گمانه‌زنی‌ها برای جایگزین افشانی؛ کلید بهشت به چه کسی می‌رسد؟

گروه اجتماعی الف،   3970801105

گویا ردپای وزرای مستعفی روحانی در بهشت دیده شده است. شهر وضعیت خوبی ندارد و هر روز یک نفر بهشت نشین می شود؛ در حالی که این روزها پایتخت به ثبات مدیریت کلان نیاز دارد.

گمانه‌زنی‌ها برای جایگزین افشانی؛ کلید بهشت به چه کسی می‌رسد؟

به گزارش فارس، قانون منع به کارگیری بازنشستگان تصویب شد. نمایندگان مجلس و دولتی ها اصرار دارند که این قانون شامل حال شهردار تهران هم می شود. اما این روزها پایتخت نمی تواند بار دیگر در کمتر از یک سال با بحران عدم ثبات مدیریت مواجه شود. بحرانی که یک مرتبه با انتخاب و استعفای نجفی مدیریت شهر را به التهاب کشاند و این بار با انتخاب افشانی و مقارن شدن دوره مدیریت وی با تصویب قانون منع به کار گیری بازنشستگان.

حالا که رفتن افشانی قطعی شده گمانه زنی ها هم برای شهردار آینده بالا گرفته است،‌ یک روز اسم محسن هاشمی را بر سر زبان ها می اندازند و روز دیگر می گویند عباس آخوندی گزینه مدنظر است.

جهانگیری، ‌حناچی، مهرعلیزاده، خامسی زاده هم البته گزینه های محتمل دیگری است که این روزها اسمشان شنیده می شود، در این میان گویا با استعفای آخوندی جدی تر از بقیه گزینه های برای اشغال این پست آماده شده است.

محمد علیخانی در خصوص حضور آخوندی در شهرداری تهران به فارس گفت:  در شورا چنین چیزی مطرح نیست در بیرون از شورا عد‌ه‌ای برای خودشان گمانه‌زنی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شورا معتقد است که افشانی مشمول قانون بازنشستگی نمی‌شود، گفت: تا تعیین تکلیف وضعیت افشانی هیچ گزینه‌ای مطرح نمی‌کنیم.

علیخانی در خصوص سوابق آخوندی در وزارت راه و شهرسازی گفت: نمی‌توانیم مطلق یک فرد را رد یا تایید کنیم، بالاخره همه اشخاص خدماتی داشته و همچنین مشکلاتی در حین وظیفه داشته‌اند.

وی با بیان اینکه آخوندی در مورد بافت فرسوده هر چیزی گفت فقط روی کاغذ بود، گفت: امیدواریم این طلسم شکسته شود چرا که در زمینه بافت فرسوده تاکنون هیچ اتفاقی رخ نداده است.

علیخانی بیان داشت: آقای آخوندی در خصوص مسکن اجتماعی صحبت کرده است اما در این زمینه نیز کاری صورت نگرفته است و آن هم فقط یک ایده بود و به عمل تبدیل نشد. 

در کلان شهر تهران موضوع بافت فرسوده اهمیت زیادی دارد و سال هاست این موضوع رها شده و هیچ اقدام کلیدی در این زمینه صورت نگرفته است.

همچنین مرتضی طلایی عضو سابق شورای شهر تهران به فارس در این باره گفت: طرح بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده از  ایده‌های آخوندی بود که فقط آن را در صدا و سیما مطرح و بزرگنمایی‌هایی صورت گرفت ولی هیچ کاری انجام نشد. 

وی ادامه داد:  به نظر بنده این موضوع نه به مصلحت آقای آخوندی است و نه در این شرایط به نفع شهر و شهروندان است.

عضو سابق شورای شهر تهران ادامه داد: علت این اظهارنظر روشن است، سوابق و عملکرد مدیریت اخیر آخوندی در وزارتخانه موفق نبوده و جدا از حاشیه‌هایی که مطرح شده است هیچ خروجی از وزارت راه نداشته‌ است.

وی با بیان اینکه با یک نگاه کارشناسی شاخص عملکرد قابل اندازه‌گیری است،‌گفت: در دوره پنج ساله وی هیچ اتفاقی در وزارتخانه رخ نداده است. یکی از نمونه‌ها مسکن اجتماعی است که جزو ایده‌های آخوندی بود که فقط در مورد آن صحبت شد و هیچ کاری صورت نگرفت. 

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به فهرست ضعف‌ها بپردازیم موارد زیاد است. به اعتقاد بنده آخوندی در شهرداری نمی‌تواند کاری انجام دهد و حضورش یعنی توقف اداره شهر.

بر اساس این گزارش، محسن هاشمی که در دوره پنجم شورا به اجبار به صندلی ریاست شورای شهر اکتفا کرده است گزینه مدنظر کارگزارانی ها برای جایگاه شهرداری تهران است و قبای مدیریت شهر را برازنده تن او میدانند اما فشار اصلاح طلبان برای عدم خروج وی از شورای شهر سبب شده تا هاشمی در پاسخ به این گمانه زنی بگوید: " اجماع بر من نیست. من رییس شورا هستم و جایم راحت است چرا برای خودم دردسر ایجاد کنم. البته شاید در ذهن برخی اعضاء هم ممکن است اسم من مطرح باشد. "با این وجود مجموع اظهارنظرهای وی نشان می دهد که اگر زمینه فراهم باشد چنین موقعیتی را رد نخواهد کرد و به آن علاقمند است. هاشمی معتقد است :"شهرداری، سازمانی فربه، ناکارامد، آلوده به رانت و مملو از موازی کاری است که نمیتواند خدمتی مناسب را به شهروندان ارائه کند."

محسن مهرعلیزاده هم که پس از انتخاب نجفی از رسیدن به ساختمان بهشت بازماند بر کرسی استانداری تهران نشست اما برای سومین بار که حرف و حدیث ها برای انتخاب شهردار تهران بالا گرفته گویا تمایلش برای برای رسیدن به این جایگاه کم نیست و چراغ سبز هم نشان داده است.

پیروز حناچی معاون شهرسازی شهردار تهران گزینه دیگری است که طی یکسال گذشته در روند انتخاب شهردار همواره بر سر زبان ها بود. اگرچه گمانه زنی ها حاکی از جایگزینی حناچی به جای عباس آخوندی در وزارت راه است اما صندلی شهرداری تهران گزینه دیگری است که برای وی حدس زده می شود.

محمد ابراهیم انصاری لاری گزینه ثابت دیگری است که از سال گذشته هر بار برای شهرداری تهران خیز برداشته ناچار به عقب نشینی شده است،‌او که از بستگان موسوی لاری وزیر کشور دولت اصلاحات است وقتی نتوانست بر کرسی شهرداری تهران بنشیند به مدیرعاملی منطقه آزاد کیش اکتفا کرد.

تمایل برخی اعضای شورای شهر به گزینه های زن نیز یکی از موضوعاتی است که در این گمانه ها زنی ها تقویت می شود،‌اینکه الهه کولایی یکی از رقبای قوی در کنار نجفی بود می تواند برای دومین بار نیز مورد توجه قرار گیرد. البته سال گذشته معصومه ابتکار نیز به عنوان یکی از گزینه های مطرح برای شهرداری تهران معرفی شده بود.

اینکه شهرداری تهران به وزرای مستعفی روحانی می رسد یا گزینه های دیگر معلوم نیست. این روزها تهران به ثبات مدیریت کلان، در شهر نیاز دارد تا حداقل پروژه های بر زمین مانده از سر راه کنار برود. یکسال از عمر مدیریت شهری گذشت واصلاح طلبان هنوز نتوانسته اند شعارها و ادعاهای انتخاباتی خود را برای اداره شهر عملیاتی کنند. این روند با تصمیمات احساسی و سیاسی می تواند به مشکلات شهر دامن بزند و این نمره منفی است برای اصلاح طلبانی که آمده بودند تا شهری متفاوت بسازند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین