"لاکچری" بازی با حیوانات خانگی

گروه اجتماعی الف،   3970727042

نگهداری از حیوانات همراه با تنوع گونه‌های جانوری از مسائلی است که به نظر می‌رسد در طول سالهای اخیر میان شهرنشینان به خصوص جوانان متداول شده است.

"لاکچری" بازی با حیوانات خانگی

محمدرضا ایمانی- روانشناس اجتماعی در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی را "پدیده‌ای اجتماعی" دانست و گفت: "کمبود عاطفی"، "الگوبرداری افراد از زندگی‌ دیگران" و "اختلالات روانی" از مهمترین عوامل گرایش جوانان به نگهداری از حیوانات خانگی به شمار می‌رود.

ایمانی افزود: انسان‌ها از زمان آفرینش خود به نوعی با حیوانات همزیستی داشته‌اند و نگهداری حیوانات از دیرباز تاکنون به خصوص در مناطق روستایی بسیار رایج بوده، این درحالیست که امروزه افراد زیادی صرفا به دلیل نوعی "مدگرایی" به نگهداری از حیوانات خانگی گرایش پیدا کرده‌اند؛ پدیده‌ای اجتماعی که به دلیل عوامل زیادی، جامعه را با خود درگیر کرده است.
وی درباره علت گرایش شهرنشینان به نگهداری از حیوانات اعتقاد دارد که برخی افراد با الگوبرداری از زندگی‌های غربی و مرفه‌نشینان جامعه از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند چراکه آنها بر این عقیده هستند که حیوانات می‌توانند موجب شهرت، جلب توجه، تمایز از دیگر افراد جامعه و مورد ستایش قرار گرفتن توسط دیگران ‌شوند.

ایمانی افسردگی، اختلالات شخصیت و کمبودهای عاطفی را از دیگر علل بروز این "پدیده" دانست و اظهار کرد: بسیاری از جوانان برای پر کردن خلاءهای روابط اجتماعی خود، به زندگی با حیوانات تمایل پیدا کرده‌اند چراکه آنها معتقدند نگهداری حیوانات خانگی بسیار بهتر از تشکیل خانواده و فرزندآوری است؛ نگاهی که از نظر روانشناسی برآمده از نوعی اختلالات روانی بوده و باعث می‌شود که افراد روابط اجتماعی ناسالمی با دیگران داشته باشند و با پناه بردن به حیوانات کمبودهای خود را از این راه برطرف ‌کنند.

این روانشناس اجتماعی گفت: بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی، همان "شاخ‌های" اینستاگرامی هستند که برای افزایش و جذب مخاطبان از این حیوانات استفاده کرده و مخاطبانشان را از این راه سرگرم می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به افرادی که حتی از حیوانات وحشی در خانه خود نگهداری می‌کنند، اظهار کرد: برخی از افراد هستند که به دلیل داشتن روحیه هیجانی خود به نگهداری از حیواناتی مانند مار، ایگوانا، توله شیر و... روی آورده‌اند و سعی می‌کنند تا نیازهای هیجانی بیش از حد خود را از این راه تامین کنند.

ایمانی با اشاره به اینکه نگهداری از حیوانات می‌تواند موجب بروز بیماری‌هایی برای انسانها شود، در این زمینه تصریح کرد: حیوانات خانگی از نظر جسمی و روانی آسیب‌هایی به صاحبان آنها وارد می‌کنند، همچنین نگهداری از حیوانات موجب ایجاد وابستگی عاطفی شدیدی میان انسان و حیوان می‌شود بطوریکه به دلیل کوتاه بودن عمر حیوانات افراد از نظر روانی آسیبهای بسیار سختی را تحمل می‌کنند.


این روانشناس در پاسخ به اینکه نگهداری از حیوانات خانگی چه تاثیرات مثبتی بر زندگی انسانها دارد؟ گفت: روابط نزدیک با حیوانات از شدت استرس‌های روزمره و بیماریهای روانی مانند افسردگی و اضطراب جلوگیری می‌کند همچنین آنها با انرژی و محبتی که به صاحبان خود هدیه می‌دهند بسیاری از فشارهای روانی و عاطفی زندگی انسانها را کاهش می‌دهند. اما با این وجود نمی‌توان این مسئله را از یک بعد تحلیل کرد چراکه خلاءهای عاطفی روحی و روانی را بسیاری از افراد تنها از این راه تامین می‌کنند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه زیستگاه اصلی حیوانات برای زندگی، طبیعت است، افزود: نگهداری از حیوانات خانگی نوعی حیوان آزاری است چراکه حیوانات را از هم‌زیستی کنار همنوعانش منع کرده‌ایم. لذا اگر طرفدار حیوانات هستیم به آنها حق زندگی طبیعی بدهیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین