «لیلاز» درباره فایل صوتی «ظریف»/ ادعای عجیب «آخوندی»

  11. تأملي در راهبرد ائتلاف از شاهزاده تا تاجزاده !

  12. افشای فایل صوتی ظریف عمدی بود؟

  13. کنایه زاکانی درباره واگذاری ودیعه مسکن دوره‌های پیشین/ واکنش وحیدی به احتمال صدور گواهینامه موتور برای بانوان

  14. پاسخ طحان‌نظیف به انتقادات روحانی از شورای نگهبان/ رقیب جدید قالیباف برای ریاست مجلس دوازدهم

  15. قوه قضائیه تصاویر و مستندات جدیدی از مرگ نیکا شاکرمی منتشر کرد

  16. دستور ویژه رئیسی برای حل مشکل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری

  17. دولت با نظام بانکی شوخی ندارد

  18. درخواست مهم ایران از طالبان درباره مهاجران افغان

  19. کمال خرازی: اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

  20. شناور سپاه از خط استوا عبور کرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی

  21. دیوید کامرون: اوکراین مجاز است با سلاح‌های انگلیسی، روسیه را بزند!

  22. ۲۳دلیل برای اثبات دروغ بی‌بی‌سی

  23. رئیسی: برخی به‌دنبال معامله بر سر موشک‌هایمان بودند/ به‌بهانه دورکردن سایه‌جنگ،برجام‌های ۲ و ۳ را دنبال می‌کردند

  24. رئیسی: «وعده صادق» از نقاط عطف اجماع‌ساز میان مردم بود/ هیچوقت میز مذاکره را ترک نکردیم

  25. راستی‌آزمایی گزارش بی‌بی‌سی در مورد جزئیات مرگ نیکا شاکرمی

آخرین عناوین