چرا شاهد فروپاشی دیوار تحریم‌ها هستیم؟

امیرحسین یزدان پناه،   3970812043 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا شاهد فروپاشی دیوار تحریم‌ها هستیم؟
دولت آمریکا روز گذشته از بازگشت «تمام تحریم‌های نفتی و بانکی ایران» که براساس برجام لغو شده بود، خبرداد. براساس این تحریم ها، عملا هرگونه مبادله نفتی و بانکی با ایران شامل جرایم آمریکا می شود. با این حال هر چند کاخ سفید روی کاغذ اعلام کرده که «تمام» تحریم ها را برگردانده است اما برخی تصمیم ها و اظهارات مقامات دولت آمریکا نشان دهنده عقب نشینی این کشور از بازگرداندن «تمام» تحریم ها ست. چرا می گوییم عقب نشینی؟
 
۱- روز گذشته در آستانه اعلام بازگشت تحریم ها، آمریکا ناچار شد به هشت کشور معافیت بدهد تا کماکان به خرید نفت از ایران ادامه دهند. این درحالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور و «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا، تاکنون بارها تاکید کرده بودند که در آبان فروش نفت ایران را به صفر خواهند رساند. با این حال شواهد و گزارش رسانه های بین المللی نشان می دهد که آمریکا در این خواسته شکست خورده است. این شکست در سه عرصه رخ داده است:
 
اول این که ایران با تغییر روش های فروش نفت و روی آوردن به تاکتیک های جدید همچنان مقادیر چشمگیری نفت راهی بازار می‌کند تاجایی که حتی آمارها نشان می دهد که برخلاف آن چه پیشتر گفته می شد که میزان روزانه فروش نفت ایران با کاهش 50 درصدی به حدود 1.2 میلیون بشکه رسیده است اما این میزان حدود دومیلیون بشکه است. به تازگی روزنامه فایننشال تایمز، از نفتکش های ایرانی با عنوان نفتکش های ارواح (ghost tankers) یاد کرده است که کار نقل و انتقال صدها هزار بشکه نفت را با رادارهای خاموش انجام می دهند.
 
دوم این که آمریکا و متحد اصلی اش در منطقه یعنی عربستان سعودی در پرکردن نفت ایران در بازار موفق نبوده اند. 
 
سوم هم این که همین کاهش نسبی عرضه نفت به بازار از سوی ایران یکی از عوامل افزایش قیمت نفت در ماه های اخیر بوده به نحوی که عملا افزایش قیمت، کاهش عرضه نفت از سوی ایران را در بودجه کشورمان جبران کرده است.
 
این شرایط باعث شده تا آمریکا به هشت کشور معافیت تحریمی مشروط بدهد. هشت کشوری که عملا خریداران اصلی و بزرگ نفت ایران هستند و حدود 70 درصد نفت ایران را می خرند که شکست بزرگی برای آمریکا در تحریم نفت ایران است.
 
۲- هنوز فهرست نهادهای مالی و بانکی که تحریم می شوند، منتشر نشده است اما براساس این قاعده که در تحریم های ۴ نوامبر (دوشنبه) عملا مبادلات بانکی ایران تحریم می شود، انتظاری که آمریکا پیش از این داشت این بود که ارتباط «تمام» بانک های ایرانی با شبکه سوئیفت قطع شود، اما برخی گزارش ها نشان می دهد که واشنگتن تاکنون در قطع ارتباط ایران با شبکه سوئیفت نیز موفق نبوده است.
 
صبح دیروز ابتدا نشریه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» از لغو قطع دسترسی ایران به سوئیفت در دور جدید تحریم ها خبرداد. عصر دیروز هم در جریان اعلام تحریم های جدید، «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا تلویحا بر این موضوع مهر تایید زد و تنها از قطع ارتباط آن دسته از بانک های ایرانی با سوئیفت سخن گفت که در فهرست تحریم ها ذکر شده باشند.
 
درحالی که پیشتر خواسته مقاماتی نظیر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا و تد کروز سناتور ضد ایرانی سرشناس کنگره این بود که هرگونه ارتباط ایران با سوئیفت در ۴ نوامبر(۱۳ آبان) قطع شود. تا جایی که بولتون حتی درباره قطع نشدن دسترسی تمام بانک های ایران به سوئیفت ابراز نارضایتی کرده و گفته بود به جلسه اعلام بازگشت تحریم ها نخواهد رفت و نرفت! اگر در فهرست بانک های تحریم شده، برخی بانک های ایرانی از قطع ارتباط با سوئیفت مستثنا شده باشند، عقب نشینی آمریکا علاوه بر حوزه نفتی در حوزه تحریم بانکی نیز رخ داده است. جایی که به نظر می رسد آمریکا نگران به خطر افتادن سیطره دلار در مبادلات جهانی است.
 
مسئله ای که پس از اعلام «سازوکار مالی ویژه» اروپا موسوم به «SPV» که بر مبنای یورو و برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران طراحی شده، مطرح شد و برخی تحلیل گران آن را خطری برای دلار آمریکا توصیف کردند.
 
براین اساس آمریکایی ها شب گذشته درحالی از بازگشت «تمام» تحریم ها سخن گفتند که آشکارا در حوزه تحریم های نفتی با عقب نشینی و اعطای معافیت به هشت خریدار بزرگ نفت ایران که در مجموع روزانه بیش از ۱.۶ میلیون بشکه نفت از کشورمان می خرند، شکست در راهبرد تحریم نفت ایران را پذیرفته و در حوزه بانکی نیز نتوانسته اند ارتباط سیستم بانکی ایران را به طور کامل با شبکه سوئیفت قطع کنند. مسئله ای که عملا به معنای پایان دوره اثرگذاری اصلی تحریم و آغاز افول این اثرات بر ایران است تاجایی که روز گذشته نشریه «واشنگتن فری بیکن» از آن به عنوان «فروپاشی کارزار تحریم ها» یاد کرد.
 
چندی قبل  کارشناسان متخصص حوزه حقوق بین الملل و تحریم های اقتصادی در نشست  تخصصی بررسی تاثیرات تحریم های آمریکا علیه ایران درشهر لاهه هلند با اشاره به عملیاتی تر شدن آلترناتیوهای حقوقی و حتی بانکی بیشتری برای به چالش کشیده شدن سیاست های تحریمی آمریکا تاکید کرده بودند که «اوج تحریم ها از خرداد تا شهریور بوده و از آبان شاهد افول فشارهای آمریکا خواهیم بود». اکنون با عقب نشینی آمریکا بیشتر می توان این مهم را درک کرد که افول اثرگذاری تحریم های آمریکا آغاز شده است.
 
منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

جواد۶۱۸۹۳۱۰۷:۳۳:۱۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
الله اکبر
هانی۶۱۹۲۰۷۰۹:۵۸:۱۴ ۱۳۹۷/۸/۱۲
برجام جواب نداد چون تحریمها برگشتند. اما اگر ترامپ نتوانست نفت را تحریم کند بخاطر مقاومت مردم در برابر گرانیهای ناشی از جنگ اقتصادی آمریکا همراه با بی عرضگی دولت است. پس به فکر مردم باشید و مشکلات را کم کنید.
ناشناس۶۱۹۵۶۵۱۲:۵۶:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۱۲
اگر برجام نبود دیوار تحریمها تاکنون فرو ریخته بود و خود جان کری هم به این واقعیت اذعان کرده است .
ناشناس۶۱۹۷۲۰۱۴:۰۸:۲۶ ۱۳۹۷/۸/۱۲
فروپاشی دیوار تحریم ! پس چرا دلار زیر 4000 تومان نمی رود !
ناشناس۶۱۸۹۳۵۰۷:۳۶:۳۴ ۱۳۹۷/۸/۱۲
چرا شاهد اجرای مجدد تحریم باید باشیم؟ تا کی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۶۱۹۲۵۷۱۰:۳۱:۲۷ ۱۳۹۷/۸/۱۲
سلام بنظر تا زمانی که به خدا اعتماد کنیم. تلاش کنیم. جوانان و سرمایه های بسیار داخلی. توجه ویژه به همسایگان. ... بسیار کارها که می توان کرد. ام لیبرال ها این راه های واضح را نمیرن.
ناشناس۶۱۹۹۱۱۱۵:۴۵:۴۶ ۱۳۹۷/۸/۱۲
ازکدخدایتان بپرسید.
ناشناس۶۱۸۹۴۹۰۷:۴۳:۲۳ ۱۳۹۷/۸/۱۲
الکی جو ندین ... فقط به چند کشور بیشتر مهلت دادن که خودشون رو هماهنگ کنن همین
ناشناس۶۱۹۰۶۱۰۸:۵۷:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۱۲
الان که دیگه شاهد فروپاشی تحریمها نیستیم ! به لطف دولت بی تدبیر ناامید ! ولی پنج سال پیش ، به گفته واضح اوباما و کری ، تحریمها داشت از پایه و اساس فرو میریخت و ایران میتونست بدون اینکه امتیازی بده یا التماس کنه ، در واقعیت ، صبح بدون تحریم رو ببینه !! اما همون موقع کدخداپرستی یک نفر گل کرد و کار دست هشتاد میلیون نفر داد !
ناشناس۶۲۰۵۵۰۲۲:۵۱:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
کجا و کی کری و اوباما به عنقریب بودن فروریختن اساس تحریمهای دور قبل اعتراف کردند؟
آریابان۶۱۹۴۶۹۱۲:۱۶:۵۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
تازه ، ترکیه هم که زد به جاده خاکی !!!!! و از فروش نفت به هواپیما های ایرانی خوداری کرد ، هر چند که مجوز تداوم همکاری نفتی با ایران را از ترامپ دریافت کرده !!!!.
ناشناس۶۱۹۸۱۵۱۴:۵۷:۱۹ ۱۳۹۷/۸/۱۲
همکاری نفتی که نه ، غارت منابع نفت و گاز ایران
ناشناس۶۱۸۹۶۴۰۷:۵۲:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۲
اینها همش بازی بود تا دلار را گران کنید... اگر راست میگویید دلار را 4200 کنید.
ناشناس۶۱۸۹۶۷۰۷:۵۴:۵۵ ۱۳۹۷/۸/۱۲
فروپاشی؟ در ترکیه به هواپیما های ایرانی سوخت ندادند، این معافیتها هم موقته این کشورها اولا نفت را زیر قیمت جهانی از ایران می خرند ثانیا قراره به ما پولی ندند و به جاش کالا تهاتر کنند.
ناشناس۶۱۸۹۷۱۰۷:۵۸:۰۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
تحریم ها که یه قوت خودش باقیه.چیزی که ای وسط داره کمرنگ میشه واکنش ما مردمه که اونم به خاطر سر شدن جای تحریم هاست
فرشيد۶۱۸۹۷۳۰۷:۵۹:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۲
ترکیه به هواپیماهای ایرانی سوخت نداد ! / پس همچی دیوار تحریم ها فروپاشی نشده
محمد۶۱۸۹۷۴۰۸:۰۳:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۱۲
آیا در زندگی مردم هم اثری از شکست تحریم ها هست؟
سنگ مال پای لنگه در این نظام۶۲۰۶۳۲۲۳:۵۰:۳۷ ۱۳۹۷/۸/۱۲
تا حالا که شاهد بوده ایم در تمامی شرایط با تحریم یا بی تحریم فقرا فقیرتر و رانتخوارها ثروتمندتر شده اند.
ناشناس۶۱۸۹۸۰۰۸:۰۸:۰۴ ۱۳۹۷/۸/۱۲
"کشورهای معاف که تاکنون نام ژاپن، کره جنوبی، هند، چین، ترکیه و عراق در فهرست آن قید شده، میبایست به مرور زمان، خرید نفت از ایران را به صفر برسانند." زیاد دلخوش نباشید همین خبر رو خودتون تو خبر قطع سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه زده بودید یعنی خودتون هم میدونید این معافیتها موقتیه.
ناشناس۶۱۸۹۸۴۰۸:۱۰:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
در دنیای موازی سیر می کنید و مشکلات مردم را نمیبیند.
ناشناس۶۲۰۶۳۵۲۳:۵۶:۲۸ ۱۳۹۷/۸/۱۲
سواره از پیاده خبر نداره عزیز فقط یک نفر از مسئولین قدیم یا جدید را نام ببرید که میلیاردر نباشه. اینها مشکلات مردم را میبینند ولی خودشان که احساس نمیکنن درد و دغدغه ندارن
ناشناس۶۱۸۹۹۹۰۸:۱۹:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۲
اینهم پیشگوی دیگر داموس الملک امروزی است
ناشناس۶۱۹۴۳۶۱۲:۰۳:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
فکر کنم ستارگان را رصد کرده که چنین پیشگویی کرده
ناشناس۶۱۹۰۰۲۰۸:۲۲:۰۲ ۱۳۹۷/۸/۱۲
انشای خوبی نوشته ولی با واقعیت‌ها چندان سازگاری نداره.
ناشناس۶۱۹۰۰۷۰۸:۲۴:۴۰ ۱۳۹۷/۸/۱۲
الان جنسها ارزون میشه؟ چون همه چتد برابر بالا رفته اند کی ازون میشه؟ تاثیر این حرکت چیه
علیرضا۶۱۹۰۶۰۰۸:۵۶:۴۵ ۱۳۹۷/۸/۱۲
این اقتصاد ایرانه که در حال فروپاشیه نه تحریمها.ما نیاز به تحریمها نداریم سوء مدیریت داخلی چند برابر تحریمها اقتصاد کشور رو نابود میکنه . تحریمها فقط سرعتشو بیشتر میکنه .
ناشناس۶۱۹۱۶۳۰۹:۳۵:۰۰ ۱۳۹۷/۸/۱۲
ارزو برجوانان عیب نیست
ناشناس۶۱۹۳۱۳۱۱:۱۲:۰۷ ۱۳۹۷/۸/۱۲
اصلا کو تحریم؟ همه چی عالیه
محمد مهدی۶۱۹۳۳۱۱۱:۲۰:۵۳ ۱۳۹۷/۸/۱۲
تحریمها بهانه است برای پنهان کردن نالایقی ، اصل زندگی مردمه که اونم به یمن وجود مدیران نالایق بشدت خرابه
علی۶۱۹۴۰۱۱۱:۵۲:۲۱ ۱۳۹۷/۸/۱۲
با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه مردم تحریم ها رو تو قیمت های سرسام آور می بینن
فرهنگی بازنشسته۶۱۹۴۵۸۱۲:۱۳:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۱۲
تیترغلط زدیدترامپ گفته برای اینکه هم پیمانان مان مشکل برایشان پیش نیاید8کشورخریدنفت شان رابه مرورپایین بیاورندوگفته است پول ندهند نفت دربرابرغذاودارو چرارسانه های ما امین نیستندوخبررا راست نمی نویسند.بالاخره همان شدنفت دربربرغذا.
ناشناس۶۱۹۵۴۰۱۲:۴۶:۵۶ ۱۳۹۷/۸/۱۲
حالا هر چی شما مقاله بنویسید که تحریم ها اثری نداره مردم که دارند خودشون می بینند.
ناشناس۶۱۹۸۷۶۱۵:۲۹:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱۲
وقتی امیدمان به جای خدا به کدخدا باشد نتیجه اش همین می شود.............
ناشناس۶۲۰۰۱۰۱۶:۴۱:۴۹ ۱۳۹۷/۸/۱۲
وقتی حل مشکلات مردم و دستمزد مردم حواله آخرت بجای دنیا باشد نتیجه همین که هست زجر و بدبختی دردنیا سعادت و خوشبختی در اخرت قاشق خالی کردن در دهن ملت
ناشناس۶۲۰۰۸۲۱۷:۲۵:۱۵ ۱۳۹۷/۸/۱۲
دلار ۱۴۰۰۰ تومان نشانه سحر است باش تا صبح دلار بالای ۲۰۰۰۰تومانت بدمد
ناشناس۶۲۰۶۴۵۰۰:۰۹:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۱۳
ما تنها کشوری هستیم که بارها آمریکا را شکست داده ایم.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین