قتل ۷ دقیقه‌ای خاشقچی

گروه جهان الف،   3970725121 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نوار صوتی جزئیات قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان سعودی را فاش می‌کند.

قتل ۷ دقیقه‌ای خاشقچی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ ­پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی به قلم دیوید هرست (David Hearst) نوشت:یک منبع ترکیه ای که به طور کامل نوار صوتی مربوط به لحظات قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سرشناس عربستانی را گوش کرده است در گفتگو با میدل ایست آی گفت قتل خاشقچی دقیقا هفت دقیقه طول کشید.

این منبع ترکیه ای گفت خاشقچی از دفتر سرکنسول کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشان کشان به اتاق کناری که محل مطالعه سرکنسول بوده، برده می شود. این منبع ترکیه ای گفت، فردی که در طبقه پایین کنسولگری شاهد این صحنه ها بوده، فریادهای وحشتناک خاشقچی را طی این اتفاقات می شنود.این منبع مطلع ترکیه ای به میدل ایست آی گفت: «خود سرکنسول سعودی هم از اتاق بیرون رفت. هیچ تلاشی برای بازجویی از خاشقچی صورت نگرفت. آنها آمده بودند تا او را بکشند.»فریادهای خاشقچی زمانی متوقف می شود که وی با تزریق ماده ای که هنوز شناخته نشده است به خواب می رود.خاشقچی آخرین بار دوم اکتبر و هنگام ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول برای انجام دادن امور اداری مربوط به ثبت ازدواج خود رویت شد.

صلاح محمد التوبیجی از مقامات وزارت امنیت عمومی عربستان سعودی یکی از اعضای تیم پانزده نفره ای بود که اوایل همان روز با یک هواپیمای شخصی وارد آنکارا شدند. منبع ترکیه ای در ادامه گفت التوبیجی در حالی که خاشقچی هنوز زنده بود شروع به قطعه قطعه کردن بدن او کرد. به گفته این منبع مطلع، قتل خاشقچی هفت دقیقه طول کشید. التوبیجی در هنگام قطعه قطعه کردن بدن خاشقچی شروع به گوش دادن به موسیقی کرد و به دیگران هم توصیه کرد همین کار را انجام بدهند.بر اساس محتوی نوار صوتی به دست آمده از لحظات قتل خاشقچی ، او رو به همدستان خود می گوید: «من وقتی کار می کنم به موسیقی گوش می دهم. شما هم باید همین کار را کنید.»ِ

یک نسخه سه دقیقه ای از این فایل صوتی به روزنامه ترکیه ای صباح داده شده است، اما آنها هنوز این فایل را منتشر نکرده اند.یک منبع ترکیه ای مطلع دیگر به نیویورک تایمز گفت التوبیجی با استفاده از یک اره مخصوص برش استخوان، بدن خاشقچی را مثله کرد. التوبیجی رئیس بخش کالبد شکافی و عضو انجمن کالبد شکافی عربستان سعودی است.روزنامه الشرق الاوسط که در لندن مستقر است در سال 2014 با التوبیجی مصاحبه کرد. او در این مصاحبه در مورد یک کلینیک سیار صحبت کرد که به پزشکان اجازه می دهد برای پی بردن به علت مرگ حاجی هایی که برای زیارت به عربستان می روند تنها ظرف هفت دقیقه روی آنها کالبد شکافی انجام دهد.

صحت این ادعا مشخص نیست.

الشرق الاوسط گزارش می دهد که طراحی این کلینیک سیار تا حدی به وسیله التوبیجی انجام شد و می توان از آن برای «موارد امنیتی که نیازمند مداخله پاتولوژیست برای انجام دادن کالبد شکافی یا معاینه جسد در صحنه جرم» است، استفاده کرد.این نخستین جزئیات مربوط به کشته شدن روزنامه نگار شناخته شده سعودی است. مقامات عربستان سعودی تا به امروز هرگونه اطلاع و دست داشتن در ناپدید شدن خاشقچی را به شدت رد کرده اند و می گویند او کمی پس از ورود به کنسولگری آنجا را ترک کرد. با این حال آنها هیچگونه شواهدی برای حمایت از ادعای خود ارائه نکرده و می گویند دوربین های امنیتی کنسولگری در هنگام خروج خاشقچی از آنجا، مشغول ضبط تصویر نبوده اند. 

افزایش درخواست ها برای انجام گرفتن تحقیقات معتبردونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور روز سه شنبه از ادعای سعودی ها مبنی بر بی اطلاعی از سرنوشت خاشقچی حمایت کردند. ترامپ با انتشار پیامی در توئیتر گفت با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی صحبت کرده و «او هر گونه اطلاع از آنچه را در استانبول اتفاق افتاده، به شدت رد کرد.» ترامپ گفت ولیعهد عربستان سعودی به او گفته است که تحقیقاتی جامع و سریع را برای مشخص شدن آنچه در این مورد اتفاق افتاده، شروع کرده است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان روز دوشنبه گزارش داد عربستان سعودی در حال آماده سازی گزارشی است که احتمالا در آن وقوع اشتباه در هنگام بازجویی عامل مرگ خاشقچی معرفی خواهد شد.چنین اتفاقی به معنای چرخش شدید مواضع مقامات عربستان سعودی است؛ چرا که آنها پیشتر گفته بودند هیچ اطلاعی از ناپدید شدن خاشقچی ندارند و همچنین تاکید کردند وی تنها چند دقیقه پس از ورود به کنسولگری این کشور در دوم اکتبر، آنجا را به سرعت ترک کرده است.

خاشقچی ستون نویس شناخته شده روزنامه واشنگتن پست تا زمان ناپدید شدن، در تبعیدی خود خواسته در واشنگتن زندگی می کرد.فرد رایان مدیرعامل و ناشر روزنامه واشنگتن پست روز سه شنبه خواستار انجام شدن تحقیقاتی کامل و صادقانه در مورد ناپدید شدن خاشقچی شد. رایان در بیانیه ای گفت: «دولت سعودی دیگر نمی تواند سکوت کند و ضروری است که دولت ما و دیگران فشارها را برای پی بردن به حقیقت تشدید کنند. تا زمانی که دولت عربستان سعودی مسئولیت اقدامات خود را به طور کامل بر عهده نگیرد، شرایط و ارتباطات با آن به حالت عادی باز نخواهد گشت.»میشل باشلت ( Michelle Bachelet) رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستار لغو مصونیت قضائی آن دسته از مقامات سعودی شد که احتمالا در ناپدید شدن خاشقچی دست داشته اند.باشلت گفت: «با توجه به جدی بودن این مورد، لازم است مصونیتی که به طور عمومی به دیپلمات ها داده می شود، بلافاصله برداشته شود.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۹۷۵۳۵۱۴:۳۵:۴۶ ۱۳۹۷/۷/۲۵
این آل سعود خیلی وحشی هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  19. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  22. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  23. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

آخرین عناوین