جمال خاشقچی و حماقت سعودی‌ها

محمد مرندی،   3970716069 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند روز پیش جمال خاشقچی روزنامه‌نگار طرفدار پیشین و تا حدودی منتقد امروز حک ومت سعودی وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد اما دیگر برنگشت و سرنوشت او نامعلوم است.

جمال خاشقچی و حماقت سعودی‌ها

در حال حاضر نمی‌توان از انگیزه‌ها و دلایل قطعی این اتفاق سخن گفت، اما من جمال خاشقچی را سال‌هاست که از نزدیک می‌شناسم. بارها با یکدیگر در رسانه‌های مختلف از جمله، بی‌بی‌سی، RT، الجزیره و تلویزیون چین مناظره کردیم. در میزگردها و کنفرانس‌های متعدد همزمان حضور پیدا کردیم و با یکدیگر بحث کردیم و رودرروی هم قرار گرفتیم. ایشان در این سال‌ها مدافع سرسخت آل‌سعود بود. اما باید این واقعیت را بیان کرد که برخلاف برخی از سعودی‌ها و اماراتی‌های نزدیک به حکومت که افرادی حقیقتا، هتاک و اهل توهین و اهانت هستند، خاشقچی در مقابل ما هیچگاه اینگونه نبود.

حتی به همراه دکتر سجادپور نیز چند بار باهم در نشست‌ها شرکت کردیم، ایشان هیچ‌وقت هتاکی نمی‌کرد و همواره بحث‌ها محترمانه ادامه پیدا می‌کرد. هرچند که من هیچگاه حرف‌های ایشان را نپذیرفتم و او نیز علاقه‌ای به من نداشت ولی رفتار و منش خاشقچی متفاوت با سایر هم‌کیشان خود بود. او زمانی که سرسختانه از سعودی‌ها دفاع می‌کرد به نسبت سایرسعودی‌ها و اماراتی‌ها تلاش داشت تا حرف خود را به نحوی منطقی بیان کند. اولین‌باری که خاشقچی به دردسر افتاد در واقع به خاطر شخص آقای ترامپ بود. زیرا ایشان یک سخنرانی علیه آقای ترامپ در امریکا انجام داد و بلافاصله محمد بن سلمان و حکومت عربستان به وی یک اخطار جدی داد و دیگر اجازه نداشت از توییتر و شبکه‌های اجتماعی استفاده کند و همچنین دیگر اجازه نداشت مقاله یا سرمقاله‌نویسی کند. مدتی صحبت نکرد، اما من بازهم او را در کنفرانس‌‌ها دیدم و بازهم از حکومت سعودی دفاع می‌کرد.

پس از بازداشت‌هایی که در عربستان صورت گرفت ایشان از عربستان رفت اما اجازه خروج به خانواده را ندادند و رفته رفته شروع به انتقاد از سیاست‌های عربستان کرد. اما انتقادهای او تند و ضد حکومت نبود. حتی در مواردی از محمدبن سلمان دفاع می‌کرد. آخرین مناظره تلویزیونی که من با ایشان انجام دادم در شبکه RT روسیه بود و تلاش می‌کرد تا از سعودی‌ها دفاع کند اما در عین حال انتقادهای محدودی را مطرح می‌کرد. از همین رو این اتفاق برای ایشان بسیار عجیب است.

حتی باورکردنی نیست که سعودی‌ها چنین کاری را با آقای خاشقچی انجام دهند و با هیچ منطقی همخوانی ندارد. بالاخره نشان می‌دهد که جنس حکومت سعودی شبیه رفتارهایی است که القاعده و داعش از خود بروز می‌دهند.

خاشقچی در سال‌های گذشته هیچگونه انتقادی علیه حکومت سعودی نداشت و از جنگ یمن و عملکرد عربستان سعودی در عرصه سیاسی دفاع می‌کرد اما این اواخر شروع به انتقادهای محدودی علیه سیاست‌های عربستان انجام داد و این انتقادها علیه حکومت و در مخالفت با حکومت سعودی نبود بلکه بیشتر مخالفتی رویکردی بود و این اواخر با جنگ یمن نیز مخالفت کرد اما هیچگاه بیان نمی‌کرد که حکومت باید سرنگون شود.

گاهی یک فرد را با دستور می‌کشید یا ترور می‌کنید، اما اینکه فرد وارد کنسولگری می‌شود و اینچنین ناپدید شود نوعی حماقت جدی است و آدم را یاد حکومت صدام و پسر وی عدی می‌اندازد. اما در خصوص تاثیرهای احتمالی این اتفاق در عرصه بین‌الملل نیز باید گفت که کشورهای غربی تلاش می‌کنند که عربستان سعودی تضعیف نشود، ولی اکنون یک چالش جدی وجود دارد. خاشقچی یک عمر برای عربستان سعودی سخنگو بوده است. در میان مدافعان حکومت سعودی بهترین فرد با فاصله زیاد بود و یک عمر به آل‌سعود خدمت کرد و به دلیل حمایت‌های مالی که از خاشقچی در طول این سال‌ها صورت گرفته توانسته نفوذ بسیار زیادی پیدا کند و در همه اتاق فکرها و مراکز مهم امریکایی فردی شناخته شده است و حتی دوستانی در این میان دارد که ساکت ماندن برای آنها مشکل خواهد بود.

تاکنون رسانه‌ها برخورد جدی با این مساله نداشتند، هیچ‌یک از اتاق فکرها به عربستان سعودی تا این لحظه حمله جدی نکردند. اما اگر این اتاق فکرها و دوستانی که خاشقچی در خارج از عربستان دارد در این زمینه سکوت کنند برای آنها بد خواهد شد. بین من و آقای خاشقچی دوستی برقرار نبود ولی نحوه کشته شدن احتمالی ایشان مرا عمیقا متاثر کرد.

منبع:اعتماد

دیدگاه کاربران

سعید۵۸۴۵۸۵۱۰:۴۹:۵۵ ۱۳۹۷/۷/۱۶
ترور از هر نوعش زشت هست چه قتل و به شهادت رساندن شیخ نمر باشد که آقای خاشقچی با آن موافق بود و چه قتل خود آقای خاشقچی باشد، حکومتها برای اصلاح باید ظرفیت انتقاد پذیری خود را بالا ببرند.
ناشناس۵۸۴۷۱۹۱۱:۴۰:۱۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
واشنگتن پست دیروز بیانیه تندی در این خصوص داد و عربستان را مورد اتهام قرار داد..... این دوست شفیق خاشقچی(...) ظاهرا اطلاعاتش مال ..قبل بوده و اصلا .....!!!!!
ناشناس۵۸۴۷۳۲۱۱:۴۶:۲۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
وقتی که سرنوشت وی نامعلوم است در تحلیل عجله نکنید. شاید مثل دفعات قبلی( مرگ بن سلمان و ابوبکر بغدادی و ... ) او نیز هنوز زنده باشد.
اسداله۵۸۵۱۴۶۱۴:۴۶:۵۲ ۱۳۹۷/۷/۱۶
حکومت های تمامیت خواه که اتفاقا هنر رسیدگی به مشکلات مردم را ندارند و مملکت را در حالت سکون نگه میدارند همیشه نگران فعالیت های سیاستمداران مستقل، شاعران و نویسندگان اندیشمند و روزنامه نگاران پیشرو بوده اند و همیشه در حذف فیزیکی مخالفان کوشا و بی ترحم بوده اند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین