اعتراف عربستان به قتل خاشقچی، تشدید اختلاف در کاخ سفید و برگ برنده اردوغان

گروه جهان الف،   3970728217 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

تلویزیون عربستان سعودی شب گذشته در بیانیه ای اعلام کرد که جمال خاشقچی بر اثر درگیری در کنسولگری این کشور فوت کرده است. به نظر می رسد تلاش می شود همان تئوری که برای اولین بار دونالد ترامپ از آن رونمایی کرد به عنوان دلیل قتل خاشقچی معرفی شود؛ تئوری «قاتلان خودسر».

اعتراف عربستان به قتل خاشقچی، تشدید اختلاف در کاخ سفید و برگ برنده اردوغان

به گزارش الف، بالاخره ریاض بعد از 18 روز از ناپدید شدن جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست رسماً اعلام کرد وی در یک درگیری در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسیده است. این روایت جدید که متفاوت از گفته های پیشین مقامات سعودی است توسط تلویزیون دولتی عربستان در بامداد شنبه گفته شده است. ریاض تا پیش از این مدعی بود جمال خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری از آن جا خارج شده است. اما پلیس ترکیه چنین روایتی را همان موقع تکذیب کرده بود.

البته روایت جدید عربستان سعودی مورد پذیرش جامعه جهانی قرار نگرفت و بسیاری از کشورهای آن را رد کرده و خواستار تحقیقات بیشتر برای روشن شدن ابعاد مختلف قتل جمال خاشقچی شده اند. در این بین صرفاً دونالد ترامپ و برخی از کشورهای عربی ظاهراً از گفته های مقامات سعودی قانع شده اند یا به عبارتی بهتر تظاهر به قانع شدن داشتند.

به همین دلیل بود که روزنامه نیویورک تایمز در مقاله ای که دیروز منتشر کرد از دروغ های تحقیرآمیز عربستان گفت که بعد از این همه فریب، هوش و عقل انسان ها را به سخره می گیرد.  

با توجه به اتفاقاتی که در سه هفته گذشته رخ داده و جنجال هایی که حول این قضیه بوجود آمد می توان گفت محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان احتمالاً هرگز تصور نمی کرده از بین بردن یک منتقد( البته وفادار به حکومت آل سعود) چنین طوفانی در جهان به پا کند و گرنه هرگز دست به چنین حماقتی نمی زد.

اما به نظر می رسد روایت جدیدی که دیروز توسط تلویزیون دولتی عربستان گفته شد حاصل سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به عربستان و دیدار با ملک سلمان و محمدبن سلمان است. دیدارهایی که در راستای جمع کردن ماجرای خاشقچی تدارک دیده شده بود اما با توجه به واکنش ها باید گفت هنوز تا بسته شدن پرونده قتل این روزنامه نگار زمان باقی مانده است.

به خصوص اینکه دیروز بعد از اعتراف عربستان، واکنش جهانی این بود که جسد جمال خاشقچی چه شده است. گفته می شود ماموران سعودی که مامور قتل خاشقچی بوده اند بعد از کشتن وی، جسدش را با اره قطعه قطعه کرده اند.

ظاهراً ترکیه بر این اعتقاد است جسد خاشقچی در جنگل های بلگراد در جنوب استانبول دفن شده است. همچنین بر اساس گزارش رسانه های ترکیه هفت نفر از پانزده نفری که مسئولیت قتل جمال خاشقچی را برعهده داشته اند از اعضای تیم امنیتی محمدبن سلمان بوده اند. بنابراین بسیار سخت است تا محمدبن سلمان بتواند خود را اتهام قتل خاشقچی برهاند.

شاید بتوان گفت تحقیقات دولت ترکیه در ادامه راه می تواند نقش تعیین کننده ای درباره چگونه بسته شدن  پرونده خاشقچی داشته باشد. آنکارا تا کنون ثابت کرده بدنبال کشف حقیقت است و حاضر نیست روایت های دروغین ترامپ و ملک سلمان را از این ماجرا بپذیرد.  

در این بین اخباری نیز وجود دارد که از اختلاف بین مقامات آمریکا درباره چگونگی برخورد با مقامات سعودی حکایت دارد. در حالی که نمایندگان کنگره خواهان تنبیه و مجازات عربستان سعودی و به خصوص محمدبن سلمان شده اند اما نظر دونالد ترامپ این گونه نیست.

چند روز قبل حدود 40 نفر از اعضای نمایندگان مجلس آمریکا در بیانیه ای خواستار تحریم عربستان ذیل قانون ماگنیتسکی شده بودند. بر اساس این قانون کشورهایی که مرتکب نقض جدی حقوق بشر می شوند می باید مورد تحریم دولت آمریکا قرار گیرند.

البته برخی رسانه های غربی عنوان کرده اند بین ترامپ و مایک پمئو نیز درباره ولیعهدی محمدبن سلمان اختلاف پیش آمده است. بر این اساس در حالی که پمپئو خواهان کناره گیری محمد بن سلمان است اما ترامپ با این نوع نگاه مخالفت کرده و خواستار ماندن بن سلمان در منصبش است.

به گزارش الف، از زمان روی کار آمدن ملک سلمان در عربستان و واگذاری زمام امور به محمد بن سلمان، عربستان سیاست های رادیکال بحث برانگیزی را در منطقه در قبال کشورهایی مانند بحرین، قطر، یمن، سوریه و ... در پیش گرفته است. در همین راستا سال گذشته سعد حریری به گروگان گرفته شد و این اواخر نیز ریاض به پشتیبانی حمایت های آمریکا و به خصوص روابط نزدیک بن سلمان با جرد کوشنر، داماد ترامپ برای کشورهای غربی مانند آلمان و کانادا شاخ و شانه می کشید. اما با ماجرای قتل خاشقچی مشروعیت حکومت آل سعود بیش از پیش خدشه دار شده و اگر تبانی در این باره رخ ندهد تبعات سنگین تری نیز در انتظار پادشاه و پسرش است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۶۰۱۶۱۲۰۸:۰۰:۴۵ ۱۳۹۷/۷/۲۹
به هر حال ترامپ در مورد عربستان هم خلاف موضع ملایم اوباما رفتار کرد و بعد از تحریم جهانی روسیه برای اقدام به قتل دو پناهنده روسی در انگلیس با این موضع سخت در برابر عربستان و متحد خود پیغامی به همه دنیا داد که دیگر این اقدامات و جنایات از هر سویی که باشد تحمل نمی شود
ناشناس۶۰۱۷۳۸۰۹:۲۴:۲۳ ۱۳۹۷/۷/۲۹
موضع سخت در برابر عربستان؟!!!!!!!!!!!خخخخخخخخخخخ
ناشناس۶۰۱۷۶۶۰۹:۳۶:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۲۹
چرا دقیقا تحمل میشه. مخصوصا که طرفت عربستان باشد
نجیب۶۰۱۷۹۸۰۹:۵۱:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۹
شما اخبارت رو از کجا می گیری؟ تا اونجایی که ما خبر داریم ترامپ محکم پشت بن سلمان و باباش وایساده.
ناشناس۶۰۱۶۱۵۰۸:۰۴:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۹
بر این اساس در حالی که پمپئو خواهان کناره گیری محمد بن سلمان است اما ترامپ با این نوع نگاه مخالفت کرده و خواستار ماندن بن سلمان در منصبش است. زیرا بن سلمان سعودی در شرکتهای خصوصی ترامپ و دامادش سرمایه گذاری کرده
کارشناس۶۰۱۶۴۴۰۸:۲۴:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۲۹
تمام اینها ممکن است یک سناریو باشد و خود خاشقچی هم مهره انها باشد و اصلا کشته نشده و در جایی در کمال ناز و نعمت و حوری زندگی مخفی نماید و در این بین همه سر کار باشند
ناشناس۶۰۱۶۶۰۰۸:۳۴:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۲۹
رئیس جمهور آمریکا تنها هوای منافع مردم آمریکا را ندارد بلکه در پوشش منافع مردم آمریکا هوای روابط اقتصادی خود و خانواده عزیزشان را با محمد بن سلمان در حال و آینده با قوت و منت هر بیشتر با بن سلمان استمرار می بخشد.
ققنوس۶۰۱۶۷۶۰۸:۴۷:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۹
جای هیچ نگرانی نیست همه این اختلاف ها با فروش چندتا هواپیمای بیشتر به عربستان حل خواهد شد پولوکه بگیرن حتی اگه عربستان دلیل کشتن خاشقچی رو ناتوانی و عصبانیت در تلفظ چ در فامیلیش اعلام بکنه بازم امریکا قبول میکنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین