سیاست یک بام و دو هوای بانک مرکزی در برخورد با صعود و سقوط دلار

محسن زنگنه، گروه اقتصادی الف،   3970722080 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاست یک بام و دو هوای بانک مرکزی در برخورد با صعود و سقوط دلار

طی روزهای گذشته و در پی تصمیمات دولت و بانک مرکزی که منجر به توقف روند افزایش قیمت دلار و کاهش محسوس قیمت آن گردید، مقالات و مطالب متعددی در نقد عملکرد دولت و بانک مرکزی در نشریات و محافل مختلف علمی و عمومی، منتشر گردید. این عده با تقبیح عملکرد بانک مرکزی، آن را مصداق کامل "دخالت دولت" در اقتصاد برشمرده، مغایر اصول علمی اقتصاد دانسته اند.

این تفکر که معتقد به "اقتصاد آزاد" و ازادی بی حصر و حد بازار می باشد، اعتقاد دارد که "دست نامرئی قیمت" است که می تواند، تعادل را در اقتصاد ایجاد نماید و هر گونه دخالت دولت و بانک مرکزی در مسیر حرکت بازار، موجب اختلال در شاخص های کلان اقتصادی گردیده، کشور را از مسیر توسعه و رشد، منحرف می نماید.

نفوذ این جریان فکری در بدنه دولت و بانک مرکزی، موجب توقف روند تاثیر گذاری بانک مرکزی و دولت بر بازار ارز گردید و حتی با یک وقفه چند روزه، مجدد سیاست ها در جهت عکس، دنبال گردید. فارغ از اینکه این تفکر(یعنی سیستم اقتصاد آزاد و خلع ید دولت و بانک مرکزی) امروزه چقدر در دنیا طرفدار دارد و یا اینکه آیا کشورهای طراح و تئوریسین های ابتدایی این تفکر ، امروز خود به آن اعتقاد داشته و عمل می نمایند یا خیر؟ به دوگانگی برخورد بانک مرکزی با صعود و سقوط قیمت ارز و سیاست یک بام و دو هوای آن در بازار ارز می پردازیم.

نکته اول این که ؛ مقصود و مفهوم دخالت چیست؟ و در چه صورتی این مداخله را می توان خطا شمرد؟

بر اساس قانون، عمده ترین وظیفه بانک مرکزی، صیانت از پول ملی و حفظ ارزش آن در برابر سایر ارزهای خارجی است و بدین منظور، ابزارهای مختلف پولی و اختیارات لازم به بانک مرکزی اعطا شده است. بانک مرکزی وظیفه دارد و باید با استفاده از این ابزارها، به تکلیف خود در حفظ ارزش پول ملی اقدام نماید.

بخصوص آنکه در ایران به جهت اینکه مدیریت بانک مرکزی در اختیار دولت است و بخش اعظم اقتصاد نیز به نوعی دولتی است، قدرت بانک مرکزی افزون گشته، امکان تاثیر پذیری ان در بازار ارز دوچندان می گردد. وقتی عمده صادرکنندگان اعم از نفتی و غیر نفتی را شرکت های دولتی تشکیل می دهند یا بیش از ۸۰ درصد نقدینگی در اختیار بانک های تحت مدیریت و نظارت بانک مرکزی است و نیز عمده جریان ورود و خروج سرمایه در دست دولت و شرکت های وابسته است، بانک مرکزی می تواند با ضریب بالایی نسبت به تحقق سیاست های خود اطمینان یابد.

بنابراین ، استفاده بانک مرکزی و دولت از ابزارهای در اختیار جهت حفظ و صیانت از پول ملی ، خطا نیست بلکه خطا در عدم انجام تکلیف و وظیفه قانونی در حفظ ارزش پول ملی است. اصولا اگر قرار است بانک مرکزی در هنگام کاهش و افت پول ملی کشور ، فقط نظاره گر باشد، دلیل این همه اختیارات و ابزار پولی و ارزی چیست؟

نکته دوم اینجاست که قائلان به تفکر عدم دخالت بانک مرکزی، به هنگام صعود قیمت ارز، دخالت بانک مرکزی را برنمی تابند اما در هنگامی که بازار شاهد افت و سقوط قیمت دلار است، دولت را به دخالت مستقیم در بازار و توقف سیر نزولی ارز تشویق می کنند.

گویا خطا بودن "دخالت دولت " با جهت بازار متفاوت است . اگر بر اساس دست نامریی ، بازار شاهد افزایش قیمت ارز است ، هر گونه دخالتی مزموم و غیر علمی و خلاف اصول اقتصاد است و هرگاه بازار بر اساس همان دست نامریی شاهد سقوط قیمت ارز و کاهش ارزش دلار است، دخالت دولت در بازار و پیشگیری از سقوط ارزش دلار ، امری ممدوح ، عالمانه و منطبق با تکالیف بانک مرکزی است.

بر خلاف آنچه تبلیغ واصرار می گردد، عللی که باعث افزایش قیمت دلار از ۴۰۰۰ تومان به ۲۰۰۰۰ تومان گردید، دست نامرئی بازار و مکانیسم طبیعی عرضه و تقاضا نبود بلکه تعلل و قصور بانک مرکزی در انجام تکالیف و وظایف قانونی خود بود. نه تنها بانک مرکزی و دولت در انجام وظایف و تکالیف مصرح قانونی خود، تقصیر نمودند بلکه با اتخاذ تدابیری نسنجیده، بر التهاب بازار و شیب نزولی ارزش پول ملی و ایجاد شوک ارزی افزودند.

تعطیلی بازارهای رسمی از جمله بازار اتی، بستن صرافی ها و اعلام قیمت ۴۲۰۰ تومان برای ارز دولتی و تحریک سمت تقاضا از یکسو و محدود ساختن بخش عرضه از سوی دیگر ، عدم نظارت و شفافیت و تعدد بخشنامه ها و دستورالعمل ها، نه تنها نقض عدم دخالت بانک مرکزی بود بلکه، در جهت خلاف وظایف و تکالیف و شان نزول بانک مرکزی تعریف و اجرا می شد.

از هفته اول مهرماه، به جهت تصمیمات و اقدامات خوب مصوب در شورای سران قوا و ورود هماهنگ و مقتدرانه بانک مرکزی به صحنه بازار در کنار سیگنال های مثبتی که از خارج به بازار وارد شد، شاهد افت قیمت ارز و حرکت به سوی قیمت های واقعی ، بودیم . در این برهه بود که نشریات همان جریان فکری، این اقدامات دولت و بانک مرکزی را "خطای مداخله" برشمردند و بانک مرکزی را متهم به دخالت خارج از حیطه اختیارات خود در بازار نمودند. اما آنچه موجب تعجب گردید ، اعلام نرخ ۹۵۰۰ و بعضا ۹۹۰۰ تومان از سوی بانک مرکزی جهت خرید ارز بود.

قیمتی که حداقل ۱.۵ تا ۳ هزار تومان بالاتر از قیمت هایی بود که فروشندگات حاضر به عرضه بودند . این امر موجب توقف هیجان مثبت بازار گردید و در حالیکه بسیاری از کارشناسان اقتصادی ، فعالان عرصه صنعت و حتی برخی از اعضای هیات دولت و معاون رییس جمهور معتقد به قیمت ۶ تا ۷.۵ هزار تومان برای دلار بودند، قیمت در ۹۵۰۰ توسط بانک مرکزی متوقف گردید و به مرور طی روزهای بعد این مبلغ تا بیش از ۱۰ هزار تومان هم پیش رفت. حال سوال اینجاست که ایا این نمی تواند مصداق دخالت بانک مرکزی در بازار باشد؟

شواهد نشان می دهد که دولت، مایل به کاهش قیمت دلار به کانال ۴ رقمی نیست و برخی شنیده ها مبنی بر قول مساعد دولت در تامین بخشی از کاهش قدرت خرید مردم در بودجه سال اینده ، حکایت از این دارد که دولت قصد دارد بودجه سال اینده را با دلار ۵ رقمی یا حداقل چند برابر قیمت دلار در سال جاری ببندد واین با روح بانک مرکزی مغایرت دارد.

دیدگاه کاربران

مجتبى۵۹۲۸۹۵۱۱:۳۷:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
علت بستن سایت ها قیمت و سایت ها خبری مثل ایران جیب اعتراف و تایید در خالی بودن خزانه بانک مرکزی از دلار و ارز و وحشت دولت از اطلاع رسانی مردم
ناشناس۵۹۳۲۵۰۱۳:۴۸:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
وقتی دلار زیر 3000 تومان شد سیف مصاحبه کرد که کاهش بیشتر به صلاح نیست!!!! و قیمته را تصنعی به بالای 3000 تومان رساند . الان هم همان تفکر اشتباه و غلط نمی گذارد تا دلار به قیمت واقعی خود که حدود 6000 تا 7000 است برسد . و اینجاست که خائنین به مردم مشخص می شود. وقتی شنیدم دلار با قیمت 9500 تومان توسط بانک خریداری می شود تعجب کردم چون مردم در بازار به اصطلاح آزاد دلار 7000 تومانی خرید و فروش می کردند. و این یعنی عدم آزاد سازی قیمت ارزها و دخالت دولت در گران کردن آن. و این یعنی خیانت بانک مرکزی . متاسفانه هیچ واحد نظارتی هم بر عملکرد بانک مرکزی وجود ندارد الان دستگاه قضا باید وارد شده و بانک مرکزی را محاکمه نماید . دولت خواهدن گران شدن ارز به خاطر افزایش درامدهایش هست و بیشتر تمایل دارد تا ارز بالای 100000 باشد هر چه بیشتر بودجه سال آینده روان تر و بخوربخورش بیشتر.
محمد۵۹۴۰۶۱۲۳:۴۶:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
کاش هدف افزایش درامد های دولت بود
ناشناس۵۹۳۹۰۹۲۰:۵۸:۵۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
من هم تعجب کردم حتی سایت پیشخوان هم بسته شده
ناشناس۵۹۲۹۲۷۱۱:۴۸:۱۱ ۱۳۹۷/۷/۲۲
کار خودشه
ناشناس۵۹۲۹۳۸۱۱:۵۱:۰۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
راه کار ارز و سکه پلیسی کردن بازار و بستن سایتها و تهدید به اعدام نیست..اقتصاد دانش و پاکدستی می خواهد .اگر دارید بسمالله...
ناشناس۵۹۴۰۳۳۲۳:۱۳:۱۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
پاکدستی، و لا غیر.
ناشناس۵۹۲۹۵۰۱۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۷/۷/۲۲
نگران قیام گرسنکان باشید..
ناشناس۵۹۳۵۱۶۱۶:۰۷:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
نگران نه، منتظر
ناشناس۵۹۴۷۴۱۱۳:۲۷:۳۱ ۱۳۹۷/۷/۲۳
تا کی؟
ناشناس۵۹۲۹۷۰۱۲:۰۲:۳۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
این چجور ارز تک نرخی هست؟ مردم رو به بازی گرفتن
ناشناس۵۹۳۷۳۰۱۸:۳۰:۲۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
۴۲۰۰ خودی ۱۰۵۰۰ فامیل نزدیک ۱۴ به بالاارز غیر خودی + نخودی به این میگن سیستم تک نرخی چند شاخه ای
ناشناس۵۹۳۰۹۴۱۲:۴۸:۰۲ ۱۳۹۷/۷/۲۲
هیچ عاملی مثل دولت در بالا و پایین آمدن قیمت دلار تاثیر ندارد. همگان مشاهده کردند که دولت با دخالت خود جلوی سقوط قیمت دلار را در سقف ده هزار تومان گرفت و اجازه نداد نرخ دلار به زیر ده هزار تومان برسد.
ناشناس۵۹۳۱۶۵۱۳:۰۹:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
جلوی واقعیت را نمیتوان گرفت باید بگذارید دلار راه خود را رود ولی مسائلی که سبب این نابسامانی میشود باید حل شود . مثل برخورد ناماسب با کشورها.- مشکلات قانون اساسی- دخالتهای نابجا در کار دولت نه به مفهوم انتقاد- سعی در ارامش جامعه- نقدینگی- ایجاد شادی در جامعه- ایجاد صنایع کوچک- وو
ناشناس۵۹۳۱۶۸۱۳:۱۲:۱۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
ساختمان بانک مرکزی بر استخوان خرد شده مستضعفین بنا نهاده شده است عجب سختمان بلندی ؟
عباسى۵۹۳۲۰۱۱۳:۲۷:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۲۲
ببخشید استغفر الله خدایا گناه من ببخش اکر کفر و الحاد و شرک نباشد میشه بپرسم دلار و سکه قیمتش امروز در بازار ازاد چند است
ناشناس۵۹۳۲۹۰۱۴:۰۶:۰۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
قیمت کدوم دلار؟ جهانگیری؟ نیما؟ سیما؟ آزاد؟ رها؟
ناشناس۵۹۳۴۷۰۱۵:۳۵:۲۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
نباید بپرسی این کار الان جرم محسوب میشه یه عددی هست حالا شما چیکار داری؟ برا چی میخای دلار را؟ همین حرف خودش مشکوکه
ناشناس۵۹۳۲۳۱۱۳:۴۲:۲۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
"قائلان به تفکر عدم دخالت بانک مرکزی ، به هنگام صعود قیمت ارز ، دخالت بانک مرکزی را برنمی تابند اما در هنگامی که بازار شاهد افت و سقوط قیمت دلار است، دولت را به دخالت مستقیم در بازار و توقف سیر نزولی ارز تشویق می کنند ." ==== دلالان و سودجویانی که مثل زالو در حال مکیدن خون مردم هستند از این طریق حیات خودشون رو حفظ می کنند (و به گمان خودشون کیفیت حیاتشون رو بالا می برند)
ناشناس۵۹۳۴۱۹۱۵:۰۷:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
بیچاره اونایی که نفهمیدندکاهش قیمت ارزبازی خوددولته ویکشبه همه سرمایه خودراباختندوارزگران خریده خودرادودستی تقدیم جیب دولت کردندتادوباره به قیمت بالابه مردم ساده لوح فروخته شود
حسن۵۹۳۴۴۷۱۵:۲۳:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
توصیه میکنم صحبتهای امروز رئیس جمهور محترم در روز افتتاح دانشگاهها رو هم ببینید که با چه خودشیفتگی از خودش تعریف نموده!
ناشناس۵۹۳۶۷۴۱۷:۵۳:۰۳ ۱۳۹۷/۷/۲۲
به نام خدا با این فرمانی که دولت داره میره که دو روز دیگه تورم کشور رو از پا درمیاره همین الانش هم مشکل زیاده فرار بود وضع بهتر بشه نه بدتر الان که بدتر رو هم رد کرده
ناشناس۵۹۳۷۴۴۱۸:۴۶:۵۴ ۱۳۹۷/۷/۲۲
مردم کوجه وبازار خیلی پیش می دانستند و می دانند که دولت دست اندکار قیمت ارز است دولت خود دلال ارز است
ناشناس۵۹۳۸۶۹۲۰:۲۷:۰۵ ۱۳۹۷/۷/۲۲
خیانت دولت وبانک مرکزی رفاه مردم را از بین برده در گرانی هیچ پیشگیری واعتراض عملی نشد ولی با پایین آمدن دلار فوری مانع شدند حمایت از دلالان وبخشیدن نان سفره مردم به دلالان
ناشناس۵۹۴۰۲۰۲۲:۵۸:۴۷ ۱۳۹۷/۷/۲۲
دولت کاسب همینه(اصول و اصلاح هم نداره)
ناشناس۵۹۴۵۱۲۱۱:۱۶:۲۱ ۱۳۹۷/۷/۲۳
نوسان شدید اثر مرکب ایجاد میکند واقتصاد را پاندلی میکند وتدریجی کردن ان درست است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین