در گفتگو با الف مطرح شد؛ آقای روحانی به مشکلات اقتصادی و مطالبات مردم بی‌توجهی می‌کند/ چرا وزیری که ناکارآمد است کنار گذاشته نمی‌شود/ امروز نیازمند فرمانده هستیم

گروه سیاسی الف،   3970729102 ۲۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس سیاسی با بیان اینکه جابه‌جایی برخی وزرا موجب نارضایتی و بی اعتمادی مردم به دولت شده است، گفت: چرا وزیری که کارآمد نیست به طور کامل کنار گذاشته نمی‌شود؛ امروز نیازمند مدیر در عرصه جنگ اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها هستیم نه...

آقای روحانی به مشکلات اقتصادی و مطالبات مردم بی‌توجهی می‌کند/ چرا وزیری که ناکارآمد است کنار گذاشته نمی‌شود/ امروز نیازمند فرمانده هستیم

به گزارش الف، حسن روحانی رییس جمهور کشورمان با ارسال نامه‌ای ۴ وزیر پیشنهادی خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد."محمد اسلامی"، به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، "فرهاد دژپسند"، به عنوان وزیر اقتصاد و امور دارایی، "محمد شریعتمداری" وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین "رضا رحمانی" ، به عنوان وزیر پیشنهادی «صنعت، و تجارت»  به مجلس معرفی شدند.

تغییرات کابینه با توجه به عملکرد ضعیف دولت بخصوص در حوزه اقتصادی مورد اتفاق همگان بود؛ حتی دولت در خود دولت نیز آقای روحانی و جهانگیری نیز نقد‌هایی به برخی مدیران داشتند اما دست به تغییر نمی‌زدند تا اینکه مجلس دو وزیر را استیضاح کرد و روز گذشته هم دو وزیر استعفای خود را به رئیس جمهور دادند و او نیز موافقت کرد، امروز در حالی آقای روحانی نام ۴ وزیر پیشنهاد خود را به مجلس اعلام کرد که کارشناسان و مجلس به برخی نام‌های معرفی شده انتقاد داشتند. 

برخی از کارشناسان این اقدام دولت را سیاسی کاری دانسته و مطرح کردند که همچنان بر ناکارآمدی کابینه می‌دمد، چراکه تغییر افراد در پست و جا به جایی از وزارتخانه‌ای به وزراتخانه دیگر اقدام اساسی نیست و عنوان می‌شود که چرا آقای شریعتمداری وزیر صنعت سابق که دیروز استعفا داد و تا مرحله استیضاح پیش رفت و در یک سال گذشته عملکرد مناسبی نداشته است، برای وزارت کار و روفاه اجتماعی معرفی می‌شود.

حمیدرضا ترقی، یک کارشناس سیاسی و از اعضای شورای مرکزی و معاون بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی گفتگویی با خبرنگار سیاسی الف داشت که در ادامه می‌خوانید:

آرایش تیم اقتصادی دولت، باید جنگی باشد

* آقای روحانی وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کرد، نظر شما در مورد این افراد پیشنهادی و جا‌به‌جایی‌ها چیست؟

هنوز برنامه‌های وزرای پیشنهادی جدیدی که آقای روحانی به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است را ندیده‌ایم و مهم این است که قرار است این افراد چه راه‌حل‌های اساسی را برای حل مشکلات اقتصادی کشور ارائه دهند، زیرا نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر قطعی کرد؛ اما واقعیتی که وجود دارد این است که علت این تغییرات به دلیل ناتوانی اشخاصی است که مسئولیت‌های اقتصادی کشور را بر عهده داشته و نتوانستند پاسخگوی مجلس و حلال مشکلات اقتصادی کشور و مردم باشند.

موضوع حائز اهمیت این است که مجلس و مردم انتظار دارند تا آرایش تیم اقتصادی دولت، آرایش جنگی باشد تا بتواند برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن که ده‌ها کارشناس اقتصادی آن را در آمریکا پشتیبانی کرده و همچنین ۱۸۰ کارشناس از اندیشکده آمریکایی جنگ اقتصادی علیه ایران را دنبال می‌کنند، ایستادگی کند.

امروز ما نیازمند عناصر قدر و مدیر در عرصه جنگ اقتصادی هستیم که هم تسلط کامل بر مسایل اقتصادی را داشته باشند و هم تجربه و برنامه کامل و جامعی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی دشمن، چه به لحاظ تحریم و چه به لحاظ پیشگیری در حوزه اقتصاد را دارا باشد، چراکه اگر غیر از این باشد مشکلات اقتصادی ما متراکم و افزایش پیدا خواهد کرد و نسبت به حل آنها امیدی در مردم به وجود نمی‌آید.

چه کسی تصمیمات در مورد تغییرات کابینه را می‌گیرد؟

* به نظر شما جا به جایی وزیری که ناکارآمد و قرار بر استیضاح او بوده است، چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟

تیم اقتصادی جدیدی که آقای روحانی معرفی می‌کند باید در درجه اول امید را در میان جامعه افزایش دهد؛ همچنین در درجه دوم باید رییس جمهور کارآمدی آن‌ها را تایید و تضمین کرده و مجلس هم باید این موضوع را تایید کند. فردی که به عنوان وزیر معرفی می‌شود، باید بیانگر و نماد جنگ اقتصادی باشد، یعنی فردی باشد که بتواند در بحران‌ها، شرایط مشکلات اقتصادی که در حال حاضر با آن دسته و پنجه نرم می‌کنیم، فرماندهی کند و باید تیمی هماهنگ و هم افزا باشد.

به نظر می‌رسد که این تیم‌ها و افرادی که معرفی می‌شدند، تیم آقای نوبخت هستند که این موضوع بیشتر سیاسی کاری بوده و ایشان هستند که این تیم را تایید می‌کند. از سوی دیگر نکته‌ای که وجود دارد این است که سیاست‌های ارزی تاکنون ناموفق بوده و در واقع نتوانست مشکلات افزایش نرخ ارز را حل و مدیریت کند.

دولت مشکلات و مسایلی که در عرصه اقتصادی وجود دارد که حل کردن آن مطالبه رهبری هم است، همانند اصلاح نظام بانکی، افزایش نقدینگی، حفظ قدرت پول ملی، بیکاری و ... را نتوانسته مرتفع کند. معتقد هستم که این وزرای پیشنهادی که دولت مطرح کرده است نیز توانایی لازم را برای ورود به عرصه اقتصادی ندارند و  نیاز به عناصر قوی‌تر است.

*وزیری ناکارآمد به طور کامل کنار گذاشته شود

*نظر شما این است که  وزرای پیشنهادی کارآرایی لازم را ندارند؟

افراد جدیدی که آقای روحانی معرفی کرده است، تنها در حد معاون وزیر ممکن است توانایی‌ها داشته باشند، اما اینکه در حد وزیر بتوانند این مسئولیت سنگین را بر دوش بکشند، هنوز به چنین موضوعی نرسیدم، از سوی دیگر جا به جایی برخی از افراد در پست‌ و سمت دیگری موجب نارضایتی و بی اعتمادی مردم نسبت به دولت شده است. چرا وزیری که کارآمد نیست به طور کامل کنار گذاشته نمی‌شود و آن را از پستی به پست دیگر منتقل می‌کنند.

* قحط الرجال در کشور وجود دارد یا آقای روحانی افراد متخصص در کشور را نمی‌شناسد

*آقای رئیس جمهور در سال گذشته و ایام انتخابات وعده‌هایی به مردم دادند که تا کنون هیچ یک محقق نشده است، و برای تحقق این وعده‌ها نیازمند کابینه قوی هستند، ارزیابی شما از اقدامات آقای روحانی  و انتخاب برخی افراد چیست؟

آقای روحانی با این اقدامات و سیاسی‌کاری‌ها که در دولت انجام می‌دهد یا قحط الرجال دارد یا افرادی را اصلا در کشور نمی‌شناسد که قوی تر باشند و یا اینکه ایشان تحت فشار بوده و فقط باید افرادی که در اطراف خودش است را جا به جا کند، به هر حال مشخص نیست ریشه این مسایل کجاست، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دولتی‌ّ‌ها نمی‌دانند که افرادی که قبلا در سمتی موفق نبوده‌اند و ضعف مدیریتی داشتند، بعید است بخواهند در سمت و پست دیگری موفق باشد. فکر می‌کنم که این اقدام آقای روحانی بی‌توجهی به مشکلات اقتصادی کشور و مطالبات مردم است که روز به روز هم بیشتر می‌شود.

دولت در مسیری حرکت می‌کند که با مطالبات زاویه دارد

* عملکرد دولت آقای روحانی را تاکنون چطور ارزیابی می‌‌کنید؟

در اینکه آقای روحانی تاکنون نتوانسته به هیچ کدام از شعارهای انتخاباتی خود عمل کند، شکی نیست. اما مشکلی که وجود دارد این است که ایشان در واقع در مسیری هم حرکت می‌کند که با مطالبات نظام و رهبری زاویه دارد، اما اینکه چرا به این مشکلات توجه نمی‌شود باید دید که ریشه‌اش کجاست، ایشان حتی جواب منتقدان خود را نداده و به جای پاسخ به منتقدین، از آنها شکایت می‌کند که این برای کشور مفید نیست.

رهبر انقلاب بارها به دولت راهکار داده‌اند، اما...

*راهکار شما به دولت برای حل مشکلات اقتصادی چیست؟

مقام معظم رهبری تاکنون راهکار کمی به آقای روحانی و تیم اقتصادی‌اش نداده است، همچنین اقتصاددان‌های کشور نکاتی را در مورد مسایل کشور مکتوب کرده و به رهبری ارائه دادند و ایشان هم به دولت تاکید کردند که به این پیشنهادها و نقطه نظرات نخبگان جامعه در عرصه اقتصادی توجه کنند.

به دولت کم پیشنهاد و راه‌حل ارائه نشده است اما مهم اجرا کردن آن است و این افراد دولتی هستند که باید به این راهکارها اعتقاد داشته باشد و آن را اجرایی کنند. اینکه ما هر بار یک وزیری را بیاوریم و به راهکار اعتقادی نداشته باشد و رای خود را وحی منزل بداند، هیچ فایده‌ای نداشته و فقط وقت خود را گرفته و به کشور آسیب وارد می‌کند و هیچ تحول خاص و اساسی هم کشور به وجود نخواهد آمد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۲۵۲۶۱۶:۳۱:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۲۹
اگه قرار بود کار کنه شریعتمداری را معرفی نمی کرد وزیر سرمایه دار
ناشناس۶۰۲۸۹۸۲۰:۵۰:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۲۹
حسن سخت دلواپسم
ناشناس۶۰۲۹۹۵۲۲:۲۵:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۲۹
شریعتمداری باید قانونا محاکمه بشه
ناشناس۶۰۳۱۸۵۰۷:۴۹:۲۹ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این دولت غربگرا میخواهد بگوید که ما ناتوان هستیم وباید از شیطان بزرگ امریکا کمک گرفت ولی خیال باطل وهیهات من ذله خود دانی اقای کلیددار ماگفتیم ....
ناشناس۶۰۲۵۴۳۱۶:۳۸:۳۷ ۱۳۹۷/۷/۲۹
دولت نمونه ی کوچکی از جماعت اشرافیست
ناشناس۶۰۲۸۰۹۱۹:۴۵:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۲۹
البته ! جماعت اشرافی و تفکر لیبرالیسم و غربگرا
ناشناس۶۰۲۵۴۵۱۶:۳۸:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۲۹
آقای رئیس‌جمهور و وزیران وقتی به استان‌ها سفر می‌کنند از آنجا که در حصار امنیتی هستند و چندین محافظ اطرافشان را گرفته‌اند امکان دیدار و بیان مشکلات برای آنان وجود ندارد.
ناشناس۶۰۲۵۴۹۱۶:۴۰:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۹
وقتی مشاور اقتصادی دولت خودش عامل بی‌ثباتی اقتصاد باشد، انتظار بهبود اقتصادی درست نیست. ترامپ باید به طور ویژه از سیف تشکر کند چرا که او و اذنابش با تحریم‌های متعدد هیچ غلطی نکردند ولی بانک مرکزی سیف به کمک آنها آمد، 18 میلیارد دلار را به باد داد تا تحریم موثر شود!
ناشناس۶۰۲۶۵۷۱۷:۲۷:۱۲ ۱۳۹۷/۷/۲۹
روحانی ثابت کرد میتوان اقتصاد و فرهنگ و اجتماع را ویران کرد و طلبکار بود!! _______________
یک هموطن۶۰۳۱۰۴۰۰:۳۶:۵۸ ۱۳۹۷/۷/۳۰
و ایضا حتی وزیران معزولش هم این گونه اند.
ناشناس۶۰۲۷۳۶۱۸:۳۵:۱۸ ۱۳۹۷/۷/۲۹
من دیگه دارم تقریبا مطمئن میشم که یک عده نمیخوان اقتصاد ایران رشد کنه و از تحریم و فشار استقبال میکنند چون میتونن رقیبان رو اینجور کنار بزنن.
ناشناس۶۰۲۸۳۲۲۰:۰۰:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۲۹
روحانی و کابینه پیرمردها توان اداره امور جاری کشور را ندارند و بهتر است که استعفاء بدهند.
سید۶۰۲۸۶۰۲۰:۲۶:۵۱ ۱۳۹۷/۷/۲۹
امروز فقط نیازمند یه رئیس جمهور هستیم
ناشناس۶۰۲۸۸۳۲۰:۴۴:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۲۹
روحانی خیلی وقته بیخیال: مشکلات اقتصادی بیکاری فقر بدبختی مردم و... شده است. باید در مقابل خدا و مردم مظلوم پاسخگو باشه.
محمود ميبدى۶۰۲۹۲۳۲۱:۱۸:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۹
من بعنوان یک شهروند از انتخاب وزرای روحانی جدا شرمنده ام.
الف ر۶۰۲۹۹۷۲۲:۲۵:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۲۹
شاید هیچ رئس جمهوری باندازه آقای روحانی تحت فشار نبوده هم از رقبای سیاسی و هم مردم بعلت شرائط پیش آمده هر چند به اینجانب ستم زیادی شده ولی انصاف این است
حرف حق۶۰۳۱۶۶۰۷:۲۵:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۳۰
در ایران رییس جمهور کاره ای نیست
ناشناس۶۰۳۴۴۴۱۰:۴۷:۰۷ ۱۳۹۷/۷/۳۰
برای هیچ کاره بودن خودشون. کشتن که بشه رییس جمهور؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!! التماس تفکر سطحی نگر
ناشناس۶۰۴۲۰۳۱۷:۴۷:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۳۰
رییس جمهور کاره هست ولی بخش کمی از کار دستشه!
ناشناس۶۰۳۱۸۶۰۷:۵۰:۴۱ ۱۳۹۷/۷/۳۰
این کشور کسی مانند شهید رجایی مظلوم میخواهد والسلام
جوان۶۰۳۳۷۳۱۰:۰۹:۴۰ ۱۳۹۷/۷/۳۰
آقای شریعتمداری جونه بچت برو یه کم استراحت کن.
ناشناس۶۰۴۷۳۶۰۸:۴۵:۰۹ ۱۳۹۷/۸/۱
تنها یک حرف درست است مملکت قحط الرجال دارد و باید مانند تیم ملی از خارج ایرانیان مدیر وارد کنیم. البته با مربی گری درست.
ناشناس۶۰۴۷۵۹۰۹:۰۱:۳۵ ۱۳۹۷/۸/۱
روحانی برای جبران اشتباهاتش فقط یک راهکار دارد . قوانین ضد فساد تعارض منافع ، شفافیت و حمایت از افشا کنندگان فساد را به مجلس ببرد و ضمن تصویب قاطعانه پای اجرای این قوانین بایستد تا برای خودش نام نیک در تاریخ به جای گذارد در غیر اینصورت روحانی ویرانگر ایران و انقلاب ایران خواهد شد .
ناشناس۶۰۷۷۱۷۰۹:۲۸:۱۲ ۱۳۹۷/۸/۳
با سلام مسئولین اجرایی کشور قول داده بودند که تغییراتی که در عوارض ورودی خودرو های کم مصرف هیبریدی در زمستان سال 96 بوجود آورده بودند را جبران کنند ولی متاسفانه بیشترین افزایش عوارض گمرگی را همین خودرو های کم مصرف هیبریدی در پایان سال 96 و اغاز سال 97 تجربه کردند مسئولین فقط میزان مصرف بنزین را در کشور زیر سئوال می برند ولی در عمل خودرو پر مصرف در داخل عرضه می کنند و خودرو های هیبریدی و یا برقی را حمایت نمی کنند که هیچ . گران فروشی هم می کنند من فکر می کنم محیط زیست و الودگی هوای تهران برای مسئولین در حد حرف است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  11. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  12. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  13. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  14. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  15. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. همسر سید مصطفی خمینی درگذشت

آخرین عناوین