پولشویی و فرار مالیاتی در بستر عدم‌شفافیت/ اقتصاد ما شفاف نیست؟

محمد معین،   3970821136 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

یکی از چالش‏های زیرساختی کشور، عدم شفافیت مالکیت‏ها و معاملات است. در واقع عدم شفافیت مالکیت‏ها و معاملات ضمن ناکارآمدسازی نظام برنامه‏ریزی و سیاستگذاری کشور، بستر فساد، پولشویی و فرار مالیاتی را ایجاد کرده‏است.

پولشویی و فرار مالیاتی در بستر عدم‌شفافیت/ اقتصاد ما شفاف نیست؟

شفافیت اطلاعات و رویدادهای حقوقی از جمله زیرساخت‏های اساسی و راهبردی حکمرانی در هر کشوری محسوب می‌شود. در حقیقت اِعمال حاکمیت یا به عبارت دقیقتر حکمرانی مستلزم دسترسی سریع، ارزان و دقیق حاکمیت به اطلاعات صحیح و به هنگام است.

امروزه سرعت بالای تحولات و تغییر پارادایم‌های مدیریت، به هنگام بودن اطلاعات را به یک اصل و به عنوان هدف غایی نظام های اطلاعاتی تبدیل کرده است؛ بنابراین، روش‌‏های سنتی گردآوری و تحلیل اطلاعات از کارآمدی لازم جهت کمک به سیاست‌گذار را ندارند. در چنین شرایطی شفافیت اطلاعات نه به عنوان یک راهکار بلکه به عنوان یک راهبرد باید مورد توجه قرار بگیرد.

شفافیت علاوه بر تسهیل حکمرانی، از شکل گیری حیاط خلوت‌هایی برای ایجاد فساد، جرائم و تخلفات نیز جلوگیری می‌کند. خدائیان، معاون حقوقی قوه قضائیه در تاریخ ۲۲ مردادماه در نشست هیات اندیشه ورز سازمان بسیج حقوقدانان گفت: «اقتصاد ما شفاف نیست و به هر اداره‌ای مراجعه کنیم می‌گویند مسائل و اطلاعات محرمانه است، در حالی که مسائل امنیتی و دفاعی هم نیست و این عدم شفافیت زمینه ساز ایجاد رانت می‌شود».

بنابر اظهار تویسرکانی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در تاریخ ۲۶ شهریور ماه، بخشی از مشکلات جامعه ناشی از بی‌نظمی‌ها و عدم شفافیت در بعضی از امور اقتصادی کشور است.

این اظهارات مسئولان قضایی در خصوص ضرورت شفافیت در حالی است که یکی از مهم‌ترین وجوه شفافیت مربوط به معاملات و مالکیت اموال غیرمنقول بوده و بخشی از عدم‌شفافیت اطلاعات در کشور نیز مربوط به همین حوزه است که متولی آن نیز قوه قضائیه است.

شفافیت معاملات و مالکیت‌‏ها، بستر توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور

اطلاعات مربوط به مالکیت و معاملات اموال غیرمنقول از جمله اطلاعات اساسی است که باید به صورت شفاف و کاربردی در اختیار مسئولین قرار بگیرد؛ اما متاسفانه، در حال حاضر به دلیل عدم‌شفافیت، حاکمیت در مدیریت رفتارهای سوداگرانه در حوزه اموال غیرمنقول، اخذ مالیات نقل و انتقالات، شناسایی اموال محکومین، اخذ مالیات های تنظیمی و... با چالشی جدی مواجه است.

عدم شفافیت مالکیت‌‏ها و معاملات، روند دادرسی در دستگاه قضایی را نیز با اطاله مواجه کرده است. در همین راستا، محسنی اژه‏ای، معاون اول قوه قضائیه در تاریخ ۱۶ شهریورماه گفت: «شناسایی اموال یک فرد از دست قوه‌قضاییه خارج است».

به منظور برطرف‏ سازی خلا مذکور و ایجاد شفافیت در حوزه مالکیت‌‏ها، قانون‌گذار در بند «الف» ماده ۱۱۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور، قوه قضائیه را مکلف کرده است تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه، سامانه‌ای ایجاد کند تا امکان پاسخگویی فوری و برخط به استعلامات مورد نیاز مراجع قضائی در خصوص اموال اشخاص محکوم‌، فراهم شود؛ اما اجرای این تکلیف قانونی با یک مانع جدی مواجه است. مانع اصلی اجرای تکلیف مذکور، اعتبار سازوکارهای غیر‌رسمی انجام معاملات و انتقال مالکیت اموال غیر منقول است.

مالکیت‏ غیررسمی اموال غیرمنقول در نظام حقوقی ایران معتبر و  بدون محدودیت بوده و ثبت رسمی آن فاقد ضمانت اجرایی است. بنابر اظهار محسنی اژه‏ای، سخنگوی قوه قضائیه در تاریخ اول مهرماه در حال حاضر بسیاری از معاملات غیرمنقول، قولنامه‌ای بوده و در بنگاه تنظیم می‌شود و ثبت رسمی صورت نمی‏‌گیرد.

مالکیت‌‏های غیررسمی (عادی) به دلیل ماهیت نظارت ناپذیر اسناد و معاملات عادی، غیرقابل رصد بوده و به همین دلیل بستر مناسبی برای انجام بروز جرائمی از قبیل پولشویی، فرار مالیاتی، کلاهبرداری، فروش مالِ غیر، معاملات معارض و... شده و تحقق شفافیت مالکیت‌‏ها و معاملات را نیز با مانعی جدی مواجه است.

با توجه به موارد فوق، اعتبار معاملات و مالکیت‌‏های غیررسمی (عادی) به پاشنه آشیل شفافیت مالکیت‏‌ها و دارایی‏‌ها در ایران تبدیل شده است. به نحوی که تا مسئله اعتبار معاملات عادی حل نشود، قدرت سیاستگذاری و قاعده‌‏گذاری از حاکمیت سلب و در نتیجه ساختار حکمرانی کشور در عمل به وظایف خود دچار نقصان خواهد شد. بنابراین ضرورت دارد نمایندگان مجلس و مسئولین مربوطه، بر حل مسئله شفافیت مالکیت‏‌ها تمرکز کرده و بستر بروز بسیاری از جرائم  مانند پولشویی و فرار مالیاتی را از بین ببرند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۳۲۲۷۸۱۶:۲۷:۳۱ ۱۳۹۷/۸/۲۱
سازمان امور مالیاتی اسامی نهادهای انقلابی معاف از مالیات را اعلام کرد 1- بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی 2- کمیته امداد امام خمینی (ره) 3- سازمان تبلیغات اسلامی 4- دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 5- بنیاد مسکن انقلاب اسلامی 6- بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی 7- ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) 8- مرکز خدمات حوزه‌های علمیه 9- موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی 10- جامعه المصطفی (ص) العالمیه /فارس
ناشناس۶۳۲۲۹۵۱۶:۳۸:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۱
وقتی که یک فرد با استفاده از کارت بازرگانی یک زن چند هزار دستگاه خودرو وارد میکند و هیچ مالیاتی هم نمی دهد این یعنی مملکت روی هوا اداره میشه و خدایی است که تا حالا از هم نپاشیده
تبریزی۶۳۲۷۲۳۲۲:۲۳:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
آهان پس خدا چون ما رو خیلی دوست داره این مسئولین رو از بهشت برامون فرستاده.
ناشناس۶۳۲۳۴۶۱۷:۰۷:۰۶ ۱۳۹۷/۸/۲۱
همین دغدغه که از عدم شفافیت در سیستم داخلی وجود دارد در ارتباطات بین المللی بین کشورها نیز وجود دارد و اگر کشوری نتواند شفافیت وسلامت خود را به دنیا ثابت کند به سرعت از گردونه روابط بین الملل خارج وبه انزوا کشیده می شود .متاسفانه عده ای همین را متوجه نمی شوند که اگر می شدند این همه از درک لزوم پیوستن به اف ای تی اف عاجز نبودند !!
ناشناس۶۳۲۴۱۱۱۷:۴۸:۲۹ ۱۳۹۷/۸/۲۱
وقتی بیش از پنجاه درصد اقتصاد ما معاف از مالیات است شفافیت طنزی بیش نیست
ناشناس۶۳۲۴۳۰۱۸:۰۵:۵۰ ۱۳۹۷/۸/۲۱
از نهادهایی که مالیات نمی دهند و گردش مالی یشان هم مطلب بنویسید
ناشناس۶۳۲۴۴۲۱۸:۱۴:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۲۱
اونهایی که باید مالیات بدهند نفوذ دارند وراه فرار را بلدند متاسفانه همون کارمندان جزء میمانند وبار مالیاتی کشور
ناشناس۶۳۲۸۶۷۰۱:۰۰:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۲۲
مالیاتو که کارمندا و کارگرای بدبخت میدن هر چی فقیرتر باشی بیشتر مالیات میدی و هرچی بیشتر پول داشته باشی مالیات کمتری میدی
ناشناس۶۳۲۹۶۷۰۷:۴۶:۵۴ ۱۳۹۷/۸/۲۲
در تمام دنیا اقتصاد در خدمت سیاست است و در ایران سیاست در خدمت اقتصاد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین