توطئه عربستان برای پیروزی در جنگ یمن و شکست انصارالله

گروه جهان الف،   3970821178 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

مقاومت جانانه نیروهای یمنی در چهار سال گذشته و شلیک موشک هایی که عمق خاک عربستان و امارات را هدف قرار می داد موجب تردید کشورهای غربی علی الخصوص آمریکا در توانایی ریاض برای پایان موفقیت آمیز جنگ شده است.

توطئه عربستان برای پیروزی در جنگ یمن و شکست انصارالله

به گزارش الف، ماجرای قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستان سعودی در استانبول نیز باعث شد تا پرونده اقدامات ضدانسانی محمدبن سلمان در رسانه های غربی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد. یکی از اقدامات وحشیانه ولیعهد عربستان نیز حمله به کشور همسایه یعنی یمن به بهانه مقابله با نفوذ ایران بوده است. به همین دلیل رسانه های غربی در هفته های گذشته خواستار پایان فروش انواع و اقسام تسلیحات به آل سعود شده بودند اما از آنجا که کشورهای غربی سود سرشاری از این قراردادها بدست می آورند در مقابل این مسئله کوتاه آمدند. اما مجبور شدند به عربستان فشار وارد کنند تا هر چه سریعتر به این جنگ خاتمه دهند. گفته های مایک پمپئو و جیمز متیس در هفته های گذشته برای پایان دادن به جنگ یمن و آغاز مذاکرات نیز در این راستا قابل ارزیابی است.

اما بعد از این سخنان عربستان تلاش کرد تا قبل از پایان یافتن مهلت یک ماهه به یک پیروزی راهبردی و استراتژیک دست پیدا کند تا بتواند در مذاکرات آینده، موقعیت برتری نسبت به انصارالله داشته باشد و این گونه خواسته های خود را به آنها بقبولاند.به همین دلیل حملات گسترده ای علیه بندر حدیده از هوا، زمین و دریا آغاز شد.

البته بندر بدلیل موقعیت استراتژیکی که بدلیل نزدیکی با باب المندب دارد برای طرف های درگیری از اهمیت راهبردی برخوردار است و حدود سه چهارم کمک های بین المللی از راه این بندر وارد کشور می شود.

در روزهای اخیر ریاض در تلاش بوده تا با گسترش حملات به مناطق شهری، حدیده را از کنترل نیروهای انصارلله خارج سازد. همزمان سازمان ملل متحد نسبت به گسترش حملات به حدیده و عواقب فاجعه بار آن هشدار داده است. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و جرمی هانت همتای انگلیسی وی، اعلام کرده اند زمان مذاکرات صلح در یمن فرارسیده است. ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از ابتکار عمل بریتانیا و آمریکا از جامعه جهانی خواست که به جنگ و خونریزی در یمن خاتمه دهد.

جنگ داخلی در کشور یمن از سال 2014 (فرورین 1394) بعد از دخالت عربستان سعودی در این کشور و تشکیل ائتلافی با همکاری امارات متحده عربی در راستای به قدرت رساندن عبد ربه منصور هادی و کنار زدن انصارالله از حکومت آغاز شد. در طول این مدت ائتلاف که مستظهر به پشتیبانی لجستیکی کشورهای غربی مانند آمریکا، انگلیس، فرانسه و ... بوده عمده تمرکز خود را بر حمله به زیرساخت ها و مناطق غیرنظامی قرار داده است. این گونه اقدامات در راستای تسلیم شدن مبارزان انصارالله و از بین بردن روحیه آنها انجام شده است. حمله ائتلاف به استان الحدیده از خرداد ماه شروع شده بود که با شکست مواجه شد اما از 10 آبان دوباره حملات و درگیری ها از سر گرفته شد.

بیشتر بخوانید:

«آدم» 10 ساله؛ اولین قربانی محاصره الحدیده یمن از سوی ائتلاف سعودی

مرکل: یمن با بدترین فاجعه انسانی در جهان مواجه است

همچنین عربستان در هفته های اخیر تلاش زیادی کرده تا با فریب دادن برخی مقامات زمینه ایجاد شکاف در نیروهای انصارالله را بوجود آورد. در این راستا آل سعود توانست عبدالسلام جابر، وزیر اطلاع رسانی را فریب دهد و وی به عربستان فرار کرد و در روزهای گذشته کنفرانس خبری نیز برگزار کرده بود. اما واضح است این گونه اقدامات در نهایت عامل تعیین کننده برنده میدان نبرد نخواهند بود.

در نهایت باید گفت با وجود توطئه های ریاض،جنگ رسانه ای که این روزها علیه انصارالله به راه افتاده و اقدامات ضدانسانی آل سعود اما مقاومت مردم یمن موجب شده تا عربستان نتواند در هفته های اخیر نیز به دستاورد مشخصی دست پیدا کند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۲۵۳۹۲۰:۰۰:۲۲ ۱۳۹۷/۸/۲۱
موشک و سلاح به حوثی ها برسونید اگر شکست بخورن این همه تلاش به باد میره عربستان نباید در این جنگ پیروز بشه
ناشناس۶۳۲۵۴۵۲۰:۰۸:۵۸ ۱۳۹۷/۸/۲۱
یمن پیروز نهایی است
ناشناس۶۳۳۱۶۷۰۹:۲۹:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۲۲
انشاالله براشون دعا کنیم
علی۶۳۲۸۹۰۰۲:۰۶:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲۲
یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِاَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ. سوره فتح آزادی نزدیک است.
ناشناس۶۳۳۲۳۸۱۰:۰۳:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۲۲
خدا پیروز است ... کفار نابود است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین