تقابل مدیریت ارزشی و مهندسی منفعت

محمود رستمخانی،   3970823143
تقابل مدیریت ارزشی و مهندسی منفعت

   در اعمال و رفتار های انسان ویژگی هایی با خصوصیاتی ملموس و محسوس وجود دارد که آنها را متصّف به ارزش می کند . این ویژگی ها ذاتا" و خارج از نظر فردی و شخصی قابل احترام   هستند و عقلِ جمعی انسان بر مطلوب بودن آنها گواهی می نماید . هر کار ی که  انسان  در نظر دارد ، انجام دهد با هدفی خاص و مسیر انتخاب شده است . انسان برای هدفی که دنبال می کند ارج و اهمیت قائل است .

ارزش گذاری برای کار  و منفعت بردن از آن ، دو روی یک سکّه ، از یک واقعیت هستند . هر دوی آنها از یک مقوله ، تفکیک ناپذیر و با واقعیت انسان ارتباط دارند . یک روی از آن ، در جهت رشد و تکامل و روی دیگرآن در راستای بهره برداری از منافع مادی مستمری است که خداوند متعال به عنوان نعمت ، در اختیار نوع بشر قرار داده است . وقتی هر دو در مسیردرست قرار گیرند ، دوبال از یک پرواز ، در مسیر سعادت خواهند بود  .

با چنین بینشی، شکوفایی هماهنگ استعدادهای بالقوه و پاسخ مناسب به نیازهای روحی و جسمی‌ در زمان فراهم و مقتضی ، موجب سعادت انسان خواهد بود . بسیاری از بزرگان معتقدند : از آنجائیکه انسان موجودی متشکل از روح و جسم است ، رسیدن به خیرات جسمانی و روحانی‌ و متنعم شدن به آن، در مسیر کمال ، با بهره برداری از نعمتها و مواهب الهی  ، متضمّن سعادت واقعی وی خواهد بود .

با این تفسیر ، دو جنبه مرکّب و ممزوج از آفرینش انسان ،  در گرو برخورداری از ارزشها و بهره مندی از نعمات الهی است که نوع بشر را مستعدِ کمال بی پایان (منافع معنوی) و منتفعِ از خیرکثیر (منافع مادی) می نماید . وقتی موتور محرکه انسان در مسیر دستیابی به اهداف ، بر اساس ارزشهای درست و منافع صحیح پایه ریزی شده باشند ، آنگاه جامعه انسانی در مسیر سعادت واقعی و آرامش حقیقی قرار خواهد گرفت .

 یکی از اصولی ترین روشها برای تحققِ جامعه هدف با ارزشهای والا و کسب منافع مشروع ، افزایش سطح رضایت مندی کارگزاران ، توسعه  مهارت ها ، نوآوری ، همگرایی ، هم افزایی ، افزایش راندمان نسبی ، اطمینان بخشی مدام به جامعه  ، با تلفیق شایسته ای از مدیریت دانایی و توانایی است که افراد شاخص می بایست بر اساس اصول ارزشی واخلاقی ،  رعایت اصول حرفه ای و التزام عملی به مبانی ، افکار و حرکت جامعه را عالمانه و در مسیر بالندگی آحاد  جامعه ،  ناخدایی نمایند  .

به همین جهت وقتی مدیریت دانایی و توانایی  ، در چارچوب ارزشهای والای اخلاقی و مقتضیات فرهنگی ، بدون تردید در گفتار و کردار ،  مورد پذیرش قرار گیرند  ،  سکان هدایت مدیریت شوندگان بر مدار اعتماد و اطاعت قرار خواهد گرفت . اعتماد در جایگاهِ مقبولیت و مشروعیت  و اطاعت در مقامِ پذیرش و وفاداری .

بدین ترتیب این دو ، دو رکن از  همگرایی ، هم افزایی در تقابل با رفتار های تزاحمی خواهند بود که نتیجه آن مقابله با  روان پریشی و اضمحلال روانی جامعه و رسیدن به فضای نسبی آرامش خواهد بود  .

با این مقدمه ، به نظر می رسد آحاد مردم ، بخش خصوصی وارکان دولت بر حسب وظیفه ذاتی خود ، وظیفه دارند ، انتظارات مشروع جامعه را  در زمان مقتضی  با جّدیت در کار و برنامه ، در حّد توان و تخصص خود ، در چارچوب فرصت ها و محدودیت ها ، به هنگام وعملیاتی  نمایند  .

بدیهی است این مهّم ، فقط در شرایطی محقق می گردد که  ساماندهی فعالیت ها و عملکرد ها ، با سازماندهی افراد درچارچوب امکانات موجود و در قالب بهبود ساختار ها و فرآیند عملی گردد .  

حال وقتی عدّه ای از ارکانِ جامعه ی تاثیر گذار با روشهای مختلف از قبیل دروغ  ، پنهان کاری  ، رانت ، رشوه ، جعل ، سوءعملکرد و مدیریت ،  سوء استفاده حرفه ای از قانون و دور زدن قانون با قانون ، روابطِ بینابینیِ مبتنی بررفتار های ضد ارزشی ، فضای مدیریت دانایی وتوانایی را با      تاثیر پذیر کردن جامعه از فضای مهندسی منفعت ، در ناکار آمدی وانزوا قرار دهند ، آنگاه ارزشهای اخلاقی والا، در افواه عمومی روز به روز کم رنگ تر و طیف گسترده ای از ، ارزشهای بدون مرزِ ، جایگزین ارزشهایی خواهد شد که جوانان غیور و رشید ایران اسلامی ، با ارزش ترین سرمایه خود را فدای آن نموده اند .

معمولا" ضدِ ارزشهای بدون مرزِ ، با هویتِ جایگزین ، آندسته از هویت های فرهنگی پیچیده و نهادینه شده ای هستند که شیوع آن با ارزشی شدن آنها و ضد ارزشی شدن ارزشها  ، کم کم در جایگاهی قرار خواهند گرفت که احساس درکنار هم بودن در زندگی اجتماعی را سخت و نتیجه آن انزجار از هم وانفجار در آستانه تحّمل خواهد شد .  

امروز و در شرایط حساس منطقه وحوزه منافع استراتژیک ایران در کنار منافع کوچک و  بزرگ کشور های بزرگ و کوچک ، با هژمونی منافع مشترک  ، بنظر می رسد جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ استقلال خود و برخورداری از سندرم مزمن مشکلات اقتصادی ناشی از فشار اقتصادیِ بیرون و نا مدیریتی درون و نیز بد گزینی سنواتی مدیران خود ، در سطوح مختلف کشور که از حّد نصاب لازم در شایستگی و رفتارهای ناشی از عرف گفتاری ، کرداری و رفتاری متعیّن ، در مدت مسئولیّت و بعدِ آن  برخوردار نبوده اند ، گرفتار  ، مجموعه ای از ناهنجاریها در حوزه عملکردی و ارزشی شده است که به هیچ عنوان نمی توان  ، حتی مسئولیت  بخش ناچیزی از آنرا به منشاء خارجی نسبت داد .

این پدیده ها و رخدادها که در بسیاری موارد  پیچیده ، مصلوب و غیر قابل انتظار بوده وهستند ناشی از عدم آشنایی به التزام و رعایت چارچوب های عرف مدیریت استراتژیک و حرفه ای و نیز عدم فرهیختگی کرداری ، رفتاری و گفتاریِ آندسته از تریبون داران و مدیران اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور هستند که با توجه به واقعیات موجود ، به سهو ویا به عمد ،  برای تنظیم رفتارها در سه حوزه اخیرالاشاره ، از ظرفیت روحی و  توانمندی حرفه ای مهند سی استراتژیک و عملیاتی  لازم ، حتی در کمینه مورد انتظار به نحو ضرور و مقتضی ، برخوردار نبوده اند .

اگر چه  شرط لازم در علاقمندی ودغدغه داری مسئولان  در علاج مشکلات مبتلا بِه جامعه را  به ضرس قاطع ،  نمی توان کتمان کرد ،  لیکن بهرمند بودن از دانائی ،  توانائی و توانمندی عملیاتی و عملکردی در حوزه  مهندسی مناسب و متناسب سازی رفتارهای جامعه ، در حوزه مسئولیت های فرا گیر مسئولین ، در کنار ضعف دیپلماسی بیان و عمل ، شرط کافی در کفایت مُکیّفی است که به قطع نمی توان از عجز کلّی و جزئی ناشی از سهو و عمد آزار دهنده آن چشم پوشی نمود .

اگر علاوه بر موارد فوق ، واقعیّت موجود مهندسی مزوّرانه و حیله گرانه ی پنهان و پیدا ی منفعت ضد ارزشی را ، از سوی  برخی  افراد متنفذ وتاثیر گذار درتصمیم سازی و مدیریت جامعه  و  شرایط ناکافی ، مبهم و نامناسب مهندسی رفتارهای جامعه در حوزه مسئولیت های فراگیر مسئولین و افراد شاخص را  ، یکی از مهمترین عوامل تزاحمی در مسیر درست  رفتار ها و رخدادها بنامیم ، در حال حاضر با پدیده هائی مواجه هستیم که جامعه ، با تاسّی از رفتارهای رسمی  ، به سوی شیوع و جایگزینی ضد ارزشها  با ماهیت به هم ریختگی رفتاری سوق داده می شود  .

این اتفاق  نا میمون وناپسندِ که ناشی  از بد گفتاری و بد کرداری و تاثیر پذیری عینی جامعه ، از خواص نشان دار است ، جامعه را  به سوی آینده ی نامشخصی هدایت می کند  که مذاب ناشی از فوران آن ، آینده متعالی ایران اسلامی را با چالشی اساسی مواجه خواهد کرد .

فهرست بلند بالایِ جرائم وتخلّفاتی که می بایست جزء محرومیت های بزرگ وکوچک برای مجرمین و متخلفین قرار گیرد و قاطبه جامعه با دیدن آنها آزرده خاطر و متاسف می شود ، وقتی در اثر بی توجهی عمدی ، سهوی و یا ملاحظات رفتاری ، با  برخورد درست و عملی به سرانجام در خور نیانجامند ،  آنگاه مسیر جابجایی هنجارها به ناهنجاریها  به سمت وسویی خواهد رفت که ضد ارزشها در واقعیت جامعه  ، جای خوشِ کردگانی از جنس میهمانان ناخوانده و تازه وارد خواهند بود .

 امروز نخبگانی که از انگیزه ی الهی  مسئولیت و مسئولیت پذیری برخوردارند  از هر روز دیگر برای ایفای نقش دلسوزانه ومتعهدانه ، خارج از چارچوب های گروهی ، جناحی ، حزبی ، رفاقتی ، هم رایی ، هم پیمانی ، هم مرامی ، هم منفعتی و ..... وظیفه دارند درچارچوب منافع   ملّی ، با تقبیح وضعیت موجود وتبین اصول موضوعه ، از نفوذ فکری و بُردعملیاتی خود استفاده نمایند .

آنچه در این میان مهّم و در خور توجه است آگاهی به زمان ، موقعیّت وخطیر بودن وظیفه ای است که ملازمه آن ، عاملیّت به عملی است که دیده ها و شنیده ها گواهِ صادقی بر مدّعا و اعتقاد عوام وخواص پشتوانه آن باشند .

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین