یک خطای راهبردی در قضیه FATF

محسن زنگنه،   3970716029 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک خطای راهبردی در قضیه FATF

لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله‌با تامین‌مالی تروریسم (Combating the Financing of Terrorism) یا CFT  از جمله شرایط کارگروه اقدام مالی، (Financial Action Task Force) یا FATF  روز گذشته در مجلس بعد از بحث و گفت وگوهای فراوان به تصویب رسید.

در سخنان مخالفان و موافقان این لایحه، در روزهای گذشته و نیز در مابین سخنان موافقان و مخالفان پیوستن ایران به این کنوانسیون، بارها شنیده شد که قیمت ارز و سکه در کشور به اف ای تی اف گره زده شده است.

موافقان مدعی بودند که تصویب نشدن CFT (یا بنا بر عرف همان FATF)، باعث رشد مجدد دلار می شود و به کانال بالای ۲۰ هزار تومان خواهد برگشت.

مخالفان پیوستن ایران به اف ای تی اف، استدلال می‌کردند که علت گرانی ارز در هشت ماه گذشته، انجام بیش از ۹۰ درصد تعهدات اف ای تی اف توسط دولت در دو سال گذشته ( و پس از تعهد وزیر اقتصاد وقت ) بوده که موجب محدودیت در ورود ارز به کشور شده است.

فارغ از مزایا یا مضرات احتمالی پیوستن ایران به اف ای تی اف و فارغ از این که ادعاهای مطرح شده، صحیح باشد یا خیر (که نگارنده قصد پرداختن به آن را در این مجال ندارد)، یک خطای راهبردی در هر دو استدلال وجود دارد و آن «گره زدن افزایش یا کاهش قیمت دلار به اجرای اف ای تی اف » است.

موافقان دولت، بدشان نمی آید که افزایش قیمت دلار را به هر چیزی غیر از خود دولت گره بزنند و بدین گونه، شانه خود را از زیر بار مسئولیت افزایش افسارگسیخته دلار طی چند ماه گذشته خالی کنند و با حذف نقش دولت، افزایش و کاهش قیمت دلار را به عامل خارجی پیوند بزنند.

منتقدان دولت هم که مخالف تصویب اف ای تی اف در مجلس بودند نیز به نظر می رسد دچار خطای راهبردی شده و در همان مسیر گره زدن قیمت دلار به عامل خارجی حرکت کردند. البته ممکن است گفته شود که سیاست های منطبق با شرایط FATF توسط دولت به بالا رفتن قیمت دلار منجر شده است که حتی اگر چنین هم باشد باز هم به نوعی قیمت ارز را به FATF گره زده ایم ( مانند گره زدن قیمت دلار به برجام).

اما واقعیت آن است که نه افزایش قیمت دلار طی چند ماه گذشته و نه کاهش آن طی یک هفته اخیر و نیز طی روزهای آینده ،ارتباطی به اف ای تی اف ندارد.عامل اصلی افزایش قیمت دلار طی هشت ماه گذشته، سیاست ها، برنامه ها، اقدامات و بخشنامه های بانک مرکزی و وزارتخانه های اقتصادی دولت بوده است.

مسلم است که اگر در هر کشوری، تقاضا تحریک و در مقابل عرضه محدود شود، بازارهای رسمی بسته شود، از ابزارهای پولی و بازار سرمایه به درستی استفاده نشود، نظارت و کنترل صحیحی بر شرکت های دولتی صادر کننده صورت نگیرد، موضع گیری ها و سخنان نسنجیده توسط مدیران پولی به طور متعدد انجام شود، اطلاع رسانی دقیق و شفاف صورت نگیرد، سیستم مبارزه با فساد و رانت ارزی مختل باشد و در نهایت سرمایه اجتماعی دولت کاهش یابد، قطعا ارز افزایش خواهد یافت به خصوص که آن کشور در معرض تهدیدات اقتصادی خارجی باشد و وجود یک قرارگاه فرماندهی منسجم و هماهنگ با دیگر قوا در بدنه دولت ضرورت می یابد و طی این هشت ماه، شاهد این امر ( به جز طی هفته های اخیر) نبوده ایم.

حتی موافقان و برخی کارشناسان و مدیران دولت و بانک مرکزی نیز به این خطاهای در تصمیمات و اقدامات اذعان دارند و بهترین دلیل بر ضعف دولت و بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز ، برکناری رئیس سابق بانک مرکزی، دستگیری معاون ارزی آن و استیضاح وزیر اقتصادی است. و اما کاهش قیمت ارز نیز از ۷ مهرماه جاری،عمده دلیلش، اقدامات خوب و هماهنگ دولت و بانک مرکزی و دیگر قواست.

باز گذاشتن دست بانک مرکزی در استفاده از ابزارهای در اختیار برای بازارگردانی و کنترل بازار ارز، بازگرداندن ظرفیت صرافی ها، تامین ارز مورد نیاز توسط بانک های عامل، ارائه تسهیلات برای ورود سرمایه خارجی ، شفافیت در اعلام شرکت های دریافت کننده ارز دولتی، اطلاع رسانی هماهنگ و تک صدایی در دولت و قوای دیگر، تسهیل در خروج کالا از گمرک ، افزایش نظارت و بازرسی بر فرایندهای مرتبط با ارز و... از اقدامات و سیاست هایی است که موجبات کاهش قیمت ارز را فراهم آورد و بعد از این هم ادامه همین روال می تواند در روند کاهش نرخ ارز موثر باشد.

هرچند اقتصاد یک امر خطی نیست و دیگر مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاست خارجی و به ویژه رسانه در تعیین شاخص های کلان اقتصاد کشور تاثیر گذار است اما در مسائل اخیر، قطعا سهم سیاست ها و اقدامات و تدابیر داخلی به مراتب بیش از دیگر علل است و اصولا قبول کردن تاثیر پذیری اقتصاد از عوامل خارجی و بی تاثیر دانستن عوامل داخلی، بر خلاف سیاست های اقتصاد مقاومتی است ضمن آن که واقعیت هم این نیست.

بنابراین دولت می تواند با استفاده از ابزارهای موجود و یک برنامه هدفمند و جامع، قیمت ارز را به قیمت اصلی خود که به عقیده نگارنده بسیار پایین تر از کانال ۹۰۰۰ تومان است، بازگرداند و حتی اگر به رغم تصویب FATF  باز هم ، دشمنان ، ما را در فهرست به اصطلاح سیاه خودشان قرار دهند (که محتمل هم هست)، به لطف خدا و با اتکا به ظرفیت های درونی و اعتماد و حمایت مردم، بر مشکلات اقتصادی غالب شود.

 

منبع: خراسان

دیدگاه کاربران

ناشناس۵۸۴۲۷۵۰۸:۳۲:۵۶ ۱۳۹۷/۷/۱۶
کواکبیان: اطلاع چندانی از FATF ندارم ، اما باید بهانه رو از دشمن گرفت !! ایشون عضو کمیسیون امنیت ملیه!
ناشناس۵۸۴۷۹۷۱۲:۱۸:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
... اصلاح طلبان فایده ندارد حرص خوردن فقط امتیاز نقد به خارجی میدهند بدون ثمر ولی مشکلات مردم را نمیبینند
مهران۵۸۴۲۷۹۰۸:۳۴:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
ببینید به نظر من در کشور ما درست بحث نمیشود مخصوصا در مورد این سازمان FATF بعضی از طرفداراش میگن دیگه پول از کشور خارج نمیشه مخالفاش میگن بر اساس این لایحه ای که تصویب شد سپاه و ... هم باید از درون کشور تحریم شود و... اما باید ببینیم هدف از تصویب این لایحه چیست ؟ شخص آقای ظریف و موافقین میگن برای حل مشکلات پولی و بانکی باید عضو شویم خب یه سوال ساده رئیس این سازمان FATF کیست؟ مارشال بیلینگسلیا که مسئول تحریم بانکی و مالی ایران در خزانه داری آمریکاست رئیس این سازمان هست حالا به نظر دوستان حضور ما و دادن تمام اطلاعات مالی بانکی کشور به این سازمان از نظر حل مشکل مالی بانکی به نفع ماست یا برعکس اونها با داشتن اطلاعات ما بهتر میتونند ما رو تحریم کنند و راه های دور زدن تحریم های ما رو ببندن در مورد بحث مبارزه با تروریست هم که کاملا واضح است تعریف ما و اونا از تروریست کاملا متفاوت هست وقتی اسرائیل و عربستان عضو ناظر FATF هستند دیگه خیلی خنده دار هست
ناشناس۵۸۴۴۵۳۰۹:۵۹:۱۰ ۱۳۹۷/۷/۱۶
دوست عزیز ریاست فتف دوره ای هست و سال بعد چین ریاست ان را عهده دار خواهد شد. اما مسئله اصلی این قسمت است که بانک های چینی و روسی و اروپایی که قصد دارن امکان مبادلات ایران و دور زدن تحریم هد را ایجاد کنند اگر ایران در لیست سیاه قرار گیرد نمی توانند با ایران مبادله بانکی داشته باشند یعنی تصور کنید که اگر چین بخواهد پول نفت را به یورو و حتی یوان پرداخت کند نخواهد توانست. این قسمت اصل قضیه هست.
امیر۵۸۴۲۸۱۰۸:۳۶:۱۷ ۱۳۹۷/۷/۱۶
یاحق بابا مردم خسته شدن از همه دروغ، کجا قیمت ارز به سیاست های دولت ربط داره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟ چطور دولت احمدی نژاد تونست ارز از ۸۴ تا ۸۹ ثابت نگه داره؟ چطور دولت روحانی تونست از ۹۲ تا ۹۶ ارز ثابت نگه داره؟ تو هر دو دولت بعد از تحریمها یکباره مشکلات بوجود آمد؟؟؟ اونم از جنس سیاست های غلط!!! تمام کنید این حرفها رو!!؟؟
ناشناس۵۸۴۴۹۶۱۰:۱۲:۴۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
به عنوان یک شهروند دلم می خواهد در کشور من هم مثل بسیاری از کشورها ثبات نسبی برقرار باشد. فکر نمی کنم با نپیوستن به کنوانسیونی که اکثر کشورها پیوسته اند ثبات ایجاد شود .حالا اگر با پیوستن ما باز هم مشکلات ادامه پیدا کند نقص از جای دیگست. نباید مغلطه کرد .همانطور که برخی بالا رفتن قیمت دلار را به برجام نسبت می دهند در صورتی که منطق اقتصادی علل دیگری را با بالا رفتن دلار مرتبط می داند.
ناشناس۵۸۴۷۹۴۱۲:۱۶:۵۳ ۱۳۹۷/۷/۱۶
باید برای مردم توضیح داد که سیستم بانکی ما در رابطه با نقل و انتقال پول مردم برای دنیا قابل قبول نیست ما باید بپذیریم که ادامه این روش جریان گردش اسکناس در معاملات باید منسوخ شود چون براحتی پول ناشی از عملیات خلاف میتواند وارد شبکه بانکی شود فرض بر اینستکه پول موجود در حساب بانکی پول سالم است چون بانک کار گزار برای دریافت آن ضوابط را منظور داشته .
ناشناس۵۸۴۹۷۴۱۳:۳۷:۵۹ ۱۳۹۷/۷/۱۶
تحریم ها کاغذ پاره مگه نبود ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین